Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:04

Zooist schreef:
Dus (even oefenen want ik word vast overhoord :P) het paard gaat in evenwicht en de ruiter zit in balans op het paard.

Das was toch niet zo moeilijk..... *\o/*

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:04

garny95 schreef:
Klassiek vs AR
Stel je heb een paard waar nog veel aan te doen is, hij is stijf, stug en kent remmen en gas, wat is de trainingsopbouw volgens de klassieke rijkunst, hoe start je en wat ga je dat paard trainen ?
Ik ga geen boek lezen en hoop op een leuke discussie hier

Eerst voor een periode aan de longe nemen. Als hulpteugel zou ik een teugel nemen die het paard aanmoedigt om voorwaarts en daaruit neerwaarts te laten komen. Je kan kiezen uit de gymnastiekteugel (van Horst Becker), de gogue, de chambon of de Duitse 3-punts-teugel. Al deze teugels hebben min of meer hetzelfde effect: brengt het paard zijn hoofd te ver omhoog, dan krijgt deze een druk in de nek agv de hulpteugel. Op het moment dat het paard zijn hoofd laat zakken, is de druk onmiddelijk weg. Dit heeft een paard snel door. Zodoende wordt het aangemoedigd neerwaarts tekomen. Daardoor zal de rug zich kunnen gaan ontspannen. Bevestig dit eerst.
Dit is de eerste stap. Gaat dat goed, kun je overgaan (indien je dat beheerst) op de dubbele lijnen.
Onder de man werken met cavaletti-arbeid. Veel variatie in aanbrengen en evt. eindigen met een klein sprongetje. Check of het plezier bij je paard terugkomt.
Wissel dit af met simpel werk onder de man en houdt het kort. Als je al een uur rijdt, geef dan zeker 2x lange teugel. De boog moet niet te lang gespannen zijn.
Werk met figuren, slangevoltes bijv.; dan wel de ouderwetse met de peervormige bogen (niet de moderne met de rechte lijnen: geen meerwaarde). Vraag daarbij stelling en laat dit op den duur overgaan in schoudervoor. Ga de andere dag eens een buitenrit maken indien je in die gelegenheid bent.
En zo ga je stap voor stap verder. Controleer jezelf of je je hulpen duidelijk geeft. Rijd eens zonder sporen, drijf in de takt van de gang. Pas een stapje verder als e.e.a. bevestigd is. Kijk steeds naar het paard of "hij het bij kan houden". Overnemen is zo gebeurd; paarden zijn immers zo loyaal, willen graag de ruiter plezieren.
Dus niet te snel en veel variatie!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:08

Wat is het verschil tussen "evenwicht" en "balans" :')

evenwicht: een toestand waarin de alle werkzame krachten elkaar tenietdoen.

evenwicht: Evenwicht beschrijft een situatie waarin zonder verstoring geen verandering zal plaatsvinden. Dit kan zowel een maatschappelijke, psychologische, economische alsook een natuur- of scheikundige betekenis hebben.

balans: Een balans (ook wel twee-armige balans) is een meetinstrument met twee weegschalen dat dient om de grootte van een onbekende massa op een van de twee schalen te bepalen door op de andere schaal bekende gewichten te plaatsen totdat dat de balans in evenwicht is. ...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:10

Professor schreef:
Zooist schreef:
Dus (even oefenen want ik word vast overhoord :P) het paard gaat in evenwicht en de ruiter zit in balans op het paard.

Das was toch niet zo moeilijk..... *\o/*

Het valt inderdaad best mee :j

Maar ik word op de meest sniekie momenten overhoord dus vandaar dat ik het even herhaal zodat ik het beter kan onthouden. ;)

Waarom niet gelijk aan de dubbele longe Murphy?

En leuk te lezen dat je ook de "oude" slangevoltes adviseerd. Ik rijd deze ook nog regelmatig. Erg fijne oefening.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:12

murphy102 schreef:
garny95 schreef:
Klassiek vs AR
Stel je heb een paard waar nog veel aan te doen is, hij is stijf, stug en kent remmen en gas, wat is de trainingsopbouw volgens de klassieke rijkunst, hoe start je en wat ga je dat paard trainen ?

