Zooist schreef:Dus (even oefenen want ik word vast overhoord) het paard gaat in evenwicht en de ruiter zit in balans op het paard.
Das was toch niet zo moeilijk.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
garny95 schreef:Klassiek vs AR
Stel je heb een paard waar nog veel aan te doen is, hij is stijf, stug en kent remmen en gas, wat is de trainingsopbouw volgens de klassieke rijkunst, hoe start je en wat ga je dat paard trainen ?
Ik ga geen boek lezen en hoop op een leuke discussie hier
Professor schreef:Zooist schreef:Dus (even oefenen want ik word vast overhoord) het paard gaat in evenwicht en de ruiter zit in balans op het paard.
Das was toch niet zo moeilijk.....
murphy102 schreef:garny95 schreef:Klassiek vs AR
Stel je heb een paard waar nog veel aan te doen is, hij is stijf, stug en kent remmen en gas, wat is de trainingsopbouw volgens de klassieke rijkunst, hoe start je en wat ga je dat paard trainen ?
Eerst voor een periode aan de longe nemen. Als hulpteugel zou ik een teugel nemen die het paard aanmoedigt om voorwaarts en daaruit neerwaarts te laten komen. Je kan kiezen uit de gymnastiekteugel (van Horst Becker), de gogue, de chambon of de Duitse 3-punts-teugel. Al deze teugels hebben min of meer hetzelfde effect: brengt het paard zijn hoofd te ver omhoog, dan krijgt deze een druk in de nek agv de hulpteugel. Op het moment dat het paard zijn hoofd laat zakken, is de druk onmiddelijk weg. Dit heeft een paard snel door. Zodoende wordt het aangemoedigd neerwaarts tekomen. Daardoor zal de rug zich kunnen gaan ontspannen. Bevestig dit eerst.
Dit is de eerste stap. Gaat dat goed, kun je overgaan (indien je dat beheerst) op de dubbele lijnen.
Onder de man werken met cavaletti-arbeid. Veel variatie in aanbrengen en evt. eindigen met een klein sprongetje. Check of het plezier bij je paard terugkomt.
Wissel dit af met simpel werk onder de man en houdt het kort. Als je al een uur rijdt, geef dan zeker 2x lange teugel. De boog moet niet te lang gespannen zijn.
Werk met figuren, slangevoltes bijv.; dan wel de ouderwetse met de peervormige bogen (niet de moderne met de rechte lijnen: geen meerwaarde). Vraag daarbij stelling en laat dit op den duur overgaan in schoudervoor. Ga de andere dag eens een buitenrit maken indien je in die gelegenheid bent.
En zo ga je stap voor stap verder. Controleer jezelf of je je hulpen duidelijk geeft. Rijd eens zonder sporen, drijf in de takt van de gang. Pas een stapje verder als e.e.a. bevestigd is. Kijk steeds naar het paard of "hij het bij kan houden". Overnemen is zo gebeurd; paarden zijn immers zo loyaal, willen graag de ruiter plezieren.
Dus niet te snel en veel variatie!
Mindfields schreef:Slangevoltes gebruik ik ook heel veel, ook in mijn lessen. Is zo'n fijne training. Wordt jammer genoeg heel weinig nog gereden behalve dan in proefjes...
Professor schreef:De echte slangevolte, zoals ik die noem en niet dat veredelde afwenden.
Daaruit kan men ook steeds volte halvebaan rijden dus meerdere achterelkaar beginnend op de middenlijn.
Cavaletti arbeid nooit meer als 4 cavaletti achter elkaar, en het liefst op de gebogenlijn.
Ook cavaletti arbeid in galop, vooral niet vergeten.
En de cavaletto mag in stap en draf niet hoger zijn als 20cm.
Citaat:Waarom steeds het woord balans?
Waarom is dat erin geslopen, men noemt dat in de Klassieke Dressuur evenwicht.
Citaat:ba·lans de; v(m) -en 1 tweearmige weegschaal 2 evenwicht: uit zijn ~ raken uit zijn evenwicht 3 (boekh) overzicht van bezittingen en schulden: de ~ opmaken het resultaat van zijn werk berekenen (ook fig)
Needje schreef:Citaat:Waarom steeds het woord balans?
Waarom is dat erin geslopen, men noemt dat in de Klassieke Dressuur evenwicht.
Uit de Van DaleCitaat:ba·lans de; v(m) -en 1 tweearmige weegschaal 2 evenwicht: uit zijn ~ raken uit zijn evenwicht 3 (boekh) overzicht van bezittingen en schulden: de ~ opmaken het resultaat van zijn werk berekenen (ook fig)
Oftewel, je kan hier in NL beide zeggen voor hetzelfde.
Overigens is in NL tact en takt hetzelfde. In Duitsland bestaat alleen Takt.
Murphy, wij hebben op stal van die plastic blokken die je op verschillende hoogtes kan zetten om als cavaletti te gebruiken. Mag ik die als hetzelfde zien?
garny95 schreef:Klassiek vs AR
Needje schreef:claudiaM33 schreef:Hoeveel ruimte tussen de cavaletti??
Ik doe altijd een grote pas + 1 voet. Dat is voor mijn paard de goeie afstand.
Maar ja, iedereen heeft weer andere stappen
Needje schreef:Nombrado waarom kies jij er voor om je paard in een langzaam tempo te laten lopen?
Want dat is dus ook wat ik bij de AR meiden bij mij op stal zie. (Alleen denken die dan dat ze verzameld rijden.) En zie daar hun paarden niet bepaald fijner van worden.
spokie79 schreef:Nombrado, je kan een paard niet zonder meer langzaam laten lopen. Als ik de mijne langzaam laat lopen, gaat hij sloffen met zijn voorbenen en valt hij op zijn voorhand. Daarbij zie je dat hij niet gaat dragen, maar juist klappen in zijn schouders krijgt. Daar slijt hij onnodig van. In de natuur longeert een paard zichzelf ook niet. Dus als ik het doe, heb ik de verantwoording om hem heel te houden.
Ik doe trouwens wel zoals jij tempo en tempi veranderingen aanleren op stem.
nombrado schreef:Needje schreef:Nombrado waarom kies jij er voor om je paard in een langzaam tempo te laten lopen?
Want dat is dus ook wat ik bij de AR meiden bij mij op stal zie. (Alleen denken die dan dat ze verzameld rijden.) En zie daar hun paarden niet bepaald fijner van worden.
Dit heeft niets met verzameld te maken.
wat er gebeurd bij het zeer langzame tempo aan de longe, is dat het paard de hamstringgroep /ah traint, motor traint.
de paarden gaan er uiteindelijk losser door bewegen door het lijf, worden krachtiger in de achterhand (motor) en daardoor licht in de aanleuning (en dat is nu net wat we willen)
murphy102 schreef:Mindfields schreef:Slangevoltes gebruik ik ook heel veel, ook in mijn lessen. Is zo'n fijne training. Wordt jammer genoeg heel weinig nog gereden behalve dan in proefjes...
Inderdaad. Welke slangevolte ik ook graag gebruik is de slangevolte met voltes in top. Dan rijd je dus in de top van elke boog een volte. Eigenlijk maak je de halve volte af tot een hele, aangezien de slangevolte feitelijk opgebouwd is uit allemaal halve voltes halve baan.
Geeft een heerlijk gymnastisch effect.