Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:20

Citaat:
Dat is echt niet stoer om z.s.m. Z te zijn, want dan maak je je paard ook kapot, als je hem op te jonge leeftijd al zwaar belast... Het is een feit dat te veel paarden niet ouder worden dan 7 jaar... En mensen mogen echt wel een leuk leven hebben omdat ze dik zijn, maar niet paardrijden als ze TE dik zijn. En waarom niet ? Omdat het welzijn van een paard het allerbelangrijkste is, een paard heeft niets te kiezen, jij moet voor hem zorgen en voor zijn welzijn. En te dik is niet hetzelfde als stevig.... Stevig is echt heel wat anders.

Citaat:
jij geeft het antwoord al wat ik wou geven :=

nog even een vraag @flugeltje: wil jij dan zeggen dat omdat andere mensen het fijn/lekker vinden om te snoepen het paard daar van de dupe moet worden? >;)

Nee, maar iedereen vind het wel helemaal gaaf als een paard van 8 GP loopt. Dat vind ik veel erger.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:22

Citaat:
Nee, maar iedereen vind het wel helemaal gaaf als een paard van 8 GP loopt. Dat vind ik veel erger.

wat bedoel je met 8 GP?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:23

Gaat ie lekker?

Scheve belasting is slecht. Maar hoeveel mensen doen daar wat aan? Hoeveel instructrices weten dat op te lossen?
Dan komt ineens die belg om de hoek kijken en ineens zien ze het licht.
Dat is pas waar de broek van af moet zakken. Tientallen jaren les en niet weten dat een paard scheef is.
Peesblessures zelfde item. Eenzijdige belasting. (Ongelukken uiteraard niet)
Dat komt veel meer voor dan die enkele te zware.
En of dat dan nog uitmaakt? Gezien het aantal ongezonde paarden en slanke ruiters. Dan zeg ik nee.
Overigens koop jij ook een maat 1 zadel dat te klein is voor jou achterwerk.
Heb jij dan ook niet een verkeerd zelfbeeld?

Niet elk paard rij je kapot als het vroeg z loopt.
Een soepel paard heb je met niet veel uren toch zo in de Z.
Teveel ruiters zonder verstand proberen dat na te doen met een minder paard. Dom heel dom. Maar bewust? Nee gewoon geen drol ruitergevoel net als de scheefrijders. Met daarnaast slechte instructie.
Dat moet echt veel beter worden.

dromertje2

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:28

Maritariel: Dat is zo'n vooroordeel, precies ofdat gezettere mensen per definitie keiveel snoepen.
Geloof het of niet er kunnen nog andere redenen zijn!

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:29

schrikdraad schreef:
Gaat ie lekker?

Scheve belasting is slecht. Maar hoeveel mensen doen daar wat aan? Hoeveel instructrices weten dat op te lossen?
Dat is pas waar de broek van af moet zakken. Tientallen jaren les en niet weten dat een paard scheef is.
En of dat dan nog uitmaakt? Gezien het aantal ongezonde paarden en slanke ruiters. Dan zeg ik nee.

Teveel ruiters zonder verstand proberen dat na te doen met een minder paard. Dom heel dom. Maar bewust? Nee gewoon geen drol ruitergevoel net als de scheefrijders. Met daarnaast slechte instructie.

Amen

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:30

MaritAriel schreef:
Citaat:

wat bedoel je met 8 GP?

8 jaar Grand prix

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:31

chanel1985 schreef:
Maritariel: Dat is zo'n vooroordeel, precies ofdat gezettere mensen per definitie keiveel snoepen.

volgens mij staat er in de begin post dat het hier niet gaat over mensen die er niks aan kunnen doen dat ze te dik zijn..... dan gaat het hier dus alleen over mensen die er wel iets aan kunnen doen. waarom zou ik dan beginnen over de mensen die er 'niets' aan kunnen doen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:32

Daarom mag je zo'n vooroordeel hebben?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:33

chanel1985 schreef:
Daarom mag je zo'n vooroordeel hebben?

ik heb geen vooroordeel . ik begin alleen niet over de mensen die er niks aan kunnen doen omdat het daar helemaal niet over gaat . :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:38

schrikdraad schreef:
Gaat ie lekker?

