[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Star

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:54

Veel plezier cindybijl, ben benieuwd hoe je het zal vinden!

sucubbi: Naomi pakte het erg snel op allemaal, maar doordat ik erg druk ben met mijn studie en daardoor niet zo veel tijd had om te lessen is ze langer gebleven dan eigenlijk de bedoeling was (ze zou er 4 weken blijven maar we hebben er 2 weken aangeplakt) En nu rijd ik haar helemaal zelf en krijg dan soms les van Mireille.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:22

Naomi Star mag ik even wat vragen. Heb je in verleden al wat aan rechtrichten gedaan nadat je problemen kreeg met je paard? Of wat heb je in die 5 jr gedaan?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:26

@ Bets Volgens mij vertelt ze dat in haar eerste bericht Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:44

Alabaster schreef:
@ Bets Volgens mij vertelt ze dat in haar eerste bericht Knipoog

Nou ze heeft verschillende instructies gehad maar ik kan niet echt achterhalen of ze voor die tijd al bekend was met rechtrichten en dat soort zaken. Kijk als je nooit van te voren bekend mee bent geweest dan is dit een verlichting voor haar. Dat kan ik dan wel begrijpen, als je nooit iets geleerd hebt over rechtrichten of iets van gelezen hebt. Maar ik kan dat niet uit haar bericht uithalen. Vandaar mijn vraag Knipoog

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:23

Hallo..Ik en mijn familie zijn ook al langere tijd bezig met de methode van ADB. Ik vind het echt gewldig wat ermee bereikt wordt. Dit weekend hebben we Antoine bij ons op stal gehad, even het krantenlinkje: http://www.dvhn.nl/paarden/article41306 ... leComments

Van het zomer gaan wij een aantal weken intern in training bij de Bodt in Belgie.

Toen ik er in het begin over hoorde wist ik niet wat ik ervan moest vinden maar het paard van mijn nichtje is het levende bewijs.
Tis een heel verhaal om uit te leggen maar het kwam erop neer dat ze afgekeurd moest worden en van de hand moest worden gedaan,tot op de dag van vandaag nadat ze bij antoine in training kwam heeft het beestje geen stap meer verkeerd gezet.

Ik rol zo dit topic in, was even op zoek naar "lotgenoten", dus daarom mijn reactie die misschien niet bij jullie gesprek past, heb niet alles doorgelezen maar wou even mijn verhaal doen Knipoog

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:46

Bets schreef:
Naomi Star mag ik even wat vragen. Heb je in verleden al wat aan rechtrichten gedaan nadat je problemen kreeg met je paard? Of wat heb je in die 5 jr gedaan?

Daar heb ik zeker wel wat aan gedaan.. Denk je soms dat ik 5 jaar lang met een paard bezig ben geweest en niet weet wat de basis is?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:16

Is niet zo'n rare vraag hoor van Bets. Een hoop mensen weten niet eens wat de basis inhoudt en willen alleen maar 'kunstjes' rijden, zonder erbij na te denken wat ze hun paard aan (kunnen) doen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:31

Lianne007, dit topic is juist om je ervaringen met deze methode te vertellen hoor. Haha!
Ik had dezelfde reactie als jou toen ik voor het eerst zo'n les zag, je moet zelf ervaren of het bij jou en je paard past. Voor mijn paard was het ook een goede methode. Vorige instructrices konden mij niet helpen met het recht en regelmatig krijgen van mijn paard, nu ik op deze manier rijd is ze veel rechter geworden en niet meer onregelmatig, dit allemaal na een paar maanden en ongeveer 5 lessen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:21

