duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:26

Niet aan het krulletje gaan denken, laat het dat idee maar eens los Lachen
Paard loopt nu met een knik in de hals omdat hij van voor naar achteren wordt gereden
Op de 2e foto erg duidelijk te zien. Hals heeft geen mooie vloeiende rondelijn, maar breekt in het midden af.
De rug is door het niet van achter rijden er ook niet bij, het achterbeen ook niet.

De laatste foto geeft nog het mooiste plaatje
Daar is de achterhand en rug er wel wat bij. Maar kan nog veel meer. Lachen

Verder lijkt het paard enorm te hangen op de hand.
Geef hem daar geen kans voor, laat hem op eigen benen lopen ipv jou handen als steunpilaar te zoeken.

Maak je paard goed aan het been, actie = direct reactie.
Dan gaat hij voor ook wat minder hangen.

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:29

runningkawa schreef:
.

Verder lijkt het paard enorm te hangen op de hand.
Geef hem daar geen kans voor, laat hem op eigen benen lopen ipv jou handen als steunpilaar te zoeken.

Maak je paard goed aan het been, actie = direct reactie.
Dan gaat hij voor ook wat minder hangen.

Als dit voor mij gedoelt is,mijn paard hang absoluut niet en is super licht in de hand!!!
Ook is ze super voor me been,mijn paard heeft soms zelfs te veel impuls.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:33

Even weer over het 'bos rijden'.

Ik denk dat echt de meeste mensen die alleen maar buiten kunnen rijden best dressuur rijden ondertussen. Dat lijkt me meer dan logisch.

Maar mijn probleem is dat mijn paard nooit echt 'rond' is gereden vroeger. Ik rijd dan al veel (schijn) overgangen en wijken en stelling ect. lukt ook nog wel op een zandweg.. Maar daarmee krijg ik haar niet lekker rond en ontspannen in de rug. Zijn er dan nog meer oefeningen om te doen? Het hoofd hoeft nog niet naar beneden maar het zou fijn zijn als ze de rug wat meer ontspant en haar achterhand er meer bij gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:37

T eveel impuls bestaat imo niet
Vlucht gedrag wel, maar ook dat is een vorm van niet aan het been zijn

Je paard lijkt op die foto;s niet licht.
Waarom probeer je haar overigens niet wat meer met het neusje eruit te rijden?
Zal haar hele houding verbetren en ook het beeld van hangen zal daardoor anders worden

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:37

runningkawa schreef:
http://www.dressuurstal.be/images/CDI_W ... ibaldi.jpg
Niet alleen Z ruiters, maar zelfs GP ruiters
Zeer kwalijke zaak dat zoiets goed gepunt word.
Dat is echt een mode trent van de laatste jaren, waar ook al menig discussie over is geweest.
Het voorbeen zwaait tot aan de de oren, maar het achterbeem komt helemaal niet mee en de rug is weg gedrukt.
Persoonlijk vind ik het een schande, want de top daarbij moet je gaan kwijlen en denken, wauw...als ik dat zo ook eens kon...
Maar als ik zo'n foto zie denk ik dat niet en zou ik mezelf schamen als ik dat liet zien met mijn paard, zelfs in de B zou ik me al schamen...

Mocht ik ook met Zanda zulke foto's hebben, hoop ik dat heel bokt over me heen valt op HAW Lachen

Van een aantal pagina's terug. Iemand die ik ken heeft erover gesproken met 1 van de top-amazones die NL rijk is. Deze amazone gaf zelf ook aan dat het absoluut niet goed voor de paarden is. Het probleem is echter dat de jury's een voorbeen tot de oren willen zien, maar dit lichamelijk voor een paard onmogelijk is zonder ergens in de rug spanning op te bouwen. Maar ja, als je je paard in de GP in de hoge cijfers wilt rijden, dan moet je wel. De amazone had ook liever gezien dat dit werd afgestraft, maar ja, de jury's denken er anders over, en van het publiek komen allemaal oehh's en ahhh's als de paarden zo lopen. En dat is niet onbelangrijk, het publiek betaald immers de topsport..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:44

oke, foto's van mij,en mijn paard een jaar terug (1e foto), en een maand terug (2e foto), wat is er beter in de beweging/houding van mij en mijn paard, en wat niet of zelf slechter?? Ik weet dat mijn paard nog niet echt goed door zijn rug loopt, we zijn daarmee aan het werk, en ik ben benieuwd of jullie wel of geen vooruitgang zien.

