Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:39

Proffesor Een paard dat in natuurlijk evenwicht gaat uiteraard.

W.b.t. vereden paarden, ik praat niet zo zeer over een specifiek paard dat ik persoonlijk goed ken.
Ik weet dat de term vereden paard erg groot is maar zal een poging wagen van het geen ik bedoel.
Hier ben ik niet zo goed in dus vergeef me als ik het door elkaar haal.

In Oenkerk (praktijkschool PTC) heb ik eens een Fries meegemaakt die eigenlijk constant te diep en achter de loodlijn liep zodra je ook maar enigsinds contact met de mond probeerde te krijgen.

Of het paard niet durft na te geven in de kaak of het niet meer kan klopt denk ik niet, nu ik er zo over na denk.
Ik denk eerder dat het paard de hand niet meer durft te volgen, waarom? euhm ik denk door dat met een strenge hand is gewerkt tijdens de opleiding van het jonge paard.
Ik kan me nog herinneren dat het rijden van slangevoltes met dit paard alleen maar resulteerden in rennen of stil gaan staan.
Overigens zat ik er niet zelf op want ik vond mezelf niet goed genoeg kunnen rijden om een les te wille rijden op dit paard.

Vandaar mijn gedachte dat een paard ook moet willen na geven in de kaak.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:41

Professor schreef:
Also het is dus niet ongebruikelijk met die volte´s drin.
Wat ook kan een slangevolte aan de lange zijde, die gaat dan tot aan de middenlijn, men zet een volte in van 8 meter en halverwegen de middenlijn maakt men een volte naar rechts, dan komt men weer naar de langezijde haverwegen middelijn en langezijde en rijdt een halve volte van 8 meter naar links dan raakt men de langezijde en raakt daarna weer de middenlijk.
Dit is en ook met de volte op de slangelinie prachtig voor het buigen van het paard (lengtebuiging)
Die aan de langezijde heeft nog meer voordeel aangezien het sneller op elkaar volgt en het paard steeds weer omgesteld moet worden vanwegen de nieuwe richting.

Kan wel niet tekenen maar probeer het:
Afbeelding

Deze kende ik nog niet. Ga het eens uitproberen!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:48

@ilegra: voordat een paard de hand kan volgen, moet dit wel geleerd zijn. Ik denk dat zo'n paard nooit van achteren naar voren in de aanleuning is gereden, waardoor het de hand niet kan volgen. laten nageven in zo'n geval resulteert in een valse knik of in een paard dat de rug wegdrukt en tegen de teugel gaat vechten. zo'n paard moet eerst weer leren om zich lang te maken, om de hand te vertrouwen en dan mag men pas aan nageven gaan denken.

zo'n paard is ook niet soepel te rijden tijdens oefeningen. dus bij zo'n paard eerst weer met de basis beginnen, dan vanuit het vwnw lange lijnen gaan rijden, voltes, wendingen, slangevoltes, wijken over de hoefslag, schouderbuitenwaarts, overschenkelen enz. dan wordt het paard soepel en van achter naar voren gereden. dan zal het paard ook de ruiterhand weer durven vertrouwen en kan ook het nageven weer in beeld komen.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 04-03-11 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:50

Ilegra schreef:
W.b.t. de slangevolte's en volte werk.......
Ik vind het altijd moeilijk om te bepalen wanneer je met dit soort werk kunt beginnen.
Slangevolte's en volte's lijken mij namelijk erg belastend voor de gewrichten (ook banden en pezen) als het paard nog niet optimaal bespierd is in de achterhand.
Paard moet mij inziens dan al correct op 4 benen lopen (dus rechtgericht zijn) om te voorkomen dat er overbelasting plaats vind.
Is mijn beredenering juist of schrijf ik onzin?

Door dit werk ben je -naast de overgangen en tempowisselingen- juist bezig het paard recht te richten, hetgeen nodig is om hem op 4 benen te krijgen, dus geen doel ansich, maar "gereedschap" om dat doel te bereiken. Probeer steeds het binnenachterbeen van het paard te stimuleren in de richting van het buitenvoorbeen (aangevuld met de juiste stelling en begrenzing en bewaking van de buitenzijde v.h. paard); daaruit ontstaat lengtebuiging!
Daarnaast is het zo dat je begint met grote voltes en van lieverlee verkleinen naar voltes halve baan tot de gewone volte (is altijd 6m. middellijn). Dus de keuze is reuze!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:53

andafries schreef:
Ja ik begrijp ook niet dat de slangevolte tegenwoordig zo weinig gereden worden. Alleen die uit het proevenboekje oefenen ze als ze die proef moeten rijden en anders niet. Maar bij mij gaat er echt geen les voorbij zonder dat de slangenvolte (peervorming) enkele malen wordt gereden met de juiste stelling. Steeds weer correct je paard/pony terug nemen en omstellen. Ook het rijden van de hoeken ook daar vraag ik in gesloten volte vooral als de hoek niet correct wordt gereden. Hoeken gebruik je als voorbereiding op nieuwe oefeningen. Maar op wedstrijden worden er geen hoeken meer gereden. Zelfs niet op het hoogste nivo !

