Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:29

Moll schreef:
ik verbaas mij over uw ervaringen, werkelijk, als een paard niet gedragen is kan deze nooit de ruiter dragen zonder daar zelf last van te hebben dit is gewoon onmogelijk, en aan gezien rechtgerichtheid een levenlang onderdeel is kan het paard nooit zomaar zonder ervaring van bijde kanten recht gericht zijn, hier doet een paard jaren over samen met zijn ruiter dat te berijken, gedragenheid van uit het paard komt alleen tot stand onder begeleiding van de ruiter.

kunt U mij een definitie geven van "gedragen"?

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:40

U weet niet wat men bedoelt met dat een paard gedragen moet gaan?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:33

garny95 schreef:
ik schrik hier van, misschien wat naief, maar kan je dat echt zo stellen voor elk paard ?

Naief nee, maar een paard dient zijn nekgewricht van begin af aan na te geven, ook bij een langeteugel.
Dat met een langeteugel stappen in het begin wat men vaak ziet, verstijft een paard meer als dat het goed doet.
Ze drukken de rug weg zonder dat de ruiter het bemerkt.

Zo is een paard in de houding (Durchs Genick)
Afbeelding
En zo dus niet.
Afbeelding

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:50

nombrado schreef:
spokie79 schreef:
Nombrado, je kan een paard niet zonder meer langzaam laten lopen. Als ik de mijne langzaam laat lopen, gaat hij sloffen met zijn voorbenen en valt hij op zijn voorhand. Daarbij zie je dat hij niet gaat dragen, maar juist klappen in zijn schouders krijgt. Daar slijt hij onnodig van. In de natuur longeert een paard zichzelf ook niet. Dus als ik het doe, heb ik de verantwoording om hem heel te houden.
Ik doe trouwens wel zoals jij tempo en tempi veranderingen aanleren op stem.

oeps. aan jou paard, kan je dus eigenlijk al zien dat hij teveel met zijn voorhand oplost en te weinig met zijn achterhand werkt. Probeer hem nóg langzamer te laten draven (hij zal in het begin in stap vallen omdat hij dit tempo moeilijk vind)
Een paard bij mij had dit idem. Ik ben juist gaan doorzetten, met dat langzame trainen, zeer langzaam tempo, om juist ze te leren, dat de kracht vanachter ligt. en ze gaan dragen achter.
je kan het ook zien als je longeert
als een paard in draf een moment géén één van de achterbenen aan de grond heeft, is het al op de voorhand. belangrijk is dus, dat beide diagonale benen gelijktijdig van de grond komen in draf, achter en voor.

in de natuur hoeft hij uiteindelijk ook geen ruiter op zijn rug te dragen, vandaar het sterker maken van de achterhand

Ik denk dat door het verkeerd "trainen" onder het natuurlijke tempo, inderdaad kan leiden tot het bewuste "sloffen"
Maar daar zit nu juist de clou :D
De impuls moet in orde zijn.
Dat kan ook alleen maar "goed" in orde zijn, zodra een paard niet gaat compenseren.

Ik heb ook juist de ervaring als dat "langzame" tempo goed gedaan wordt, een paard er juist vele malen sterker van wordt in de achterhand.
En juist met meer souplesse, afdruk enz gaat

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:52

Professor schreef:
garny95 schreef:
ik schrik hier van, misschien wat naief, maar kan je dat echt zo stellen voor elk paard ?

Naief nee, maar een paard dient zijn nekgewricht van begin af aan na te geven, ook bij een langeteugel.
Dat met een langeteugel stappen in het begin wat men vaak ziet, verstijft een paard meer als dat het goed doet.

Afbeelding

Ook meesters of Professoren zitten er ondanks het feit dat ze volledig in het onderwerp opgaan en met de neus er in de praktijk opzitten en met vakgenoten filosoferen en spreken er wel vaker naast. Soms ligt een oplossing of verklaring binnen handbereik, maar zie je het niet. Bij wetenschappers kom je dit verschijnsel ook tegen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:18

Professor schreef:

Wat vind u dan een goede houding om in te stappen? en om (lange afstanden) buiten te rijden?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:29

Lange afstanden........Vooral genieten en elkaar niet lastig vallen.
Dus zelf in balans zitten, paard niet storen.
Idealiter geheel op minimale hulpen reagerend, anders wordt je moe.
Stem commando, is ook heel handig.
Geen idee of dat klassiek is, wel energie sparend.

draf... (niet op oren letten, de haflinger was 1 foto terug letterlijk dwars over Sjol heen gelopen,
die was dus nog ietwat pissed off.)
http://lh5.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/Siv4T ... 20draf.jpg
galop..
http://lh5.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/Siv4U ... t%20op.jpg
Stap..
http://lh6.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SV-jz ... %20080.JPG

Uiteraard met rechtgericht paard, en niet met een scheve banaan.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 04-03-11 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:33

sanne83 schreef:
Wat vind u dan een goede houding om in te stappen? en om (lange afstanden) buiten te rijden?

