trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_hirley

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:59

Is goed ik wacht rustig af

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:08

Oh jammer,was zo nieuwsgierig HAHA! Haha! Bloos
Nouja hier nog wat recente foto's.....

Afbeelding
Afbeelding

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:09

Romy18 schreef:
Zal ik ook gelijk nog even een foto plaatsen van een paardje van mijn werk (met toestemming)
kunnen jullie die ook even doen als je wilt.

Afbeelding

Nou hier komt'ie dan (wees een beetje lief voor me heb dit eigenlijk nog nooit gedaan Lachen)

Rechthoeksmodel, redelijk verticale hals, voldoende halslengte, correcte bovenlijn, schouder zou misschien wat schuiner mogen zijn, voorbeen heeft genoeg lengte, lang achterbeen, zware kaak, hoofd-hals verbinding wat aan de zware kant (hoeft geen probleem te zijn mits hij voldoende ruimte tussen de kaken heeft, lange schoft (is het nog een redelijk jong dier? Heb het idee dat de schoft er nog niet helemaal uitgegroeid is om het zo maar te noemen), correcte rug, kruis zou wat langer mogen zijn, hoge staartinzet, stand voorbenen neigt naar bodemnauw (kan ook momentopname zijn), ik denk dat het een paard is wat graag wat meer bovenin loopt en hierbij ook veel front maakt, zal graag bergopwaarts lopen, denk ook dat hij nog wel wat meer kracht mag krijgen in het achterbeen, ondertreden zal niet zo’n probleem zijn als het paard voldoende los door de rug loopt.

Moet wel toegeven dat ik het een plaatje van een paard vind. Heeft er ook wel een kop op staan (zo noemen wij hier een brutale).

Tja verder heb ik er niet zoveel kijk op, hoop dat je het dan ook niet als kritiek opvat en ik zou het leuk vinden als je me kunt vertellen hoe erg ik ernaast zit???

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 23:17

Romy18 schreef:
Allereerst het exterieur van een paard kan je niet verbeteren, enkel de problemen die dat exterieur met zich mee brengen kan je oplossen door bepaalde oefeningen

Ik ben het er mee eens dat je de bouw niet kunt veranderen. Het exterieur daarintegen is wel aan te passen door training. Exterieur wil namelijk niets meer zeggen dan; het uiterlijk van het paard.
Aan het uiterlijk kun je doormiddel van training wel dingen veranderen. ook kom je door de aangeboren bouw van het paard wel problemen tegen die zoals jij ook aan geeft voort komen uit de bouw van het paard. Die promlemen zul je door training aan moeten pakken. Daar heb ik het topic ook voor op gezet. Het lijkt mij overduidelijk dat je de bouw van een paard niet kunt veranderen. Dat is aangeboren.

Citaat:
veel van de problemen die ik me bij de paarden die ik hier voorbij zie komen zijn met pure basis dingen al 'op te lossen' met die basis maak je het voor je paard makkelijker om latere oefeningen uit te kunnen voeren.

Dat klopt. Maar bijna alle problemen die je tegen komt zijn op te lossen in de basis. Op welk niveau je ook rijd.

Citaat:
Om dus echt specifiek oefeningen voor elk paard te zeggen is zo niet mogelijk omdat ik geen enkel idee heb hoe de paarden op dit moment getraind worden en in hoeverre deze paarden nog moeite hebben met hun exterieur. Elk paard is anders, elke combinatie en elke ruiter is anders daarbij past geen standaart oefening.

Dat snap ik. Ik geef dan ook alleen oefeningen aan die in de basis al gebruikt kunnen worden. Welke discipline of niveau je ook rijd. Want zoals ik al zij zijn naar mijn mening bijna alle problemen, ook die in het hoge niveau, op te lossen met basis oefeningen.

Citaat:
Zoals ik al eerder heb gezegd is die basis voor mij lang en laag, over de rug, met een actieve achterhand en een goede aanleuning. Daarna komt daar voor mij het rechtrichten en de lengtebuigingen

En daar is dus een verschil met mijn trainingsaanpak. Bij mij is de basis eigen balans en op eigen benen, dan recht richten en dan op pakken. Maar juist daarom vind ik het zo interresant om meer gerichte dingen van jou te lezen. We kunnen van elkaar leren. Nu echter lees ik veel hetzelfde (niet alles natuurlijk!). En dat vind ik jammer.

Citaat:
Ik denk daarom dat je wanneer je echt oefeningen wilt gaan roepen je veel meer achtergrond informatie nodig hebt en dat je de combinatie aan het werk gezien moet hebben en dat mensen dan veel beter af zijn met een instructeur.

