fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:45

Even middenin een duscussie stappen. Muziek!
Interessant onderwerp en goede posts hier !

Het paard heeft altijd gelijk, dat is een term die op gaat komen. Mee eens voor wat betreft zijn uitingen in de gevoelens, geen zin, pijn of gewoon beetje jennen met de ruiter.

Wil dat altijd zeggen dat daarmee iemand 'fout' is?
Paarden en mensen vormen een team, dat kan een positief team zijn met veel energie, maar het kan ook een negatief zijn. Soms, misschien wel vaak, moet een relatie groeien, en dat heeft even tijd nodig. Kinderen, waar ik paarden om het gemakkelijker te maken voor mensen, vaak mee vergelijk. Kinderen hebben ook 'altijd gelijk', alleen grote mensen ook.

Waar ik heen wil is eigenlijk alleen maar, durf ook te experimenteren, zoek je weg en 'fouten' maken geloof ik niet in, hoogstens dat iets handig of minder handig kan. Het team moet dan uitzoeken op welke manier ze het beste samen kunnen functioneren.
Knipoog

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:30

Fout ligt bij de ruiter, aangezien jij de hulpen geeft en niet je paard.
Het kan wel zo zijn dat je paard moeilijk doet(kan verschillende redenen hebben) en niet luisterd. Dan ligt het wel aan het paard

o0mariella0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:49

fout ligt 9 van de 10 keer echt bij de ruiter.. Ja als jij iets fout doet kan je van je paard niet verwachten dat die het begrijpt en goed doet natuurlijk

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:55

fout licht als je het goed bedenkt echt wel bij de ruiter, maar als de ruiter iets verkeerd doet, neemt het paard het meestal over...Het hoeft maar om een minidingetje te gaan, maar als nog denk ik dat bij de ruiter altijd de fout licht!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:32

o0mariella0o schreef:
fout ligt 9 van de 10 keer echt bij de ruiter.. Ja als jij iets fout doet kan je van je paard niet verwachten dat die het begrijpt en goed doet natuurlijk

Hier ben ik het mee eens. 9 van de 10 x bij de ruiter. Dat is NET niet altijd.

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:30

Fout ligt idd altijd bij de ruiter! Lachen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:07

Moonlightje schreef:
Het kan wel zo zijn dat je paard moeilijk doet(kan verschillende redenen hebben) en niet luisterd. Dan ligt het wel aan het paard
Ja, maar wat versta je dan onder "niet luisteren"?

Voorbeeld: ik rij bij wijze van wetenschappelijk experiment op de Z-hengst van een studiegenote. Zij stelt voor om proefjes te rijden, die via filmpjes door de andere studenten vergeleken kunnen worden. Of ik in galop appuyementen (ofzoiets) kon? Nee dus. Dus zij uitleggen, linkerbeen dit, rechterhand dat. Nou haal ik links en rechts nogal 'ns door elkaar, en ik voer de boel dus in spiegelbeeld uit.

't Paard (wat 'n schat!) wijkt braaf de kant op (in contra-galop, soort van, dus), die ik vraag. Dus de oefening ging fout. 't Paard luistert prima naar wat ik vraag, maar alleen als ik besef dat ik de oefening achtersevoren vraag. Want anders gaat ie "de verkeerde kant" op. En dan "luistert" ie dus niet.

Het is allemaal afhankelijk van hoe een ruiter tegen 't rijden aankijkt. Veel ruiters roepen dus "hij had geen zin" of "hij deed 't niet" of weet ik wat, en beseffen daarmee niet dat zij de fout maakten (door verkeerd vragen of te veel vragen enz). En dat is 't probleem.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:10

De fout ligt altijd aan de ruiter, maar niet altijd aan de huidige ruiter. Vaak genoeg heeft een paard een traumatische ervaring achter de rug, die je als nieuwe ruiter mag gaan oplossen.

Persoonlijk kan het dus zo zijn dat het niet jouw schuld is wat er gebeurd, maar het is in ieder geval nooit de schuld van het paard.

