Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:56

[***] schreef:
Sizzle schreef:
Bij paarden die weinig balans hebben in galop zet ik een stukje af zodat ze geen tegendruk van de longe hebben.
Slappe paarden nemen graag buitenstelling in galop. Pas als ik het tempo enigszins kan reguleren neem ik ze dan weer aan de longe.
Wat ook fijn werkt bij paarden die zich vasthouden in het bekken is bij overgang galop-draf direcu t weer teru in galop. Dit zo 4-5x en ineens zie je ze dan de overgang voorbereiden door in tempo terug te komen, iets langer door te galopperen dan jij vraagt, de hals gebruiken en dan niet meer zo uitelkaar vallen.

Dit klinkt heel logisch en ga ik zeker eens proberen (dat galop dingetje), maar ik heb het vermoeden dat mijn merrie daar erg heet van gaat worden......

Wat een interessant topic :j. Mijn pony houdt ook haar bekken vast. Was aan de longe al begonnen met meer overgangen draf galop draf maar ga dit uibreiden en dan galop draf galop korter op elkaar.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:13

Starbreeze schreef:
Ja ik stond ook even raar te kijken, heb zijn stal nagekeken, niks aparts gezien.

Zal eens een keertje proberen :)

Jeutje dat is ook wat! Wil je even zonder bit ivm de tong? Kaptoom kan ook hoor. Ze zijn idd wat stugger en kunnen iets meer tegen gaan drukken ahw. Maar het kan best.
Wat je ook kan doen als je wil testen of hij het bit weer verdraagt als de tong wat is genezen is met bit en kaptoom rijden met dubbele teugels. Dan hou je de bit teugels er een beetje bij maar dan gebruik je in eerste instantie vooral de kaptoom. Zo doe ik dat zelf met jong paard beleren bijv.
O. Ik realiseer me dat niet bij elke kaptoom er een mogelijkheid is om een bit in te hangen. Ik heb zelf een Micklem en een Sollibel, die hebben alletwee de mogelijkheid om Als kaptoom met bit te functioneren.
Ik weet niet of jij die mogelijkheid ook hebt Starbreeze.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:15

Ik haal gewoon de neusriem van mijn hoofstel en doe daar voor in de plaats de kaptoom eronder.
Maar dat is meer een jonge paarden ding voor mij. Verder gebruik ik hem enkel voor longe of lange teugelen.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:24

Ik heb de FRA Baro dacht ik, ik kan daar met riempjes ook een bit aan hangen inderdaad.

Nee ik zou niet bitloos willen rijden vanwege de tong, ik had het -stom- niet eens door dat dit gebeurd was en hij heeft absoluut niets laten merken. Het bit ligt ook niet op de beschadiging gelukkig.

Ik ben meer benieuwd of ons bitloos ook lukt zeg maar :) hoe dat is. Niet dat ik een bitloze carriére ambieer, ik mag ook niet bitloos starten in mijn klasse.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:08

Ik ben wel heel benieuwd wat jouw bevindingen zullen zijn, Starbreeze :-)

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:23

Hoi!
Ik lees eigenlijk al een hele tijd mee, ik vind het heel interessant en ik ben ook bezig met het stretchen wat best goed gaat. Alleen ik rijd nu eigenlijk al 4 jaar bitloos omdat ze met bit ontzettend gespannen wordt. Ze gaat dan heel hard kauwen en begint hevig te schuimen. Ik weet eigenlijk wel vrij zeker dat het niet aan mijn hand ligt.
Weet iemand misschien een oplossing? want ik wil niet met bit gaan rijden als ik weet dat ze er last van heeft.
Ze heeft trouwens een dubbel gebroken bitje van argentaan en is laatst nog bij ee tandarts geweest.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:33

Misschien is het dubbelgebroken bitje onprettig voor haar. Bitfitter laten komen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:33

Heb je de tandarts gevraagd of er een belemmering is in de mond voor een bit?
Je kan een bitfitter langs laten komen als je er erg onzeker over bent.

Als het kan met je hoofdstel zou ik het bit in doen en dan niet je teugels er direct aan. Gewoon dat ze weer went aan bit in haar mond. Dan na paar weken teugels aan het bit en maar zorgen dat je niet terugwerkt met je hand en alleen maar contact onderhoudt. Zou ook zorgen dat je lange teugel hebt zodat ze ook echt de eerste tijd haar hoofd daar kan doen waar ze behoefte aan heeft.

Kauwen kan soms trouwens met dubbel gebroken bitje komen omdat ze het te onrustig vinden in hun mond... dan blijven ze maar 'spelen' soms werkt een ongebroken dan rustiger. Maar aangezien het al 4 jaar geleden is zou ik het gewoon weer rustig proberen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:52

Probeer eens een bustrensje anders. Dat ligt ook stiller in de mond.

Wij hebben vandaag de chambon aan de kaptoom gehad (probeersel) en dat ging nog beter dan aan het bit. Heb hem aan het ringetje op het bakstuk geclipt ipv aan het bit.

Afbeelding

Paard heeft alleen maar in de volledige stretch gelopen, en heb aan de longe overgangen draf galop draf gevraagd. Hij bleef stofzuigen én hij kwam in galop ook terug! Net als onder het zadel dus! Hij heeft serieus nog nooit zo verzameld gegaloppeerd aan de longe, dus ook hier is het een goede oefening voor :)

Hij is trouwens niet meer omgesprongen achter in de rechtergalop tijdens de stretch. Dat deed ie voor we dit werk deden eigenlijk altijd wanneer hij zakte.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:21

Wat een mooie kaptoom starbreeze, die komt op mijn verlanglijstje :p

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 06:41

Hij staat er zelf helemaal dromerig bij de kijken. Wat een lief koppie!

