Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:13

Die foto Anne_Sproet :+: schitterend!

@Milkberry, ben benieuwd of die van mij ooit ook zo moedig zal worden, maar ik denk het niet. Het is een echte right brain extrovert; een van nature angstig paardje toch wel. In het bos kruipt hij nogal eens achter het 'koppaard', alhoewel hij ook wel stukjes voorop durft.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:19

Haha zo een is die van mijn moeder ook. Die loopt voorop. Maar als het spannend wordt, dan moet die van mij kanonnenvoer spelen. En daarna is alles weer goed. Ze hebben echt zo'n taakverdeling bij het buitenrijden ;)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:03

Haha drankje starbreeze!

Haha zo is die van mij ook! Loopt stoer voorop, maar als er wat engs is wil hij achter een ander paard aan. De laatste tijd wil hij wel telkens een heel rondje voorop, hij wordt echt steeds braver

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:02

Die foto <3

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:24

Milkberry schreef:
Haha zo een is die van mijn moeder ook. Die loopt voorop. Maar als het spannend wordt, dan moet die van mij kanonnenvoer spelen. En daarna is alles weer goed. Ze hebben echt zo'n taakverdeling bij het buitenrijden ;)

Hahahahaha exactly!!!!

Die foto <3 <3
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wil even iets kwijt en ik wil jullie om advies vragen :P Afgelopen weken ben ik erg aan het twijfelen, ik heb al vaker berichten hier getypt en het dan weer allemaal weggehaald. Ik heb vooral heel erg getwijfeld over mijn zwarte duiveltje, de pony waar ik hier ook altijd over spreek. Ik twijfelde een tijdje heel erg over deze manier van trainen, dat kwam omdat ik het idee had dat we weer een beetje terug begonnen te vallen in het oude patroon waardoor andere mensen het mij moeilijk begonnen te maken met opmerkingen of ik nog wel door zou gaan met tijd in die pony te steken en niet gewoon een leuke sportpony koop die het allemaal al kan en etc. Nu heb ik eigenlijk een hele slimme pony die voor mij de knoop doorhakte.

Toen ik haar die middag wilde longeren was ze het zat en begon ze keihard te rennen, omdat ze door de longe op de volte werd gehouden gleed ze ook een paar keer weg, dus toen schrok ik zeg maar wakker en haalde ik haar terug. Vervolgens heeft ze vijf minuten lang in uitgestrekte draf rondjes gelopen waarmee ze zichzelf (voor mij) nog een keer bewees. Daarna heeft ze nog een aantal keer laten zien aan mij dat ze vooruit ging en dat ze gelukkiger is !

Daarna ben ik mijn trainingsverslagen nog een keer door gaan kijken en kwam ik tot de conclusie dat ik alles weer veel te snel wilde. Of eigenlijk, sinds ik er weer op zat, voelde alles weer zo vertrouwd dat ik nooit meer longeertrainingen heb meegenomen en weer van elke dag hetzelfde ben gaan maken. En als er iets is wat mijn pony haat is dat het wel. Daarmee kom ik gelijk op mijn eerste vraag: Hebben jullie nog ideeën om het werk afwisselend te houden. De afgelopen week ben ik weer gaan spelen met de longeerlijn, gewoon spelletjes spelen los in de bak, rijden, naar buiten en wat balken. Hebben jullie nog iets om het lijstje mee aan te vullen?

Waar voor mij een valkuil zit is dat mijn pony 'te veel' voor mij doet. De afgelopen week is het herfstweer er weer in geslopen en had ze eigenlijk te veel energie, maar dat had ik niet door. Dus ik ging gewoon longeren maar het wilde niet lopen. Ze spande op en het wilde niet. Daardoor ging er bij mij een lampje branden en liet ik er los door de bak lopen. Ze heeft even heerlijk uitgesprongen en vervolgens kwam ze weer naar me toe met het koppie: Sorry, het werd me even te veel, zullen we weer verder gaan.

