[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:01

Ik post ook weer even wat foto's!
2 weken geleden hebben ik en mijn paard [naam] ons B-debuut gereden! En 2 wp gereden :D
Er was wel wat spanning natuurlijk, maar met deze foto's ben ik toch wel tevreden!
De foto's buiten zijn van het losrijden en die binnen van de 2e proef.
Voor degene die [naam] niet kennen van eerder in dit topic, ze is een KWPN, merrie, springgefokt, en 5 jaar :)
Thuis zijn wij vooral bezig met het achterhand gebruik meer activeren en het over de rug lopen.

Met deze foto ben ik heel blij, met hoe ze loopt, maar ook gewoon omdat ik het gehele plaatje mooi vind :D
Ze heeft hier een fijne aanleuning en goede activiteit in de sprong vind ik
Afbeelding

Afbeelding

Iets achter de loodlijn, maar verder loopt ze netjes ontspannen, en best actief als je t mij vraagt,
In ieder geval zet ze d'r achterbenen mooi onder d'r lichaam
Afbeelding

Strenge binnenhand
En hier mag ze weer wat actiever lopen
Afbeelding

Wat vinden jullie?

EDIT: Wederom wel d'r staart dragende, ze mag inderdaad meer over de rug lopen en loslaten, maar die staartvlecht vind ze ook gewoon echt niet grappig dus dat helpt niet echt mee ;)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:34

Joolien schreef:
Sheenegro, ik zie een wat afwachtende ruiter met weggevende maar strakke hand. Ik vind je houding van rug en bovenlichaam maar je steekt je arm erg af, wat er dan gebeurd is doordat je je arm zelf gaat dragen je spanning krijg in je arm en stug wordt. Als je je bovenarm langs je lichaam laat hangen hoef je alleen maar je onderarm te dragen en kun je in je schouder blijven ontspannen en een lichte, meegevende hand bieden.
Verder vind ik enkel het zadel wat naar voren liggen.

Je kan daar helemaal gelijk in hebben, in training voel ik de spanning zelf en kan ik mezelf corrigeren. Ik voel ook een wereld van verschil, dus ik let er echt wel op. Maar op wedstrijd is het terug even wennen omdat ik nog val in het knopje automatisme en dat in functie van hoe het rijden ging vorig jaar. Dat is dus al helemaal niet hoe het nu gaat, want nu kan ik er wel aan rijden. Het stukje automatisme is waar ik nu aan wil werken, om het eerst allemaal terug bewust te worden en dan terug onbewust juist te doen. Hier rij ik mijn proef ook vanbuiten omdat ik dan ook meer rij, omdat ik na moet denken en niet klakkeloos moet rijden wat er gezegd word.

Van het zadel, er ligt een prolite pad onder, ik denk dat het dat is wat je ziet icm een veelzeidigheidszadeldoek ipv dressuur ;) want ik let er normaal wel op dat het zadel achter de schouder ligt (en dus niet ook het pad). Maar het kan misschien toevallig deze keer iets te ver naar voren liggen, dat sluit ik niet uit :')

SheeNegro

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:40

Jolien, ik vertel er even bij dat ik je commentaar op rt-haw altijd heel goed vind en ondanks dat ik nooit de ruiter ben of TS, ook ik veel aan het commentaar heb, om te leren zien. Je bent recht-toe-recht-aan, dat vind ik wel leuk aan jou. Jouw commentaar op mijn foto neem ik ook van harte. <3

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:55

Ik heb vandaag een filmpje laten maken van mijn paard en mij.
Ook heb ik wel eens eerder foto's geplaatst in dit topic, waar ik wel vriendelijk commentaar op kreeg.
Ik wil hem hier best plaatsen, maar ik hoop niet dat het erg negatief word -O-

Mijn paard heeft veel moeite met de galop.
Hij draait zijn kont naar binnen en "vergeet" af en toe zijn binnenachterbeen onder de massa te plaatsen.
We werken hier lekker aan de draf en zo kunnen we nu al aardig rond galopperen, zonder dat hij steeds kruist o.i.d. Het eruit vallen vind ik minder erg dan kruisen.
Ik heb zelf ook heel lang VEEL spanning gehad bij het galopperen. Daar zie ik nu ook verbetering in.

