Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:01

Nu sport ik inderdaad te weinig, is een feit... Ik ren tijdens de week 1x een halfuur, en ga in het weekend zo'n 2 uur rijden, niet veel inderdaad, maar voor meer heb ik geen tijd :S Helaas ook geen tijd om op de bank te hangen... Was het maar waar, want dan was er een oplossing!

(vroeger sportte ik zo'n 12u/week :-) )

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:05

inesje15 schreef:
Nu sport ik inderdaad te weinig, is een feit... Ik ren tijdens de week 1x een halfuur, en ga in het weekend zo'n 2 uur rijden, niet veel inderdaad, maar voor meer heb ik geen tijd :S Helaas ook geen tijd om op de bank te hangen... Was het maar waar, want dan was er een oplossing!

(vroeger sportte ik zo'n 12u/week :-) )

Dan vraag ik me toch af wat je verder doet qua tijdbesteding.
Ik neem aan dat je toch niet 24/7 bezig bent met je studie.
In dit opzicht snap ik wel dat er kilo's aankomen. Want met gezond eten alleen red je het niet.

Ik ben het trouwens wel eens met gummie dat het achter de computer lastig te oordelen valt of iemand te zwaar is of niet.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:07

het paard is 1.70, weegt een kleine 700. Mn andere is 1.75, weegt een nette 700 maar is niet zo 'robuust' als de eerste .
Hier is mn 2e paard.

Afbeelding

little_birdy

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:21

dat ziet er heel anders uit,
maar zit je jezelf dan niet in de weg met het rijden door je overgewicht?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:24

ponylies schreef:
idd kom aan zeg bijna iedere vrouw die ik kan met een lengte boven de 1,75 heeft geen 38 :')
ooit gehoord van bredere heupen :P

Ik ben 1.80 en heb maat 36 en heel soms 38, mijn zusje is 1.78 en maat 36, mijn moeder is 1.75 en heeft maat 36/38. Verder ken ik zo nog twee mensen van rond de 1.80 die maat 36 hebben en ook nog iemand van 1.85 die maat 36 heeft, en ook nog eentje van 1.79 met maat 34. En dat zijn zo maar even snel een paar voorbeelden er lopen er hier in de buurt nog veel meer rond.. dus dat dat helemaal niet kan is echt onzin.. :') (En ja, iedereen eet hier normaal en heeft normale werk etc.. het zijn hier heus niet allemaal uitgemergelde modellen..)
(Al heb ik ook het idee dat je in sommige stukken van nederland inderdaad een andere algemeen beeld ziet, maar dan ook over alle lengtes..)
Eerlijk gezegd ben ik nog niet zo heel vaak iemand van rond mijn lengte (1.75-1.85) tegengekomen die eruitzag alsof ze duidelijk meer dan maat 38 had..
Wel zie ik heel vaak 'kleinere' mensen die erg uit verhouding lijken te zijn (minder dan 1.65 en maat 38 of meer hebben)? Maar het is maar net wat je opvalt natuurlijk..

Aan een foto kan je inderdaad niet zien of het nog wel of net niet gaat.. wel kun je het zien als het écht niet meer gaat en dat zijn de gevallen waarin sommige mensen nog steeds denken 'dat het wel gaat'. Die tussengroep waarbij mensen 'eigenlijk net niet meer op een paard zouden moeten zitten' is in mijn ogen nog niet zo heel extreem erg, ik kan me voorstellen dat als je langzaam aangekomen bent je je niet meteen bedenkt dat je het beter niet kan doen.. Maarr de groep mensen die gewoon echt veel te zwaar zijn, vinden dat ze recht hebben op paardrijden en dus maar het paard de last laten dragen, die is erg bezig.

