antoinne de bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mahitri

Re: antoinne de bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:42

En nog iets.
Jouw onderschrift, enig idee hoe dat komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:42

Ja, heel goed..maar jij denk ik niet, ben je iets te kort lid voor Haha!
Is ook een gedeelte op bokt waar jij niet kunt komen...ligt dat ook aan Ja
Ook daar denk jij weer dingen te weten, die je niet over iets en iemand weet Lachen
Verder heb je geen idee vanuit welk topic dat onderschrift komt...uit een topic waar sinds een paar dagen ongeveer 20 man zijn vertrokken naar een ander forum.. Verdrietig

En had je niets te zeggen op mijn vorige bericht? Haha!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:46

Offtopic:
Gelukkig mag ik daar niet komen. Sterker nog ik wíl er niet eens komen.
Want als er allemaal typetjes zijn zoals jij ..............
Heel veel plezier daar, ik denk dat je er op je plek bent.
Was je nog van plan antwoord op de vraag te geven of blijf je het op deze manier spelen?
Het lijkt nu een beetje dat de discussie alleen nog maar van mijn kant komt.
En nee, ik heb niks over je laatste bericht te zeggen. Ik had het wel gedaan als jij niet op zo'n kinderachtige manier de discussie aan gaat.
Als jij 10x zegt dat je het ergens niet mee eens ben dan is het raar dat als ik zeg dat je het er niet mee eens, ik dat niet zou kunnen zeggen omdat ik je niet ken.
Je typt het toch ZELF (hé dat komt me bekend voor).
Nog één laatste (hopelijk) woord:
SPIEGEL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:01

Typetjes zoals ik...dank je wel voor de persoonlijke aanval richting mij...zoals je al eerder deed.

Klopt ik laat het hierbij, want ik heb me genoeg geinformeerd en verdiept in de manier van AdB, zoals je al in diverse berichten hebt kunnen lezen.
Maar aangezien je mijn berichten niet leest, zoals ik je heb laten zien door enkele quotes, is het verder weinig zinvol om wederom dingen uit te gaan leggen..je leest ze toch niet omdat ik geen totale voorstander ben van die man en niet aan zijn voeten lig.
Kan mijn energie en tijd beter in mensen stoppen die andere niet onderuit proberen te halen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:58

Slik... Ziek
Ik ben maar even dapper geweest en heb me door alle 15 pagina's heen gewerkt. Ik heb toch het idee dat meer mensen even bij pagina 1 hadden moeten beginnen, maar voor degene die dat niet gedaan hebben (of het vergeten zijn) hier even het begin:

Citaat:
hallo
bij ons op stal rijden er een paar mensen via de antoinne de bodt methode. ik vind het aan de ene kant logisch wat hij doet maar sommige dingen ook weer niet
nu wilde ik graag weten wat jullie van deze methode vinden
als je er natuurlijk ervaring mee heb

Het belangrijkste:

Citaat:
nu wilde ik graag weten wat jullie van deze methode vinden

Het voornaamste wat ik heb gehoord, ging over de comercie eromheen en over zijn persoonlijkheid... Vrij weinig over de methode op zich. Wat je ook veel hoort is dat hij het rechtrichten niet heeft uitgevonden, dat hij niet almachtig is, en dat hij met niks nieuws komt. Goh, dat zegt iets over hoe hij zijn methode uitdraagt, maar nog steeds niks over de methode zelf....
De meeste negatieve reacties die ik gelezen heb, hadden dan ook werkelijk niks met de methode te maken. Reageer dan niet, want dat was de vraag niet. Begin dan een topic: wat vinden jullie van de man AdB en hoe hij zijn methode uitdraagt"

@ Runningkawa:
Ik vind dat jij toch wel een beetje erg kinderachtig op mahitri reageert. Ze beschulduigt je nergens van, maar geeft aan hoe zij jou reacties ervaart en welk gevoel ze daarbij krijgt.

