Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:48

benangelique schreef:
soms lukt het niet om zo te reageren als je liever hebben wilt. noob krijgt van mij nooit en te nimmer een klap, behalve als hij om 'niets' zo stijl overeind komt dat ik mijn leven aan mij voorbij zie flitsen.
goede band met het paard of niet, door mijn hobby en sport hoef ik niet dood.

Natuurlijk hoef je niet dood. Dat zeg ik ook helemaal niet, hoor. Knipoog

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:56

Slaan tussen de oren is levens gevaarlijk. Ik vind dat je eerst bij jezelf moet na gaan wat je fout doet, want 9 van de 10 keer is het iets wat je bij jezelf moet zoeken. En mensen die hun paard toch willen slaan als die steigerd geef um dan een tik onder de buik, dat is zijn zwakke plek met alle organen...bekijk het dan van uit de ogen van een roofdier...Ik doe er niet aan mee en vind het belachelijk, gelukkig is de band tussen mij en mijn pony's super ok dat dat helemaal niet ter sprake komt! Mensen moeten eens meer gaan doen met freestyle training etc en heb eens geduld en neem de tijd....
Sla jezelf maar eens achter de oren of op je hoofd dan weetje wat je paard voelt...

Heb je goed gezegt Nadya!!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:57

Nadya schreef:
benangelique schreef:
soms lukt het niet om zo te reageren als je liever hebben wilt. noob krijgt van mij nooit en te nimmer een klap, behalve als hij om 'niets' zo stijl overeind komt dat ik mijn leven aan mij voorbij zie flitsen.
goede band met het paard of niet, door mijn hobby en sport hoef ik niet dood.

Natuurlijk hoef je niet dood. Dat zeg ik ook helemaal niet, hoor. Knipoog

ik denk dat wij er wel hetzelfde over denken, maar dat ik stellig ben in de overtuiging dat je soms niet anders kán handelen, ookal zie je liever anders.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:01

JuravelOX schreef:
Slaan tussen de oren is levens gevaarlijk. Ik vind dat je eerst bij jezelf moet na gaan wat je fout doet, want 9 van de 10 keer is het iets wat je bij jezelf moet zoeken. En mensen die hun paard toch willen slaan als die steigerd geef um dan een tik onder de buik, dat is zijn zwakke plek met alle organen...bekijk het dan van uit de ogen van een roofdier...Ik doe er niet aan mee en vind het belachelijk, gelukkig is de band tussen mij en mijn pony's super ok dat dat helemaal niet ter sprake komt! Mensen moeten eens meer gaan doen met freestyle training etc en heb eens geduld en neem de tijd....
Sla jezelf maar eens achter de oren of op je hoofd dan weetje wat je paard voelt...

Heb je goed gezegt Nadya!!

Dank je wel. Lachen
Helaas is het een feit dat de meeste mensen op een andere manier leren omgaan met paarden.
Een manier waar ik me van gedistantieerd heb, want gelukkig kan het ook anders.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:05

Nadya schreef:
Adil18, nee, natuurlijk is niet elk paard is hetzelfde. Ieder paard heeft een andere manier van omgang nodig. Heb je een angsthaas (bakkabouters), is het handig om het dier moediger te maken, lijkt mij. Daar gaat veel tijd en geduld inzitten, maar het lijkt me wel iets waard. Jou niet?

Overigens, hebben we het hier over paarden met een angst voor iets, en jij hebt het over rotzakken. Ik zie dat als twee verschillende dingen, waarbij ieder probleem een andere aanpak vereist.

De angsthaas moet je leren met dingen om te gaan (daar zijn heel wat trainingen/manieren voor, hoor) en de rotzakken (voor zover die al bestaan Knipoog ) moet je leren samen te werken met de mens (op een normale manier natuurlijk). Dat kan trouwens ook betekenen dat een paard wat zich zo verzet (''de rotzak'') weer vertrouwen moet krijgen in de mens.
Snap je de nuance?

