Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:25

horseyfries schreef:
Ik voel eerlijk gezegd geen verschil, of ik nu mijn arm ontspan met een gesloten vuist of met een half open vuist, als ik mijn arm slap laat hangen kan dat met allebei even goed. Je verandert alleen de vormspanning van de onderste vingers, niet de daadwerkelijke spanning op de spieren.

Geeft niks. Iedereen doet waar hij of zij zich het beste bij voelt. Voor mij werkt het prima.
Ik heb een paard dat minder makkelijk nageeflijk te rijden is. Daar is het voor mij moeilijker om mijn hand niet telkens in een vuist te houden. De natuurlijke reactie van het terug willen trekken van mijn arm op het moment dat mijn paard eraan trekt en daarbij mijn vuisten te ballen, is heel moeilijk te onderdrukken. Maar juist bij dit paard merk ik dat het veel baat heeft bij de gestrekte vingers of zelfs half open hand. Hij blijft dan makkelijker smakelijker in de aanleuning. Bij dit paard is het dan nog belangrijker om de duimen er goed op te houden zodat als hij eens wat sterker wordt, hij dan niet de teugels uit mijn handen kan trekken en hij op die manier zich kan ontrekken aan mijn hulpen. Helpt dat niet, dan maak ik vuisten en laat hem afstoten op het bit, maar niet nadat ik hem eerst naar voren heb gedreveven. Soms is het naar voren drijven tegen de hand al genoeg om hem dan na te laten geven als ik met mijn duimen dus zorg dat mijn teugels op de zelfde lengte blijven, als dat niet genoeg is, dan inderdaad de vuisten. Wat "pullen" is, weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik kan wel iets verzinnen, maar dan weet ik niet of we hetzelfde bedoelen. Kun je dat eens toelichten?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 14:25

horseyfries schreef:
Je leert ze op hulpen te reageren Nombrado. Je leert ze dat je ze stuurt met teugels, dat een ophouding HO betekent en dat been vooruit betekent. Dat is wat wij als professionele ruiters aan onze paarden leren, zodat andere mensen er daarna vertrouwd mee op pad kunnen.

Ik zie het filmpje graag tegemoet!

sturen met teugels? sturen aan het hoofd? Nee, ik werk daarin anders
ik stuur een jong paard vanaf het begin al met zit.

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:27

Gek Nombrado, op je video had je zelfs stang én trens nodig, en de teugels hingen ook niet bepaald in een boogje, ook niet van de stang.
Soms wordt een sprookje ingehaald door de werkelijkheid.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:28

horseyfries schreef:
Gek Nombrado, op je video had je zelfs stang én trens nodig, en de teugels hingen ook niet bepaald in een boogje, ook niet van de stang.

-O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:29

cherie78 schreef:
Dit vind ik wel van een laag allooi, om "speurwerk" te verrichten om iemand in diskrediet proberen te brengen :(:)

Als iemand ervoor kiest om in DIT topic geen materiaal ZELF te plaatsen, gaat het wel erg ver om het slinks toch te doen

Ik heb zelf geen speurwerk verricht, ik kreeg het filmpje toegezonden. Ik vraag toch netjes om toestemming? Ik plaats toch helemaal niets? Zo'n filmpje plaatst wel de berichten in het juiste perspectief. :)
Ik heb ook weleens een foto van jou gezien. ;)
BTW ik neem aan, dat er voor alle filmpjes/foto's van de bekende ruiters ook geen toestemming is gevraagd?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:30

vur schreef:
horseyfries schreef:
Ik voel eerlijk gezegd geen verschil, of ik nu mijn arm ontspan met een gesloten vuist of met een half open vuist, als ik mijn arm slap laat hangen kan dat met allebei even goed. Je verandert alleen de vormspanning van de onderste vingers, niet de daadwerkelijke spanning op de spieren.

