Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:43

Dit is wel een onwijs interesssante discussie geworden, er worden enorm veel praktijkvoorbeelden genoemd en kennelijk kun je paarden zonder fysieke aanpak naar je hand zetten ahw.. Knipoog .

Naar mezelf kijkende zit ik er een beetje tussen in; wel merk ik dat de drie veulens die we hebben gehad en hebben getracht op te voeden, veel relaxter waren dan paardjes die wat ouder kwamen.
Twee jonge hengsten die ik heb gehad hebben mij geleerd om stevig op te treden, de een was een enorm lompe dodo (citaat: L Ellinger) en die pakte ik steviger aan. Maar onze Arabier is een wijs doordacht en voorzichtig mannetje, ik bereik hem alleen als ik subtieler ben.
Ik probeer gewoon te kijken wat voor vlees ik in de kuip heb, ook van de paarden die pension gestald worden hier en probeer een weg te vinden om goed met ze door een deur te kunnen, ter veiligheid van mezelf en van hen. Knipoog
Ik heb in ieder geval enorm veel geleerd van ze; ze houden je toch een spiegel voor.
De een geniet zichtbaar van een kroel, de ander zit er niet op te wachten.
We hebben nu een veulen wat ik twee keer per dag zalf in het og moet aanbrengen, drama. Dan ga ik echt niet met haar "in gesprek", wil het zo niet dan een touwtje over de neus, touw door een handvat, ze spartelt, voelt de druk, blijft staan, geeft zich over, creme er in en belonen. Is misschien hard, maar langer zo'n gevecht duurt hoemeer stress zo'n dier opbouwt. Soms is het imo een kwestie van er even doorheen. Haha!

Ohja, onze Tinker destijds had een andere pijngrens of externe prikkelgevoeligheid dan de bloedpaarden, hoor, daarin was ik echt wel wat lomper. De band was echter super.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:14

wow dit topic gaat hard, lol

Margytje schreef:
Als ze zo naar het zadel bijt enzo, is er dan niets met haar rug ofzo ? Het eerste waar ik aan dacht toen ik dit las ?
Heb ook een merrietje die dat in het begin altijd deed, bij haar lag het gewoon aan haar rug, heeft behandeling van osteopaat gehad, en ben haar anders gaan rijden, en ze heeft nu geen last meer van dr rug, en ze doet ook niet meer moeilijk met opzadelen enzo... dus mss moet je daar is naar laten kijken?

ze heeft een heel goed passend, maatgemaakt zadel, wat regelmatig word nagekeken, en ze is behandelt door een fysio voor haar schouder en nek. Helaas heeft ze vroeger inderdaad een zadel gehad wat niet paste.... En daar heeft ze zadelnijd aan over gehouden... ook richting dekens... Ik doe al hard m´n best om haar met goed belonen als ze niet reageert het gedrag te verminderen, maar dat gaat helaas niet heel erg snel...

wat het omverlopen van mijn oude verzorg paard betreft, die was helaas niet al te best opgevoed, en omdat ik nog niet heel veel ervaring met paarden had... duurde het ff voor ik haar had overtuigt dat toch echt niet de bedoeling is dat ze door me heen loopt. En mja, daarvoor heb ik haar een paar keer een tik moeten geven als ze mijn houding, wapperend met armen en geschreeuw negeerde... Uiteindelijk was het inderdaad niet meer nodig om haar een tik te verkopen, en was zwaaien genoeg.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:20

Reken maar dat als een paard mij ondersteboven wil rennen als ik het hek van het land open doe, we er met een bezem achteraan gaan... Omdat sommige paarden in een dergelijke situatie nou eenmaal een érg grote hulp nodig hebben zal ik maar zeggen. Clown En als blijkt dat de bezem puur als verlengstuk van een zwaaiende arm niet groot genoeg is, komt het ook nog wel eens voor dat het ding op een kont beland. Duivel

Het ouderwetse pak rammel heeft bij mijn pony geen enkele zin. Heb het nooit hoeven toepassen, maar zodra ik mijn stem verhef of een armbeweging maak, is hij daar al enorm van onder de indruk. Hij is gewoon een goedgemanierd beleefd mannetje, dat gelukkig uitstekend naar de kleinste hulpen luistert.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:34

Ja hoor.
Maar het corrigeren door middel van tik gebruik ik vrijwel alleen op de grond en eigenlijk nooit onder het rijden (dan valt veel wel met het been op te lossen).
Als een paard zich een beetje hieperdepieper begint te voelen omdat hij naar de wei mag oid dan wordt hij zeker op zijn plaats gezet. Ja
Straks wordt het nog 'normaal' en lopen ze je echt omver.