Ik ga meer dan 30 jaar met paarden om, bestudeer ze graag en probeer op een zo'n fijn mogelijke manier een samenwerkingsverband te creeren. Een dominant paard zet ik echt wel op zijn plaats, hoor, als dat nodig is, maar dat kan ook zonder geweld (slaan tussen de oren). Ja, echt waar, dat kan zonder te slaan. Haha!

Mijn eigen paard heb ik vanaf zijn tweede en is een oersterk beestje met een kop er op. Toch sla ik hem nooit, want zoals ik zei zijn er andere manieren om je paard te corrigeren en op een fijne manier te leren samen werken met je. Ik heb inderdaad geen idee hoe de band tussen die bokker en haar paard is, maar gezien het feit dat haar paard zoveel steigert, is het dan zo gek om te denken....... Clown

Mijn paard steigerde ook veel op 2-jarige leeftijd aan de hand, toen ik hem net had. Heb hem er nooit voor geslagen. Nee, ik heb hem leren omgaan met de dingen die hem angst aanjoegen: Hem zich leren richten op mij, veel schrik- en obstakeltraining gedaan, veel wandelen buiten, grondwerk doen. Nu met (in)rijden laat ik hem rustig kijken naar dingen, die hij eventueel spannend vindt. Zo bouw je zelfvertrouwen op. Hij heeft geleerd zich meer en meer op mij te richten en daarnaast weet hij dat de tractoren, wapperende zeiltjes e.d. hem echt niet opeten.

En, ja, ik heb vooral vroeger paarden wel eens geslagen. Achteraf durf ik wel te zeggen, omdat ik niet beter wist en omdat ik het zo geleerd had. Maar ik ben dan ook zo eerlijk om te zeggen dat het niet goed voelde. Tegenwoordig merk ik dat met meer paardgerichte manier (bv. door de juiste lichaamstaal te gebruiken) ook een aardig eind kom. Knipoog

Jij mag vinden dat mijn aanpak niet juist is; de paarden waar ik mee bezig ben, steigeren niet en mijn eigen jonkie ook niet. Ja, hij kan wel eens enorm schrikken van iets, het is een paard en ook nog eens een jong onervaren paard. Hij is niet perfect, ik ook niet. Maar ik kijk wel altijd naar het hele plaatje op de momenten dat ik mijn paard moet corrigeren. En dan vind ik de ''fout'' niet altijd per definitie bij het paard liggen. Jij, als eigenaar van een paard, moet er voor zorgen dat je paard voorbereid is op het leven buiten of op een wedstrijd of waar dan ook.

Ik sluit me bij het grootste gedeelte aan en wil benadrukken dat ik slechts 1 keer een pard tussen de oren heb geslagen, om de reden dat we anders zeker achterover waren geklapt...bovendien heb ik hem eerst een tik gegeven bij de 3e of 4e keer, omdat al mijn andere truucjes (vooruitdrijven, omhalen) niet werkten. Verder in de omgand van een pard sla ik NOOIT een paard aan zijn hoofd, daar ben ik tegen. Wanneer ik sla is het een tik op de borst (of in het geval van continue spelletjes bij het uitkrabben van een achterhoed op de kont). Verder ben ik ook van mening dat als je langer met een paard samenwerkt er op gegeven moment sprake moet zijn van een woordloze verstandshouding, daarmee bedoel ik dus dat jij je paard door middel van lichaamshouding en als het moet een corrigerende stem onder controle moet houden...