Eerst voor een periode aan de longe nemen. Als hulpteugel zou ik een teugel nemen die het paard aanmoedigt om voorwaarts en daaruit neerwaarts te laten komen. Je kan kiezen uit de gymnastiekteugel (van Horst Becker), de gogue, de chambon of de Duitse 3-punts-teugel. Al deze teugels hebben min of meer hetzelfde effect: brengt het paard zijn hoofd te ver omhoog, dan krijgt deze een druk in de nek agv de hulpteugel. Op het moment dat het paard zijn hoofd laat zakken, is de druk onmiddelijk weg. Dit heeft een paard snel door. Zodoende wordt het aangemoedigd neerwaarts tekomen. Daardoor zal de rug zich kunnen gaan ontspannen. Bevestig dit eerst.
Dit is de eerste stap. Gaat dat goed, kun je overgaan (indien je dat beheerst) op de dubbele lijnen.
Onder de man werken met cavaletti-arbeid. Veel variatie in aanbrengen en evt. eindigen met een klein sprongetje. Check of het plezier bij je paard terugkomt.
Wissel dit af met simpel werk onder de man en houdt het kort. Als je al een uur rijdt, geef dan zeker 2x lange teugel. De boog moet niet te lang gespannen zijn.
Werk met figuren, slangevoltes bijv.; dan wel de ouderwetse met de peervormige bogen (niet de moderne met de rechte lijnen: geen meerwaarde). Vraag daarbij stelling en laat dit op den duur overgaan in schoudervoor. Ga de andere dag eens een buitenrit maken indien je in die gelegenheid bent.
En zo ga je stap voor stap verder. Controleer jezelf of je je hulpen duidelijk geeft. Rijd eens zonder sporen, drijf in de takt van de gang. Pas een stapje verder als e.e.a. bevestigd is. Kijk steeds naar het paard of "hij het bij kan houden". Overnemen is zo gebeurd; paarden zijn immers zo loyaal, willen graag de ruiter plezieren.
Dus niet te snel en veel variatie!

Voordat je cavaletti-arbeid onder de man aanbiedt, uiteraard eerst cavaletti-arbeid aan de longe!

murphy102

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:25

Zooist, omdat ik dit qua opbouw voor een paard rustiger vind. Genoemde situatie staat voor mij gelijk aan een verreden paard met als gevolg daarvan meestal een groot wantrouwen. Daarom dus gewoon bij het begin beginnen en van daaruit stap voor stap naar de dubbele longes toewerken. Wat dus niet wil zeggen dat het niet zou kunnen. Ik zou een paard gewoon meer tijd geven.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:27

Helder :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:33

De echte slangevolte, zoals ik die noem en niet dat veredelde afwenden.
Daaruit kan men ook steeds volte halvebaan rijden dus meerdere achterelkaar beginnend op de middenlijn.
Cavaletti arbeid nooit meer als 4 cavaletti achter elkaar, en het liefst op de gebogenlijn.

Ook cavaletti arbeid in galop, vooral niet vergeten.
En de cavaletto mag in stap en draf niet hoger zijn als 20cm.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:38

Slangevoltes gebruik ik ook heel veel, ook in mijn lessen. Is zo'n fijne training. Wordt jammer genoeg heel weinig nog gereden behalve dan in proefjes...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:26

Mindfields schreef:
Slangevoltes gebruik ik ook heel veel, ook in mijn lessen. Is zo'n fijne training. Wordt jammer genoeg heel weinig nog gereden behalve dan in proefjes...

Inderdaad. Welke slangevolte ik ook graag gebruik is de slangevolte met voltes in top. Dan rijd je dus in de top van elke boog een volte. Eigenlijk maak je de halve volte af tot een hele, aangezien de slangevolte feitelijk opgebouwd is uit allemaal halve voltes halve baan.
Geeft een heerlijk gymnastisch effect.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:30

Professor schreef:
De echte slangevolte, zoals ik die noem en niet dat veredelde afwenden.
Daaruit kan men ook steeds volte halvebaan rijden dus meerdere achterelkaar beginnend op de middenlijn.
Cavaletti arbeid nooit meer als 4 cavaletti achter elkaar, en het liefst op de gebogenlijn.

Ook cavaletti arbeid in galop, vooral niet vergeten.
En de cavaletto mag in stap en draf niet hoger zijn als 20cm.

