Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vido

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:37

QQQQ schreef:
Tuurlijk is het moeilijk, daar twijfelt volgens mij niemand aan. Waar het klassiek vs GP verschil in ligt is dat een minder spectaculaire uitgestrekte draf die wel perfect is qua balans, rust en takt in klassiek hoger wordt gewaardeerd dan een super spectaculaire uitgestrekte draf waar men in de ankers moet hangen, het paard op de voorhand valt en de takt foetsie is, terwijl dat in de Sport (incl GP) meestal toch andersom is.

In de sport schijnt men te redeneren:"Ja, maar da's héél moeilijk wat die laat zien, dus dat zien we dan maar even door de vingers", terwijl bij een echte klassieker het alleen maar Rolleyes oplevert, want als die basis niet klopt, dan is die oefening verder helemaal NIETS waard - hoe spectaculair ook die uitgestrekte draf of hoe klein ook die pirouette.

Pfff je mist mijn punt volledig! Je zit fouten te noemen die je ziet in de GP, met als argument dat de basis niet goed gelegd wordt. DAT bestrijd ik. Mijn uitleg (lees m nog maar s) legt je uit dat de fouten die ontstaan in het rijden van een PROEF door de schakeling van oefening ontstaat, NIET door een gebrek in basisonderwijs. Die fouten maak ik. Anky nauwelijks.

Vraag me stellig af waar jij de conclusie uit trekt dat er vanalles door de vingers wordt gezien bij het rijden van GP proef. Waar baseer je dat op? Het is namelijk onzin. Ga eens kijken en kijk vooral dan eens naar beoordelingen en jurycommentaar. Dan weet je tenminste waar je over praat.
Don_Marcello schreef:
Bijvoorbeeld door in een middendraf half in de beugels te gaan staan omdat het paard niet meer is uit te zitten.
Bijvoorbeeld door de stang te misbruiken om je paard krachtiger voor tegen te houden
Bijvoorbeeld door een slof eraan te knopen om je paard te onderwerpen.
Bijvoorbeeld door in galop tussen renvers en schouderbinnenwaarts te wisselen, zonder een galopwissel te maken, of in conta galop te rijden met stelling en buiging naar de binnenkant van de rijbaan. Hierdoor wordt een paard zogenaamd lenig en soepel maar maak je hem in werkelijkheid ongevoelliger voor de natuurlijke refex om om te springen naar de juiste buiging (maar ja, hij blijft dan zo goed in contragalop met een onnatuurlijke buiging, mooi recht in contra zegt de jury dan)
Bijvoorbeeld door in schouderbuitenwaarts op de volte of door de wending te rijden. De nageefelijkheid zou dan verbeterten, maar je laat het paard stuwen met het binnenbeen dat juist moet gaan dragen.
Bijvoorbeeld door het wijken voor het been te blijven oefen als je paard al gehoorzaam voor het been is. Maar ja dat wordt nou eenmaal gevraagd in de L2. Wel eens bedacht wat voor zijdelingse krachten er op de schraniergewrichten in de benen zo onstaan?
Bijvoorbeeld door het appuyeren te onwikkelen vanuit het zijwaarts wijken voor het been (dan blijft hij makkelijker parrallel aan de lange zijde) in plaats van eerst op de de diagonaal te stellen en dan zoveel travers vragen dat hij parralel aan de lange zijde komt.
Bijvorbeeld door bij een stug paard je hand in je knieholte vast te zetten om hem meer in te buigen.
Bijvoorbeeld door je paard onder je weg te duwen in plaats van onder je mee te nemen.
Verder alle wedstrijdtruukjes die hepen het optisch mooier te maken dan het is.

Nee. Gaat je niet helpen in de GP, al jou zeer apart verzonnen wedstrijdtruucjes. Ik vrees voor jou dat we toch dichter bij klassiek zitten dan jij zal willen inzien.

