Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:37

Ansie schreef:
Nu breekt toch wel mijn klomp hoor.. ben ik de enige die nu merkt dat we het allemaal over weerstand of nageven hebben bij paarden die de hulpen door laten komen? Dat is toch PRECIES wat mijn eerste opmerking was bij het filmpje.. dat ging over een paard dat door hulpen heen loopt, ondernek er op en gaat rennen.. en toen was de reactie richting mij dat het heel normaal was om dat op te lossen met een weerstandbiedende hand. Ik noemde dat geen weerstandbiedende hand maar het paard laten gehoorzamen. Je kan zo'n (verreden, 'wild') paard (want daar ging het blijkbaar over) stilzetten maar onmogelijk op dat moment correct laten nageven. Je kan op die momenten niet spreken van een weerstandbiedende hand of ophouding. Wel over vasthouden en dan wachten tot het paard het 'opgeeft', dat heeft in mijn ogen meer te maken met laten gehoorzamen dan rijkunst waar we hier over praten. Dat is dan blijkbaar dat kaakreflex wat bij mij in een keer door mijn gedachte schoot, maar ik heb daar mijn twijfels over, of je dat zo wel moet willen.

En waarom is dat volgens jou geen weerstandbieden? Het is immers letterlijk weerstand bieden op de tegendruk die het paard geeft, tot het paard afkauwt?
Gehoorzamen gaat ook voor de rijkunst uit, je kunt er pas kunst van maken als het paard gehoorzaam is ;)
Anders wordt het een beetje rondhobbelen (of rennen voor de snellere exemplaren) en hopen dat het paard op een dag als bij wonder gaat begrijpen wat je wilt met bepaalde hulpen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 13:38

horseyfries schreef:
Als jij je vingers zo strekt, houd jij dan de teugel op dezelfde lengte met je duim? Want anders kan het toch niet anders of je teugels worden altijd te lang? Niet flauw bedoelt hoor, maar ik zit het hier uit te proberen en weet niet waar je dan je teugel nog mee op maat houdt.
Dus bij een halve ophouding laat jij sowieso gelijk weer los ook al reageert hij niet, maar bij het weerstandbieden bij je jonge paard houd je wel vol tot hij reageert? Ik vind persoonlijk het laatste veel duidelijker dan het eerste.
Als mijn paard niet reageert op een halve ophouding volgt er een hele ophouding, om de reactie op de halve ophouding te verbeteren en aan te geven dat hij iets anders had moeten doen.

Als je vanaf het begin af aan al leert je paard vanachteruit te werken (en niet met de boeg laten trekken en hard voorwaarts rijden) heb je van het bovenstaande geeneens last.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:39

Tango1979 schreef:
Nogmaals, wat is volgens jullie het verschil tussen een nagevende en een weerstandbiedende hand. Ben even gaan googlen en ik kom er niet uit. Hieronder definitie van een nagevende hand:

In principe werkt de ''(na)gevende hand'' in vier stappen:
1. De ruiter sluit zijn hand
2. Het paard geeft na
3. De ruiter open zijn hand en geeft na
4. Het paard zoekt de hand van de ruiter

Onderdeel 1. is weerstand bieden. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd? Dat het openen van je hand na het weerstand bieden noodzakelijk is, is voor mij een gegeven.

Ik zie het sluiten van de hand als rem- totale blokkade.Want bij een halve ophouding, sluit ik mijn hand een beetje (en gelijk weer open) Als ik weerstand bied, ga ik iets minder mee met de beweging van het paard met mijn gehele arm. Geeft het paard dan na, dan geef ik ook weer 100% mee. Dus met weerstand bieden, nodig ik het paard uit om na te geven. Bij het totaal blokkeren in het begin, denk ik dat het volgen van de hand minder goed zal gaan.
Maar goed, ik doe ook maar wat :')