Die "Belg" zoals jij het noemt, heeft als specialiteit rechtrichten, iets waar vele instructeurs niet bewust mee bezig zijn. Leve de Belg wat mij betreft. Maarre, ben jij te dik ofzo dat je zo raar en totaal off topic (zie citaat) reageert ? Want al jou argumenten ontkrachten niet wat ik (1.65 m., 66 kilo, maat 40) zeg, namelijk dat het welzijn van je paard ten allen tijde voorop moet staan.. en dat daarom TE dikke mensen niet paard moeten rijden. Gelukkig zijn er genoeg mensen die zich daar wel bewust van zijn, gezien de vele fijne reacties in dit topic (en daarmee bedoel ik de jouwe en die van Flugeltje niet, wat proberen jullie in godsnaam te bewijzen ???).

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:39

We zijn ondertussen verder dan de OP.
Mensen die er niets aan kunnen doen mogen ook niet rijden.
Waar. Mee eens.
Maar niemand heeft wetenschappelijke cijfers.
Toch worden dikkere mensen afgekraakt.
Maat 44, 46 kan echt niet. Te hoog bmi ook niet moet je eerst langs je paard lopen.
Maar dan plaats je een foto (Die er mijn inziens niet slechter uitziet dan van iemand die hier te keer gaat tegen dikkers)
en dan krijg je geen antwoord meer hoe slecht het is.
Klopte het vooroordeel wat voor ogen was dan toch niet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:41

MaritAriel schreef:
chanel1985 schreef:

volgens mij staat er in de begin post dat het hier niet gaat over mensen die er niks aan kunnen doen dat ze te dik zijn..... dan gaat het hier dus alleen over mensen die er wel iets aan kunnen doen. waarom zou ik dan beginnen over de mensen die er 'niets' aan kunnen doen?

Mensen, wat heeft dit er mee te maken ??? Het draait om het paard dat niet kan kiezen wie hij op zijn rug wil hebben en de ruiter die verantwoordelijk is voor het welzijn van zijn of haar paard en die daarom niet zou moeten paardrijden omdat hij of zij TE dik is. Ga dan lange teugelen, is ook goed voor je conditie, fietsen met je paard, idem dito, wandelen met je paard, idem dito, vrijheidsdressuur, mennen, er zijn zoveel leuke dingen die je kunt doen met je paard zonder erop te gaan zitten !!! Denk toch na mensen, en wees voor de verandering eens niet egoistisch maar denk aan het welzijn van je paard, waar JIJ verantwoordelijk voor bent.

Edit: lief schrikdraadje, we hebben het hier niet over maten en kilo's. De mensen die te dik zijn en daardoor hun paard teveel belasten weten dat zelf wel. Als ze verstandig zijn, gaan ze niet meer te paard, als ze onverstandig zijn kraaien ze in een topic als dit "respectloos, kan er niets aan doen, enz". En wie is daarvan het slachtoffer??? Het arme paard. Heb zelf een hele dikke vriendin, ontzettend lief mens en ik hou van dr, haar gewicht zie ik niet. Maar nooit van z'n lang zal ze leven laat ik haar op mijn paard en daar geeft ze me nog gelijk in ook :-).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-11 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:42

Elke instructie zou daar mee bezig moeten zijn dat is het trieste.
Te er dat mensen dus jaren scheef rijden.
Ook slanke die hun paard kapot rijden.