Stap aan de teugel in gebruikshouding (Durchs Genick).
Aan een langeteugel is dat de verbinding met de paarden mond er is, en dat nek en kaak nageeft.
De nek is ongeveer op schofthoogte, de neus voor de loodlijn ca 1 handbreedte.
In stappen?? Nee werken met de paarden in stat dat is losmaken, dus oefeningen rijden die het paard losmaakt. Alle oefeningen die het paard beheerst eerst in stap, dat duurt zo´n 20 minuten.
Dan een niet te lange warming-up, en dan aan het werk. Tussendoor hals laten strekken, zeker als een oefening goed gegaan is, steeds weer ontspannen, dit alles wel in de houding.
Denk dat velen niet weten wat in de houding is, dit is geen oprichting.
In de houding is een paard wanneer het met een gebogen bovenlijn van de hals gaat waarbij de neuslijn een halve tot 1 handbreedte voor de loodlijn is, in de nek nageeft wat bijna altijd inhoud dat de kaak los en ontspannen is.
Een paard wat aan de teugel is hoeft nog niet in de houding te zijn, aan de teugel bedoelt precies wat het woord zegt, men kan het paard besturen en reageerd op de hulpen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:43

sanne83 schreef:
[Wat vind u dan een goede houding om in te stappen? en om (lange afstanden) buiten te rijden?

Wat vind jij een lange afstand? Zit ik me ineens te bedenken.... aangezien dat in ieders beleving weer wat anders is.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 00:04

Professor, is 'in de houding' hetzelfde als 'in de hand gesteld'? Of zit ik er volkomen naast..?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 08:44

Pasterza schreef:
Professor, is 'in de houding' hetzelfde als 'in de hand gesteld'? Of zit ik er volkomen naast..?

Wat denkt u zelf wat het is? Kan alles wel voorkauen maar denk dat het beter is als u er zelf over nadenkt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:06

Voor mijn begrip is het paard "in de hand gesteld" wanneer het paard zonder dwang en spanning het bit aanneemt en daarbij de kaak en de nek (durchs genick?) (en de hals) ontspant. Daarbij gaat het paard actief en in evenwicht voorwaarts. Alles, maar zeker de laatste, afhankelijk van africhtingsniveau?

Bij "in de houding" moet ik denken aan veel paarden die in de houding (rond krulletje) gedwongen worden. Daarom hoor je ook veel kinderen praten over "mijn pony loopt aan de teugel" waarmee dan bedoeld wordt dat de bitringen bijna de knieën raken en de kin bijna de borst raakt. Naar ontspanning van kaak en nek (hals, rug, enz) wordt niet gekeken. Als de pony of het paard maar in de houding loopt.

Lange afstanden rijden heb ik geen verstand van maar lijkt mij vooral ook voor het paard van belang dat het paard niet alleen voorwaarts en neerwaarts gaat. Ik kan me zo voorstellen dat je hiermee varieerd in de hoofd-hals houding. Ook afhankelijk van de gang waarin men rijdt en vooral ook het terrein.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:47

Als je echt lange afstanden bedoelt zoals endurance,daar zie ik de paarden nooit door de rug lopen.
Meer met het hoofd omhoog,misschien dat een andere houding ook niet te doen is over een echt lange afstand?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:50

Professor schreef:
garny95 schreef:

Afbeelding
En zo dus niet.
Afbeelding

Leg deze tekeningen eens naast de meeste HAW topics hier...... de meeste bokkers rijden volgens het onderste jammer genoeg.

Kan iemand een wiki maken van AR versus KD? Nu staat het verspreid over dit topic en het is wel leerzaam om dit overzichtelijk in een wiki te hebben!?

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:57

Professor schreef:
sanne83 schreef:

Stap aan de teugel in gebruikshouding (Durchs Genick).
Aan een langeteugel is dat de verbinding met de paarden mond er is, en dat nek en kaak nageeft.
De nek is ongeveer op schofthoogte, de neus voor de loodlijn ca 1 handbreedte.
In stappen?? Nee werken met de paarden in stat dat is losmaken, dus oefeningen rijden die het paard losmaakt. Alle oefeningen die het paard beheerst eerst in stap, dat duurt zo´n 20 minuten.
Dan een niet te lange warming-up, en dan aan het werk. Tussendoor hals laten strekken, zeker als een oefening goed gegaan is, steeds weer ontspannen, dit alles wel in de houding.
Denk dat velen niet weten wat in de houding is, dit is geen oprichting.
In de houding is een paard wanneer het met een gebogen bovenlijn van de hals gaat waarbij de neuslijn een halve tot 1 handbreedte voor de loodlijn is, in de nek nageeft wat bijna altijd inhoud dat de kaak los en ontspannen is.
Een paard wat aan de teugel is hoeft nog niet in de houding te zijn, aan de teugel bedoelt precies wat het woord zegt, men kan het paard besturen en reageerd op de hulpen.

