Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 16:21

@Marrie_L,
"Stretchen" is de hals strekken.
In Nederland noemen we het voorwaarts neerwaarts rijden.

Hoe je je paard leert de hals te strekken vind je hier:

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:27

@Marrie_L het gaat over voorwaarts-neerwaarts maar omdat de meeste veel filmpjes van Will Faeber hebben gekeken noemen we het de stretch. Als je op youtube zoekt naar Arttoride en stretch kom je meerdere filmpjes tegen. (of via http://www.art2ride.com) Als je de berichten van Simpelman terug leest kom je ook veel info tegen en filmpjes van een Italiaan die het ook uitlegt.
Het begint allemaal met ontspannen en de ruimte geven aan het paard om de hals ook echt te laten zakken. Ik heb bijvoorbeeld ook langere teugels aan mijn hoofdstel gedaan omdat de merrie die ik rijd anders niet voldoende ruimte heeft om volledig haar hals te strekken.
EDIT: daar is de Italiaan al ;)

@Simpelman, volgens mij rijdt Ankem rijdt geen Fries maar een oudere KWPN merrie. Die vergissing is al eens eerder gemaakt.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 16:32

Hmmm, woont in Friesland, heeft een plaatje met een Fries, ik kan me herinneren dat ze moeite had met strekken en zwakke achterbenen...., terugval.....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:33

Kijk maar even haar berichten na.. en zoek op Fries of merrie dan schrijft ze het zelf.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:37

Ontzettend interessant filmpje! Bedankt! Ik ga zeker nog verder zoeken (:

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:30

Vandaag wedstrijd gehad. Halsstrekken 2x een 8. Maar aanleuning is pet. Meneer vind het wel lekker om te stretchen. Maar reageert niet meer op been. En ik kan geen mooi stil contact krijgen.
Jammer! Ook net geen winst. Is niet erg. Maar was hij maar eens fijn te rijden. Middengangen is kin op de borst ipv zijn ruimte nemen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:40

Simpelman schreef:
@ankem,

Bij Friezen duurt de bevestiging van de losgelatenheid vaak veel langer dan bij rijpaarden als KWPNers, volbloeds en arabieren.
Dat komt vooral door hun vaak wat steile en dus niet zo geschikte achterbeen.
In het begin langzaam vorderen, geduld hebben, er een jaartje langer voor nemen.
Op termijn lukt het je en dat heb je als bonus het ook nog het voordeel van dat fijne, zachte, meewerkende karakter van de Fries.

Ik heb een kwpn'er Simpelman :D Eentje van 23 en een flink percentage volbloed.
De Fries op mijn avatar is mijn overleden Fries. Vorige week alweer 4 jr geleden dat ze stierf. Zo denk ik nog geregeld even aan haar. :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:49

Ik heb een nadeel ondervonden van hals strekken.
Mijn paard schopte vandaag bij het uitdraven een steen tegen haar kin _O-
Arm beest :+

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:50

:=

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:59

ankem schreef:
Simpelman schreef:
@ankem,

Bij Friezen duurt de bevestiging van de losgelatenheid vaak veel langer dan bij rijpaarden als KWPNers, volbloeds en arabieren.
Dat komt vooral door hun vaak wat steile en dus niet zo geschikte achterbeen.
In het begin langzaam vorderen, geduld hebben, er een jaartje langer voor nemen.
Op termijn lukt het je en dat heb je als bonus het ook nog het voordeel van dat fijne, zachte, meewerkende karakter van de Fries.

Ik heb een kwpn'er Simpelman :D Eentje van 23 en een flink percentage volbloed.
De Fries op mijn avatar is mijn overleden Fries. Vorige week alweer 4 jr geleden dat ze stierf. Zo denk ik nog geregeld even aan haar. :o

Een filmpje zou voor onze beeldvorming wel leuk zijn nu :))

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:41

Ik heb wel een filmpje van een paar weken geleden. Heb ik nog niet durven posten ;)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:01

Ankem, nu word ik toch wel benieuwd hoor. Snap dat het delen van filmpjes spannend is, maar je kunt er ook weer veel van leren :)