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:40

cherie78 schreef:
horseyfries schreef:
Nombrado, dat heeft niets te maken met het vertrouwen en de basis, maar alles met het dier paard wat een vluchtdier is.
Als je heel veel verschillende paarden hebt zadelmak gemaakt en gecorrigeerd, maar ook gereden in diverse situaties en niet alleen in je eigen veilige bakje, dan weet je dat je nog zo'n goede basis en vertrouwensrelatie mag hebben, maar dat er af en toe toch echt een moment komt waarop dat allemaal door het vluchtdier even aan de kant wordt gezet.
Dat jij dat niet hebt meegemaakt zegt meer over je ervaring dan iets anders. Als jij denkt dat dat is omdat paarden bij jou zo nooit zullen reageren, dan moet je dringend Gert vd Hof gaan bellen dat hij wel wat paarden mag brengen. Ik zie graag de filmpjes tegemoet....

Paarden die vertrouwen hebben in de ruiter, zullen inderdaad nooit "aan de kletter" gaan.
De Cob's zijn vaak genoeg mee geweest op wedstrijd, keuringen, bestgaande proeven etc.

Wat wel gebeurde; het hoofd "hoog" brengen door overmatige spanning.
Dat had dan "opgelost" kunnen worden door de "weerstandbiedende" hand, maar daar heb IK nooit voor gekozen.

Wat de kleine Cob in het begin van zijn wedstrijd-carriëre wel één keer heeft gedaan tijdens een indoor, was dwars door de (strakke) hand van mijn dochter heen rennen.
Op het protocol stond bij dat onderdeel "een beetje hard", terwijl het dier op dat moment onbestuurbaar werd.

Dat was één van de redenen om toch eens na te gaan denken }:0

Je spreekt over je eigen Welsh Cobs en neemt dan aan dat hetzelfde geldt voor alle paarden op de hele wereld?
Er zijn dus volgens jou geen paarden op deze wereld waar jij je kinderen niet op zou willen zetten, want als ze éénmaal een band met ze hebben zouden alle paarden perfect luisteren naar je kind?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 13:41

horseyfries schreef:
En waarom is dat volgens jou geen weerstandbieden? Het is immers letterlijk weerstand bieden op de tegendruk die het paard geeft, tot het paard afkauwt?
Gehoorzamen gaat ook voor de rijkunst uit, je kunt er pas kunst van maken als het paard gehoorzaam is ;)
Anders wordt het een beetje rondhobbelen (of rennen voor de snellere exemplaren) en hopen dat het paard op een dag als bij wonder gaat begrijpen wat je wilt met bepaalde hulpen.

als je zorgt, dat deze hulpen natuurlijk zijn voor een paard, is er absoluut geen probleem. Blijkbaar was er dan vanaf het begin al iets mis met de communicatie tussen ruiter en paard.
Een jong paard kan je heel eenvoudig en simpel op subtiele zithulpen alle wendingen laten doen.
lukt dat niet? dan doe je het als ruiter niet goed.
Heeft niks met wel of niet gehoorzaam te maken. Wel met onbegrip.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 13:43

horseyfries schreef:
Je spreekt over je eigen Welsh Cobs en neemt dan aan dat hetzelfde geldt voor alle paarden op de hele wereld?
Er zijn dus volgens jou geen paarden op deze wereld waar jij je kinderen niet op zou willen zetten, want als ze éénmaal een band met ze hebben zouden alle paarden perfect luisteren naar je kind?