Zoals ik al eerder beweerde, vermoed ik dat er wel een verschil zit in impuls en voorwaarts zijn vs teruggezet (niet in gedragenheid). Lees daarvoor mijn eerdere posts.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 00:43

Don_Marcello schreef:
Zoals een paard op de voorhand laten piaferen.
Zoals je paard te diep rijden
Citaat:
Misschien kan Vido hier even verkondigen of dit scoort in de GP?? Naar mijn weten wordt te diep gaan flink afgestraft in de GP evenals op de voorhand piafferen...
Citaat:

Op de voorhand piafferen afgestraft? Afgod

[img][url]Afbeelding[/url][/img]

Driehoek tussen de voor - en achterbeen (de voorbeen geplaatst onder de massa) betekent dat het paard op de voorhand draagt. De voorbeen neemt het gewicht over van de achterhand:
Afbeelding

Vergelijk:
Afbeelding

Nuno Oliveira :
Afbeelding

verschillen tussen verplaatsen van het gewicht:
Afbeelding
Afbeelding

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 00:54

Ik heb de foto's even in je quotes gezet zodat we niet zo veel hoeven heen en weer te gaan tussen Bokt en Paardenbegrijpen.

pol schreef:
Afbeelding
Paard loopt te diep en op de voorhand.
Het klopt dat hij hier even te diep loopt, waarschijnlijk om weer ontspanning op te zoeken.

pol schreef:
Afbeelding
paard niet rechtgesteld laterale scheefheid.
Rrechtgesteld zijn is ook geen doel op zich. Lees eens dit stukje over waarom wij het paard in buiging rijden:
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=548&Itemid=167

pol schreef:
Afbeelding
mond open paard.
Dat is niet waar, hier een detail van die foto
Afbeelding

pol schreef:
Afbeelding
080125 bent010023 welke takt en niet rechtgesteld
Hier zie je een piaffe die bewust in schouderbinnenwaarts wordt gereden.

pol schreef:
Afbeelding
(..)vreemd echter dat ook bij een aantal foto's bv 080125 bent 010027 er echt geen sprake is van een ondertredende achterhand dus...
Die zal er ook niet altijd zijn. Dat kan er ook moeilijk in de overgang uit de piaffe naar de arbeidsdraf (dat is wat je hier ziet)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 01:11

jirina schreef:
Op de voorhand piafferen afgestraft?

Voor wat betreft de eerste foto; weet jij welk cijfer deze amazone heeft gekregen voor de betreffende piaffe? Zo nee; wat klets je dan? Wij beweren toch ook niet aan de hand van een foto van een klassieke ruiter die niet perfect is dat klassiek an sich niet deugt? Verdedigde jij de foto's van de clinic van Bent niet met:

jirina schreef:
Bij de leerlingen kun je niet verwachten dat ze dat wat ze nastreven al hebben bereikt.

Waarom is dan een foto van een wedstrijdruiter in een niet correcte piaffe dan wel direct een 'bewijs' dat de moderne dressuur en haar beoordelingen niet deugen?

Ten tweede: je vergelijkt de paarden van Kyra en Anky (langgelijnde sportpaarden) met een barok genouwd paard (vierkantmodel) Wie zei hier ook al weer dat klassiek rekening houdt en respect heeft voor de anatomie van het paard??? Beide plaatjes zijn goed wat mij betreft, evenals de foto van de schimmel.

Ik heb beide amazones zaterdag nog in actie gezien en het was genieten. Net als balletdansers Knipoog

Yvonnelind schreef:
In beide takken zijn fouten te ondekken, maar of het zin heeft hier allemaal op te rakelen, dat betwijfel ik.

Dat betwijfel ik dus ook. Dat probeer ik hier al een aantal pagina's duidelijk te maken Vork

Vido schreef:
Vraag me stellig af waar jij de conclusie uit trekt dat er vanalles door de vingers wordt gezien bij het rijden van GP proef. Waar baseer je dat op?

Dat vraag ik mij bij QQQQ en Don Marcello ook af..... Maar als ik doorvraag krijg ik er nog steeds geen concreet antwoord op.

Vido schreef:
Ik vrees voor jou dat we toch dichter bij klassiek zitten dan jij zal willen inzien.

Nagelbijten / Gniffelen

Vido schreef:
Zoals ik al eerder beweerde, vermoed ik dat er wel een verschil zit in impuls en voorwaarts zijn vs teruggezet (niet in gedragenheid).

