Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:08

Aaaaargh.... bandages verstevigen de pezen NIET!!!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:22

Misschien moeten we dat in de Bit laten zetten, anders gelooft niemand het Knipoog

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:32

mijn paard (QH)kreeg van t voorjaar een klein sneetje in zn kootholte(ergens in getrapt met longeren), van precies 3 cm.helaas op de verkeerde plaats; 2 pezen geraakt, 4 weken utrecht,operatie, 4 weken gips, hele hoge kosten en ik moest m alsnog inlaten slapen. mijn volgende paard doet geen stap meer zonder beenbescherming..
p.s. hij had peesjes om.volgend paard krijgt combo- boots of westernbeschermers met bell boots.
iig nooiiiit meer zonder!!je paard kan nog zo zuiver lopen, maar hij kan schrikken, een jolige sprong maken, vallen of ergens intrappen.een ongeluk- weet ik nu uit ervaring- zit in een klein hoekje!!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:33

Ruudjw schreef:
Misschien moeten we dat in de Bit laten zetten, anders gelooft niemand het Knipoog

ROFL Huilen van het lachen

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:12

mensen ik ken genoeg paarden die juist door peesbeschermers een blessure opgelopen hebben, ik ben er niet tegen met mijn pony reed ik altijd met peesjes of bandages maar ik wil dat nu nog niet bij m'n jonge paardje...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:14

QQQQ

In Bit: Gekeken naar temperatuur onder bandage/peesbescherme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:06

In de Bit van deze maand staat een artikel over het oplopen van de temperatuur onder bandages. De temperaturen lopen inderdaad vrij hoog op, hoog genoeg om mogelijk een kritieke temperatuur in de pees te bereiken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:51

In het artikel staat weinig meer nieuws dan dat sommige mensen in dit topic al vertelden Knipoog De temperatuur loopt hoog op, dit kan schade geven aan de peesstructuur etc. etc.

Wel leuk die meting, helaas zijn ze maar bij 1 paard gedaan. Ik ebn er persoonlijk van overtuigd dat het bij alle paarden zo gaat maar dat kan je zo niet bewijzen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:22

de meting is natuurlijk een beetje zwak, 1 paard etc, maar het punt dat ze daar aankaarten is veel interessanter en belangrijker denk ik

Er wordt duidelijk uitgelegd dat bandages niet helpen tegen aantrappen. De vergelijking van de hamer op je eigen hand met of zonder theedoek ertussen...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:19

Zeker geen sluitend onderzoek, zo'n Bit-minionderzoekje, maar de resultaten geven zeker aanleiding tot verder onderzoek Ja

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:01

Arabesk schreef:
de meting is natuurlijk een beetje zwak, 1 paard etc, maar het punt dat ze daar aankaarten is veel interessanter en belangrijker denk ik

Er wordt duidelijk uitgelegd dat bandages niet helpen tegen aantrappen. De vergelijking van de hamer op je eigen hand met of zonder theedoek ertussen...

Als je goed bandageert, doe je er dan ook goede onderlappen onder zodat het meer is dan een lapje stof.

Is er een vergelijking gemaakt met de temperatuur onder de neoprene beenbeschermers die doorgaans worden gebruikt?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:13

Aimee schreef:
Als je goed bandageert, doe je er dan ook goede onderlappen onder zodat het meer is dan een lapje stof.

Moet je eens proberen om dat om je hand te wikkelen en er met een hamer op te slaan. Voor rijden gebruik je toch ook over het algemeen geen hele dikke onderlappen.

Aimee schreef:
Is er een vergelijking gemaakt met de temperatuur onder de neoprene beenbeschermers die doorgaans worden gebruikt?

Ja, en dat geeft hetzelfde effect. Is natuurlijk ook logisch. Pezen worden, omdat ze arm doorbloed zijn, metname gekoeld door lucht. Doe er iets omheen en dat kan natuurlijk niet.

Raar is alleen dat ze spreken over een 3 in 1 beschermer terwijl er een gewone peesbeschermer op de foto staat.... Nors opkijken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:39

fransje23 schreef:
Moet je eens proberen om dat om je hand te wikkelen en er met een hamer op te slaan. Voor rijden gebruik je toch ook over het algemeen geen hele dikke onderlappen.

Ja, en dat geeft hetzelfde effect. Is natuurlijk ook logisch. Pezen worden, omdat ze arm doorbloed zijn, metname gekoeld door lucht. Doe er iets omheen en dat kan natuurlijk niet.

Raar is alleen dat ze spreken over een 3 in 1 beschermer terwijl er een gewone peesbeschermer op de foto staat.... Nors opkijken

Denk je dat je het minder voelt als je zo'n peesbeschermers over je hand heen doet, en dan niet stiekem een crossbeschermer gebruiken.

