Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Re: Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:45

Niet nodig;) Hebben ze meestal bijna 23 uur perdag dusja.
Ik rijd de mijne bijna iedere dag.. Maar t licht er ook echt aan wat je paardje er van vind..
Afwisseling is wel belangrijk!

j0lan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:35

Mijn paard rijd ik 6 dagen in de week maar probeer wel zoveel mogenlijk af te wisselen!

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:21

Rijd mijn paard 6 dagen in de week en met wedstrijd 7 dagen.
Red ze prima Ja heb genoeg afwisseling en na of voor het rijden staat ze nog ongeveer 5 uur in de wei

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:32

Die van mij krijgt regelmatig rustdagen. Ik vind dit ook goed om te doen dan kunnen de spieren herstellen. Na een wedstrijd bv krijgt ze rust op maandag (als ik zondag heb gereden) en dinsdag zet ik haar weer licht aan het werk, gedurende de week train ik weer wat intensiever naar een volgende wedstrijd toe. Ze staat wel overdag op de wei. Nu heeft ze lekker een weekje vakantie (komt ook wel goed uit met dit weer). Volgende week pak ik haar weer rustig op en in februari ergens heb ik weer wedstrijd. Ik rijd zo'n 4/5 keer in de week (dressuur, buitenritten en longeerwerk) en oh ja af en toe springen we een parcoursje!

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:07

Bij ons is de manege elke zondag gesloten voor klanten. Wel worden ze gewoon gevoert en gewoon in de gaten gehouden..
Dus zondag is een standaart rustdag. Er is wel 1x per maand wedstrijd op zondag dan kunnen we niet rijden maar doe ik meestal longeren of wandelen ofzo..

Voorderest komt hij elke dag z'n stal uit & krijgt hij zoveel mogelijk beweging Lachen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:24

jij werkt ook niet 7 dagen per week en als jee ze in een goede training heb vind ik wel dat ze een dag tussendoor vrij kunnen hebben.
Ik merk dat hem dat ook geestelijk goed doet.

Dus ik ben voor...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:34

Nee paarden hebben geen dag vrij nodig... ALS je ze al rijdt rij je meestal zo'n 1 a 2 uur... en de overige 22/23 uur kunnen ze doen wat ze willen.. kortom die dag rust is niet nodig Clown

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:37

Minimaal 1 dag per week vrij, en dan niet 24 uur boxverveling maar minimaal 1 dagdeel naar buiten,7x per week Lachen

solerolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:57

zolang je paard zijn plezier maar houd:) je ziet vaak dat wanneer ze overwerkt worden in protest komen dan weetje zelf wel hoe laat het is

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:50

Ik rijd ong 3 x in de week, en een andere verzorger ook nog 1 dagje. voor de rest wordt er gelongeerd, gewandelt, opgejaagd en staat ze lekker op de wei :)

Landra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:51

Afwisseling, beweging en sociaal contact zijn imo het belangrijkst. Als aan al die basisvoorwaarden maar voldaan wordt zie ik niet in waarom je paard een dag vrij zou moeten hebben. Weet ook niet wat wordt verstaan onder een 'vrije' dag, 24u op stal? Mijn paard staat iedere dag de gehele dag samen met andere paarden op de paddock, op een dag dat ze dus niet werkt ook, dus dat is dan in principe al een vrije dag, maar ze komt toch buiten.

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:32

Onder vrij versta ik niet rijden of bijgezet longeren.
Paard komt elke dag buiten en in de molen, anders breekt hij 's nachts de stal af. Hij is 5 dagen per week aan het werk (longeren/ dressuur/ springen) en de andere 2 heeft hij vrij (voornamelijk voor mezelf :P)

KvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:43

Ja, dat houd ze fris
en welk mens wil er nou zelf 7 dagen per week werken ;)

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:08

Ik rijdt Axel nu 5 dagen in de week. Wil hem liefst lekker 1a2 dagen rust geven, ik merk dat dit toch even wat lekkerder is voor Axel.

