Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiWiKo schreef:Ik vraag je of jij het paard wil onthouden wat het het liefste wil, in de schijnwerpers staan............. je hebt toppers en floppers
Ik weet een ding zeker, als je een Bonfire (die nog steeds wedstrijdjes loopt) uit het werk haalt, en uit de sport haalt ligt het dier morgen dood.
Land is goed, ik heb ook niks gezegd over niet op het land...... Ik heb het over het paard en zijn karakter, waar het voor geboren is.
Ik snap dat dit voor heel, heel veel mensen niet te begrijpen is..... maar er zijn echt paarden die niks anders willen dan als eerste eindigen, en dat zijn de paarden die in welke discipline dan ook als eerste eindigen
OoappeloO schreef:KiWiKo schreef:Ik vraag je of jij het paard wil onthouden wat het het liefste wil, in de schijnwerpers staan............. je hebt toppers en floppers
Ik weet een ding zeker, als je een Bonfire (die nog steeds wedstrijdjes loopt) uit het werk haalt, en uit de sport haalt ligt het dier morgen dood.
Land is goed, ik heb ook niks gezegd over niet op het land...... Ik heb het over het paard en zijn karakter, waar het voor geboren is.
Ik snap dat dit voor heel, heel veel mensen niet te begrijpen is..... maar er zijn echt paarden die niks anders willen dan als eerste eindigen, en dat zijn de paarden die in welke discipline dan ook als eerste eindigen
Dit is een te menselijke benadering van een paard en dus een dier. Ik snap wat je bedoeld en ben het daarin met je eens. Maar wil je dat anderen het ook snappen dan moet je het iets anders formuleren.
Een paard wil namelijk niet eerste worden. Netzoals dat mensen zeggen: een hond rilt omdat hij het koud vind. Nee een hond rilt omdat hij het koud heeft. Dieren denken niet in verbanden. Hetzelfde verchil tussen mensen en apen. Hang een banaan hoog op en de aap snapt dat hij met het krukje erbij komt. Hang de banaan nog hoger op en leg er een stok bij, de aap zal niet de combinatie maken tussen kruk & stok om erbij te komen.
Een paard weet door ervaring (Pavlov) dat applaus+blije ruiter betekend dat hij het goed gedaan heeft. En veel toppaarden hebben een grote will-to-please, altijd je baas het naar de zin maken. Ze denken en weten het niet, maar door ervaring kunnen ze het koppelen.
En idd veel toppaarden willen (is ookal te menselijk) graag werken voor hun baas en hebben een winners-'mentaliteit', willen beter zijn dan hun soort genoten om zo hoger in de rangorde te komen (speelt dus vnl bij het racen).
Maar ik blijf van mening dat veel van die geboren toppaarden ook juist niet goed op hun plaats zijn bij 'een Anky of Coby', juist door hun will-to-please gaan ze gemakkelijk over hun grens heen totdat ze doorslaan van de stress.
Rianneee schreef:Netzoals dat mensen zeggen: een hond rilt omdat hij het koud vind. Nee een hond rilt omdat hij het koud heeft. Dieren denken niet in verbanden. Hetzelfde verchil tussen mensen en apen. Hang een banaan hoog op en de aap snapt dat hij met het krukje erbij komt. Hang de banaan nog hoger op en leg er een stok bij, de aap zal niet de combinatie maken tussen kruk & stok om erbij te komen.
Een paard weet door ervaring (Pavlov) dat applaus+blije ruiter betekend dat hij het goed gedaan heeft. En veel toppaarden hebben een grote will-to-please, altijd je baas het naar de zin maken. Ze denken en weten het niet, maar door ervaring kunnen ze het koppelen.
En idd veel toppaarden willen (is ookal te menselijk) graag werken voor hun baas en hebben een winners-'mentaliteit', willen beter zijn dan hun soort genoten om zo hoger in de rangorde te komen (speelt dus vnl bij het racen).
Maar ik blijf van mening dat veel van die geboren toppaarden ook juist niet goed op hun plaats zijn bij 'een Anky of Coby', juist door hun will-to-please gaan ze gemakkelijk over hun grens heen totdat ze doorslaan van de stress.
KiWiKo schreef:gut o gut.......... een huis tuin en keukenfokker zal ook nooit zo een paard fokken
dus JIJ Zammie zal het dier onthouden van hetgeen wat hij het liefst wil?
Citaat:Ik vraag je of jij het paard wil onthouden wat het het liefste wil, in de schijnwerpers staan............. je hebt toppers en floppers
merrieveulen schreef:@ kiwiko, dus als een topsportpaard een keer geblesseerd is en vier maanden rustiger aan moet doen, gaat ie dood? wat een onzin zeg, er bestaan gewoon geen paarden die ongelukkig worden als ze geen wedstrijden meer mogen lopen. hoe leuk ze het ook vinden. wellicht zijn er paarden die het zullen missen, maar doodongelukkig worden? nee.
celticpony schreef:Paarden hebben geen keuze, die krijgen iets opgelegd. Zij zullen zich moeten aanpassen aan de middelen die wij ze bieden, natuurlijk of niet. Omdat zij geen ratio kennen zullen zij altijd gedreven worden door instincten....en dat is niet gereden willen worden door anky,maar tussen soortgenoten op een flink stuk grond je eigen hierarchische positie kunnen bepalen,omdat je allekracht en souplesse van de wereld hebt. Ik geloof niet in maakbaarheid van de natuur, alleen maar in gemanipuleerde maakbaarheid van de gedachten.