Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:52

ach, Faram was 3,5, en we liepen in het bermpje om hem te laten grazen. langs het bermpje was een walletje, de perfecte opstap. hij was al gewend aan het zadel, alleen nog niet aan de ruiter. ik ben er voorzichtig opgeklommen, en meneer vrat rustig door. zo 'belastend' kan het geestelijk ook zijn.

@ First_Unique, heb jij röntgenogen? en welk paard was dat, die met 2,5 jaar al uitgegroeid was? dat zou namelijk een wonder zijn!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:55

merrieveulen schreef:
@ First_Unique, heb jij röntgenogen? en welk paard was dat, die met 2,5 jaar al uitgegroeid was? dat zou namelijk een wonder zijn!

dit is indd wonderbaarlijk. mag in het geniuss book of records

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 23:07

yup, zeker! vooral als je dit leest (volgens mij heb ik dit hier al eerder geplaatst):

Citaat:
Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.
De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen (eerste botje boven het hoefbeen)

Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen (tweede botje boven het hoefbeen)

8 maanden - 1,5 jaar: pijpbeen (die kennen we allemaal)

1,5 - 2,5 jaar: voorknie

2 - 2,5 jaar: radius-ulna (de 'onderarm', het bot tussen voorknie en elleboog, en het bot van de elleboog zelf)

2,5 - 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia (bot van de elleboog, Femur is het dijbeen, het bot boven de knie van het paard)

3 - 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur (humerus is de bovenarm, en dus de onderkant van het dijbeen)

3 - 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

3,5 - 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad en de bovenste halswervels.

vanaf 4-jarige leeftijd begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia (Fibula = 'kuitbeen', tussen het spronggewricht en de knie, Tibia = het scheenbeen, zelfde plaats als Fibula) . Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

en het allerlaatste - de wervelkolom.
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden op z'n vroegst gesloten op 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8e jaar.

er zijn drie redenen om de rug niet vroegtijdig te belasten:
1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.
2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.
3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die 'al jààààren in het vak zitten' is: 'Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?' Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 04:16

Precies dát is de reden dat ik geen fan ben van inrijden vóór het 4e jaar...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:01

Inge_ schreef:
Dat gebeurt wel is hoor, volgens mij, paarden die op 1.5 jarige leeftijd al worden gebruikt voor draf/ren koersen.

Koersen mogen ze vanaf twee jaar. De eerste tweejarigenkoersen beginnen pas halverwege het jaar, zijn een kortere afstand en je mag maar een keer in de twee weken starten.

Onze tweejarige heeft net kwalificatie gelopen. Die gaat alleen nog niet koersen, maar wordt rustig doorgetraind en doet dan nog eens kwalificatie. Misschien een paar koeren starten en dan weer op rust. Mijn huidige merrie heeft ook als tweejarige gekoerst, het koerspaard wat we nu hebben niet, die is als driejarige begonnen. Ik beleer ze meestal pas onder het zadel als ze vier zijn.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:31

Yamcha schreef:

Inderdaad, ik ook Haha! .
En niemand die mij kan beschuldigen dat ik het te vroeg doe, want we zijn er nu pas één aan het beleren van 7 jaar ('t is dan wel een IJslander, maar toch). Hopen dat ze dan ook een stuk langer meekan Vork .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:45

Maar je mag toch ook pas dressuurwedstrijden gaan rijden in het jaar dat je pony/paard 4 word? en met het springen 5?

Wat ben ik blij dat ik pas met een 4,5 jarige pony pas ben begonnen met het springen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:48

Bij ons met het concours had een belg (niets rasistisch ofzo) zich opgegeven met een 3 jarige pony in de Z of M, weet ik niet precies. Wij hadden haar vanuit de club opgebeld om te melden dat dat niet mag van de KNHS. Ik vind dat zo belachelijk als mensen met een 3 jarige pony al een M of Z pacour willen springen en een Z proef dressuur vind ik trouwens net zo erg...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:52

WendyBZ schreef:
Inge_ schreef:
Dat gebeurt wel is hoor, volgens mij, paarden die op 1.5 jarige leeftijd al worden gebruikt voor draf/ren koersen.

Koersen mogen ze vanaf twee jaar. De eerste tweejarigenkoersen beginnen pas halverwege het jaar, zijn een kortere afstand en je mag maar een keer in de twee weken starten.

Onze tweejarige heeft net kwalificatie gelopen. Die gaat alleen nog niet koersen, maar wordt rustig doorgetraind en doet dan nog eens kwalificatie. Misschien een paar koeren starten en dan weer op rust. Mijn huidige merrie heeft ook als tweejarige gekoerst, het koerspaard wat we nu hebben niet, die is als driejarige begonnen. Ik beleer ze meestal pas onder het zadel als ze vier zijn.