Jaar terug:
Afbeelding

Maand terug (en ja, de hack hangt laag...)
Afbeelding

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:48

Jojo, misschien is het bedrog aangezien je er zelf over begon en ik er dus nu meer op ga letten hoor Knipoog Maar ik vind je nog steeds ver achter in het zadel zitten.

Verder valt bij je foto´s inderdaad goed op dat die knik in de hals erin zit, waar RK het ook over heeft. De hals hoor een meer vloeiende lijn te geven ipv die knik. Wel een mooi paard heb je trouwens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:49

_angela_ schreef:
runningkawa schreef:
http://www.dressuurstal.be/images/CDI_W ... ibaldi.jpg
Niet alleen Z ruiters, maar zelfs GP ruiters
Zeer kwalijke zaak dat zoiets goed gepunt word.
Dat is echt een mode trent van de laatste jaren, waar ook al menig discussie over is geweest.
Het voorbeen zwaait tot aan de de oren, maar het achterbeem komt helemaal niet mee en de rug is weg gedrukt.
Persoonlijk vind ik het een schande, want de top daarbij moet je gaan kwijlen en denken, wauw...als ik dat zo ook eens kon...
Maar als ik zo'n foto zie denk ik dat niet en zou ik mezelf schamen als ik dat liet zien met mijn paard, zelfs in de B zou ik me al schamen...

Mocht ik ook met Zanda zulke foto's hebben, hoop ik dat heel bokt over me heen valt op HAW Lachen

Van een aantal pagina's terug. Iemand die ik ken heeft erover gesproken met 1 van de top-amazones die NL rijk is. Deze amazone gaf zelf ook aan dat het absoluut niet goed voor de paarden is. Het probleem is echter dat de jury's een voorbeen tot de oren willen zien, maar dit lichamelijk voor een paard onmogelijk is zonder ergens in de rug spanning op te bouwen. Maar ja, als je je paard in de GP in de hoge cijfers wilt rijden, dan moet je wel. De amazone had ook liever gezien dat dit werd afgestraft, maar ja, de jury's denken er anders over, en van het publiek komen allemaal oehh's en ahhh's als de paarden zo lopen. En dat is niet onbelangrijk, het publiek betaald immers de topsport..

Dat vind ik echt raar. Ik snap dat iemand hoog zou willen komen, alleen jammer, jammer dat dit ten koste moet van het paard... rare, kromme wereld is het toch...
Een paard wat correct wordt gereden, is imo veel mooier om te zien, dan maar zonder voorbeen achter de oren... maar daar denkt het gros blijkbaar anders over.
Maar ik vraag me wel eens af of het publiek überhaupt wel weet hoe een paard dat goed door de rug loopt eruit ziet. De meeste mensen focussen zich op dat krulletje, en het voorbeen, en de rest van het paard wordt dan vergeten. Mss dan een idee om het publiek eens les te geven, in hoe het eruit hoort te zien...

Dan kan het publiek de topsport betalen, maar als op die manier het ene na het andere paard in de vernieling wordt gereden, wordt dat uiteindelijk een hele dure grap... zonde van die prachtige paarden, verschrikkelijk zonde.

beaudien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:49

ik vind het er al een stuk beter uit zien Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:52

Ik denk idd dat je op het moment als GP ruiter geen keus hebt wil je scoren.
En dat voorbeen zo hoog is onnatuurlijk dus dat het niet anders kan, kan ik me voorstellen.
Al zie je het bij de ene ruiter wel meer dan bij de ander en dat zijn toch niet altijd de ruiters die ook winnen Knipoog

Toch vind ik het triest dat het zo gaat en dat de FEI er niets aan veranderd.
Ze hebben het steeds over happy Athlete, maar daar heeft dit niks mee te maken.
Uiteindelijk is GP de uitbouw van de basis die wij in dit topic bespreken. En dan is het raar dat ineens op hoog nivo de belangrijke basis aan de kant word gedonderd en je er niets maar van terug kunt vinden.
Terwijl wij simpele basis ruiters eigenlijk alleen maar kwijlend aan de kant horen te hangen met het zien van de proef en weten dat dat het plaatje is waar je ook heen wilt trainen (maar nooit gaat halen Tong uitsteken )
Maar ik geef toe dat ik vaak niet meer kwijl, maar denk, ben blij dat ik basis rij en anders moet.

