[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:50

Volgens mij hoef je er niet eens klassiek voorzetten Simpelman... het is gewoon dressuur.
Ik rij nu een vijf jarige met nog weinig basis... en VWNW moet ik belonen van mijn instructrice... al is het nog niet helemaal super... hij gaat nu met zijn neusje te laag (als in helemaal op de grond) maar hij blijft goed door zijn lijf... achterbenen doen mee (waardoor hij wat activiteit verliest omdat hij gewoon nog niet genoeg kracht heeft) maar hij bolt zijn bovenlijn op.... en zo hebben we straks de juiste basis voor de aanleuning. (en ja het kost tijd zeker met zijn lijf (en mijn minimale ervaring))

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:05

Goed VWNW (LL) kost veel meer tijd dan je denkt. Er worden juist daar veel fouten in gemaakt. Meeste paarden hangen zichzelf over de voorkant. Het achterbeen is namelijk niet genoeg gesterkt om de balans te bewaren in de oefening. Dat betekend dat het paard juist daardoor meer en meer op de voorhand gaat lopen.
Dan verleng je niet de rugspier en maak je de rug niet veerbaarder. Dan leer je het paard om de schouder verder onder te schuiven. Kantelt het bekken verkeerd... Enfin je ziet het plaatje.
De oefening wordt juist te veel onderschat.

Overigens zeg ik niet dat omdat een oefening verkeerd kan gaan je er af moet blijven. Het tegendeel. Het doel van dit topic is om mensen bewust te laten zien dat bepaalde dingen fout zijn. Niet voor niets wordt iedereen hier steeds weer gevraagd om iets over hun eigen 'fouten' te zeggen. Herken je ze, dan kun je er naar trainen. Op een positieve manier, ongedwongen.

(Overigens kraak ik niemand af, ik spreek iets tegen. Dat mag altijd, daarom zitten we hier. Afkraken is een naar woord.)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:10

Misschien moet je dan je argumenten iets beter uitleggen want nu lees ik niks anders dan VWNW is goede oefening mits goed uitgevoerd... en LDR is een oefening die niet leidt tot goed lichaamsgebruik (hoe goed je hem ook uitvoert)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:17

bedankt voor de uitleg, allemaal haha :o

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:18

Evelijn, simpelman noemt de plaatjes op de vorige pagina ldr. Terwijl het niks anders is dan een slecht uitgevoerd LL. Betekend het feit dat omdat het niet perfect is maar gelijkenissen toont met ldr, ze het nooit meer moet rijden?

Het is precies wat ik de vorige 2 postingen ook al schreef. Een goede LL kost tijd, daar is deze ruiter (en paard) nog niet. Heeft niks met ldr te maken, alles met goed LL leren rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:19

Zouden jullie je uitleg misschien op deze foto kunnen toepassen? Dat ik zeker weet dat ik het begrijp :o want volgens mij snap ik m nog niet helemaal, in ieder geval niet waar jullie "discussie" over gaat, dat volg ik niet :+
Is een foto van mij en m'n 4jarige zo'n 2 maanden geleden

Afbeelding

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:36

Is dit een goede halsstreken? Ik vind persoonlijk van wel.

Afbeelding

Haar neusje zou iets lager mogen zijn.
En ik moet meer mijn ellebogen plooien en mijn hielen omlaag houden.
Afbeelding

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:49

Dreamer: Die discussie hoef je ook niet te volgen hoor :) Gaat ook een beetje offtopic.

Leuk paard heb je. Nog erg mager in z'n spieren. Daar moet nog wat werk aan :)
Hij loopt nog erg op de voorhand. Dat kun je zelf goed zien doordat de driehoek tussen de beide voorbenen en beide achterbenen verschillend zijn. Die tussen de voorbenen is groter dan die tussen de achterbenen. Dus loopt je paard op de voorhand.
Omdat ze nog zo jong is vind ze het lastig om jou gewicht en dat van haar zelf netjes te verdelen over haar 4 benen. Ze kiest dus voor het gemakkelijkste en draagt het meeste op haar voorbenen.