Mee eens! Jammer alleen dat de meeste Nederlandse juryleden dit weer niet zien /herkennen in de lagere klasses en wordt een paard dat wel aan de teugel is (vaak in krul gedwongen) maar absoluut niet in de houding is vaak hoger gepunt dan een paard dat in de houding is, dus met ontspanning in kaak en in de nek nageeft, maar het neusje iets meer voor de loodlijn heeft.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:00

als je een paard vanaf het begin af aan Durchs Genick rijdt, kun je meteen al voelen of het zich ergens stijfhoudt of het de achterhand goed gebruikt. Je kunt dan het paard meteen loswerken en als dat in de stap goed is, draaf je pas aan.

Als je met lange teugel dit doet (zo deed ik het in het begin ook), gaat je paard meteen weer in de eigen houding lopen en dus niet op vier benen in evenwicht, maar zoals het paard dat gelongeerd werd in dat filmpje (even overdreven gezegd). De kans op struikelen, ontaktmatig draven (en galopperen) wordt meteen vergroot. Je zadelt je paard dus eigenlijk met stijfheid en ongemak op vanaf het begin als je op die manier 'losrijdt'. En dat moet je daarna dan er weer uit zien te rijden tijdens de training.

Paarden die met een losse teugel worden gereden, willen trouwens niet graag vooruit en zullen dus altijd zelf voor een rustiger tempo kiezen omdat ze vaak bang zijn hun evenwicht te verliezen op die manier. Of ze gaan rennen, dan kan ook nog.

Een paard kan zich niet 'geven' bij een losse teugel waarbij het paard niet Durchs Genick hoeft.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:34

quadripes schreef:
Paarden die met een losse teugel worden gereden, willen trouwens niet graag vooruit en zullen dus altijd zelf voor een rustiger tempo kiezen omdat ze vaak bang zijn hun evenwicht te verliezen op die manier. Of ze gaan rennen, dan kan ook nog.

Een paard kan zich niet 'geven' bij een losse teugel waarbij het paard niet Durchs Genick hoeft.

lgt er maar net aan hoe het paard geschoolt is, als het paard met teugel gewicht alleen al nagevelijk in de hand gesteld word gaat dat stuk van u hier boven niet op

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:49

dan geeft het toch na en is dus Durchs Genick? Dat is dan toch niet 'met een losse teugel' zoals ik bedoel?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:52

Moll schreef:
lgt er maar net aan hoe het paard geschoolt is, als het paard met teugel gewicht alleen al nagevelijk in de hand gesteld word gaat dat stuk van u hier boven niet op

Dat vind ik heel ondoordacht nog niet geheel wakker 8-) mijnheer Moll. Een losseteugel????
Nageeflijkheid of nageven in nek en kaak???

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:57

Professor schreef:
Moll schreef:

Dat vind ik heel ondoordacht nog niet geheel wakker 8-) mijnheer Moll. Een losseteugel????
Nageeflijkheid of nageven in nek en kaak???

als de teugel getilt word, geeft het paard er op na, leg ik deze terug op de schoft blijft deze nagevelijk op het gewicht van de teugel

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:01

Moll schreef:
als de teugel getilt word, geeft het paard er op na, leg ik deze terug op de schoft blijft deze nagevelijk op het gewicht van de teugel

Waarom?? De klassieke manier is dat niet dat is wat ze bij western doen, het is niets anders dan een ophouding. Maar heeft niet veel met de Klassieke hulpen te doen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:03

Professor schreef:
Moll schreef:

Waarom?? De klassieke manier is dat niet dat is wat ze bij western doen, het is niets anders dan een ophouding. Maar heeft niet veel met de Klassieke hulpen te doen.

ben ik niet met u eens, dit neigt meer naar frans klassiek, waar ik toch ook wel elementen van gebruik

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:11

Moll schreef:
[
ben ik niet met u eens, dit neigt meer naar frans klassiek, waar ik toch ook wel elementen van gebruik

Sorry maar daar ben ik in opgevoed, van Reede, dhr Everts waar ik jaren lang les van gehad heb.
De hand zo te gebruiken dat is niet Frans Klassiek, wel de binnenhand hoger nemen dat wel, en de arrets geven maar dat is geheel iets anders dan dat u nu hier beschrijft.
Bij Flexion neemt men aan de zijde van de inbuiging de binnenhand met de pink richting buitenschouder (van de ruiter) dus de hand gaat hoger.
Maar het liften van de hand en dan weer naar de Schoft???
De handen zijn op de hoogte (naar Frans Klassiek wanneer men dat zo noemen mag), daar waar de hals de schoft verlaat. Men sluit hoofd en hals daarmee af.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:17

volgens mij praten we langs elkaar heen, ik leg de hand zelf niet terug maar laat de teugel dan los, om aan te geven, nagevelijkheid op teugel gewicht

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:20

Moll schreef:
volgens mij praten we langs elkaar heen, ik leg de hand zelf niet terug maar laat de teugel dan los, om aan te geven, nagevelijkheid op teugel gewicht

Nee u schreef toch tillen naar bovengaan met de hand en dan weer naar de schoft?
Dit ken ik niet in de Franse richting.

Citaat:
@Moll:
Laatst bijgewerkt door Professor op 05-03-11 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt