je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:25

Zo zijn er bij ons een paard die maar een paar uur nu naar buiten gaan omdat ze op de paddock lopen, het gras daar is niet meer lekker, maar lopen na een half uur al te kijken of ze iemand zien zodat ze naar binnen kunnen. Gelukkig mag mijn paard hele dagen naar buiten, die kan bijna zijn ongeduld niet bedwingen om naar buiten te mogen en komt als laatste als alles weer naar binnen mag. Het is wat ze gewend zijn. Die paarden wordt weinig meegedaan, misschien scheelt dat ook, half ingeslapen en staan liever in een hoekje te dromen.

elzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:34

tja, dit is natuurlijk bij ieder paard ander. sommige paarden ouden ervan om hard te werken etc. andere paarden doen liever rustig aan en staan liever op de wei:P

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:09

Paarden kun je in mijn ogen in zoverre met mensen vergelijken dat ze allemaal een eigen karakter en instelling hebben. En in die zin geloof ik direct dat er ambitieuze paarden bij zitten.

Daarbij denk ik niet dat ze ook denken in de trant van winnen en dat ze hun eigen spierpijn kunnen relativeren met het oog op een toekomstige score van 80% in de grand prix.

En dat een toppaard ver van de natuur afstaat: ik denk dat onze paarden na eeuwen door mensen te zijn gehouden en op bepaalde kwaliteiten te zijn gefokt al heel ver van het oerpaard afstaan....(en legio voorbeelden hiervan in dit topic....). Dat is geen excuus om op een onnatuurlijke wijze met je paard om te gaan, maar houdt naar mijn mening wel in dat niet elk paard meer gelukkig wordt om 100% natural te staan....

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:35

Ik denk dat er zeker paarden zijn die meer bereid zijn om te werken en er ook meer plezier in hebben. Ook denk ik dat elk paard het in zich heeft om bij de top te komen, maar het moet maar net bij de (juiste) eigenaar terecht komen. Mijn paarden word niet in wedstrijden gereden maar ik weet zeker dat ze het talent heeft om er te komen. Ik denk wel dat alle paarden wel liever hebben dat ze op de wei staan dan alleen maar getraint worden en alleen maar willen werken. Ik denk dat geeneen paard wil leven om te werken. Als ze het zelf voor het kiezen hadden.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:52

KiWiKo schreef:
Ik vraag je of jij het paard wil onthouden wat het het liefste wil, in de schijnwerpers staan............. je hebt toppers en floppers Lachen

Ik weet een ding zeker, als je een Bonfire (die nog steeds wedstrijdjes loopt) uit het werk haalt, en uit de sport haalt ligt het dier morgen dood.

Land is goed, ik heb ook niks gezegd over niet op het land...... Ik heb het over het paard en zijn karakter, waar het voor geboren is.

Ik snap dat dit voor heel, heel veel mensen niet te begrijpen is..... maar er zijn echt paarden die niks anders willen dan als eerste eindigen, en dat zijn de paarden die in welke discipline dan ook als eerste eindigen

Dit is een te menselijke benadering van een paard en dus een dier. Ik snap wat je bedoeld en ben het daarin met je eens. Maar wil je dat anderen het ook snappen dan moet je het iets anders formuleren.
Een paard wil namelijk niet eerste worden. Netzoals dat mensen zeggen: een hond rilt omdat hij het koud vind. Nee een hond rilt omdat hij het koud heeft. Dieren denken niet in verbanden. Hetzelfde verchil tussen mensen en apen. Hang een banaan hoog op en de aap snapt dat hij met het krukje erbij komt. Hang de banaan nog hoger op en leg er een stok bij, de aap zal niet de combinatie maken tussen kruk & stok om erbij te komen.
Een paard weet door ervaring (Pavlov) dat applaus+blije ruiter betekend dat hij het goed gedaan heeft. En veel toppaarden hebben een grote will-to-please, altijd je baas het naar de zin maken. Ze denken en weten het niet, maar door ervaring kunnen ze het koppelen.

En idd veel toppaarden willen (is ookal te menselijk) graag werken voor hun baas en hebben een winners-'mentaliteit', willen beter zijn dan hun soort genoten om zo hoger in de rangorde te komen (speelt dus vnl bij het racen).

Maar ik blijf van mening dat veel van die geboren toppaarden ook juist niet goed op hun plaats zijn bij 'een Anky of Coby', juist door hun will-to-please gaan ze gemakkelijk over hun grens heen totdat ze doorslaan van de stress.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:03

OoappeloO schreef:
KiWiKo schreef:
Ik vraag je of jij het paard wil onthouden wat het het liefste wil, in de schijnwerpers staan............. je hebt toppers en floppers Lachen

Ik weet een ding zeker, als je een Bonfire (die nog steeds wedstrijdjes loopt) uit het werk haalt, en uit de sport haalt ligt het dier morgen dood.