Hoewel mijn pony ook wel onder de indruk is als ik met verheffende stem zijn naam roep en voor hem ga staan met opgestoken streng vingertje. (zorg voor vele lachsalvo's onder omstanders. Ziet er ook een beetje dom uit, pony onder de indruk van meisje dat met vinger zwaait Clown )
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 19-01-08 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:37

Gebruik de tik idd ook meer op de grond. Met rijden vind ik het ook heel wat anders hoe je straft dan als je een lomp paard hebt wat je meesleurt richting de wei of je een trap uitdeelt bijvoorbeeld...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:39

'een pak rammel' geven doe ik niet, maar als een paard zich bewust misdraagt wil ik m nog best wel eens een corrigerende tik geven. Het hangt idd ook van t paard af.. zo heb een tijd een gevoelig arabiertje gereden en die heb ik nooit een tik gegeven, ik weet zeker dat als ik dat wel gedaan zou hebben ze me dat eeuwig kwalijk zou hebben genomen... Bij haar was t veel beter op te lossen op stem of gewoon door je groot te maken hielp eigenlijk ook al.
Ik verzorg en rijd vaak tinkers en die zijn vaak veel minder snel onder de indruk, daar kan je imo dan ook wat ruwer tegen zijn. Tuurlijk probeer het liever op n andere manier op te lossen, maar als dat niet werkt komt dat tikje van mij echt een stuk minder hard aan dan een klap van een ander paard.. Een tinker heeft me vroeger eens geprobeert te bijten, meteen uit reflex een tik gegeven, heeft ze nooit meer gebrobeert, zo stond me echt aan te kijken van oww.. dat mag dus niet... en begon te smakken.

Een andere tinker die ik rijd die geef ik (bijna) nooit een tik. Als ik nee zeg dan houd ze ook gewoon op, en een vingertje op steken en boos kijken is vaak ook al genoeg.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 12:46

jorretje schreef:
ze stond me echt aand=te kijken van oww.. dat mag dus niet...

Dat heb ik weleens met een hele verwende merrie gehad. Mijn instructrice liep ernaast om mij even met nagevelijk rijden te helpen, en toen "schrok" (lees: ze wou klieren) mevrouw en wou ze dus over mijn instructrice heen denderen. Nou dat heeft ze geweten. Ze stond echt zo te kijken van: "Wat is dit nu weer? Ze sloeg me gewoon, wat is dat? Ik was toch de baas hoe kan dit nou?"
Ze is de hele les met een grote boog om mijn instructrice heen gegaan, en ze vind haar nu, maanden later, nog steeds niet aardig. Ik moet er wel even bijzeggen dat voor ze bij ons kwam waarschijnlijk gewend was om iedereen er gewoon af te gooien en altijd haar zin te krijgen. Ze was dus ook behoorlijk op haar teentjes getrapt toen wij haar duidelijk maakten dat het zo dus echt niet werkt. Haha!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:44

Ik heb afgelopen vrijdag een hafje gekocht van anderhalf, in het begin was hij heel bang (vooral als ik zijn linkerzijde aan het borstelen was). Nu merk ik dattie bij mij echt los komt en steeds meer wil spelen, zoals mij met zijn lipjes kroelen, maar soms wil die zijn tanden erbij doen. Als ik dan zeg; uhh houd die wel op. maar als die het daarna weer doet, zeg ik uhh en krijg die er een tikje bij. Een paard echt hard meppen, daar ben ik op tegen omdat ze daar meestal alleen maar banger van worden (teminste die van mij wel). Die van mij weet het wel na 1 tikje. Dus het ligt gewoon aan het paard, hoe die zich gedraagt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:48

Ik durf ook. Vooral er naast, omdat jij dan toch kleiner en kwetsbaarder bent dan je paard. Hij moet gewoon niet door me heen lopen, uithalen en dat soort dingen, dan krijgt ie gewoon een schreeuw of een tik.
Dat mensen me dan aankijken met zo'n 'ah-wat-zielig'blik dat kan me op dat moment weinig schelen.

lex10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:11

mijn paard krijg soms ook een tik voor al als zij naast me gaat staan stijgeren.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:25

Ook ik doe het, Ik kan super lief voor ze zijn, en ze helemaal de hemel in prijzen en vertellen hoe mooi en lief ze wel niet zijn. Maar als ze iets doen wat bij mij niet door de beugel kan dan doe ik ze wat.

Meestal eerst met mijn stem, en daarna word ik pas echt boos. Dat is niet alleen zo bij de paarden maar ook bij mijn oppas honden.

zo lang ze onder mijn grens zitten ben ik lief voor ze, maar anders hebben ze een probleem...

