[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:24

_O-
Hahahah ja daar heb je zeker gelijk in! Ik ben ook ontzettend blij met de les :) Dankjewel.

Wat ik heb gedaan om deze aanleuning te verkrijgen... was eigenlijk niet zo moeilijk, ze vroeg me om mijn handen net ietsje breder te houden dan normaal, wel met contactteugel, en met mijn hak als het ware 'omhoog' drijven om de buikspieren te activeren. Meteen toen voelde ik zijn rug al omhoog komen en zijn hoofd zakken. Dan moest ik uiteraard meteen zelf nageven door mee te geven met de teugels. Dat principe snapte hij heel vlot, en vanaf toen ging hij uit zichzelf deze positie opzoeken en kon ik de teugels meer op lengte houden zonder dat hij veranderde van houding.

Ik heb met deze iets langere teugel wel contact, maar geen druk. Hij voelt nog steeds mijn lichtste aanwijzingen.

Christadk

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:48

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn paard vinden, op dit moment rijden we haar lang en laag en rond, voorheen wilde ze alleen maar lang en laag, en dan vooral heeeel lang. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we haar wat hoger op rond kunnen rijden maar voor nu is dit prima. Ze laat haar rug los en ontspant mooi. Wel heeft ze de neiging om wat diep te lopen.

Augustus 2013:
Afbeelding

Februari 2014:
Afbeelding
Hier loopt ze naar mijn idee te diep, neusje mag er wat meer uit.

Afbeelding
Afbeelding

Foto's zijn met mijn bijrijder trouwens. Wat ik zie is dat de teugels ongelijk vast gehouden worden en dat de ruiter niet rechtop zit. Ruiter vind het lastig om teugels op juiste maat te houden en goed mee te geven met het paard, ik heb eventueel ook nog een filmpje bij interesse. Ben benieuwd wat jullie van deze foto's vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:04

Wanneer een paard de rug loslaat en ontspant, gaat het paard als het ware wat opbollen in de rug van de neus tot de staart is een ronde lijn wanneer je lang laag rond rijdt. Zoals je op de 3e foto goed kunt zijn blijft het paard behoorlijk recht vanuit de schoft naar de hals toe, het paard zou de hals mogen laten vallen en ronder worden. Op de laatste foto zie je dat ook. Op foto 3 loopt het paard overigens behoorlijk de grond in, maw valt hij erg op de voorhand en komt hij van de achterhand af.
Op de 2e foto ontspant het paard enkel in de kaak maar niet in de rug.
Het paard mag dus echt de hals gaan laten vallen en ronder worden in de hals en rug. Laat het paard de hand opzoeken en deze ook volgen wanneer je uitschuift. En vooral actief houden, je wilt ook dat hij achter meer gaat doen, en niet enkel aan de voorkant.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:10

Mooi om te zien dat dit paard z'n rug echt recht houdt en niet los laat. Daarvoor loopt het paard nog te veel op de voorhand en draagt hij nog niet genoeg. Hij duikt eigenlijk iets achter de loodlijn omdat hij zo niet z'n rug hoeft te bollen en z'n achterbeen er niet onder hoeft te zetten.

Goed startpunt wel om paard wat meer op te gaan richten en op de achterhand te gaan rijden en de rug aan het werk te zetten.

Goeie leerfoto's!
(Weet je bijrijder trouwens dat ze op internet staat?)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:15

De keren dat ze haar rug los liet was overigens ver na deze fotoshoot hoor. Dat doet ze pas sinds een paar weekjes. Ook met het uitschuiven volgt ze mijn hand prima, maar mijn bijrijder vind dit nogal moeilijk. Ze valt ook vrij vaak op de voorhand idd, ze word dan niet actief genoeg gereden.

Deze foto's staan zoiezo al op bokt Veulen84, zal haar nog wel vermelden dat ze in dit topic staat :P

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:14

Hoi!