Land is goed, ik heb ook niks gezegd over niet op het land...... Ik heb het over het paard en zijn karakter, waar het voor geboren is.

Ik snap dat dit voor heel, heel veel mensen niet te begrijpen is..... maar er zijn echt paarden die niks anders willen dan als eerste eindigen, en dat zijn de paarden die in welke discipline dan ook als eerste eindigen

Dit is een te menselijke benadering van een paard en dus een dier. Ik snap wat je bedoeld en ben het daarin met je eens. Maar wil je dat anderen het ook snappen dan moet je het iets anders formuleren.
Een paard wil namelijk niet eerste worden. Netzoals dat mensen zeggen: een hond rilt omdat hij het koud vind. Nee een hond rilt omdat hij het koud heeft. Dieren denken niet in verbanden. Hetzelfde verchil tussen mensen en apen. Hang een banaan hoog op en de aap snapt dat hij met het krukje erbij komt. Hang de banaan nog hoger op en leg er een stok bij, de aap zal niet de combinatie maken tussen kruk & stok om erbij te komen.
Een paard weet door ervaring (Pavlov) dat applaus+blije ruiter betekend dat hij het goed gedaan heeft. En veel toppaarden hebben een grote will-to-please, altijd je baas het naar de zin maken. Ze denken en weten het niet, maar door ervaring kunnen ze het koppelen.

En idd veel toppaarden willen (is ookal te menselijk) graag werken voor hun baas en hebben een winners-'mentaliteit', willen beter zijn dan hun soort genoten om zo hoger in de rangorde te komen (speelt dus vnl bij het racen).

Maar ik blijf van mening dat veel van die geboren toppaarden ook juist niet goed op hun plaats zijn bij 'een Anky of Coby', juist door hun will-to-please gaan ze gemakkelijk over hun grens heen totdat ze doorslaan van de stress.

Hier ben ik het toch wel heel erg mee eens Ja goed gezegt. Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:37

Rianneee schreef:
Netzoals dat mensen zeggen: een hond rilt omdat hij het koud vind. Nee een hond rilt omdat hij het koud heeft. Dieren denken niet in verbanden. Hetzelfde verchil tussen mensen en apen. Hang een banaan hoog op en de aap snapt dat hij met het krukje erbij komt. Hang de banaan nog hoger op en leg er een stok bij, de aap zal niet de combinatie maken tussen kruk & stok om erbij te komen.

Met de essentie ben ik het prima met je eens, maar je voorbeelden zijn een beetje ongelukkig gekozen. Ten eerste zullen apen dat verband wel degelijk maken. Er zijn zelfs vogels die 'vishaakjes' maken van een stukje ijzerdraad als ze iets ergens niet uitkrijgen. Het rillen omdat je het koud hebt werkt bij ons hetzelfde als bij dieren. Dat is een reactie van het lichaam dat zowel bij mensen als bij dieren niets met 'vinden' te maken heeft.

Met het laaste stukje ben ik het ook wel eens.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:46

KiWiKo schreef:
gut o gut.......... een huis tuin en keukenfokker zal ook nooit zo een paard fokken Lachen

dus JIJ Zammie zal het dier onthouden van hetgeen wat hij het liefst wil?

Maar als het paard geboren is al topper, in belangstelling wilt staan, mooie bouw&gangen hebben.
Wie zegt dan dat dat paard persé bij Anky oid wilt staan?
Als hij goed verzorgd word, een persoon heeft die van hem houd & zij best er voor doet..
Wat is het probleem dan? Daar zal de pony ook echt wel tevreden mee zijn.
Pony denkt niet;
Oh.. Nu sta ik in mijn weilandje, stond ik maar bij Anky op stal.. Verdrietig

Citaat:
Ik vraag je of jij het paard wil onthouden wat het het liefste wil, in de schijnwerpers staan............. je hebt toppers en floppers

Zolang het paard er nooit kennis mee heeft gemaakt, zal hij niet ongelukkig worden door niet in schijnwerpers te staan. Lachen

Nagelbijten / Gniffelen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:21

@ Sizzle: dat van die apen is wel waar, dat ze dat verband niet leggen. 1 ding bedenken kunnen zeg wel (het krukje óf de stok, netzoals de vogel die het vishaaje maakt), maar de combinatie van kruk én stok om nog hoger te komen kunnen ze niet.
Ik heb met bio dat onderzoek bestudeerd en er ook videobeelde van gezien. Je ziet dat die apen niet de stok pakken en op de kruk klimmen.