ja, voor elk paard op de hele wereld.
als het een bewust kind is zeker.
is het een gefrustreerd kind (door de ouders veroorzaakt) wordt het lastiger.
Ik heb hier kinderen van 8 jaar , zelfs een doof en blind meisje les gegeven op mijn niet zo makkelijke hengst.
geen probleem!
Dier voelt het prima aan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:46

nombrado schreef:
horseyfries schreef:
Als jij je vingers zo strekt, houd jij dan de teugel op dezelfde lengte met je duim? Want anders kan het toch niet anders of je teugels worden altijd te lang? Niet flauw bedoelt hoor, maar ik zit het hier uit te proberen en weet niet waar je dan je teugel nog mee op maat houdt.
Dus bij een halve ophouding laat jij sowieso gelijk weer los ook al reageert hij niet, maar bij het weerstandbieden bij je jonge paard houd je wel vol tot hij reageert? Ik vind persoonlijk het laatste veel duidelijker dan het eerste.
Als mijn paard niet reageert op een halve ophouding volgt er een hele ophouding, om de reactie op de halve ophouding te verbeteren en aan te geven dat hij iets anders had moeten doen.

Als je vanaf het begin af aan al leert je paard vanachteruit te werken (en niet met de boeg laten trekken en hard voorwaarts rijden) heb je van het bovenstaande geeneens last.

Nombrado, jij hebt het over een eindresultaat. Als jij op dag één op een paard stapt weet dat paard niet binnen tien minuten hoe het in balans van achteruit moet werken. Dat is de werkelijkheid, en daarom dien je je teugels zo vast te houden dat ze op de juiste lengte kunnen blijven ook als het paard af en toe probeert door je hand heen te lopen.

Ansie

horseyfries schreef:
Ansie schreef:
Nu breekt toch wel mijn klomp hoor.. ben ik de enige die nu merkt dat we het allemaal over weerstand of nageven hebben bij paarden die de hulpen door laten komen? Dat is toch PRECIES wat mijn eerste opmerking was bij het filmpje.. dat ging over een paard dat door hulpen heen loopt, ondernek er op en gaat rennen.. en toen was de reactie richting mij dat het heel normaal was om dat op te lossen met een weerstandbiedende hand. Ik noemde dat geen weerstandbiedende hand maar het paard laten gehoorzamen. Je kan zo'n (verreden, 'wild') paard (want daar ging het blijkbaar over) stilzetten maar onmogelijk op dat moment correct laten nageven. Je kan op die momenten niet spreken van een weerstandbiedende hand of ophouding. Wel over vasthouden en dan wachten tot het paard het 'opgeeft', dat heeft in mijn ogen meer te maken met laten gehoorzamen dan rijkunst waar we hier over praten. Dat is dan blijkbaar dat kaakreflex wat bij mij in een keer door mijn gedachte schoot, maar ik heb daar mijn twijfels over, of je dat zo wel moet willen.

Ja toen ik het zo terug las dacht ik al dat ik daarop gepakt zou worden :D Maar je snapt vast wat ik bedoel.
Het is weerstand bieden, maar ik noem het geen 'rijkunstig' weerstand bieden.. moeilijk uit te leggen. Ik zie het meer in de zin van; afdwingen en laten gehoorzamen dan nageeflijkheid die ontstaat doordat het paard zijn lijf goed gebruikt, losgelaten is. Ik heb er dus moeite mee om dat 'nageven' te noemen.
Maar goed, dat is mijn gevoel er bij. Ik ben daarom ook benieuwd naar het juist wel of juist niet gebruik maken van dat kaakreflex, volgens mij is er nogal wat geschiedenis over te vinden. Zijn er voor of tegenstanders van enz. Puur uit nieuwsgierigheid.

horseyfries

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

ja, voor elk paard op de hele wereld.
als het een bewust kind is zeker.
is het een gefrustreerd kind (door de ouders veroorzaakt) wordt het lastiger.
Ik heb hier kinderen van 8 jaar , zelfs een doof en blind meisje les gegeven op mijn niet zo makkelijke hengst.
geen probleem!
Dier voelt het prima aan.

Ik vroeg het niet aan jou, waarom antwoord jij op vragen die ik stel aan andere mensen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:47

horseyfries schreef:
cherie78 schreef:

Paarden die vertrouwen hebben in de ruiter, zullen inderdaad nooit "aan de kletter" gaan.
De Cob's zijn vaak genoeg mee geweest op wedstrijd, keuringen, bestgaande proeven etc.