Wat ik zelf zie:
Op de linkerhand zie je dat hij zijn kont naar binnen brengt en zijn rechterschouder niet ver genoeg de bocht om roteert.
Op de rechterhand gooit hij steeds het gewicht op de rechterschouder naar binnen, waardoor het af en toe lijkt of we ineens gaan afwenden.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:01

Ik vraag mij een paar dingen af nefertarie, hoe is het contact in je handen? En welke oefening rij je het meeste?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:07

Het contact in de galop is nog aarzelend. Dat is echt onze minste gang, maar daarom wil ik dit juist ook op film zien, zodat ik daar aan kan werken.
In de draf kan ik hem echt "naar voren duwen", als een boodschappen karretje.
Zeker als de achterbenen meer aan het werk worden gezet, voel ik dat terug in het contact.
Rechter teugel volgen is lastiger dan de linker, dat wel.

Oefeningen die wij veel rijden, zijn overgangen, stap-draf en terug. Ook stap-galop is een goede oefening, maar daarbij wil hij nog wel eens in de verkeerde galop aanspringen.
Halthouden, achterwaards zijn moeilijke, maar wel effectieve oefeningen en sinds de laatste les probeer ik meer op de tweede hoefslag te rijden.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:13

Dus op zowel rechter- als linkerhand heb je meer contact op rechts?

En oefeningen zoals slangevoltes, volte vergroten-verkleinen, schouderbinnenwaarts,.. Hoe vaak rijd je die?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:23

Nee, juist meer contact op links, rechts volgt hij lastiger.
Slangevoltes doe ik nooit. Gebroken lijn heb ik net wel nog gereden.
Vergroten-verkleinen wel, zodat de achterbenen onder massa worden gezet.
Aandraven vanuit een keertwending om de achterhand is ook iets wat ik wel eens gebruik.

Schouderbinnenwaarts vind ik een lastige oefening, omdat de scheidingslijn tussen schouderbinnenwaarts en naar binnen vallen zo klein is.
Ik streef wel altijd schoudervoor te rijden, het begin van schouderbinnenwaarts. maar dit zijn nog maar beginselen. De schouders vind ik een lastig lichaamsdeel om goed te voelen en te begrijpen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:37

Ja sorry lezen is moeilijk :')

Links contact, dat wil zeggen links is de korte kant, linksgebogen dus. Stelling op de linkerhand gaat dus vanzelf, daar zou ik dus stukken buitenstelling vragen. Dus buitenstelling vragen, geeft hij na, rechtstellen mbv binnenbeen en contact houden op buiten. Daarmee zet je hem recht. Van daaruit zou je schouderbinnenwaarts kunnen vragen, maar eerder te recht dan te veel stelling, dus eerder renvers denken. Vooral dat contact zoeken op buiten. Veel slangevoltes rijden met denkend telkens op de linkerhand lichte buigen stelling. Meer controle krijgen over de schouders.
Als je paard naar binnenvalt tijdens schouderbinnenwaarts, stel je hem gewoon recht, gewoon rechtdoor. En je begint opnieuw, maar je zorgt ervoor dat de buiging om je binnenbeen correct is.

Klopt het als schouderbinnenwaarts rechts gemakkelijker is, maar hij daar ook gemakkelijk naar binnenvalt? Wijken is een goede voorbereiding en dan moet je er vooral aan denken, van binnenbeen naar buitenteugel.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:48

Bedankt voor al je reacties!
Wat je typt sluit aardig aan met waar ik mee bezig ben.
Ik heb eerst een tijd met linker-buitenstelling gereden, om te leren de rechterteugel beter aan te nemen.
Rechts blijft altijd lastiger.