Mijn tweede vraag aan jullie is dat ik graag hulp van buiten zou willen zoeken om mij te begeleiden in het trainen op deze manier. Maar dat is nog best lastig omdat lang niet iedereen achter deze methode staat of het geduld er niet voor heeft. Dat geduld heb ik wel (!) maar ik word af en toe te enthousiast waardoor ik het trainingsbeeld even vergeet en ik heb iemand nodig die mij daarin kan helpen. Dus de vraag aan jullie is eigenlijk: Hebben jullie hulp van buiten en zo ja, hoe hebben jullie deze gevonden :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:49

Wat een lieve foto Anne_sproet!

Wyb_ster
Wat je schrijft is wel herkenbaar. Ik heb ook net weer een stapje terug gedaan met de mijne (ik draafde alweer te veel en te lang en maakte zelfs alweer stapjes richting werkhouding) en dat is een wijs besluit. Ik ga nu proberen of ik naast de 3x rijden ook nog 1 a 2 keer extra kan logeren, zodat het proces misschien voor iets sneller verloopt (heb dit weekend weer een paar motiverende filmpjes van Will bekeken :) ).

Ik heb nog geen geschikte instructie van buiten kunnen vinden. Ik had laatst wel een lumineus idee. Ik weet of er zich mensen in het noorden des lands bevinden, maar wat mij leuk zou lijken is een soort critica friend idee. Eerst naar paard van de een. Rijden, de ander kijkt en mag misschien ook even voelen/rijden en geeft feedback op wat hij/zij ziet voelt. Dan naar paard van de ander en hetzelfde riedeltje. Gewoon met gesloten beurzen, maar om van en met elkaar te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:20

Leuk idee ankem! Ik woon in de [***], maar ben zeker bereid een stukje te rijden.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:21

ankem schreef:
Wat een lieve foto Anne_sproet!

Ik heb nog geen geschikte instructie van buiten kunnen vinden. Ik had laatst wel een lumineus idee. Ik weet of er zich mensen in het noorden des lands bevinden, maar wat mij leuk zou lijken is een soort critica friend idee. Eerst naar paard van de een. Rijden, de ander kijkt en mag misschien ook even voelen/rijden en geeft feedback op wat hij/zij ziet voelt. Dan naar paard van de ander en hetzelfde riedeltje. Gewoon met gesloten beurzen, maar om van en met elkaar te leren.

Dat lijkt me ook wel wat maar ik woon Zuid-Holland zuid :(

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:30

[***] schreef:
Leuk idee ankem! Ik woon in de Kop van Noord Holland, maar ben zeker bereid een stukje te rijden.

Wat een leuk idee! Ik woon in Noord-Holland zuid :j

Wyb-ster, Yvon Hoogervorst geeft les op de Will methode. Zij woont bij mij in de buurt, maar ik geloof dat ze af en toe ook door Nederland rijdt.

Als je het durft zou je hier ook wat filmpjes kunnen plaatsen? Dan kijken wij met je mee.

Ter afwisseling doe ik meestal in de bak rijden, buiten rijden, in de bak met blakjes en een keer longeren.

Ik ben benieuwd hoe het met Horseware en haar paarden gaat! :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:32

Vind je vrijheidsdressuur niet leuk Wyb_ster? Die van mij wordt daar überblij van altijd :) zeker als je zo'n pleaser hebt, of soms gewoon een wandelingetje of lekker niks doen en paard lekker in de krul zetten van top tot teen.

Dat ineens weer in je oude ritme zitten moet ik ook voor waken. Dan is het hoger instellen een keer gelukt en dan wil ik weer meer. Alleen werkt dat zo niet.