Ik bedoel dus oefeningen op basis niveau. De dingen die voor de bouw en bespiering van dat paard van belang zijn ongeacht het niveau. Tuurlijk vallen er dan veel oefeningen weg. maar dat wil niet zeggen dat er geen gerichte oefeningen zijn. de ruiter geeft zelf aan of deze oefeningen wel of niet geschikt zijn. Iedereen hier weet dat je dingen niet klakkeloos aan moet nemen. Je zult toch echt zelf moeten beoordelen of dingen wel of niet van toepassing zijn. En kun je dat niet dan bespreek je het bijvoorbeeld met je instructeur.

Citaat:
Of iemand moet de ambitie hebben om hier 1 of andere cursus aan vast te hangen, dan zie je wat er gebeurt en waar er verbetering mogelijk is dmv welke oefening.

Ik zit er wel over te denken ja om een weekeind of dag te organiseren. Mochten de ideen helderder worden dan neem ik contact met je op. Mocht jij goede ideen hebben dan kun je me altijd een pm sturen.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:03

Citaat:
Nou hier komt'ie dan (wees een beetje lief voor me heb dit eigenlijk nog nooit gedaan Lachen)

Rechthoeksmodel, redelijk verticale hals, voldoende halslengte, correcte bovenlijn, schouder zou misschien wat schuiner mogen zijn, voorbeen heeft genoeg lengte, lang achterbeen, zware kaak, hoofd-hals verbinding wat aan de zware kant (hoeft geen probleem te zijn mits hij voldoende ruimte tussen de kaken heeft, lange schoft (is het nog een redelijk jong dier? Heb het idee dat de schoft er nog niet helemaal uitgegroeid is om het zo maar te noemen), correcte rug, kruis zou wat langer mogen zijn, hoge staartinzet, stand voorbenen neigt naar bodemnauw (kan ook momentopname zijn), ik denk dat het een paard is wat graag wat meer bovenin loopt en hierbij ook veel front maakt, zal graag bergopwaarts lopen, denk ook dat hij nog wel wat meer kracht mag krijgen in het achterbeen, ondertreden zal niet zo’n probleem zijn als het paard voldoende los door de rug loopt.

Moet wel toegeven dat ik het een plaatje van een paard vind. Heeft er ook wel een kop op staan (zo noemen wij hier een brutale).

Tja verder heb ik er niet zoveel kijk op, hoop dat je het dan ook niet als kritiek opvat en ik zou het leuk vinden als je me kunt vertellen hoe erg ik ernaast zit???

Valt opzich goed mee hoor, qua exterieur ben ik op zich wel met je eens om te beginnen dit is een 5 jarige spring gefokte merrie van No limith van +/- 1.60m die het in de dressuur nooit zal halen vanwege deels exterieur, voorbeen is te kort, ze is te klein, lendenen wat strak en een te kort kruis en deels karakter heel opgefokt heet ding waar geen rust in zit. Dit is ohz heel goed te merken zodra je erop stapt schiet ze van voor naar achter vast daarbij is ze overal en nergens qua concentratie daarbij komt dan ook nog eens dat er als ik er niet op zit wat vaak is daar ik er alleen maar tijdens stage en vakantie ben een ruiter op zit met een gruwelijk strenge harde hand die constant in dat mondje zit te klooien. Springen doet ze daarin tegen wel goed al houdt ze zich ook dan in de rug vast waardoor ze wat aan vermogen mist voornamelijk op een wat bredere oxer haalt ze de laatste paal gewoon niet.

Dat bodemnauw is inderdaad moment opname dat is ze normaal niet ook die zware hoofdhals verbinding valt in real life wel mee is gewoon gewoon opzich een heel correct gebouwd paardje maar met het rijden niet de gemakkelijkste. En ja het is een bloedmooi ding met idd die kop der op van moet je wat, ja ik ben mooi he? zou jij wel willen hebben Tong uitsteken

Ze staat trouwens te koop voor de liefhebber?! Tenminste dat denk ik misschien is ze ondertussen al weg al lang niet meer op stal geweest. Maar nu ik dit zo gezegd heb zullen die er niet meer veel zijn Tong uitsteken moet zoizo echt klikken met haar want het is niet de makkelijkste zeker met springen en dat is zeer iritant elke keer als er iemand komt kijken en ze rijden naar een kruisje toe stopt ze heel fijn terwijl ze wanneer ze je kent alles voor je zal springen maar als ze je niet kent en dus niet vertrouwt doet ze helemaal niets voor je ja wat jij niet wilt en dat is echt heel vervelend in de verkoop. Als ik een paard ga kijken en het klikt niet de eerste keer ga ik niet nog eens terug dus er komt niemand nog eens terug want het klikt niet als een paard zo doet wanneer je er voor het eerst op stapt.

