Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hyppolyte schreef:Ik vind een fries vaak juist zwak in de rug, dus daar zou ik niet voor gaan, maar de situatie zoals jij die noemt is ook inderdaad niet goed, iemand die te zwaar is en ook nog eens niet goed kan rijden, dat is een funeste combinatie. Ik vind 120 kilo ook wel erg zwaar om nog echt regelmatig te rijden, voor een enkele keer is het geen wereldramp, maar ik vind dat ook echt teveel, tenzij je een shire hebt, dan kan het weer wel, dan zit je nog maar op 10% van het gewicht.
matasja schreef:vind het zo'n onzin om te zeggen dat een zware ruiter op een fries wel voor 1 keer kan, en waarom dan wel?
1 keer is misschien nog wel belastender omdat het paard het niet gewend is, het is dus meteen een klap op de rug en dan met name de rugspieren, spiergebruik wat niet "normaal is" en misschien een andere manier van lopen om met een ander gewicht balans te zoeken of zie ik dat verkeerd.
hpfan schreef:welja, hier heb ik ook wel ervaring mee.
ik heb jaren met mijn bwp-merrie gereden (wel een fijner type). ze was sowieso wat gevoelig aan de rug, maar door haar goed haar rug te laten gebruiken en regelmatig een osteopaat eens laten komen kon ze gewoon meelopen in de sport.
toen ik ging studeren is mijn zus met mijn paard gaan rijden. ze was niet echt een goede ruiter en woog eigenlijk veel te veel om paard te rijden (naar mijn mening dan. ongeveer 120 kilo, vind ik echt wel te zwaar) en bonste vaak nogal in het zadel. ongeveer een jaar later heb nog eens met haar gereden en ik herkende mijn paard bijna niet meer. ze duwde volledig haar rug weg en liep naar de sterren te kijken. toen mijn zus er ongeveer 1.5 jaar met reed was mijn paard eigenlijk niet meer te berijden omwille van haar rug. iedereen op de manege praatte eigenlijk over het feit dat mijn zus echt wel te zwaar was voor ons paard. ik voel me dan ook vaak schuldig dat mijn paard waarschijnlijk nu nog in de sport kon lopen als ik er met was blijven rijden.
ik zeg niet dat zwaardere mensen niet mogen rijden. ik vind het goed dat ze aan lichaamsbeweging doen. alleen vind ik dat je moet kijken naar het paard waarop je rijdt. als je bijvoorbeeld een grote forse fries neemt is dat iets anders dan een fijne bwp'er met lichte rugproblemen.
minkxx schreef:ik vind dit de meest respectloze topic ever.
en ik vind het WEL discriminatie,
ik heb echt medelijden met de wat vollere mensen die dit lezen.
't is gewoon een trieste topic.
hpfan schreef:welja, hier heb ik ook wel ervaring mee.
ik heb jaren met mijn bwp-merrie gereden (wel een fijner type). ze was sowieso wat gevoelig aan de rug, maar door haar goed haar rug te laten gebruiken en regelmatig een osteopaat eens laten komen kon ze gewoon meelopen in de sport.
toen ik ging studeren is mijn zus met mijn paard gaan rijden. ze was niet echt een goede ruiter en woog eigenlijk veel te veel om paard te rijden (naar mijn mening dan. ongeveer 120 kilo, vind ik echt wel te zwaar) en bonste vaak nogal in het zadel. ongeveer een jaar later heb nog eens met haar gereden en ik herkende mijn paard bijna niet meer. ze duwde volledig haar rug weg en liep naar de sterren te kijken. toen mijn zus er ongeveer 1.5 jaar met reed was mijn paard eigenlijk niet meer te berijden omwille van haar rug. iedereen op de manege praatte eigenlijk over het feit dat mijn zus echt wel te zwaar was voor ons paard. ik voel me dan ook vaak schuldig dat mijn paard waarschijnlijk nu nog in de sport kon lopen als ik er met was blijven rijden.
ik zeg niet dat zwaardere mensen niet mogen rijden. ik vind het goed dat ze aan lichaamsbeweging doen. alleen vind ik dat je moet kijken naar het paard waarop je rijdt. als je bijvoorbeeld een grote forse fries neemt is dat iets anders dan een fijne bwp'er met lichte rugproblemen.

terpentijn schreef:@ Lola: ja hallo dat was een paar minuten dat Den Blijker daar op zat...voordat hij er af klapte
Dat lijkt me qua dit topic geen vergelijking, het was alleen maar voor de TV die man zit nooit op een paard, en het lichtgewicht Wendy blijkbaar ook niet . Ze vielen er beiden vanaf van die "makke paarden". Waaahhaahhaa!
Persoonlijk kan ik hier alleen maar hard om lachen.
En me verbazen wat de eigenaresse van deze paarden heeft bezield om aan zo'n opname mee te werken.
Ik ga lekker dressuurmatig mennen en dressuren aan de lange leidsels... of is het ook zielig dat ie het gewicht moet trekken? iti schreef:Haha.. ik ben blij dat ik mezelf goed genoeg ken dat ik ben gestopt met rijdenIk ga lekker dressuurmatig mennen en dressuren aan de lange leidsels... of is het ook zielig dat ie het gewicht moet trekken?
Ik ben het met de essentie van het verhaal wel eens, hoor, maar sommige mensen overdrijven het zo.. alles is dan sielugh..
Abiola schreef:hpfan schreef:welja, hier heb ik ook wel ervaring mee.
Dus als ik het goed begrijp heb je een paard, maar heb je er geen tijd meer voor. Dan laat je er iemand op rijden die er (blijkbaar) te zwaar voor is en niet zo geweldig kan rijden. Na een jaar ga je weer eens bij je paard kijken, je vindt dat ze behoorlijk achteruit gegaan is hierdoor. Toch liet je die ruiter er nog een half jaar op door rijden. Nu is je paard kapot.
Had je nou echt geen betere oplossing voor je paard kunnen verzinnen? Waarom heb je niet eerder ingegrepen?