6 jarig paard die Z2 loopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_s

Re: 6 jarig paard die Z2 loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:38

Nee hoezo, moet dat dan om het eens met elkaar te zijn Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:39

het had toch gekund?..

Maar goed.

Jasmijn, ben trouwens met je eens dat je best trots mag zijn op jezelf en je paard als je wat hebt bereikt, zeker als de weg er heen niet over rozen ging.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:57

Ik ben het met Jasmijn eens. Hoe meer ervaring je krijgt (ongeacht welk nivo) hoe makkelijker het eerste stuk je wordt. Ik merk dat ook ontzettend met mijn paard. Ik ben geen Z ruiter en zal het ook nooit worden, maar mag wel graag paarden opleiden. Bij elk paard wordt het wat simpelere. Als ik nu een 3 jarige onder mijn kont krijg stuur ik daar een stuk handiger op weg dan een van de eerste paarden op die leeftijd.

Dat zal met ieder ander niet anders zijn. Je hebt immers de ervaring, dus antipiceer je veel makkelijk op eventuele problemen en je herkent problemen sneller.

Ik denk dat als ik bij de M kom het voor mij ook een stuk moeilijker wordt. Die ervaring heb ik niet, dus zal vanaf dat moment ook een stukje moeten aftasten.

Ik ben altijd trots op mijn paard en mijn paard. Ik moet niks, dus ik heb geen reden om niet trots zijn. En dan heb ik het niet eens over prestaties in de ring, maar ook gewoon lekker in de trainig thuis. Gister pakte ik stiekum een gebroken lijn in galop mee voor het eerst. De eerste keer vielen we terug in de draf. De keren daarna galoppeerde we met 2 hoeven in de neus door. Dan kan ik trots op ons zijn. Op hem omdat hij het toch maar even doet, op mezelf omdat het een bevestiging is dat ik op de goede weg zit.

Verder kijk ik niet ''op'' tegen 'Z ruiters en heb ook geen afgunst. Ik heb ook niet het idee dat de meeste Z ruiters neerkijken op de lagere klasses. Enkele uitzonderingen daargelaten. Maar dat heb je in elke discipline en elk nivo.

Ik zeg altijd: We hebben met ons allen 1 ding gemeen, en dat zijn de paarden...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:03

Hoe meer ervaring je krijgt (ongeacht welk nivo) hoe makkelijker het eerste stuk je wordt. Ik merk dat ook ontzettend met mijn paard. Ik ben geen Z ruiter en zal het ook nooit worden, maar mag wel graag paarden opleiden. Bij elk paard wordt het wat simpelere. Als ik nu een 3 jarige onder mijn kont krijg stuur ik daar een stuk handiger op weg dan een van de eerste paarden op die leeftijd.

Dat is precies wat ik net aankaartte; dan zijn we het dus met elkaar eens, alleen verwoorden we het anders.

Mbt ruiters die neerkijken op lager geschoolden qua dressuurnivo; als ik mensen met praatjes en hoger nivo op mijn Volbloed zette waren ze snel klaar met hun babbels.

Een slim paard prikt zo door kapsonespenny's heen. Prachtig! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:16

Je word idd steeds handiger bij steeds meer paarden.

Maar wat ik eerder ook al tegen Kim zei gaat voor jou vast ook wel op WBC Ja
Als jij nu zegt ik ga er eentje wel doorrijden, zit je zo in het Z.
Je basis ken je, omdat je die al vaak een paard hebt geleerd.
En gezien de rest van de klasses toch uit die basis komt Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:43

het enige wat ik goed kan is de basis "erin" rijden, kan ook wel een goed gereden "hoger geschoold" paard narijden......

maar ik zal nooit vergeten dat ik ooit op een oud int GP peerd die toen al wel 23 was zat (ik was toen 24 Lachen ) en in wissels om de pas zat, gewoonweg omdat IK uit balans was Lachen ... Hoe bedoel je deksel op je neus Lachen Lachen