Ik rijd inderdaad veel liever rechtsom, omdat het daar allemaal wat soepeler gaat. Daar kan ik met mijn binnenhand iets naar binnen en naar voren om hem die teugel te laten volgen.
Maar bij linksom moet ik die binnenhand echt bij de manenkam houden en minimale stelling vragen.
Eerder recht, met een mini-oogbolletje in zicht, dan verbogen naar binnen.

Ik ben nu nog eerder bezig met buitenbeen-binnenteugel, als voorbereiding op binnenbeen naar buitenteugel, aangezien hij echt nog door mijn been heen loopt soms.

Omdat ik niet wedstrijd gericht ben, maken wij weinig gebruik van de figuren die in proefjes worden gereden. Vandaar dat ik dan meer gebruik maak van de tweede hoefslag (zonder om te vallen naar het hek bijvoorbeeld) of diagonalen om zijwaards te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:49

SheeNegro schreef:
Jolien, ik vertel er even bij dat ik je commentaar op rt-haw altijd heel goed vind en ondanks dat ik nooit de ruiter ben of TS, ook ik veel aan het commentaar heb, om te leren zien. Je bent recht-toe-recht-aan, dat vind ik wel leuk aan jou. Jouw commentaar op mijn foto neem ik ook van harte. <3

Bedankt voor je compliment :D

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:55

Het is wel waar Joolien!
Ik zie ook vaak reacties van jou, die wel aansluiten bij wat je ziet op de foto.
Je hebt er echt iets aan.

Ben benieuwd wat je van mijn filmpje vind :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:00

Nefertarie schreef:
Het is wel waar Joolien!
Ik zie ook vaak reacties van jou, die wel aansluiten bij wat je ziet op de foto.
Je hebt er echt iets aan.

Ben benieuwd wat je van mijn filmpje vind :)

Ik kijk er later nog even naar :) Maar ook jij bedankt :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 18:20

SheeNegro schreef:
Wat een leuke stippel hierboven <3 voor mij lijkt het alsof hij altijd in zijn eigen houding loopt, er is geen verschil tussen het wat dieper vragen wat je doet op de eerste foto? Daar is zelfs je verbinding weg denk ik en de laatste foto waar je denk ik wel al war meer opgepakt hebt. Mijn tip zou dus zijn meer wisselen in hoofdhouding, ook omhoog. ;)

LU: ik had je topic al gezien idd, zie jij wat ik zie? Op elke foto valt het mij wel op ;)

Ik had gisteren mijn 2e wedstrijd van het winterseizoen (yeah, i know, lrv Vlaams Brabant is wat aan de late kant) het ging veel beter als de eerste keer. Deze keer een betere geconcentreerde ruiter, dus een bewuster gereden proef. Hij was er helaas nog niet helemaal doorheen, daar probeer ik aan te werken, naar het zomerseizoen toe.

[ Afbeelding ]
Hij mag nog iets meer van achter uit de verbinding maken, dan zal hij er vanvoor ook meer door zijn. Ik mag nog meer op mijn poep zitten, schouders iets meer ontspannen en dan zal mijn handhouding ook beter zijn denk ik.

OW ik denk dat ik even ook vermelden moet dat we M1 rijden :')

Mijn handen erg breeduit (en te laag), en mn voeten hebben een eigen leven...
Ik zag dat van mijn voeten trouwens ook, en heb mijn instructrice gevraagd of ik dat altijd deed. Dit is NIET zo, wat zij mij vertelde klopt naar mijn idee wel. Haar antwoord was namelijk dat ik dit doe, als het niet goed gaat of als ik uit balans raak. Ik zet mijn bekken of benen vast, waardoor ze dus zo afsteken. Dit is op de foto's te zien. Amira vond de paarden in de paddock ineens doodeng en was helaas heerlijk aan het vervelen. Op een gegeven moment heb ik mezelf ook gedwongen om even te gaan stappen omdat ik echt pissig werd om wat ze deed, in stap maakte ze namelijk nergens een probleem van...

