Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:56

horseyfries schreef:
superwoman schreef:
ik denk dat ik iets meer moeite had met die onspanning, door mijn hand meer open te houden onspan ik wel.
zolang het maar werkt voor mij en de paarden denk ik dan :P
Misschien wordt het op hoger niveau wel een puntje om te veranderen...moet nu toch weer aan het begin beginnen met dit paard dus wie weet...

Ik denk dat dat een kwestie van oefenen is, om de ontspanning niet uit je hand te laten beginnen maar juist uit je schouder, zodat ook je elleboog en pols ontspannen zijn. Op hoger niveau wordt het idd nog lastiger omdat je dan met stang én trensteugel zit.

Ja,ik merkte dat al met die stangteugel erbij. Doe het beter op mijn trensje. Door die andere handhouding krijg ik idd spanning overal....om gek van te worden :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 14:58

horseyfries schreef:
Tsja, zoals ik al eerder zei, dat kan ik zelf ook als geen ander, alle fouten benoemen die ik maak, en dan kan ik er waarschijnlijk veel meer verzinnen dan iemand anders ooit gedaan had. MAAR dat wil niet zeggen dat ik nu geen fouten meer maak, zo eerlijk ben ik.
Als we jou mogen geloven heb jij nu de ultieme vorm van paardrijden gevonden, dus dan lijkt het me wel zo fair dat je dat dan ook laat zien, want om nu op dit filmpje zelf kritiek te geven en dan te zeggen dat je het nu hééél anders doet, tsja, dan komen we weer bij het "eerst zien, dan geloven" uit ;)

nou breekt me klomp :(
er wordt op hele kinderachtige manier achter een filmpje gekomen , die ik naar de fokker had verzonden.
van 13 jaar geleden.
Er wordt daarin door jou niet eens inhoudelijk op het rijden ingegaan. 13jaar geleden of niet.
en nu zeuren voor een ander filmpje?
Joh, ik hoef niet zo graag gezien te worden hoor! dat laat ik lekker aan andere over.
Volg mijn eigen weg, waarvan ik weet dat dat de goede paardvriendelijke en waardige manier is.
Mijn paarden hebben nooit een hekel aan rijden, vinden het heerlijk, houden van een uitdaging en zijn altijd blij.
daar doe ik het voor
niet om hier bokkers te laten zien hoe het is.
theorie uitleggen prima
wil je een les om het te ervaren of voelen, maak je maar een afspraak om het zelf te voelen of te ervaren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:59

nombrado schreef:
superwoman schreef:
Je rijd toch elke dag,lijkt me niet zo moeilijk om even een stukje te laten filmen.
Nu doet het filmpje het weer,daarvoor stond hij op prive....
Dat filmpje komt iig niet overeen met je mooie verhalen.

Zie je ook op het filmpje, dat het paard mij onmiddellijk afstraft op hand gebruik?

Ik zie wel meer communicatieproblemen...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:01

Ik was er al inhoudelijk op ingegaan hoor, had al gezegd dat je de stangteugel er behoorlijk bij had de hele tijd volgens mij ;)

Wel fijn dat je nu toegeeft dat je eigenlijk niet van plan was om dit filmpje te tonen, jij noemt het nu kinderachtig, terwijl je eerder net deed of het doodnormaal was en het zelfs in je profiel stond. Dan spreek je jezelf toch wat tegen.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 05-02-13 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 15:01

superwoman schreef:

Ik ben benieuwd naar jou bevindingen
met communicatieproblemen als punt, is niet inhoudelijk ingaan op het filmpje toch.
Maar wel een mooi paard :+

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:02

Anderen zijn me voor maar ik dacht ook al Nombrado je kunt toch iemand jou laten filmen? Het topic loopt al van november dus tijd zat. Velen hier willen graag live zien wat je nu allemaal precies bedoelt met wat je hier neerschrijft.
Kijk! Ansie Hf en Vur dat is weer een leuk gesprek waar meelezers van kunnen leren!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 15:02

horseyfries schreef:
Ik was er al inhoudelijk op ingegaan hoor, had al gezegd dat je de stangteugel er behoorlijk bij had de hele tijd volgens mij ;)

Is dat alles?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:04

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

Is dat alles?

Jij was degene die zei dat ik er niet inhoudelijk op inging....

Vind het wel vreemd dat je nu ineens iemand aanvalt over dat filmpje terwijl je eerder deed of het doodnormaal publiek stond en ook in je profiel te zien was. Je spreekt jezelf tegen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 15:10

horseyfries schreef:

Wel fijn dat je nu toegeeft dat je eigenlijk niet van plan was om dit filmpje te tonen, jij noemt het nu kinderachtig, terwijl je eerder net deed of het doodnormaal was en het zelfs in je profiel stond. Dan spreek je jezelf toch wat tegen.