Wij hadden voor het eerst een hele volte in galop! Kostte me wel wat overtuigingskracht. Maar ik weet nu dat ik elke keer naar binnen ging hangen, waardoor ik Kilian uit de volte tegen het hek aan duwde. Dit keer bleef ik wat meer rechtop zitten, en kon ik hem mooi met mijn zit de bocht om sturen. Morgen weer proberen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:00

Ik ben na een tijdje afwezigheid weer terug hier. Een paar maanden geleden heb ik foto's geplaatst van mijn paard en onze training en ik heb alles even laten bezinken. Omdat mijn paard na de dracht nogal spierverlies heeft geleden ben ik eerst een aantal weken aan de longe met haar aan het werk gegaan. Eerst vanuit mijn "oude" visie, met teveel dwang aan de voorkant. Gevolg was een paard dat met weggedrukte rug achter de loodlijn aan de longe liep. Daarna ben ik verder gaan nadenken over wat ik nu eigenlijk wil. In eerste instantie was het doel zo snel mogelijk weer de wedstrijden in (M) en zo snel mogelijk naar het Z. Dat plan is nu van tafel. Sterker nog, ik weet helemaal niet of ik überhaupt nog weer de wedstrijden in wil. Ik heb mijn eigen geschiedenis in de dressuursport herdacht en ik ben er eigenlijk helemaal niet blij mee op wat voor manier ik heb getraind en dat ik daarmee toch het een en ander heb weten te bereiken (ik trainde met mijn vorige paarden bij een gerenommeerd adres maar wel op de LDR manier). Ik heb nog foto's van vroeger, maar die plaats ik liever niet, ik wist toen niet beter, maar ik zie er nu duidelijk ook de rollkur in terug.

Daarbij komt nog dat ik een tijdje terug bij een open dag van de manege was en daar reed iemand een clinic (vrij bekend) die trainde bij mijn oude trainer. Ik werd er gewoon verdrietig en misselijk van, als het zó moet tegenwoordig, dan is het voor mij wel klaar ermee (opgekropt, achter de LL, paard kreeg totaal geen ruimte en de amazone zat compleet achter de beweging aan).

Dus ja, wat nu?? Ik ben echt geen persoon die doelloos rondjes door het bos of in de bak moet gaan hobbelen, ik heb een drive dat ik iets wil leren en wil presteren, maar hoe of wat? Nadat ik ben wakker geschud heb ik besloten om nogmaals van voren af aan te beginnen. Ik wil plezier hebben met mijn paard en ik wil dat mijn paard plezier heeft in het werk. Wat verder komt, dat zien we dan wel. Maar er is een hoop werk te doen om dat eerste doel te bereiken en daarom ben ik hier weer terug.

Sinds deze week ben ik weer onder het zadel bezig, maar nu helemaal anders. Ik laat mijn paard zelf lopen, wil dat zij contact met mij zoekt in plaats van geen gelul- in de krul en ik ben dus begonnen om het stretchen te leren. Dat is nog niet zo heel eenvoudig, aangezien mijn paard niet weet wat haar overkomt en het op een lopen zet wanneer ze zoveel ruimte heeft aan de voorkant. Voor nu laat ik haar gaan en probeer ik haar met stem en zit naar een rustiger tempo te krijgen, zonder in te werken met de hand. Dat lukt op sommige stukken al en warempel, ze zakt uit zichzelf een heel eind naar beneden met haar hals en blijft daarbij VOOR de loodlijn in plaats van er achter. ook is haar zure gezicht weg en hebben we oortjes opzij hangen in plaats van achteruit. Lijkt mij een prima eerste stap zo en ik wil heel graag hier mee praten over onze vorderingen de komende tijd. Als iemand nog meer tips heeft over hoe om te gaan met een rennerig paard, dan hoor ik ze graag :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:24

Hele trouwlezer meldt zich hier voor het eerst!

Ten eerste: Murosch, wat knap zeg _/-\o_ Ik wens je heel veel succes in deze bijzondere zoektocht!