Bij Tyrza reed ik naast de jonkies ook af en toe op een hoger opgeleid paard (is heel goed om weer even te voelen waar je ook al weer heen moet met die jonkies, he RK... Kawa kan dat ook heel goed Lachen ) ik rij contragalop, wil afwenden om van hand te veranderen, krijg toch een of rare sprong Lachen Lachen we zijn er nog steeds niet achter wat er nou waar in welke vraag of reactie van hem of mij verkeerd ging Lachen

Bottom line, ik ben geen talent..... ja in de basis Lachen ik ben handig, voel goed aan en reageer hierop adequaat, waar ik de ene een draai om zn oren geef krijgt de andere een aai over zijn bol voor "hetzelfde" vergrijp...... En een ding kan ik gewoon echt over mezelf zeggen in volle overtuiging. Ik heb altijd nette, eerlijke paarden afgeleverd die goed aan de hulpen staan, die recht zijn en waar eigenlijk iedereen zo mee weg kan rijden (tis me alleen met mijn enigste eigenste niet gelukt Lachen, maargoed daarom past hij misschien ook wel bij me Lachen )

Een paar jaar geleden heb ik eens op Kawa gezeten (jaja in mijn motorpak nog wel *LOL* Ik had toen al denk ik in geen 3 jaar meer op een ouder paard dan 4/5 gezeten, dus echt, echt alleen basiswerk... eigen beentjes, recht, been is naar voren.. bladibla. Maar met Kawa wist ik ineens weer waarom die basis zo belangrijk is, want een paard loopt geen appuyement als hij niet recht is en aan de been en zithulpen Lachen ......... Dan weet je dus ineens weer waar je het eigenlijk allemaal voor doet, waar je heen wil met die jonkies en waarom die basis dus zo gruwelijk belangrijk is.......

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:09

jasmijn78 schreef:
Ik denk dat dat echt je eigen beleving is. Ik rijd zelf Z2 en ik kijk niet neer op ruiters die in lagere klasses rijden, zeker niet. Ik realiseer mij alleen wel dat ik ook dacht toen ik L reed dat ik al een heel eind was, en toen ik verder kwam, dat dat bar tegenviel. En nog steeds; hoe verder ik kom, des te meer ik mij realiseer hoe moeilijk het eigenlijk wel niet is. Ik snap nu dat dingen die er bij andere zo eenvoudig uitzien, helemaal niet zo eenvoudig zijn.

Vorig jaar was ik trouwens ook nog L ruiter met mijn andere paard, en toen realiseerde ik mij ook dat het met elk paard toch weer anders is, en de weg gewoon weer opnieuw afgelegd moet worden. Maar met mijn jonge paard kan ik nu wel beter inschatten wanneer hij ergens klaar voor is. Dat is mijn ervaring en mijn voordeel ten opzichte van ruiters die dat traject nog niet hebben afgelegd. Ik realiseerde mij dat je niet kun weten wat voor weg je nog te gaan hebt, als je nog maar halverwege bent. Niks ten nadele van lager geklasseerde ruiters, maar dat is gewoon mijn ervaring. En als ik dat zo stel en jij, Yvonne, vat dat zo op alsof ik 10 treden hoger sta dan jij, dan is dat toch echt jou probleem Vork

Bovendien vind ik dat je wel trots mag zijn op behaalde plaatsingen en klasseringen, ongeacht welke klasse. Dat schijnt heel vreemd te zijn hier op bokt, maar toch vind ik dat. Knipoog