Nuanceverschillen in uitvoering... Dat denk ik ook. Maar hoe je het ook uitvoert, het lijkt mij dat takt, verzameling, aanleuning, ontspanning en impuls in beide gevallen voor elkaar moeten zijn...

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 01:43

jasmijn78 schreef:
jirina schreef:
Op de voorhand piafferen afgestraft?

Voor wat betreft de eerste foto; weet jij welk cijfer deze amazone heeft gekregen voor de betreffende piaffe? Zo nee; wat klets je dan?

Citaat:

Waarom zo'n aanval? Als IK klets wat doe JIJ dan?!
Knipoog

Hier piaffe van een langgelijnd paard.
Let op opening in de 'keelgang' en zitten.

Afbeelding

deze twee foto's laten zien hoe veel gewicht gaat naar - of van -de voorhand. Staat in de kleur aangegeven. Zodat iedereen kan zien hoe veel gewicht - of niet - naar de voorhand van het piafeerend paard wordt verplaatst.

rood - natuurlijke houding
zwart (paard op de foto) - + 10 kg op de voorhand
groen - minus 20 kg van de voorhand naar achterhand
Afbeelding
Afbeelding

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:07

jasmijn78 schreef:
http://nl.youtube.com/watch?v=V9SBX3L-bZgnog over paarden met lichamelijke belemeringen dit is een blinde hengst opgeleid door bent(zet hem toch maar neer met het gevaar dat het weer afgezeken word)ik persoonlijk vind het een mooi plaatje

Leuk filmpje. Ik heb ook even een filmpje voor je opgezocht. Dit is een moderne GP ruiter. Deze amazone scoorde 86,55% in deze proef. In welke positieve opzichten moet jouw filmpje zich onderscheiden van mijn filmpje. Dus m.a.w.: op welke punten is de amazone in jouw filmpje beter dan de amazone in mijn filmpje? (let vooral even op de pirouettes!)

http://nl.youtube.com/watch?v=utaCDmJ2WMQ[/quote]

het is een mooi filmpje het is jammer dat de piaff net achter de pilaar is want hij leek wel onderstandig maar anky is natuurlijk een echte proffesional een beetje rare vergelijking met dat meisje op mijn filmpje maar er staan ook heel andere filmpjes van anky op internet die er echt minder fraai uitzien.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:53

Als ik naar beide filmpje kijk, ziet het er bij Anky toch veel gehaaster uit. En ik vind Anky echt een goede ruiter hoor. Maar in het eerste Klassiek filmpje ziet het er allemaal veel meer ontspannen uit en het paard lijkt ook meer te dragen. Salinero lijkt toch meer te stuwen, zelfs in de piaffe. En nogmaals ik vind Anky en Salinero echt leuk om naar te kijken. Maar ik ben toch meer fan van de Klassieke Dressuur.

Mijn ervaring is ook dat regulier instructeurs meer op druk en op snelheid hameren. En ik heb er toch echt al een paar gehad. Mijn Klassiek instructeur hamert op basis en ontspanning. Het moet perfect zijn en dan kan je pas verder met iets anders. En reulier instructeurs zijn toch meer van het resulaten behalen. Hoe meer oefeningen je kan doen in een les, hoe beter.

Daarnaast legt mij Klassiek instricteur ook uit, waarom ik bepaalde oefeningen moet doen. En dat mis ik ook bij de reguliere instructeurs. Je doet de oefeningen omdat je ze straks in je proef moet doen. Dus mijn ervaringen met de Klassieke dressuur zijn veeeeeel beter dan met de reguliere dressuur. En ik vind het zelf ook veel leuker om te doen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:34

