http://www.youtube.com/watch?v=yHQv6Pn4RF0
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tango1979 schreef:En wat anders is een halve ophouding dan: Kort weerstand bieden waarop het paard of de pony reageert door nageeflijk te worden, de kaak loslaat en op het bit knabbelt. Hij knikt door in zijn nek, hij zegt als het ware ja tegen zijn ruiter.
Wil heel graag weten hoe iemand een halve ophouding geeft, zonder weerstand te bieden. Dan krijgen we het antwoord: nageeflijke hand is heel anders dan een weerstandbiedende hand? Ik zie geen verschil, voor mij zijn beide termen synoniemen, maar blijkbaar wordt door sommige onder weestand bieden, druk, trekken vasthouden bedoeld. En daar ga je dan al in de mist in in een discussie, dit wordt helemaal niet bedoeld met weerstand bieden. Je biedt weerstand, je paard geeft na en jij geeft vervolgens ook na. Dit is niet van voor naar achter rijden, trekken of vasthouden, dit is gewoon rijden zoals het in het Skala staat.
En heb het idee dat durchlassig door verschillende mensen erg anders wordt opgevat. Durchlassigheid is het einddoel, alle hulpen komen door en aan alle stappen van het Skala is voldaan.
horseyfries schreef:Dus eventjes concreet Ansie: je hebt een paard ter correctie in training gekregen wat al jaren gewend is met de kop in de lucht in de rondte te rennen, lekker naar binnen vallend. Jij doet hem eerst aan de longe, ik ook, dus daar zijn we het eens. MAAR dan ga je erop zitten en dat paard weet niet beter dan hoe hij het eerder deed, dus de oude fouten komen weer boven. Je gaat hard in de rondte, hangt schuin in de bocht, en jij gaat met de "achterkant bezig"?? Op die snelheid??
Gini schreef:Vind je het erg als ik dat niet voldoende vind als reden?
Waarom zo bang van die voorkant? Dat is toch ook gewoon een deel van het paard? Je moet niet gaan surfen, nee, maar gewoon aanwijzingen geven met de teugels van hoe jij wilt dat een paard loopt, dat kan toch gewoon? Zonder dat het meteen dwang en slecht wordt.
Je kan toch niet met een nagevende hand rijden, wanneer er niets valt om aan na te geven?
Tango1979 schreef:Nogmaals, wat is volgens jullie het verschil tussen een nagevende en een weerstandbiedende hand. Ben even gaan googlen en ik kom er niet uit. Hieronder definitie van een nagevende hand:
In principe werkt de ''(na)gevende hand'' in vier stappen:
1. De ruiter sluit zijn hand
2. Het paard geeft na
3. De ruiter open zijn hand en geeft na
4. Het paard zoekt de hand van de ruiter
Onderdeel 1. is weerstand bieden. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd? Dat het openen van je hand na het weerstand bieden noodzakelijk is, is voor mij een gegeven.
vur schreef:Ik denk dat dit filmpje een goed voorbeeld is. Als het meisje in je filmpje zo haar hand zou kunnen gebruiken, zal de pony veel beter in de aanleuning worden.![]()
http://www.youtube.com/watch?v=yHQv6Pn4RF0
nombrado schreef:horseyfries schreef:Dus eventjes concreet Ansie: je hebt een paard ter correctie in training gekregen wat al jaren gewend is met de kop in de lucht in de rondte te rennen, lekker naar binnen vallend. Jij doet hem eerst aan de longe, ik ook, dus daar zijn we het eens. MAAR dan ga je erop zitten en dat paard weet niet beter dan hoe hij het eerder deed, dus de oude fouten komen weer boven. Je gaat hard in de rondte, hangt schuin in de bocht, en jij gaat met de "achterkant bezig"?? Op die snelheid??
op zit snelheid terugnemen
op zit het paard in de juiste buiging krijgen. Als het paard daar eenmaal loopt gaat dat hoofd zelf wel naar beneden.
Het paard zal af en toe in zijn "verleden" vallen, dan doe je weer bovenstaande
Overigens begin ik met die paarden veelal in stap tot er ontspanning in het lijf is, en probeer dan de draf.
elke keer terug naar die ontspanning.
horseyfries schreef:Stel je voor: nu begin jij met dat paard in stap, maar hij draaft zelf al aan en begint rondjes te rennen in onbalans, naar binnen vallend. Je begrijpt hopelijk wel als je ooit al zo'n paard ter correctie hebt gehad, dat het terugnemen op zit iets is wat op dat moment echt niet zal werken. Wat jij vertelt is hoe je een paard rijdt wat niet gecorrigeerd hoeft te worden, maar al luistert naar je zithulpen. Dus wil ik graag van je horen wat je doet als hij niet terugkomt op je zit en daarmee je hele vervolgverhaal daarachter ook niet mogelijk is. Hoe corrigeer je dat?