Ik heb op dit moment geen les. Ik lees veel en kijk veel filmpjes (of plaats zelf eens wat, lang geleden nu trouwens) en vraag hier ook hulp. Op zich kan ik daar voor nu nog wel mee uit de voeten.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:45

Vrijheidsdressuur lijkt mij ook leuk en was ik van plan mee te nemen met oefeningen als schouderbinnenwaarts en wijken en etc. Ik heb wel eens gehoord op maneges dat paarden die zowel VD kunstjes kennen als gewoon de dressuur de oefeningen door elkaar gaan halen. Is dit een fabel of was jullie dat ook bekend?

Wandelen lijkt me ook leuk, ik zelf loop hard voor de 5 km alleen mijn eigen pony heeft totaal mijn tempo niet, in tegenstelling tot de andere pony, dus dan neem ik die.

Wat filmpjes betreft, ik weet niet of dat mag aangezien ik op privéterrein rijd, dat zou ik na moeten vragen en dan moet ik het ook nog durven :brr:

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:52

ankem schreef:
Ik heb nog geen geschikte instructie van buiten kunnen vinden.

De meeste snappen echt niet de logica wat je " aan het doen bent" is mijn ervaring tot nog toe.
Ja halsstrekje is effe nuttig, maar " zet em es aan het werk joh" ;(

Zolang je in het voorwaartse/ neerwaartse zit kun je niet veel fout doen, wij hebben onze lesgever daarom even in "pauze" staan.
Een lesgever die hierin al niet eens met je meegaat of je aanvoelt kun je beter niet mee verder gaan.

Af en toe oppakken in werkhouding is voor ons kwestie van goed aanvoelen of paard niet oude frame opzoekt, dan gaan wij direct weer terug naar basis.
En die periodes van basis samenwerken worden steeds langer en fijner.
Ik vindt het laatste nog heel moeilijk, voel wel meteen of paardje mij draagt en nek laat vallen , maar laat ik hem bv even kort stukje galop doen , gaat ie weliswaar in oude patroon , maar wordt daar wel weer fijn los van.
Het is steeds balans zoeken in wat je vraagt en hoe paard reargeert, verhipte lastig..

Kan onze huidige lesgever hier niet in meedenken , tja das dan jammer maar dan gaan we op zoek.

Mis in dit topic nog een beetje de adviezen: " het vervolg" hoe verder in de werkhouding.
Wat is juist, wat voel je, wat verteld je paard je hierin, wat zijn fijne basis oefeningen.
Doe bv balkjes lopen in stretch, maar wat doe je bij een sprongetje ?, hoe krijg je de heetheid hierin onder controle zonder weer die dwang erop ?

Momenteel zoeken wij in verhouding veel meer ontspanning als werkhouding, omgekeerd als wat ik voorheen deed :j
Wat ik zelf wel merk dat paardje actief met me meedenkt en vaak is te "sturen" op: eraan denken > naar kijken > onbewust doen, alles met minimaal contact of met losse teugels.

Paardje volgt vanuit zichzelf meer mijn lijf , zeg maar, kijk hem losjes de bak door, daar waar ik heen wil.
En zo stabiel ben ik kwa zit nog lang niet, dus verbaas me er wel over , en prijs em hemeltje in hiervoor.
Feitelijk waanzin natuurlijk, dat ik voorheen zoveel druk gebruikte in been, handen en lijf, want zo gevoelig hoort een paard te reargeren op je.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:57

Ik doe VD enkel in de longeercirkel, ik laat hem losstappen in de molen (kan ook aan de hand natuurlijk) en beginnen dan met wat 'truukjes'.
Ik heb ook een 'eindsignaal' afgesproken met hem (dan raak ik zijn kont aan met de zweep en zeg 'klaar'), daarna gaan we lekker uitkuren aan de longe en/of serieus longeren. Heel duidelijk allemaal.
Wanneer ik het wel eens gezadeld in de bak vraag staat ie me vaak aan te kijken van huh wat moet je nou :)) dus hier totaal geen last van het door elkaar halen van de oefeningen. Je zou b. Ook altijd een bepaald halster of een bepaald zweepje kunnen gebruiken, dat herkennen ze dan ook. Ik doe voornamelijk Jambette, Spaanse pas en (achter)benen optillen en vasthouden op commando. Ook achterwaarts door lichaamshouding doet hij. Hij doet uit zichzelf wel eens een klassieke buiging en hij kent ook het compliment. Oja en hij tilt dingen (jollybal of jerrycan met handvat) op en pakt dingen vast (zweepje). Als beloning geef ik steeds een brokje, meestal hinnikt ie heel zachtjes als we ermee bezig zijn, echt lief.