Geeft niks. Iedereen doet waar hij of zij zich het beste bij voelt. Voor mij werkt het prima.
Ik heb een paard dat minder makkelijk nageeflijk te rijden is. Daar is het voor mij moeilijker om mijn hand niet telkens in een vuist te houden. De natuurlijke reactie van het terug willen trekken van mijn arm op het moment dat mijn paard eraan trekt en daarbij mijn vuisten te ballen, is heel moeilijk te onderdrukken. Maar juist bij dit paard merk ik dat het veel baat heeft bij de gestrekte vingers of zelfs half open hand. Hij blijft dan makkelijker smakelijker in de aanleuning. Bij dit paard is het dan nog belangrijker om de duimen er goed op te houden zodat als hij eens wat sterker wordt, hij dan niet de teugels uit mijn handen kan trekken en hij op die manier zich kan ontrekken aan mijn hulpen. Helpt dat niet, dan maak ik vuisten en laat hem afstoten op het bit, maar niet nadat ik hem eerst naar voren heb gedreveven. Soms is het naar voren drijven tegen de hand al genoeg om hem dan na te laten geven als ik met mijn duimen dus zorg dat mijn teugels op de zelfde lengte blijven, als dat niet genoeg is, dan inderdaad de vuisten. Wat "pullen" is, weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik kan wel iets verzinnen, maar dan weet ik niet of we hetzelfde bedoelen. Kun je dat eens toelichten?

Aah dat herken ik wel, als je een paard hebt wat graag aan je wilt blijven hangen, dat je je vingers wat verder opent om zeker te zijn dat je niet strak blijft.

Pullen is dat een paard een totaal onverwachte ruk aan je hand geeft. Als je die met zulke open vingers zou rijden dan zou het paard wss de teugel totaal uit je hand trekken omdat je niet snel genoeg je vingers kan sluiten.
Kunnen we concluderen dat het ook een beetje van het paard afhangt hoe je je hand houdt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:32

horseyfries schreef:

ik denk dat ik iets meer moeite had met die onspanning, door mijn hand meer open te houden onspan ik wel.
zolang het maar werkt voor mij en de paarden denk ik dan :P
Misschien wordt het op hoger niveau wel een puntje om te veranderen...moet nu toch weer aan het begin beginnen met dit paard dus wie weet...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 14:34

horseyfries schreef:

Bedoel je dit filmpje?
http://www.youtube.com/watch?v=CYpUsUTMzC0
Heb je gezien welk jaar dat is? Was je toen al van de pony's af? ;)
Gelukkig heb ik in die 13 jaar heel wat geleerd.
Ik kan je zo omschrijven aan de hand van bovenstaand filmpje, wat ik verkeerd deed, waardoor het paard zo reageerde
Ik ben Oriente, de hengst van 1.72 wel nog steeds eeuwig dankbaar dat hij mijn ogen toen zo heeft doen openen.
Oriente werd alleen gereden door Candido, is dus niet mijn paard en zat voor het eerst van mijn leven op een ozo gevoelige PRE die super op zit en subtiele hulpen was afgericht.
Nou , afgestraft op je fouten wordt je, wat je kan zien.
Ik heb een week les gehad op dit paard. Super fijn en subtiel op de hulpen.
Iets wat ik in mijn huidige africhting nog steeds nastreef. *D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:35

Electra63 schreef:
cherie78 schreef:
Dit vind ik wel van een laag allooi, om "speurwerk" te verrichten om iemand in diskrediet proberen te brengen :(:)

Als iemand ervoor kiest om in DIT topic geen materiaal ZELF te plaatsen, gaat het wel erg ver om het slinks toch te doen

Ik heb zelf geen speurwerk verricht, ik kreeg het filmpje toegezonden. Ik vraag toch netjes om toestemming? Ik plaats toch helemaal niets? Zo'n filmpje plaatst wel de berichten in het juiste perspectief. :)
BTW ik neem aan, dat er voor alle filmpjes/foto's van de bekende ruiters ook geen toestemming is gevraagd?