Heb jij van jezelf een filmpje hier geplaatst van 13 jaar geleden?
ben ik wel benieuwd naar ;)
dus....graag een filmpje van 13 jaar geleden van jou?
Ik vind het echt jammer, dat dit je enige commentaar is op dit filmpje
als je goed kijkt, zie je namelijk wel meer
kom maar op hoor! ik kan het hebben :D
Laatst bijgewerkt door nombrado op 05-02-13 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:11

Zodra die van jou van nu hier staat waarin je alles laat zien wat je beschrijft ga ik op zoek!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:11

nombrado schreef:
superwoman schreef:

Ik ben benieuwd naar jou bevindingen
met communicatieproblemen als punt, is niet inhoudelijk ingaan op het filmpje toch.
Maar wel een mooi paard :+

nou zoals ik al schreef is het niet zoals je nu beweerd.... Met balans en een goede zit en zonder handgebruik.
Wat moet ik er van zeggen... geen wauw iig. fouten benoemen, terwijl je zelf zegt dat je het nu zoveel beter doet vind ik vrij zinloos.
Paard is ook niet mijn ding, maar dat is een kwestie van smaak.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 15:13

horseyfries schreef:
Zodra die van jou van nu hier staat waarin je alles laat zien wat je beschrijft ga ik op zoek!

Misschien kan je een ander topic openen
met als onderwerp
eigen filmpjes , hoe ik rijd?
zullen we nu weer inhoudelijk on topic gaan ipv dit soort "ik kan het beter dan jij" heen en weer te spelen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 15:14

superwoman schreef:
nou zoals ik al schreef is het niet zoals je nu beweerd.... Met balans en een goede zit en zonder handgebruik.
Wat moet ik er van zeggen... geen wauw iig. fouten benoemen, terwijl je zelf zegt dat je het nu zoveel beter doet vind ik vrij zinloos.

Misschien dat ik in dit topic andere ruiters kan vinden , die inhoudelijk op dit filmpje kunnen ingaan en dit duidelijk kunnen verwoorden.
Dit is niet inhoudelijk

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:16

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

Misschien kan je een ander topic openen
met als onderwerp
eigen filmpjes , hoe ik rijd?
zullen we nu weer inhoudelijk on topic gaan ipv dit soort "ik kan het beter dan jij" heen en weer te spelen?

Volgens mij ben je even de weg kwijt, jij vraagt mij om een filmpje van 13 jaar geleden.

Ik zeg nergens dat ik het beter kan, integendeel, ik zeg overal dat ik enorm veel aan te merken heb op mezelf. Of ik het beter kan dan jij weet ik ook niet, ik heb je nog nooit zien rijden behalve op dit dertien jaar oude filmpje. Op wedstrijden kom ik je ook niet tegen dus ook daar kunnen we niet meten wie er beter is volgens een jury. Als er iemand in dit topic de indruk geeft het beter denken te kunnen als een ander dan ben jij het.

Ontopic is het volgens mij allemaal, want het gaat nog altijd om rijden in het verleden en heden en dat is het hele onderwerp dacht ik.

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 15:19

nee, "waar is het gebleven"
Ik vind dit een heel sympathiek filmpje van een ruiter (amazone) die aangenomen is bij de school in Jerez.
en daarvan een filmpje heeft gemaakt.
je ziet haar vooruitgaan, meer ontspanning in haar lijf krijgen naarmate de training volgt en met veel subtielere hulpen het eenvoudiger voor elkaar krijgt.
http://www.youtube.com/watch?v=oL020GfazII

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:21

nombrado schreef:
Electra63 schreef:
Ik heb pas een filmpje gezien met Nombrada op een schimmel. Ik weet niet of Nombrada toestemming geeft of moet geven om dit te plaatsen? Tenslotte worden er ook filmpjes van (buitenlandse) topruiters geplaatst, zonder toestemming en besproken? :)

Leuk speurwerk!
Was je 13 jaar geleden zelf al uit de luiers? of nog in de ponys?
Hij is inmiddels en op mijn profiel en in dit topic geplaatst.
Misschien doet je dit beter voelen?
Ik zou het wel prettig vinden als je me aanspreekt met Nombrado....
zoals mijn profiel zegt.