idd, toen ik het zelf had ervaren en antoine mijn paard had "uitgepluist" kon ik me er wel in vinden en raakte ik zeer enthousiast. Ik weet wat de "problemen" van mijn paard zijn en waar ik aan moet werken. Ik reed voorheen om de "normale" manier en heb tijdens de manier van antoine mijn paard nog nooit zo snel ontspannen en nagefelijk gekregen zonder met mijn handen te vragen. Mijn paard moest soms juist op meer tempo lopen omdat hij aan het "walsen" was, dit leek heel mooi maar de echte draf kwam er niet uit. Liep hij weer te hard en eronderuit dan moest ik de volte verkleinen door mijn beide handen naar binnen te plaatsen. Mijn paard wil op 1 kant erg naar binnen vallen. Vaak ging ik dan juist op de buitenkant zitten om dit tegen te gaan. Van antoine moest ik juist mee naar binnen gaan zitten en het paard maar laten "vallen", nu ging het paard juist zijn eigen gewicht op de buitenkant plaatsen om in evenwicht te blijven. Zo werden de benen gelijk belast en viel niet alles op de binnenbenen. Als je zelf naar buiten gaat zitten op een paard wat naar binnen valt, dan krijg je dat het paard scheef wordt, als het paard zelf zijn gewicht naar buiten gaat verdelen doet hij dit dus ook over zijn eigen benen wat dus net de bedoeling is.
Ik heb hier nooit bij stil gestaan maar eigenlijk heel simpel.
Ik had dat trouwens eerst bij alle theorie, maar nu ik het onder de knie begin te krijgen is het eigenlijk "simpel". Ik vind wel dat er weinig begeleiding is hier in nederland, ik zou graag 1x per week willen lessen maar moet er heel ver voor reizen. Daarom dat ik van het zomer weer naar belgie ga voor een aantal weken om het volledig onder de knie te krijgen en evt. zelf lessen kan geven. Mijn paard liep op zich niet verkeerd op de "normale" manier maar had problemen op rechts, hij hield hier heel erg vast en was sterk, bij antoine heb ik hier geen last van gehad. Ik heb verder een goede instructrice waarmee ik op de "normale" manier rijdt en zolang ik niet voldoende begeleiding kan krijgen in het ADB gebeuren combineer ik het.
Vind het lastig om zo allemaal uit te leggen wat ik heb ervaren. ik heb er gelukkig positieve ervaringen mee. Zelfs onze veearts is om Haha! En dat zegt heel wat, hij heeft afgelopen weekend ook bij ons op stal meegedaan aan antoine's lessen. Hij heeft een paard met hoefkatrol en deze liep echt goed. In belgie stond trouwens een paard dat ook afgeschreven was op hoefkatrolen dat loopt nu in de top. Verder hadden ze een paard dat OC in de rug had en door de training er weer bovenop kwam en voor een megabedrag werd verkocht. Het komt allemaal heel zweverig over, dat had ik eerst ook..maar nu ik het begrijp, het is gewoon logisch.. Het is helemaal niet natuurlijk om een paard "op druk" rond te rijden, net zoals de slofteugel etc.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 01:10

en wat ik nog even wou zeggen, iedereen zn eigen mening en ervaringen. Dit zal altijd zo zijn, net als de verdeeldheid van meningen over dierenartsen, hoefsmeden, zadels etc. ieder heeft zn eigen ervaringen ermee, soms positief of negatief. ik vind daarom niet dat antoine als iemand mag worden afgeschilderd die paarden juist onrecht aandoet of kapot rijd. Ik heb een hoefsmid gehad die mijn paard helaas gruwelijk heeft vern**kt maar mijn buurvrouw heeft er al jaren alleen maar positieve ervaringen mee.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:50

Is het uberhaupt "natuurlijk" om op een paard te rijden?? nogmaals prima als mensen op deze manier willen rijden, maar het moet allemaal zo natuurlijk mogelijk dan zeg ik op mijn beurt wat doe je dan op het paard met een bit en zadel??? Rijden doe je voor jezelf en niet voor het paard, hij kiest daar niet voor.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:46

tja als er geen bit en zadel nodig zou zijn was het helemaal prachtig Haha! maar helaas...antoine de bodt is ook geen wondermens maar hij maakt voor mijn mening het rijden voor paarden een stuk comfortabeler.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:13

Naomi_Star schreef:
Bets schreef:

Daar heb ik zeker wel wat aan gedaan.. Denk je soms dat ik 5 jaar lang met een paard bezig ben geweest en niet weet wat de basis is?

Nee dat vraag ik niet, voel je niet aangevallen. Hele hoop mensen weten niet wat rechtrichten is. Ik heb les gehad en tot Z2 gereden en mij is nooit wat verteld wat rechtrichten was. Dus zeg niet wat niet kan... ik ga even mezelf maar even na...
Daarbij weet ik niet omdat ik je niet ken, of je ook aan rechtrichten gedaan hebt in die vijf jaar. De basis bestaan niet ALLEEN uit rechtrichten. Dat is onderdeel van scala.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:18

Lianne007 schreef:
tja als er geen bit en zadel nodig zou zijn was het helemaal prachtig Haha! maar helaas...antoine de bodt is ook geen wondermens maar hij maakt voor mijn mening het rijden voor paarden een stuk comfortabeler.