Yvonnelind schreef:
Vroeger waren de barokke paarden de dressuurpaarden bij uitstek, nu ben je een uitzondering als je met een barok paard in de ring verschijnt. Lachen
Een verandering in de "smaak" misschien?
Vido schreef:
Pfff je mist mijn punt volledig! Je zit fouten te noemen die je ziet in de GP, met als argument dat de basis niet goed gelegd wordt. DAT bestrijd ik. Mijn uitleg (lees m nog maar s) legt je uit dat de fouten die ontstaan in het rijden van een PROEF door de schakeling van oefening ontstaat, NIET door een gebrek in basisonderwijs.
Een klassieker zou concluderen dat dit paard (of deze combinatie) dan nog niet klaar is voor deze proef Pling .
Fouten in het rijden zijn trouwens bijna altijd terug te voeren op basisproblemen, daar is volgens mij klassiek en modern het wel redelijk over eens Knipoog .
Problemen komen er, als de fouten worden gebagatelliseerd en de oefeningen dan desondanks hoog worden gewaardeerd (of, in de training: als gelukt worden beschouwd).
jasmijn78 schreef:
Vido schreef:
Vraag me stellig af waar jij de conclusie uit trekt dat er vanalles door de vingers wordt gezien bij het rijden van GP proef. Waar baseer je dat op?
Dat vraag ik mij bij QQQQ en Don Marcello ook af..... Maar als ik doorvraag krijg ik er nog steeds geen concreet antwoord op.
Bijv. in Aachen, waar de punten van de juries direct na de oefeningen te zien waren. Daar werden gerust negens gegeven voor uitgestrekte draf op de voorhand en ontaktmatige, hectische piaffes Ja .

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:54

jirina schreef:
Afbeelding

Vergelijk:
Afbeelding
jasmijn78 schreef:
Ten tweede: je vergelijkt de paarden van Kyra en Anky (langgelijnde sportpaarden) met een barok genouwd paard (vierkantmodel) Wie zei hier ook al weer dat klassiek rekening houdt en respect heeft voor de anatomie van het paard??? Beide plaatjes zijn goed wat mij betreft, evenals de foto van de schimmel.
Anky en Kyra piafferen DUIDELIJK op de voorhand, dus ik zie niet in hoe dit "goed" kan zijn .
De schimmel geeft al een véél beter beeld, zit goed, niet heel veel triangulatie, helaas iets achter de loodlijn, mogelijk doordat de stangteugel de overhand heeft.

Uiteraard is er verschil tussen vierkants- en rechthoeksmodel, maar op de voorhand is gewoon incorrect, hoe je 't ook went of keert.
Een rechthoeksmodel paard kan ook bij goede training de hogeschooloefeningen leren (en dus ook een correcte piaffe):
Afbeelding

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:43

Bij een paard dat klassiek wordt opgeleid is het geen probleem als het paard bv te diep loopt want dat is functioneel. Meer ontspanning zoeken namelijk?! Achter de loodlijn ook functioneel? Bij een piaffe die bewust in schouderbinnenwaarts wordt gereden is het geen probleem als het takt matig niet meer klopt. Wat is de functie van taktverlies? Overgangen van piaffe naar draf idem? Misschien is het ook interessant om even te kijken naar Florien de graaf met Palmer bij de Piaffe test. Wat vinden we van deze klassieke piaffe. Ik verbaas mij er wel over dat de proeven van Bent passen in het klassieke beeld.
Trouwens mooie piaffe van een Moderne dressuurruiter waarschijnlijk streven beide toch echt het zelfde na!!!

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:54

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:44

die test is ervoor om te kijken hoe de ruiter om gaat met de beperkingen van zijn paard en hoe de ruiter problemen oplost het hoeft geen perfect gereden test te zijn als jij maar kan laten zien dat jij het paard er optimaal doorheen kan leidden.
dat houd dus in hoe los jij alle dingen op die je tegen komt wel een wezenlijk verschil dacht ik.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:38

pol schreef:

Het spijt me, hier kan ik niet op warmlopen. Dit paard wordt enorm op de voorhand gereden (was dat geen kritiek op de GP in vergelijking met klassiek?) en heeft totaal geen gedragenheid. Dit staat veel verder af van GP dan wat ik voorheen in bijv. de Spaanse rijschool zag.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:48

Dus zoals het filmpje laat zien wordt het op de voorhand piafferen met verlies van takt en hier en daar een onjuiste inwerking van de hand niet afgestraft. De proef is immers met succes afgerond! Maar misschien is het de reden dat het hier geen modern stangbit betreft, maar een academische kandare of een renaissancebit??