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:31

LoveUggs schreef:
SheeNegro schreef:
Wat een leuke stippel hierboven <3 voor mij lijkt het alsof hij altijd in zijn eigen houding loopt, er is geen verschil tussen het wat dieper vragen wat je doet op de eerste foto? Daar is zelfs je verbinding weg denk ik en de laatste foto waar je denk ik wel al war meer opgepakt hebt. Mijn tip zou dus zijn meer wisselen in hoofdhouding, ook omhoog. ;)

LU: ik had je topic al gezien idd, zie jij wat ik zie? Op elke foto valt het mij wel op ;)

Ik had gisteren mijn 2e wedstrijd van het winterseizoen (yeah, i know, lrv Vlaams Brabant is wat aan de late kant) het ging veel beter als de eerste keer. Deze keer een betere geconcentreerde ruiter, dus een bewuster gereden proef. Hij was er helaas nog niet helemaal doorheen, daar probeer ik aan te werken, naar het zomerseizoen toe.

[ Afbeelding ]
Hij mag nog iets meer van achter uit de verbinding maken, dan zal hij er vanvoor ook meer door zijn. Ik mag nog meer op mijn poep zitten, schouders iets meer ontspannen en dan zal mijn handhouding ook beter zijn denk ik.

OW ik denk dat ik even ook vermelden moet dat we M1 rijden :')

Ik zag dat van mijn voeten trouwens ook, en heb mijn instructrice gevraagd of ik dat altijd deed. Dit is NIET zo, wat zij mij vertelde klopt naar mijn idee wel. Haar antwoord was namelijk dat ik dit doe, als het niet goed gaat of als ik uit balans raak. Ik zet mijn bekken of benen vast, waardoor ze dus zo afsteken. Dit is op de foto's te zien. Amira vond de paarden in de paddock ineens doodeng en was helaas heerlijk aan het vervelen. Op een gegeven moment heb ik mezelf ook gedwongen om even te gaan stappen omdat ik echt pissig werd om wat ze deed, in stap maakte ze namelijk nergens een probleem van...

LU: Leuke pony, jammer dat je moet stoppen!
Het valt me ook op, dat je bij de eerste 2 foto's naar links hangt met je lijf.
Op foto 3 zit je veel meer in balans.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 18:54

Nefertarie schreef:
LoveUggs schreef:

LU: Leuke pony, jammer dat je moet stoppen!
Het valt me ook op, dat je bij de eerste 2 foto's naar links hangt met je lijf.
Op foto 3 zit je veel meer in balans.

Bedankt! En klopt, ik knik soms in naar binnen.. -O- Moet ik echt op letten, maar dacht die dag eigenlijk nergens aan, en alleen aan lekker rijden.. Dus dit is wel echt hoe ik écht rijd, zonder aan alle verbeterpunten te letten. Ben ook wel blij met haar activiteit. :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:40

@Nefertarie, je paard is idd nog heel scheef en heeft duidelijk moeite met balans. Ik vind hem achter slap.
Linker galop gooit hij de achterhand naar binnen en de schouder naar buiten (scheef). Rechtergalop is beter, maar ook hier zie je dat hij moeite heeft met zijn balans/ slingert. Hoewel je een vriendelijke teugelvoering hebt, kun je soms een paard ook wel eens wat te alleen laten. Dat kan best als hij recht is, maar nu nog niet. Je paard is eigenlijk gewoon nog wat "uit elkaar". Rijd met wat meer contact, zodat je wat beter kunt sturen. Hoe meer balans je paard krijgt hoe minder je met je teugels hoeft te sturen. Om de linkergalop wat beter voor elkaar te krijgen zou je schouder voor in galop kunnen rijden. Daardoor komt het achterbeen beter onder.
Ook in draf. Rijd wat meer schouder voor en schouder binnenwaarts zodat het achterbeen goed onder de massa komt. Probeer je paard wat meer van achter naar voren "aan elkaar" te rijden. Daarvoor heb je meer contact aan de voorkant nodig.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:10

Nefertarie schreef:
Omdat ik niet wedstrijd gericht ben, maken wij weinig gebruik van de figuren die in proefjes worden gereden. Vandaar dat ik dan meer gebruik maak van de tweede hoefslag (zonder om te vallen naar het hek bijvoorbeeld) of diagonalen om zijwaards te gaan.