Ik volg al een ruime tijd en post af en toe. Deze foto's zijn recent gemaakt van mij en mijn paardje. Ik ben benieuwd naar jullie visie en tips :)

1. http://www.mijnalbum.nl/Foto550-V4FWTUBE.jpg
Hier zit ik echt verschrikkelijk vreemd, Waarschijnlijk wou ik haar wat meer naar binnen stellen - op een niet zo geslaagde manier :D

2. Afbeelding
Dit lijkt mij prima, takt lijkt ook in orde!

3. Afbeelding
Tegen de teugel...

4. http://www.mijnalbum.nl/Foto550-P7MRM3YG.jpg
Gevalletje 'ik zie iets dat zo veel interessanter is dan jij', hier is duidelijk dat ik gek met mijn tenen draai bij het lichtrijden.

5. Afbeelding
Hier was ik ook vrij tevreden over.

6. http://www.mijnalbum.nl/Foto550-PZHJKWCM.jpg
Een jammer voorbeeld van hoe de ruiterhouding negatief beïnvloedt...

7. Afbeelding
Dit leek mij aanvankelijk oke, behalve de kaak en toen begon ik toch spanning te zien?

8. http://www.mijnalbum.nl/Foto550-D8HPSWQH.jpg
Teugels weer op maat na het laten zakken.

9. Afbeelding
Lijkt mij een duidelijke onderhals...

10. Afbeelding
Dit leek mij de fijnste foto, op de kleine taktfout na...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 05:09

JastieHorse schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn paard vinden, op dit moment rijden we haar lang en laag en rond, voorheen wilde ze alleen maar lang en laag, en dan vooral heeeel lang. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we haar wat hoger op rond kunnen rijden maar voor nu is dit prima. Ze laat haar rug los en ontspant mooi. Wel heeft ze de neiging om wat diep te lopen.

Augustus 2013:
[ Afbeelding ]

Februari 2014:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Foto's zijn met mijn bijrijder trouwens. Wat ik zie is dat de teugels ongelijk vast gehouden worden en dat de ruiter niet rechtop zit. Ruiter vind het lastig om teugels op juiste maat te houden en goed mee te geven met het paard, ik heb eventueel ook nog een filmpje bij interesse. Ben benieuwd wat jullie van deze foto's vinden.

Dit is LDR.
Er is niets anders positiefs aan LDR dan dat het de ruiter een goed gevoel geeft.
Het enige dat je ermee bereikt is dat je je paard vormt om zich zonder correct gebruik van zijn romp (= wisselend aanspannen van buik en rugspieren) te bewegen.
Rijkunstig correct bewegen komt uitsluitend voort vanuit innerlijke ontspanning, vertrouwen, horizontaal evenwicht en dan het juiste gebruik van de niet gehinderde romp en achterhand.
Dat laat zich niet forceren met een "shortcut".
Je vormt een paard dat met het voorste deel van de rug aangetrokken in de krul achter de teugel gaat lopen.
Het bovendeel van de hals moet helemaal niet zover opgerekt worden, het is het belangrijkste deel waarmee het in aanleuning komt, opgerekt, zal het achter de teugel, in de krul gaan lopen.
Een immens probleem, zoek maar eens wat foto's van paarde die niet achter de loodlijn lopen....., dat terwijl men geen enkel serieus voorschrift of reglement zal vinden waarin niet duidelijk staat dat het paard VOOR de loodlijn hoort te gaan.
De enige manier voor de ruiter om dan "aanleuning" te onderhouden is het "bij de kop te pakken".
Wanneer een paard achter de loodlijn komt en vervolgens gemanipuleerd om zijn hals hoog te dragen (in de krul) dan zal het per definitie het voorste deel van de rug aanspannen en zich niet meer op kunnen richten vanuit de achterhand.
Het paard wordt in tweeën gebroken, het einddoel van de dressuur oprichting en "Durchlassigheid" zijn onmogelijk gemaakt.

LDR dient alleen de ruiter om het paard dat nog niet voldoende evenwicht heeft hervonden en niet voldoende vertrouwen heeft gekregen te onderwerpen.
De ruiter krijgt nu een schijngevoel van controle, ontspanning en gehoorzaamheid.
In werkelijkheid hoort controle voort te komen vanuit een door de ruiter verdient vertrouwen, waar vanuit het paard zich kan ontspannen en zich langzamerhand beetje bij beetje edelmoedig over geven.
LDR is een commerciële "shortcut".