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 22:54

Ik loop ook niet warm van hetgeen daar getoond wordt.
Waarom rijdt ze trouwens met die zwanehalssporen en gebruikt ze die ook nog eens met regelmaat en weinig subtiliteit Verward
Ik zou dit niet als HET voorbeeld voor klassiek willen gebruiken .

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:35

QQQQ schreef:
Vido schreef:
Pfff je mist mijn punt volledig! Je zit fouten te noemen die je ziet in de GP, met als argument dat de basis niet goed gelegd wordt. DAT bestrijd ik. Mijn uitleg (lees m nog maar s) legt je uit dat de fouten die ontstaan in het rijden van een PROEF door de schakeling van oefening ontstaat, NIET door een gebrek in basisonderwijs.
Een klassieker zou concluderen dat dit paard (of deze combinatie) dan nog niet klaar is voor deze proef Pling .
Fouten in het rijden zijn trouwens bijna altijd terug te voeren op basisproblemen, daar is volgens mij klassiek en modern het wel redelijk over eens Knipoog .

Nee, niet met je eens, dat was nou precies mijn punt! Maar dan snap je het nu misschien wel: Nee, fouten zijn bijna altijd terug te leiden op de ruiter. Ik had vandaag 17 eners, in plaats van 15. Is de basis nou ineens helemaal niet in orde? Nee, mijn buitenbeen had beter terug moeten blijven liggen na de 15e. Oja, jij wil mijn cijfer natuurlijk weten: 4 en terecht. Mijn fout. De eners waren verder in orde overigens.

Khad nu trouwens 7ens voor mijn pirouettes, aldoende leert men he. Vind het erg kortzichtig van je te denken dat je een GP proef foutloos doorkomt (100% heeft nog nooit iemand gescoord) en als je een fout maakt, direct de hele opleiding van het paard onderuit halen. Denk niet dat je met die visie veel nuttige kennis voor je sport/hobby op zal doen.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:46

Een vraag aan de 'aanhangers van klassiek': hoe wordt gedacht over aanleuning en 'aan elkaar rijden' (en dat in samenhang met elkaar)?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 02:39

Vido schreef:
Een vraag aan de 'aanhangers van klassiek': hoe wordt gedacht over aanleuning en 'aan elkaar rijden' (en dat in samenhang met elkaar)?

Anders (niet beter of slechter, laten we daar nou eens over ophouden) dan in de sport:

Het streven in de Academische rijkunst is zonder noemenswaardige aanleuning aan het bit je paard onder te laten treden. Naar dat streven wordt ook al snel in de opleiding naar toe gewerkt. We rijden een jong paard al met veel buiging (ook op de rechte lijnen). In schouderbinnenwaarts (de haarlemmer olie van de klassieke dressuur) en travers en daartussenin (rechtgericht maar met buiging) wordt gewerkt aan het verminderen van stuwing. Dit doen we door het verkleinen van de beweging van je zitbeenknobbel terug naar achter (die het stuwende been met zich meebrengt). Met je binnenbeen wordt de beweging van het dragende binnenachterbeen naar voren toe geactiveerd zodat je tot vermeerderd dragen komt. Daarop ligt zeker in het begin de nadruk bij de opleiding van het paard (uiteraard mits je paard ontspannen blijft). Is dat goed voor elkaar in stap, draf (halbe trite en liefst ook piaffe) en galop en lukt dat links en rechtsom, dan pas gaan we aan stuwing werken en komen de oefeningen als passage (paard stuwt naar beneden en drukt zich omhoog) en uitgestrekte draf (stuwing is naar achtteren gericht) aan bod.