Oh dat vind ik wel jammer, dat je zo denkt.. Want slangevoltes, gebroken lijnen, middellijn met/zonder voltes zijn heel goede oefeningen om recht te richten.
Het is waar dat sommige ruiters deze oefeningen als doel zien, maar je moet die oefeningen zien als hulpmiddel tot een hoger doel.

Ik zou er wel mee aan de slag gaan ;) want ze zijn niet alleen goed voor je paard, maar rijtechnisch zijn ze voor de ruiter ook goed (op eigen ervaring bouwend)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:32

SheeNegro schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens :)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:14

SheeNegro schreef:
Nefertarie schreef:

Oh dat vind ik wel jammer, dat je zo denkt.. Want slangevoltes, gebroken lijnen, middellijn met/zonder voltes zijn heel goede oefeningen om recht te richten.
Het is waar dat sommige ruiters deze oefeningen als doel zien, maar je moet die oefeningen zien als hulpmiddel tot een hoger doel.

Ik zou er wel mee aan de slag gaan ;) want ze zijn niet alleen goed voor je paard, maar rijtechnisch zijn ze voor de ruiter ook goed (op eigen ervaring bouwend)

Grappig dat je dit nu typt. Ik had eerst een ander stukje getypt waarin stond dat ik de oefeningen juist niet gebruik als doel voor een wedstrijd, maar als oefeningen zoals ze eigenlijk bedoelt zijn.

Babootje schreef:
@Nefertarie, je paard is idd nog heel scheef en heeft duidelijk moeite met balans. Ik vind hem achter slap.
Linker galop gooit hij de achterhand naar binnen en de schouder naar buiten (scheef). Rechtergalop is beter, maar ook hier zie je dat hij moeite heeft met zijn balans/ slingert. Hoewel je een vriendelijke teugelvoering hebt, kun je soms een paard ook wel eens wat te alleen laten. Dat kan best als hij recht is, maar nu nog niet. Je paard is eigenlijk gewoon nog wat "uit elkaar". Rijd met wat meer contact, zodat je wat beter kunt sturen. Hoe meer balans je paard krijgt hoe minder je met je teugels hoeft te sturen. Om de linkergalop wat beter voor elkaar te krijgen zou je schouder voor in galop kunnen rijden. Daardoor komt het achterbeen beter onder.
Ook in draf. Rijd wat meer schouder voor en schouder binnenwaarts zodat het achterbeen goed onder de massa komt. Probeer je paard wat meer van achter naar voren "aan elkaar" te rijden. Daarvoor heb je meer contact aan de voorkant nodig.

Bedankt voor je reactie. Scheef is hij zeker, net als alle paarden. Sinds twee weken heb ik geen zeer zitvlak meer met rijden, dus er komt duidelijk verbetering in.
1/2 jaar terug konden we niet meer dan 3 galopssprongen maken en dan viel hij er alweer uit.

Ik denk niet dat ik met een strakkere teugelvoering moet gaan rijden. Ik rijd al met een vrij stevig contact en zodra hij loslaat probeer ik hem op te zoeken. Misschien komt dat niet zo over in het filmpje, maar ik probeer een zo stabiel mogelijk contact te onderhouden. Deze week weer een leuk artikel gelezen, waarbij je je moet indenken dat je een vogeltje in je hand houdt, die niet weg mag vliegen en ook niet mag stikken ;)

Maestro is in al zijn bewegingen kort. Kort achterbeen, kort in de schouders en het liefst ook kort in de nek. Zodra ik (te) veel druk neem krimpt hij direct van voren en dat is nou juist wat ik niet wil.
Het is dus een soort schipperen tussen ondersteunen en het contact naar voren toe afstoten.