ZO ziet lang en laag er uit:
Afbeelding
Op deze manier ontwikkeld het paard de juiste basisbespiering om in horizontaal evenwicht te komen, zijn ruiter te dragen.
Op deze manier wordt het opgewekt zijn rug en buikspieren wisselend aan te spannen.
Van hier uit kan een paard VOORWAARTS gereden worden waarmee het buik, rug en achterhand spieren rijkunstig correct ontwikkeld.
Dit is de ENIGE juiste ingang naar Klassieke Dressuur, een harmonieus gegymnastiseerd paard.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:17

Die foto's zijn een moment opname he. Dat wilt niet zeggen dat ons paard altijd zo loopt. Dit is wel iets waar ze vaak in terug valt. Lang en laag zoals op de foto die jij laat zien is ook precies zoals ik haar rijd met in en uit draven. Daarna rijd ik haar alleen maar voorwaarts en zakt ze vanzelf, inmiddels doet ze dit op een correcte manier waarbij ze ook haar rug los laat. We zijn er nog lang niet hoor maar ik geloof wel dat we op de goede weg zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:34

@JastieHorse
In alle vriendelijkheid, die foto's zijn drie momentopnames die nooit voor mogen komen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:12

Simpelman, uit oprechte interesse omdat ik je mening altijd erg waardeer en omdat ik graag wil leren, hoe sta jij dan tegenover het beeld op de foto die ik gepost heb op de vorige pagina? Prettig, of nog veel verbetering mogelijk (of allebei)?

Ik zal overigens weer kijken of het me lukt om weer eens actiever mee te gaan posten :Y)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:47

Simpelman schreef:
@JastieHorse
In alle vriendelijkheid, die foto's zijn drie momentopnames die nooit voor mogen komen.

Tsja als het allemaal zo makkelijk ging liep ze gelijk al correct. Helaas was dat toen niet het geval.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:58

JastieHorse schreef:
Simpelman schreef:
@JastieHorse

Tsja als het allemaal zo makkelijk ging liep ze gelijk al correct. Helaas was dat toen niet het geval.

Misschien kan je foto's van nu laten zien? Ik lees dat je andere dingen omschrijft dan die ik zie. Ik kreeg ook het idee dat die omschrijving bij de geplaatste foto's hoort en niet bij hoe ze nu anders loopt. Maar dat kan ik verkeerd hebben begrepen :)
Ik kan me voorstellen dat sommige reacties vrij confronterend zijn, alleen je kan er wel dingen van leren.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:10

Ja de omschrijving hoort niet bij deze foto's. Mijn fout!! Er van leren kunnen we zeker :j Zal binnenkort eens iemand strikken voor foto's!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:00

Ik ben wel benieuwd wat jullie van deze foto vinden:
Afbeelding
Vicky is enorm rechtsgebogen. Daardoor is het ontzettend moeilijk om haar in de linkergalop te zetten (het kostte deze keer 3 pogingen, valt mee dus). Ik ben heel blij met deze foto omdat ze hier zakt in mijn hand (ik vroeg niks van haar, ze zakte uit zichzelf) en haar rug een beetje omhoogbrengt.
Ze is nog wel gespannen, dat zie je ook aan haar staart.
Mijn voeten zitten te ver i n de beugel en mijn tenen moeten naar binnen.

Op deze foto vind ik haar achterbeen heel raar ogen... hij komt ver onder, maar toch vind ik het er raar uitzien :P.
Afbeelding
Hier zie je wel goed dat haar rug vrij hol is, ook van zichzelf. Ze zakt hier niet, maar ben wel benieuwd wat jullie vinden van dat achterbeen. Zelf zit ik een beetje onderuitgezakt en mag ik meer naar voren kijken (en lachen).
Volgens mij is het zadel ook wat aan de kleine kant voor mij, maar het is niet mijn pony dus daar kan ik niks aan doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:05

Op de bovenste foto zit je nog steeds niet in de goede galop ;)
Ik zit verder op mijn telefoon dus reageer niet te uitgebreid maar je pony houdt zijn achterbenen heel erg recht en buigt niet i de sprong. Daardoor moet hij compenseren in de knie en dat lijkt me niet goed. Ik zou eens kijken waarom hij zo slecht buigt in de sprong, hij doet t bij beide achterbenen.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:06

Ow oeps :o
Dan was ze overgesprongen na de foto denk ik.
Oke dankjewel! Ik zal eens kijken.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:24