Maar goed, nu on topic:
De methode van AdB is zoveel méér dan het rechtrichten. Als je bij hem komt rijden met een paard wat voldoende recht is (weliswaar met een sterke en minder sterke kant) dan werk je volgens de basisprincipes van de klassieke dressuur, te weten: takt, ontspanning, aanleuning, recht richten en verzamelen. De reden dat de meesten daar niet mee beginnen, is omdat de paarden niet recht zijn.
En ontspannen kan niet als het paard niet recht is, laat staan het hebben van takt of een correcte aanleuning. En of je het dan klassiek noemt, of Adb, of huppeltje muppeltje maakt wat mij betreft niet uit. Dat is simpelweg de methode van AdB, en waarom we het zo noemen.... misschien omdat hij het weer in de bekendheid zet?
Volgens mij kan met deze dingen weinig mis zijn. En tuurlijk zijn er meer die zo les geven, maar ze zijn errug schaars, want meestal draait het om het plaatje. Maar de methode op zich heb ik verder niks op tegen.

Wat betreft die handen hoog, een punt wat ik hier vrij regelmatig ben tegengekomen: ik heb bij alle keren dat ik bij clinics en lessen was, nog nooit iemand gezien die de hand hoger moest dragen dan de teugellijn toeliet. De hand is geenzins bedoeld om het paard omhoog te trekken aan de voorkant, of om het paard op de achterhand te doen, die hand daar is enkel omdat die hand daar hoort, en door die hand daar te houden je voorkomt dat je het paard naar beneden gaat dwingen met je hand.

En nee, ik ben niet zonder meer voor Adb. Ik ben altijd iemand geweest die bij veel verschillende dingen, methodes en stijlen keek, en daarvan gebruikte wat voor mij en het betreffende paard bruikbaar is. Waar ik wel voor ben, is dat hij probeert ruchtbaarheid te geven aan het feit dat veel mensen zelf hun paard in de ellende rijden. Dat veel mensen les krijgen op een manier die schade toebrengt aan het paard. Dat mensen hun paard vernielen, vanuit de allerbeste bedoelingen of omdat de sportprestaties het allerbelangrijkste zijn. Alleen al omdat hij mensen daarop wijst krijgt hij van mij een pluim. En dat zijn manier van lesgeven en clinics geven zo BODT zouden zijn als zijn achternaam doet vermoeden, nou, jammer dan.
Maar wees niet negatief over de methode omdat je de man, of de manier van uitdragen niet mag. Die dingen hebben namelijk niks met elkaar te maken. En dat je dan geen les van de man wilt, daar kan ik wel inkomen. Maar dat zegt niks over de methode. En het feit dat anderen ook zo les geven, maakt de methode ook niet beter of slechter. En dat was uiteindelijk de vraag, wat je van zijn methode vond......

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:11

Jij durft. Haha! Haha!

Maar een prima uitleg en goede onderbouwing van de "methode" OK dan! .

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:11

Ik ken een dame die regelmatig naat AdB toegaat en in Nederland Clinics volgt, ik heb regelmatig bij zitten kijken en vroeg me af wat ze nou deed, ik heb daarom ook de DVd bekeken en snapte er daarna iets meer van toch sprak het mij niet erg aan. Komt ook denk ik omdat ik een hele fijne instructeur heb die me op dezelfde wijze lees eerst voorwaarts dan neerwaarts laat rijden en het allerbelangrijkst een goede zit aanleerd.Dat is denk ik wat een hoop instructie vergeet de basis en dat er daarom zoveel paarden in de prak gereden worden.
Omdat er op jonge leeftijd niet genoeg tijd word genomen om het paard te leren op eigen benen te leren lopen en sterk te laten worden.
Ik vind dat de Adb methode helemaal niet zo gek is en het paard volledig in zijn waarde laat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:22

Lalidan schreef:
Maar goed, nu on topic:
De methode van AdB is zoveel méér dan het rechtrichten. Als je bij hem komt rijden met een paard wat voldoende recht is (weliswaar met een sterke en minder sterke kant) dan werk je volgens de basisprincipes van de klassieke dressuur, te weten: takt, ontspanning, aanleuning, recht richten en verzamelen. De reden dat de meesten daar niet mee beginnen, is omdat de paarden niet recht zijn.
En ontspannen kan niet als het paard niet recht is, laat staan het hebben van takt of een correcte aanleuning.

Je hebt 1 ding verkeerd: ook een paard dat niet recht is, kan wel degelijk tactmatig bewegen. Een paard dat niet tactmatig beweegt, daar zou je niet eens op moeten gaan zitten, laat staan dat je aan rechtrichten begint..