Schoudervoor en de beginselen schouderbinnenwaarts zijn fijne oefeningen die ons al heel wat hebben opgeleverd. :j

We oefen lekker verder, bedankt voor jullie tips!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:34

Ik wil jullie deze foto even showen:

Afbeelding
Dit was tijdens m'n les vanavond, hals strekken. Ik ben heel blij met deze foto.
Paard loopt wel op de voorhand (naar mijn idee?). Voor de rest, ik heb geen idee. Kom maar op!
edit; ohja, ik moet vooruit kijken.

Ik heb morgen ook nog foto's van het opgepakte werk :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:16

€Diertjec, mooi actief halsstrekmomentje :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:03

Nefertarie schreef:

Dat ben ik helemaal met SheeNegro eens. De proefjes die je in de wedstrijden rijdt zijn zo opgebouwd dat ze laten zien wat de graad van africhting is van je paard. De figuren die je dan rijd, zijn gewoon figuren die je ook in je normale training thuis gebruikt om je paard te trainen.
Werken op de volte is bijvoorbeeld heel belangrijk om je paard recht te richten, maar daarvoor moet je ook wel een correcte volte kunnen rijden met vier (hoefslag) raakpunten en zonder je paard over de schouder te laten vallen, zonder de volte te groot of te klein te maken en zonder dat je paard zijn achterhand naar binnen gooit. Op wedstrijd moet je dan laten zien dat je paard zover is dat het die correcte volte kan lopen.
B niveau omvat eigenlijk alleen nog maar dat je die correcte volte kunt laten zien en dat je kunt laten zien dat je paard naar je luistert. Je moet op bepaalde plaatsen correcte overgangen kunnen laten zien, naar halt, stap, draf en een paar pasjes middendraf, en galop. Doordat dat op bepaalde plaatsen moet (in de B nog niet op de letter), kan men dan zien hoe gehoorzaam je paard is. Ongehoorzaamheid wordt ook weer met lagere punten bestraft. Bijvoorbeeld het van galop in draf vallen. In de L wordt er dan weer een wat moeilijkere oefening toe gevoegd: het wijken etc.
De wedstrijden zijn er vooral voor controle voor jezelf om te zien hoe ver je bent met je paard en of je de oefeningen wel correct uitvoert. (Ten minste, zo zie ik ze altijd wel). En daar heb je dan thuis ook weer wat aan.

Nu weer even naar Maestro. Ik zie ik in het filmpje geen stevig teugelcontact. Ik zie nauwelijks contact en als het er is, is het een los vast contact. Verder loopt je paard niet nageeflijk, "uit elkaar", waardoor op geen enkele manier buik en rugspieren getraind worden en je paard op die manier dus nooit sterker zal worden. Verder is het paard erg scheef. Paard valt in de wendingen over de schouder op allebei de handen. Er lijkt weinig controle, ik zie het paard wat zwabberen op de rechterhand (geen controle over de buitenkant).
En valt vanuit de galop in draf (geen correcte overgang). Ik kan daarbij niet zien of je hem zelf terugneemt of dat hij zelf in draf valt. Dat laatste zou dan ook nog eens niet consequent zijn.
Door bijvoorbeeld oefeningen schouder binnenwaarts te rijden en schouder voor komt het achterbeen onder de massa. Daardoor leer je ook de schouder te "controleren", maar daar zie ik in het filmpje niets van terug. Als je die oefeningen goed beheerst zou het naar binnen vallen van de achterhand of het over de schouder weglopen eigenlijk geen probleem meer moeten zijn. Je zegt dat je deze oefeningen rijdt, maar voer je ze ook op een correcte manier uit? Dat is natuurlijk wel de vraag.
Ik zie in het filmpje bijvoorbeeld ook geen tempowisselingen, buiten van stap, draf naar galop en terug. Ook die moet je in de B laten zien. In de B zitten enkele passen middendraf en enkele passen middenstap. Waarom? Om te laten zien dat je paard gehoorzaam is "aan het been". "Aan het been" is een eerste vereiste. daarnaast kun je als je paard daar gehoorzaam op reageert, die tempowisselingen gebruiken om je paard meer "aan elkaar" en nageeflijk te maken.
Nogmaals dit commentaar is helemaal niet negatief bedoeld. Maar je zou er niks aan hebben als we zouden zeggen dat het goed gaat. Als je paard nog veel schever is geweest dan nu, is het best heel moeilijk om dat met rijden alleen recht te breien. Heb je er al eens een osteopaat bij gehad? Een paar behandelingen zouden jullie misschien al een stuk verder kunnen helpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:36