Ik denk dat deze discussie daar ook een beetje om draait: 'tegenstanders' van een 'jong' paard in het Z2 hebben vast zelf nooit het ritje naar hogere klasses gemaakt. Het wordt inderdaad steeds gemakkelijker om een jong paard op te leiden. Z2 is nog steeds basis. De overstap naar Nationaal is ook altijd zo'n aha-erlebnis: ow, er is nog meeeer!?
In het ritje naar 'hoger' heb ik ook dat 'brugklas gevoel' gehad: na een zeer succesvolle basis, moest ik serieus goeie proeven rijden om succes in de subtop te krijgen. Ook daar groei je in. En: ook tegen de subtop wordt weer opgekeken. (ik kijk nog altijd met veel respect naar mijn 'conculega's')

EEN GEMISTE KANS! Leren is het devies, niet (alleen) tegenop kijken! 'Grand Prix worden is een keuze' zei mijn intructeur Leunus van Lieren, 'de keuze dat je wilt leren, jezelf en je paard wil ontwikkelen'. En een 6-jarige die succesvol in de Z2 loopt is daar een mooi uitgangspunt voor.

De reden dat het makkelijker gaat om een paard op te leiden is simpel: je weet waar je naartoe wil. Je weet dus ook welke problemen je moet en kán voorkomen. Geloof me: heel veel problemen horen bij de 'standaardprocedure':
- Hij kan achterwaarts, nu wil hij niet meer stil staan
- hij is niet recht / zit vast op 1 kant
- hij gaat hangen
- als ik been geef galopeerd hij aan
- als travers wil, galopeerd hij aan
- kan ik de eenvoudige galopwissels, wil hij niet meer van galop naar draf
- enz. enz. enz.

detour schreef:
Mbt ruiters die neerkijken op lager geschoolden qua dressuurnivo; als ik mensen met praatjes en hoger nivo op mijn Volbloed zette waren ze snel klaar met hun babbels.

Een slim paard prikt zo door kapsonespenny's heen. Prachtig! Haha!

Sorry, toch een kritisch nootje: ik vind dat ik mijn paard pas écht goed voor elkaar heb, als iedere mienkuukel er fijn op weg kan rijden.
En: nee, je ontvangt geen toverstafje bij promotie naar een hogere klasse. Een paard wat niet correct is afgericht of van nature niet handig is, tover je niet in een kwartiertje om tot een toppertje, ondanks dat je zelf de kunstjes kent....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:15

Dat ben ik dus niet met je eens, sommige paarden zijn enorm eenkennig. En mijn merrie accepteerde gewoon weinig druk maar kon prima lopen. Alleen door ruiters die haar in haar waarde lieten en hun eigen zwakheden kenden. Ze doorzag je zwakheden en pakte je erop. Slimme paarden presteren vaak prima, maar wel onder de juiste ruiter. En ze hebben groot gelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:24

Die van mijn avatar was Z dressuur en int springen voor zijn ongeluk, na zijn ongeluk ben ik hem gaan rijden, maar geloof nou niet dat je daar een ruk en plukker op moest zetten, want dan ging hij echt flikflakken.... een beginner of klein kind helemaal prima, ding brak nog liever zijn eigen poten dan dat de ruiter ernaast zou gaan........ maar iemand die het hem wel even ging vertellen, en dan op een wat onsensibele manier, ging er echt, echt naast...... accepteerde hij niet!

Ik liet hem altijd op woensdag met een beginners kinderles meelopen, kan je het je voorstellen .... peerd trok je van stal, dan gingen de aders er al gelijk op, zadel erop was neusgaten wijd open........ en daar ging hij joh, met een puppie van 8/9 door de baan elke pas proestend, ogen en neus wijd opgengesperd en aders er dik op......... maar niks nooit een pas verkeerd zetten.....