Ze steekt haar staart af. Dat kan komen omdat ze de staartvlecht vervelend vind. Maar ook omdat ze nog niet los is in haar rug. Los zijn in de rug is belangrijk omdat jou gewicht daarop drukt, bovendien verbind het voor en achter met elkaar. Paarden kunnen slecht gaan lopen als ze niet leren die te ontspannen.

Haar neusje is iets achter de loodlijn (een denkbeeldige lijn die verticaal gaat over het voorhoofd van het paard). Dat is nu niet zo erg. Als ze meer op de achterhand leert komen dan komt dat al snel meer op orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:55

Dankjewel! Die dragende staart kan best door het vlechtje komen, er zat een strikje in die ze echt niet leuk vond :=
Maar ook met het over de rug lopen zijn we veel bezig, achterhand en balans trainen doen we ook!
Fijn dat de punten die jij opnoemt ook de dingen zijn waar we aan werken, weet ik in ieder geval dat ik het goede "aanpak" ;)

Ze kruipt heel snel achter de loodlijn, is voor haar makkelijker. Door het vele achterhand trainen (schijnovergangen) en balansoefeningen (op binnenhoefslag rijden) wordt dit gelukkig al steeds minder :)

Qua bespiering is ze al wat vooruit gegaan, verder is het ook een heel smal gebouwd paard dus heel breed zal ze niet worden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:59

Kimberly: Halsstrekken en LL zijn twee verschillende dingen (in de praktijk). Voor een dressuurproef mag ze iets lager met haar hals. Denk er vooral aan dat je je handen niet naast je onderbenen zet. Dat mag nooit. Draag ze zelf, ze staan los van hoe je paard z'n hoofd houdt. Duik ook niet met je paard mee over z'n voorbenen.

De tweede foto vind ik erg mooi. Je paard is iets op de voorhand (maar niks schokkend). Hij toont actief.
Hij mag iets losser in z'n lijf.
Je hebt een mooi foto moment gekozen. Op dit plaatje ziet het er goed uit. Toch vermoed ik dat hij ook nog wel eens achter de loodlijn duikt of er overheen. (Kan het niet met zekerheid zeggen, maar jou houding doet me daar een beetje toe sturen)

Voor je eigen houding mag je wel een beetje strenger zijn :) Hakken uitdrukken (ook bij drijven), handen dragen, ellebogen buigen en hoofd omhoog.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:45

Veulen84 schreef:
Goed VWNW (LL) kost veel meer tijd dan je denkt.
Er worden juist daar veel fouten in gemaakt. Meeste paarden hangen zichzelf over de voorkant.
Het achterbeen is namelijk niet genoeg gesterkt om de balans te bewaren in de oefening.
Dat betekend dat het paard juist daardoor meer en meer op de voorhand gaat lopen.
Dan verleng je niet de rugspier en maak je de rug niet veerbaarder.
Dan leer je het paard om de schouder verder onder te schuiven. Kantelt het bekken verkeerd...
Enfin je ziet het plaatje.
De oefening wordt juist te veel onderschat.

VWNW is niet hetzelfde als LL, bij LL mist het VOORWAARTS.
Het is het voorwaarts waar alles uit voorkomt.
LL is de houding waarin een jong paard voorwaarts gereden dient te worden.
Het jonge paard gaat zich van hier uit van zelf oprichten wanneer het daar de kracht voor heeft opgebouwd.

Voorwaarts rijden wil zeggen dat het paard op een drijvende hulp de pas verlengt.
Telkens weer en telkens weer een langere pas binnen een LL houding maakt de de juiste spieren sterker, hier vanuit kan een paard beginnen te dragen en zich meer en meer oprichten.
Het is dat net een beetje meer energie leveren.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:24

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:57

Ik lees al een tijdje mee, en zou wel willen weten wat jullie hier van vinden. :) Ik zou wel anderen willen beoordelen, maar ik vind het lastig anderen te beoordelen als ik het zelf niet beter doe. En ook niet zeker weet dat het goed is wat ik zeg haha.

