Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:52

Ik vind een fries vaak juist zwak in de rug, dus daar zou ik niet voor gaan, maar de situatie zoals jij die noemt is ook inderdaad niet goed, iemand die te zwaar is en ook nog eens niet goed kan rijden, dat is een funeste combinatie. Ik vind 120 kilo ook wel erg zwaar om nog echt regelmatig te rijden, voor een enkele keer is het geen wereldramp, maar ik vind dat ook echt teveel, tenzij je een shire hebt, dan kan het weer wel, dan zit je nog maar op 10% van het gewicht.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:54

Jeetje zeg, ik heb niet het hele topic gelezen hoor.
Zelf vind ik dat als je echt te dik bent, je absoluut niet boven op de rug van een paard moet gaan zitten.
En dan doet het niet terzake of je er iets aan kunt doen of je dik bent of niet.
Wat wel terzake doet is dat het paard er ook niks aan kan doen dat je te dik bent en deze niet (letterlijk) met jou probleem moet opzadelen.
Ook vind ik dat de keuze van het paard hierin meespeelt maar ook de kundigheid van de ruiter.
Een te dikke ruiter die tegen de beweging van het paard ingaat is des te erger.
Hebben jullie Herman den Blijker gezien bij Ushi en van Dijk?
Hij stapte met zijn 120 kilo op een plaatje van een paard.
Dit paard begon te rennen, die Herman zat toch met die 120 kilo op een verschrikkelijke manier op die rug te stuiteren!
Mijn maag keerde daar van om, was dan ook blij toen hij gelanceerd werd.
Lekker zandhappen Herman, goed voor de lijn.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:05

hyppolyte schreef:
Ik vind een fries vaak juist zwak in de rug, dus daar zou ik niet voor gaan, maar de situatie zoals jij die noemt is ook inderdaad niet goed, iemand die te zwaar is en ook nog eens niet goed kan rijden, dat is een funeste combinatie. Ik vind 120 kilo ook wel erg zwaar om nog echt regelmatig te rijden, voor een enkele keer is het geen wereldramp, maar ik vind dat ook echt teveel, tenzij je een shire hebt, dan kan het weer wel, dan zit je nog maar op 10% van het gewicht.

ja, kan wel zijn dat een fries een zwakke rug heeft. heb geen ervaring met friezen, dacht gewoon aan een meer barok ras en het eerste wat in me op kwam is een fries ;)

EmmieEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:28

Ik vind het niet zo netjes, zoals bij veel mensen het geval is, is dat je er helemaal niks aan kan doen! En ik vind dat diegene ook recht hebben om paard te rijden. Net zo goed als slankere mensen dat hebben. En als je gewoon een wat groter en sterker paardje pakt is dat allemaal echt geen probleem. En als die mensen paardrijden, proberen ze dus iets aan hun overgewicht te doen. Het is niet makkelijk om zomaar veel te gaan sporten als je overgewicht hebt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:36

dat is het paardrijden is geen RECHT

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:45

Ik ben 1.68 en weeg 73 kilo. Ik ben nu serieus hard op dieet om weer 64 kilo te worden(dit woog ik voor ik stopte met roken 4 jaar geleden nu.) Ik vind het gewoon te veel worden voor mijn 6 jarige merrie. Ik ben wel soepel, volg ook een fitness en bodybalance programma op de sportschool, maar toch. Ik wil die kilo's kwijt en haar niet in de weg zitten met mijn gewicht.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:47

vind het zo'n onzin om te zeggen dat een zware ruiter op een fries wel voor 1 keer kan, en waarom dan wel?
1 keer is misschien nog wel belastender omdat het paard het niet gewend is, het is dus meteen een klap op de rug en dan met name de rugspieren, spiergebruik wat niet "normaal is" en misschien een andere manier van lopen om met een ander gewicht balans te zoeken of zie ik dat verkeerd.

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:48

matasja schreef:
vind het zo'n onzin om te zeggen dat een zware ruiter op een fries wel voor 1 keer kan, en waarom dan wel?
1 keer is misschien nog wel belastender omdat het paard het niet gewend is, het is dus meteen een klap op de rug en dan met name de rugspieren, spiergebruik wat niet "normaal is" en misschien een andere manier van lopen om met een ander gewicht balans te zoeken of zie ik dat verkeerd.