Kijk aan... gelukkig maar! Anders gaan mensen wéér denken dat je het probleem van de warmte ophoping voorkomt door neoprene beschermers te gebruiken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:12

Aimee schreef:
Denk je dat je het minder voelt als je zo'n peesbeschermers over je hand heen doet, en dan niet stiekem een crossbeschermer gebruiken.

Nee, daarom heb ik in dit topic al eerder gezegd dat ik, mocht het nodig zijn, zou kiezen voor beschermers met een (carbo)plaat en ventilatiegaatjes.
Ik denk niet dat zo een plastic schaaltje a la Harry's horse, BR etc echt heel goed beschermt tegen een flinke klap. Hooguit verdeelt het de druk iets en voorkomt het dat de huid ook open gaat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:54

Zo'n plastic schaaltje beschermd tegen een "schampschot". Dus strijken, een paard dat zichzelf soms licht aantikt enz.
Voor crossen heb je niet voor niets speciale crossbeschermers en ja, als je je paard tijdens het werk echt goed wilt beschermen, dan kom je op dergelijke beschermers uit Lachen

kavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:29

jonge paarden die tegen been bescherming kunnen moet je alleen voor doen behalve als ze echt niet willen.
je moet altijd bij jonge paarden niet te veel drammen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:27

kavita schreef:
jonge paarden die tegen been bescherming kunnen moet je alleen voor doen behalve als ze echt niet willen.
je moet altijd bij jonge paarden niet te veel drammen

Ik weet echt niet wat hier staat.... Blond

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:42

ik denk dat ze luistert naar t paard en als ze nee schudden ze geen beschermers omwillen Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:40

Katja schreef:
Beschermers ondersteunen niet maar beschermen zoals het woord al zegt. Veel jonge paarden zijn nog niet geweldig goed in hun coordinatie en daarom kan bescherming een duidelijke toegevoegde waarde hebben.

mijn oude pony liep regelmatiger en beter met peesbeschermers (van die eskadron/br dingen) dan zonder, bieden ze echt geen steun?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:02

nee ze bieden echt geen steun

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:33

oke dan is ze gewoon oud Haha! en lekker met pensioen (nouja loopt nu weer een beginners staplesje mee op zaterdag, maar dat is tijdelijk)

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:05

Katja schreef:
Beschermers ondersteunen niet maar beschermen zoals het woord al zegt. Veel jonge paarden zijn nog niet geweldig goed in hun coordinatie en daarom kan bescherming een duidelijke toegevoegde waarde hebben.

helemaal uit t begin post, maar ben t hier helemaal mee eens

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:18

uit luiheid gebruik ik liever geen beschermers
ja erg he ..
maar bij de polocrosse heb je toch graag escherming tegen andere paarden benen en iets versteviging ivm korte draaien en stops ga zelf maar lopen draaien stoppen zonder iets en met een versteviging om je enkels je zal merken dat je je minder kan verdraaien
nu rijd ik nu geen pc meer maar heb een jong paardje nog niet helemaal in balance welke helaas zijn kootholtes aantikt in de draf hier gaan dus echt wel springschoenen om
op de harde weg of stevige berm is het een kwestie van rustig opbouwen maar als ik terafwisseling ergens in een bak ga rijden een zware bak bescherm ik erg graag ..daar dat toch echt een zware belasting voor de pezen is de kans op peesklap zonder bescherming daar toch groter is als met
heb zelf ook zwakkere pezen en met een drukverband of neopreen steun heb ik naderhand minder last
het word idd alleen wel sneller warm
dus goed koelen en niet te lang is wel een punt waar je goed rekening mee moet houden

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:33

Tja, ik ken ook een vrouw met een fjord. De fjord is echt oerdom.
Altijd super rustig, en erg snullig. Daardoor ook wat langzaam.
Hij is net ingereden en mijn vriendin rijdt hem af en toe. Laatst zijn we wezen rijden, niet normaal. Hij tilt zijn benen echt erg vaak niet goed op waardoor hij steeds (bijna) op zijn knieën beland.
Dus van de net zo oerdomme eigenaar moet hij peesbeschermers om (das niet super dom hoor) alleen de reden wel: dan struikelt hij minder!

Aagh sommige mensen Tong uitsteken Maar dit paard is ook erg dom...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:38

nickyu schreef:
maar bij de polocrosse heb je toch graag escherming tegen andere paarden benen en iets versteviging ivm korte draaien en stops ga zelf maar lopen draaien stoppen zonder iets en met een versteviging om je enkels je zal merken dat je je minder kan verdraaien
Voor vergelijkbare versteviging zal je de kogels, knieën en/of sprong mee moeten bandageren, anders heeft het net zoveel nut als een zweetbandje tegen een tennisarm Pling