horseyfries schreef:Ik voel eerlijk gezegd geen verschil, of ik nu mijn arm ontspan met een gesloten vuist of met een half open vuist, als ik mijn arm slap laat hangen kan dat met allebei even goed. Je verandert alleen de vormspanning van de onderste vingers, niet de daadwerkelijke spanning op de spieren.
Geeft niks. Iedereen doet waar hij of zij zich het beste bij voelt. Voor mij werkt het prima.
Ik heb een paard dat minder makkelijk nageeflijk te rijden is. Daar is het voor mij moeilijker om mijn hand niet telkens in een vuist te houden. De natuurlijke reactie van het terug willen trekken van mijn arm op het moment dat mijn paard eraan trekt en daarbij mijn vuisten te ballen, is heel moeilijk te onderdrukken. Maar juist bij dit paard merk ik dat het veel baat heeft bij de gestrekte vingers of zelfs half open hand. Hij blijft dan makkelijker smakelijker in de aanleuning. Bij dit paard is het dan nog belangrijker om de duimen er goed op te houden zodat als hij eens wat sterker wordt, hij dan niet de teugels uit mijn handen kan trekken en hij op die manier zich kan ontrekken aan mijn hulpen. Helpt dat niet, dan maak ik vuisten en laat hem afstoten op het bit, maar niet nadat ik hem eerst naar voren heb gedreveven. Soms is het naar voren drijven tegen de hand al genoeg om hem dan na te laten geven als ik met mijn duimen dus zorg dat mijn teugels op de zelfde lengte blijven, als dat niet genoeg is, dan inderdaad de vuisten. Wat "pullen" is, weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik kan wel iets verzinnen, maar dan weet ik niet of we hetzelfde bedoelen. Kun je dat eens toelichten?