Mee eens. _/-\o_

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:49

Ik had het niet over een zware ruiter op een fries, maar ja, natuurlijk is het minder rampzalig als het een keertje gebeurt en niet met regelmaat. Dan nog moet je zorgen dat het een paard is wat dat kan dragen, dus geen pony van 1.55, maar een paard die dat enigszins kan hebben.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:00

had het ook niet persoonlijk tegen jou hoor ;)
je geeft wel wederom aan dat eenmalig geen kwaad kan, ikzelf blijf erbij dat niet ieder paard ertegen bestand is om een eenmalig plezierritje te maken met een zwaardere ruiter of ze nou 1.55 is of 1.80
als jijniet gewend bent gewicht te tillen en je moet daarna je voorraadje paardenvoer in de stal leggen vanuit de auto van 15 kilo per stuk dan voel je dit toch ook in je spieren? denk dat dit bij paarden net zo geldt, bij een zwaardere ruiter zal het paard ook wellicht anders gaan lopen omdat ze andere spieren moeten gebruiken, ongeacht hoe het paard gebouwd is of hoe hoog hij is.

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:11

ik vind dit de meest respectloze topic ever.
en ik vind het WEL discriminatie,
ik heb echt medelijden met de wat vollere mensen die dit lezen.

't is gewoon een trieste topic. :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:25

@ Lola: ja hallo dat was een paar minuten dat Den Blijker daar op zat...voordat hij er af klapte
Dat lijkt me qua dit topic geen vergelijking, het was alleen maar voor de TV die man zit nooit op een paard, en het lichtgewicht Wendy blijkbaar ook niet . Ze vielen er beiden vanaf van die "makke paarden". Waaahhaahhaa!
Persoonlijk kan ik hier alleen maar hard om lachen.
En me verbazen wat de eigenaresse van deze paarden heeft bezield om aan zo'n opname mee te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:28

minkxx schreef:

ik ik ik.........

Zo respectloos naar het paard........

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:56

hpfan schreef:
welja, hier heb ik ook wel ervaring mee.
ik heb jaren met mijn bwp-merrie gereden (wel een fijner type). ze was sowieso wat gevoelig aan de rug, maar door haar goed haar rug te laten gebruiken en regelmatig een osteopaat eens laten komen kon ze gewoon meelopen in de sport.
toen ik ging studeren is mijn zus met mijn paard gaan rijden. ze was niet echt een goede ruiter en woog eigenlijk veel te veel om paard te rijden (naar mijn mening dan. ongeveer 120 kilo, vind ik echt wel te zwaar) en bonste vaak nogal in het zadel. ongeveer een jaar later heb nog eens met haar gereden en ik herkende mijn paard bijna niet meer. ze duwde volledig haar rug weg en liep naar de sterren te kijken. toen mijn zus er ongeveer 1.5 jaar met reed was mijn paard eigenlijk niet meer te berijden omwille van haar rug. iedereen op de manege praatte eigenlijk over het feit dat mijn zus echt wel te zwaar was voor ons paard. ik voel me dan ook vaak schuldig dat mijn paard waarschijnlijk nu nog in de sport kon lopen als ik er met was blijven rijden.

ik zeg niet dat zwaardere mensen niet mogen rijden. ik vind het goed dat ze aan lichaamsbeweging doen. alleen vind ik dat je moet kijken naar het paard waarop je rijdt. als je bijvoorbeeld een grote forse fries neemt is dat iets anders dan een fijne bwp'er met lichte rugproblemen.

Ik vind het nogal respectloos dat je dit over je zus op het internet gaat zetten. die ondertoon. sorry hoor maar dit vind ik niet kunnen. Weet je zus dat je zo over haar denkt en dat jij van mening bent dat zij jouw paard kapot heeft gemaakt?

In het bovenstaande lijkt het voor mij meer door haar rijniveau te komen. Daarnaast heb je het eerst over mijn paard, en daarna over ons paard......

Ik ga dit topic ook niet verder meer volgen wat ik geef minkxx wel een beetje gelijk. het is een welles nietes spelletje en mensen luisteren niet naar wat anderen te zeggen hebben. ik voel me er best wel door aangevallen soms, ookal heb ik waarschijnlijk een betere conditie dan menig ander.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:01

minkxxx er zijn ALTIJD topics waarin mensen zich aangevalen voelen, dit is nou eenmaal zo,
start een topic of hangjongern waar toevallig turken bij zitten, heb je een reltopic, start je een topic over shetlanders en ben je eigelijk te groot, hoppa reltopic, heb je net een eigen pony en plaats je trots foto's maar trek je net iets te hard aan de teugels RELTOPIC!, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.
start voor de lol eens een topic over friezen, dat je het ras niet leuk vind, krijg je ook een kwart bokt over je heen

je moet in zo'n situatie kijken naar het dier waar het om gaat, BIJVOORBEELD!je hebt zelf een verzorgshet zag ik, en je bent 15 dus waarschijnlijk al best lang, dit wil je niet horen maar het is beter voor het dier om er niet op te rijden. jou maakt het verdrietig want de pony betekend alles voor je, maar wij zien dat de pony's rug eronder lijd en raar gaat lopen, moet je er dan niks van zeggen omdat dat je kan kwetsen?
zo ook bij zwaardere mensen die een pony willen rijden, het komt hard aan maar is wel zo respectvol naar het paard.