Jammer dat je de cavaletto tegenwoordig niet zoveel meer ziet. Men gebruikt veelal balken, terwijl de cavaletto toch te prefereren is boven de balk.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:34

Citaat:
Waarom steeds het woord balans?
Waarom is dat erin geslopen, men noemt dat in de Klassieke Dressuur evenwicht.

Uit de Van Dale
Citaat:
ba·lans de; v(m) -en 1 tweearmige weegschaal 2 evenwicht: uit zijn ~ raken uit zijn evenwicht 3 (boekh) overzicht van bezittingen en schulden: de ~ opmaken het resultaat van zijn werk berekenen (ook fig)

Oftewel, je kan hier in NL beide zeggen voor hetzelfde.

Overigens is in NL tact en takt hetzelfde. In Duitsland bestaat alleen Takt.

Murphy, wij hebben op stal van die plastic blokken die je op verschillende hoogtes kan zetten om als cavaletti te gebruiken. Mag ik die als hetzelfde zien?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:39

Needje schreef:
Citaat:
Waarom steeds het woord balans?
Waarom is dat erin geslopen, men noemt dat in de Klassieke Dressuur evenwicht.

Uit de Van Dale
Citaat:
ba·lans de; v(m) -en 1 tweearmige weegschaal 2 evenwicht: uit zijn ~ raken uit zijn evenwicht 3 (boekh) overzicht van bezittingen en schulden: de ~ opmaken het resultaat van zijn werk berekenen (ook fig)

Oftewel, je kan hier in NL beide zeggen voor hetzelfde.

Overigens is in NL tact en takt hetzelfde. In Duitsland bestaat alleen Takt.

Murphy, wij hebben op stal van die plastic blokken die je op verschillende hoogtes kan zetten om als cavaletti te gebruiken. Mag ik die als hetzelfde zien?

Nee van Dale is fijn maar in het Duits bestaat toch echt niet Durchlässigkeit-
Vaktaal Needje is toch echt anders dan de "normale" taal.
Rijtechnisch evenwicht. Dat heeft met het paard te maken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:40

murphy102 schreef:
Jammer dat je de cavaletto tegenwoordig niet zoveel meer ziet. Men gebruikt veelal balken, terwijl de cavaletto toch te prefereren is boven de balk.

Omdat de cavaletto vast ligt, en niet zomakkelijk rollen kan.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:41

Hoeveel ruimte tussen de cavaletti??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:49

garny95 schreef:
Klassiek vs AR

eerst aan de longe , waarin je simpel ook met je stem hem kan leren langzamer tempo te bewegen.
dit kan zowel aan een hoofdstel met bit, als aan een halster (ik prefereer eerst een halster)
Als je het paard zeer langzaam leert stappen en draven, traint het paard daarbij zijn achterhand, waardoor hij andere (vastgezette) spieren kan gaan ontspannen. Als hij eenmaal deze spieren durft te ontspannen, kan hij laag met zijn neus over de grond zijn spieren strekken en leert hij meer te dragen vanuit zijn hamstringgroep.
Mijn ervaring is dat alle bijzet, die je zou kunnen gebruiken, het paard uiteindelijk weer doet verstijven omdat hij een heel belangrijk onderdeel kwijt is in zijn lichaam, zijn balans, (hoofd hals)
Je kan dit ook zien, als je bv een paard los laat op een glad stuk land, of bevroren bak.
Het paard hersteld daarmee zijn lijf als hij door het glijden uit balans raakt.
Ik ben dus tegen het vast zetten van hoofd en hals.
Als het paard eenmaal dit langzame tempo in ontpanning kan lopen, kan je er evt. mee beginnen onder het zadel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:03

claudiaM33 schreef:

Ik doe altijd een grote pas + 1 voet. Dat is voor mijn paard de goeie afstand.
Maar ja, iedereen heeft weer andere stappen :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:06

Nombrado waarom kies jij er voor om je paard in een langzaam tempo te laten lopen?
Want dat is dus ook wat ik bij de AR meiden bij mij op stal zie. (Alleen denken die dan dat ze verzameld rijden.) En zie daar hun paarden niet bepaald fijner van worden.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:08