Tango1979 schreef:En wat anders is een halve ophouding dan: Kort weerstand bieden waarop het paard of de pony reageert door nageeflijk te worden, de kaak loslaat en op het bit knabbelt. Hij knikt door in zijn nek, hij zegt als het ware ja tegen zijn ruiter.
Wil heel graag weten hoe iemand een halve ophouding geeft, zonder weerstand te bieden. Dan krijgen we het antwoord: nageeflijke hand is heel anders dan een weerstandbiedende hand? Ik zie geen verschil, voor mij zijn beide termen synoniemen, maar blijkbaar wordt door sommige onder weestand bieden, druk, trekken vasthouden bedoeld. En daar ga je dan al in de mist in in een discussie, dit wordt helemaal niet bedoeld met weerstand bieden. Je biedt weerstand, je paard geeft na en jij geeft vervolgens ook na. Dit is niet van voor naar achter rijden, trekken of vasthouden, dit is gewoon rijden zoals het in het Skala staat.
En heb het idee dat durchlassig door verschillende mensen erg anders wordt opgevat. Durchlassigheid is het einddoel, alle hulpen komen door en aan alle stappen van het Skala is voldaan.
nombrado schreef:horseyfries schreef:Stel je voor: nu begin jij met dat paard in stap, maar hij draaft zelf al aan en begint rondjes te rennen in onbalans, naar binnen vallend. Je begrijpt hopelijk wel als je ooit al zo'n paard ter correctie hebt gehad, dat het terugnemen op zit iets is wat op dat moment echt niet zal werken. Wat jij vertelt is hoe je een paard rijdt wat niet gecorrigeerd hoeft te worden, maar al luistert naar je zithulpen. Dus wil ik graag van je horen wat je doet als hij niet terugkomt op je zit en daarmee je hele vervolgverhaal daarachter ook niet mogelijk is. Hoe corrigeer je dat?
Basis voor mij, alvorens erop te gaan, is ook reageren op stemhulp. Longeren is daarbij een goed hulpmiddel bij een verreden paard.
het halthouden of terugnemen in tempo is eenvoudig te doen door uit te ademen, bekken te kantelen , binnendijbeenspier aan je bovenbeen iets aanspannen.
Mocht het paard "aan de kletter"gaan (nooit meegemaakt overigens) dan zet ik hem toch echt wel even in een hoek met mijn handen jah. Safety first.Maar een paard dat rennerige wordt , doet dit meestal uit onbegrip, verwarring. Rust is daarin belangrijk en daarbij zo min mogelijk teugel gebruik
vur schreef:Voor mij is een belangrijk verschil tussen weerstandbiedende hand en nagevende hand dat bij weerstandbiedende hand de vingers gesloten zijn (vuist) en bij nagevende hand de vingers gestrekt zijn. En met gestrekt bedoel ik dat de onderste twee kootjes gestrekt en niet gebogen zijn of dat de drie vingers (middelvinger, ringvinger en pink) zelfs haast het contact met de teugels verliezen. Bovendien is bij een nagevende hand de schouder en de arm van de ruiter helemaal ontspannen en veert de hand/arm mee met de beweging van het paard. Bij een weerstandbiedende hand zit meer spanning op de arm om de hand op de plaats te houden of in ieder geval minder mee te veren. Want ook in de weerstandbiedende hand zie ik gradaties van meer of minder weerstand bieden. Dus minder of niet meeveren, minder of meer aanspanning in de armen. Maar wel met een gesloten vuist.
Ansie schreef:Ik kan me wel vinden in je uitleg vur. Dat meeveren met je armen, is ook wat ik op de vorige blz heb geschreven. Dat is wat ik gewoon contact houden noem, en niet weerstand bieden. Voor mij is weerstand bieden wat jij uitlegt, meer spanning, hand op de plaats houden en het paard daar als het ware 'tegenaan' laten lopen. Nu ik er verder over nadenk, gebruik ik dat dus alleen als ik een halve ophouding wil maken, maar wel zacht. Doe je dat 'weerstand bieden' bij een paard waarbij de hulpen niet goed doorkomen, dus niet losgelaten is, dan wordt het in mijn ogen toch druk houden en wachten tot het paard de druk ontwijkt, waardoor het dus achter de teugel gaat om aan de druk te ontkomen, dat is voor mij niet de juiste manier. Ik vraag me wel af of mensen dat verschil voelen. Dus nageven of wegduiken, in beide gevallen heb je dus haast niks in de hand. Alleen bij wegduiken kan de rug niet meer goed gebruikt worden, dus je moet het wel kunnen voelen in je zit, maar dan moet je wel weten WAT je moet voelen.
Vur, wanneer gebruik jij die weerstandbiedende hand zoals jij het omschreven hebt?