Simpelman schreef:
JastieHorse schreef:

Augustus 2013:
[ Afbeelding ]

Februari 2014:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit is LDR.
Er is niets anders positiefs aan LDR dan dat het de ruiter een goed gevoel geeft.
Het enige dat je ermee bereikt is dat je je paard vormt om zich zonder correct gebruik van zijn romp (= wisselend aanspannen van buik en rugspieren) te bewegen.
Rijkunstig correct bewegen komt uitsluitend voort vanuit innerlijke ontspanning, vertrouwen, horizontaal evenwicht en dan het juiste gebruik van de niet gehinderde romp en achterhand.
Dat laat zich niet forceren met een "shortcut".
Je vormt een paard dat met het voorste deel van de rug aangetrokken in de krul achter de teugel gaat lopen.
Het bovendeel van de hals moet helemaal niet zover opgerekt worden, het is het belangrijkste deel waarmee het in aanleuning komt, opgerekt, zal het achter de teugel, in de krul gaan lopen.
Een immens probleem, zoek maar eens wat foto's van paarde die niet achter de loodlijn lopen....., dat terwijl men geen enkel serieus voorschrift of reglement zal vinden waarin niet duidelijk staat dat het paard VOOR de loodlijn hoort te gaan.
De enige manier voor de ruiter om dan "aanleuning" te onderhouden is het "bij de kop te pakken".
Wanneer een paard achter de loodlijn komt en vervolgens gemanipuleerd om zijn hals hoog te dragen (in de krul) dan zal het per definitie het voorste deel van de rug aanspannen en zich niet meer op kunnen richten vanuit de achterhand.
Het paard wordt in tweeën gebroken, het einddoel van de dressuur oprichting en "Durchlassigheid" zijn onmogelijk gemaakt.

LDR dient alleen de ruiter om het paard dat nog niet voldoende evenwicht heeft hervonden en niet voldoende vertrouwen heeft gekregen te onderwerpen.
De ruiter krijgt nu een schijngevoel van controle, ontspanning en gehoorzaamheid.
In werkelijkheid hoort controle voort te komen vanuit een door de ruiter verdient vertrouwen, waar vanuit het paard zich kan ontspannen en zich langzamerhand beetje bij beetje edelmoedig over geven.
LDR is een commerciële "shortcut".

ZO ziet lang en laag er uit:
[ Afbeelding ]
Op deze manier ontwikkeld het paard de juiste basisbespiering om in horizontaal evenwicht te komen, zijn ruiter te dragen.
Op deze manier wordt het opgewekt zijn rug en buikspieren wisselend aan te spannen.
Van hier uit kan een paard VOORWAARTS gereden worden waarmee het buik, rug en achterhand spieren rijkunstig correct ontwikkeld.
Dit is de ENIGE juiste ingang naar Klassieke Dressuur, een harmonieus gegymnastiseerd paard.

Zo laag lopen doet mijn paard echt altijd!
Vandaag ook maar even wat lomper dan normaal.
Hij schopte zich zelf :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:37

misschien dat ik een stomme vraag stel nu, maar waar staat LDR voor?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:52

Laag, diep en rond. Dus ipv alleen lang en paag, vraag je je paard ook nog dieper, zodat hij ronder wordt in zijn hals :). Als iemand me nog kan aanvullen, graag ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:55

Low-Deep-Round of Long-Deep-Round.
Afbeelding

Overigens vind ik dit een klassiek gevalletje van groot paard, weinig spieren. Ze stuwt zichzelf nogal weg over d'r voorbeen. Daardoor hangt ze in de handen van de ruiter. Deze is niet geheel zuiver in mooie handhulpen. Paard duikt er achter, wordt recht in de rug en kantelt d'r bekken verkeerd.

Geen kwestie van bewust ldr rijden. Gewoon een kwestie van nog niet genoeg reactie vermogen bij de ruiter en nog niet genoeg dragende spieren bij het paard. Zolang de ruiter weet dat het paard daar niet hoort te lopen en er aan werkt is het nog geen drama.

Ldr is tegenwoordig een soort van angstterm, "oh, oh daar moeten we vooral van weg blijven". Eerder is het een kwestie van de ruiters opleiden zodat ze leren het juiste bewegingspatroon te trainen en niet alleen te kijken naar het plaatje van de hals. Want voorwaartsneerwaarts is al net zo'n gril als in de krul.