_Dreamer: Jullie zijn al heel goed op weg heb ik het idee. En gefeliciteerd met je puntjes. Je paard lijkt nog wel een beetje in je hand te hangen op sommige foto's, wat zou betekenen dat de aanleuning/nageeflijkheid nog niet helemaal in orde is.
Wat was je jurycommentaar trouwens?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:02

Ik ben het volledig met Babootje en SheeNegro eens Nefertarie.. Je bent wel echt bewust aan het rijden ( +:)+ ), je weet waarom je bepaalde oefeningen wilt doen, wat het doel van de oefening is etc. Maar een oefening is pas echt effectief als het ook daad werkelijk goed word uitgevoerd. En het hoeft ook niet gelijk perfect te gaan, dat heeft (uiteraard) training nodig. Maar ik vond het voorbeeld van babootje over de volte wel erg helder en goed uitgelegd.

De proeven zijn ook een hele mooie leidraad van hoe je oefeningen 'opbouwd'. In de B word je bv. gevraagd om E af te wenden en dan B rechterhand te gaan, volgens mij in 2 proeven ook zelfs E afwenden en arbeidsstap en dan B rechterhand en arbeidsdraf (uiteraard kan linkerhand ook!). ;)
Volgende stap is dan dat je afwend, en op de B-X-E lijn gaat halthouden, dan aandraaft en dan volgt er weer een wending.
Vervolgens moet je keurig op X gaan halthouden en als je dan weer een stapje verder komt word daar "enkele" passen achterwaarts aan toe gevoegd.

Ik zie daar toch wel degelijk een hele logische opbouw erin die mee gaat met de graad van africhting. En het draait erom dat het gewoon goed uitgevoerd word. Daarom krijg je in het begin alle tijd om netjes af te wenden, het paard terug te nemen en vervolgens weer een wending rijd om daarna weer netjes aan te draven.

Vind jullie overigens een leuke combinatie maar er is wel nog heel wat werk aan de winkel. Ook de overgang stap-galop die je zegt te maken zag ik terug in het filmpje en zag daar in inderdaad ook het verkeerd aanspringen. Waarom denk je dat die specifieke overgang pas in het Z gevraagd word? Niet omdat die zo moeilijk is, de stap en galop zijn overigens ook gerelateerd aan elkaar en het is voor een paard echt zo moeilijk niet om vanuit stap aan te galopperen. Echter gaat het erom om die oefening correct uit te voeren en om het paard niet gewoon voorruit te jagen. En om die oefening correct uit te voeren ben je een goede actieve stap nodig en de ruiter dient volledig controle over de achterhand te hebben om het paard goed aan te laten springen en het in een mooie galop verder te laten galopperen.

En vergeet je eigen houding ook niet, let er op dat je het paard niet onbewust gaat blokkeren (of een verkeerd signaal afgeeft) door je eigen houding. ;)

Zie het aub niet al afkraken of negatief, zo is het helemaal niet bedoeld! Ik vind jullie echt een leuke combinatie en denk dat er in jullie beide nog wel veel meer inzit! Je rijd vriendelijk & bewust en dat is sowieso super!! +:)+

En zoals Babootje ook al zei, je hebt er niks aan als we alleen maar zouden zeggen dat het goed gaat.. ;)
Het is allemaal echt niet negatief bedoeld en hoop ook echt niet dat je dat zo opvat!