Als iemand een heel topic lang iedereen afkraakt en constant beweert het zelf zoveel beter te kunnen en alles op zit doet en van achteren uit, dan is het toch erg raar dat die persoon dan op het moment dat dit videofilmpje ter sprake komt niet zegt "ja tuurlijk laat maar zien hoe ik het doe", maar het filmpje gelijk verwijderd.
Als je sprookjes vertelt dan kun je erop wachten dat dat vroeg of laat ingehaald wordt door de werkelijkheid.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:35

Mag ik ook antwoord geven op dat pullen HF, ik doe het maar gewoon;
Pullen betekent voor mij, naar beneden duiken door je hand heen. Ik zie dat pullen als iets wat gebeurt bij onbalans, het paard zoekt steun aan de voorkant. Een ander paard dat ik rijd doet dat nog wel eens. Een paard wat altijd de ruiterhand als 5e been heeft gebruikt, of andersom gezegd, het hoofd is altijd door de ruiter (dat was ik o.a. zelf ook destijds) vastgehouden met het nekje in de krul. Als dit paard het moeilijk krijgt, en dat kan al op een volte zijn als ik haar achterbenen meer aan het werk wil hebben, dan wil ze nog wel eens gaan pullen wat vaak gepaard gaat met stuwen en zich uit de buiging drukken. Ik wissel wel eens, net wat voor mijn gevoel nodig is, of ik geef een keer been bij en een kleine ophouding omhoog als ze alleen gaat hangen of ik gooi even alles los aan de voorkant. Zo kan ze weer even opnieuw balans zoeken, kan best zijn dat ze dan ineens haar hoofd weer omhoog gooit, laat maar doen, dan weet ik dat ze zoekende is. Vervolgens werk ik weer aan de buiging en leg het tempo lager, dan komt ze vanzelf aan de voorkant weer in mijn hand. Ze kan best zelf haar hals en hoofd dragen zonder dat ze mijn handen daar voor nodig heeft. Afhankelijk van de situatie geef ik dus een ondersteunende hulp of ik laat haar even zwemmen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 14:36

horseyfries schreef:
Electra63 schreef:
Ik heb pas een filmpje gezien met Nombrada op een schimmel. Ik weet niet of Nombrada toestemming geeft of moet geven om dit te plaatsen? Tenslotte worden er ook filmpjes van (buitenlandse) topruiters geplaatst, zonder toestemming en besproken? :)

Ik heb begrepen dat het filmpje ondertussen al verwijderd is?

nee? hij staat in mijn profiel nu zelfs.
als jullie dat beter doen voelen?
van 13 jaar geleden, toen het merendeel van de bokkers nog in de luiers zat :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:37

Electra63 schreef:
cherie78 schreef:

Ik heb ook weleens een foto van jou gezien. ;) BTW ik neem aan, dat er voor alle filmpjes/foto's van de bekende ruiters ook geen toestemming is gevraagd?

Ik zal hier "wijselijk" maar niet op reageren aangezien anders mijn "posthistorie" weer onder de aandacht komt :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:38

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

Bedoel je dit filmpje?
Ik kan je zo omschrijven aan de hand van bovenstaand filmpje, wat ik verkeerd deed, waardoor het paard zo reageerde
Ik ben Oriente, de hengst van 1.72 wel nog steeds eeuwig dankbaar dat hij mijn ogen toen zo heeft doen openen.
Oriente werd alleen gereden door Candido, is dus niet mijn paard en zat voor het eerst van mijn leven op een ozo gevoelige PRE die super op zit en subtiele hulpen was afgericht.

Filmpje is er niet... Maar je mag een recent filmpje plaatsen om de verbetering te kunnen laten zien...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:39

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

Bedoel je dit filmpje?

Ik was op die leeftijd al 12 jaar professioneel aan het werk in de paarden ja, en van de pony's al dertig jaar af.....