Vanaf het twede jaar mogen ze idd pas koersen, maar daarvoor worden ze natuurlijk wel getraind..En dat is natuurlijk niet minder belastend dan de echte koers..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:10

traan_beauty schreef:
Yamcha schreef:

Inderdaad, ik ook Haha! .
En niemand die mij kan beschuldigen dat ik het te vroeg doe, want we zijn er nu pas één aan het beleren van 7 jaar ('t is dan wel een IJslander, maar toch). Hopen dat ze dan ook een stuk langer meekan Vork .

Maar weet je... ik zou willen dat met alle paarden zo lang gewacht werd als met IJsco's. Bij IJslanders is het normaal (wordt het zelfs raar gevonden als je met 3 jaar inrijdt...), maar bij 'onze' paarden word je raar aangekeken, als je niets doet met een 3- jarige...
Rijden is toch niet de enige manier om een paard discipline en nette manieren te leren? Toch wordt het vaak als excuus gebruikt. Ik zou denken, dat als je met paarden om wilt gaan dat je toch minstens een paard netjes op moet kunnen voeden zonder erop te zitten...

jarenova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:13

wij doen het grondwerk/en zadelmakmaken op driejarige leeftijd,bij voorkeur in de winterperiode.in mei gaan ze weer het land in en in september als ze terug komen begint voor hun het echtewerk.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:15

merrieveulen schreef:
ach, Faram was 3,5, en we liepen in het bermpje om hem te laten grazen. langs het bermpje was een walletje, de perfecte opstap. hij was al gewend aan het zadel, alleen nog niet aan de ruiter. ik ben er voorzichtig opgeklommen, en meneer vrat rustig door. zo 'belastend' kan het geestelijk ook zijn.

nou zo letterlijk moet je het ook niet nemen he, maar je zag dat hij gewoon sterk was en je zou hem geen 2,5 schatten.. zeker niet. maar dan nog, hij was overal vrij vroeg mee..

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:16

jarenova schreef:
wij doen het grondwerk/en zadelmakmaken op driejarige leeftijd,bij voorkeur in de winterperiode.in mei gaan ze weer het land in en in september als ze terug komen begint voor hun het echtewerk.

bedoel je dan het jaar waarin het paard 3 is geworden of nog twee is?

jarenova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:29

ik bedoel dat het paard dan drie is..wij hebben elk jaar zogenaamde "vroege" veulens.geboren in de maand maart..rond februari als ze dus drie jaar gaan worden beginnen we met het grondwerk,hier zijn we zeker 2 maanden mee bezig.vertrouwen staat voorop.dan terug de weide in(dag en nacht in een koppel,verdere opfok) en als ze dan na de zomer terug komen gaan we verder..weer het grondwerk,zadelmakmaken,inrijden.
zo is niet gelijk de druk te hoog vinden wij, en kunnen ze nog even helemaal "paard"zijn.mochten we merken dat de driejarige tijdens de eerste fase van t grondwerk t eigenlijk in het koppie nog niet aankan,dan stoppen we gelijk.daar wachten we dan gerust nog mee totdat deze in september weer terugkomt.die paar maanden terug in de wei kan ze dan net wat volwassener maken..
veel paarden komen terug van de opfok en worden gelijk patsboem ingereden en uitgebracht op wedstrijden..daar doen wij niet aan.ik hoop dat ik t goed uitgelegd heb en dat andere hier wat aan hebben

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:55

ik begrijp het nu helemaal, en vind het zeker een nette manier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:00

Ik ook, heel mooi. Zouden meer mensen moeten doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:46

ik ook, ik kan me alleen nooit vinden in de term 'nog even 'paard' laten zijn'. waarom maar paard laten zijn tot aan het inrijden, en daarna niet meer? mijn negenjarige is nog steeds net zo goed paard, in een giga weide met zijn cluppie, hij is niet meer of minder paard dan toen hij een jonkie was.

waarschijnlijk wordt het niet zo bedoeld als het klinkt, maar ik blijf het een vreemde uitspraak/ woordkeuze vinden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:54

Een mooie leeftijd om alvast iets te gaan doen, dingetjes aanleren, maar dan wel kleuterdingetjes dus op een kleutermanier, heel kort (hoefjes geven, meewandelen, borstelen) vind ik een jaar (ge-edit, dit klopte niet).

Een mooie leeftijd om te leren hoe je aan de longe moet lopen en moet reageren op stem en bewegingen vind ik 2,5 (ik bedoel dus niet ECHT longeren, met draven en zo, daarvoor vind ik 2,5 nog te vroeg). Grondwerk is dan ook leuk om te doen. Wandelen en zo ook.