Er moet daar in de top gewoon het roer omgegooid worden.
Zet maar in de paarden bladen wat ook al weer een beropwaarts paard is, hoe deze hoort te lopen en leer dat het publiek maar weer eens aan.
En donder jury die dat beoordeeld eruit of geef ze ook de instructie te kijken naar hoe het hoort

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:55

Yamcha schreef:
[Dat vind ik echt raar. Ik snap dat iemand hoog zou willen komen, alleen jammer, jammer dat dit ten koste moet van het paard... rare, kromme wereld is het toch...
Een paard wat correct wordt gereden, is imo veel mooier om te zien, dan maar zonder voorbeen achter de oren... maar daar denkt het gros blijkbaar anders over.
Maar ik vraag me wel eens af of het publiek überhaupt wel weet hoe een paard dat goed door de rug loopt eruit ziet. De meeste mensen focussen zich op dat krulletje, en het voorbeen, en de rest van het paard wordt dan vergeten. Mss dan een idee om het publiek eens les te geven, in hoe het eruit hoort te zien...

Dan kan het publiek de topsport betalen, maar als op die manier het ene na het andere paard in de vernieling wordt gereden, wordt dat uiteindelijk een hele dure grap... zonde van die prachtige paarden, verschrikkelijk zonde.

De amazone gaf aan dat het dus ook niet veel getrained werd. Als het paard eenmaal weet wat er verwacht wordt, dan wordt er niet echt veel meer op doorgetrained. Bij die amazone dan.... Bij paarden wordt meestal idd niet verder gekeken als de voorkant, jammer, zou dat wel gedaan worden, dan kreeg je een heel ander beeld tijdens het uitstrekken, minder spectaculair aan de voorkant, maar wel iets met een ondertredend achterbeen waar menig ruiter alleen maar van kan dromen. Ik denk dat het vaak zo is dat de middendraf nog gaat zoals het moet, maar het uitstrekken iets is wat voornamelijk een middendraf is met een uitgestrekt voorbeen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:00

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:00

runningkawa schreef:
Zet maar in de paarden bladen wat ook al weer een beropwaarts paard is, hoe deze hoort te lopen en leer dat het publiek maar weer eens aan.
En donder jury die dat beoordeeld eruit of geef ze ook de instructie te kijken naar hoe het hoort

Idd! helemaal gelijk in. Vooral de bladen zouden eigenlijk eens aandacht moeten besteden aan de fouten in de GP. Laat maar eens foto's zien, en zet er eens lijnen in van dingen die niet kloppen bij het paard. Een kritisch publiek kan de paardensport beter maken kwa niveau, maar ook zeker voor de paarden. Nu gebeurt het omgekeerde, de paarden zijn niet happy.... de ene staartzwiep naar de andere, die niets met vliegen te maken hebben. Open monden op ophoudingen en ga zo maar door. Als die dingen zwaar afgestraft gaan worden, komt dat de paardensport alleen maar ten goede. Ontspanning hoort de basis te zijn, mis je de ontspanning, dan heb je die oefening gewoon nog niet onder de knie, en hoort er dus een laag cijfer bij...JUIST op GP niveau..

beaudien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:02

_angela_

daar ben ik het helemaal mee eens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:02

runningkawa schreef:
Ik denk idd dat je op het moment als GP ruiter geen keus hebt wil je scoren.
En dat voorbeen zo hoog is onnatuurlijk dus dat het niet anders kan, kan ik me voorstellen.
Al zie je het bij de ene ruiter wel meer dan bij de ander en dat zijn toch niet altijd de ruiters die ook winnen Knipoog