Het paard vertelt je idd een hele hoop daar. Als je daar zoveel van geleerd hebt dan is het dus niet moeilijk om nu een filmpje te laten zien van dertien jaar later, en hoeveel beter je het nu doet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:40

horseyfries schreef:
Electra63 schreef:

Als iemand een heel topic lang iedereen afkraakt en constant beweert het zelf zoveel beter te kunnen en alles op zit doet en van achteren uit, dan is het toch erg raar dat die persoon dan op het moment dat dit videofilmpje ter sprake komt niet zegt "ja tuurlijk laat maar zien hoe ik het doe", maar het filmpje gelijk verwijderd.
Als je sprookjes vertelt dan kun je erop wachten dat dat vroeg of laat ingehaald wordt door de werkelijkheid.

Toch maar even "EIGEN" gelijk aan willen tonen?

Het zou je "sieren" als er gewoon INHOUDELIJK op het sprookje gereageerd zou worden, waarom iets bv niet zo kunnen of waarom een andere methode beter zou werken /3

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 14:40

Electra63 schreef:
Ik heb pas een filmpje gezien met Nombrada op een schimmel. Ik weet niet of Nombrada toestemming geeft of moet geven om dit te plaatsen? Tenslotte worden er ook filmpjes van (buitenlandse) topruiters geplaatst, zonder toestemming en besproken? :)

Leuk speurwerk!
Was je 13 jaar geleden zelf al uit de luiers? of nog in de ponys?
Hij is inmiddels en op mijn profiel en in dit topic geplaatst.
Misschien doet je dit beter voelen?
Ik zou het wel prettig vinden als je me aanspreekt met Nombrado....
zoals mijn profiel zegt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 14:41

horseyfries schreef:
Ik was op die leeftijd al 12 jaar professioneel aan het werk in de paarden ja, en van de pony's al dertig jaar af.....

Het paard vertelt je idd een hele hoop daar. Als je daar zoveel van geleerd hebt dan is het dus niet moeilijk om nu een filmpje te laten zien van dertien jaar later, en hoeveel beter je het nu doet.

Ik héb geen filmpje van nu
alleen foto's
ik kan gewoon het filmpje zien op youtube en vanuit mijn profiel

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:46

cherie78 schreef:
horseyfries schreef:

Toch maar even "EIGEN" gelijk aan willen tonen?

Het zou je "sieren" als er gewoon INHOUDELIJK op het sprookje gereageerd zou worden, waarom iets bv niet zo kunnen of waarom een andere methode beter zou werken /3

Dat heeft niets met "mijn gelijk" te maken, maar alles te maken met het feit dat een aantal mensen hier een hobby maakt van anderen af te kraken, maar op het moment dat ze zelf gevraagd wordt om daadwerkelijk te laten zien hoe het beter kan, dan geven ze niet thuis.
Als ik zeg dat iets voor mij goed werkt en iemand vraagt mij om dat te laten zien in de praktijk, dan heb ik daar geen enkel probleem mee. En dan mag die persoon zelf beslissen of ze daar dan iets mee kunnen of dat het niet hun manier is, dat is hun goed recht. Gewoon open en eerlijk, zonder franje, zoals het is.

Inhoudelijk heb ik al zoveel gepost dat het gewoon een beetje raar is om te zeggen dat dit me zou "sieren", want dat betekent dat het me siert, want ik heb al ontzettend veel inhoudelijk gereageerd. Dus bedankt daarvoor!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:48

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

Ik héb geen filmpje van nu
alleen foto's
ik kan gewoon het filmpje zien op youtube en vanuit mijn profiel

Zo moeilijk is het toch niet om een stukje te filmen?

Ik kan het filmpje NU wel weer gewoon zien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 14:50

horseyfries schreef:

Ik vind het nogal moeilijk filmen en rijden tegelijk :+
Maar ik wil aan de hand van het filmpje van 13 jaar geleden best uitleggen wat ik van mijzelf zie, wat me bewust geworden is en ik dus al die jaren "fout" deed of fout had aangeleerd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:51

Je rijd toch elke dag,lijkt me niet zo moeilijk om even een stukje te laten filmen.
Nu doet het filmpje het weer,daarvoor stond hij op prive....
Dat filmpje komt iig niet overeen met je mooie verhalen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:51

superwoman schreef:
horseyfries schreef:

ik denk dat ik iets meer moeite had met die onspanning, door mijn hand meer open te houden onspan ik wel.
zolang het maar werkt voor mij en de paarden denk ik dan :P
Misschien wordt het op hoger niveau wel een puntje om te veranderen...moet nu toch weer aan het begin beginnen met dit paard dus wie weet...