Het is alleen verdraait moeilijk bij sommige paarden...Ik krijg best vak van die paarden te rijden die afgestempeld worden als "probleempaarden"...Waar die dieren een probleem mee hebben is de falende opvoeding van de bezitter...De problemen vallen vaak onder gedragsporblemen tijdens verzorging en rijden, die zo makkelijk op te lossen zouden zijn...! Een paard wat zich niet fatsoenlijk laat begeleiden onder normale omstandigheden (dus niet op een keuring, want daar gat zowel bij mij als door het paard een lading adrenaline door het bloed), waar zou dat nou aan liggen...

goh, misschien is het pard nooit op FATSOENLIJKE manier duidelijk gemaakt dat hij zijn tempo aan te passen heeft aan jou, op jouw lichaamstaal moet letten etc. etc.

Nou ja, weet je, ik hou het hier op: vel zaken komen inderdaad voor door slechte opvoeding, maar in gval van nood zijn middelen acceptabel die het anders niet geweest waren...!

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:08

er moet iemand mij toch eens zeggen hoe ik mijn paard op zijn buik kan slaan als ik erop zit en hij kaarsrecht omhoog staat... misschien dat slangemensen dat kunne maar nuja... ik niet hoor... (en ik ben vast niet de enige...)

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:13

Er zijn genoeg mensen die anders denken....vraag me wel eens af waar dat in hemelsnaam vandaan komt :S Veel mensen vinden het idioot als je over KF hempfling monty roberts emiel voest begint maar zij hebben echt wel een punt. En tuurlijk verdienen ze er geld mee, maar als zij op deze manier kunnen laten zien dat het anders kan dat het anders zou moeten in de paardenwereld dan zie je denk ik dat het allemaal veel easyer gaat als nu...en worden een hoop problemen en ongelukken voorkomen. En ik erger mij eraan dat veel combineties niet klikken en daar door "geweld " word gebruikt. In plaats van dat mensen nou eens kijken naar de combi en niet alleen naar een plaatje van een paard met super afstamming....Maja blijk baar dringt dat nog niet echt door bij veel mensen. En dat is verrekte jammer

Nou Besje: er zijn genoeg mensen die hun paard al tussen de oren slaan als die naast hun steigert als ze um aan de hand hebben....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:15

ik trek me terug uit de discussie. ik kan er niet zo goed tegen dat sommige mensen zich heel goed voelen omdat zij hun paard nooit en te nimmer zullen slaan en dan extra moeten benadrukken dat een ieder die dit wel doet áltijd verkeerd zit.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:16

hoe kan je aan paard dat naast jou kaarsrecht omhoog staat tussen de oren slaan??? uitrekbare armen??? nou, ik kan het niet...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:32

Nadya schreef:
Want het is toch echt geen normaal, gezond gedrag als je je paard goed opgevoed hebt. Knipoog

Helaas voedt niet iedereen zijn paard goed op.
En je kunt ze moeilijk maar naar de slacht doen omdat iemand anders zijn paard verkl00t heeft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:43

Nou ik had een pony is profesioneel ingereden. Liep ontspannen en was braaf, maar het knopje kon zo omgaan en dan werd het een draak. Ook altijd steigeren en dan echt op het randje van omklappen. Nou wij hebben eerst geprobeerd hem dan weer voorwaarts te rijden dat werkte eerst wel, maar later wou hij dat ook niet meer. Toen stond er telkens iemand in de bak die hem op z'n buik tikte, werkte totaal niet. Toen heb ik hem 1 x tussen de oren geslagen en het was over. Dit heb ik bij meerdere paarden mee gemaakt. Ik vind het een goede methode de meeste paarden stoppen dan met steigeren. Dan kunnen jullie wel zeggen je moet je paard goed opvoeden, maar hij was goed opgevoed, je kon er alles mee doen, maar soms ging gewoon dat knopje om.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:05

Urielle schreef:
Nadya schreef:
Want het is toch echt geen normaal, gezond gedrag als je je paard goed opgevoed hebt. Knipoog

Helaas voedt niet iedereen zijn paard goed op.
En je kunt ze moeilijk maar naar de slacht doen omdat iemand anders zijn paard verkl00t heeft....