Het scala der ausbildung:
Tact, Ontspanning, Aanleuning, Rechtgericht = balans, Impuls, Verzameling en Oprichting

Tact staat als eerste, zonder tact geen rijden. Door ontspanning krijg je aanleuning van het paard, soms moet een paard eerst rechtgericht worden voordat het kan ontspannen, daar ben ik het mee eens. Maar veel paarden zijn juist in hun scheefheid het meest ontspannen. Je gaat dan DUS vanuit het tactmatige, ontspannen en in aanleuning gaande paard werken aan rechtrichten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:28

Hier een mooi stuk tekst over het Skala, waar het rechtrichten dus onderdeel van is. De tekst is van Anne Muller (akasha-rijkunst.nl) Het is ook gepubliceerd in Amazone (nr 4)
--------
Het Skala der Ausbildung’ de ARBO ‘wet’ voor vierbenige werknemers

‘He nee, bah dressuur’, niks voor mij hoor. ‘Ik zie niet in dat ik rondjes moet rijden om ergens te komen’.Als dit dressuur in haar volle omvang zou zijn geef ik je volledig gelijk. Maar dressuur is niet alleen dat olympisch kunststukje of de daarvoor benodigde ‘saaie’ rondjes (c.q. saaie instructie). Dressuur is de gehele leerschool die het paard doorloopt, van veulen tot rijpaard. Van de crèche, via de kleuterklas naar de basisschool, eventueel middelbare. Dan wellicht maar zeker niet noodzakelijk het HBO of de Universiteit.

Je kunt niet niet scholen. Elke vorm van contact tussen mens en paard werkt vormend ofwel dresserend. Van het eerste contact met een zojuist geboren veulen, de eerste prik van de arts tot het dagelijks aan en uit doen van het licht op stal, heeft effect of het gedrag van de dieren. Bewust of onbewust, onze aanwezigheid alleen al is van invloed. Elke handeling zal gedrag en rangorde bepalend zijn. Want tenslotte willen we wel dat hij (in meer of mindere mate) naar je luistert en doet wat je vraagt. Al dan niet op basis van een redelijke tegenprestatie, braaf een pootje geven, komen als geroepen, stoppen als jij dat wilt, gaan als jij het zegt. Dat is ook al dressuur, zorgen dat je veilig over straat kunt. Graag wil ik het perspectief, waarlangs te veel mensen een negatief beeld vormen van DE dressuur, in een breder kader te plaatsen. Elk paard heeft namelijk behoefte aan (en recht op) een basale vorm van ‘bodybuilding’. Alleen het paard dat rechtgericht in evenwicht gaat zal in staat zijn de ruiter met duurzaam behoud van ontspannen ruggebruik te dragen.

Blijf nog even bij me, ik ga je (nog) niet vertellen dat je terug op les moet. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Zelfwerkzaamheid, bewegingsbewustwording, gerichte spiergroep-training (zie artikel Pilatus in Amazone 1).Vooral als je moeite hebt met zomaar dingen van een ander aannemen. Ben je, net als ik, een beetje kieskeurig en dus lastig coachbaar? Ben je er misschien zo een die zichzelf wel een lesje kan leren, een doehetzelver? Ook goed... want als je begrijpt; wat er, waarom de bedoeling is, is het meeste werk gedaan en kan je ook zelf veel doen en vooral laten. Zolang je je aan de regels durft (kunt) houden is dressuur in haar puurste vorm paardwelzijnsbevorderend. Elementaire of basis dressuur is bedoeld om je paaZonder dressuur geen paard; een citaat uit het ‘Blauwe boekje’(*);
Het (elk) paard draagt op grond van zijn (aangeboren) lichaamsbouw het grootste deel van zijn gewicht op de voorhand. Omdat deze gewichtsverdeling door de dicht aan de schouder zittende ruiter nog ongunstiger wordt, is het ook beter voor de gezondheid en tredzekerheid van het paard als de achterhand meer gewicht overneemt. Een zekere mate van verzameling is dus voor elk paard van belang. (red. (-)).