Kort even wat over mijzelf: Ik heb een oudere tinkermerrie (18) die ik rustig probeer 'om te scholen' naar het voorwaarts neerwaarts en dat gaat best wel leuk. Tegenwoordig rijden we altijd weer met bit (na 2 jaar bitloos) en ze is heel licht in de hand en eigenlijk altijd vrolijk! Terwijl we hiervoor altijd met tegenzin en strijd bezig waren :x :\ Het echte stretchen proberen we wel, maar gaat nog niet zo goed. Maar ik ben allang blij dat ze weer plezier in het rijden heeft!
We hebben ook een 4jarig friesje dat zadelmak was toen we haar kochten. We zijn voor het vertrouwen van beide kanten helemaal van vooraf aan begonnen en zij kan zo heerlijk stretchen! Ze gebruikt het ook regelmatig in de wei en tijdens het wandelen aan de hand. Zo heerlijk om te zien <3 Dat beestje is echt een genot om naar te kijken.

Verder ben ik vooral een meelezer, maar misschien ga ik wat vaker reageren.
Ik vind dit een super topic! Het heeft mijn ogen wijd opengesperd en ik zie dat steeds meer mensen het oppakken. Ik kan echt gelukkig worden van de mooie foto's, filmpjes en verhalen die hier worden gedeeld! Dus bedankt allemaal! Jullie zijn mijn lichtpuntjes in de paardenwereld!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:33

Wat leuk, 2 nieuwkomers, wees welkom!!
Wat fijn Murosch, dat je het anders aan gaat pakken. Heel veel succes! Starbreeze heeft ervaring met een rennerig paard. Wie weet kan zij je tips geven.

En Pippaa, nog een oudje voor de oudjesclub ;)
Mooi he, dat die strijd meteen wegvalt. Voel je vrij om af en toe eens een update te plaatsen hoor. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 20:53

@Murosch,
Een rennerig paard is een paard dat aan het ontwijken/vluchten is.
Het is de aard van het paard om van ongenoegen en druk weg te gaan.
Veel paarden die we zo lekker actief "voorwaarts" zien gaan bij sommige mensen zijn aan het weg gaan van hun berijder, die heeft daar alleen geen erg in omdat hij er op zit.
Wanneer je een koppel vormt met je paard en je valt er per ongeluk af, dan blijft je paard op je wachten, bij bovenstaanden zul je een flinke vluchtgalop gaan zien.
Erger, die vluchtende paarden zijn ook emotioneel aan het weg gaan, ze onderhouden geen band met hun ruiter, ze werken alleen onder druk. Dat wordt op den duur een gewoonte, eenmaal bestegen vertrekken ze.
Een harmonieus beleerd paard werkt op een zuchtje, het doet het zélf, maar het gaat stil staan als we aangeven dat het niet hoeft te lopen, gewoon zo maar.
We noemen dat lui worden.

Je hoeft alleen maar hier aan te denken wanneer je ermee geconfronteerd wordt, van daar uit ga je zoeken naar een oplossing, druk zal niet werken, ongenoegen ook niet....

Stoppen met willen, stoppen met het opvolgen van de standaard ideeën over hoe het zou moeten, maar opletten en voelen wat je paard je aangeeft.
Wanneer je paard merkt dat jij naar hem luistert dan gaat hij steeds meer naar jou luisteren.
Paarden zijn kuddedieren, ze gaan zonder denken samen naar rechts of naar links, eten, galopperen, dat gaat jouw paard met jou doen wanneer hij niet meer van je weg wil.
Twee individuen gelukkig. :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:06

Haha ja daar heb ik ook ervaring mee :D
Wat ik je mee wil geven Murosch, is dat je al een grote stap gezet hebt door je wedstrijddrang op een laag pitje te zetten. Persoonlijk had ik daar ook veel 'last' van, er moest getraind worden en veel en zwaar want ja, er moest gepresteerd worden. Dit jaar februari heb ik mijn voorlaatste wedstrijd gereden. Nieuw zadel aan laten meten en begin juni overnieuw begonnen door mijn paard volledig te bevestigen in de stretch. Leer geduld te hebben, geen druk en lukt het vandag niet, dan morgen wel. Of misschien pas volgende week. Maar je zult merken dat je door deze 'langzame methode' toch snel resultaat gaat boeken!