Mijn volgende uitbreiding zou Spaanse draf zijn, dat lijkt me wel cool.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 05-10-15 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:00

Wat leuk, die positieve reacties hier!

Afwisseling is ook wel een punt voor ons, ik doe eigenlijk alleen maar bakwerk en balkjes heb ik niet eens. Dat zou wel een leuk idee zijn, eens kijken. Grondwerk doen we wel regelmatig en daarin heeft ze veel plezier.

Vanavond ging het in stap al heel goed, in draf is ze er soms nog niet helemaal met haar hoofd bij. Ze lijkt de ruimte die ze krijgt wel heel prettig te vinden en kijkt haar ogen uit naar dingen die interessanter zijn dan ik. Wat ik niet helemaal had begrepen is hoe het daarmee zit. Moet ik op het moment dat ik merk dat ze er niet bij is alleen aan het been voorwaarts rijden en afwachten tot ze er zelf weer met haar hoofd bij is (op zo'n moment loopt ze dan met het hoofd omhoog en is het contact met de mond kwijt), of rij ik voorwaarts aan het been en geef een ophouding of neem op dat moment zelf contact met de teugel? Het staat er nu misschien wat knullig, ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:02

@peetstap, wat bedoel je precies met 'het vervolg'? Wanneer je de stretch beneden bevestigd hebt, maak je de teugels simpelweg wat korter en ga je daar hetzelfde doen zodra onspanning of takt en regelmaat verandert ga je weer wat verder terug naar beneden. Dit blijf je doen totdat je uiteindelijk je paard echt in de oprichting kunt rijden. Dit is niet meer dan de teugellengte nog meer verkorten. Dit heb je natuurlijk niet van de een op andere dag voor elkaar :). In de diepe stretch en werkhouding kun je ook je gebruikelijke oefeningen rijden en gaan schakelen. Die eerste paar passen voel je je paard echt aantreden. Dat is waar je naar op zoek moet gaan. Speel en varieer met houding en tempo en probeer de ontspanning te houden, dan ben je op de juiste weg :)

Als ik mezelf als voorbeeld neem, lukt het me soms eens een keer om mijn paard superfijn bovenin te rijden. Maar deze momenten zijn nog spaarzaam, maar dat worden er vanzelf meer! Ik doe ook nog veel diepe stretch hoor, soms ook nog een volledige training, maar ik pak hem ook veel meer op nu.

De stretch bevestigen (paard laat steeds hals vallen en rijkt naar bit) en dan afwisselen maar!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:08

@murosch, daar ook gewoon weer contact maken met de mond, gewoon voelen meer niet. Het klopt dan dat je armen en handen alle kanten op gaan in het begin :D zo leert je paard dat het contact niet verbroken wordt. Dit wordt beter hoor!

Bij ons heeft de chambon geholpen om de aandacht wat meer bij mij te houden, ik heb ook zo'n loermonster anders.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 21:23

Wyb_ster schreef:
Mijn tweede vraag aan jullie is dat ik graag hulp van buiten zou willen zoeken om mij te begeleiden in het trainen op deze manier. Maar dat is nog best lastig omdat lang niet iedereen achter deze methode staat of het geduld er niet voor heeft. Dat geduld heb ik wel (!) maar ik word af en toe te enthousiast waardoor ik het trainingsbeeld even vergeet en ik heb iemand nodig die mij daarin kan helpen. Dus de vraag aan jullie is eigenlijk: Hebben jullie hulp van buiten en zo ja, hoe hebben jullie deze gevonden?