Edit: Inderdaad wel een interessante vraag hierboven, ponylies :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:32

@ tessa ja dat is waar,
ik heb gewoon vreselijk brede heupen en dat zit meer in de familie vandaar mijn opmerking :P

edit broekmaat dan he :P

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:34

Op een paard kunnen zitten is 1 ding, iets van het dier vragen is dan nog het volgende. Wat voor effect heeft overgewicht op de mogelijkheid van een dier om bijvoorbeeld zijn achterhand onder te brengen, nageefllijk te lopen, te schakelen, af te zetten voor een hindernis, etc?? Dat zou ik dan wel interessant vinden. Want als je een paard wilt trainen, ofwel gymnastiseren, moet je je dan niet eerst afvragen of dat uberhaupt mogelijk is?

Wat is voor wervels en botten van een paard het verschil tussen afzetten voor een sprong met iemand van 65 kilo, en afzetten met iemand van 100 kilo? Wat is het verschil tussen verzamelen met 65 kilo op je rug, en verzamelen met 100 kilo op je rug? Wanneer gaat het gewicht meespelen? Los van de balans? En welk effect heeft dat dan of het gehele gestel van het paard?

Lopen paarden met een ruiter van meer dan 90 kilo eerder rugblessures op? Of is er sneller sprake van beengebreken? Dat zou ik wel willen weten. Maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:37

ponylies schreef:
dat ziet er heel anders uit,
maar zit je jezelf dan niet in de weg met het rijden door je overgewicht?

Ik ondervind er zelf weinig van, alleen dat ik een 18 inch nodig heb om comfortabel te zitten. Achteraf als ik foto's zie ja... Dan slik ik wel es.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:44

gummie schreef:
Op een paard kunnen zitten is 1 ding, iets van het dier vragen is dan nog het volgende. Wat voor effect heeft overgewicht op de mogelijkheid van een dier om bijvoorbeeld zijn achterhand onder te brengen, nageefllijk te lopen, te schakelen, af te zetten voor een hindernis, etc?? Dat zou ik dan wel interessant vinden. Want als je een paard wilt trainen, ofwel gymnastiseren, moet je je dan niet eerst afvragen of dat uberhaupt mogelijk is?

Wat is voor wervels en botten van een paard het verschil tussen afzetten voor een sprong met iemand van 65 kilo, en afzetten met iemand van 100 kilo? Wat is het verschil tussen verzamelen met 65 kilo op je rug, en verzamelen met 100 kilo op je rug? Wanneer gaat het gewicht meespelen? Los van de balans? En welk effect heeft dat dan of het gehele gestel van het paard?

Lopen paarden met een ruiter van meer dan 90 kilo eerder rugblessures op? Of is er sneller sprake van beengebreken? Dat zou ik wel willen weten. Maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Men paarden lopen netjes verzameld, achterhand onder etc. 1tje soms wat last met voorhand, maar dat had ze al toen ik veel lichter was. Met beide paarden rij ik dressuur, ga ik springen en doe ik cross...

Inderdaad interessante vragen allemaal. Maar toch heb ik steeds de gedachte dat het beter is om een iets zwaardere ruiter in balans (zelfs bij springen etc.) die de mond met rust laat, dan een lichter persoon die hobbelt bovenop de rug en trekt in de mond. Tuurlijk is de positieve combi van de 2 natuurlijk betr. Ik ga nu niet zeggen dat het goed is natuurlijk.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:44

oke :)
ja ik zoet ook in een 17,5 of 18 inch das niet zo vreemd ;)

en het is beide niet goed wat jij zegt :P

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:46

Ik ben zelf nu niet te dik ik ben 1.68 groot en weeg 50 kilo dus is normaal gewicht. Maar vroeger was ik altijd wel wat molliger terwijl ik heel veel sporte dus gewoon baby vet ofzo en toen zeiden heel veel mensen ook dat ik te zwaar was voor mijn pony van 1.50. Mijn ouders vonden het goed gaan en zeiden altijd dat ik het er wel af groeide. Ik vind zelf dat je voor je eigen wel kan beslissen of je te zwaar bent voor je paard.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:02