Kan wel hoor, moeten we alleen 5 slachthuizen erbij bouwen in Nederland om de toestroom van deze paarden te kunnen afhandelen en het nationale gerecht wordt dan frikandel speciaal Clown.
Persoonlijk probeer ik dan toch liever nog even de methode "goedgerichte mep tussen de oren of een klap voor zijn kop" al vinden een hoop mensen dat getuigen van onkunde of sjielug.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:31

Ik hoor hier mensen zeggen dat ze nog nooit een paard tussen de oren hebben geslagen: gelukkig voor jullie en hoop dat jullie ook nooit in de situatie komen! En dat het zielig is: ja, wel als het niet terecht is!
Maar komt een paard omhoog met het doel om jullie eraf te gooien, dus niet uit pijn of vrolijkheid, wat doen jullie dan? Ik tik hem tussen de oren, niet met eieren of pakken melk, maar gewoon met de zweep of met de hand. En dan bedoel ik een tik en niet een slag waardoor ze knock-out zijn!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:34

Ook uit vrolijkheid krijgt hij gewoon een knal voor zijn kop aangezien ik niet van deze geintjes houdt omdat ze levensgevaarlijk zijn. Als hij vrolijk is gaat hij maar bokken of een sprintje trekken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:36

frisiangirl schreef:
Ik hoor hier mensen zeggen dat ze nog nooit een paard tussen de oren hebben geslagen: gelukkig voor jullie en hoop dat jullie ook nooit in de situatie komen! En dat het zielig is: ja, wel als het niet terecht is!
Maar komt een paard omhoog met het doel om jullie eraf te gooien, dus niet uit pijn of vrolijkheid, wat doen jullie dan? Ik tik hem tussen de oren, niet met eieren of pakken melk, maar gewoon met de zweep of met de hand. En dan bedoel ik een tik en niet een slag waardoor ze knock-out zijn!

Juist!

Volgens mij hebben mensen hier een beeld voor ogen van een Mohammed Ali te paard die zijn paard knock-out slaat omdat hij steigert. Een tik is meestal voldoende om het paard weer tot zijn verstand te roepen...!

@ Daniella: Amen! Onder het zadel geen gekloot! dat doen ze maar op de wei of tijdens het losgooien of zo! Maar niet als ik er op zit!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:40

daniella74 schreef:
Als hij vrolijk is gaat hij maar bokken of een sprintje trekken.

En dat ook graag zonder mij. Vork Onder het zadel wordt er gewerkt. Zoals Adil zegt: op de wei en met losgooien hebben ze tijd genoeg om gek te doen, dus dat uurtje dat je er opzit -als het al een uur is- gewoon even normaal doen graag.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:56

Ik heb ook liever dat hij dat doet zonder mij maar ik vind dat toch heel wat minder erg dan op de achterbenen staan en ook wat makkelijker op te lossen want ik trek gewoon zijn kop weer omhoog of trek het bit achter zijn oren zonder gewetensbezwaren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:47

Lusitana schreef:
Slaan, in het algemeen, is het ultieme teken van onmacht en stomheid. Een beetje slim en verantwoordelijk persoon voorkomt situaties en lost situaties op, ook nood situaties, zonder slaan.

Da's makkeljik kletsen. Bloos

Nadya, tuurlijk is er sprake van abnormaal gedrag bij loodrecht overeind komen, of hierarchie problematiek. Idd is er sprake van symptoombestrijding maar er is werkelijk geen enkel paard (sorry voor alle Penny's die ik hier mee kwets) wat 100 % betrouwbaar is en op elke seconde van een moment in te schatten. Dat is gewoon niet mogelijk, ik geloof daar niet in.