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:28

Ik durf het best, maar heb het niet meer nodig.
Mijn merrie heeft mij 2x geprobeerd te bijten, de eerste x heb ik haar een tik op de schouder gegeven en duidelijk "NEE" gezegd.
Dat was niet genoeg blijkbaar.
Ze probeerde me nog een x te bijten en doen hebi k haar een klap voor d'r bek verkocht en nu zijn we het er bijden over eens dat bijten "not-done" is.
Heb verder eigenlijk nooit problemen met haar en totaal geen geweld ofzo nodig.
Maar die 1e klap was denk ik wel even zinvol zodat ze weet wie er nou eigenlijk echt de baas is.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:37

Ik durf
ik heb hier een hengst (voorlopig nog hengst) en die wil wel eens heel dominant zijn en dan krijgt hij wel een klap als hij het verdiend.

TraiectumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:39

Ik durf absoluut. Normaal ben ik heel zachtaardig tegen mijn merrie, die is aan de hand zo braaf dat zelfs een waarschuwing meestal niet nodig is. Dat heb ik bereikt door altijd consequent te zijn: we gaan mijn kant op, op mijn tempo, en niet anders. Meer dan een 'EY!' is bij haar nog nooit nodig geweest.

Laatst ben ik wel ontzettend boos geworden op een manegepaard. De paarden staan buiten aangebonden als ze klaargemaakt worden voor de les. Dit paard is heel erg dominant naar anderen, maar kan wel naast een ander paard aangebonden staan zonder iets te doen. Hij stond naast een b-pony, eentje die onderaan de rangorde staat. Paard had z'n halstertouw losgekregen, en vloog de pony aan. Pony kon natuurlijk geen kant op, werd flink gebeten en was in paniek. Op zo'n moment ben ik niet aardig meer, en geweldloze oplossing? Vergeet het maar. Paard heeft een rotschop gekregen op de eerste plaats waar ik 'm kon raken, met een brul op vol volume. Mét effect, ik kan 'm nu langs een rij paarden laten lopen aan een lang touwtje, zonder dat hij zelfs maar dreigt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:55

KiWiKo schreef:
Mijn vriendin zou starten met haar paard, maar die stond met een dik been op stal die ochtend, ze belt me en verteld..... even stil, ik zeg..... Nah dan laad je die spikkel toch op Lachen Lachen

Zo out of the bleu, slechts eenmaal onder de man gesprongen, 3 weken in training na een dik jaar stilstaan de cross in........

Dier vond het helemaal geweldig, echt helemaal geweldig....... op niks stoppen, nog een keer onderuit gegleden omdat het glad was en ze geen ijzers had........ maar gewoon bij Joyce blijven en hoppaa doorgaan......

Kregen alleen van de va de opmerking dat ze niet echt in conditie was......... dat kan kloppen, ze was pas weer 3 weken onder het zadel Lachen

Dat vind ik wel erg hoor. Fijn dat het goedging (voor dat paard dan), maar wat onverantwoordelijk. Je kan dat dier wel de dood injagen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:50

Het is gewoon een feit dat je in 9 van de 10 gevallen met 1 goed getimede tik meteen resultaat hebt en met vd en freestyle duurt het uren en is het nog maar de vraag of het wel werkt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:54

anneliesdj schreef:
Het is gewoon een feit dat je in 9 van de 10 gevallen met 1 goed getimede tik meteen resultaat hebt en met vd en freestyle duurt het uren en is het nog maar de vraag of het wel werkt.

VD zou ik ook zeker niet gebruiken, ik heb geen idee wat het doen van vrijheidsdressuur met opvoeding te maken heeft Knipoog. En natuurlijk heeft die tik resultaat, een paard is een dier wat makkelijk geintimideerd kan worden. Alleen wil ik zo niet werken; ik wil niet dat een paard iets voor me doet omdat-ie weet dat-ie anders een tik kan verwachten - ik wil dat hij het zelf ook wil. En zonder tikken krijg ik ook alles voor elkaar, die tik voegt hier niks toe (integendeel). 'Uren' ben ik er trouwens ook niet aan kwijt...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:59

promptertje schreef:
anneliesdj schreef:

VD zou ik ook zeker niet gebruiken, ik heb geen idee wat het doen van vrijheidsdressuur met opvoeding te maken heeft Knipoog. En natuurlijk heeft die tik resultaat, een paard is een dier wat makkelijk geintimideerd kan worden. Alleen wil ik zo niet werken; ik wil niet dat een paard iets voor me doet omdat-ie weet dat-ie anders een tik kan verwachten - ik wil dat hij het zelf ook wil. En zonder tikken krijg ik ook alles voor elkaar, die tik voegt hier niks toe (integendeel). 'Uren' ben ik er trouwens ook niet aan kwijt...

Nu begrijp je het verkeerd, hij krijgt geen tik als ie iets moet dóen, maar als ie iets moet láten. Als mijn paard mij omver loopt, wil schoppen, bijt enz, dán krijgt hij een tik. Hij krijgt dus alleen een tik als hij respectloos is tegenover mij en zelf de baas wil zijn.