@ponylies: Ik was een keer spijkerbroeken winkelen in een winkel die voornamelijk spijkerbroeken doet, samen met mijn moeder en mijn zusje en toen kregen we ook de vraag 'brede heupen, zit dat in de familie?' (en dat bij broekmaat 28/34 a 29/34 :P)
Het ligt er natuurlijk ook maar net aan wat je 'standaardbeeld' is.. waarmee je mensen vergelijkt..
Ik heb ook trouwens wel eens vrouwen gezien die niet superdun waren maar nog wel gewoon een mooi figuur hadden met een maat 40 (ofzo?).. het ligt er ook maar net aan of je 'in verhouding' bent, dat scheelt vaak ook veel :)

@inesje15: Daar heb je wel een punt inderdaad, ik weet ook niet wat ik zou kiezen als ik een paard had, geen ruiter en alleen tussen die twee opties zou kunnen kiezen..

Wat ik me trouwens net ook bedenk is: als een paard zelf 25 kg overgewicht heeft en een ruiter van 75 kg, zal ie daar dan minder last van hebben omdat het 'aan hemzelf vastzit' of is er weinig verschil met een ruiter van 100 kg? Ook omdat het bij de ruiter natuurlijk vooral om de rug gaat waar het gewicht zit en die 25 kg extra beweegt?
Want anders zou je eigenlijk ook nog rekening moeten gaan houden met het overgewicht van het paard.. dan kan er in sommige gevallen helemaal niemand meer op, wat ze ook wegen :P

Edit: SSmonamiSS: maar spieren wegen ook meer dan vet hè? Dus als je veel sportte en meer woog hoeft dat niet perse slecht te zijn? Je hebt dan in elk geval wel de conditie om netjes in het ritme mee te kunnen bewegen lijkt me :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:12

@ Inesje15: daar moet je geen keuzevraag van maken. Je moet gewicht en grofheid van hulpen tegenover elkaar zetten alsof het ene probleem het andere minder groot maakt. Als iemand een paard in zin muil trekt, moet die eigenlijk ook linea recta er vanaf worden getrokken. Of je leert diegene anders paardrijden, zoals ook een zwaar persoon bijvoorbeeld als ie lichter is wel weer op een paard zou moeten kunnen stappen. Verandering maakt dat je andere keuzes kunt maken. Verandering is alleen niet altijd even makkelijk.

Als iemand tegen een ander zegt: "wat ben jij lelijk", kun die het beste antwoorden "maar dat maakt jou niet knapper". ;)

Ps. nog steeds blijf ik erbij zeggen dat ik nog niet exact heb kunnen lezen wat de gevolgen zijn voor het paard. In mijn ogen is dat nog steeds wat de doorslag zou moeten geven.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:46

Dit onderwerp kom ik tijdens het meelezen hier op bokt regelmatig tegen. Steeds heb ik geen behoefte er nogmaals op te reageren omdat ik denk dat een gemaakte mening bijna niet te veranderen valt. Toch vind ik dat ts deels gelijk heeft. Ik vind ook dat te dikke mensen niet op een paard moeten gaan zitten. Maar ik kan me ook vinden in de andere kant van het verhaal. Het is voor slanke mensen zo makkelijk om te zeggen dat dikke mensen maar minder moeten eten, en als ze dat niet willen moeten ze maar geen paard rijden. Er zijn dikke mensen die zich idd vol vreten aan vettigheid. Er zijn ook dikke mensen die dat veel minder doen en toch dik worden. Dik word je door verschillende dingen net zoals slanke mensen slank blijven. Ik ken slanke mensen die leven op patat en cola, maar daar wordt nooit over gesproken. Waarom zou je?? Er is immers niks te zien.
Ik denk ook dat het erg zwart-wit bekeken wordt.
Je raadt het al... ik heb zelf ook overgewicht. Ik vond mezelf op een gegeven moment te zwaar voor mijn Fjord dus ben ik ook gaan lijnen. Ik ging 3x in de week 1,5 uur naar de sportschool, kreeg 1x in de week personaltraining van een uur. Ging op de fiets naar stal (1 uur fietsen in totaal) en stond wat voeding betreft onder toezicht van de sportleraar en zijn weegschaal :).
In een half jaar tijd ben ik 15 kilo afgevallen. Maar kijk eens wat ik ervoor moest doen!! Voor 15 kilo afvallen minimaal 5 uur intensief trainen in de week EN helemaal GEEN snoep GEEN cola of frisdrank, GEEN vette maaltijden.
Ik ken meiden die zichzelf te dik vinden en gaan lijnen. Zij stoppen gewoon een maandje of 3 met cola en patat en vallen diezelfde 15 kilo af.