Als een paard levensbedreigende acties onderneemt dien je juist vanuit je macht op te treden en nadya, ik heb meegemaakt dat ik daar een paard wat compleet me door het lint ging- weer op 4 benen ging staan, en de relatie was daarna totaal niet verstoord. Knipoog

Niet iedereen slaat uit onmacht en nogmaals- het lijkt me nogal situatie afhankelijk. Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:49

Er staat ook dat er uitzonderingen zijn, maar als een paard herhaaldelijk bepaald gedrag vertoond, wil hij echt wel wat duidelijk maken. En het is altijd belangrijk om oorzaken op te sporen en niet er maar van uit te gaan dat een paard een klier is.

Wat dat betreft van "geen gekloot onder het zadel", helemaal mee eens, maar corrigeren dient wel op een fatsoenlijke manier en terecht te gebeuren en "een oplawaai" hoort daar beslist niet bij. Dat is geen corrigeren, en heeft niets met rijkunst te maken, dat is je onmacht of boosheid ontladen.

En, nogmaals, bij steigeren zijn er ander oplossingen te bedenken.

Maar heel vaak is de basis gewoon al ver te zoeken. Er zijn mensen die een paard in de krul trekken, slechte, warrige hulpen geven, soms ook nog veel te grof en dan maar roepen dat het paard niet deugt als die even aangeeft dat zoiets echt teveel is.

Er zijn mensne die al op een paard gaan zitten met de gedachte : "Ik zal hem een even goed aanpakken".
Dan denk ik "Waar rijdt je eigenlijk voor?" Om wat agressie te ontladen? Niet om de rijkunst en zeker niet om het paard gecontroleerd beweging te geven.

Ik vraag me soms af waar men zo'n attitude aanleert.

Snuitje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:08

Soms moet je een paard nu eenmaal laten weten wie de baas is en dat het niet de bedoeling hij dat hij/zij het
heft zelf in handen neemt. Er zijn verschillende manieren om dit te laten merken maar in noodsituaties waar er snel gereageerd moet worden werkt een tik vaak het beste. Vergelijk het met een klein kind dat een hete plaat wil aanraken of in paniek de weg op wil rennen; vaak is er hier geen tijd om volgens het boekje te reageren maar werkt instinctief en hardhandig reageren beter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:20

Het gaat niet om het feit of je al of niet een tik mag geven. Corrigeren hoort erbij. Het gaat om slaan tussen de oren, wat gewoon buiten alle normen en waarden valt van rijkunst.

Kijk naar datzelfde kind, het maakt heel wat uit of je die een pets op haar arm of kont geeft, of haar zo'n oplawaai in het gezicht geeft dat haar hoofd draait of er een eind hout bij pakt.... De mate van de straf is dan niet in verhouding met wat het kind gedaan heeft of van plan was.

Het maakt ook nog uit of dat kind al of niet al een waarschuwing genegeerd heeft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:35

Lusitana schreef:
Er staat ook dat er uitzonderingen zijn, maar als een paard herhaaldelijk bepaald gedrag vertoond, wil hij echt wel wat duidelijk maken. En het is altijd belangrijk om oorzaken op te sporen en niet er maar van uit te gaan dat een paard een klier is.

Eens. En veel van die oorzaken liggen in een slechte opvoeding.
En dan moet je dat aanpakken, paard heropvoeden. Het steigeren is mss ooit begonnen omdat een domme Penny haar paard dat aanleerde, en vervolgens leerde het paard dat hij op die manier fijn de baas kon zijn, en gebruikt hij het ieder ogenblik om... wat dan ook.
Het gevolg van een domme, inconsequente opvoeding.

Maar het paard zal WEL heropgevoed worden, en soms heb je bij verpeste paarden harde maatregelen nodig. Dan kan een bok idd een klap tot gevolg hebben, en steigeren net zo goed.
En toch... vind ik dat nog niet zo zielig, je ziet bij veel paarden dat als de grenzen en regels duidelijk zijn, dat de paarden dan fijn in hun vel komen, en graag willen werken.