Dan gewoon helemaal niet rijden, paarden 24/7 op het land zonder dekens laten lopen zonder bij te voeren. Dat is natuurlijk, en anders is alles onnatuurlijk op welke manier je dan ook mag rijden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:38

Udo2001 schreef:
Is het uberhaupt "natuurlijk" om op een paard te rijden?? nogmaals prima als mensen op deze manier willen rijden, maar het moet allemaal zo natuurlijk mogelijk dan zeg ik op mijn beurt wat doe je dan op het paard met een bit en zadel??? Rijden doe je voor jezelf en niet voor het paard, hij kiest daar niet voor.

Waar komt het natuurlijke gedeelte ineens vandaan?
Mijn paarden hebben gewoon een zadel, een bit, dekens, worden evt geschoren, staan op ijzers, worden bijgevoerd en gaan naar de tandarts en zonodig naar de fysio etc en moeten hard werken voor hun brokjes, incl wedstrijden en alles!
Ik ben juist totaaaaaaal niet van het natuurlijke Knipoog
Ook nooit wat meegekregen dat het volgens AdB allemaal natuurlijker zou moeten?

even offtopic, ik heb Zirocco vandaag nog in zn stal gezet, die was samen met zn weidemaatje een beetje bang van de tandarts die met die van mij bezig was dus heb er toen ff 1 overgepakt, die van jou bleek te zijn Lachen Erg leuk paard trouwens!

en weer even in t algemeen voor iedereen Knipoog
Zonder AdB ben ik ook in het Z beland, was al bekend met rechtrichten en overigens met het hele scala want had altijd al goed les, alleen ja als je andere paard volgens alle dierenartsen alle onderzoeken tot aan scintigrafie van t gehele lichaam etc 100% gezond blijkt te zijn, alleen niet te rijden is dan ga je toch iets anders zoeken, en zo kwam ik bij Mireille Lachen
Dat bevalt zo goed dat ons nieuwe friesje ook op die manier wordt gereden, en mn wedstrijd debuut afgelopen zondag was meteen 2x prijs en 3 winstpunten dus het zal toch wel werken.
2x een 8 voor halsstrekken, wat toch niet altijd het sterkste punt van friezen is Knipoog iets wat Hilde in t begin ook echt niet deed, die liep voor t oog leuk bovenin de houding maar ik had niets in mn hand en hand volgen deed ze ook niet, dat is in heel korte tijd heel veel verbeterd! En dat terwijl ik maar heel weinig rij ivm pfeiffer.

@ Bets, jij was in de periode dat het met Quentin niet zo goed ging juist toch héél erg voor AdB en dat dat hetgene zou zijn waardoor die van mij weer goed zou gaan lopen?
Inmiddels ben je dus minder positief begrijp ik?

Q longeer ik trouwens nu wel op zijn manier, maar rijden doet mn vriendje(beginner Knipoog ) en dat is beetje hobbelen voor de fun in de bak of lekker crossen door het bos Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:41

Maar Bets, toen je Z2 reed wist je toch wel over de verschillen in buiging links en rechts en wist je toch ook hoe je paard met de oefening op beide zijden omging?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:42

Holle en bolle kant wordt zelfs in de Orun basiscursus behandeld... in het Z moet je dat toch zeker wel weten lijkt me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:04

Precies, als je dat goed hebt gesnapt en zorgt voor resultaat in je rijden, heb je AdB niet nodig.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:10

Lovely schreef:
Maar Bets, toen je Z2 reed wist je toch wel over de verschillen in buiging links en rechts en wist je toch ook hoe je paard met de oefening op beide zijden omging?