Als je dan gaat kijken naar het welzijn van het paard... Ik heb met mijn gewicht wel rekening gehouden met wat voor paard ik kocht. Ik heb een Fjord en een Gelder. Ik heb ze zelf ingereden op 4 jarige leeftijd en mijn Gelderse is nu 8 jaar en hij wordt nu pas doorgereden. ( mijn Fjord wordt helemaal niet doorgereden, die blijft voor de ritjes buiten). Vanaf zijn vierde deden we stapritjes buiten en heb ik hem regelmatig voor een half jaar weer terug gezet op de wei om te groeien (groeischijf theorie enz). Ze hebben beide een goedpassend, op maat gemaakt Wow zadel. Ik heb ze eens laten behandelen door een osteopaat, maar die had niet veel te doen.

Als je dan weer om je heen kijkt... naar de slanke dames die zo gezegd een goed gewicht hebben voor hun paard maar het paard te vroeg hebben ingereden, nog steeds rijden met een niet passend zadel en om de zoveel tijd een ziek paard hebben die ze dan wel of niet laten behandelen, vind ik dat ik het nog niet eens zo slecht doe.
Natuurlijk zit er tussen deze twee uiterste nog een hele grote groep mensen die gewoon hun zaakjes wel op orde hebben. En natuurlijk compenseer je overgewicht niet met een goed passend zadel. Het geeft je geen vrijbrief te eten wat je wilt. Ik wil er alleen mee zeggen dat dikke mensen WEL hun best doen om zo goed mogelijk te zorgen voor het welzijn van het paard maar dat dit nou eenmaal niet zo makkelijk is!

En laten we eerlijk wezen... een paard is geen lastdier en toch duiken we met z'n alle op z'n rug. iedereen is net zo egoistisch. De een rijdt er dressuur mee, de ander doet stapritjes buiten. De een past zijn training aan aan het humeur van het paard die dag en de ander houdt zich strak aan het trainings schema. Dik of dun... er komt veeeeeeel meer kijken bij het welzijn van het paard. Dik of dun is maar 1 onderdeel van het geheel.

Zoals net al gezegd, ook ik zie liever slanke mensen op een paard. Maar ik zie ook heeeeel graag dat paarden in hun waarde worden gelaten, OP TIJD behandeld worden aan hun blessures, een goed passend zadel hebben, met respect behandeld worden en niet te veel als mensen gezien worden die een fulltime baan hebben.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:26

@ode: Erg mooi geschreven

Helaas zijn er soms ook mensen die het niet onder ogen willen komen dat ze TE zwaar zijn (vertekend zelfbeeld).
-En rijden met hun overgewicht nog op pony's (niet willen toegeven dat het niet meer mogelijk is).
-Rijden op de kleine zadels (want ze denken dat ze er nog in passen, waardoor de druk verkeert verdeelt is op de paardenrug).
-Gaan doorzitten terwijl ze niet mee kunnen zitten met het paard maar alleen maar tegen de beweging in bonken.

En dit zeg ik niet omdat ik zo super slank ben (want dat ben ik helemaal niet) maar omdat het feiten zijn.

Ik ben zelf ook een stevige meid en heb niks tegen stevige/dikkere mensen, zolang je zelfbeeld goed is en je gewoon op grotere/stevigere type paarden rijd en een zadel neemt van jou eigen inch maat en de beweging van het paard goed kan volgen dus het paard niet in de weg zit dan is er helemaal niks aan de hand.