In de sport wek je al veel eerder stuwing op in de achterhand. (Uitgesrekte draf wordt al in de basis gevraagd!) Daardoor onstaat van achter uit druk die via de wervelkolom terugkomt in de weerstandbiedende hand. Door het weerstand bieden verkort je je paard en hou je druk op de wervelkolom.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:49

Don_Marcello schreef:
Vido schreef:

Anders (niet beter of slechter, laten we daar nou eens over ophouden) dan in de sport:

Het streven in de Academische rijkunst is zonder noemenswaardige aanleuning aan het bit je paard onder te laten treden. Naar dat streven wordt ook al snel in de opleiding naar toe gewerkt. We rijden een jong paard al met veel buiging (ook op de rechte lijnen). In schouderbinnenwaarts (de haarlemmer olie van de klassieke dressuur) en travers en daartussenin (rechtgericht maar met buiging) wordt gewerkt aan het verminderen van stuwing. Dit doen we door het verkleinen van de beweging van je zitbeenknobbel terug naar achter (die het stuwende been met zich meebrengt). Met je binnenbeen wordt de beweging van het dragende binnenachterbeen naar voren toe geactiveerd zodat je tot vermeerderd dragen komt. Daarop ligt zeker in het begin de nadruk bij de opleiding van het paard (uiteraard mits je paard ontspannen blijft). Is dat goed voor elkaar in stap, draf (halbe trite en liefst ook piaffe) en galop en lukt dat links en rechtsom, dan pas gaan we aan stuwing werken en komen de oefeningen als passage (paard stuwt naar beneden en drukt zich omhoog) en uitgestrekte draf (stuwing is naar achtteren gericht) aan bod.

In de sport wek je al veel eerder stuwing op in de achterhand. (Uitgesrekte draf wordt al in de basis gevraagd!) Daardoor onstaat van achter uit druk die via de wervelkolom terugkomt in de weerstandbiedende hand. Door het weerstand bieden verkort je je paard en hou je druk op de wervelkolom.

Gelukkig staat daar als eerste zin: 'niet beter of slechter...........' Met stijgende verbazing volg ik de discussie hier. Paardenliefhebbers proberen elkaar met een bijna griezelige gedrevenheid te overtuigen van 'hun'gelijk. Het lijkt wel een discussie tussen fundamentalistische geloofsgroeperingen.
Klassiek versus Grand Prix. Maar dan komt al de eerste vraag bij mij op: allerlei stromingen op het gebied van africhten/opleiden van paarden vinden zichzelf Klassiek. En welk een verscheidenheid is er niet onder de Grand Prixruiters als men leest over hun manier van opleiden.
Dus de tweedeling hier in beide groepen gaat volgens mij al niet op. Er is niet 1 klassiek en 1 grand prix voorbeeld. Zoveel liefhebbers zoveel meningen, en die meningen worden hier uitgewisseld met een fanatisme alsof er levens van af hangen.
Ander, meer komisch, punt is het elkaar overtuigen van iets met behulp van stilstaande beelden(foto's, tekeningen) terwijl het over een dynamische actie gaat(piaff). Heel onverstandig, want van elke, maar dan ook elke combinatie, klassiek/grandprix is wel beeldmateriaal te vinden waarop er iets mankeert. Logisch ook, want we hebben het over het samenspel tussen een onvolmaakt dier en een onvolmaakte ruiter, die samen kunnen dus ook nooit volmaakt zijn.
Kunnen jullie elkaar niet vinden in het feit dat we allemaal gek zijn op paarden, maar dat ieder op een eigen manier beleven, zonder dat bijna dwangmatige elkaar proberen te overtroeven in theoretische muggenzifterij.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:31

Vido schreef:
Nee, niet met je eens, dat was nou precies mijn punt! Maar dan snap je het nu misschien wel: Nee, fouten zijn bijna altijd terug te leiden op de ruiter. Ik had vandaag 17 eners, in plaats van 15. Is de basis nou ineens helemaal niet in orde? Nee, mijn buitenbeen had beter terug moeten blijven liggen na de 15e. Oja, jij wil mijn cijfer natuurlijk weten: 4 en terecht. Mijn fout. De eners waren verder in orde overigens.
Jij haalt een heel ander soort fouten aan dan waar ik het over heb. In dit geval is de fout wellicht te herleiden tot de basisschoolopleiding van de ruiter Knipoog . Is in feite rijtechnisch een veel kleinere fout, tenzij het komt doordat het paard de eners zo leuk vindt, dat ie er nog effies 2 bijspringt.
Die fout is te beoordelen als bijv. het niet goed op de letter rijden.
Dit is geen onregelmatigheid, zoals je zegt, waren de sprongen wel goed, dus die basis was in orde. Als het niet gewoon 2 sprongen vanhet paard zelf waren, terwijl jij ze niet meer vroeg, dan was dit niet een fout uit de basis, maar inderdaad puur van de ruiter.
Ik blijf erbij: voldoendes geven voor gangen die niet de juiste takt hebben etc, is gewoon foute boel en komt doordat de basis niet goed genoeg is voor de gevraagde oefening.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:44