Wat ik dan wel zielig vind (en ja, dat vind ik echt zielig) dat het NODIG is. Dat het paard blijkbaar door zijn domme eigenaar zo in de war is gebracht, dat extreem gedrag nog de enige manier is om tot het baasje door te dringen... Verdrietig en bij sommige baasjes zelfs dan nog niet.

Dan kun je een paard weer manieren leren (en de eigenaar een levenslang paardenverbod geven Boos! ) of het paard een enkeltje Stegeman doen... en wat is DAN het meest paardvriendelijk?

En ja, een paard kan last hebben van de rug, last van het zadel, last van een vervelende ruiter...
En een gevoelige ruiter zal dat snel genoeg oppikken en oplossen, zonder dat het ooit tot bokken/steigeren komt...

En bij een ongevoelige ruiter... tja daar wordt het wel gevaarlijk gedrag... en dat resulteert dan weer in Stegeman of africhtingsstal...
Mijn punt is, dat de problemen beginnen bij de eigenaar, en dat degene die het paard dan weer manieren bijbrengt soms hard in zal moeten komen, is niet de schuld van diegene...
Lusitana schreef:
Er zijn mensne die al op een paard gaan zitten met de gedachte : "Ik zal hem een even goed aanpakken".
Dan denk ik "Waar rijdt je eigenlijk voor?" Om wat agressie te ontladen? Niet om de rijkunst en zeker niet om het paard gecontroleerd beweging te geven.

Ik vraag me soms af waar men zo'n attitude aanleert.

Oh, maar die leer je gemakkelijk aan hoor... bij veel maneges hoort het standaard bij het lespakket.
Bij sommigen is het aangeboren... die hoeven dat niet eens te leren.

En sommigen hebben er wel goede bedoelingen mee. Als een paard verreden is, zul je dat ook aan moeten pakken... en daar heeft het paard veel baat bij. Maar dan sla je het paard niet lens, uiteraard.
Nadya schreef:

En daar ligt het probleem.
Niet bij degene die het paard weer moeten heropvoeden.

Even voor de duidelijkheid:
Ook ik ben geen voorstander van een klap tussen de oren geven.
Ik heb echter geen problemen met een goed gerichte tik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:30

Ik ook niet, en voor de duidelijkheid, ik heb paarden en ponies gehad waar een ander dus niks meer mee kon.
En ik heb hier te maken gehad met Princesa (in mijn profiel) een abnormaal paard door gebrek aan "handling". In het begin moest ik daar bij met helm op de stal in! De hoeven vlogen me om de oren. Toch wilde dit paard mij alleen maar bang maken omdat ze bang van mij was. Gelukkig ben ik niet het type van ram er maar op los, en mijn stem en veel negeren was genoeg. Dit paardje liep al snel als een hondje achter me aan en heb ik zonder gebruik van een rijbaan of helper ingereden. Ze wilde dan ook nog best wel vrolijk bokken en steigeren omdat ze gewoonweg de rest van de week haar stal met kleine uitloop niet uitkwam. Dat deed ze echt niet om mij er af te krijgen of uit verzet, ze deed verder wat er gevraagd werd. Had ik haar eerst gelongeerd bv, had ik nergens last van gehad, maar er was daar dus geen ruimte voor, we moesten meteen de paden op. Dan neem ik dat soort dingen op de koop toe. Het is een gevolg van omstandigheden. Overigens ging ze gewoon weer op vier benen bij aandrijven en had ik geen gemep en zeker niet tusen de oren nodig. Maar ze was dusdanig gestoord dat ze ongeschikt voor het kind waar ze voor bedoeld was. Ze is trouwens jammerlijk door een gebroken been aan haar einde gekomen, maar dit is een voorbeeld van een paard wat totaal gestoord/levensgevaarlijk was geraakt als je dat met geweld had aangepakt, want haar onderliggende reden was ANGST.
Ik moet er ook bij zeggen dat dit paard als veulen is weggegeven door de fokker, wetende dat er van alles aan mankeerde, lichamelijk en geestelijk. We hebben het dus echt over een abnormaal paard. En zelfs daarbij was slaan geen oplossing...Dat wil ik maar even zeggen.

