Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 23:02

Wist niet dat ik zo'n duur boek in huis had..Nooit geweten!
Het lezen ervan vind ik nog wel een opgave..

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 08:07

ik heb er inderdaad 1 uit die nieuwe oplage. Was volgens mij iets van 35 euri gewoon bij Bol.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:46

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:49

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:34

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:39

Bedoel je de onderhals, of dat het paard alleen achter ijzers heeft?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:42

Of de platte hand.
Een foto kun je eindeloos veel zaken op vinden als je zoekt. Maar zonder dynamiek weet je niet of iets een logisch gevolg is van wat anders.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:56

Of de onbespierde rug? Voor mij ziet het er uit dat hij met een weggedrukte rug loopt. Maar dit is een foto, dus dat is wel wat lastig te zien.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:21

De verkeerde bespiering viel mij als eerste op. Dat een hand niet helemaal mooi staat een x vind ik niet direct een ramp. Maar de verkeerde spieraanspanning lijkt mij meer dan alleen een momentopname.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:51

Nou jullie het zeggen, wat is die rug onbespierd zeg. Beetje te vergelijken met een onbeleerde 3 jarige. Toch wel heel vreemd op dat niveau.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 00:03

Paard heeft voor wel ijzers btw.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 00:26

knollentuin schreef:
Paard heeft voor wel ijzers btw.

Idd.

Wb zijn hals speelt hier ook een stuk bouw mee vrees ik.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:42

Ik denk dat die onderhals bij eigenlijk ieder paard wel weg te trainen is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:44

Een echte hertenhals kan je verbeteren maar helemaal weg trainen niet. :) Net zoals je een plat kruis niet kan weg trainen of een gestrekt achterbeen.
Je kan ze leren die beter te gebruiken maar weg trainen kan je dat niet, dat is gewoon bouw.
De vraag blijft natuurlijk; heeft dit paard een aangeboren hertenhals of is het idd een paard dat door verkeerd trainen een onderhals ontwikkeld heeft.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:05

Maar een plat kruis heeft niet met spieren te maken, dat heeft een onderhals wel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:06

Idd, net als wat Sizzle geloof ik meldde, dit kan een momentopname zijn, net zoals de rugspieren die je hier niet ziet omdat t paard in deze houding loopt kunnen ze niet te zien zijn. Als het paard z'n lijf weer goed gebruikt is het heel best mogelijk dat ze er in ene wel zijn.
Je ziet hier ook heel duidelijk de kuil voor de schoft aan t begin van de hals, dit is zoals ik t zie een houdingsfout, en dan bij dit paard overduidelijk door de flink aangelegde onderhals, en ja of dat uit bouw of verkeerde training komt is de vraag

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:16

Een hertenhals heeft ook weinig met spieren te maken, Hertenhals en onderhals zijn twee verschillende dingen. Het ene is vnl een overtrainde spier die je eigenlijk niet getraind wil hebben (onderhals) het andere is een exterieurmatige fout die een stuk minder te maken heeft met de spieren. (hertenhals).
De laatste kan je wel proberen correcter te trainen maar helemaal verdwijnen zal die niet. Die is dan overigens vaak ook te zien in de gehele bovenlijn van het paard, waar een onderhals ook prima te zien kan zijn zonder dat de bovenlijn er onder lijd. In geval van dit paard durf ik dus te twijfelen ook ivm de rug die wat vreemd aan doet in verhouding met het front.

Edit; deze was een reactie op suikermeisje. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:40

Net zo goed zit er een bakkabouter bij C en en probeert dit paard zich eruit te drukken wat de ruiter probeert te onderdrukken met de hand doe daarom plat is.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:59

Wat wil je nu zeggen Suikermeisje? Hals komt vrij diep uit de borst bij dit paard, maar vind het verder zo'n 13 in een dozijn proef, beetje strak en zoals de mensen op 'niveau' rijden in de dressuur over het algemeen. Man wat voel ik me vrij op mijn springzadeltje tegenwoordig; beetje huppelen over hindernisjes, lekker toeren door de bak... En wat komt dat de ontspanning ten goede... 8-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:16

Dat is geen geweldig gereden proef, zal ook vast niet gewonnen hebben neem ik aan. Beetje strak en niet helemaal lekker voor het been uit.
Kan daar verder ook niet zo veel mee.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:26

Picasso schreef:
Wat wil je nu zeggen Suikermeisje? Hals komt vrij diep uit de borst bij dit paard, maar vind het verder zo'n 13 in een dozijn proef, beetje strak en zoals de mensen op 'niveau' rijden in de dressuur over het algemeen. Man wat voel ik me vrij op mijn springzadeltje tegenwoordig; beetje huppelen over hindernisjes, lekker toeren door de bak... En wat komt dat de ontspanning ten goede... 8-)

Naja wilde even bewegend beeld plaatsen na op YouTube z'n naam ingetypt te hebben.