Wat wel gebeurde; het hoofd "hoog" brengen door overmatige spanning.
Dat had dan "opgelost" kunnen worden door de "weerstandbiedende" hand, maar daar heb IK nooit voor gekozen.

Wat de kleine Cob in het begin van zijn wedstrijd-carriëre wel één keer heeft gedaan tijdens een indoor, was dwars door de (strakke) hand van mijn dochter heen rennen.
Op het protocol stond bij dat onderdeel "een beetje hard", terwijl het dier op dat moment onbestuurbaar werd.

Dat was één van de redenen om toch eens na te gaan denken }:0

Klopt precies :j

Ik zou het alleen nooit meer doen met mijn kind(eren) als ze geen band hebben met het paard.

Meegemaakt met een fries, die blijkbaar wel een band had met mij maar niet met mijn dochter

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:48

nombrado schreef:
Wel met onbegrip.

over onbegrip gesproken....
Ik zou nog steeds graag beelden zien, want vele (waaronder ik) in dit topic kunnen de theorie van jouw niet in werkelijkheid inbeelden.
Je verteld allemaal zo mooi hoe het moet en dus dat wij het fout doen, dan wil ik dolgraag zien hoe het er dan uit zou gaan zien als we je theorie omzetten naar de echte paarden. .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:52

Ansie schreef:
horseyfries schreef:

Ja toen ik het zo terug las dacht ik al dat ik daarop gepakt zou worden :D Maar je snapt vast wat ik bedoel.
Het is weerstand bieden, maar ik noem het geen 'rijkunstig' weerstand bieden.. moeilijk uit te leggen. Ik zie het meer in de zin van; afdwingen en laten gehoorzamen dan nageeflijkheid die ontstaat doordat het paard zijn lijf goed gebruikt, losgelaten is. Ik heb er dus moeite mee om dat 'nageven' te noemen.
Maar goed, dat is mijn gevoel er bij. Ik ben daarom ook benieuwd naar het juist wel of juist niet gebruik maken van dat kaakreflex, volgens mij is er nogal wat geschiedenis over te vinden. Zijn er voor of tegenstanders van enz. Puur uit nieuwsgierigheid.

"Gepakt " wordt je er niet op, maar ik zie wel in deze post dat jij een bepaald beeld hebt bij bepaalde woorden en je daardoor er anders over denkt dan ik. Nageven is nageven op teugeldruk en afkauwen, en dat kan zelfs in stilstand. Jij lijkt dat te gebruiken voor de term losgelassenheit, wat alleen in beweging mogelijk is, en alleen mogelijk is als die nageeflijkheid er ook is. Ik hoop dat er niemand is die tegen kaakreflex of afkauwen is, want daar valt of staat het echt fijn losgelassen en durchlassig zijn mee.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:54

Ik heb pas een filmpje gezien met Nombrada op een schimmel. Ik weet niet of Nombrada toestemming geeft of moet geven om dit te plaatsen? Tenslotte worden er ook filmpjes van (buitenlandse) topruiters geplaatst, zonder toestemming en besproken? :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 13:54

horseyfries schreef:
Nombrado, jij hebt het over een eindresultaat. Als jij op dag één op een paard stapt weet dat paard niet binnen tien minuten hoe het in balans van achteruit moet werken. Dat is de werkelijkheid, en daarom dien je je teugels zo vast te houden dat ze op de juiste lengte kunnen blijven ook als het paard af en toe probeert door je hand heen te lopen.

