Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sythaa schreef:@Nadya en Cloverdale: er zijn echt niet veel juryleden zoals Langemans met vooroordelen hoor dat schatten jullie verkeerd in. Echt vrijwel alle juryleden die ik ben tegengekomen in de afgelopen 3 jaar met mijn fjord zijn objectief en reel. Wij zijn nog nooit verkeerd beoordeeld in de ring. Je moet alleen zelf een beetje reeel blijven. Als ik een top uitgestrekte draf rij bv, krijg ik een 6. Dat dat dan voor mijn fjord een 10 is, dat is niet anders. Dat is dus de beperking van het ras. Als je je wilt meten met rijpaarden moet je je dat realiseren en er genoegen mee nemen.
Je hebt in de wedstrijdsport mee "last" (voor zover je er last van wil hebben) van je sommige mede deelnemers. Bij hen schijnt het voorkomen van een fjord namelijk rare reacties op te wekken. En aanleiding te zijn om je fjord belachelijk te maken of na te roepen. Ik lach er maar om. Zegt meer over zulke ruiters dan over mijn paard
Sythaa schreef:@Casperrr met een Fries heb je net zoveel last van "de koudbloedvooroordelen" als met een fjord of haf hoor dat ben ik helemaal met je eens. Veel mensen vinden ze krabbelen, of te rond lopen, of gewoon niet in de dressuur thuis horen. En inderdaad, net als bij de andere koubloeden, zijn het de uitzonderingen binnen de Friezen doe goed meedoen op een hoger niveau in de sport.
ben nooit ten onrechte benadeeld omdat ik met een fries de ring in kom. Want ik train er heel erg hard voor ,weer of geen weer ik ga!
Jublover schreef:Sythaa schreef:@Nadya en Cloverdale: er zijn echt niet veel juryleden zoals Langemans met vooroordelen hoor dat schatten jullie verkeerd in. Echt vrijwel alle juryleden die ik ben tegengekomen in de afgelopen 3 jaar met mijn fjord zijn objectief en reel. Wij zijn nog nooit verkeerd beoordeeld in de ring. Je moet alleen zelf een beetje reeel blijven. Als ik een top uitgestrekte draf rij bv, krijg ik een 6. Dat dat dan voor mijn fjord een 10 is, dat is niet anders. Dat is dus de beperking van het ras. Als je je wilt meten met rijpaarden moet je je dat realiseren en er genoegen mee nemen.
Je hebt in de wedstrijdsport mee "last" (voor zover je er last van wil hebben) van je sommige mede deelnemers. Bij hen schijnt het voorkomen van een fjord namelijk rare reacties op te wekken. En aanleiding te zijn om je fjord belachelijk te maken of na te roepen. Ik lach er maar om. Zegt meer over zulke ruiters dan over mijn paard
in het boekje staat: de jury beoordeelt het paard of het dier verruimt en uitstrekt in hoeverre het paard dit kan.
was laatst nl met iemand met tinker mee, en die jury zei dat later

Citaat:De Fries staat bekend als het enige inlandse Nederlandse paardenras. Al vanaf de eerste eeuw na christus zijn er aanwijzingen dat er al voorvaderen van het huidige Friese paard in Nederland en West-Europa rondreden. Door de eeuwen heen is het Friese paard gebruikt als rijpaard in diverse oorlogen [1]. Ondanks dat een fries een barok paard is, is het toch een warmbloed. Het Friese paard heeft als voorouders de Equus robustus. Dit paard is vermengd met Arabisch bloed via de Spaanse Andalusiers en is later gekruist met Oldenburgers en westfriezen (allen warmbloedig).
casperrr schreef:Sythaa schreef:@Casperrr met een Fries heb je net zoveel last van "de koudbloedvooroordelen" als met een fjord of haf hoor dat ben ik helemaal met je eens. Veel mensen vinden ze krabbelen, of te rond lopen, of gewoon niet in de dressuur thuis horen. En inderdaad, net als bij de andere koubloeden, zijn het de uitzonderingen binnen de Friezen doe goed meedoen op een hoger niveau in de sport.
Ik heb nergens last van hoorben nooit ten onrechte benadeeld omdat ik met een fries de ring in kom. Want ik train er heel erg hard voor ,weer of geen weer ik ga!
Ben niks voor niks in 11 maanden van de B naar de M1 met winst gegaan. Vaak genoeg 2 wp per proef gereden, vaak genoeg bovenaan in de prijzen geeindigt.
Overigens is een fries een warmbloed, weet niet hoe diegene erbij komt dat een fries een koudbloed is, maar dat is dus absoluut níet zo![]()
Cloverdale schreef:overigens vind ik een fries toch wel een koudbloed

fjordido schreef:ik heb wel eens een jury gehad die na afloop tegen mij zei:
"ik houd absoluut niet van fjorden maar ik kon er niet omheen om je hoog te punten, goed gereden."