Ooit zijn ze zo dom geweest om hem toch maar een keer in een gevorderde les mee te laten lopen, want hij was toch zo braaf met die puppies (ik kon op woensdag toen nooit) dat was eenmalig Lachen arme kind heeft alle hoeken van de bak gezien.....

hij heeft een keer mij ernaast gegooit (ik reed hem toen ik een jaar of 16/17 was) Ik had een k humeur, en hij deed eigenlijk niks verkeerd genoeg, en ik strafte overmatig (ik moest kennelijk mijn agressie kwijt) en dat heb ik dus geweten, was een pijnlijke maar wel les voor het leven Knipoog . Toen reed ik alleen maar net 3 jarige dus kon echt wel wat uitzitten, maar hij kreeg me er toch naast joh..... ik lig, hij staat stil, draait zich om........ en kijkt naar me echt met zo een blik van "zo jongedame, duidelijk!!!!)

ja dus, boodschap was doorgekomen Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:13

Vido schreef:
Sorry, toch een kritisch nootje: ik vind dat ik mijn paard pas écht goed voor elkaar heb, als iedere mienkuukel er fijn op weg kan rijden.
En: nee, je ontvangt geen toverstafje bij promotie naar een hogere klasse. Een paard wat niet correct is afgericht of van nature niet handig is, tover je niet in een kwartiertje om tot een toppertje, ondanks dat je zelf de kunstjes kent....

Hier ben ik het niet zo mee eens. Elke ruiter rijdt anders. Het overgrote deel rijdt met veel been en druk. Iets wat je bij de mijne niet hoeft te doen. Het is geen kreng. Erg braaf paard, maar als je teveel druk geeft, dan geeft hij niet na en komt zijn onderhals erop. Teveel been betekent 3 versnellingen te hoog de baan door. Alleen stille benen en handen komen op mijn paard. Zo is hij ook opgeleid. Dan kan je het 10 keer anders willen doen, dan doet hij het niet voor je. Dat terwijl hij netjes opgeleid is. Helemaal volgens mijn eigen principe dat paardrijden niet moeilijk is. Ik vraag, ik krijg en ik geef. Ik blijf niet vragen. Ik ben van mening dat het hier bij de meesten dan ook fout gaat. Bijna alle rijtechnische fouten kan je hier op terug brengen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:23

Vido schreef:
De reden dat het makkelijker gaat om een paard op te leiden is simpel: je weet waar je naartoe wil. Je weet dus ook welke problemen je moet en kán voorkomen. Geloof me: heel veel problemen horen bij de 'standaardprocedure':
- Hij kan achterwaarts, nu wil hij niet meer stil staan
Nooit geen problemen mee. Daarbij is achterwaarts voor de echt jongen dieren niet aan te raden, maar ik heb nooit problemen dat ze niet willen stil staan. Ik leer het ze altijd zonder hulp en eerst aan de grond. Onder het zadel neem ik het vervolgens 1 keer in de week mee. Ook als ze het nog moeten leren. Afwisselen met halthouden en aandraven.
Die probleem kan je bij elk paard op elk nivo terug vinden. Rechtrichten doe je een paardenleven lang
- hij gaat hangen
Rijtechnische fout van de ruiter. Als jij niks vast houd dan heeft het paard niks om op te hangen
Vindt ik geen fout. Paard reageerd alleen iets over enthousiast. hij heeft duidelijk lol in het werk en begint mee te denken. Hoewel het teveel is, maar paarden gaan vaak van het ene uiterste in de andereals ik been geef galopeerd hij aan
Weer een ruiterfout. Galophulp is imo anders dan de galop hulp
Wederom een ruiterfout. Teveel en te vaak in doorgetraind. Afwissleing is niet voor niets zo belangrijk tegen afstomping
- enz. enz. enz.

Zoals ik eerder is paardrijden niet moeilijk. Je moet alleen wel de balans weten te vinden. Ik ben erg blij dat ik dankzij mijn goede vriendin de balans nu heb gevonden. Zo oud ben ik niet, maar ik deel niet de ervaring die zij wel heeft. Ik heb veel aan haar mbt het rijden. Houd het simpel en verstaanbaar voor het paard. Als je 4 keer achterwaarts gaat is het niet raar dat hij de 5e keer uit zichzelf achterwaarts zal gaan.