Mijn paard was altijd aan het rennen. Gek werd ik er soms van, na iedere oefening vloog hij er weer vandoor. Ik moet zeggen dat ik wel een erg lenig en soepel paard heb, met veel bloed. Ik heb een chambon gekocht (beste aankoop ooit) en ben ermee gaan rijden en longeren. Op deze manier werd hem vriendelijk verzocht de aandacht bij mij te houden door het hoofd omlaag te brengen wat de vluchtreactie onderdrukt. Ook ben ik zelf minder gaan doen, ik heb geleerd om rustiger te worden en niet te veel te willen regelen. Mijn paard ging zich ontspannen en liep in een mum van tijd in de stretch. Hierin boeken we momenteel nog steeds succesjes doordat de stretch nu ook echt met aanleuning gepaard gaat en ik in draf hem grotere passen kan laten maken. In het begin zit je als een idioot op je paard met je hand zijn mond te volgen, maar dat wordt snel beter tot je paard weet wat de bedoeling is en het ook aankan. Je zult merken dat je paard zelfs traag wordt wanneer de stretch in draf bevestigd wordt en jij het gewoon laat gebeuren :).

Ik heb er een ander paard voor terug. Het zal nooit een slome worden en ik ben nu nog wel zoekende naar hoeveel energie ik erin kan rijden zonder dat hij overactief raakt (hij denkt nogal mee dus na 2x verruimen neemt hij het over).

Ik denk dat ik zeker 8 weken rondjes gereden heb in 3 gangen om de stretch te bevestigen maar doelloos wil ik het niet noemen; je krijgt er erg veel voor terug.

Heel veel succes! Ik heb veel gehad aan o.a. de tips hier in het topic, Simpelman kan erg goed de theorie uitleggen. En het youtube kanaal van Will Faerber heeft mij ook erg gemotiveerd de methode vol te houden :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:13

Fijn hè Pippaa, hoe snel het ineens weer leuk kan zijn :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:58

Bedankt voor de reacties. Ik ben eigenlijk heel opgelucht dat ik tot dit besluit ben gekomen en ik ben heel gemotiveerd om lekker samen met mijn paard te gaan werken op deze manier. Ik zal thuis de filmpjes waar jullie het over hebben gaan opzoeken (ik zit nu op mijn werk) en dat eens rustig bekijken. Ik herken wat jullie zeggen en het is best erg dat mijn paard wil vluchten voor mij onder het zadel. Ik laat haar los en wacht tot zij uit haar vrije wil merkt dat het niet meer hoeft en dat het goed is. Ik heb geen hoge verwachtingen en alle tijd hiervoor nu. Dus als het niet gaat, dan is het ook niet erg. Morgen is er weer een dag :).

Wat onze band (op de grond gezien) betreft zit het zeker wel goed, we begrijpen elkaar dan helemaal. Dit paard is bij mij geboren en zal ook bij mij sterven, ze heeft geen traumatische ervaringen opgedaan maar is wel een heel gecompliceerd en onzeker paard, al vanaf haar geboorte. Dat kan ook gevaarlijke situaties veroorzaken (als ze een hond was geweest, dan had ze angstbijter geheten) en zonder mezelf de hemel in te prijzen, ik ben de enige mens die ze echt vertrouwt. Waarom het zo lang heeft geduurd voordat ik er ook aan toe was om in te zien dat dit onder het zadel anders moest weet ik niet maar we gaan er helemaal voor :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:18

Sizzle schreef:
Ik heb een nadeel ondervonden van hals strekken.
Mijn paard schopte vandaag bij het uitdraven een steen tegen haar kin _O-
Arm beest :+

Auw.. :(

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:31

Welkom Pippaa en Murosch!

@Murosch, Wat goed van je dat je een andere weg bent ingeslagen. Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen en wat je gaat tegenkomen. Voor mij ging er echt een wereld open en ik heb tot nu toe geen dag spijt gehad.

Citaat:
Wanneer je een koppel vormt met je paard en je valt er per ongeluk af, dan blijft je paard op je wachten, bij bovenstaanden zul je een flinke vluchtgalop gaan zien.
Erger, die vluchtende paarden zijn ook emotioneel aan het weg gaan, ze onderhouden geen band met hun ruiter, ze werken alleen onder druk. Dat wordt op den duur een gewoonte, eenmaal bestegen vertrekken ze.