Het is beide geen truukje, het is een lichaamsuitvoering die alleen kan plaatsvinden als paard (en ruiter) voldoende spieren, balans, evenwicht, kracht en gehoorzaamheid hebben.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:04

Ik ben wel benieuwd wat jullie van mijn filmpje vinden. Heel kort filmpje, heb er maar 5 minuten opgezeten. Peep heeft vanaf begin oktober stil gestaan, staat nu sinds eind maart bij mijn instructrice om een maandje opgepakt te worden gezien wij nog steeds geen bak hebben. En Peep stront zagerijnig werd van het stilstaan, logisch.
Zelf heb ik dus ook vanaf die tijd niet echt gereden behalve 2x 5 minuten of mijn 3 jarige maar dat is nog niet echt rijden is nog maar 4x ohz geweest. Heb er 1.5 week geleden en afgelopen weekend 5 minuutjes opgezeten. We zijn nooit hoger dan b niveau geweest, zowel paard als ik niet.
http://youtu.be/kgHhH13OljI

Ik moet mijn benen stiller houden en niet elke pas drijven. Dit is met mijn rijlaarzen wel minder dan met deze vrijetijds laars maar dus wel een duidelijk punt voor mij om straks op te letten. Cap is eigen risico, rij altijd met cap maar was niet de bedoeling erop te gAan en had dus ook geen cap mee, staat nu op andere locatie.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:20

Veulen84 schreef:
Ldr is tegenwoordig een soort van angstterm, "oh, oh daar moeten we vooral van weg blijven". Eerder is het een kwestie van de ruiters opleiden zodat ze leren het juiste bewegingspatroon te trainen en niet alleen te kijken naar het plaatje van de hals, want voorwaartsneerwaarts is al net zo'n gril als in de krul.

Het voorwaarts neerwaarts is niet echt een gril maar het resultaat van een paar eeuwen rijkunstige ontwikkeling.
Men heeft geleerd dat van hier uit een paard op harmonische wijze ontwikkeld kan worden.
Paarden worden er ruggangers mee, dat wil zeggen ze gaan zich leren bewegen met een verende rug.
V N is het zich in een volstrekt natuurlijke, normale houding bewegen van het paard.

LDR is een niet een normale maar een geforceerde houding van het paard.
Het leidt onherroepelijk tot een verkeerde lichaamsontwikkeling, paarden worden er schenkelgangers door.
Schenkelganger wil zeggen paarden die bewegen vanuit de schenkels en zonder ruggebruik.
Je krijgt er die "mooie" spectaculaire uitgestrekte draf van met opzwaaiende voorbenen.

Het plaatje van de hals is een (absolute) indicatie van of er wel of niet correct gereden wordt.
Achter de loodlijn is altijd fout, het laat zien dat de ruiter op geforceerde snelle wijze iets wil afdwingen.
Paarden gaan niet van zichzelf in deze houding lopen, ze doen dat om aan "iets" te ontkomen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:27

Simpelman, ik ken je standpunt. Maar jou stellingen gaan niet hand-in-hand met basissport. Als ruiter en paard in de basissport leer je je gelijktijdig op te werken naar een hoger niveau. Dat kan niet gaan zonder fouten. Goed LL en goede aanleuning kost veel meer tijd op zo'n manier. Rij je op een schoolmasters paard. Ja dan kan je zo'n oefening rijden. Tot dat moment is het een overtrokken begrip waar je je niet aan vast moet houden.
Leer eerst je paard maar eens al die andere dingen die nodig zijn voor beide oefeningen. In de praktijk zal menig ruiter en paard die fase van leren nooit voorbij komen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:31

@Veulen84... dat een opleiding niet kan zonder fouten geef ik je gelijk in... maar ik snap nu niet waar je Simpelman op afkraakt... dat de manier van correct opleiden TIJD kost... over welke oefeningen hebben we het nu? VWNW? dat is toch geen hogere wiskunde?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:44

Voorwaarts neerwaarts is Klassieke Dressuur, is basissport.
En, het duurt niet langer, het is namelijk de rechte weg neer het einddoel.