Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marlies_st

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:08

een aantal jaren geleden was ik op concour als begeleiding van een lesklant in de m1 dres.
tijdens het wachten op de prijsuitreiking heb ik bij de ring staan kijken en mij echt verbaasd.
in de LII liep een kruising fjord met een vrouw op zijn rug die toch echt wel overgewicht had.
het paardje had zoveel moeite met lopen dat hij zijn zweef moment in zijn draf geheel kwijt was en de ene naar de andere tactfout maakt. hij was niet vooruit te krijgen en de ruiter zat maar te prikken met haar sporen.
terwijl ik sta te kijken vraag ik mij af hoe je als jury hierop moet reageren.
de eerste proef rijd ze uit en gaat naar de ring daarnaast voor de 2e proef.
ze heeft hoog uit 2 min. gereden van de proef tot in eens het belletje gaat en de jury uit de auto stapt en haar naar zich toe roept.
wat er gezegd wordt kan ik niet zeggen maar aan haar reactie had ik wel een idee.
ze is huilend met haar paard het terein af gelopen.
niet leuk voor haar maar ik zat zelf met kromme tenen en mijn kaken strak op elkaar om maar niks te zeggen over de manier zij haar paard reed.
ik moet ook zeggen dat ik het knap vind van de jury om hier iets over te zeggen het is onze plicht om aan het welzijn van het paard te denken.
als je zwaar bent dan moet je een paard uit zoeken die dan geschikt is voor jou.
op stal staat een vrouw die zeker 100 kilo weegt maar ze heeft een groot paard die daar geen moeite mee heeft en ze rijden zeer verdienstelijk in het zz-l.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:58

marlies_st schreef:
een aantal jaren geleden was ik op concour als begeleiding van een lesklant in de m1 dres.
tijdens het wachten op de prijsuitreiking heb ik bij de ring staan kijken en mij echt verbaasd.
in de LII liep een kruising fjord met een vrouw op zijn rug die toch echt wel overgewicht had.
het paardje had zoveel moeite met lopen dat hij zijn zweef moment in zijn draf geheel kwijt was en de ene naar de andere tactfout maakt. hij was niet vooruit te krijgen en de ruiter zat maar te prikken met haar sporen.
terwijl ik sta te kijken vraag ik mij af hoe je als jury hierop moet reageren.
de eerste proef rijd ze uit en gaat naar de ring daarnaast voor de 2e proef.
ze heeft hoog uit 2 min. gereden van de proef tot in eens het belletje gaat en de jury uit de auto stapt en haar naar zich toe roept.
wat er gezegd wordt kan ik niet zeggen maar aan haar reactie had ik wel een idee.
ze is huilend met haar paard het terein af gelopen.
niet leuk voor haar maar ik zat zelf met kromme tenen en mijn kaken strak op elkaar om maar niks te zeggen over de manier zij haar paard reed.
ik moet ook zeggen dat ik het knap vind van de jury om hier iets over te zeggen het is onze plicht om aan het welzijn van het paard te denken.
als je zwaar bent dan moet je een paard uit zoeken die dan geschikt is voor jou.
op stal staat een vrouw die zeker 100 kilo weegt maar ze heeft een groot paard die daar geen moeite mee heeft en ze rijden zeer verdienstelijk in het zz-l.

maar weet jij zeker dat het was om haar gewicht?
misschien liep de pony onzuiver en is ze daardoor uitgebeld ;)

jij denkt dat het door haar gewicht is, maar dat is niet hardop gezegd toch?

schrikdraad

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:15

Conclusies trekken en daarop verder roddelen is toch veel leuker dan echt weten hoe het zit.

Dit is zeker een respectloos topic.
En als je dan laat zien dat een te hoog bmi en geen maat 36 toch kan meevallen op een pony zijn de grootste respectloze schreeuwers ineens stil in het topic. Om natuurlijk een paar pagina' s verder weer met verschrikkelijke voorbeelden te komen en uitspraken dat je met maat 38 eerst naast je paard moet gaan rennen en zeker nooit mag opstappen.
En Maar niet te spreken over al het klotstende vet.

Ik zou maar wat graag filmpjes zien van die mensen.
Ik krijg het idee dat die heel wat meer te verantwoorden hebben dan op de mensen waar ze hier zo op afgeven.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:38

schrikdraad schreef:
Conclusies trekken en daarop verder roddelen is toch veel leuker dan echt weten hoe het zit.