De geleerden zijn het er al een poosje over eens; paarden zijn er niet op gebouwd om ruiters of andere zware lasten te dragen, niet van nature, dat moeten ze leren. Onze lieve Heer gaf het paard niet panklaar cadeau! De ruiter brengt het paard, door zoiets simpels als in het zadel plaats te nemen, hoe dan ook uit zijn natuurlijk, door evolutie verkregen, evenwicht. De ruiter moet de voorwaarde van evenwicht (relationeel maar dus ook fysiek) schéppen én bestendigen om zich al doende te verzekeren van een ‘shokproof’ bondgenoodschap. Dat je daaraan werkt heet basisdressuur. Wist je dat of doe je eigenlijk maar wat?.

Het wiel is al…
Door tweeduizend jaar vallen en opstaan loopt een rode draad. Een skala van zaken waar we het steeds over eens konden worden. Wat we nu het ‘Skala’noemen is in essentie het distillaat van de kennis van de gezamenlijke klassieke meesters. Al doende leerde men. Alles is al geprobeerd, zaken zijn bijgesteld in de loop der tijd en nog zijn we zeker niet uitgeleerd.

Het steeds gemoderniseerde ‘skala’ omschrijft de voorwaarden waaraan elke training zou moeten voldoen om diervriendelijk te zijn. Doordacht van de eerste warming up tot de laatste coolingdown. Geen strak, rigide voorschrift, wel een leidraad die verdacht veel lijkt op wat Xenopon al eeuwen roept, de ruiter gaat zoals hij staat!

Een pleidooi
De theorie is heel erg duidelijk STEEDS en DOORLOPEND ontspannen, o.a.daardóór in balans (rechtgericht). Een paard wordt dan VANZELF gehoorzamer. Logisch als je een voor hem begrijpelijk traject volgt!!! Maar steeds meer mensen rijden paard, steeds minder ontvangen een klassiek stukje scholing. Niet belast met de erfenis van eeuwen zoekt menig ruiter in de praktijk toch de meest voor de HAND liggende oplossing. Denkt u ook nog dat teugels zijn om te remmen? Moet hij eerst gehoorzaam en dan wellicht ontspannen?!? We weten toch dat spanning meer spanning oproept . Hoe efficiënt zijn we eigenlijk. De kortste weg naar het doel is niet altijd een rechte lijn. Ik begin langzaam te ontdekken dat het geduld en het simplisme, dat het skala me voorstelt te gebruiken, me sneller, prettiger en meer ontspannen op weg helpt. Ik raak nog zelden in paniek, wel ga ik steeds vaker terug langs ‘af’, het welzijn van mijn paarden komt boven mijn persoonlijke verlangens te staan. Het skala geeft me antwoord als ik denk WAT NU?

Het ‘skala’in haar meest elementaire vorm beschrijft naast algemene richtlijnen een aantal basis principes, als een regenboog vormen ze samen dat unieke ‘plaatje’. Tact, Ontspanning, Aanleuning, Rechtgericht = balans, Impuls, Verzameling en Oprichting. Wellicht zal je de laatste stap, ‘Oprichting’, niet zetten maar alle andere voorwaarden van het skala zijn, in meer of mindere mate, van toepassing op elk gebruiksdoel en op alle combinaties. Op z’n Hollands; niemand ziet graag een kreupelig, gespannen, met klapperende teugel, kromgaand, sloom en uit elkaar gevallen paard waar de dop uit is getrokken, maar er zijn er nog een heleboel.

Geef ik het recept de schuld?
Het skala is alleen als je het zo wilt zien een keurslijf. Voor mij is het een nuchter boodschappenlijstje. Stel dat ik een cake wil bakken, het is de zoveelste poging en nu wil ik wel een echt toffe cake. Dan vraag ik het mijn oma, ze geeft me het recept (uit het ‘Margriet’ kookboek, haar standaardwerk). Ik maak een boodschappenlijstje. Dan haal ik de ingrediënten in huis en volg de aanwijzingen. Als ik dat niet strikt doe is het resultaat voor mijn eigen rekening, toch? Of geef ik het recept de schuld?