Ze zeggen niet voor niets dat overdaad schaad. ik ben het overigens voor de rest helemaal met je eens hoor.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:33

WinBinChes schreef:
Vido schreef:
De reden dat het makkelijker gaat om een paard op te leiden is simpel: je weet waar je naartoe wil. Je weet dus ook welke problemen je moet en kán voorkomen. Geloof me: heel veel problemen horen bij de 'standaardprocedure':- Hij kan achterwaarts, nu wil hij niet meer stil staan
Nooit geen problemen mee. Daarbij is achterwaarts voor de echt jongen dieren niet aan te raden, maar ik heb nooit problemen dat ze niet willen stil staan. Ik leer het ze altijd zonder hulp en eerst aan de grond. Onder het zadel neem ik het vervolgens 1 keer in de week mee. Ook als ze het nog moeten leren. Afwisselen met halthouden en aandraven.
Die probleem kan je bij elk paard op elk nivo terug vinden. Rechtrichten doe je een paardenleven lang
- hij gaat hangen
Rijtechnische fout van de ruiter. Als jij niks vast houd dan heeft het paard niks om op te hangen
Vindt ik geen fout. Paard reageerd alleen iets over enthousiast. hij heeft duidelijk lol in het werk en begint mee te denken. Hoewel het teveel is, maar paarden gaan vaak van het ene uiterste in de andereals ik been geef galopeerd hij aan
Weer een ruiterfout. Galophulp is imo anders dan de galop hulp
Wederom een ruiterfout. Teveel en te vaak in doorgetraind. Afwissleing is niet voor niets zo belangrijk tegen afstomping
- enz. enz. enz.

Zoals ik eerder is paardrijden niet moeilijk. Je moet alleen wel de balans weten te vinden. Ik ben erg blij dat ik dankzij mijn goede vriendin de balans nu heb gevonden. Zo oud ben ik niet, maar ik deel niet de ervaring die zij wel heeft. Ik heb veel aan haar mbt het rijden. Houd het simpel en verstaanbaar voor het paard. Als je 4 keer achterwaarts gaat is het niet raar dat hij de 5e keer uit zichzelf achterwaarts zal gaan.

Ze zeggen niet voor niets dat overdaad schaad. ik ben het overigens voor de rest helemaal met je eens hoor.

Clown Denk dat je mijn punt even mist hier: het ging er niet over waar problemen vandaan komen, dat vind ik helemaal niet interessant, ik weet namelijk wel wie ze op moet lossen. Nee, het ging erover dat je in de opleiding van een paard steeds maar weer dezelfde problemen tegen komt, haast als standaard-procedure. Ook bij het geven van les zie ik dat steeds weer terug. Het is geruststellend en verhelderend dat heel veel problemen 'erbij horen' in de ontwikkeling van ruiter en paard. En zodra je wat meer van de wereld (lees: het hoger-opleiden van paarden) hebt gezien, ken je al heel veel van dit soort procedures. Dat was mijn punt.

En vandaar dat een jong dier op Z2 niveau rijden minder moeilijk wordt. Daar ging het over.

Je oplossingen zijn verder prima denk ik, problemen die je (blijkbaar nog) niet bent tegengekomen, kom je misschien nog wel eens tegen. Denk er dan nog eens aan: geen stress, het hoort er gewoon bij, standaard-procedure.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:19

ik weet wel zeker dat de meeste paard van Gert van het Hof door de meeste niet na te rijden zijn!....ondanks dat krijgt hij de paarden wel zover en kan hij ook nog eens goed rijden (ik zal niet zeggen dat hij nu de perfecte stijl heeft, maar zo heb ik bv een gestoord paard waar ook maar een kleine % is die daar op weg rijdt. blijkbaar kon niemand wat met dat dier, en dan heb ik het ook over profs. ik kan lezen en schrijven met het dier (oke niet altijd Haha! ) maar wel op mijn manier!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:03