En jij reageert waardevol en netjes?
Lees je eigen frustratie bericht even terug.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:48

joenohoe schreef:
Mensen, wat heeft dit er mee te maken ??? Het draait om het paard dat niet kan kiezen wie hij op zijn rug wil hebben en de ruiter die verantwoordelijk is voor het welzijn van zijn of haar paard en die daarom niet zou moeten paardrijden omdat hij of zij TE dik is. Ga dan lange teugelen, is ook goed voor je conditie, fietsen met je paard, idem dito, wandelen met je paard, idem dito, vrijheidsdressuur, mennen, er zijn zoveel leuke dingen die je kunt doen met je paard zonder erop te gaan zitten !!! Denk toch na mensen, en wees voor de verandering eens niet egoistisch maar denk aan het welzijn van je paard, waar JIJ verantwoordelijk voor bent.

jup zou denk ik er ook over. :D ik vind het altijd wel grappig dat mensen meteen denken dat ik een vooroordeel heb of iets anders , of niet weet dat mensen ook dik kunnen zijn terwijl ze er niks aan kunnen doen ' tuurlijk weet ik dat ' want tja... ik ben zelf ook te dik geweest door medicijnen. Maar ben ik toen op mijn paard gaan zitten? Nee. Ik heb der beleerd voor de kar . En nu weeg ik weer 70 kg en nu rij ik weer lekker. Dus ja ik weet dat er mensen zijn die er niks aan kunnen doen dat ze dik zijn , maar nee ik vind niet dat ze evengoed mogen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:48

schrikdraad schreef:
Elke instructie zou daar mee bezig moeten zijn dat is het trieste.
Te er dat mensen dus jaren scheef rijden.
Ook slanke die hun paard kapot rijden.

En jij reageert waardevol en netjes?
Lees je eigen frustratie bericht even terug.

Ik geloof niet dat ik degene ben die gefrustreerd is... Spreekwoord: je ergeren is boeten voor de fouten van anderen. En dat geldt net zo goed voor frustratie. Lieverd, get a life en hou op je druk te maken. Als je nu nog niet overtuigd bent van mijn gelijk, dan is er iets mis met jou.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-11 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:49

MaritAriel schreef:
joenohoe schreef:

jup zou denk ik er ook over. :D ik vind het altijd wel grappig dat mensen meteen denken dat ik een vooroordeel heb of iets anders , of niet weet dat mensen ook dik kunnen zijn terwijl ze er niks aan kunnen doen ' tuurlijk weet ik dat ' want tja... ik ben zelf ook te dik geweest door medicijnen. Maar ben ik toen op mijn paard gaan zitten? Nee. Ik heb der beleerd voor de kar . En nu weeg ik weer 70 kg en nu rij ik weer lekker. Dus ja ik weet dat er mensen zijn die er niks aan kunnen doen dat ze dik zijn , maar nee ik vind niet dat ze evengoed mogen rijden.

En daarmee kunnen we dit topic afsluiten denk ik :-). Als ze het nu nog niet snappen dan is het toch praten tegen muren.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:51

Citaat:
En daarmee kunnen we dit topic afsluiten denk ik :-). Als ze het nu nog niet snappen dan is het toch praten tegen muren.

tja , dat heb ik ook al 4 / 5 x gezegd in dit topic, maar de discussie blijft eindeloos doorgaan lijkt wel :=

Frontalera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:55

Dikkere mensen moeten ook kunnen rijden? Zolang ze gewoon een stevig paard onder de kont hebben vind ik het geen probleem.
Gaan ze op een slank paardje zitten vind ik het niets..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:56

Frontalera schreef:
Dikkere mensen moeten ook kunnen rijden? Zolang ze gewoon een stevig paard onder de kont hebben vind ik het geen probleem.
Gaan ze op een slank paardje zitten vind ik het niets..

een stevig paard hoeft niet meteen te betekenen dat ze meer kunnen dragen , en ook voor een stevig paard die wel aardig wat kan dragen kan het te veel zijn. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:02

Ik heb liever een dikke vrouw als bijrijder voor mijn robuuste sterke merens die goed in balans kan zitten en met fijne aanleuning kan rijden dan een dunnetje die er niets van bakt en zit te stuiteren op de paardenrug en of ruw is in de hand.
Maar ik heb een goede bijrijder dus dit is geen vacature voor een dikkertje. Maar als die vacature er wel was zou de manier van rijden het bepalen maar niet de dikte en zwaarte.
Voor mijn jongste merens zou iemand met veel gewicht geen optie zijn want zij kan dat niet aan. Ik zorg zelf ook dat ik rond de 66 KG blijf hangen want dat voel ik dat te zwaar gewicht voor haar niet goed is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:07

waarom kiezen tussen 2 uitersten :')

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:19

Joenohoe
ik ben je lief niet.
En ik ben niet gefrusreerd jij daarintegen wel.
Of is dat je normale gang van praten?
Dat lijkt me pas erg.