Nombrado, het maakt mij allemaal niet zoveel uit. :) Zoals eerder gezegd, ik ben geen detective, ik kreeg het filmpje in mijn Postvak. Ik ken jou niet en de naam van je paarden niet, dus ik zou niet weten, waar ik moet zoeken. :) Uit het filmpje blijkt echter wel duidelijk, dat jij teugelhulpen gebruikt en niet alleen op zit- en been hulpen rijdt. Iedereen kan van alles beweren, maar in de praktijk is het niet altijd zo gemakkelijk om het uit te voeren. Daarbij maakt het paard, leeftijd en (graad) van africhting, ervaring, entourage ook nog eens uit. En de combinatie, of wel klik. Sommige ruiters kunnen beter overweg met een sensibel paard, anderen met een flegmatiek paard. Er zijn zoveel mogelijkheden c.q. verschillen.

Wat betreft mijn leeftijd, eind jaren zeventig had ik les van Annemarie Sanders-Keijzer ;). Is deze basis klassiek genoeg? Ik heb inderdaad geleerd om met halve of hele ophoudingen te rijden. :D

Nu ga ik weer wat nuttigs doen. :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:24

Electra63 schreef:
Iedereen kan van alles beweren, maar in de praktijk is het niet altijd zo gemakkelijk om het uit te voeren. Daarbij maakt het paard, leeftijd en (graad) van africhting, ervaring, entourage ook nog eens uit. En de combinatie, of wel klik. Sommige ruiters kunnen beter overweg met een sensibel paard, anderen met een flegmatiek paard. Er zijn zoveel mogelijkheden c.q. verschillen.

Helemaal mee eens. Ga ook wat anders doen, heb honger gekregen na de post van "Pizza" :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:26

Eet smakelijk HF!
Graag kom ik als geïnteresseerde meelezer (met af en toe een paar posts) terug op de discussie over de weerstandbiedende hand:
Citaat:
Kunnen we concluderen dat het ook een beetje van het paard afhangt hoe je je hand houdt?
Dit lijkt mij in deze hele discussie nogal cruciaal. Geen paard is gelijk, de ene is van nature stugger in de spieren en het lichaam, de andere losser, de ene is sensibel, de andere wat minder gevoelig. Het doel is hetzelfde: een nageeflijk paard, de weg ernaartoe kan (moet) in mijn ogen variëren, afhankelijk van de fysieke en mentale mogelijkheden en beperkingen van het paard. Het ene paard geeft al na als je bij rustig voorwaarts rijden een lichte, gelijkmatige verbinding neemt, het andere paard blijft daarbij te statisch en die moet je wat actiever naar je hand toe rijden. In mijn ogen is er niets, maar dan ook helemaal niets mis met een weerstandbiedende hand, ALS de ruiter maar in staat is om op tijd na te geven (en dat is onmiddellijk als het paard de gewenste reactie geeft, namelijk afkauwen) en te allen tijde het paard van achteren naar voren blijft rijden, dus impuls opwekken met drijvende hulpen en de aldus ontstane voorwaartse energie van het paard via een invoelende (en dus ook waar nodig weerstandbiedende/aannemende en nagevende) hand reguleren. In dat laatste zit vaak het probleem, een invoelende hand is niet voor niets een van de moeilijkste dingen van paardrijden (vind ik).
Wat ik persoonlijk niet zo geloof, is dat een paard vanaf moment 1 dat het onder het zadel is, vanzelf in balans gaat zolang de ruiter maar niet 'aan de voorkant zit'. Omdat het hoofd de balansstok is van het paard, wordt dan gezegd. Ten eerste: een eerlijke, lichte teugelvoering zal een paard nooit belemmeren in zijn balans, een goede ruiter hangt immers niet aan de teugel maar gebruikt deze als subtiel communicatiemiddel. Ten tweede: als je niet aan de voorkant wilt zitten, hoe kun je een paard dan leren zijn boven- en onderlijn op de juiste wijze te gebruiken? Met de juiste balans tussen aan- en ontspanning, in verschillende houdingen? Als je hem aan de voorkant helemaal loslaat, werk je naar mijn idee en ervaring in de hand dat ie statisch wordt in zijn lichaamsgebruik. Hetzelfde geldt als je met een te strakke hand rijdt en/of je paard voornamelijk in 1 houding rond laat kachelen.