Dit is zeker een respectloos topic.
En als je dan laat zien dat een te hoog bmi en geen maat 36 toch kan meevallen op een pony zijn de grootste respectloze schreeuwers ineens stil in het topic. Om natuurlijk een paar pagina' s verder weer met verschrikkelijke voorbeelden te komen en uitspraken dat je met maat 38 eerst naast je paard moet gaan rennen en zeker nooit mag opstappen.
En Maar niet te spreken over al het klotstende vet.

Ik zou maar wat graag filmpjes zien van die mensen.
Ik krijg het idee dat die heel wat meer te verantwoorden hebben dan op de mensen waar ze hier zo op afgeven.

wat heeft maten met gewicht te maken ??????

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:47

Dat moet je niet aan mij vragen.
Er waren mensen die beweerde dat alles boven maat 38 overgewicht was en niet te paard hoorde.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:49

haha oke ik ga stoppen met paardrijden dan maar :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:56

Bij deze staan er nu twee leuke fjorden te koop :D , want ja ik heb helaas geen maatje 36 en ook geen 38.
Dit is toch te belachelijk voor woorden zeg.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:58

idd kom aan zeg bijna iedere vrouw die ik kan met een lengte boven de 1,75 heeft geen 38 :')
ooit gehoord van bredere heupen :P

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:00

Hmm, iets waar ik laatste tijd zelf mee zit.
Ik ben de laatste 5 jaar door stress in de studies en dergelijke 30 kg aangekomen. Wat mijn paardje ook heeft meegemaakt. Nu heeft ze wat last van haar voetjes (heeft hoefkatrol) en misschien iets aan de rug (ze zijn nog aan het onderzoeken wat het juist is). Nu probeer ik al tevergeefs om te dieten, maar ik heb een hardnekkig lijf en door de stress kan ik het dieet soms echt niet aan en ga ik crashen...
Vroeger reed ik ook vaker, nu minder door de tijdsdruk die ik constant heb. Zou zo graag opnieuw die 30kg kwijtgeraken voor mijn beestje, maar het lukt me echt niet. Moet je voorstellen wat een schuldgevoel door me heengaat als ik soms op mn paard zit. Denk ik "heeft zij er geen last van?" Maar haar in de weide laten staan niets doen kan ik niet, de wekelijkse wandeling met mn vader kan ik ook niet laten, enige oplossing is aan mezelf werken.
Doet pijn zo'n post als dit te lezen natuurlijk.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:01

ja dat snap ik ja,
maar doet het jou dan geen pijn dat de rugproblemen misshien door jou zouden kunnen komen?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:10

Ja, dat besef ik maar al te goed, vandaar dat ik in een persoonlijke tweestrijd zit.
ik zei ook in mijn post dat ik een enorm schuldgevoel heb telkens ik op mn paard zit.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:12

maar meid stap er dan niet meer op ! ?
zoek een bijrijder ofzoiets dan

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:19

Is denk ik voor 'normale' mensen heel makkelijk te zeggen...
Hier een foto (als het lukt)
Afbeelding

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:25

Ik vraag me altijd of of je moet willen rijden op een paard, als je veel te zwaar bent.
Je doet het voor je plezier, maar ervaart je paard dan ook plezier?
Ik vind het egoïstisch als je met een te groot overwicht op je paard gaat rijden.

@Schrikdraad: Ik vind het absoluut geen respectloos topic, ik vind dat mensen meer bewust moeten raken. En we kunnen best tegen een 'stootje' we hoeven toch niet met u en hoogheid tegen elkaar te praten. Ook voor de gevolgen voor hun paard moeten deze mensen beter nadenken vind ik. Verder is er niks mis met een maatje 40 of 42. Bovendien hebben maten niet eens altijd met gewicht te maken.

inesje15 schreef:
Ja, dat besef ik maar al te goed, vandaar dat ik in een persoonlijke tweestrijd zit.
ik zei ook in mijn post dat ik een enorm schuldgevoel heb telkens ik op mn paard zit.

Probeer je levenstijl te veranderen.
Als je echt graag weer paardrijden en geen schuldgevoel wilt hebben.
Ik snap dat dit niet zo 1,2,3 gaat en dat het ook niet makkelijk is, maar als je het echt graag wilt moet je ervoor gaan. En ophouden met smoesjes of tweestrijd om je gewicht te veranderen!