Brownies, sachertorte, muffins of tapas
Smaken mógen verschillen, die zijn persoonlijk. Trainingsstijlen of diciplines ook maar als je een paard in basis of op hoger niveau waar dan ook, verantwoord, voor wilt trainen, krijg je zowieso steeds opnieuw te maken met deze basiselementen uit de klassieke dressuur. Gezond rijden doe je als je op elk niveau en op elk moment zoveel als mogelijk aan de basis-voorwaarden tracht te voldoen. Elke echt juist uitgevoerde oefening van een simpele cirkel tot een galoppirouette, van een beetje conditie tot ´niet kapot te krijgen’, voldoet aan het klassieke recept; tact, ontspanning, balans, aanleuning. Deze oefeningen zijn versterkend en opbouwend. Maken een paard krachtig en vitaal. Dan kan hij het sjouwen, dat showt! Dat zet het publiek op de stoelen, dat zorgt dat hij (buiten) niet struikelt maar zijn voeten optilt.

Alles waat TE voor staat…
Nou heb ik een paard waar ik mijn handen TE vol aan heb! Ik heb haar niet in, maar wil haar wel uit de problemen helpen. Aldus zijn we onderweg, leren van alles over ataxie, adhd en dreigende hoefkatrolontstekingen. Het gaat helemaal niet altijd van een leien dakje. Telkens zet ze me voor nieuwe vraagtekens. Maar waar ik vroeger dacht; wat nu? Redeloos en radeloos kon staan, is nu motto; éffe checken!

Wil ik weten waar het vandaag, op dit moment, precies fout gaat; systhematisch loop ik eerst het lijstje voor MIJZELF af. Heb IK tact, ontspanning, balans? In zo´n 90 % van de gevallen valt er wel wat aan mijn houding of beweging te versleutelen. Dan ga ik op wel 100 manieren door de bocht en ‘lees’ de interpretaties van mijn paard. Pas als mijn paard naar wens reageert, mijn bedoeling volledig matcht, dan heb ik mijn antwoord.

Alleen als ik mijzelf volledig heb nagelopen en het lukt nog niet lekker zoek ik het bij het paard. Ben ik ontspannen maar mijn paard niet, biedt ik balans aan maar ontloopt het paard het liefst de dans? Zo vogel ik door deductie, afstrepen, uit waar ik mijn dame mee kan helpen vandaag. Tijd om ongeduldig te worden heb ik niet meer, ik heb het veel te druk met het testen van mogelijke oplossingen en het me verbazen over de variabele der resultaten. En als de rust TE ver te zoeken is, galopperen we rondje na rondje in licht verlichte zit tot ze voorwaarts neerwaarts zakt, haar ei kwijt is en dan zien we weer verder.

Het skala werkt op deze wijze, systematisch, NIET schematisch. Als de toetsen van een piano, maak je eigen liedje, pas het aan op je paard.

Zelf gebruik ik het skala dus letterlijk als een checklist. Ik vul zo mogelijk aan wat even niet op voorraad is, niet alleen als ik zelf rij maar ook in de groepslessen op de manege. Het gaat voor je werken, ik zie onze paarden mooier worden. Ook als dat opnieuw en opnieuw voorwaarts neerwaarts rechtrichten op een bospad of binnenhoefslag betekend tot het paard de bedoeling begrijpt en aanleuning op twee teugels KAN nemen. Een paard leert niet van disbalans of spanning een paard leert van rust en geduld en het zo vaak als nodig opnieuw uitleggen, wat dat aan gaat zijn het net kinderen. Ervaren ruiters overigens ook of ben ik nu te eerlijk?

Een persoonlijke interpretatie
Tact; vraagt je te kijken of alle passen even groot zijn. Staat zijn ene been net zo lang op de grond als het andere. Blijft een voet langer in de lucht dan zijn buurman. Is zijn ene pootje even lang? Een paard dat zonder ruiter tactmatig gaat, is niet kreupel en kan aldus arbeid verrichten. Aan de ruiter om het een leven lang zo te houden. Een scheve combinatie kan nooit tactmatig gaan en slijt aldus sneller.