Opzich geen verkeerd beestje hoor maar daar ben je gewoon 2 maanden mee bezig voor ze weer normaal ontspannen rechtgericht met rug en achterhand gebruik loopt want ze weet het allemaal wel ik begin maandag weer met stage en dan word der ruiter weer aan de kant gezet en pak ik der weer en dan is het de eerste 2 weken alleen maar dubbele longe 5 dagen in de week lang laag over de rug en ontspannen en dan kruip ik er weer op en tegen de tijd dat ik der weer voor elkaar heb is mijn stage alweer voorbij.

Greetz

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:57

Edit: heb even nieuwe standfoto's neergezet, hopelijk kun je het nu beter zien. Romy18 is hier heel goed in. Het is niet hellemaal een fjord maar meer een fjordx wlesh, met heel misschien iets van een arabier. Maar dat zie je niet Bloos .
Nouja hier de nieuwe foto's.

Ben benieuwd wat jullie hierover kunnen zeggen, weet niet of de 2 stand foto's goed zijn.
Dit zijn best wel recente foto's van december.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:17

Romy: Ik was gisterenavond niet thuis dus ik heb me niet aan de foto gewaagd, best eigenlijk want ik zou helemaal niet aan al deze dingen zijn gekomen!
Ik vind het een enorm knappe merrie, een karakterpaard zoals je zelf al zegt. Mijn eerste merrie was ook extreem zo Tong uitsteken Ze wist wel dat ze "chique" was Haha!
Aangezien dat ik al mijn crosspaardje heb gevonden heb ik geen intresse in de merrie Vork Moest ik op zoek zijn zou ik haar zeker en vast niet over het hoofd zien! Wat een opvallertje.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:25

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:30

Philadelphia schreef:
ok laat ik ook maar wat inzenden...
dit is een renpaard 11 jaar...m-2 dressuur
dan weten jullie ook meteen hoe en wat...
zijn niet de nieuwtse foto's
een jaar of 2 oud
ik ben nu bezig met training lang en laag en zijn achterhand er meer bijhouden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zouden jullie mijn paard ook nog willen doen..
ben erg benieuwt en sta op pagina 8 maar kom maar niet aan de beurt
sorry als dit opdringerig klinkt maar heb het gevoel dat iedereen voor gaat

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:46

ik begin nu ook wel nieuwsgierig te worden naar de mening over mijn paard Haha!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:09

Wil iedereen alstjeblieft gewoon geduld hebben?
Aan en topic vol herhaaldelijk gevraag hebben we niets.
Een beoordeling (en tips aan de hand daarvan) geven kost tijd en veel mensen hebben het nou eenmaal druk. Wees geduldig. Als je een goede reden hebt om voor te willen zul je even iemand een pm moeten sturen. Maar bedenk dat wij dit ook alleen maar doen voor onszelf. Het is niet ons werk.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:38

Elize1989,
een hafje... echt weer echt weer een verhaal apart dus.

Jammergenoeg zijn de foto's vanuit vreemde hoeken genomen. Ik probeer ze toch te combineren tot een goed beeld. Ik hoop dat het een beetje klopt. want het is heel lastig kijken.

Ten eerste lijkt jouw paardje een vrij hoog kruis te hebben en een ietwat weke rug. Voor een haflinger heeft jouw paardje ook behoorlijk de neiging het hoofd in de lucht te steken. Deze dingen bij elkaar zorgen er voor dat de bovenlijn hol is en het dus best wat werk zal zijn om jouw paardje te laten dragen.

Jouw paardje heeft een stuwende bouw. Hiermee bedoel ik het voorgaande, maar daarbij ook het achterbeen dat vrij stijl is en de schouder is ook vrij stijl. Bovendien lijkt je paardje wat onderstandig. Maar dat is niet zo heel goed te beoordelen.

Al deze dingen zijn vrij normaal bij de haflinger. Maar het zijn punten die gunstiger zijn om voor de kar te lopen dan om onder het zadel te lopen. dat wil niet zeggen dat dit laatste niet kan. Maar het zal vrij lastig zijn.