Dan heb ik nog een vraag aan de diehard klassiekers onder jullie die pertinent tegen het achter de loodlijn instellen zijn: geef eens een doorwrochte onderbouwing van jullie standpunt dat het niet mogelijk is een paard van achteren naar voren te rijden als het achter de loodlijn ingesteld is. Dus vanuit biomechanisch oogpunt. (denk nl. wel dat ik dit vanuit biomechanisch oogpunt kan weerleggen ;) )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 15:27

Electra63 schreef:
Nombrado, het maakt mij allemaal niet zoveel uit. :) Zoals eerder gezegd, ik ben geen detective, ik kreeg het filmpje in mijn Postvak. Ik ken jou niet en de naam van je paarden niet, dus ik zou niet weten, waar ik moet zoeken. :) Uit het filmpje blijkt echter wel duidelijk, dat jij teugelhulpen gebruikt en niet alleen op zit- en been hulpen rijdt. Iedereen kan van alles beweren, maar in de praktijk is het niet altijd zo gemakkelijk om het uit te voeren. Daarbij maakt het paard, leeftijd en (graad) van africhting, ervaring, entourage ook nog eens uit. En de combinatie, of wel klik. Sommige ruiters kunnen beter overweg met een sensibel paard, anderen met een flegmatiek paard. Er zijn zoveel mogelijkheden c.q. verschillen.

Wat betreft mijn leeftijd, eind jaren zeventig had ik les van Annemarie Sanders-Keijzer ;). Is deze basis klassiek genoeg? Ik heb inderdaad geleerd om met halve of hele ophoudingen te rijden. :D

Nu ga ik weer wat nuttigs doen. :D

Maakt mij ook niet uit.
alleen een beetje kinderachtig, op jou leeftijd, dit filmpje naar anderen te pb -en? hahaahhaahah
wb flegmatiek en sensibel....wel degelijk. Als goed ruiter hoor je ze beide te kunnen rijden. En dat is zeker mogelijk
Bij de pre's heb je zowel flegmatiek als sensibel
Annemarie ken ik wel ;)
13 jaar geleden maakte ik idd gebruik van teugelhulpen, totdat ik genadig werd afgestraft door dit soort paarden op deze manier te rijden. Van af die tijd is voor mij het échte rijden begonnen.
Nog steeds jammer, dat niemand daadwerkelijk inhoudelijk op het filmpje ingaat.
wie weet kunnen we er allemaal wat van leren?
Want nu lijkt het net, of het allemaal goed gaat en niemand het durft toe te geven :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:37

nombrado schreef:
superwoman schreef:

Misschien dat ik in dit topic andere ruiters kan vinden , die inhoudelijk op dit filmpje kunnen ingaan en dit duidelijk kunnen verwoorden.
Dit is niet inhoudelijk

Waarom banketstaaf je er nu zo omheen?

Ik wil graag zien hoe jij de theorie omzet in werkelijkheid.
Je ziet van iedereeen fouten en verteld hoe het beter moet. Nou dan wil ik dat wel eens zien. Anders zijn het loze woorden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:44

Citaat:
13 jaar geleden maakte ik idd gebruik van teugelhulpen, totdat ik genadig werd afgestraft door dit soort paarden op deze manier te rijden. Van af die tijd is voor mij het échte rijden begonnen.

Nombrado kun je, aan de hand van deze opmerking, eens ingaan op de vraag in mijn post aangaande weerstandbiedende hand? Ook omdat je het hebt over 'dit soort paarden'. Volgens jou kunnen dit soort paarden (PRE?) dus niet met teugelhulpen gereden worden? En het echte rijden is dus voor jou per definitie zonder teugelhulpen? Waarom rijd je dan niet zonder de bijbehorende hulpmiddelen (bit, hoofstel, teugel)? Niet flauw bedoeld hoor, ik ben gewoon benieuwd naar het antwoord.

Overigens zie ik in het door jou geplaatste filmpje wel degelijk teugelhulpen. Kan ook bijna niet anders met het soort bitten waarmee gereden wordt, dan heb je al inwerking (en dus een bepaalde vorm van weerstand ;) ) alleen door het gewicht van de teugel. Vind het verder een aardig filmpje, het ziet er in ieder geval vriendelijk en ontspannen uit. Fouten kijken laat ik wel aan anderen over.
Laatst bijgewerkt door Askja op 05-02-13 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 15:45

Askja schreef:
Wat ik persoonlijk niet zo geloof, is dat een paard vanaf moment 1 dat het onder het zadel is, vanzelf in balans gaat zolang de ruiter maar niet 'aan de voorkant zit'. Omdat het hoofd de balansstok is van het paard, wordt dan gezegd. Ten eerste: een eerlijke, lichte teugelvoering zal een paard nooit belemmeren in zijn balans, een goede ruiter hangt immers niet aan de teugel maar gebruikt deze als subtiel communicatiemiddel. Ten tweede: als je niet aan de voorkant wilt zitten, hoe kun je een paard dan leren zijn boven- en onderlijn op de juiste wijze te gebruiken? Met de juiste balans tussen aan- en ontspanning, in verschillende houdingen? Als je hem aan de voorkant helemaal loslaat, werk je naar mijn idee en ervaring in de hand dat ie statisch wordt in zijn lichaamsgebruik. Hetzelfde geldt als je met een te strakke hand rijdt en/of je paard voornamelijk in 1 houding rond laat kachelen.