Ontspanning;
Alleen als je het, thuis en uit, voor elkaar krijgt om ALLE oefeningen, ook die achter gesloten deuren, ontspannen (met glimlach) uit te voeren voldoe je aan deze (onmogelijke?) voorwaarde. Ontspanning is naast doel, volgens mij VOORAL middel. Dóór ontspanning krijg je balans, aanleuning etc. Alleen aan een ontspannen paard kan je aflezen of hij zich krom trékt onder je of krom is van zichzelf. Het is maar een weet. Alleen aan een ontspannen paard kan je iets uitleggen. Elke vorm van spanning traint spanning. Doe wat je niet laten kunt, maar kun je laten wat je doet? Op elk niveau? Ook als het er op wat voor manier dan ook op aan komt?

Impuls
Waaronder wat mij betreft valt traploos verstelbare tempowisselingen leren rijden en en verschillende paslengtes kunnen maken. In een oogwenk, ook weer nogal letterlijk. Niets is zo fijn als een luisterend paard. Looplust. Als gaat hij op de maat van jou muziek, de ruiter bespeelt het paard als een instrument. Van wals naar tango en terug! Kan je schakelen in alle gangen, hoeveel versnellingen heeft jou paard? Alleen als het paard onvoorwaardelijk en in de juiste mate reageert op de voorwaarts drijvende en/of begrenzende hulpen is er sprake van impuls. Impuls geeft een pas meer lengte of hoogte, het paard maakt de beweging ruimer door langer in de lucht te blijven, zweefvliegen dus..

Aanleuning
Wil het paard met je meedoen? Hoe voel je dat? Moet je aldoor aandrijven, heb je niets in je handen of rij je op de slippende handrem omdat alles sneller gaat dan je lief is? Dan is aanleuning je punt van volle aandacht. Zowel voor jou als voor je paard. Als het paard bij de les is voel je het op beide teugels licht vragen naar je hand.
Kinderen die met aanleuning moeten leren rijden krijgen ‘doe alsof’ aanwijzingen; koekhappen, grazen, stofzuigen, de speurhond. Of zoals ezeltjes lopen voor worteltjes, ze gaan graag op hun doel af. Dat voel je op twéé teugels. Zoniet ga je terug naar impuls of ontspanning.

Rechtrichten (uitlijnen en balanceren)
Wat nu? Mijn paard trekt naar links, hij is niet uitgelijnd, hij valt over de schouder weg. Het chronisch kromme paard zal door het werk aan ontspanning en impuls, eerst in zijn kromme houding, zijn aanleuning van vandaag vinden. Een krom paard kan ontspannen in aanleuning gaan en daardoor rechtrichten, uitbalanceren onder de ruiter. Laat het paard maar even scheef gaan zolang je maar op twee teugels even veel contact aanbiedt. Dan wachten, 90% van de paarden zoeken ‘vanzelf’ balans, als het balans is wat je zelf te bieden hebt !?! Het rechtgerichte paard laat zich ‘kanaliseren’ als ware het water in de loop van een door mensenhanden uitgestippeld traject.

Het rechtgerichte, ontspannen en met aanleuning en impuls gaande paard zal UIT ZICHZELF gaan NAGEVEN! Aan de teugel gaan zonder aan werkelijke weerstand te denken. Ruiters die zagen worden overgeslagen. Als de ruiter de voorwaarde van balans weet te scheppen zoekt het paard de ruiter op. Hij nestelt zich als het ware onder je. Letterlijk komt zijn rug een paar centimeter omhoog, het paard draagt nu de ruiter meer met de buikspieren. Hij wordt nageeflijk en doorlaatbaar. Er is sprake van ontspannen ‘ruggebruik’.

Verzameling
Een tactmatig, ontspannen, in aanleuning gaand, dragend paard zal door het opwekken van minder of meer impuls zijn krachten op aanvraag meer of minder bundelen. Denk aan een fles champagne, met omzichtigheid geopend zal er altijd nog een lichte plof hoorbaar zijn wanneer de kurk de fles verlaat. Dit paard staat klaar voor je, is aanwezig en alert. Voor een perfecte (ontspannen en tactmatige) piaffe kan je even schudden voor gebruik. Voor het veilig oversteken van een drukke weg moet ik ‘de bubbels’ onder controle kunnen houden. Op het strand kan het een keer knallen maar dat is iets anders. Verzameling is niet iets dat je letterlijk kunt vragen, het laat zich niet in een doosje proppen of in een kooitje vangen. Verzameling is het RESULTAAT van het werk aan de basis voorwaarden ; takt, ontspanning, aanleuning, gerichtheid en impuls. Ontspannen verzameling ONTSTAAT gelijk nageeflijkheid VANZELF, als je je STRIKT aan het boodschappenlijstje hebt weten te houden. Een juist verzameld paard kan ‘voorwaarts denken als hij achterwaarts gaat en vice versa’