Door zowel de hoek van de schouder als de stand van het voorbeen heeft jouw paardje voor niet veel ruimte. Zolang de achterhand er niet onder komt zal hier ook geen verandering in komen. Het is dus zaak jouw paardje te laten dragen en vooral te voorkomen dat deze voor zwaar wordt. Ik zou het liefst zien dat je traint naar een zo zacht mogelijke teugel. wat mij betreft mag deze zelfs wel een beetje door hangen. Maar daar zal lang niet iedereen het mee eens zijn. Dat door hangen is voor mij een teken dat het paard op eigen benen kan lopen.

Jouw paardje heeft een mooie halsaanzet en mooie hals. de hals is enigzins kort en ik heb het idee dat de onderhalsspieren nog wat gespannen zijn. Deze kun je losser gaan maken door veel van stelling te wisselen en vaak dat neusje er uit te rijden. Hierbij mag jij je handen best naar voren brengen. Dat stimuleert het paard vaak goed om de hals te strekken. probeer met rijden de hals horizontaal te houden. Niet dieper, niet hoger. Houd dat horizontale als doel. dat is voor dit paardje al heel wat. Als dat horizontale lekker wil kun je stelling gaan vragen. Als ook dit wil kun je verder bij gaan pakken. Maar denk er om dat ik met 'wil' bedoel dat het paardje actief en op deze manier loopt.

Als je op deze manier actief en los rijd zul je merken dat het achterhand en ruggebruik beter zal gaan. Dit kun je nog extra simuleren door balkjes te gebruiken. Als je denkt dat jullie er aan toe zijn kun je zelfs op de lange lijn van de bak het volgende uit leggen:
3 balkjes, 2 slalom paaltjes, 3 balkjes, 2 slalom paaltjes, balkjes

begin en eindig elke keer met minimaal 1 balkje. Dan heb je namelijk een doel om naar recht te richten en een goede controle of dit gelukt is. Verder kun je het natuurlijk naar eigen idee aan passen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:40

Op welke pagina ben jij met beoordelen Malenka?
(ik hou het niet zo goed meer bij geloof ik Nagelbijten / Gniffelen )

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 22:28

Pagina 5... Bloos
Ik heb niet zo veel tijd gehad om te beoordelen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:36

Geen Bloos verschuldigd hoor. Haha!

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:31

Malenka schreef:
Wil iedereen alstjeblieft gewoon geduld hebben?
Aan en topic vol herhaaldelijk gevraag hebben we niets.
Een beoordeling (en tips aan de hand daarvan) geven kost tijd en veel mensen hebben het nou eenmaal druk. Wees geduldig. Als je een goede reden hebt om voor te willen zul je even iemand een pm moeten sturen. Maar bedenk dat wij dit ook alleen maar doen voor onszelf. Het is niet ons werk.

sorry maar het kwam omdat sommige die net geplaats waren al aan de beurt zijn:P
dus ik dacht van huh ben ik nou overgeslagen ofzo
snap dat er veel tijd in zit

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:47

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 01:07

VValar,
Wat een mooie foto's! Lekker duidelijk zo.

Ik vind dat je een heel mooi gebouwd paard hebt. Vooral een hele mooie schuine schouder met veel bewegingsvrijheid voor het voorbeen (wat heel mooi te zien is op je actiefoto al vind ik het jammer dat deze met amazone is).

Waar ik echter mijn twijfels over heb ondanks de mooie bouw is het op eigen benen lopen. Ik denk dat dit paard erg graag lopen wil en daarmee misschien ook wat drammerig kan worden. Ik ben bang dat dit paard de neiging heeft veel steun te zoeken/ in de teugel te gaan lopen. Dit komt mede door de vorm van de hals. Deze is naar mijn mening een van de puntjes waar wel wat werk aan zit. De onderhals is iets bol naar onder toe en de bovenhals is vrijwel recht en net na de schoft zelfs iets hol. De nek (achter de oren) is echter mooi. Dit is een paard dat veel indruk kan maken.

Het kruis is licht afhellend. De achterhand lijkt veel kracht te hebben en het lijkt mij dat na wat training het niet zo'n groot probleem is de achterhand onder te laten treden. Al denk ik wel dat deze makkelijker stuwt dan draagt. Vandaar dat er echt wel even aan gewerkt dient te worden. Veel schakelen in tempo is denk ik de oefening voor dit paard.

Ik zou op passen met steun geven voor. Het paard moet op eigen benen lopen. Dan kan het pas echt gaan dragen achter en spelen met de voorhand. De mogelijkheden zijn er zeker.