Als ik mijn paard iets wil leren komt daar nooit een tik aan te pas, dat werkt juist averechts.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:01

Mijn paarden willen zelf respectvol met me omgaan. Ze lopen me niet omver omdat ze denken dat ze een tik krijgen als ze het wel doen, maar omdat ze geen behoefte hebben aan me omver te lopen. Zo bedoel ik het óók Lachen.

Ik wil overigens hier niet iedereen bekritiseren die het anders doet, ik wil alleen maar aangeven dat die tik in 99 van de 100 gevallen onnodig is. Ik zie meer in het voorkómen van gedrag dat het geven van een tik (of erger...) uitlokt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:17

promptertje schreef:
Ik wil overigens hier niet iedereen bekritiseren die het anders doet, ik wil alleen maar aangeven dat die tik in 99 van de 100 gevallen onnodig is. Ik zie meer in het voorkómen van gedrag dat het geven van een tik (of erger...) uitlokt.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens, ik denk dat jij geluk hebt en alleen brave en goed opgevoedde paarden treft. Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:19

Nee, ik "tref" ze niet, ik voed ze zelf van jongs af aan op.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:56

Ik heb mijn paard nog nooit geslagen. En ben dat ook helemaal niet van plan. Als ik mijn paard zo zou slaan zoals ik hier lees dat sommige mensen doen, hij zou van de aardbodem verdwijnen en zal echt niet meer bij me in de buurt willen komen. Dit is natuurlijk mijn situatie, een extreem gevoelig paard.

Maar ik ben ook bezig met andere paarden, bv. een pony'tje van 3 wat nog niet vaak in de hand is geweest voordat ik met haar bezig ging. Ze respecteerde mij totaal niet toen ik net met haar begon te grondwerken, liep zo door me heen, bijten enz.. Heel erg dominant. Had haar een klap kunnen verkopen zoals de meeste mensen hier dus blijkbaar doen maar geen haar op mn hoofd die eraan dacht. Los het liever op andere manieren op.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:13

promptertje schreef:
Nee, ik "tref" ze niet, ik voed ze zelf van jongs af aan op.

En dat is gelijk het halve werk, maar met onopgevoedde paarden red je dat helaas niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:17

Inge_ schreef:
Ik heb mijn paard nog nooit geslagen. En ben dat ook helemaal niet van plan. Als ik mijn paard zo zou slaan zoals ik hier lees dat sommige mensen doen, hij zou van de aardbodem verdwijnen en zal echt niet meer bij me in de buurt willen komen. Dit is natuurlijk mijn situatie, een extreem gevoelig paard.

Maar ik ben ook bezig met andere paarden, bv. een pony'tje van 3 wat nog niet vaak in de hand is geweest voordat ik met haar bezig ging. Ze respecteerde mij totaal niet toen ik net met haar begon te grondwerken, liep zo door me heen, bijten enz.. Heel erg dominant. Had haar een klap kunnen verkopen zoals de meeste mensen hier dus blijkbaar doen maar geen haar op mn hoofd die eraan dacht. Los het liever op andere manieren op.

Als ze mij bijten, bijt ik heel hard terug. Ja ik ga niet wachten tot ik blauw ben gebeten oid. Paarden bijten niet zonder reden. Gebrek aan een goede opvoeding.

Op de juiste momenten een tik geven is niks mee. Alleen dat eerste is een cruciaal punt waar de meeste tikken niet aan voldoen.

Verder zou ik beter het topic lezen. Ik lees namelijk nergens dat hier mensen hun paarden slaan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:17

RedPassion schreef:
KiWiKo schreef:
Mijn vriendin zou starten met haar paard, maar die stond met een dik been op stal die ochtend, ze belt me en verteld..... even stil, ik zeg..... Nah dan laad je die spikkel toch op Lachen Lachen

Zo out of the bleu, slechts eenmaal onder de man gesprongen, 3 weken in training na een dik jaar stilstaan de cross in........

Dier vond het helemaal geweldig, echt helemaal geweldig....... op niks stoppen, nog een keer onderuit gegleden omdat het glad was en ze geen ijzers had........ maar gewoon bij Joyce blijven en hoppaa doorgaan......

Kregen alleen van de va de opmerking dat ze niet echt in conditie was......... dat kan kloppen, ze was pas weer 3 weken onder het zadel Lachen

Dat vind ik wel erg hoor. Fijn dat het goedging (voor dat paard dan), maar wat onverantwoordelijk. Je kan dat dier wel de dood injagen.

niet als je weet wat je doet, we gingen er met open vizier in...... was in dit geval meer een veredelde buitenrit Lachen Ding was helemaal niks gewend, had wat op het land gestaan dr leventje lang...

Conditioneel was ze er zeker niet aan toe, absoluut....... maar je kan het ook op een leuke manier rustig aan doen tijdens een oefencross.