Maar ik kan ook rustig zeggen dat als mijn veulen volop van achteren tegen me aanbotst, ze ook gewoon een vuist tegen haar lijf krijgt. Ze zou nl ook van een ander paard een trap daarvoor krijgen. Dat is gewoon basisopvoeding op z'n paards, wat ze heel goed begrijpen.

Maar rijden met name, is iets nieuws/tegennatuurlijks voor ze en het is wel zo eerlijk omdat vriendelijk en duidelijk te houden.
En duidelijk is: dit wel, dat niet en dat kan heus met een tik, maar in de mate die de situatie verdient en vooral op het juiste moment en gevolgd door een beloning (en dat kan best alleen met de stem) als het dan wel doet wat er gevraagd wordt, zodat het bevestigd krijgt dat het gewenste resultaat is bereikt.
Het valt mij op dat die zo scheutig zijn met meppen, niet of nauwelijks belonen.

Kan daar ook wel wat leuks over vertellen:
Tijdens een clinic in Nederland was er een paard dat niet wilde gaan. Letterlijk bleef staan dus. amazone sloeg haar zweep er bijna op stuk, maar geen stap. clinicgever erop. geeft het paard ene klopje op de hals en het paard schrikt heeeel heftig. waarop hij zegt :"Paard is banger voor ene klopje dan voor d ezweep, dat geeft wel te denken" en dat geeft ook te denken. Onnodig te zeggen dat het paard op een gewone hulp een stapje voorwaarts deed en bij beloning van dat stapje nog wel wat meer durfde en uiteindelijk gewoon voorwaarts ging...

Een duidelijk voorbeeld waar slaan echt geen oplossing was en normale hulpen en belonen wél. Mensen zouden dat eens vaker moeten proberen ipv meteen maar er op los te slaan.

Wat er verder aan mankeert is dat veel maar aannemen dat hun paard heus wel weet wat ze willen/bedoelen. Dat hoor ik ze vaak zeggen. Maar dan vraag ik wat voor een hulp ze geven, en dan kan ik dara ook geen wijs uit worden, dus hoe kun je dan van ene paard wat verwachten? Ze kunnen geen gedachten lezen. Je moet ze logische hulpen geven en op been reageren moet ze bovendien nog worden aangeleerd.

De basis van de ruiter en paard verhouding is vertrouwen. Maar hoe kan je paard je vertrouwen als het geslagen wordt als het je maar half begrijpt?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:36

Denken jullie nu serieus dat als je een goede band hebt met je paard en je paard om een reden compleet uit zijn plaat gaat en jou en hem of haarzelf in gevaar brengt (neigen achterover te slaan, dat als je het dan een knap verkoopt tussen de oren om het tot bedaren te brengen, jou daarna nooit meer vertrouwen zal?..Dan moet er van te voren al iets zijn fout gegaan lijkt me..

Al eens meegemaakt dat er iemand gewond raakte in je kennisenkring of stierf?.. Het is hier gebeurd, meisje van 16 op een paard die nooit een stap verkeerd zette. Ze stierf door een gescheurde aorta..Meisje deed trouwens niets raars en paard was medisch prima in orde.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:10

detour schreef:
Denken jullie nu serieus dat als je een goede band hebt met je paard en je paard om een reden compleet uit zijn plaat gaat en jou en hem of haarzelf in gevaar brengt (neigen achterover te slaan, dat als je het dan een knap verkoopt tussen de oren om het tot bedaren te brengen, jou daarna nooit meer vertrouwen zal?..Dan moet er van te voren al iets zijn fout gegaan lijkt me..

dat denk ik niet dat weet ik gewoon zeker, geweld lost niks op
bij mense niet dus bij paarden ook niet.