Kelly_Taco schreef:[
Maar dat heeft niets met trainen te maken maar met capaciteit van je paard
je zegt dat je een fries een koudbloed vind, dus leg ik uit waarom niet

Jublover schreef:in het boekje staat: de jury beoordeelt het paard of het dier verruimt en uitstrekt in hoeverre het paard dit kan.
Sythaa schreef:Ja mooi he, die boekjes![]()
Maar je moet wel een verdraaid knappe jury zijn om in die 6 minuten te kunnen zien wat het maximale kunnen is van elk dier wat je in de ring krijgt... dat zou een gave zijn

casperrr schreef:Voor de mensen die het niet geloven maar even uit de Wiki geplukt, ik moet nl. om boodschappen en kan niet het hele verhaal typen, dus even gekopieerd van de wikiCitaat:De Fries staat bekend als het enige inlandse Nederlandse paardenras. Al vanaf de eerste eeuw na christus zijn er aanwijzingen dat er al voorvaderen van het huidige Friese paard in Nederland en West-Europa rondreden. Door de eeuwen heen is het Friese paard gebruikt als rijpaard in diverse oorlogen [1]. Ondanks dat een fries een barok paard is, is het toch een warmbloed. Het Friese paard heeft als voorouders de Equus robustus. Dit paard is vermengd met Arabisch bloed via de Spaanse Andalusiers en is later gekruist met Oldenburgers en westfriezen (allen warmbloedig).

casperrr schreef:Want ik train er heel erg hard voor ,weer of geen weer ik ga!
Ben niks voor niks in 11 maanden van de B naar de M1 met winst gegaan. Vaak genoeg 2 wp per proef gereden, vaak genoeg bovenaan in de prijzen geeindigt.

casperrr schreef:Wat is standaard? ieder paard is anders, je kan het ook omdraaien, daar heb je weer zo'n standaard fjord/fries/haflinger/tinker.
. Ik kan over de Jazztypes trouwens ook wel aardig provoceren
, maar ik vind het zo kinderachtig. Zeker mensen met een leeg profiel die provoceren (en nog eens opscheppen over hun zogenaamde Jazz) vind ik eigenlijk een beetje zielig, hoor.

Nadya schreef:Dat idee kreeg ik nu ook.Dat Langemans aan het provoceren is, leek me duidelijk.
moniquelucky schreef:Ja, maar ik heb gehoord dat in en fjord ook arabier ofzo zit.

M'n instructeur geeft verschillende fjorden les maar ziet ook heel goed welke fjord er wel zal komen en welke niet. De één is heel werkwillig en de ander wordt gigantisch sterk en laat zich niet bewerken. Dus je kan niet zeggen dat: alle fjorden niet in de ring thuishoren omdat ze korte vlakke gangen hebben. Net zoals wij niet kunnen zeggen: dat alle kwpn'ers wel in de ring thuishoren omdat ze ruime soepele gangen hebben. Want er zijn ook genoeg kwpn'ers die òòk korte vlakke gangen hebben. casperrr schreef:Je bericht kwam heel anders overje zegt dat je een fries een koudbloed vind, dus leg ik uit waarom niet
ZwYzWyLoVeRr schreef:Ik heb zelf ook een fjord en rij er ook dressuur mee! ik vind het kunnen want ook fjorden kunnen best hele goede paarden zijn!!
alhoewel wel raar dat ze dan niet in de ZZ rijden enz.

Evy schreef:Ja klopt, bij Odin zijn ze een beetje uitgeschoten met het arabierenbloed.
Leuke foto's
Evy schreef:We hebben allemaal een doel voor ogen, ook de mensen met de koudbloeden.
Als ze het idee hebben dat hun koudbloed het doel niet ging halen dan waren ze er allang al mee gestopt. Maar de meeste mensen hebben er vertrouwen in.
En daar ben ik blij om! Lekker blijven rijden, vooral lol hebben en niks van mensen aantrekken die je paard naar beneden haalt. Want dat zegt meer over hun dan over jouw paard..
Evy schreef:Idd. niet alle fjorden zijn hetzelfde Par is wat stijf en heeft wat moeite met zijn rechterachterbeen en is niet echt werkwillig maar een schat daar heb ik mee gestard maar merkte dat hij niet mee kon, die rijd ik lekker recreatief, Bjorn daarintegen is heel werkwillend, vrolijk en los in zijn lijf, dus 2 totaal verschillende fjorden en daar pas ik me op aan, ik vind ze allebei leuk dus dan moet ik met de ene maar mijn doel opzijzetten en doen wat bij hem past en lekker met Bjorn starten.En niet elke fjord is het zelfde hoorM'n instructeur geeft verschillende fjorden les maar ziet ook heel goed welke fjord er wel zal komen en welke niet. De één is heel werkwillig en de ander wordt gigantisch sterk en laat zich niet bewerken. Dus je kan niet zeggen dat: alle fjorden niet in de ring thuishoren omdat ze korte vlakke gangen hebben. Net zoals wij niet kunnen zeggen: dat alle kwpn'ers wel in de ring thuishoren omdat ze ruime soepele gangen hebben. Want er zijn ook genoeg kwpn'ers die òòk korte vlakke gangen hebben.
Nadya schreef:Dat Langemans aan het provoceren is, leek me duidelijk. Ik kan over de Jazztypes trouwens ook wel aardig provoceren
, maar ik vind het zo kinderachtig. Zeker mensen met een leeg profiel die provoceren (en nog eens opscheppen over hun zogenaamde Jazz) vind ik eigenlijk een beetje zielig, hoor.
![]()
![]()