Ik vind de foto die ik eerder plaatste geen momentopname, in het filmpje zie ik het meerdere malen terugkomen.
Het is geen slechte ruiter, maar de proef is niet erg sterk gereden.

En ik spring ook liever om jouw reden ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:40

Niet om iemand af te vallen maar zoveel vriendelijker zijn springruiters ook niet in hun rijden tov dressuurruiters alsje vergelijkbare niveau's neemt... :)

Edit: heb nu een stukje filmpje kunnen kijken, zat net via mobiel, ben k de enige die vindt dat hij achteraan iets vreemd doet?
Kan er de vinger niet op leggen..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:25

Ik kom ook weer even om het hoekje kijken.
Nadat mijn vorige bijrijdpaard verkocht is, en de eigenaresse een nieuw beestje heeft gekocht ben ik weer voorzien van een geweldig leer paard, dat zelf ook een hele hoop te leren heeft.
Hij heeft M1 gelopen, heeft hierin winst behaald, maar is altijd heel erg in een knik gereden. Hij heeft een tijd op een manege gestaan, was hier absoluut niet happy en is veel bespiering verloren. Daarnaast ook nog een combi van mok en mijt op het achterbeen maar dit gaat al aanzienlijk beter na behandeling! :j

Hieronder even een still uit een van de filmpjes die gemaakt is toen ik er voor het eerst op zat. Het is een onwijs werkwillend paard, maar loopt erg over zijn tempo heen, zeker als hij iets moeilijk vind. Mijn houding is bagger, ik loop momenteel bij de fysio voor mijn enkel, ik zat niet lekker, kreeg kramp, beugels waren zo te kort, gaatje langer was te lang, mijn balans was die dag een beetje vertrokken.. Ik rijd de laatste tijd veel op een groen beestje dat nog heel erg schommelt in haar tempo waardoor mijn houding flink achteruit is gegaan. Nu afgesproken even op een ander paard te gaan rijden waar ik minder op het paard hoef te letten en gewoon even beter op mijn eigen houding kan gaan letten dus hier wordt aan gewerkt. :j

Als hier reacties over komen snap ik dit maar ik ben me er dus van bewust. Ook dat de handjes meer omhoog mogen :j

Afbeelding

Nu het probleem waar we een beetje tegen aan lopen.. Ik vraag me af hoe jullie hiermee om zouden gaan. :)
Paardlief is dus altijd een beetje in een valse knik gereden. Bovenstaande foto zit er wat meer lengte in de hals maar het is niet wat we willen. Ik heb altijd een beetje geleerd om mijn hand mee te geven zodat het paard mijn hand kan volgen en ik mijn paard naar de hand toe kan rijden. Maar zelfs al is de activiteit er, en heb ik hem wel lekker voor elkaar, dan nog durft hij daar niet te ontspannen en de hand te volgen.
Dan heb ik het over het moment dat het paard verder lekker los in het lijf is, fijn te sturen, fijn te schakelen, zowel terug als weer een pasje naar voren, en zelfs de zijgangen als wijken of sb fijn loopt, hij durft daar niet te zakken en de hals los te laten.

Ik ben best benieuwd naar hoe jullie dit aan zouden pakken zodat ik eens het een en ander kan proberen met hem. Hij moet sws veel sterker worden in zijn bespiering, dus we hebben in elk geval het een en ander om te oefenen maar ik zou hem graag laten zien, laten voelen dat hij echt mag ontspannen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:34

Waarschijnlijk niet volgens de regels van de kunst maar ik zou mijn handen breed naar op zij zetten en hem zachtjes daarheen vragen en zodra hij daar zelfs maar een beetje in "zakt" in die vragende hand, meteen lossen. :) En dat blijven herhalen tot die leert dat daar lopen ook een optie is en ook fijn is. :)