Merken jullie overigens nog iets aan het gedrag van je paard? Ik merk aan die van mij dat hij heel erg veel contact zoekt. Ik kan niet in de paddock bij hem zitten zonder gelikt en/of gekriebeld te worden. Of er wordt aan mijn kleding trekken, mijn knotje door elkaar gefriemeld. Als hij buiten staat houdt hij mij altijd in de gaten. Twee weken gelden moest ik er nog twee keer per dag mee stappen. Dus wij liepen braaf onze rondjes, alleen ik moest dus naar de toilet. Ik geef mijn paard over aan mijn man en loop weg. Paard wilde niet meer meelopen, ging stil staan om te kijken waar ik heen ging en toen hij besefde dat ik weg liep begon hij te bokken :(

Ik ben nog steeds lekker aan het stappen. Nog een weekje en dan mogen we weer stukjes gaan draven. Gisteren heb ik tempowisselingen in de stap gaan rijden om het toch wat afwisselend te houden. Daar werd hij toch fanatiek van. Wat ik wel merk is dat het behouden van het constante contact in het vwnw heel belangrijk is. Heb ik even geen contact meer dan komt hij omhoog. Logisch, want dan hij volgt je hand natuurlijk. Voordeel van het alleen maar mogen stappen is dat je wel lekker alles in een rustig tempo kan oefenen.

maralynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:32

Ja dat herken ik.
En wel een friemelende merrie.
Ze wacht op me. Vlucht niet naast me weg. Sterker nog ze gaat naast mij aan de kant wat geen gevaar is. En ziet ze dat t geen gevaar is. Dan loopt ze er naar toe.

Gisteren hadden wij een clinic in de bak. Luidsprekers. Muziek. Lawaai.
Ook een markt op stal. En als een koude kermis liepen wij zonder spanning overal langs.
In de bak voor de wagen was ze voorwaarts maar na het uitspannen en uit lopen heel braaf. Harde muziek was wat spannend nog maar bleef braaf naast me.

Dus ik merk het in de hele omgang.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:46

In de omgang is mijn paard echt anders dan onder het zadel.
Het is dan eerder zo'n slome haha :P hij is heel sociaal, dat friemelen en contact maken heeft hij altijd wel gedaan.

Er zit op zich wel wat verschil in, soms is hij wat ongeduldiger, dan schraapt hij zodra ik weg loop en staat constant te friemelen en te bewegen, de andere keer verzet hij letterlijk geen pas en staat hij met een hanglipje te koekeloeren.

Ik merk wel dat hij onder het zadel wat moediger is geworden, hij gaat zelf op spannende dingen af (de kat 8-) of de nieuwe paddocks), zijn nieuwsgierigheid wint het dan! Hij staat dan strak gespannen te snuffen, maar owee als er ineens iets beweegt of geluid maakt :)) dan is hij er weer hoor.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:20

Dat laatste van starbreeze herken ik ook. Dat zijn nieuwschierigheid het wint van zijn angst. Vroeger hoefde ik mijn jas uit te doen en naast de bak te leggen en hij was al helemaal in paniek, en nu kijkt hij er niet eens meer naar. Ook met buitenrijden/wandelen is hij veel rustiger geworden.
Dit soort dingen merk je gewoon in de omgang, want hij is nog stoerder als ik ernaast loop. Oh en hij is de hoogste van zijn kudde geworden in de loop der jaren, terwijl hij eerst het pispaaltje was

en hij blijft de laatste jaren liggen als ik aankom terwijl hij vroeger altijd meteen opsprong. deze foto is van vrijdag, vond ik zo schattig dat ik hem met jullie wilde delen :P

Afbeelding

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:22

Ik heb zo lang gewerkt aan een band opbouwen, dat Kilian niet echt veranderd in zijn karakter. Was altijd al een lekkere knuffelkont. En daardoor is hij ook zo dapper. We draven rustig over bruggetjes en langs tractors en vrachtwagens. Vliegers op het strand zijn ook geen probleem. Alleen op endurance wedstrijd terrein wordt hij nog wel eens druk. Maar dan ben ik ook zenuwachtig ;)