Nee, zo werk ik niet
jonge paarden lopen bij mij niet "door de hand" Ik heb namelijk op jonge paarden nog géén aanleuning....alleen een verbinding met mijn zit met het paard (en stem)
Ze kunnen dus niet door mijn hand lopen....(waarom?)
als een paard uit balans is of komt, gaat ie versnellen. waarom zou ik , omdat hij het lichamelijk nog niet aankan hem daarvoor afstraffen door hem tegen mijn hand aan te laten lopen? waardoor hij juist zijn balans gáát verliezen en daar maar van de ruiter mee om leert te gaan, omdat dat "gehoorzaam" is?
Wat leer je ze dan?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:04

@horseyfries:
Ik hou mijn duim op de teugel tegen mijn wijsvinger aan. Dus die twee vingers zorgen ervoor dat mijn teugels niet langer worden en op maat blijven. Door het strekken van de overige vingers (met toppen tegen de muis van de hand) wordt de teugel denk ik wel een heel kleine beetje langer (voor het oog niet meetbaar denk ik).
Verder zie ik weerstand bieden nog wel met een meeverende hand, maar dan in mindere mate dan met een ontspannen en gevende hand. Een noodstop maak ik ook met een vaste op de plaats blijvende en niet meeverende hand. Dan zit ik het paard dus echt even aan de kiezen, maar dat heeft voor mij dan niets met dressuurmatig rijden te maken, maar meer met overleven en gehoorzaamheid.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:05

Je leert ze op hulpen te reageren Nombrado. Je leert ze dat je ze stuurt met teugels, dat een ophouding HO betekent en dat been vooruit betekent. Dat is wat wij als professionele ruiters aan onze paarden leren, zodat andere mensen er daarna vertrouwd mee op pad kunnen.

Ik zie het filmpje graag tegemoet!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:06

vur schreef:
@horseyfries:
Ik hou mijn duim op de teugel tegen mijn wijsvinger aan. Dus die twee vingers zorgen ervoor dat mijn teugels niet langer worden en op maat blijven. Door het strekken van de overige vingers (met toppen tegen de muis van de hand) wordt de teugel denk ik wel een heel kleine beetje langer (voor het oog niet meetbaar denk ik).
Verder zie ik weerstand bieden nog wel met een meeverende hand, maar dan in mindere mate dan met een ontspannen en gevende hand. Een noodstop maak ik ook met een vaste op de plaats blijvende en niet meeverende hand. Dan zit ik het paard dus echt even aan de kiezen, maar dat heeft voor mij dan niets met dressuurmatig rijden te maken, maar meer met overleven en gehoorzaamheid.

Ok duidelijk! En als je nu een paard hebt wat af en toe aan je teugels trekt, houd je die duim dan strakker of kies je er dan toch voor om je vingers meer gesloten te houden? Het "pullen" zeg maar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:10

vur schreef:
@horseyfries:

Zo doe ik het ook. :j
Mij is wel geleerd om de vuist te sluiten eigenlijk, maar dat vond ik tegen mijn gevoel in gaan.

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:12

Ik voel eerlijk gezegd geen verschil, of ik nu mijn arm ontspan met een gesloten vuist of met een half open vuist, als ik mijn arm slap laat hangen kan dat met allebei even goed. Je verandert alleen de vormspanning van de onderste vingers, niet de daadwerkelijke spanning op de spieren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:15

Electra63 schreef:
Ik heb pas een filmpje gezien met Nombrada op een schimmel. Ik weet niet of Nombrada toestemming geeft of moet geven om dit te plaatsen? Tenslotte worden er ook filmpjes van (buitenlandse) topruiters geplaatst, zonder toestemming en besproken? :)

Ik heb begrepen dat het filmpje ondertussen al verwijderd is?

loriene

horseyfries schreef:
Je leert ze op hulpen te reageren Nombrado. Je leert ze dat je ze stuurt met teugels, dat een ophouding HO betekent en dat been vooruit betekent. Dat is wat wij als professionele ruiters aan onze paarden leren, zodat andere mensen er daarna vertrouwd mee op pad kunnen.

Ik zie het filmpje graag tegemoet!