Ik ben et eens met Joscaa: een geboren topper zal niet ongelukkig worden als hij bij een amateur staat. Zolang je het paard maar genoeg afwisseling bied. Het dier zal genieten bij een lekkere bosrit Lachen En de dag ernaa weer serieus trainen. Het engiste (en iets anders is) vaak zijn geboren toppers nogal sensibel, niet iedere ruiter kan daarmee overweg.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:20

merrieveulen schreef:
@ kiwiko, dus als een topsportpaard een keer geblesseerd is en vier maanden rustiger aan moet doen, gaat ie dood? wat een onzin zeg, er bestaan gewoon geen paarden die ongelukkig worden als ze geen wedstrijden meer mogen lopen. hoe leuk ze het ook vinden. wellicht zijn er paarden die het zullen missen, maar doodongelukkig worden? nee.

Volgens mij bedoeld kiwiko het als volgt (correct me if i'm wrong Knipoog ):
Als een paard jaren in de sport (op hoog niveau, of niet) loopt (neem Bonfire) en je die zomaar ineens op een landje zet en niks laat doen. Dit is absoluut niet goed voor zo'n beest. Zoals ze zeggen: rust roest.

Ik ga dr niet al te veel over zeggen, heb er toch weinig verstand van.. Clown Maar ben het wel een beetje met Kiwiko eens. Als je je paard met dat leven een plezier doet, waarom niet?
Mijn paard vind er niks aan om in de paddock te staan, of een hele dag op het land. Die wordt er eerder gestresst van. Moet ik haar dan 'omdat het goed is voor haar' op het land zetten? Of een vrije dag geven. Ieder paard is anders. Er wordt wel gezegd dat 'willen' van een sportpaard zijn vermenselijkt wordt. Maar hoe dan met een weidepaard? Wie zegt dat een paard op het land wil elke dag, geen deken op wil, o.i.d.. Het lijkt mij dan weer zo: het is maar wat ze gewent zijn, beter weten ze toch niet.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:40

hmm ik denk niet dat het paard zielig is .. maar ondertussen op het weiland zou wel goed doen ..

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:11

wat is de reden om zo onnatuurlijk cq.menselijk te willen denken over paarden?? voorbeeld Haha! iets vrouwen zijn vanuit de natuur gezien gemaakt om kinderen te krijgen....doen de vrouwen die geen kinderen willen zichzelf iets tekort?....of zouden we maar moeten baren en baren?....nee hoor wij mensen zijn in staat ons aan te passen aan de middelen die we zelf hebben bedacht en hebben hierdoor keuze-vrijheden, heerlijk als je zelf kan denken(is als mens toch ons grootste goed). Toch blijven we seks hebben (grondlegger van het krijgen van kids Knipoog datis toch echt de altijd doorgaande natuurdie ons drijft.
Onze natuur kunnen we niet negeren,maar wij zijn dus in staat als mens verstand/ratiote gebruiken om aan te passen
Paarden hebben geen keuze, die krijgen iets opgelegd. Zij zullen zich moeten aanpassen aan de middelen die wij ze bieden, natuurlijk of niet. Omdat zij geen ratio kennen zullen zij altijd gedreven worden door instincten....en dat is niet gereden willen worden door anky,maar tussen soortgenoten op een flink stuk grond je eigen hierarchische positie kunnen bepalen,omdat je allekracht en souplesse van de wereld hebt. Ik geloof niet in maakbaarheid van de natuur, alleen maar in gemanipuleerde maakbaarheid van de gedachten.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:17

celticpony schreef:
Paarden hebben geen keuze, die krijgen iets opgelegd. Zij zullen zich moeten aanpassen aan de middelen die wij ze bieden, natuurlijk of niet. Omdat zij geen ratio kennen zullen zij altijd gedreven worden door instincten....en dat is niet gereden willen worden door anky,maar tussen soortgenoten op een flink stuk grond je eigen hierarchische positie kunnen bepalen,omdat je allekracht en souplesse van de wereld hebt. Ik geloof niet in maakbaarheid van de natuur, alleen maar in gemanipuleerde maakbaarheid van de gedachten.