overgewicht licht inderdaad gevoelig, maar zoals al eerder gezegd er zijn altijd onderwerpen die gevoelig liggen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:13

minkxx schreef:

Feiten moeten benoemd kunnen worden. Als je dit topic als respectloos ervaart, dan heeft dat waarschijnlijk te maken met jouw eigen beeld van "zwaardere mensen". Want pas als je ze bij voorbaat "zielig" gaat vinden en goed onderbouwde kritiek of feiten om die reden niet meer durft te geven, is niet dit topic, maar jouw opvatting over zwaardere mensen juist respectloos.

Er is geen enkele reden om medelijden te hebben met vollere mensen. Als je denkt dat dat wel zo is, beschouw je ze zelf waarschijnlijk bij voorbaat al als "zwakkere partij". Dat is mijn mening.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:57

hpfan schreef:
ik heb jaren met mijn bwp-merrie gereden (wel een fijner type). ze was sowieso wat gevoelig aan de rug, maar door haar goed haar rug te laten gebruiken en regelmatig een osteopaat eens laten komen kon ze gewoon meelopen in de sport.
toen ik ging studeren is mijn zus met mijn paard gaan rijden. ze was niet echt een goede ruiter en woog eigenlijk veel te veel om paard te rijden (naar mijn mening dan. ongeveer 120 kilo, vind ik echt wel te zwaar) en bonste vaak nogal in het zadel. ongeveer een jaar later heb nog eens met haar gereden en ik herkende mijn paard bijna niet meer. ze duwde volledig haar rug weg en liep naar de sterren te kijken. toen mijn zus er ongeveer 1.5 jaar met reed was mijn paard eigenlijk niet meer te berijden omwille van haar rug. iedereen op de manege praatte eigenlijk over het feit dat mijn zus echt wel te zwaar was voor ons paard. ik voel me dan ook vaak schuldig dat mijn paard waarschijnlijk nu nog in de sport kon lopen als ik er met was blijven rijden.

ik zeg niet dat zwaardere mensen niet mogen rijden. ik vind het goed dat ze aan lichaamsbeweging doen. alleen vind ik dat je moet kijken naar het paard waarop je rijdt. als je bijvoorbeeld een grote forse fries neemt is dat iets anders dan een fijne bwp'er met lichte rugproblemen.

Dus als ik het goed begrijp heb je een paard, maar heb je er geen tijd meer voor. Dan laat je er iemand op rijden die er (blijkbaar) te zwaar voor is en niet zo geweldig kan rijden. Na een jaar ga je weer eens bij je paard kijken, je vindt dat ze behoorlijk achteruit gegaan is hierdoor. Toch liet je die ruiter er nog een half jaar op door rijden. Nu is je paard kapot.

Had je nou echt geen betere oplossing voor je paard kunnen verzinnen? Waarom heb je niet eerder ingegrepen?

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 01:38

Ik ben zwaar, 80 kilo, 1.73 hoog. En ik heb geen problemen met dit topic hoor, ben het zelfs eens dat zwaardere mensen niet op paarden mogen rijden die daar niet geschikt voor zijn. Wij mogen toch ook niet te veel dragen? Gaat onze rug ook kapot van. Waarom is dat bij paarden anders? Maakt het voor paarden niet uit dat er 100 kilo op de rug ligt? Zullen we jou een uur lang 100 kilo laten dragen? :j

Maar ik rijd al bijna 2 jaar niet meer, helaas. Geld he. Toen ik stopte woog ik nog een nette 70 kilo. Nu weeg ik 80, maar dit vind ik toch wel aan het maximum hoor.
Ben het ook wel met Gummie eens, waarom medelijden hebben met dikkere mensen? Misschien als het door een of andere medische reden komt, maar anders zie ik geen reden om medelijden met ze te hebben.
Mijn halve familie heeft een bierbuik en de andere helft een enorme kont, maar er is niks mis met ze hoor. :')
Ze wegen alleen 100+ :+
Ja, zit in de familie. :=

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 05:33

terpentijn schreef:
@ Lola: ja hallo dat was een paar minuten dat Den Blijker daar op zat...voordat hij er af klapte
Dat lijkt me qua dit topic geen vergelijking, het was alleen maar voor de TV die man zit nooit op een paard, en het lichtgewicht Wendy blijkbaar ook niet . Ze vielen er beiden vanaf van die "makke paarden". Waaahhaahhaa!
Persoonlijk kan ik hier alleen maar hard om lachen.
En me verbazen wat de eigenaresse van deze paarden heeft bezield om aan zo'n opname mee te werken.