QQQQ schreef:
Bijv. in Aachen, waar de punten van de juries direct na de oefeningen te zien waren. Daar werden gerust negens gegeven voor uitgestrekte draf op de voorhand en ontaktmatige, hectische piaffes

Gezien het feit dat wij hier al 14 pagina's het duidelijk oneens zijn over wat correct is en wat niet, kan ik mij niet indenken dat het klopt wat jij zegt dat er in Aachen 9'ens werden weggegeven voor een uitgestrekte draf met taktfouten.

Als ik met mijn eigen paard in de Z2 al 1 taktfoutje maak heb ik al een 4 te pakken...

pol schreef:
Misschien is het ook interessant om even te kijken naar Florien de graaf met Palmer bij de Piaffe test. Wat vinden we van deze klassieke piaffe.

Lips are sealed

pol schreef:
Ik verbaas mij er wel over dat de proeven van Bent passen in het klassieke beeld.

Ik verbaas mij er ook over dat er klassiek gezien uberhaupt dus proeven worden verreden. QQQQ zegt tegen Vido wanneer zij zelf een ruiterfout maakt:

QQQQ schreef:
Een klassieker zou concluderen dat dit paard (of deze combinatie) dan nog niet klaar is voor deze proef

Dus volgens de klassieke wijze gezien zou je dus in een proef nooit geen enkele fout mogen maken, want anders ben je dus nog niet klaar voor die proef. Dus Florien had feitelijk de hele proef nooit mogen rijden... Maar geslaagd zij is wel voor deze proef toch? Nagelbijten / Gniffelen

Gelukkig wordt in de moderne (wedstrijddressuur) de proeven in de regel gezien als soort examen voor de graad van je africhting in competitieverband. Een test te kijken waar je staat in de africhting en ten opzichte van andere ruiters, welke punten extra aandacht nodig hebben in je training en wat goed gaat. Gelukkig is het ook zo dat je geen 100% hoeft te scoren, dat er dus fouten gemaakt mogen worden. Maar QQQQ, bij klassiek is dat dus anders? Daar mogen in proeven dus geen fouten gemaakt worden? Maar waar is dan een proef nog voor nodig? Proef? Beproeven? Testen? Als alles al perfect gaat hoeft dat niet meer getest te worden toch?

CharleyT schreef:
Ander, meer komisch, punt is het elkaar overtuigen van iets met behulp van stilstaande beelden(foto's, tekeningen) terwijl het over een dynamische actie gaat(piaff).

Ach, die discussie heb ik al zo vaak gevoerd. Maar op bokt wordt daar toch anders over gedacht. Daar worden plaatjes sufgeanalyseerd.

CharleyT schreef:
Kunnen jullie elkaar niet vinden in het feit dat we allemaal gek zijn op paarden, maar dat ieder op een eigen manier beleven, zonder dat bijna dwangmatige elkaar proberen te overtroeven in theoretische muggenzifterij.

Maar dan hebben we niks meer om over te discussieren!!!! Clown Haha!

QQQQ schreef:
Ik blijf erbij: voldoendes geven voor gangen die niet de juiste takt hebben etc, is gewoon foute boel en komt doordat de basis niet goed genoeg is voor de gevraagde oefening.

Prima dat jij daar bij blijft, alleen het maakt je standpunt niet geloofwaardiger. Zeker niet gezien het feit dat onze ervaringen als wedstrijdruiters toch anders zijn. Ik zou zeggen: ga zelf eens een aantal maal de ring in en ervaar hoe o.a. taktfouten worden beoordeeld!