Als paarden niet gewend zijn om in een kudde tussen soortgenoten te staan. En zich daar duidelijk niet op hun gemak voelen, zet je ze dan toch neer? Mijn vorige paard kon niet eens in de kudde zonder daar schadeloos uit te komen. Zet je hem daar dan toch in om te wachten tot het fout gaat?
Als dat paard niet anders weet zal hij er vast geen probleem mee hebben.
Maar goed. Wie weet hoe een paard denkt en wat hij 'wil'? Niemand zegt dat hij WEL in de kudde wil en niet op stal.. Of dat hij liever bij Anky of boer Piet staat Knipoog.. Toch?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:26

Ik denk dat een paard vanzelf terecht komt op de juiste plek voor hem.
Een paard wat niet verder komt in de sport met zijn huidige ruiter zal verkocht worden voor een recreatieruiter, of iemand die minder van hem vraagt.
Een paard wat te goed is voor zijn ruiter zal zich vanzelf gaan vervelen omdat hij veel meer kan dan er steeds gevraagd wordt. Dan wordt hij vervelend en verkocht naar iemand die er misschien meer uitkrijgt.

Het is alleen de vraag of iedereen het door zal hebben wat voor paard hij onder z'n kont heeft.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:31

Het probleem is dat veel te veel mensen wat dat betreft helemaal niet luisteren naar hun paard, en dus maar blijven aanmodderen.
Ik denk dus niet dat elk paard op de juiste plaats terecht komt, juist omdat zo weinig mensen naar hun dier luisteren.

bouwvakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:53

zielig vind ik het niet..
zo'n paard word erop getraind en perfect verzorgd, dus eigenlijk is het niet zielig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 20:01

Prisco is er maar 33 mee geworden

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:18

nou, ik denk dat een paard weinig kan zeggen of hij gelukkig is, maar je gaat mij niet wijs maken dat een paard liever op stal staat, en liever GEEN natuurlijkgedrag vertoont dan WEL...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:18

Dat is net zo'n argument als : mijn opa stak de ene sigaar met de andere sigaret aan en werd 98 , dus zo slecht zal het wel niet zijn Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 20:27

een ongelukkig paard kan geen topprestaties neerzetten

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:36

ik denk dat je heel erg goed kunt zien of een paar gelukkig is ja of nee, of in ieder geval goed in zijn vel zit.
dit zie ik zelf bij mijn eigen paard.
er zijn periodes geweest dat ik gewoon weg niet genoeg tijd had om te rijden en hij dus ooit weken niet gereden werd en je zou zeggen heerlijk de hele dag op het land stond. ik zag mijn paard werkelijk ongelukkiger worden, hij zag er slechter uit, was minder opgewekt. (zeg maar gerust chagerijnig) en ik maar denken dat hij het heerlijk zou vinden lekker vakantie.

toen ik gelukkig weer meer tijd kreeg en hem weer kon gaan rijden en hem weer veel aandacht kon schenken, zag ik hem weer met sprongen vooruit gaan, hij zag er weer stukken beter uit, keek veel beter uit zijn ogen, was weer vrolijk en had ook echt plezier in het werk. en mijn paard is echt geen knuffelpaard daar moet hij niks van hebben.
dus ja ik geloof dat er paarden zijn die met zo'n leven blijer zijn dan dat ze de hele dag op de wei staan.

hou er wel rekening mee dat zulke paarden er inderdaad aan wennen en de hele dag aandacht krijgen (wat ze waarschijnlijk heerlijk vinden) ik geloof ook niet dat een anky of coby of welke "topruiter" dan ook het slecht voor het met hun paarden. dat zijn ook gewoon weg mensen die van paarden houden en ga je zelf na, wat een paard met je doet op emotioneel vlak, denken jullie dat een anky dat niet heeft. waarom staat ze anders te janken wanneer ze olympisch goud wint. oke misschien zouden paar extra uurtjes op de wei lekker zijn, daar kan ik me in vinden. maar ook de paarden van anky komen op de wei. dat ze tijdens het wedstrijdseizoen iets minder op de wei komen kan ik wel inkomen, het draait natuurlijk ook wel een beetje om de sport.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 20:40

heeft iemand de voorpagina gezien over het inslapen van Prisco?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:42

ja daar ben ik van op de hoogte Haha! toppertje en ik weet zeker dat hij een mooi leven heeft gehad!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 20:44

dat is dus een paard die voor de top geboren is............... denk je nou werkelijk dat zo een paard gelukkig zou zijn geweest als recreatiepaard????

ding had niet alleen de stal maar het HELE dorp gek gemaakt

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:47

dat ben ik met je eens, maar waarschijnlijk ben ik ongeveer de enige. maar ik heb gewoon gezien wat het met een paard kan doen wanneer je hem ipv lekker traint een paar maanden op de wei gooit en heel veel minder aandacht geeft, (zie mijn stukje hierboven)