"Deze methode" is niet meer en niet minder dan gewoon een paard beleren zoals het hoort en zoals het 150 jaar lang gebeurde.
Tot aan omstreeks 1985 waren de instructuers in NL, voor de tweede wereldoorlog, opgeleid binnen de regels en kunde van de Klassieke dressuur die professioneel vooral in de cavalerie helemaal uitgekauwd is.
Iedere gerenommeerde instructeur in NL volgde "deze methode", zo deed je dat gewoon.
Maar, omstreeks dus 1985 is het merendeel van deze mensen aan het eind van hun leven gekomen, 85jaar oud.
In de jaren 60 tot en met nu is er nauwelijks aandacht besteed aan de voortzetting van een gedegen opleiding gebaseerd op de Klassieke dressuur.

Door de toename van het aantal vrijetijdsruiters na 1985 is men op grotere schaal begonnen met het opzetten van instructeurs opleidingen, voornamelijk door amateurs die zich geroepen voelden en die amateurs die zich geroepen voelden opleiden.
Ten minste in de jaren 90 waren de ORUN opleidingen deplorabel van kwaliteit, iedereen deed maar wat.

Wanneer ik nu bij een willekeurige rijschool naar een "instructeur" zit te luisteren die les geeft, dan val ik letterlijk van mijn stoel van de uitgebralde onzin en het volledig gebrek aan structuur bij de vorming van ruiters en paarden.
Ze weten letterlijk rijkunstig helemaal van niets, snappen niets van de natuur van het paard en staan alleen maar als een papagaai te herhalen wat ze zichzelf hebben wijsgemaakt.

Ik zou zeggen, wanneer je het gevoel hebt dat je instructeur "niet zo goed is", geloof jezelf dan maar.
Je kunt beter géén les hebben dan slecht, dat is beter voor je paard.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:25

Jennyxx schreef:
[***] schreef:
Leuk idee ankem! Ik woon in de Kop van Noord Holland, maar ben zeker bereid een stukje te rijden.

Wat een leuk idee! Ik woon in Noord-Holland zuid :j

Wyb-ster, Yvon Hoogervorst geeft les op de Will methode. Zij woont bij mij in de buurt, maar ik geloof dat ze af en toe ook door Nederland rijdt.

Als je het durft zou je hier ook wat filmpjes kunnen plaatsen? Dan kijken wij met je mee.

Ter afwisseling doe ik meestal in de bak rijden, buiten rijden, in de bak met blakjes en een keer longeren.

Ik ben benieuwd hoe het met Horseware en haar paarden gaat! :j

Jenny bedankt voor de tip over Yvon Hoogervorst :j. Ik woon ook in Noord-Holland.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:26

Dank je starb, weer goede tips van je.
Tijd en geduld hebben we voldoende.

Nu veranderd inderdaad het takt bij het oppakken, daar kunnen we dus nog volop mee bezig.
Gaat ie in zijn bekende frame, dan voel je em rug wegdrukken onder je.

Doen en ervaren anderen dit ook zo ?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 21:30

Starbreeze schreef:
@peetstap, wat bedoel je precies met 'het vervolg'? Wanneer je de stretch beneden bevestigd hebt, maak je de teugels simpelweg wat korter en ga je daar hetzelfde doen zodra onspanning of takt en regelmaat verandert ga je weer wat verder terug naar beneden. Dit blijf je doen totdat je uiteindelijk je paard echt in de oprichting kunt rijden. Dit is niet meer dan de teugellengte nog meer verkorten. Dit heb je natuurlijk niet van de een op andere dag voor elkaar :). In de diepe stretch en werkhouding kun je ook je gebruikelijke oefeningen rijden en gaan schakelen. Die eerste paar passen voel je je paard echt aantreden. Dat is waar je naar op zoek moet gaan. Speel en varieer met houding en tempo en probeer de ontspanning te houden, dan ben je op de juiste weg :)

Als ik mezelf als voorbeeld neem, lukt het me soms eens een keer om mijn paard superfijn bovenin te rijden. Maar deze momenten zijn nog spaarzaam, maar dat worden er vanzelf meer! Ik doe ook nog veel diepe stretch hoor, soms ook nog een volledige training, maar ik pak hem ook veel meer op nu.