Maar inderdaad het zelfde geld soms voor dunnere mensen: die kunnen het paard ook behoorlijk in de weg zitten en dan is elke kilo dat in de mond hangt of tegen de beweging in zit een kilo teveel! :)

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:36

Jeetje wat een ophef allemaal
En dat gestart door een snotjong van 15 die denkt te weten wat er allemaal speelt in de wereld.

Ja ik ben dik en ja ik rijd paard!!!
Lekker recreatief de bossen in of lekker in de bak aan het werk met de dressuur.
Mijn friesje vind het heerlijk.
Ook heb ik een ruin gereden (WofgangxZeoliet) waar ik meer mee kon als mijn vriendin die z heeft gereden.
Bij mij liep het paard ontspannen en los in de rug terwijl hij bij mijn vriendin er zelf niet goed onder kwam.
En ja het doorzitten is wat lastiger maar waarom zou ik het mijn paard en mij moeilijke maken als ik ook gewoon lekker kan licht rijden?
Ik vind die voor oordelen zo belachelijk!!!!!

Ik hou van mijn paardje en zou nooit iets doen om haar te schaden!!!!!

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:29

ja... wat moet je hier nu mee...

Het gaat er niet zo zeer om of je dik bent oid. Het gaat mij er alleen om, hoe mensen hun dier benadelen.
Dat kan komen door overgewicht, maar ook net zo goed door een gewetenloos karakter.

Te dikke mensen mogen niet paardrijden, dan gewetenloze mensen zeker niet en is het eind zoek.

Ik heb eens een meisje op stal gehad met behoorlijk overgewicht en die had een Fjord, paard had veel problemen. Uiteindelijk is gebleken dat het paard haar niet kon dragen. Echt zielig, ze reed haar paard kapot zonder dat ze het wilde.

Wat ik veel vaker zie is dat mensen hun paard bewust kapot rijden, een jong paard zo hoog in training zetten, dat het voor het dier niet op te brengen is, maar alles voor de prestatie.

Ik zie liever een dik iemand die bewust aan het rijden is, dan een dun persoon die bewust aan het kapot maken is...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:38

flugeltje schreef:

Het gaat er niet zo zeer om of je dik bent oid. Het gaat mij er alleen om, hoe mensen hun dier benadelen.
Dat kan komen door overgewicht, maar ook net zo goed door een gewetenloos karakter.

Te dikke mensen mogen niet paardrijden, dan gewetenloze mensen zeker niet en is het eind zoek.

Ik heb eens een meisje op stal gehad met behoorlijk overgewicht en die had een Fjord, paard had veel problemen. Uiteindelijk is gebleken dat het paard haar niet kon dragen. Echt zielig, ze reed haar paard kapot zonder dat ze het wilde.

Wat ik veel vaker zie is dat mensen hun paard bewust kapot rijden, een jong paard zo hoog in training zetten, dat het voor het dier niet op te brengen is, maar alles voor de prestatie.

Ik zie liever een dik iemand die bewust aan het rijden is, dan een dun persoon die bewust aan het kapot maken is...

maar wat is dan het verschil? iemand die te zwaar is voor zijn paard rijd zijn paard kapot, iemand die zijn paard bewust aan het kapot maken is , maakt het paard ook kapot.. ik zie dan eigenlijk het verschil niet echt..

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:49

ik denk dat er niemand bewust zijn paard kapot rijd.
Dat zou dan wel een heel naar persoon zijn.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:54

MaritAriel schreef:
flugeltje schreef:

maar wat is dan het verschil? iemand die te zwaar is voor zijn paard rijd zijn paard kapot, iemand die zijn paard bewust aan het kapot maken is , maakt het paard ook kapot.. ik zie dan eigenlijk het verschil niet echt..

Het is stoer om je paard zo vroeg mogelijk in het Z te hebben, maar schandalig om paard te rijden als je dik bent.
Dat is het verschil.
Waarom mogen dikke mensen niet eten,snoepen en ook niet paardrijden ?? Mogen die mensen geen leuk leven hebben omdat ze dik zijn ?