Ik denk dat dat een kwestie van oefenen is, om de ontspanning niet uit je hand te laten beginnen maar juist uit je schouder, zodat ook je elleboog en pols ontspannen zijn. Op hoger niveau wordt het idd nog lastiger omdat je dan met stang én trensteugel zit.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:53

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

Ik vind het nogal moeilijk filmen en rijden tegelijk :+
Maar ik wil aan de hand van het filmpje van 13 jaar geleden best uitleggen wat ik van mijzelf zie, wat me bewust geworden is en ik dus al die jaren "fout" deed of fout had aangeleerd.

Tsja, zoals ik al eerder zei, dat kan ik zelf ook als geen ander, alle fouten benoemen die ik maak, en dan kan ik er waarschijnlijk veel meer verzinnen dan iemand anders ooit gedaan had. MAAR dat wil niet zeggen dat ik nu geen fouten meer maak, zo eerlijk ben ik.
Als we jou mogen geloven heb jij nu de ultieme vorm van paardrijden gevonden, dus dan lijkt het me wel zo fair dat je dat dan ook laat zien, want om nu op dit filmpje zelf kritiek te geven en dan te zeggen dat je het nu hééél anders doet, tsja, dan komen we weer bij het "eerst zien, dan geloven" uit ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 14:54

superwoman schreef:
Je rijd toch elke dag,lijkt me niet zo moeilijk om even een stukje te laten filmen.
Nu doet het filmpje het weer,daarvoor stond hij op prive....
Dat filmpje komt iig niet overeen met je mooie verhalen.

Zie je ook op het filmpje, dat het paard mij onmiddellijk afstraft op hand gebruik?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:56

Ansie schreef:
Mag ik ook antwoord geven op dat pullen HF, ik doe het maar gewoon;
Pullen betekent voor mij, naar beneden duiken door je hand heen. Ik zie dat pullen als iets wat gebeurt bij onbalans, het paard zoekt steun aan de voorkant. Een ander paard dat ik rijd doet dat nog wel eens. Een paard wat altijd de ruiterhand als 5e been heeft gebruikt, of andersom gezegd, het hoofd is altijd door de ruiter (dat was ik o.a. zelf ook destijds) vastgehouden met het nekje in de krul. Als dit paard het moeilijk krijgt, en dat kan al op een volte zijn als ik haar achterbenen meer aan het werk wil hebben, dan wil ze nog wel eens gaan pullen wat vaak gepaard gaat met stuwen en zich uit de buiging drukken. Ik wissel wel eens, net wat voor mijn gevoel nodig is, of ik geef een keer been bij en een kleine ophouding omhoog als ze alleen gaat hangen of ik gooi even alles los aan de voorkant. Zo kan ze weer even opnieuw balans zoeken, kan best zijn dat ze dan ineens haar hoofd weer omhoog gooit, laat maar doen, dan weet ik dat ze zoekende is. Vervolgens werk ik weer aan de buiging en leg het tempo lager, dan komt ze vanzelf aan de voorkant weer in mijn hand. Ze kan best zelf haar hals en hoofd dragen zonder dat ze mijn handen daar voor nodig heeft. Afhankelijk van de situatie geef ik dus een ondersteunende hulp of ik laat haar even zwemmen.

Pullen kan voor mij ook naar boven toe zijn, soms heb je ook paarden die eerst achter de teugel gaan en vervolgens proberen vanuit die houding ineens omhoog te trekken, zonder dat ze persé steun op de hand willen zoeken. Het is dan meer de hand willen ontwijken, zoals je zegt vaak door verkeerd gereden te zijn.
Waar het om ging is de manier waarop je je teugels vasthoudt tijdens een ophouding en tijdens het nageven. Blijf jij je vuist gesloten houden of maak je ook je onderste vingers recht?