Op deze manier doen wij het ook al jaren.
Jammer genoeg is het filmpje verwijderd,nombrado is bang voor commentaar en haar sprookjesverhalen vallen in duigen.

JeaDH

nombrado schreef:
Tijdje terug was ik een PRE aan het rijden, en aan het uitleggen aan de eigenaar wat ik deed.
Er hing 1 donker wolkje in de lucht boven ons, verder was het helder en zonnig.
Ineens was het flits/boem (en echt hard) onweer! pft....ik schrok, paard schrok...we sprongen samen 3 meter verder binnen no time..ik ging mee in de beweging en ontspande weer. Paard ontspande ook weer.
Ik ben wel even het buitje gaan afwachten ;-)

Van het bovenstaande zou ik ook heel graag een filmpje zien. Je bent echt een bijzondere amazone Nombrado, ik denk toch dat het gros van de ruiters waarvan het paard er in een flits er vandoor schiet de teugels zal pakken en dan met de zit zal gaan werken. Als een paard zo plots weg schiet ben je je 'zit' toch even kwijt. En dat een paard er nooit vandoor schiet als er een vertrouwens band tussen paard en ruiter is vind ik onzin ieder paard kan schrikken...
Laatst bijgewerkt door JeaDH op 05-02-13 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:16

Electra63 schreef:

Het filmpje is ineens van Youtube verwijderd, jammer. Daaruit blijkt volgens mij, dat de ruiter er ook niet zo trots op was.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:21

pizza64 schreef:
nombrado schreef:
Tijdje terug was ik een PRE aan het rijden, en aan het uitleggen aan de eigenaar wat ik deed.
Er hing 1 donker wolkje in de lucht boven ons, verder was het helder en zonnig.
Ineens was het flits/boem (en echt hard) onweer! pft....ik schrok, paard schrok...we sprongen samen 3 meter verder binnen no time..ik ging mee in de beweging en ontspande weer. Paard ontspande ook weer.
Ik ben wel even het buitje gaan afwachten ;-)

Van het bovenstaande zou ik ook heel graag een filmpje zien. Je bent echt een bijzondere amazone Nombrado, ik denk toch dat het gros van de ruiters waarvan het paard er in een flits er vandoor schiet de teugels zal pakken en dan met de zit zal gaan werken. Als een paard zo plots weg schiet ben je je 'zit' toch even kwijt. En dat een paard er nooit vandoor schiet als er een vertrouwens band tussen paard en ruiter is vind ik onzin ieder paard kan schrikken...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bovenstaande verhaal eigenlijk heel geloofwaardig vind. Een plotse knal daar schrik je allebei heel erg van, maar dat is ook na één seconde weer over en dan heeft het paard verder geen reden om weg te rennen en zit je zelf mischien ook even verstijfd maar ontspan je dan ook weer, niets aan de hand. Iets anders wordt het bij de andere verhalen van Nombrado, over het beleren of corrigeren, waarbij volgens haar ook elk paard te rijden is op zit.

Je laatste zin is natuurlijk een waarheid als een koe, elk paard kan schrikken en wegrennen en dat neem je niet eventjes op zit terug, want op dat moment is de flight response veel sterker dan de invloed van jouw zit. Gelukkig zijn er op deze wereld ook een heleboel brave paarden, en mensen die die hebben denken altijd dat alle paarden zo zijn, maar helaas haalt de waarheid ze meestal vroeg of laat in. Kwestie van ervaring.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:23

Electra63 schreef:
Electra63 schreef:

Het filmpje is ineens van Youtube verwijderd, jammer. Daaruit blijkt volgens mij, dat de ruiter er ook niet zo trots op was.

Dit vind ik wel van een laag allooi, om "speurwerk" te verrichten om iemand in diskrediet proberen te brengen :(:)

Als iemand ervoor kiest om in DIT topic geen materiaal ZELF te plaatsen, gaat het wel erg ver om het slinks toch te doen