Wie ben jij om te bepalen wie te zwaar is?
Ben jij een dierenarts?

Het gaat niet om maten en gewichten maar je weet wel te vertellen wie er te dik zijn.
Goed van je.

Jij hebt in het boomloos topic fotos geplaatst. Ik hier.
Ik ben volgens theorie van vele van je voorgangers te zwaar.
Maar vergelijk ze eens.

Dan is veroordelen heel snel gedaan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:37

MaritAriel schreef:
joenohoe schreef:

Maar wat is te dik? Mijn gewicht verschilt niet veel van die van jouw, terwijl er mensen in dit topic dit al teveel vinden.
Dus, als men tegen jouw zegt dat je niet meer mag rijden, want 70 kilo is teveel, dan doe je dat ook? Of ga jij zeggen dat het voor uw paard nog wel kan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:57

Colway schreef:
waarom kiezen tussen 2 uitersten :')

Om te laten zien dat ik vind dat niet het gewicht belangrijk is maar het hele plaatje er om heen dus paard en manier van rijden. Ik vind namelijk dat hier wel heel negatief en ongenuanceerd geschreven wordt over zwaar gewicht en dat vind ik jammer en doet de dikkerds onder ons te kort. Ik vind het ook vervelend dat we in NL altijd overal dat dunnen zo ophemelen, ik heb veel gereisd en elders is dat toch wel veel minder. Als je in NL dik bent zou je er nog een complex van krijgen. En begrijp me goed ik heb alle argumenten goed doorgelezen hoor maar wil een ander geluid laten horen.
Vandaar dit voorbeeld zoals het ook werkelijk bij ons met de paarden is. Onze paarden zijn twee uitersten en zo kan ik me dat ook bij ruiters voor stellen.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 07:26

joenohoe schreef:
flugeltje schreef:
Het is stoer om je paard zo vroeg mogelijk in het Z te hebben, maar schandalig om paard te rijden als je dik bent.
Dat is het verschil.
Waarom mogen dikke mensen niet eten,snoepen en ook niet paardrijden ?? Mogen die mensen geen leuk leven hebben omdat ze dik zijn ?

Ik ben zelf vrij mager en vind het ook niet charmant om een behoorlijk gezet iemand te paard te zien, door je paard zijn training aan te passen kun je eker wel paardrijden als je stevig bent. Dat is mijn mening.

Dat is echt niet stoer om z.s.m. Z te zijn, want dan maak je je paard ook kapot, als je hem op te jonge leeftijd al zwaar belast... Het is een feit dat te veel paarden niet ouder worden dan 7 jaar... En mensen mogen echt wel een leuk leven hebben omdat ze dik zijn, maar niet paardrijden als ze TE dik zijn. En waarom niet ? Omdat het welzijn van een paard het allerbelangrijkste is, een paard heeft niets te kiezen, jij moet voor hem zorgen en voor zijn welzijn. En te dik is niet hetzelfde als stevig.... Stevig is echt heel wat anders.

Maar wat is te dik ?? Je zou je beter is kunnen afvragen, wat het gewicht is wat paarden verantwoord kunnen dragen, dat heef namelijk niks te maken met Te dik alleen.

Als iemand van 1.60 te dik is wegen ze ?? 80 a 90kg en dus mogen ze niet paardrijden, hmmm en een man van 1.80 met een normaal gewicht weegt dat ook en die mag dan wel paardrijden ??? beetje vreemd. Ik ken ook wel mannelijke ruiters die over de 100 kg gaan en een normaal postuur hebben, dus alle mensen, ongeacht hoe lang ze zijn, die onder de 110 kg wegen mogen dan dus paardrijden ??