Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetselina

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:34

Als mijn arabiertje ingereden wordt wil ik ook erg graag bitloos rijden. (het moet wel veilig zijn!!) maar veel mensen denken dat met bit rijden geen schade toenbrengt omdat je het niet kunt zien (geen bloed oid).

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:37

Ja das zeker dat zulk een hefboomwerkingbitten verschrikkelijk kunnen zijn, maar mijn lievelingsbit is bijvoorbeeld een ongebroken kunststof pessoa-bit, als je dan een beetje biomechanisch/anatomisch naar een paard kijkt, lijkt zulk een bit me toch vriendelijker dan een metalen enkelgebroken trensje? Ik kan me natuurlijk ook vergissen, en verbeter me dan aub dan leer ik iets bij Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:42

Ik denk dat dat per paard verschillend is Ireika. Mijn Lan heeft altijd al ontzettend de pest gehad aan iedere vorm van gebroken bit. Daarom weet ik zo goed dat ze van haar huidige bit geen last heeft. Lan laat het heel goed zien. Hield haar tanden ook op elkaar als je met zo'n bit aankwam. Jaren terug ben ik overgegaan op ongebroken. Eerst een dressuur ongebroken bit en later mijn grazerbit (lichte tongboog) met shansk. En dat bit neemt ze aan, reageert ze op bij lichte ophouding. Daar loopt ze prima op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:42

Anya schreef:
Je kunt hele nare dingen doen met een hefboombit. Zeker als het kinriempje niet netjes tegenhoudt en je er iets gruwelijks als een 'correctional' in hangt. Er zijn nu eenmaal ook gruwelijke bitten te koop helaas.

Kim een nette westernruiter begint gewoon op een snaffle (dus een gewoon bitje).
Mijn Wiz is vijf en loopt gewoon op een gebroken trensje Ja
Pas als een paard goed aan de hulpen staat mag je over naar één hand en een shankbit.
Tegen dat je niet meer zo in hoeft te komen.
(daar houdt niet iedereen zich aan helaas, maar goed...)

en zo hoort het, elke optoming naar gradatie van africhting

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:44

ireika schreef:
Ja das zeker dat zulk een hefboomwerkingbitten verschrikkelijk kunnen zijn, maar mijn lievelingsbit is bijvoorbeeld een ongebroken kunststof pessoa-bit, als je dan een beetje biomechanisch/anatomisch naar een paard kijkt, lijkt zulk een bit me toch vriendelijker dan een metalen enkelgebroken trensje? Ik kan me natuurlijk ook vergissen, en verbeter me dan aub dan leer ik iets bij Lachen

kunststof beschadigd makkelijk wat weer voor heel veel ellende kan zorgen.......... gewoon hard metaal is altijd het beste

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:00

hm heb dat kunststofbit 4 jaar geleden meegekregen met mijn eerste merrie (dus ik weet niet hoe oud het is) en er zit geen krasje aan Haha!
Kheb ook een tijdje een koperen gehad ofzo maar daar zaten meteen beschadigingen op (was overigens een enkelgebroken bit, heb het niet lang gebruikt Clown) Mn andere bit nu is wel een duur metalen dubbelgebroken maar die vindk minder prettig liggen in de mond van mn merrie
Dat kunststof slechter is vindk dus een beetje over de kam geschoren... (er zijn natuurlijk wel slechte kunststof bitten)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:03

kunststof beschadigd makkelijk en zeker de goedkopere bitten...... rubber is echt not done, das een groot drama Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 15:04

runningkawa schreef:
En ik heb honderden paarden gereden, waar er ook onopgevoede verwende zaten
ja ik reed ze met bit...(verschrikkelijk Duivel ), maar geen met hefboom werkingen oid.
Ook geen slof of andere zooi... dus dat is geen reden om een prikband te rechtvaardigen
Dat is ook met een gewoon slipbandje op te lossen

Wanneer kom je langs om dat even te laten zien?? Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:04

heiditjj schreef:
runningkawa schreef:
En ik heb honderden paarden gereden, waar er ook onopgevoede verwende zaten
ja ik reed ze met bit...(verschrikkelijk Duivel ), maar geen met hefboom werkingen oid.
Ook geen slof of andere zooi... dus dat is geen reden om een prikband te rechtvaardigen
Dat is ook met een gewoon slipbandje op te lossen

Wanneer kom je langs om dat even te laten zien?? Haha!

de dag dat jij met een filmpje of foto's komt van jouw Z proef Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 15:07

Nadya schreef:
heiditjj schreef:
Wij hebben de hond niet opgevoed, maar overgenomen van mensen die hem als hun eigen kind behandelde, hij was aggresief.
Nu ga ik weer, ik ga buiten rijden, tot ziens Lachen

Honden kun je toch alsnog opvoeden op latere leeftijd? Of heb ik dat mis?
Paarden kun je ook nog van alles (af)leren op latere leeftijd. Is wel lastiger, maar het is te doen........

