Ansie schreef:Nu breekt toch wel mijn klomp hoor.. ben ik de enige die nu merkt dat we het allemaal over weerstand of nageven hebben bij paarden die de hulpen door laten komen? Dat is toch PRECIES wat mijn eerste opmerking was bij het filmpje.. dat ging over een paard dat door hulpen heen loopt, ondernek er op en gaat rennen.. en toen was de reactie richting mij dat het heel normaal was om dat op te lossen met een weerstandbiedende hand. Ik noemde dat geen weerstandbiedende hand maar het paard laten gehoorzamen. Je kan zo'n (verreden, 'wild') paard (want daar ging het blijkbaar over) stilzetten maar onmogelijk op dat moment correct laten nageven. Je kan op die momenten niet spreken van een weerstandbiedende hand of ophouding. Wel over vasthouden en dan wachten tot het paard het 'opgeeft', dat heeft in mijn ogen meer te maken met laten gehoorzamen dan rijkunst waar we hier over praten. Dat is dan blijkbaar dat kaakreflex wat bij mij in een keer door mijn gedachte schoot, maar ik heb daar mijn twijfels over, of je dat zo wel moet willen.
En waarom is dat volgens jou geen weerstandbieden? Het is immers letterlijk weerstand bieden op de tegendruk die het paard geeft, tot het paard afkauwt?
Gehoorzamen gaat ook voor de rijkunst uit, je kunt er pas kunst van maken als het paard gehoorzaam is

Anders wordt het een beetje rondhobbelen (of rennen voor de snellere exemplaren) en hopen dat het paard op een dag als bij wonder gaat begrijpen wat je wilt met bepaalde hulpen.