Toch vind ik het triest dat het zo gaat en dat de FEI er niets aan veranderd.
Ze hebben het steeds over happy Athlete, maar daar heeft dit niks mee te maken.
Uiteindelijk is GP de uitbouw van de basis die wij in dit topic bespreken. En dan is het raar dat ineens op hoog nivo de belangrijke basis aan de kant word gedonderd en je er niets maar van terug kunt vinden.
Terwijl wij simpele basis ruiters eigenlijk alleen maar kwijlend aan de kant horen te hangen met het zien van de proef en weten dat dat het plaatje is waar je ook heen wilt trainen (maar nooit gaat halen Tong uitsteken )
Maar ik geef toe dat ik vaak niet meer kwijl, maar denk, ben blij dat ik basis rij en anders moet.

Ik kwijl ook niet meer, helaas. Alleen bij Andreas Helgstrand krijg ik een glimlach op mijn gezicht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:04

Idd angela, juist op GP nivo
Daar moeten paarden zover zijn dat ze de dingen doen zoals uit het boekje

Hier in dit topic geven we mensen op hun "donder" als het er niet volgens het boekje uitziet.
Maar dat zijn allemaal hobbie rijders in de basis.
En ik zie hier mening paard liever dan tegenwoordig in de GP.

ook al zie je daar ook wel fijne stukken en dan denk ik, kijk, het kan wel Ja
En dan is het ook kwijl materiaal...alleen te weinig

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:07

@ angela, ik zie een super verbetering. De foto´s geven beide een fijn beeld, maar de 2e daar zie je ook dat het paard zijn lijf beter gaat gebruiken. Op de eerste foto zie je nog dat de voorbenen het meeste gewicht (en dus jou ook) dragen, de 2e foto begint duidelijk een ander beeld te geven. Daar treed het achterbeen onder en begint achter het gewicht te dragen. Super! Ga zo door!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:10

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:10

runningkawa schreef:
Idd angela, juist op GP nivo
Daar moeten paarden zover zijn dat ze de dingen doen zoals uit het boekje

Hier in dit topic geven we mensen op hun "donder" als het er niet volgens het boekje uitziet.
Maar dat zijn allemaal hobbie rijders in de basis.
En ik zie hier mening paard liever dan tegenwoordig in de GP.

ook al zie je daar ook wel fijne stukken en dan denk ik, kijk, het kan wel Ja
En dan is het ook kwijl materiaal...alleen te weinig

Ben ik het mee eens Kawa, ik zie tegenwoordig ook liever zo´n foto als die laatste van Angela als dat staart gezwiep in de GP. Het zou toch niet moeten kunnen op dat niveau dat het alleen maar bestaat uit fijne stukjes? En dat de ruiters die hun paarden fijner voor elkaar hebben niet bovenaan eindigen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:20

Ik ben benieuwd of jullie vinden dat het paard op deze foto over de rug loopt. Naar mijn mening wel. Hij loopt uit elkaar en te veel op de voorhand dat weet ik. Vanuit deze ontspanning werk ik aan meer sluiten en oprichten.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 23-08-07 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:21

@ Esperanza: Dat lijkt mij ook. Als je van iemand verwacht dat die kan rijden is het wel een GP ruiter. Maar ik zie idd liever zo'n foto van Angela als bv Edward Gal. Vind Angela dan toch een heel stuk fijner ogen.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:26

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:30

@Barlie; rij je een rechte lijn of rij je rechtsom de volte op?

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:32

Ir111 schreef:
@Barlie; rij je een rechte lijn of rij je rechtsom de volte op?

rechtsom de volte op.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:37

@ Esperanza en Yamcha Bloos dank voor het compliment Ja

Nou moet ik zeggen dat ik Edward Gal wel erg goed vind rijden, het paard onder hem laat meestal echter een hoop spanning zien. Ik denk dat dat ook met de aard van het paard te maken heeft. Waarschijnlijk kan hij met mijn Witte vent een veel beter - ook ontspannen- beeld neerzetten als ik.