De rug van jouw paard is ook een punt om op te letten. Deze verbinding tussen voor en achter toont op de foto nog wat zwak. Met de training van de achterhand en het goed vrij lopen van de voorhand moet dit wel verbeteren. Om dan toch maar gebruik te maken van je rijfoto; ik zou je paardje er net wat meer uit laten gaan voor. Dan ziet het er misschien nog niet zo spectaculair uit. Maar dan zal de gehele bovenlijn wat vloeiender zijn. Nu zitten er een aantal 'knikken' in doordat de achterhand nog niet perfect mee komt en er nog veel spanning is in de hals en schouderpartij. Hiervoor ook veel op laag tempo werken met hier en daar een uitspatting... dat laatste kan jouw paardje wel.

Ik vind jouw paard er nog jong uit zien. Ik zou mede daarom ook veel onbelast werk doen aan de dubbele longe. Hierbij met de neus iets meer op boeghoogte laten lopen (wel voldoende ruimte naar voren en dus niet op krullen!) hierbij veel in tempo schakelen en een rustige draf als basis gang gebruiken om van daaruit verder te werken. Elke keer terug naar dat rustige tempo. daarbij natuurlijk niet weg laten zakken maar actief houden.

Dit paard niet te veel met balkjes en dat soort dingen laten werken. Het moet juist op eigen benen lopen. Maar ik denk dat af en toe (lees eens in de 1 a 2 weken) een lage hindernis vrij of aan de longe wel erg goed is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een in uitje van zo'n 50 cm hoog.
Dit kan erg goed zijn voor achterhand en rug gebruik.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:06

romy18:
bedankt!
het weke in de rug is idd grotendeels door de leeftijd, hoe dit vroeger was weet ik niet (heb hem pas 3 jaar). Toen ik hem kreeg vond hij het idd erg moeilijk zijn achterhand te gebruiken, nu is hij vele malen sterker geworden en doet hij dat eigenlijk vrij makkelijk. Wel vind hij het moeilijk om lengte te pakken en echt ontspannen te lopen. Mag ik vragen wat sabelbenig inhoud, ik bedoel: waarin is deze stand nadelig? ik weet dat het een goede springer is en hij heeft Z dresuur gelopen..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:14

Romy18 schreef:
Naaltje:
Langgelijnd paard, wat week in de rug, lendenen zijn correct, kruis is voldoende van lengte en hellend, halslengte is heel kort, richting horizontaal, hoofdhals verbinding normaal, schouder is steil, achterbeen en voorbeen zijn correct.
Doordat de hals zo kort is denk ik dat je moeite zal hebben met nageeflijk rijden, ik denk dat het paard zich in de hals makkelijk opkropt een valse knik geeft en makkelijk sterk wordt. Probeer om met een zachte hand te rijden en veel te schakelen in de lengte van de hals ook hier weer liever het neusje voor de loodlijn als er achter, verder ziet het paard er vrij correct uit en zal je denk ik weinig problemen hebben.

Nageeflijk rijden lukt mij niet met hem, echt sterk worden doet hij niet (ja als iemand zo slim is om hem te willen dwingen naar beneden te gaan Clown )
Met zachte hand rijden doe/deed ik ook al, ik heb het gevoel dat ik van voor vrij weinig gedaan krijg van hem
Ik moest lachen toen ik las ''langgelijnd'' Lachen het klopt vast wel hoor Knipoog maar ik loop altijd te schelden dat zijn rug en alles zo super kort is Knipoog

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:42

mememe, wat een apart diertje heb je trouwens Lachen
Ben benieuwd hoe dat er zonder wintervacht uit ziet Lachen

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:23

Alina schreef:
mememe, wat een apart diertje heb je trouwens Lachen
Ben benieuwd hoe dat er zonder wintervacht uit ziet Lachen

Dankjewel, het is een fjord x welsh maar dat stond er al ze is nu ongeveer 9 denk ik. Heb nog wel gewone foto's zonder wintervacht. Hou je wil in de gaten dan stuur ik weleens 1 zonder wintervacht . Naar mijn mening vind ik haar dan veel mooier Bloos

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:55

Temma00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:54

Leuk idee! Ik ben ook wel heel benieuwd!! Dit is mijn paardje. Ze staat wel een beetje schuin op de foto Tong uitsteken

Afbeelding

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:01

ik moest ook nog een goede stand foto plaatsen, van een paar pagina's hiervoor. Voor de gene die niet willen zoeken, heb ik er gelijk maar even wat 'gangen'foto's bij gedaan.. ben benieuwd..

Stap
Afbeelding

draf
Afbeelding

galop, niet goed maar enige 'normale'
Afbeelding

stand
Afbeelding