De stretch bevestigen (paard laat steeds hals vallen en rijkt naar bit) en dan afwisselen maar!

ZO IS HET, doodsimpel.
Het hals strekken telkens controleren, zonodig herbevestigen en met veel variatie rechtdoor en gebogen voorwaarts rijden in alle graden van oprichting.
Je hebt er alleen maar VOELEN voor nodig.
Je paard vertelt je telkens wat het aankan en wat niet.

Uiteindelijk komt alles voort uit het VOORWAARTS.
Voorwaarts is een rijkunstig begrip dat betekent dat het paard op aandrijvende hulpen telkens méér energie in de pas legt dan dat het van zichzelf zou doen.
Het maakt intensievere, grotere, sterkere passen.
En ook dat in alle houdingen, buigingen, oprichtingen.

Paarden trainen is lang en kort, sterker en minder, veel buigen en weinig, spanning en ontspanning.
Het is net Gym.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:36

Bedankt voor de uitleg Simpelman, maar mag ik concluderen dat u dus ook niet weet waar je moet zijn voor de juiste instructie?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 21:40

Peetstap schreef:
Dank je starb, weer goede tips van je.
Tijd en geduld hebben we voldoende.

Nu veranderd inderdaad het takt bij het oppakken, daar kunnen we dus nog volop mee bezig.
Gaat ie in zijn bekende frame, dan voel je em rug wegdrukken onder je.

Doen en ervaren anderen dit ook zo ?

Dat zal iedereen zo ervaren, zo gauw het iets moeilijker wordt verliest het paard de tact.
Daarom is die zo belangrijk.
Je doet een oefening en wanneer je paard daarbij de tact verliest, dan moet die bepaalde oefening in de tijd bevestigd worden, totdat de tact bewaard blijft.
Met tijd bedoel ik maanden.
Het tactverlies is dus een signaal.

Wanneer een paard de tact verliest, de rug vast zet en in zijn "bekende frame" gaat betekent dat dat hij nog niet voldoende kracht heeft opgebouwd voor die oefening.
Overigens ten teken dat dat "bekende frame" gemakkelijker is te handhaven voor hem dan het gaan in een voorwaarts neerwaartse houding.....
Voorwaarts neerwaarts is dus moeilijker voor het paard.

Het Scala der Ausbildung:
Losgelatenheid en tact
Aanleuning en nageeflijkheid
Schwung
Recht richten
Verzameling

Alles hoort bij elkaar en verglijdt in elkaar, maar niets werkt zonder dat het voorgaande bevestigd is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:42

Ik ken trouwens een stille meelezer bij wie ik nog een keer een lesje zou gaan halen ;) sluit volledig aan op waar we hier mee bezig zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 21:43

Wyb_ster schreef:
Bedankt voor de uitleg Simpelman, maar mag ik concluderen dat u dus ook niet weet waar je moet zijn voor de juiste instructie?

Ik ben al 15 jaar weg uit NL.
Ivon Hoogervorst ziet er goed uit.
Zoek naar leerlingen van Phillip Karl, Manolo Mendez (héél erg goed), Bestudeer de video's van Will Faerber.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:49

Bedankt Simpelman, ik zou het eens uitzoeken, de filmpjes van Will bekijk ik ook met regelmaat alleen vind ik het moeilijk om het juiste filmpje bij de situatie te vinden :o