Het is waar dat het elke keer makkelijker wordt. Ik had al verschillende paarden L gereden (daarna werden ze verkocht, dus het was niet dat ik zelf niet verder kon komen), en mijn eigen paard reed ik in no time M+ punten. Helaas heb ik haar wegens omstandigheden moeten verkopen; ik was echt wel Z geworden en zonder al teveel problemen. Heb ook meerdere Z paarden van anderen gereden zonder ze op wedstrijden uit te brengen, dat scheelt ook wel btw. èn ik heb hele goeie begeleiding (GP dres., Orun 1,2,3, èn Z jury)... Tòch vind ik het echte begin leuker. Lachen
Basinami hier op Bokt heeft mijn M paard nu trouwens en rijdt haar super leuk! Ik ga nu weer een paard in het L starten dat ik zelf heb afgericht en al eerder een paar keer L1 heb gestart (met wp). Het gaat nu al weer een tijdje vrij goed met mij, dus maar weer rustig aan proberen. Heb er weer zin in. Kijken of ik nu een keer geluk heb... Ze is al 7, dus ik hoef niet meer erg rustig aan te doen. Tong uitsteken

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:06

Vido schreef:
WinBinChes schreef:

Clown Denk dat je mijn punt even mist hier: het ging er niet over waar problemen vandaan komen, dat vind ik helemaal niet interessant, ik weet namelijk wel wie ze op moet lossen. Nee, het ging erover dat je in de opleiding van een paard steeds maar weer dezelfde problemen tegen komt, haast als standaard-procedure. Ook bij het geven van les zie ik dat steeds weer terug. Het is geruststellend en verhelderend dat heel veel problemen 'erbij horen' in de ontwikkeling van ruiter en paard. En zodra je wat meer van de wereld (lees: het hoger-opleiden van paarden) hebt gezien, ken je al heel veel van dit soort procedures. Dat was mijn punt.

En vandaar dat een jong dier op Z2 niveau rijden minder moeilijk wordt. Daar ging het over.

Je oplossingen zijn verder prima denk ik, problemen die je (blijkbaar nog) niet bent tegengekomen, kom je misschien nog wel eens tegen. Denk er dan nog eens aan: geen stress, het hoort er gewoon bij, standaard-procedure.

Ow Clown Dan heb ik je standpunt even gemist, gebeurt me wel vaker, blond he Haha!

Ik ben het zeker wel met je eens, we zullen het wel zien. Voor de verandering gaat dit paard niet weg, dus wie weet wat de toekomst brengt Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:59

Yvonnelind schreef:
Het is waar dat het elke keer makkelijker wordt. Ik had al verschillende paarden L gereden (daarna werden ze verkocht, dus het was niet dat ik zelf niet verder kon komen), en mijn eigen paard reed ik in no time M+ punten.

Yvonne, nu je dit zelf stelt, kun jij je nu dan ook voorstellen dat ruiters die het hele basis-traject al (meerdere malen) hebben afgelegd (dus B tm Z2) een jong paard vrij eenvoudig, zonder overbelasting naar het Z2 kunnen rijden?

Vido schreef:
De reden dat het makkelijker gaat om een paard op te leiden is simpel: je weet waar je naartoe wil. Je weet dus ook welke problemen je moet en kán voorkomen.

Precies!

Vido schreef:
In het ritje naar 'hoger' heb ik ook dat 'brugklas gevoel' gehad: na een zeer succesvolle basis, moest ik serieus goeie proeven rijden om succes in de subtop te krijgen.

Wij gaan straks ook naar de 'brugklas' Haha!