Mijn mening Haha!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:23

De meeste fouten liggen bij de ruiter.. Niet altijd Bloos

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:48

Ik krijg van mn instructrice op mn kop als ik zeg 'dat hij niet dit of dat doet'.
Dan doe ík het verkeerd, want anders doet hij het wel..
maw ik vraag het niet op de juiste manier, dus hij voert niet uit wat ik voor ogen had, maar wel wat ik vroeg Lachen

99% ligt het bij de ruiter (paard blijft vluchtdier)

Melaniee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:12

Fout ligt meestal bij de ruiter, maar als je een jong paard heb kan het ook bij het paard liggen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:27

IkissBill schreef:
Fout ligt meestal bij de ruiter, maar als je een jong paard heb kan het ook bij het paard liggen

Oh ja??? Nou, dat ben ik absoluut niet met je eens, hoor.
Ik heb een jong paard en als er iets niet goed gaat, ligt het vooral aan mezelf of aan bepaalde omstandigheden (ik moet altijd rekening houden met zijn concentratie). Gelukkig voor mijn paard, ben ik altijd bereid om eerst naar mezelf te kijken en de vraag aan mijn paard bij te stellen en dan is het vrijwel altijd meteen opgelost. Ben blij dat mijn paard niet jou als eigenaar heeft.
Dan zou je waarschijnlijk constant strijd met hem hebben, want ik echt nooit met hem heb.

Jonge paarden snappen nog niet alles, moeten nog erg wennen aan een ruiter op hun rug en alles er om heen. Je moet ze wel die kans geven, ze daarbij helpen. En vaak vragen mensen veel te veel van hun jonge paard met alle gevolgen van dien....

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:55

Nadya schreef:
IkissBill schreef:

Oh ja??? Nou, dat ben ik absoluut niet met je eens, hoor.

Jonge paarden snappen nog niet alles, moeten nog erg wennen aan een ruiter op hun rug en alles er om heen. Je moet ze wel die kans geven, ze daarbij helpen. En vaak vragen mensen veel te veel van hun jonge paard met alle gevolgen van dien....

Ik ben het met Nadya eens!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 06:30

hihi ik zowaar ook Lachen Lachen het is dan alsnog aan de ruiter om dit paard zo te begeleiden dat het de ruiter wel snapt

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:32

verbeter een paard, en begin bij je zelf, doet het paard het fout, dan geef je de verkeerde aanwijzing, het paard vraagt niet of je met hem om wilt gaan, maar de ruiter doet dat, de ene vriendelijk en de ander dwingend, en deze laatste krijgt problemen, en dan is het een rot knol.
Jonge paarden weten weinig, maar leren snel en voelen de begeleider feilloos aan.
Vooral je hartslag snelle hartslag is onrustig paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:36

montyjansen schreef:
verbeter een paard, en begin bij je zelf, doet het paard het fout, dan geef je de verkeerde aanwijzing, het paard vraagt niet of je met hem om wilt gaan, maar de ruiter doet dat, de ene vriendelijk en de ander dwingend, en deze laatste krijgt problemen, en dan is het een rot knol.

Hoeft niet, sommige paarden hebben een wat dwingendere ruiter nodig om goed te functioneren en lekker in hun vel te zitten.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 23:25

Marilyn_ schreef:
KiWiKo schreef:
nee fout ligt altijd bij de ruiter Lachen Lachen ook al is een paard zo naar, en zo vervelend........... dat betekend niks meer en minder dan dat de ruiter die erop zit het niet goed doet ergens Lachen

Mee eens Lachen Er was ook ergens een topic, over 'over de hindernis slaan '.
Dat weigeren is een goed voorbeeld dat het aan de mens ligt. Tenminste, dat vind ik Lachen Een paard zal of bang zijn, of niet goed uitkomen, of de ruiter geeft de verkeerde hulpen. Ik vind het ook altijd flauwe kul als mensen zeggen; 'Ja me paard doet dit en dat om me te pesten.'
Of ben ik de enige die dat vind?

je hebt echt volkomen gelijk..
veel zeggen ook mijn paard doet het om mij te plagen zoals je al zij..
wat denk je dan dat het paard denkt,zo nou zou ik mijn ruiter eens even lekker over de hindernis gooien of even lekker weigeren dat zou die vast leuk vinden..
het paard doet nooit iets fout het is hoe dan ook altijd de ruiter !!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 23:31

Ik ben ervan overtuigd dat de meeste 'fouten' bij de ruiter liggen. En ook dat een paard geen dingen 'bewust fout doet'. Maar ze kunnen wel degelijk 'stout' zijn.

Als voorbeeld een voorbeeld uit mijn eigen praktijk.
Mijn jonge paard heeft sinds het inrijden geen stap verkeerd gezet. Was gewoon braaf, werkwillig en lief.