En dan wil ik nog iets aanhalen, volgens mij is dat uit de franse klassieke scholing, het kaakreflex. Dus in stilstand druk houden totdat het paard af gaat kauwen en naar beneden zakt, dus ook weerstand bieden? Hoe werkt dat en wat is daar het nut van? Zodra je aanstapt, ben je dan niet meteen weer alles kwijt? Of is het het aanleren van een reflex op reageren op druk? Wie kan daar meer over vertellen?
horseyfries schreef:nombrado schreef:
Basis voor mij, alvorens erop te gaan, is ook reageren op stemhulp. Longeren is daarbij een goed hulpmiddel bij een verreden paard.
het halthouden of terugnemen in tempo is eenvoudig te doen door uit te ademen, bekken te kantelen , binnendijbeenspier aan je bovenbeen iets aanspannen.
Mocht het paard "aan de kletter"gaan (nooit meegemaakt overigens) dan zet ik hem toch echt wel even in een hoek met mijn handen jah. Safety first.Maar een paard dat rennerige wordt , doet dit meestal uit onbegrip, verwarring. Rust is daarin belangrijk en daarbij zo min mogelijk teugel gebruik
Bedankt, dat is een duidelijk antwoord.
Tango1979 schreef:Ik wil heel graag een voorbeeld zien van een paard dat onder je uit schiet, dat wordt opgevangen op het uitademen, bekken kantelen en aanspannen van je bovenbeen.
Nombrado: ben het met je eens dat rust belangrijk is en zo min mogelijk teugel, totally agree. Maar ik vind duidelijkheid naar mijn paard nog veel belangrijker. Hoe reageer jij dan als je zithulp en je uitademen niet doorkomt (elk paard is wel eens jolig/voorwaarts/afgeleid/niet helemaal bij de les)? Dan maar 3 rondjes doorrijden, totdat hij wel weer op mij wil letten? Mijn instelling is: zo weinig als mogelijk is, wat meer als het noodzakelijk is.
vur schreef:Als ik een halve ophouding geef, bal ik mijn vuisten heel kort en neem ik meer druk op de teugels, maar laat vervolgens meteen weer los. Ook al heb ik niet meteen het gewenste resultaat. Dus de aannemende teugel duurt bij mij niet meer dan zeg een seconde of een pas, ook al heb ik daarmee niet het resultaat dat ik wil. Ik herhaal dan mijn ophouding wat sterker en vaker totdat ik wel het gewenste resultaat heb. Ik wil daarmee voorkomen dat mijn paard op de aannemende hand gaat duwen of vasthouden.
Als ik na een ophouding of indien nodig de weerstandbiedende hand (ook bij mij te omschrijven als in een spons knijpen), de hand weer ontspan, dan houd ik dus niet een gesloten vuist, maar open mijn hand door mijn vingers te strekken in de zin dat de onderste twee kootjes recht zijn. Dus het kootje met de nagel en die ernaast. De topjes van de vingers liggen dan tegen de muis van hand.
De weerstandbiedende hand gebruik ik zelden. Bij mijn relatief jonge paard gebruik ik het als ik het gevoel heb dat het paard net niet helemaal nageeflijk genoeg is (in kaak en lijf) op de normale voorwaartse hulpen in combinatie met de contactteugel. Dan drijf ik het nog iets meer op met mijn zit en been en laat dan mijn hand net zolang staan totdat hij wijkt voor de druk en weer smakelijk en los in zijn lijf aanvoelt. Dan heb ik dus een vuist en veer ik minder mee en heb meer druk op de teugel.
horseyfries schreef:Nombrado, dat heeft niets te maken met het vertrouwen en de basis, maar alles met het dier paard wat een vluchtdier is.
Als je heel veel verschillende paarden hebt zadelmak gemaakt en gecorrigeerd, maar ook gereden in diverse situaties en niet alleen in je eigen veilige bakje, dan weet je dat je nog zo'n goede basis en vertrouwensrelatie mag hebben, maar dat er af en toe toch echt een moment komt waarop dat allemaal door het vluchtdier even aan de kant wordt gezet.
Dat jij dat niet hebt meegemaakt zegt meer over je ervaring dan iets anders. Als jij denkt dat dat is omdat paarden bij jou zo nooit zullen reageren, dan moet je dringend Gert vd Hof gaan bellen dat hij wel wat paarden mag brengen. Ik zie graag de filmpjes tegemoet....
horseyfries schreef:Nombrado, dat heeft niets te maken met het vertrouwen en de basis, maar alles met het dier paard wat een vluchtdier is.
Als je heel veel verschillende paarden hebt zadelmak gemaakt en gecorrigeerd, maar ook gereden in diverse situaties en niet alleen in je eigen veilige bakje, dan weet je dat je nog zo'n goede basis en vertrouwensrelatie mag hebben, maar dat er af en toe toch echt een moment komt waarop dat allemaal door het vluchtdier even aan de kant wordt gezet.
Dat jij dat niet hebt meegemaakt zegt meer over je ervaring dan iets anders. Als jij denkt dat dat is omdat paarden bij jou zo nooit zullen reageren, dan moet je dringend Gert vd Hof gaan bellen dat hij wel wat paarden mag brengen. Ik zie graag de filmpjes tegemoet....