Mijn pads voor mijn zadel zijn binnen. En Kilian heeft ijzers waardoor zijn voorbenen sneller weg zijn. En heeft daarna niet meer aangetikt. Loopt weer als een zonnetje! Dus wij gaan het werk ook weer volledig oppakken. Tenminste als ik het red. Gister mijn verstandskies laten wegsnijden |(

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:20

Ahw milkberry, niet fijn, beterschap! Fijn dat Kilian er wel weer tegenaan kan!

Idd, geen plopogen dit keer :D

@xxdomixx, tot nu toe bevalt hij erg goed :) ik ga wel een bontje onder zijn kun doen denk ik, dat is wat zachter.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:05

Aan het bit is ze wel gewend aangezien ik er wel mee naar buiten ga maar dan rijd ik met een lang teugeltje.
Ik wilde een bitfitter laten komen maar ik kon er geen vinden in de omgeving.
Is een ongebroken bustrens aan te raden? Misschien vind ze het dubbelgebroken bitje toch te onrustig.
Bedankt voor de tips iig!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:49

Leliex, mijn e-pony verdraagt ook geen dubbelgebrokken bit, enkel gebroken eigenlijk nooit geprobeerd en reed haar met een ongebroken bit. Door mijn westernverleden kwam ik uit op een Billy Allen snaffle http://www.hastaffaren.se/shop/22696/ar ... dea3cc.jpg (voorloper van Myler). Voordeel is dat je wel aan beide zijdes apart kunt inwerken. Tegenwoordig heb ik een Busse Rotate, zelfde idee maar met engelse ringen eraan en wat zachter afgewerkt: http://www.ej.nl/img/bustrens-busse-rot ... _28359.png

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:33

Starbreeze schreef:
Ben benieuwd hoe die van jou reageert [***]!
Mijne heeft ook de neiging heet te worden van overgangen. Hij wordt dat nu ook nog wel maar gebruikt zijn energie nu op de positieve manier bij deze oefening. Voorheen ging hij drammen en versnellen. Nu komt hij heel erg terug in galop, en door die heetheid met behoud van takt en impuls! Meneer kan ineens klein galopperen :) de draf wordt ook impulsiever en meer gedragen. Soms krijg ik hem niet eens in draf, galoppeert hij bijjjna op de plaats :')

Kleine stukjes nog maar hoor, maar dat is het begin.

Zooo herkenbaar, ik kan in galop nu ook voelen waar ze haar achterbenen neer zet

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:55

Ja hè, je kunt ín je paard gaan zitten ofzo. Iedere pas lijkt beheersbaar :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:59

http://paardenlifestyle.com/tong-uit-de-mond/

Check die foto's van de boeg van dit paard aan het einde van het artikel eens!
Mijn paard had dan geen tongproblemen, maar ik heb mijn voor- en nafoto die ik een tijdje terug postte nog eens nader bekeken aangezien dit ook met ruggebruik te maken heeft.

En waarempel... Dat is ook veranderd!

Afbeelding
Afbeelding

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:57

Wooow!! Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook delen uit het verhaal herken in mijn eigen paard! Dus daar ga ik me ook eens in verdiepen :n

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:34

Wat een mooi verschil, Starbreeze :-)

Mijn paardje loopt ook steeds fijner! Zou willen dat ik dit jaren geleden had geweten :-) Wij komen van zo ver met zijn verkeerd gekantelde bekken en lendenen die vast zaten. Zoals jullie al zeiden, loopt hij dieper net even wat losser. Zie ook zijn buikspieren *D

Afbeelding

Hier per ongelijk een stukje werkhouding door het voorwaarts vragen (vandaar mijn polsen, moest teugels snel korter hebben). Maar hij behoudt zijn bovenlijn :D

Afbeelding

maralynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:07

Wauw!! Heel fijn!! :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:56

Mooi beeld Jenny!!

Vorige week een stap terug. Vandaag 3 stappen vooruit!! *\%/*
Zo'n constante stretch in stap dat ik het idee had dat ik wel wat werkhouding kon vragen. En waarempel, het lukte!! Dit een aantal keer gedaan.
We reden buiten vandaag, daar ook de galop weer meegepakt. Steeds terugvragen en weer aanspringen. Allemaal zonder moeite. Trots op mijn oude mannetje. Zondag eens kijken of de galop in de bak nu ook wil.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:06

Mooi Jenny! Dat achterbeen ziet er ook goed uit +:)+

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:09

Ziet er goed uit Jenny!
Fijn Milkberry!

Hier blij met de stap terug. Focus weer even op de stap en kleine stukjes draf. In draf rug weg, weer terug naar stap. Ging beter nu. Heb vandaag ook een paar mooie stukjes achterwaarts gedaan, waarin de rug echt superbol bleef en de hals mooi neerwaarts.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:16

Jullie hebben het de hele tijd over stretch, maar hoe bereik je dat precies?
Wat zijn de hulpen die erachter zitten?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 16:18

@ankem,

Bij Friezen duurt de bevestiging van de losgelatenheid vaak veel langer dan bij rijpaarden als KWPNers, volbloeds en arabieren.
Dat komt vooral door hun vaak wat steile en dus niet zo geschikte achterbeen.
In het begin langzaam vorderen, geduld hebben, er een jaartje langer voor nemen.
Op termijn lukt het je en dat heb je als bonus het ook nog het voordeel van dat fijne, zachte, meewerkende karakter van de Fries.