Vido schreef:
En: ook tegen de subtop wordt weer opgekeken. (ik kijk nog altijd met veel respect naar mijn 'conculega's')

Opkijken wordt altijd meteen zo in het negatieve getrokken door veel bokkers... Ik heb altijd het idee dat men liever zoekt naar fouten, dan eruit pikt wat goed gaat. Of dat het een schande is te erkennen dat er ruiters zijn die iets beter doen dan jij. Dat je daarmee jezelf tekort doet ofzo... Dan moeten meteen alle sterke punten gebagetaliseerd worden met opmerkingen als: ja, zij heeft de jury mee, of met zo'n duur paard kan ik het ook, iemand dan per definitie als arrogant bestempelen is ook populair op bokt.

Ik kan echt vol bewondering kijken naar iemand die bijvoorbeeld een mooie serie wissels rijdt. Dan ben ik benieuwd naar zijn of haar ervaringen daarmee. Als ik de kans krijg spreek ik iemand dan gewoon ook aan. Zelden dat ik dan arrogant afgebekt wordt. Want ook hoog geklasseerde ruiters hebben passie voor hun sport, en vertellen graag over hun passie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:05

Het is idd wel zo dat paardenmensen op stallen mekaar soms het daglicht niet gunnen. Ik heb er zelf ook geen problemen mee om te zeggen dat ik iets er mooi uit vind zien. Sommige mensen doen ook alsof hun paard levensgevaarlijk is naar anderen, en zooo speciaal, zo anders..uiteindelijk palkken ze een etiket op hun dier dat nergens meer op slaat en bljiken het brave en leuke dieren te zijn. Herken je dat ook?..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:16

detour schreef:
Sommige mensen doen ook alsof hun paard levensgevaarlijk is naar anderen, en zooo speciaal, zo anders..

Ja dat herken ik wel... Dat is meestal om het uitblijven van prestaties te verbergen of dat ze het eigenlijk allemaal niet zo goed weten. Want als het paard zo moeilijk, zo gevaarlijk en zo lastig is, moeten zij wel heel goed zijn dat ze wel met het paard om kunnen gaan...

Heel vaak wordt gezegd; ja maar mijn paard IS zo moeilijk!!! Dan denk ik meestal; volgens mij vindt JIJ het gewoon moeilijk. Het is toch helemaal geen schande toe te geven dat je iets moeilijk vindt? Paardrijden is een van de meest moeilijke sporten, naar mijn idee.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:19

Ja, idd, daarin ga ik met je mee...Misschien is dat dan oko de reden dat sommige mensen niemand op hun paard laten; stel je toch voor dt de ander er zo mee wegrijdt.. Die lol gun je een ander niet, toch?..

Kan me heugen dat HJ zo wegreed met mijn Volbloed (maar het soms ook moeilijk vond en dat toegaf wat ik dan weer professioneel vond).. Tuurlijk dacht ik: Verdorie, dat lukt me nog niet.. Maar ook: Wauw, kijk eens hoe mooi mijn paardje zo tevoorschijn komt en wat ze kan! Dat was dan weer een reden om flink aan de bak te gaan om het ook te leren. Ben er nu erg dankbaar voor.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:22

Ik wel Haha!, Ik zeg dan altijd, goh, die van mij is juist heel braaf. (en dat is ook altijd wel zo eigenlijk; na een tijdje worden ze altijd braaf).

@ Jasmijn: Dat het voor de ruiter simpel is betekend niet dat het voor het paard ook simpel is...
Ik werk met moeilijk lerende kinderen en al vind ik rekenen zelf heel makkelijk; zij vinden het vaak moeilijk. Met mijn hulp gaat het goed, maar als ze het zelf moeten doen blijkt het vaak toch niet bevestigd te zijn. Soms duurt het nog heel lang voor ze echt rijp zijn om het nivo aan te kunnen. Ik stel me zo voor dat het bij paarden ook zo is. Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:27

Oh, ik liet er wel mensen op als ze nieuwsgierig waren of het beter wisten maar mijn paard koos zelf uit wie ze wel of niet accepteerde; dat deed ze heel fair, vrij direct, zonder smerig te zijn. Soms maakt adt mensen duidelijk dat niet altijd alle paarden hetzelfde zijn!