Ik ben zelf vrij mager en vind het ook niet charmant om een behoorlijk gezet iemand te paard te zien, door je paard zijn training aan te passen kun je eker wel paardrijden als je stevig bent. Dat is mijn mening.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:55

schrikdraad schreef:
ik denk dat er niemand bewust zijn paard kapot rijd.
Dat zou dan wel een heel naar persoon zijn.

Ik ken er zat.

Als je 3- 4 jarige paarden 5 dagen ruim een uur zwaar in het werk heb, ben je ze bewust aan het kapotmaken in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:02

schrikdraad schreef:
en de ruiter hierboven kan gerust.
een paard krijgt naar mijn idee last van hko door scheve belasting niet overgewicht.

En denk je nu heus dat haar gewicht het beter maakt ? Echt niet, eerder slechter. En het wordt nog erger als het zoals jij zegt gaat om scheve belasting. Ik vind dat je als ruiter verantwoordelijk bent voor de gezondheid van je paard. En de meeste mensen weten het zelf heel goed dat ze TE zwaar zijn en diegenen zijn het ook die in dit topic zo'n spats maken over respect enzovoorts. Hier is naar mijn mening maar 1 ding belangrijk, dat je respect hebt vor je paard, dat je denkt om zijn welzijn en niet alleen om je eigen lol. JIJ kunt kiezen, een paard heeft niets te kiezen. Jij moet er voor zorgen dat je lijf op orde is en dat je niet te zwaar bent voor je paard. En die ruiter hierboven die zich zorgen maakt, die zou niet meer te paard moeten gaan en al helemaal niet op een paard dat HKO heeft en last van zijn rug heeft. De broek zakte mij af toen ik dat las, eerlijk waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:04

flugeltje schreef:

Wat is dat nu voor redenatie ??? Zo krom als een hoepel en nog krommer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:06

flugeltje schreef:
Het is stoer om je paard zo vroeg mogelijk in het Z te hebben, maar schandalig om paard te rijden als je dik bent.
Dat is het verschil.
Waarom mogen dikke mensen niet eten,snoepen en ook niet paardrijden ?? Mogen die mensen geen leuk leven hebben omdat ze dik zijn ?

Ik ben zelf vrij mager en vind het ook niet charmant om een behoorlijk gezet iemand te paard te zien, door je paard zijn training aan te passen kun je eker wel paardrijden als je stevig bent. Dat is mijn mening.

Dat is echt niet stoer om z.s.m. Z te zijn, want dan maak je je paard ook kapot, als je hem op te jonge leeftijd al zwaar belast... Het is een feit dat te veel paarden niet ouder worden dan 7 jaar... En mensen mogen echt wel een leuk leven hebben omdat ze dik zijn, maar niet paardrijden als ze TE dik zijn. En waarom niet ? Omdat het welzijn van een paard het allerbelangrijkste is, een paard heeft niets te kiezen, jij moet voor hem zorgen en voor zijn welzijn. En te dik is niet hetzelfde als stevig.... Stevig is echt heel wat anders.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:18

joenohoe schreef:
flugeltje schreef:
Dat is het verschil.

Dat is echt niet stoer om z.s.m. Z te zijn, want dan maak je je paard ook kapot, als je hem op te jonge leeftijd al zwaar belast... Het is een feit dat te veel paarden niet ouder worden dan 7 jaar... En mensen mogen echt wel een leuk leven hebben omdat ze dik zijn, maar niet paardrijden als ze TE dik zijn. En waarom niet ? Omdat het welzijn van een paard het allerbelangrijkste is, een paard heeft niets te kiezen, jij moet voor hem zorgen en voor zijn welzijn. En te dik is niet hetzelfde als stevig.... Stevig is echt heel wat anders.

jij geeft het antwoord al wat ik wou geven :=

nog even een vraag @flugeltje: wil jij dan zeggen dat omdat andere mensen het fijn/lekker vinden om te snoepen het paard daar van de dupe moet worden? >;)