Elke mate van de juiste verzameling heeft tot resultaat dat het paard, ten opzichte van de uitgangssituatie, meer ‘uitbalanceert’ op vier benen. Het paard dat verzameld gaat draagt relatief meer gewicht op de achterbenen, gebruikt zijn lichaam efficiënter, komt tot meer evenwichtige prestaties en zal winnen aan kracht, souplesse en conditie.

Oprichting
Je meer je paard in evenwicht en met ontspanning en impuls zich onder je verzameld, des te sprekender zijn impact en uitstraling, des te hoger het zich (in rang gaat ge)dragen. Een paard dat wint aan zelfvertrouwen, trots is op zichzelf, krijgt letterlijk meer ‘adel’. Hij ontwikkeld een ego. Het laat zich zien, hij showt zichzelf. Een paard dat zich op deze wijze gaat oprichten, zal, zonder verlies van ruggebruik, zijn hoofd op in plaats van voor zijn schouders dragen. Ruiters die vragen worden ook nu overgeslagen! Impactvolle oprichting is het resultaat van de ruiter die de boodschap losjes weet te GEVEN!. Jij trots, hij trots, jij trots, wij trots!

Het Skala ofwel de basisafrichting van het rijpaard.
Ik wil geloven dat we, als we gezamenlijk het skala consequent toepassen, vanaf de eerste rijles op de manege, we veel paarden veel leed kunnen besparen. Het skala vraagt de ruiter ‘de lange weg te wandelen’. Het doet een schijnbaar appèl op ons oeverloos geduld. Ontwikkel je inlevingsvermogen en handel zo consequent als mogelijk. Werk aan je eigen tekortkomingen voordat je die aan je paard toeschrijft. Via de losse teugel en de zachte aanleuning gaan we eerst voorwaarts neerwaarts.Dan via licht diep en rond, naar ´waterpas’ en licht verzameld op de loodlijn, de basiswerkhouding. Dit paard is klaar voor gelijk welke dicipline dan ook. Elk paard kan nog sterker worden en zich successievelijk meer verzamelen en oprichten. Maar al ga je maar tot de basis, je zal ontdekken dat het oudste recept voor de weg naar Rome eenvoudig en paardsparend werkt. Ruiter en paard gaan zoals ze in het leven staan. Piece of cake.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:31

Heel leuk allemaal, maar waar is nu je mening over de methode van AdB?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:34

zie eerder...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:35

en AdB is niet de enige die "zijn" methode gebruikt. Er is niets "van hem" aan. Net als de methode niet van iemand anders is... (hooguit van de ontwikkelaar van het Skala)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:42

Citaat:
zie eerder...

Sorry, had ik zo gauw niet door! Mijn fout.

Citaat:
en AdB is niet de enige die "zijn" methode gebruikt. Er is niets "van hem" aan. Net als de methode niet van iemand anders is... (hooguit van de ontwikkelaar van het Skala)

Wat is het nut om dit nog een keer hier neer te zetten? ik dacht dat praktisch iedereen het daar wel over eens was, maar het veranderd niks aan zijn methode....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:47

Nee, dat veranderd niets aan de methode van het skala der ausbildung. En AdB legt daarin de nadruk vooral op het rechtrichten. En dat is absoluut een goede methode. Als je het mij vraagt de enige methode om het goed te doen. Als je een stap over slaat, dan ga je vroeg of laat de mist in, en anders je paard wel.

Het veranderd idd niets aan de methode van AdB. En voor wat ik nu van zijn methode weet, vind ik het helemaal top. Jammer dat hij idd een beetje commercieel is, maar daardoor bereikt hij wel dat steeds meer mensen de fouten bij zichzelf durven te gaan leggen. Zoals al eerder geschreven, ga ik eind augustus 2 dagen met mijn paard bij hem lessen. Ik ben benieuwd of, en zo ja, wat, hij mij en mijn paard bij kan brengen. Niet dat ik zelf nou zo geniaal ben in de uitvoering, maar over de theorie erachter ben ik redelijk goed op de hoogte. Ben dus benieuwd of ik nieuwe dingen ga leren.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:54

Citaat:
Ben dus benieuwd of ik nieuwe dingen ga leren.