Afbeelding
Ik vind zelf dat ik wat rechterop mag zitten, armen niet strekken ( Ik probeerde zo veel mogelijk mee te geven denk ik) en hakken uitdrukken. Hij mag nog iets later denk ik, ik probeerde hem lang laag en rond te rijden. Hij loopt ook iets achter de LL als ik het goed zie.

Afbeelding
Hier ging ik hem iets meer oppakken, volgens mij loopt hij wat te diep, maar hij blijft wel rond en dat vind ik fijn. En een gek sta moment van mij. :P

Afbeelding
Hier wou ik hem wat extra naar links buigen zo te zien, hij is fijn actief.

We komen van heel ver, dus ik ben eigenlijk wel blij met deze beelden. :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 17:56

Don, ik zal vanavond eens kijken of ik er wat over kan zeggen, op mijn tel is t lastig te zien.

Ik wil verder even zeggen dat ik m'n foto's binnen heb! Zal vanavond eens wat posten met commentaar voor voorlopig de laatste keer.. Wel kunnen jullie vast spieken!
[ITP] Afscheidsshoot Amira, door Fk Pictures (fleur787)

Via mijn collega ben ik terecht gekomen bij een 3 jarige merrie. Zij gaat mijn naam eens laten vallen bij de eigenaar van het paard aangezien hij nog een bijrijder zoekt voor haar die echt bezig is met de dressuur. Ik weet dat jullie mij aanbevolen hebben een 'leerpaard' te zoeken. Echter heeft deze man veel ervaring, en geeft hij lessen aan z'n bijrijders (4 paarden). Ik zal dan dus volledig begeleid worden, en zal samen met het paard bij 0 moeten beginnen. Een goed leerpaard is een kans dat je met beide handen zou moeten aanpakken maar eigenlijk vind ik dit ook een grote kans. Zo krijg ik de kans om onder begeleiding een paard meer door te rijden en dan stukje bij beetje de vooruitgang te zien, en voelen.
We wachten dus rustig af, en is het niks, dan is het niks, en ga ik rustig verder. Zit geen haast achter, dat scheelt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:03

LU, ik zou het niet doen. Een 3 jarige opleiden is echt heel moeilijk. En je hebt nog heel veel te leren.
"groen" op "groen" is echt geen goede keuze. En met groen bedoel ik geen ervaring met jonge onbeleerde paarden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 18:51

Het paard is niet onbeleerd. Moet alleen nog veel leren. Daarbij heb ik wel ervaring met jonge paarden, en krijg ik hierbij de juiste begeleiding. Maargoed, eerst maar eens kijken of t überhaupt wat is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:49

Simpelman schreef:
JastieHorse schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn paard vinden, op dit moment rijden we haar lang en laag en rond, voorheen wilde ze alleen maar lang en laag, en dan vooral heeeel lang. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we haar wat hoger op rond kunnen rijden maar voor nu is dit prima. Ze laat haar rug los en ontspant mooi. Wel heeft ze de neiging om wat diep te lopen.

Augustus 2013:
[ Afbeelding ]

Februari 2014:
[ Afbeelding ]
Hier loopt ze naar mijn idee te diep, neusje mag er wat meer uit.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Foto's zijn met mijn bijrijder trouwens. Wat ik zie is dat de teugels ongelijk vast gehouden worden en dat de ruiter niet rechtop zit. Ruiter vind het lastig om teugels op juiste maat te houden en goed mee te geven met het paard, ik heb eventueel ook nog een filmpje bij interesse. Ben benieuwd wat jullie van deze foto's vinden.

Dit is LDR.

Met alle respect naar Simpelman, dit is ook geen LDR. Dit is een op de voorhand kukelend paard dat achter de LL loopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:53

Evelijn schreef:
Misschien moet je dan je argumenten iets beter uitleggen want nu lees ik niks anders dan VWNW is goede oefening mits goed uitgevoerd... en LDR is een oefening die niet leidt tot goed lichaamsgebruik (hoe goed je hem ook uitvoert)

Daar ben ik het dus niet mee eens :D
Probleem is wel dat veel mensen denken LDR goed te kunnen uitvoeren en dan zoiets rijden als je ziet op de foto's van Jastie Horse.
Eerst maar eens beginnen met een goede VWNW LL. Als je dat nog niet beheerst (althans, ook als het paard dat nog niet kan natuurlijk :D ) hoef je al helemaal nog niet te denken aan LDR.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-04-14 09:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:57

LoveUggs schreef:
Het paard is niet onbeleerd. Moet alleen nog veel leren. Daarbij heb ik wel ervaring met jonge paarden, en krijg ik hierbij de juiste begeleiding. Maargoed, eerst maar eens kijken of t überhaupt wat is.