Ja dat wel maar over het rechtrichten is mij nooit verteld. Vandaar dat mijn paard jarenlang scheefgereden is. Maar gelukkig heb ik ervan mogen leren. En weet dat er ook meer is dan alleen rechtrichten en hoe de spieren met elkaar verbonden zijn en hoe je hiermee om kunt gaan. Hoe bepaalde hulpen wat voor inwerking hebben op paard.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:11

Dat klopt Lovely, maar wat als het zelf niet lukt, je paard volgens meerdere klinieken 100% goed is en reguliere trainers je paard niet eens in training wíllen nemen...
Heb het nu dus over Wis, de andere paarden kon ik altijd prima rijden, ook de moeilijkere, alleen Wis dus niet en vanaf ze zadelmak was zijn we al met rechtrichten bezig, binnenhoefslag rijden, schoudervoor bv als ze teveel aan de bakrand plakte etc etc
Wel heeft ze door blessure's veel stilgestaan dus is nooit echt verder doorgereden en was dus nog redelijk groen toen we dus tegen de grond aan gingen.
Ik zeg niet dat je niet zonder AdB kan, maar als er niemand anders is die iets met je paard kan/wil?
In Wis haar geval is ze lichamelijk 100%, mn pony was op en van binnen zo stuk dat ik haar heb laten gaan, daar ging ik echt niet meer mee trainen op een andere manier ofzo om de slacht maar uit te stellen...
En omdat ik het een prettige manier van rijden vind(al lees ik hier dus veel dingen die me niet prettig klinken en die me ook niet bekend voorkomen!) ben ik met de fries ook zo gaan rijden, maar zij is geen probleempaard zoals Wis dat dus wel is.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:13

Renske_ schreef:
Holle en bolle kant wordt zelfs in de Orun basiscursus behandeld... in het Z moet je dat toch zeker wel weten lijkt me?

Ik had toen nog geen Orun basiscursus gedaan Renske, en het klopt bij Orun krijg je holle en bolle kant komt ter sprake. Het is zelfs zo dat in plaats van de juffrouw die het uit moest leggen, dat ik het mocht doen omdat ze vond dat ik het goed uit kon leggen. Zij heeft met vaker de kans gegeven om mede leerlingen van Orun cursus te begeleiden zowel in theorie als in lesgeven. Na afloop vroeg ze of ik ook niet opleiding wilde doen om zelf juffrouw te worden. En je hebt gelijk vraag maar aan Lovely ik heb daar vaak zat een discussie mee gevoerd. Toen ging ik ook nog blindelings voor de Bodt. Ik ben wat verder gaan kijken zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:15

Bets, eind goed, al goed, zeggen we dan Lachen.

Renske, het heeft voor jullie ook goed uitgepakt, dat geloof ik ook hoor. Voor jullie ook eind goed, al goed Lachen.

Alleen, in het algemeen gesproken denk ik niet dat De Bodt iets baanbrekends vertelt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:15

Heb nu dus ook andere ervaring Renske dat wil ik ermaar mee zeggen en daar haal ik meer voordeel uit.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:32

Lovely schreef:
Bets, eind goed, al goed, zeggen we dan Lachen.

Renske, het heeft voor jullie ook goed uitgepakt, dat geloof ik ook hoor. Voor jullie ook eind goed, al goed Lachen.

Alleen, in het algemeen gesproken denk ik niet dat De Bodt iets baanbrekends vertelt.

Kan me wel in je mening vinden, wrsch was ik ook gewoon blijven rijden zoals ik altijd al deed als Wis niet zo'n geval apart was geweest.
En grote kans dat ik het systeem veel minder fijn had gevonden als ik bij een andere instructeur terecht was gekomen, want heb aardig wat verschillende dingen gehoord en gezien.
Maar ik ben iig heel blij dat Mireille me met Wis zo goed kan helpen, en daar doe ik met het rijden met oa de fries ook mn voordeel mee.
Rij nu veel relaxter en vriendelijker, terwijl er toch in korte termijn veel verschil en vooruitgang in zit Lachen

Bets ben wel benieuwd waar je nu lest, en of je nog lest? En op welke manier?
En bij de Orun verschilt het niveau erg per persoon die de cursus geeft! jij trof dus een wat minder handig iemand, iig qua zulke dingen uitleggen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:04

Naomi_Star schreef:
Bets schreef:

Als je al 5 jaar lang bezig bent met de basis en er is je nooit verteld dat je paard scheef is, of hoe je moet rechtrichten, dan is er duidelijk iets mis geweest met de instructie!
M.A.W je hebt dus nooit geleerd wat de basis is...want rechtrichten hoort bij de basis van een paard inrijden, of ( mits het niet goed is gegaan) weer goed in zijn lijf krijgen ALS hij scheef is!