Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:hallo
bij ons op stal rijden er een paar mensen via de antoinne de bodt methode. ik vind het aan de ene kant logisch wat hij doet maar sommige dingen ook weer niet
nu wilde ik graag weten wat jullie van deze methode vinden
als je er natuurlijk ervaring mee heb
Citaat:nu wilde ik graag weten wat jullie van deze methode vinden
Lalidan schreef:Maar goed, nu on topic:
De methode van AdB is zoveel méér dan het rechtrichten. Als je bij hem komt rijden met een paard wat voldoende recht is (weliswaar met een sterke en minder sterke kant) dan werk je volgens de basisprincipes van de klassieke dressuur, te weten: takt, ontspanning, aanleuning, recht richten en verzamelen. De reden dat de meesten daar niet mee beginnen, is omdat de paarden niet recht zijn.
En ontspannen kan niet als het paard niet recht is, laat staan het hebben van takt of een correcte aanleuning.
Citaat:zie eerder...
Citaat:en AdB is niet de enige die "zijn" methode gebruikt. Er is niets "van hem" aan. Net als de methode niet van iemand anders is... (hooguit van de ontwikkelaar van het Skala)
Citaat:Ben dus benieuwd of ik nieuwe dingen ga leren.
Betteke schreef:Citaat:Ben dus benieuwd of ik nieuwe dingen ga leren.
Dat denk ik niet, want AdB werkt ook volgens het Skala. Hij kan trouwens geweldig lesgeven (als er geen publiek bij is) en ziet precies of je paard correct loopt of niet. Wat ik een groot pluspunt van de man vindt, is dat hij altijd de schuld bij de ruiter legt en nooit bij het paard en dat heb ik wel eens anders meegemaakt.
Betteke schreef:Hahaha, en mij valt juist op dat mijn instructrice les "op maat" geeft, toegespitst op het betreffende paard en heel weinig handenwerk.![]()
Ik weet niet of jij lessen van AdB hebt gezien terwijl er publiek bij was, want dan ben ik de eerste om toe te geven dat je daar niet veel wijzer van wordt. Als hij prive-les geeft zonder publiek vind ik hem echt heel erg goed met zijn aanwijzingen en werkt hij volgens het skala. Alleen beginners hebben het zeer moeilijk bij hem, omdat hij zelf alles logisch vindt en niet begrijpt dat mensen dat niet inzien.
En er zit ook nogal verschil tussen de instructeurs onderling, maar dat is bij elke methode natuurlijk zo.
Betteke schreef:Absoluut, ben ik helemaal met je eens! Hetzelfde met de DVD, ben ik ook niet kapot van. Een hoop blablabla, maar weinig uitleg.
Ik weet alleen niet wat jij geweldig resultaat vindt? De 1 is al tevreden als ze met een compleet uit elkaar lopend paard de baan rondkomen en de ander wil wissels om de pas zien. Om ff twee uitersten te noemen.![]()
En als ik bij mijzelf op stal kijk naar de wekelijkse prive-lessen ben ik ook niet zwaar onder de indruk, iedere ruiter krijgt dezelfde aanwijzingen en wordt er zeer veel met de handen gewerkt. Dit is dan de gemiddelde "methode" waarop driekwart van de Nederlandse ruiters rijdt.