Nombrado, je kan een paard niet zonder meer langzaam laten lopen. Als ik de mijne langzaam laat lopen, gaat hij sloffen met zijn voorbenen en valt hij op zijn voorhand. Daarbij zie je dat hij niet gaat dragen, maar juist klappen in zijn schouders krijgt. Daar slijt hij onnodig van. In de natuur longeert een paard zichzelf ook niet. Dus als ik het doe, heb ik de verantwoording om hem heel te houden.
Ik doe trouwens wel zoals jij tempo en tempi veranderingen aanleren op stem.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:11

Needje schreef:
claudiaM33 schreef:

Ik doe altijd een grote pas + 1 voet. Dat is voor mijn paard de goeie afstand.
Maar ja, iedereen heeft weer andere stappen :D

en een ander paard :D

Is er geen standaard voor, bijvoorbeeld als je paard 1.60m is dan plus/minus 1 meter ertussen?
Neem aan dat je dan voor de stap en draf ook een andere afstand neemt, en voor de galop?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:12

voor de galop neem je de dubbele afstand van de draf balk

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:21

Needje schreef:
Nombrado waarom kies jij er voor om je paard in een langzaam tempo te laten lopen?
Want dat is dus ook wat ik bij de AR meiden bij mij op stal zie. (Alleen denken die dan dat ze verzameld rijden.) En zie daar hun paarden niet bepaald fijner van worden.

Dit heeft niets met verzameld te maken.
wat er gebeurd bij het zeer langzame tempo aan de longe, is dat het paard de hamstringgroep /ah traint, motor traint.
de paarden gaan er uiteindelijk losser door bewegen door het lijf, worden krachtiger in de achterhand (motor) en daardoor licht in de aanleuning (en dat is nu net wat we willen)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:25

spokie79 schreef:
Nombrado, je kan een paard niet zonder meer langzaam laten lopen. Als ik de mijne langzaam laat lopen, gaat hij sloffen met zijn voorbenen en valt hij op zijn voorhand. Daarbij zie je dat hij niet gaat dragen, maar juist klappen in zijn schouders krijgt. Daar slijt hij onnodig van. In de natuur longeert een paard zichzelf ook niet. Dus als ik het doe, heb ik de verantwoording om hem heel te houden.
Ik doe trouwens wel zoals jij tempo en tempi veranderingen aanleren op stem.

oeps. aan jou paard, kan je dus eigenlijk al zien dat hij teveel met zijn voorhand oplost en te weinig met zijn achterhand werkt. Probeer hem nóg langzamer te laten draven (hij zal in het begin in stap vallen omdat hij dit tempo moeilijk vind)
Een paard bij mij had dit idem. Ik ben juist gaan doorzetten, met dat langzame trainen, zeer langzaam tempo, om juist ze te leren, dat de kracht vanachter ligt. en ze gaan dragen achter.
je kan het ook zien als je longeert
als een paard in draf een moment géén één van de achterbenen aan de grond heeft, is het al op de voorhand. belangrijk is dus, dat beide diagonale benen gelijktijdig van de grond komen in draf, achter en voor.

in de natuur hoeft hij uiteindelijk ook geen ruiter op zijn rug te dragen, vandaar het sterker maken van de achterhand
Laatst bijgewerkt door nombrado op 04-03-11 10:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:34

nombrado schreef:
Needje schreef:

Dit heeft niets met verzameld te maken.
wat er gebeurd bij het zeer langzame tempo aan de longe, is dat het paard de hamstringgroep /ah traint, motor traint.
de paarden gaan er uiteindelijk losser door bewegen door het lijf, worden krachtiger in de achterhand (motor) en daardoor licht in de aanleuning (en dat is nu net wat we willen)

de in steek is goed, echter klopt u redenering niet, als u dat geen wilt berijken wat u hier zo schrijft moet het paard gedragen zijn, ander gaat die vlieger niet op, en zal het zijn gewrichten doen overbelasten, dus men heeft een vorm van verzameling nodig.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:54

murphy102 schreef:
Mindfields schreef:

Inderdaad. Welke slangevolte ik ook graag gebruik is de slangevolte met voltes in top. Dan rijd je dus in de top van elke boog een volte. Eigenlijk maak je de halve volte af tot een hele, aangezien de slangevolte feitelijk opgebouwd is uit allemaal halve voltes halve baan.
Geeft een heerlijk gymnastisch effect.

:D Doe ik ook! Echt grappig. Voor sommige mensen in de lessen duurt het even voor ze snappen hoe ik die bedoel, maar werkt zo fijn voor de paarden.