Edit: Ik vind jou trouwens nog wel gaan op je paard hoor. Natuurlijk is het wel beter als je gewicht wat verminderd, maar je hoeft niet met schuldgevoelens op je paard te zitten naar mijn idee.
Laatst bijgewerkt door Gipsylover op 03-11-11 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:28

Ik vind wel dat er grenzen zijn, je moet ook rekening houden op wat voor soort paard je stapt.
Maar mensen die echt, echt veel te zwaar zijn, en zomaar op een paard gaan zitten en rijden, dat vind ik niet helemaal eerlijk tegenover het paard.

Ik heb niet heel het topic doorgelezen, maar inesje15 lijkt me absoluut niet te zwaar hoor?
Ik denk dan meer aan de mensen met heel zwaar overgewicht

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:35

Gipsylover schreef:
Ik snap dat dit niet zo 1,2,3 gaat en dat het ook niet makkelijk is, maar als je het echt graag wilt moet je ervoor gaan. En ophouden met smoesjes of tweestrijd om je gewicht te veranderen!

Edit: Ik vind jou trouwens nog wel gaan op je paard hoor. Natuurlijk is het wel beter als je gewicht wat verminderd, maar je hoeft niet met schuldgevoelens op je paard te zitten naar mijn idee.

Is zo, moet mezelf niets wijsmaken natuurlijk, daarom ben ik sinds vorig jaar ook beginnen lopen met start to run, voelde ik me over het algemeen ook beter in mn vel zitten, scheelt natuurlijk ook. Ben ook naar een dietiste geweest en 20 kg verloren over 1 jaar, maar na 5 maanden had ik die terug aan mn lijf plakken-zonder buitensporig gedrag-. Ben altijd super sportief geweest (tot 5 jaar geleden), maar ook steeds de zwaarste van de groep... (al was ik écht vééél sportiever dan de rest).
Stress en dieten is nu niet bepaald de meest ideale combinatie en leidt eerder tot eetstoornissen, maar toch zal ik niet anders kunnen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:39

goh innesje lijkt me lastig zeg,?
maar ja als je weet dat je haar in de weg zit is het toch niet zo moeilijk,?ik bedoel heb ook een tijdje op een te kleine pony voor mij gereden was ook moeilijk om daar mee te stoppen maar heb het toch gedaan want het is slecht voor de pony :)

overigens wat vinden jullie dan zwaar overgewicht,
alsik naar de foto van bij inesje kijk (geen aanval)

dat vind ik persoonlijk onder zwaar overgewicht vallen (sorry :oo )
maar zo heb ik meer foto's gezien in dit topic dat ik dacht uhhh....

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:40

De meeste die hier reageren houden er rekening mee.
Maar daar wordt te vaak aan voorbij gegaan en dat vind ik respectloos.

en de ruiter hierboven kan gerust.
een paard krijgt naar mijn idee last van hko door scheve belasting niet overgewicht.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:43

Ik weeg dan ook effectief 100kg ponylies, ik neem je heus niet kwalijk :-). Maar sommige mensen zien niet welk 'beeld' daar aan hangt, ze zouden oordelen over iemand van 100 kg, maar als ze dan een foto zien denken ze; 'nah zo erg is het niet...'. (Hoewel ik het wel leuk lezen vond dat het nog wel meeviel ;-) )

Edit, de HKO was een toevalsbevinding op RX controle, ze mankte eigenlijk niet...

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:45

inesje15 schreef:
Gipsylover schreef:

Is zo, moet mezelf niets wijsmaken natuurlijk, daarom ben ik sinds vorig jaar ook beginnen lopen met start to run, voelde ik me over het algemeen ook beter in mn vel zitten, scheelt natuurlijk ook. Ben ook naar een dietiste geweest en 20 kg verloren over 1 jaar, maar na 5 maanden had ik die terug aan mn lijf plakken-zonder buitensporig gedrag-. Ben altijd super sportief geweest (tot 5 jaar geleden), maar ook steeds de zwaarste van de groep... (al was ik écht vééél sportiever dan de rest).
Stress en dieten is nu niet bepaald de meest ideale combinatie en leidt eerder tot eetstoornissen, maar toch zal ik niet anders kunnen.