Hij staat dan niet de hele dag op stal hoor, hij staat dan buiten met zijn groepje.:)

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:07

Ik wilde mn paard eigenlijk elke week minimaal 1 keer in de week vrij geven, het liefst 2 keer. Maar of dat nu echt hielp vraag ik me af. Als je al zoveel rijd zou ik gewoon 2 keer een kort buitenritje van een half uur maken, of gewoon even racen of iets anders leuks doen in het land/bos.

Om je paard echt wat op te fleuren moet hij langer vrij hebben. Mn paard is een tijd kreupel geweest. Nu rij ik niet zo veel omdat nog geen goed zadel heb en nog allemaal andere redenen. Nu heeft hij er echt weer zin in. Terwijl het er voordat hij kreupel werd er echt op leek dat hij het rijden niet echt leuk vond. Dus als je dat voor elkaar wilt krijgen zul je hem echt een lange tijd vrij moeten geven. Maar ja, daarvoor heb je je paard niet. Dus dat zal ook alleen gebeuren als hij kreupel word of als er iets anders gebeurt. Ik geloof dat hij daar wel heel erg van op knapt, en je moet wel weer dingen opnieuw er in krijgen maar je word er toch een stuk beter van uiteindelijk.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:57

Ik vind dat een paard zijn rust wel verdient als hij anders heel hard traint en z'n best doet.
Maar zelf heb ik er ook geen tijd voor om elke dag te rijden
omdat ik in mijn examenjaar zit en toch wel veel huiswerk heb.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:03

Het is elke dag weer een verassing wat we gaan doen. :Y)

Hij krijgt elke week ongeveer 2 dagen vrij, bij deze vrije dagen staat hij lekker buiten en mag doen wat hij wil, soms gaan we wandelen of stalrust. Wanneer hij geen vrij heeft gaan we dressuren, springen of buiten rijden. :)

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:04

Die van mij heeft altijd wel 1 of 2 dagen vrij. Dan gaan we gewoon wat tutten en wandelen ofzo :) Of samen spelen :+
Ze hoeft niet 7 dagen per week te werken. Doe ik ook niet :Y)

Saaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:43

Zoals de meesten hierboven vind'k ook dat paarden een rustdag verdienen! De mijne heeft ook 1 of 2 dagen vrij :)

beechy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:58

Ons paardje heeft minimaal 1 en soms 2 dagen in de week vrij (wel uit de stal, maar niet aan t werk) :)

Katarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:32

Onze paarden en pony's hebben op maandag een rustdag. in het weekend en de rest van de dagen houden wij ons aan een strak schema en er moet minstens 1 dag ontspanning zijn vind ik. Verder staan mijn paarden wel minstens 4 uur per dag op de wei als het weer doenbaar is.

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:38

Ik rij maandag (les), dinsdag, donderdag, vrijdag, zaterdag

Woensdag werk ik en zondag is de rustdag bij de mensen waar ik rij.

Ook merk ik dat als ik hem te veel dagen achter elkaar rij dat ie slomer wordt en geen zin heeft. Verder gaat ie naturlijk wel de wei in! En ik vind dat vooral jonge paarden niet elke dag gereden moeten worden. Longeren enz. daarintegen kan natuurlijk wel!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:32

Normaal gesproken vind ik een dag vrij wel een must. Is het niet voor het paard, dan is het wel voor mezelf. Gewoon even een hele dag samen met zijn vriend in de paddock staan. Dan kunnen we de dag erna weer fris aan het werk.

Maar met dit koude weer, is het beest 2 dagen kierewiet als hij een dag heeft stil gestaan. Meestal rijd ik de dag na zijn vrije dag een rondje buiten over straat, maar een scheve grasspriet zorgt al voor een sprong opzij. Al ga ik in de bak rijden, is hij nog veel ondeugender. Dus op het moment rijd ik hem iedere dag.

Klaartje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 01:14

de paarden die ik rij staan altijd op de wei en hebben een paardwaardig leven, ik geef ze alleen een dagje vrij als het te koud is, maar ze hebben het in princiepe niet nodig..

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:55

die van mij krijgt altijd op donderdag een dagje vrij,, behalve in de vakantie,, dat zijn voor haar de drukste weken
soms krijgt ze ook nog op maandag vrij,, in verband dat ik tot half vijf naar school moet allemaal en s'avonds niet in de bak kan,,