Zeg altijd waarom maken wij geen ovaal, dat scheelt weer een paar meter.
Nee het is om te huilen, net zo als een grote volte rijden verschrikkelijk.
Maar juist aan het rijden van de wendingen (hoeken) kan men zien of de ruiter de juiste hulpen kan geven en of het paard ook werkelijk gereden is.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:58

bij hoeken rijden moet je wel opletten dat je de hoek rijdt zoals je paard aan kan, tenminste ik heb geleerd om met een jong paard de hoek niet helemaal in te willen rijden. en pas als het paard aan verzameling toe is, de hoek wat meer in te rijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:59

quadripes schreef:
bij hoeken rijden moet je wel opletten dat je de hoek rijdt zoals je paard aan kan, tenminste ik heb geleerd om met een jong paard de hoek niet helemaal in te willen rijden. en pas als het paard aan verzameling toe is, de hoek wat meer in te rijden.

Juist een jong paard de hoek zo rijden als een volte van 10 meter dus halve baan.
Dan als 8 meter.
En in de verzameling als een volte.(6 meter)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:00

dat was denk ik wat ik bedoelde met niet helemaal de hoek in rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:02

quadripes schreef:
@[paard]: voordat een paard de hand kan volgen, moet dit wel geleerd zijn. Ik denk dat zo'n paard nooit van achteren naar voren in de aanleuning is gereden, waardoor het de hand niet kan volgen. laten nageven in zo'n geval resulteert in een valse knik of in een paard dat de rug wegdrukt en tegen de teugel gaat vechten. zo'n paard moet eerst weer leren om zich lang te maken, om de hand te vertrouwen en dan mag men pas aan nageven gaan denken.

zo'n paard is ook niet soepel te rijden tijdens oefeningen. dus bij zo'n paard eerst weer met de basis beginnen, dan vanuit het vwnw lange lijnen gaan rijden, voltes, wendingen, slangevoltes, wijken over de hoefslag, schouderbuitenwaarts, overschenkelen enz. dan wordt het paard soepel en van achter naar voren gereden. dan zal het paard ook de ruiterhand weer durven vertrouwen en kan ook het nageven weer in beeld komen.

Misschien domme vraag want ik raak een beetje in de war (komt waarschijnlijk doordat ik het zelf door elkaar heen haal :o )
Voorwaarts -neerwaarts euhm voor dat neerwaartse bereik je toch alleen wanneer het paard de hand volgt en vertrouwt?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:03

quadripes schreef:

Dat houd in dat de korte zijde voor een jong paard 10meter recht is.
Een wat geleerd paard 12 meter.
Een verzameld paard 14 meter.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:03

@Ilegra: nee, voorwaartsneerwaarts bereik je (volgens hoe ik het heb geleerd) door het paard vanuit het halsstrekken naar de hand toe te rijden, anders doe je het andersom en knikt het eerst af voordat het zich lang durft/kan maken.

en deze fase moet zo lang duren als het paard nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 04-03-11 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:04

Professor schreef:
quadripes schreef:

Dat houd in dat de korte zijde voor een jong paard 10meter recht is.
Een wat geleerd paard 12 meter.
Een verzameld paard 14 meter.

ja dat was wat ik bedoelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:08

okay ik vat hem nu komen we op het stukje waarin de meningen verschillen dacht of ik heb het weer helemaal mis :o .
Hoeven we ook niet verder op in te gaan want is al meerdere keren besproken.

Als ik jou tekst goed lees dan maakt het dus niet uit of het paard wel of niet nageeft in de kaak alvorens je met hier besproken oefeningen (slangevoltes en volte werk) bezig gaat.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:14

ik denk dat je niet altijd de focus op dat nageven moet leggen, maar dat het nageven door oefeningen (losmakende oefeningen) bespoedigd kan worden. zodra het paard contact zoekt met de hand kun je dat wel steeds sneller beantwoorden en zo bevestigen. echter, mensen beginnen altijd met nageven. en dat is van voren naar achteren werken. daarom wil ik daar altijd een beetje minder de nadruk op leggen.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 04-03-11 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:14

Ilegra schreef:
Als ik jou tekst goed lees dan maakt het dus niet uit of het paard wel of niet nageeft in de kaak alvorens je met hier besproken oefeningen (slangevoltes en volte werk) bezig gaat.