Het klinkt toch aardig hoe je het wilde aanpakken.
Maar het is natuurlijk een proces van verandering in je leven. Je moet het blijven doen, en fanatiek blijven doen.
Gewoon altijd maar gezond eten, en elke dag een uur of 2 uur fanatiek blijven sporten. Ook goed voor de stressvermindering?
Het lijkt mij niet dat er 20 kg zomaar weer aan kan gaan als je gezond bent blijven eten en bent blijven sporten? En daar zit waarschijnlijk het probleem.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:49

Gipsylover schreef:
Het klinkt toch aardig hoe je het wilde aanpakken.
Maar het is natuurlijk een proces van verandering in je leven. Je moet het blijven doen, en fanatiek blijven doen.
Gewoon altijd maar gezond eten, en elke dag een uur of 2 uur fanatiek blijven sporten. Ook goed voor de stressvermindering?
Het lijkt mij niet dat er 20 kg zomaar weer aan kan gaan als je gezond bent blijven eten en bent blijven sporten? En daar zit waarschijnlijk het probleem.

Je kan het mss niet geloven, maar zo iis het dus écht gegaan... Daarom dat het erg lastig is om eraan te werken. Dietiste verklaarde dat het is omdat mijn lichaam jarenlang superveel calorien nodig had door mn sporten, deze nog vraagt, maar niet meer verbruikt. Naja, doet er eigenlijk niets aan. Door mijn studie heb ik helaas dagelijks geen uur over om te sporten. En als ik es een uur heb, ga ik lekker mn verzorgpaard op school loslaten die elke dag op stal staat. -als ik 'geluk' heb, moet ik er nog eens achteraanrennen :-) -

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:53

inesje15 schreef:
Je kan het mss niet geloven, maar zo iis het dus écht gegaan... Daarom dat het erg lastig is om eraan te werken. Dietiste verklaarde dat het is omdat mijn lichaam jarenlang superveel calorien nodig had door mn sporten, deze nog vraagt, maar niet meer verbruikt. Naja, doet er eigenlijk niets aan. Door mijn studie heb ik helaas dagelijks geen uur over om te sporten. En als ik es een uur heb, ga ik lekker mn verzorgpaard op school loslaten die elke dag op stal staat. -als ik 'geluk' heb, moet ik er nog eens achteraanrennen :-) -

Maar zoals je het nu zegt klinkt het in mijn ogen toch dat je te weinig sport.
Als ren je elke avond een halfuurtje, en in het fanatiek tennissen of geen idee. Ipv. elke avond op de bankhangen bijv. ;)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:55

Vind de bodyprotector erg vertekenen, ik ken veel dikkere mensen die ook nog op slankere paraden zitten.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:58

Ik begrijp niet zo goed op basis waarvan men hier zo makkelijk kan zeggen dat Inesje15 niet te zwaar is voor haar paard.... Waarmee ik overigens niet zeg dat ze dat wel is! Want ik WEET het gewoon niet. Maar het lijkt er op dat het nu gewoon maar natte vinger werk is. Zo van: het valt wel mee, kan best, etc. Zonder te weten welk effect het heeft op de paardenrug, op de botten, wervels, etc..

Ik zeg dat ook niet om te plagen, gemeen te doen, te discrimineren, of respectloos te zijn. Ik zeg het omdat ik van mening ben dat je niet gewoon maar ogv een foto kan bepalen of iets nog wel of niet kan qua gewicht. Heb ik goed begrepen dat het om 100 kilo gaat? Als ik dan dat schema erbij pak van vele pagina's terug, zouden we moeten weten wat de stokmaat, het gewicht, etc paard het is.

In het algemeen: ik vind het super naar en vervelend dat er mensen zijn die hun best doen om af te vallen en waarbij dat niet altijd lukt. Ik vind het ook super naar dat die mensen daardoor niet alles kunnen wat slanke mensen wel kunnen. Ik gun het iedereen om op een paard te zitten. En ik gun het alle paarden zo goed vertroeteld en verzorgd te worden zoals ook zwaardere mensen dat kunnen. Maar paardenwelzijn staat voorop. En van een foto kan ik niet aflezen of het paardenwelzijn in het geding is.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:59

Mijn vorige paard heeft op de foto ook een 3
maar heeft er nooit kreupel op gelopen ook niet bij een klinische keuring.
Hij heeft Z gedressuurd en gesprongen.
Voor mij is dat dan geen hko maar een paard met een bemerking op de foto. Er is dan ook geen ontsteking.

Maar vind je haar dan ook niet kloppen op het paard op de foto?
Dat het paard het niet aan zou kunnen?