Trouwens: nog even wat over die klassieke filmpjes en zo. Ik zie duidelijk ook een hoop mooie dingen (ik heb er even een aantal opgezicht en bekeken) maar wat ik zo mis is dat de paarden nooit eens even lekker naar voren worden gereden in een mooie uitgestrekte draf of galop. Dat maakt het beeld over het algemeen wat sloom en truttig vind ik. Let op: geen aanval, is gewoon iets wat mij opvalt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:00

Jasmijn, heel logisch hoor, dat wij van mening verschillen - één van de verschillen tussen klassiek & de Sport waarschijnlijk Knipoog
Over de piaffetest heb ik ook al gezegd:
QQQQ schreef:
Ik loop ook niet warm van hetgeen daar getoond wordt.
Waarom rijdt ze trouwens met die zwanehalssporen en gebruikt ze die ook nog eens met regelmaat en weinig subtiliteit Verward
Ik zou dit niet als HET voorbeeld voor klassiek willen gebruiken .

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:21

QQQQ schreef:
Over de piaffetest heb ik ook al gezegd:

Maar past het uberhaupt dan binnen de klassieke zienswijze dat zij 1. een proef rijdt en 2. een proef rijdt en daarin fouten maakt?

Jij als klassieke liefhebber zou daarover toch een uitgesproken mening moeten hebben?

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:25

Don_Marcello schreef:
Vido schreef:

Ja kijk, dit is nou leuk om te vergelijken! Inderdaad leid ik mijn paarden op vanuit een arbeidstempo. Eerst leer ik ze schakelen van arbeids.. naar midden.. Pas later komt het sluitwerk aan bod.
Bovendien klopt het dan ook absoluut dat vanuit die stuwing je verbinding van achter naar voor ontstaat in de vorm van aanleuning.
Toch leer ik mijn paarden de piaffe liever op de klassieke manier: vanuit een dribbeltje (vanuit stap). Ik weet dat er ook vaak vanuit het voorwaartse, meer uit de draf zeg maar wordt gewerkt, maar ik heb voorkeur voor dit werk, inderdaad met oog op ontspanning.
Er is (ik denk in tegenstelling tot klassiek) ook nooit sprake van 'alleen maar verkleinen' in een gang. We willen altijd optimaal impuls houden, klein galoperen is voor mij dus niet een doel op zich. Ook hier is het imo dus weer een verschil in impuls versus terugrijden. Voorwaarde van iedere teruggereden oefening is dat je altijd voorwaarts gevoel houdt. Dan kom je idd nooit in een levade terecht als je piaffeert.
jasmijn78 schreef:
Trouwens: nog even wat over die klassieke filmpjes en zo. Ik zie duidelijk ook een hoop mooie dingen (ik heb er even een aantal opgezicht en bekeken) maar wat ik zo mis is dat de paarden nooit eens even lekker naar voren worden gereden in een mooie uitgestrekte draf of galop. Dat maakt het beeld over het algemeen wat sloom en truttig vind ik. Let op: geen aanval, is gewoon iets wat mij opvalt.

Dat bedoel ik dus. En waarom 'wij' (lees: wij ruiters die gewend zijn aan voorwaarts en impuls) iets 'sloom en truttig' vinden, is dezelfde reden dat 'klassiekers' een GP proef teveel voorwaarts gereden vinden.

Zodra je 'principieel' een zijde kiest, zal je nooit meer iets nuttigs oppikken van een ander. Het lijkt dan idd meer op een extreme geloofsovertuiging en je blijft hangen op het niveau van een leek: fouten kijken. Succes QQQQ

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:36

Zodra je 'principieel' een zijde kiest, zal je nooit meer iets nuttigs oppikken van een ander. Het lijkt dan idd meer op een extreme geloofsovertuiging en je blijft hangen op het niveau van een leek: fouten kijken.
Citaat:

Go jij! Go jij!

Horizonverbreding!!!

Trouwens onbewust zullen Moderne dressuurruiters vaak klassieker zijn dan ze denken. Galopswissels om de pas zijn te danken aan (de klassieker) Baucher. Het Hand zonder been en been zonder hand principe indem. etc etc.