Wanneer u in stap het paard nog niet in de houding heeft, dus de gebogen bovenlijn en dat kan alleen wanneer het paard nageeft in nek en kaak, dan hoeft u nog niet in draf deze oefeningen te rijden.
Het paard dient altijd in de houding gereden te worden, het verstijft wanneer men dit niet doet, aangezien hij/zij ons niet zonder pijn dragen kan.
Dat is zelfs bij het hals laten strekken dat het paard in de houding (Durchs Genick) blijft.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:18

nageven is in feite een laatste stap als het paard correct gereden is vanuit het vwnw naar aanleuning, zal het ook bijna vanzelf nageven als de aanleuning correct is en het paard op de juiste manier gereden wordt. in feite hoef je dan alleen maar het contact te onderhouden en te zorgen dat het paard zich soepel houdt in nek en kaak. een paard dat goed gereden wordt heeft ook geen aanleiding om zich daar stijf te maken en zal graag op het bit kauwen en daarom ook nageven.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 04-03-11 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:21

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:27

Maar een paard kan alleen maar de oefeningen juist uitvoeren als hij ontspannen is in zijn lijf. En dan geeft hij na in zijn nek en kaak. Wat bij mijn paard het best werkt is instappen met lange teugel, daarna teugel meer op maat nemen (geen druk en niet trekken, maar ook niet meer zijn neus over de grond). Dan rijden we wat tempo en tempi wisselingen en meestal komt hij dan vanzelf in mijn hand. Ik ben helaas nog niet zo fijngevoelig om hem na het instappen al door weerstand te bieden in mijn hand te laten komen. Lijkt wel alsof ik ook een beetje wakker moet worden met de tempo en tempi wisselingen :). Betekent niet dat ik dat rondjes lang moet doen, maar een rondje of 2 a 3 heb ik wel nodig. Als hij niet nageeft, kan ik echt geen normale wending rijden. (Dan is mijn paard wel recht, maar niet rechtgericht ;))

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:22

dus: zoals ik al zei als het paard correct in de aanleuning gereden wordt, zal het nageven geen probleem zijn en zul je de oefeningen ook kunnen rijden. de oefeningen worden dan ook aangewend voor het juiste: het trainen van de achterhand waardoor het paard wendzamer wordt en daarom weer makkelijker in de aanleuning blijft en daardoor vanzelf steeds meer verzameld wordt en dus ook vanzelf steeds meer in de oprichting terecht komt.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:25

Dus we bedoelen eigenlijk hetzelfde :).

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:02

Professor schreef:
Ilegra schreef:

Wanneer u in stap het paard nog niet in de houding heeft, dus de gebogen bovenlijn en dat kan alleen wanneer het paard nageeft in nek en kaak, dan hoeft u nog niet in draf deze oefeningen te rijden.
Het paard dient altijd in de houding gereden te worden, het verstijft wanneer men dit niet doet, aangezien hij/zij ons niet zonder pijn dragen kan.
Dat is zelfs bij het hals laten strekken dat het paard in de houding (Durchs Genick) blijft.

ik schrik hier van, misschien wat naief, maar kan je dat echt zo stellen voor elk paard ?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:03

garny95 schreef:
Professor schreef:

ik schrik hier van, misschien wat naief, maar kan je dat echt zo stellen voor elk paard ?

dat denk ik wel ja

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:04

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:13

garny95 schreef:
Professor schreef:

dat is niet mijn ervaring.
wat is 'in de houding' rijden?
als een paard (en ook belangrijk ruiter) rijden en er is rechtheid in beide, heeft het paard geen pijn en is ontspannen (ik heb het hier niet over verkeerd gereden paarden die altijd pijn hebben, en de pijn nauwelijks meer voelen of zich ervoor afsluiten)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:19

ik verbaas mij over uw ervaringen, werkelijk, als een paard niet gedragen is kan deze nooit de ruiter dragen zonder daar zelf last van te hebben dit is gewoon onmogelijk, en aan gezien rechtgerichtheid een levenlang onderdeel is kan het paard nooit zomaar zonder ervaring van bijde kanten recht gericht zijn, hier doet een paard jaren over samen met zijn ruiter dat te berijken, gedragenheid van uit het paard komt alleen tot stand onder begeleiding van de ruiter.