Karl, ik vind dat ik hierop best mag reageren. Ben helemaal niet persoonlijk geweest.

En ik ga ook lekker rijden, het is veel te mooi weer om binnen te zitten, dus.... Doei!

Daar zijn we ook mee bezig Lachen de andere 2 herders zijn bijna klaar met hun "opleiding" en worden van het voorjaar gedekt, de reu zit er net pas in. We zijn al een heel eind met hem opgeschoten, hij is nu bezig met manwerk.

EDIT: ze zijn 3
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 15-06-08 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 15:08

KiWiKo schreef:
Karl66 schreef:
Volgens mij gaat dit topic niet over Heiditjj of over haar hond. Ik denk dat het ook prima mogelijk is om je eigen mening te onderbouwen zonder persoonlijk op haar in te gaan.

kan best Karl, maar voorlopig maakt ze ons uit voor dierenbeul want met bit rijden is toch echt heel slecht! En daar kan ik niet zo heel goed tegen Haha! Haha!

Eerst in je eigen keuken de boel op orde voordat je gaat schreeuwen dat het bij je buurman slecht is!

Ik heb nooit beweerd dat je een dierenbeul bent als je met bit rijdt, waar heb je dat gelezen?

En @ KiWiKo, zoals ik al gezegd heb kan je daar lang op wachten, mijn moeder vindt het al helemaal niks dat ik hier deze discussie met jullie voer, omdat ze vindt dat ik gelijk heb.
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 15-06-08 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:11

Heidittje ik denk dat het voor de bitloze ruiters een goede zaak is als jij hier gewoon niet meer reageert Lachen want je maakt een hoop poeha waarmee je bitruiters mee in verlegenheid brengt............. en bij honden gelden andere normen.....

hou de eer aan jezelf!! en besluit dat je in deze niet zo sterk je mening moet geven!
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 15-06-08 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 15:12

KiWiKo schreef:
Heidittje ik denk dat het voor de bitloze ruiters een goede zaak is als jij hier gewoon niet meer reageert Lachen

en ook als jij er gewoon niet meer over doorgaat Lachen

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:14

Dit zie je wel vaker op bokt.. iedereen is tegen het rijden mét bit. Het zou
te veel schade geven en er is niets goeds aan. Maar wat doet men zelf?
Die rijden ook gewoon met een bitje in. Vork

Het rijden met bit kan echt geen kwaad hoor, mits er normaal mee omgegaan
wordt. Peerd heeft nooit last aan de mond, en er treden ook geen problemen op.
Daarnaast kan overgings ook niet ieder paard zonder bit gereden worden..
En góh.. Wat een mishandeling zeg dan! Ik snap best het punt voor sommige dat
ze lekker bitloos willen rijden, maar het commentaar tegen de ruiters die wel met
rijden zie je bijna in elk soort gelijke topics weer terug.. Jammer.

Ik blijf iig in mijn standpunt dat ik er helemaal niets zieligs aan vind om mét bit te rijden Haha!

Over de wedstrijden.. Ik weet niet wat ik daarvan moet denken.. Wordt er dan gedacht
aan KNHS? Want eerlijk gezegt vind ik dan bitloos meer geneigd hebben naar Western? Bloos

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:17

Ik vind dat je gewoon zelf zou mogen kiezen , bitloos of niet.

Je kiest niet voor niets bitloos, hier zit altijd een reden achter.
En diegenen die wel met bit rijden zullen hier ook wel een reden voor hebben.

Ik vind het dus ook egoïstisch.. Niet alleen voor ruiter, maar ook voor paard.
Een paard dat altijd bitloos gereden is, en nu persee een bit inmoet omdat zijn baasje wedstrijden wilt rijden (waar natuurlijk niets mis mee is).
Als een paard nou super loopt op bitloos vind ik dat het zo zou moeten blijven..