Een 3 jarige is hooguit zadelmak. En laat zadelmak maken nu het minst moeilijke zijn aan het beleren van een paard :D Daarna begint het pas. Maar, ben benieuwd hoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:02

Moeilijk te zien zo Don110. Fotootjes zijn net ff te klein om te beoordelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:14

Marlis schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jullie van mijn filmpje vinden. Heel kort filmpje, heb er maar 5 minuten opgezeten. Peep heeft vanaf begin oktober stil gestaan, staat nu sinds eind maart bij mijn instructrice om een maandje opgepakt te worden gezien wij nog steeds geen bak hebben. En Peep stront zagerijnig werd van het stilstaan, logisch.
Zelf heb ik dus ook vanaf die tijd niet echt gereden behalve 2x 5 minuten of mijn 3 jarige maar dat is nog niet echt rijden is nog maar 4x ohz geweest. Heb er 1.5 week geleden en afgelopen weekend 5 minuutjes opgezeten. We zijn nooit hoger dan b niveau geweest, zowel paard als ik niet.
http://youtu.be/kgHhH13OljI

Ik moet mijn benen stiller houden en niet elke pas drijven. Dit is met mijn rijlaarzen wel minder dan met deze vrijetijds laars maar dus wel een duidelijk punt voor mij om straks op te letten. Cap is eigen risico, rij altijd met cap maar was niet de bedoeling erop te gAan en had dus ook geen cap mee, staat nu op andere locatie.

Srry Marlis, het stukje is te kort om er iets zinnigs over te zeggen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:55

Wat een leuke stippel hierboven <3 voor mij lijkt het alsof hij altijd in zijn eigen houding loopt, er is geen verschil tussen het wat dieper vragen wat je doet op de eerste foto? Daar is zelfs je verbinding weg denk ik en de laatste foto waar je denk ik wel al war meer opgepakt hebt. Mijn tip zou dus zijn meer wisselen in hoofdhouding, ook omhoog. ;)

LU: ik had je topic al gezien idd, zie jij wat ik zie? Op elke foto valt het mij wel op ;)

Ik had gisteren mijn 2e wedstrijd van het winterseizoen (yeah, i know, lrv Vlaams Brabant is wat aan de late kant) het ging veel beter als de eerste keer. Deze keer een betere geconcentreerde ruiter, dus een bewuster gereden proef. Hij was er helaas nog niet helemaal doorheen, daar probeer ik aan te werken, naar het zomerseizoen toe.

Afbeelding
Hij mag nog iets meer van achter uit de verbinding maken, dan zal hij er vanvoor ook meer door zijn. Ik mag nog meer op mijn poep zitten, schouders iets meer ontspannen en dan zal mijn handhouding ook beter zijn denk ik.

OW ik denk dat ik even ook vermelden moet dat we M1 rijden :')

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:59

ik volg dit topic even. :)

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:39

Dankje :D Ja daar heb je gelijk in Sheenergro, daar werken we heel veel aan. Hand volgen en weer oppakken. Op de 2e foto loopt hij inderdaad in z'n eigen houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:46

Sheenegro, ik zie een wat afwachtende ruiter met weggevende maar strakke hand. Ik vind je houding van rug en bovenlichaam maar je steekt je arm erg af, wat er dan gebeurd is doordat je je arm zelf gaat dragen je spanning krijg in je arm en stug wordt. Als je je bovenarm langs je lichaam laat hangen hoef je alleen maar je onderarm te dragen en kun je in je schouder blijven ontspannen en een lichte, meegevende hand bieden.
Verder vind ik enkel het zadel wat naar voren liggen.