Een mooie leeftijd om te wennen aan het zadel, te leren hoe je draaft aan de longe, hoe je overgangetjes moet doen aan de longe, vind ik 3. Naar mijn idee kun je er af en toe eens spelenderwijs op gaan zitten maar meer niet. De rug is dan - vind ik - nog veel te zacht en de kans op vroege slijtage heel groot.

Met 3,5 kun je er eens op gaan zitten en een rondje stappen, beetje sturen en eens kort aandraven en meteen weer terug naar stap. Maar niet echt rijden.

Met 4 zou ik pas echt beginnen met leren gehoorzamen onder het zadel, leren draven onder het zadel. Maar ook dan zou ik nog niet lang rijden. Maximaal 2 x per week 20 minuutjes.

En met 5 zou ik pas echt meer gaan rijden.

Met andere woorden, ik zou het echt lekker kalm aan doen. Hoe later je je paard inrijdt, hoe meer kans op een lang en gezond leven. De rug van een paard is sowieso pas met 6 jaar echt volgroeid.
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 17-07-07 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:10

ZoekStalling schreef:
Een mooie leeftijd om alvast iets te gaan doen, dingetjes aanleren, maar dan wel kleuterdingetjes dus op een kleutermanier, heel kort (hoefjes geven, meewandelen, borstelen) vind ik twee jaar.

ik vraag me oprecht af hoe jij je jonkies stressloos door een bekapbeurt loodst, hoe je ze dwangloos ontwormt, en hoe je ze van en naar de wei krijgt. bij jou leert een paard dus pas op tweejarige leeftijd het voetjes geven, goede manieren aan het halster, en vaststaan? dit zijn dingen die het paard zijn hele leven zal moeten kunnen, waarom zou je daarmee wachten? dingen leren is écht niet zó belastend, zeker niet als je het dier het tempo laat bepalen. wat denk je dat een veulen voor zijn kiezen krijgt als ie net geboren is? hij moet zijn hele lijf leren kennen, leren eten en drinken, sociale omgangsvormen met andere paarden, etc. hoefjes geven is niks vergeleken daarbij.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:21

.... ik heb het even verbeterd, want ik bedoelde voor die eerste 1 jaar en niet 2.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:32

oh, dus ze worden enkel niet bekapt voor ze één zijn... alsnog... ik heb mijn veulens alledrie gelijk het voetjes geven geleerd, twee op vijf maand oud (toen ik ze kreeg), en één op drie maand (toen ik haar kreeg ook). de smid moet er nu eenmaal regelmatig bij, zeker bij jonge, groeiende benen en voetjes. ik wil dan niet dat mijn dieren op zijn van de stress voor zoiets simpels.

datzelfde geldt voor nette manieren aan het halster, ook basis, imo, en later is het principe van wijken voor druk uiterst belangrijk, dus je hebt er zelf ook nog voordelen van in de toekomst. bovendien wordt het lastig bekappen in de meeste gevallen als een paard niet netjes mee kan lopen cq vaststaan/ vastgehouden worden op één plaats.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:41

(moet dat nou meteen op zo´n toon? Lijkt me niet nodig)

Er zijn natuurlijk ook dingen die vanzelfsprekend zijn, LIJKT ME. Als je paard bekapt moet worden, dan ga je daar mee bezig. Dat lijkt me nogal wiedes.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:42

waarom zeg je dat dan niet gelijk? en zeg je eerst dat voetjes geven pas aangeleerd hoort te worden in jouw ogen als het dier een jaar is? zonder voetjes geven: geen bekapping.

verder is het niet mijn bedoeling om je aan te vallen, of je dat gevoel te geven, maar ik vind de basis gewoon erg belangrijk, en: no feet, no horse! een veulen hoort eens in de zes weken nagekeken te worden door een smid, imo. verder zijn we het aardig met elkaar eens hoor, voor wat betreft de leeftijd van het belasten! Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 00:20

TS had het in eerste instantie over `wanneer inrijden` en `longeren`. Ik reageerde al vrij uitgebreid dus, het leek me nou ook weer niet nodig om alles te gaan uitschrijven.

Snap je?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:04

merrieveulen schreef:
ik ook, ik kan me alleen nooit vinden in de term 'nog even 'paard' laten zijn'. waarom maar paard laten zijn tot aan het inrijden, en daarna niet meer? mijn negenjarige is nog steeds net zo goed paard, in een giga weide met zijn cluppie, hij is niet meer of minder paard dan toen hij een jonkie was.

waarschijnlijk wordt het niet zo bedoeld als het klinkt, maar ik blijf het een vreemde uitspraak/ woordkeuze vinden.

Ben ik helemaal met je eens. In mijn ogen hoort een paard altijd 'paard' te zijn. Ingereden of niet, sportpaard of recreatiepaard, het blijft altijd een paard die ook lekker zijn paardenleven hoort te leven. Ja