Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:Also het is dus niet ongebruikelijk met die volte´s drin.
Wat ook kan een slangevolte aan de lange zijde, die gaat dan tot aan de middenlijn, men zet een volte in van 8 meter en halverwegen de middenlijn maakt men een volte naar rechts, dan komt men weer naar de langezijde haverwegen middelijn en langezijde en rijdt een halve volte van 8 meter naar links dan raakt men de langezijde en raakt daarna weer de middenlijk.
Dit is en ook met de volte op de slangelinie prachtig voor het buigen van het paard (lengtebuiging)
Die aan de langezijde heeft nog meer voordeel aangezien het sneller op elkaar volgt en het paard steeds weer omgesteld moet worden vanwegen de nieuwe richting.
Kan wel niet tekenen maar probeer het:
Ilegra schreef:W.b.t. de slangevolte's en volte werk.......
Ik vind het altijd moeilijk om te bepalen wanneer je met dit soort werk kunt beginnen.
Slangevolte's en volte's lijken mij namelijk erg belastend voor de gewrichten (ook banden en pezen) als het paard nog niet optimaal bespierd is in de achterhand.
Paard moet mij inziens dan al correct op 4 benen lopen (dus rechtgericht zijn) om te voorkomen dat er overbelasting plaats vind.
Is mijn beredenering juist of schrijf ik onzin?
andafries schreef:Ja ik begrijp ook niet dat de slangevolte tegenwoordig zo weinig gereden worden. Alleen die uit het proevenboekje oefenen ze als ze die proef moeten rijden en anders niet. Maar bij mij gaat er echt geen les voorbij zonder dat de slangenvolte (peervorming) enkele malen wordt gereden met de juiste stelling. Steeds weer correct je paard/pony terug nemen en omstellen. Ook het rijden van de hoeken ook daar vraag ik in gesloten volte vooral als de hoek niet correct wordt gereden. Hoeken gebruik je als voorbereiding op nieuwe oefeningen. Maar op wedstrijden worden er geen hoeken meer gereden. Zelfs niet op het hoogste nivo !
quadripes schreef:bij hoeken rijden moet je wel opletten dat je de hoek rijdt zoals je paard aan kan, tenminste ik heb geleerd om met een jong paard de hoek niet helemaal in te willen rijden. en pas als het paard aan verzameling toe is, de hoek wat meer in te rijden.
quadripes schreef:@[paard]: voordat een paard de hand kan volgen, moet dit wel geleerd zijn. Ik denk dat zo'n paard nooit van achteren naar voren in de aanleuning is gereden, waardoor het de hand niet kan volgen. laten nageven in zo'n geval resulteert in een valse knik of in een paard dat de rug wegdrukt en tegen de teugel gaat vechten. zo'n paard moet eerst weer leren om zich lang te maken, om de hand te vertrouwen en dan mag men pas aan nageven gaan denken.
zo'n paard is ook niet soepel te rijden tijdens oefeningen. dus bij zo'n paard eerst weer met de basis beginnen, dan vanuit het vwnw lange lijnen gaan rijden, voltes, wendingen, slangevoltes, wijken over de hoefslag, schouderbuitenwaarts, overschenkelen enz. dan wordt het paard soepel en van achter naar voren gereden. dan zal het paard ook de ruiterhand weer durven vertrouwen en kan ook het nageven weer in beeld komen.
Ilegra schreef:Als ik jou tekst goed lees dan maakt het dus niet uit of het paard wel of niet nageeft in de kaak alvorens je met hier besproken oefeningen (slangevoltes en volte werk) bezig gaat.
Professor schreef:Ilegra schreef:Als ik jou tekst goed lees dan maakt het dus niet uit of het paard wel of niet nageeft in de kaak alvorens je met hier besproken oefeningen (slangevoltes en volte werk) bezig gaat.
Wanneer u in stap het paard nog niet in de houding heeft, dus de gebogen bovenlijn en dat kan alleen wanneer het paard nageeft in nek en kaak, dan hoeft u nog niet in draf deze oefeningen te rijden.
Het paard dient altijd in de houding gereden te worden, het verstijft wanneer men dit niet doet, aangezien hij/zij ons niet zonder pijn dragen kan.
Dat is zelfs bij het hals laten strekken dat het paard in de houding (Durchs Genick) blijft.
garny95 schreef:Professor schreef:Wanneer u in stap het paard nog niet in de houding heeft, dus de gebogen bovenlijn en dat kan alleen wanneer het paard nageeft in nek en kaak, dan hoeft u nog niet in draf deze oefeningen te rijden.
Het paard dient altijd in de houding gereden te worden, het verstijft wanneer men dit niet doet, aangezien hij/zij ons niet zonder pijn dragen kan.
Dat is zelfs bij het hals laten strekken dat het paard in de houding (Durchs Genick) blijft.
ik schrik hier van, misschien wat naief, maar kan je dat echt zo stellen voor elk paard ?
Liene schreef:Mensen die vorige keer vroegen naar dat onderzoek van het flexen van de hals, ik heb mijn best gedaan om hier een mooi topic over te maken[RT-D] Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)
garny95 schreef:Professor schreef:
Wanneer u in stap het paard nog niet in de houding heeft, dus de gebogen bovenlijn en dat kan alleen wanneer het paard nageeft in nek en kaak, dan hoeft u nog niet in draf deze oefeningen te rijden.
ik schrik hier van, misschien wat naief, maar kan je dat echt zo stellen voor elk paard ?