Qua topic idd geen vergelijking maar wel een heel goed voorbeeld van een zwaargewicht dat niet in de beweging meegaat.
Ook al was het een paar minuten, zal mij niks verbazen als dit paard na afloop hier minstens een gevoelige rug aan overhield.
Dit is idd te wijten aan de eigenaar van het paard, niet aan den Blijker.
Leuke bijkomstigheid is dan weer wel dat in elk geval hij nooit meer opstapt!
Petje af voor de ruiters op dit forum die wel vanuit het paard denken en serieus willen afvallen om hun paard te ontlasten.
En voor degene die denkt dat paardrijden een recht is zou ik zeggen: Wat is hier het recht van het paard?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:17

Haha.. ik ben blij dat ik mezelf goed genoeg ken dat ik ben gestopt met rijden :) Ik ga lekker dressuurmatig mennen en dressuren aan de lange leidsels... of is het ook zielig dat ie het gewicht moet trekken?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:55

iti schreef:
Haha.. ik ben blij dat ik mezelf goed genoeg ken dat ik ben gestopt met rijden :) Ik ga lekker dressuurmatig mennen en dressuren aan de lange leidsels... of is het ook zielig dat ie het gewicht moet trekken?

Nee, dat is niet "zielig", omdat ie dat gewicht met zijn hele lijf trekt en niet alleen op zijn rug opvangt.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:30

T was meer sarcastisch bedoeld ;) Ik ben het met de essentie van het verhaal wel eens, hoor, maar sommige mensen overdrijven het zo.. alles is dan sielugh.. ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:31

Ow sorry! Ja da's het nadeel van internet ;) Haha...

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:35

Geeft niet, ik weet dondersgoed waar ik mee bezig ben hoor.. k heb elke week menles en ik krijg niet de indruk dat ze het zwaar hebben met 1 iemand op de kar ;)

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:44

Abiola schreef:
hpfan schreef:

Dus als ik het goed begrijp heb je een paard, maar heb je er geen tijd meer voor. Dan laat je er iemand op rijden die er (blijkbaar) te zwaar voor is en niet zo geweldig kan rijden. Na een jaar ga je weer eens bij je paard kijken, je vindt dat ze behoorlijk achteruit gegaan is hierdoor. Toch liet je die ruiter er nog een half jaar op door rijden. Nu is je paard kapot.

Had je nou echt geen betere oplossing voor je paard kunnen verzinnen? Waarom heb je niet eerder ingegrepen?

welnee, het verhaal zit eigenlijk veel ingewikkelder in elkaar. wat ik "mijn" paard noem is een paard dat mijn ouders voor me kochten. toen ik ging studeren werd er boven mijn hoofd beslist (dus zonder dat ik daar inspraak in had) dat mijn zwaardere zus met "mijn" paard ging rijden. na mijn eerste jaar studies ben ik samen gaan wonen en vonden mijn ouders dat ik niet meer met hun paard mocht rijden. ik had nu namelijk zelf mijn huishouden en moest me maar zelf een aanschaffen (wat ik wel onredelijk vond wat ik betaalde alle kosten zoals stalgeld, veearts, hoefsmid,...)
toen mijn ouders mij een jaar later vroegen om "mijn" paard nogmaals te rijden omdat mijn zus met school op reis was toen heb ik er weer met gereden en gezien in welke toestand ze was. ik vond het gewoonweg verschrikkelijk. ik heb dat toen ook besproken met mijn ouders en mijn zus, maar volgens hen was er dus niets aan de hand. wel moet je weten dat de relatie tussen ik en mijn ouders/zus niet goed is, dus ja, het lijkt voor iedereen waarschijnlijk zeer vreemd dat ik zo'n dingen schrijf over hen, maar hier heb ik wel reden toe en wens ik geen commentaar op, het ligt immers gevoelig bij mij dat ik geen contact meer met hen heb.