En idd; zoals je bij kinderen- met of zonder handicap-te maken krijgt met verschillen, zo is dat met dieren ook! daarom is een rutiergevoel imo iets wat daarmee te maken heeft; anticipeer op het dier, kijk naar zijn kwaliteiten en borduur daar op door. pas je aan de grenzen aan en werk samen ipv het onder druk te zetten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:36

Yvonnelind schreef:
Dat het voor de ruiter simpel is betekend niet dat het voor het paard ook simpel is...

Maar je kunt alle paarden niet over 1 kam scheren, net als kinderen. De een leert sneller als de ander... Waar het om gaat is wanneer je als ruiter het basistraject (meerdere malen) hebt doorlopen, je sneller aan kunt voelen/in kunt schatten of een paard ergens klaar voor is. Net zoals een juf door haar ervaring in kan schatten of een kind een niveau hoger kan met lezen.

En als een ruiter goed in kan schatten of een paard ergens klaar voor is, dan zal hij het niet overbelasten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:46

Een kleuter in de kleutergroep kan ik misschien best de spagaat, de split, de salto etc. leren, maar is het ook goed voor het lichaam om elke dag om dat elke dag te trainen..?

Je hebt naast de psyche ook nog eens de lichamelijke rijpheid die voldoende moet zijn. Natuurlijk is tot het Z1 alles voornamelijk basis, maar vanaf het Z2 vind ik dat niet meer het geval. Daar willen ze toch al een behoorlijke graad van verzameling zien in de oefeningen. De training zal tot GP vooral basis blijven, maar tòch zal je ook veel moeten trainen op het verplaatsen van het gewicht naar de achterhand en dat is gewoon best zwaar, ook als je het goed doet. Maar dat is mijn mening...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:47

Ik ga in herhaling vallen Lachen Lachen

Dit soort paarden hoeven geen zware training te volgen Lachen zijn zelfs niet dagelijks onder het zadel ............ en worden zeker niet elke dag getraind

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:29

KiWiKo schreef:
Dit soort paarden hoeven geen zware training te volgen Lachen zijn zelfs niet dagelijks onder het zadel ............ en worden zeker niet elke dag getraind

Yvonne blijft ook steeds in herhaling vallen... Misschien dat zij ooit nog eens tot andere inzichten komt als zij zelf eens een aantal maal Z of hoger heeft gereden???

Yvonnelind schreef:
Je hebt naast de psyche ook nog eens de lichamelijke rijpheid die voldoende moet zijn.

Ik heb jou al eerder gevraagd: wat maakt jou zo deskundig dat we van jou aan moeten nemen dat Z2 voor elk 6-jarig paard to much zou zijn? Je hebt zelf nooit hoger gereden dan M, je bent geen veearts, of ander wetenschappelijk deskundige? Je hebt er geen onderzoek naar gedaan. Waarop baseer jij die bewering? In ieder geval niet op je eigen ervaring. Niet om banketstaaf te zijn, maar hoe kun je ergens een mening over hebben als je het nog nooit ervaren hebt? Als ik straks zz-licht ga starten weet ik ook niet of mijn paard daarvoor klaar is, ik heb dat niveau namelijk nog nooit gereden. Ik ga af op mijn eigen verstand en op de begeleiding van mijn instructeur. Maar pas als ik een aantal ZZ-licht wedstrijden heb gereden kan is vaststellen of we er klaar voor waren. Die ervaring neem ik dan weer mee met mijn andere paard, wanneer die ooit de punten voor het zz-licht binnenhaalt.

Bovendien; je kunt een mooie praatje nakletsen over groeischijven e.d. maar onderzoek heeft uitgewezen dat arbeid niet schadelijk hoeft te zijn voor een paard wat nog in de groei is.