Dan heb ik nog een vraag aan de diehard klassiekers onder jullie die pertinent tegen het achter de loodlijn instellen zijn: geef eens een doorwrochte onderbouwing van jullie standpunt dat het niet mogelijk is een paard van achteren naar voren te rijden als het achter de loodlijn ingesteld is. Dus vanuit biomechanisch oogpunt. (denk nl. wel dat ik dit vanuit biomechanisch oogpunt kan weerleggen ;) )

hoe bedoel je dit?
bovenlijn en onderlijn? waarmee behoud het paard zijn balans met de ruiter erop? beweegt een paard anders als de ruiter meegaat in de beweging en het paard zo min mogelijk stoort in zijn beweging?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:45

Ach, Nombrado, ik hou niet van iemand beoordelen, ik ben geen jury. Ik doe het nooit op Bokt. Ik geef mensen liever een compliment over hun leuke/knappe paard. :D

Maar ik vind jouw zit/balans niet zo goed in dit filmpje. Je zit een beetje achterin je zadel, lijkt wel. En je steekt je benen af en naar voren. Zeker in draf is dit goed te zien. Tevens kijk je heel de tijd naar beneden.
Ik vind het een heel leuk paard, alleen van dat maaien van die voorbenen zou ik zelf gek worden.
Verder vind ik de overgangen erg abrupt en zie je dat het paard regelmatig tegen de hand komt. Verder zie je duidelijk de teugelhulpen. Soms lijkt het, of ik vluchtgedrag zie? Hij gaat over zijn tempo heen. Maar dat zou aan mijn PC van dit moment kunnen liggen. Die hapert af en toe bij filmpjes. Ach, dit is ook geen dressuurproef. Dit is gewoon een training, waarschijnlijk op eigen terrein. Dit is heel iets anders als het filmpje van Horsefries, tijdens die clinic. Totaal ander niveau, ander entourage, ander paard.

Ik vind het geen slecht filmpje, ik zou daar normaal nooit geen commentaar op geven, maar als ik dit filmpje afzet tegenover jouw berichten, dan zie ik dat jouw theorie niet altijd klopt met de praktijk. Maar dat begrijp ik ook heel goed. De theorie omzetten naar de praktijk is heel moeilijk, ook bij andere sporten.
En nu ben ik echt weg. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 15:53

Askja schreef:
Overigens zie ik in het door jou geplaatste filmpje wel degelijk teugelhulpen. Kan ook bijna niet anders met het soort bitten waarmee gereden wordt, dan heb je al inwerking (en dus een bepaalde vorm van weerstand ;) ) alleen door het gewicht van de teugel. Vind het verder een aardig filmpje, het ziet er in ieder geval vriendelijk en ontspannen uit. Fouten kijken laat ik wel aan anderen over.

Klopt, maar is gewoon stang en trens.
en zeker dat dit paard enorm reageerde op mijn (nog onbewuste) scheve en niet bewuste zithulpen (teveel)
verder (als je goed kijkt) zijn mijn beugels veel te kort , en nog ongelijk ook :+ .
Ik weet nog dat ik toen ook niet lekker kon zitten en teveel achter de beweging zat om goed te kunnen voelen.
ik kan in dit filmpje mijn binnenhand er wel afhakken, want daarmee doe ik veel te veel (onbewust toen nog) en is een hel geweest dit af te leren. (met dank aan die eerdere fijne instructeurs :( )

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:55

Wat ik bedoel met juist gebruik boven- en onderlijn: een paard kan alleen een ruiter goed dragen als het zijn buikspieren (onderlijn) en hals-, rug- en achterhandspieren (bovenlijn) evenredig gebruikt, met een elastische aanspanning. Anders loopt het paard in twee stukken waar de ruiter ahw tussenin zit - niet gewenst dus. Dit aanspannen is als een boog die de ruiter door het variëren van de teugellengte kan 'opbollen' of meer kan stretchen. De energie voor het opspannen van de boog komt vanuit het ondertredende achterbeen. Niet alleen losheid dus, maar ook veerkrachtige aanspanning. Zo ontwikkelt het paard een draagkrachtige rug.