Heeft ook een paar keer meegelopen in het 'stallesje'. Enkele weken geleden deed ik daar aan mee om hem te laten wennen aan meerdere paarden in de bak

Hij ziet een nieuw paard, wil daar uitgebreid kennis mee gaan maken. Er zit een jong meisje op dus ik stuur hem wel (hij kan vrij dominant kennis maken Knipoog ). Hij gaat op de rem van het ene op het andere moment, stampt een keer op de grond en bokt er gigantisch vandoor. Dit in een seconde of twee alles bij elkaar.

Ik was er niet op verdacht, maar als ik het wel had voorzien had ik nooit snel genoeg kunnen reageren. Was ik fout? Volgens mij niet. Het overkwam me en er was geen sprake van een ruiterfout.

Mijn paard was ook niet fout, die is gewoon aan het puberen en werd even woedend. Toevallig met mij op zijn rug, maar het ging helemaal niet over mij. Hij wilde gewoon naar dat nieuwe paard.

Zulke dingen gebeuren soms.

En ja.. er zijn ook wel veel mensen die hun paard onterecht de schuld geven. Helaas.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 00:15

Weet je wat ik ook vaak lees hier op bokt? Ik heb mijn paard helaas moeten verkopen want...en dan komt het "gebrek". Ik snap dit niet zo goed. Je houdt toch van paard?

Als er dan een probleem is dan los je dat toch op? Je zegt toch ook niet bij iedere ruzie, rot jij maar op uit mijn leven?

Ben overigens van mening dat fouten vrijwel altijd aan de ruiter liggen. Trouwens, wat is fout? Als een jong paard gekke sprongen maakt dan zijn dat niet persé fouten...dat is gewoon natuurlijk gedrag. Het paard moet eerst dingen leren begrijpen, dat je bijvoorbeeld in een rondje moet blijven lopen aan de longeerlijn.

Ik denk dat geduld overigens veel op kan lossen, paarden hebben gewoon meer tijd nodig om dingen te leren dan de meeste mensen er tijd voor over hebben

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:40

_Sigrid_ schreef:
Weet je wat ik ook vaak lees hier op bokt? Ik heb mijn paard helaas moeten verkopen want...en dan komt het "gebrek". Ik snap dit niet zo goed. Je houdt toch van paard?

Als er dan een probleem is dan los je dat toch op? Je zegt toch ook niet bij iedere ruzie, rot jij maar op uit mijn leven?

Als het echt niet klikt en je gaat niet meer met plezier naar je paard, dan kan je hem beter verkopen en een andere kopen.
Anders doe je beiden geen plezier.

Maar op een gegeven moment blijf je zoeken naar het perfecte paard en heb je inmiddels al 10 paarden versleten die niet aan je verwachting voldoen, dat kan ook, dan zou ik me denk ik wel afvragen of het aan mijn wensen ligt.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:43

80 % vd fouten komt door de ruiter, maar het paard kan het ook zijn, op het moment heb ik een zeer dominant paard en zelfs mijn instructrice die PSG rijd krijgt niet alles voor elkaar bij hem als hij echt niet wil, als hij wel meewerkt heeft ie een superbeweging en zij is echt wel snel en ervaren genoeg.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:12

maar misschien net niet de klik met DIT paard Lachen Lachen misschien dat een andere ruiter het makkelijker af gaat Lachen Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:45

Wat ik irritant vind in deze discussie, is dat iedereen het normaal schijnt te vinden dat hun paard hen er op laat zitten en maar rondjes rent. Ooit al eens bedacht dat het feit dat je er boven op zit al een enorme opgave is voor het paard. En dat het voor 100% onze schuld is als het paard tijdens het rijden fouten maakt gezien wíj degene zijn die erop kruipen. Wil je niet dat je paard tegen werkt bij het rijden, moet je er niet op kruipen. Simple as that.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:53

KiWiKo schreef:
maar misschien net niet de klik met DIT paard Lachen Lachen misschien dat een andere ruiter het makkelijker af gaat Lachen Lachen

Of het paard heeft geen klik met een bepaalde ruiter.
En zelfs als een ruiter dan niets fout doet... kan het toch misgaan.

Mijn eigen Lan is een prachtig voorbeeld. Die loopt voor sommige ruiters wel en voor sommige niet. Terwijl ze dus kan lopen voor een slechte ruiter (beginner die zit te botsen) en absoluut haar hele truckendoos uit de kast kan trekken voor een betere en nette ruiter (want anders komen ze er niet op). Ik heb dan ook de indruk dat ze zich rot lacht op zulke momenten (als paarden lachen kunnen, lacht ze dan Ja).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:55

precies Lachen Lachen