Veel dingen in de paardensport vind ik scheef. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:27

heidi, dan plaats je foto's van je Z proeven? Hoeft geen filmpje te zijn
Grote mond maar verder niets kan imo niet.
Ik heb 1 HAW topic van je gevonden...maar dat Z is nog niet helemaal aan de orde Haha!
B overigens ook nog niet... Bloos

Ik had ook een grote mond dat ik mijn "bit-paard " niet op bit rijdt maar op de zit...en toon dat dan ook.
Een hoop blaten kan iedereen, doen is wat anders.

ben je nog van de leeftijd dat je ouders nog alles moeten goedkeuren wat je doet, ben dan zo verstandig geen topics te openen met een grote mond...

Enkel gebroken bit, dat vind ik ook niks
Dubbel gebroken of ongebroken vind ik heel wat fijner.

Kunstof is ook fijn, maar eerder kans dat het kapot gaat.
Rubber is niks, veels te stroef Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-08 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:28

runningkawa schreef:
Ik heb 1 HAW topic van je gevonden...maar dat Z is nog niet helemaal aan de orde Haha!

Ik had ook een grote mond dat ik mijn "bit-paard " niet op bit rijdt maar op de zit...en toon dat dan ook.

ben je nog van de leeftijd dat je ouders nog alles moeten goedkeuren wat je doet, ben dan zo verstandig geen topics te openen met een grote mond...

Afgod

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:29

nja maar waar zit dan weer de grens hé... als bitloos zou mogen dan gaan er een misschien weer mensen afkomen van waarom mag ik niet optomingsloos op wedstrijd...
Zelf zou ik het anders wel een goede zaak vinden dat bitloos op wedstrijd toegelaten wordt, maar ik denk dat het dus vooral moeilijk gaat zijn op het punt van welke optomingen mogen dan wel en welke niet...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:31

meer optomingloos is imo geen optie op wedstrijd............. je laat het basis zien Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 15:32

Melanieetjuh schreef:
runningkawa schreef:

Afgod

Tsja als jij dat vindt, vindt jij dat Lachen ik ben 17 ja, en ja, ik ben het in dat opzicht met mijn ouders eens! En idd dat topic, daat zou ik in de B- nog geen winstpunten halen, en voor de 2e keer, daar was ik gewoon wat aan t rondhobbelen.

Ik houd nu op met deze discussie en ik hoop dat er nog mensen zijn die op het begin topic reageren ipv op wel of niet bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:33

Ik ben tegen
Om de simpele reden dat een paard zonder medisch probleem gewoon op een trens gereden kan worden zonder pijn.

Kun je dat als ruiter niet, dan wordt het door oefenen Lachen

Wil je dat als ruiter niet, prima, ga je een andere tak van sport zoeken of richt jeje eigen vereniging op.

Ik bedoel, dan wil men dadelijk ook met een westernzadel dressuur starten
of zonder ape pakkie
of met bandages..of...of...

Dit spelletje heeft deze regels,....je doet het ermee of niet Lachen
Iedereen is vrij daarin Lachen

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:33

Optomingloos? Als ze dat zouden willen vraag ik me af
wat ze op 'n wedstrijd komen doen? Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:35

ik bedoel meer optoming Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:39

runningkawa schreef:
Ik bedoel, dan wil men dadelijk ook met een westernzadel dressuur starten
of zonder ape pakkie
of met bandages..of...of...

Die kledingvoorschriften vind ik zwaar achterhaald. Het is allemaal zo ontzettend traditioneel bij de KNHS. Ze zouden eens wat meer met de tijd mee moeten gaan.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:40

Ja was maar een voorbeel hé dat optomingsloos, maar zoals runninkawa zei; als ze bitloos moeten toelaten hoe leggen ze dan aan de optomingsloos-ruiters uit dat zij niet mogen, want ik denk wel dat je gemakkelijk een dressuurproefje kunt rijden zonder zadel ook (weetk natuurlijk niet precies omdat ik zelf niet echt een fantastische amazone ben, laat staan dat ik Z-oefeningen kan) maar op you-tube zijn er toch regelmatig filmpjes van optominingsloze goed uitziende moeilijke oefeningen...
(in praktijk gaat het natuurlijk niet snel voorkomen dat iemand optomingsloos wedstrijd wil rijden maar het zou kunnen, onder de noemer van "kvind het zooo zielig om mn paard zo'n strakke singel om te moeten trekken" oid)