Dat denk ik niet, want AdB werkt ook volgens het Skala. Hij kan trouwens geweldig lesgeven (als er geen publiek bij is) en ziet precies of je paard correct loopt of niet. Wat ik een groot pluspunt van de man vindt, is dat hij altijd de schuld bij de ruiter legt en nooit bij het paard en dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:09

Dat wilt niet zeggen dat ik niets ga leren... soms kan een andere manier van uitleggen ervoor zorgen dat je iets ineens wel kan....

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:11

Dat ben ik met je eens. En omdat je er met een open houding heen gaat is de kans dat je er iets van opsteekt groter.
Ik ben ook heel benieuwd hoe je het zult ervaren, ook als het negatief is Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:17

Dat laat ik hier zeker weten als het topic dan nog loopt. Zo niet, dan vind je ergens anders wel een nieuw topic van me Knipoog

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:13

Uiteraard kan je wat leren. Ik bedoel meer dat hij je geen nieuwe dingen gaat vertellen, tenminste als ik je posts hierboven lees is het jou duidelijk waar het bij dressuur om draait.
In ieder geval veel plezier bij je lessen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:41

Dat verwacht ik idem dito.
Dat hij jou geen nieuwe dingen gaat vertellen.
Uiteindelijk steek je van elke instructeur wel wat op, maar verwacht niet dat jij een aha moment gaat beleven Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:03

Betteke schreef:
Citaat:
Ben dus benieuwd of ik nieuwe dingen ga leren.

Dat denk ik niet, want AdB werkt ook volgens het Skala. Hij kan trouwens geweldig lesgeven (als er geen publiek bij is) en ziet precies of je paard correct loopt of niet. Wat ik een groot pluspunt van de man vindt, is dat hij altijd de schuld bij de ruiter legt en nooit bij het paard en dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Knipoog

Ik heb als toeschouwer AdB les zien geven en kon daar toch erg weinig "Skala" in ontdekken hoor.
Alle paarden, of ze nu wel of niet ontspannen waren, moesten op dezelfde manier "rechtgericht" worden met veel handenwerk. Ik kan de argumentatie van Runningkawa dan ook volkomen volgen.
Wat ik mis is bij elk paard een andere insteek, zoals je het skala wel kunt toepassen bij elk willekeurig paard.
Degene die toen trouwens het meest de hemel in werd geprezen omdat ze zo geweldig haar jonge paard reed volgens AdB heeft het paard inmiddels volkomen in de prak gereden en is van talentvol dressuurpaard teruggevallen tot fokmerrie waar niet meer mee te rijden is.....
Eeuwig zonde!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:15

Hahaha, en mij valt juist op dat mijn instructrice les "op maat" geeft, toegespitst op het betreffende paard en heel weinig handenwerk. Ja

Ik weet niet of jij lessen van AdB hebt gezien terwijl er publiek bij was, want dan ben ik de eerste om toe te geven dat je daar niet veel wijzer van wordt. Als hij prive-les geeft zonder publiek vind ik hem echt heel erg goed met zijn aanwijzingen en werkt hij volgens het skala. Alleen beginners hebben het zeer moeilijk bij hem, omdat hij zelf alles logisch vindt en niet begrijpt dat mensen dat niet inzien.
En er zit ook nogal verschil tussen de instructeurs onderling, maar dat is bij elke methode natuurlijk zo.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:19

Betteke schreef:
Hahaha, en mij valt juist op dat mijn instructrice les "op maat" geeft, toegespitst op het betreffende paard en heel weinig handenwerk. Ja

Ik weet niet of jij lessen van AdB hebt gezien terwijl er publiek bij was, want dan ben ik de eerste om toe te geven dat je daar niet veel wijzer van wordt. Als hij prive-les geeft zonder publiek vind ik hem echt heel erg goed met zijn aanwijzingen en werkt hij volgens het skala. Alleen beginners hebben het zeer moeilijk bij hem, omdat hij zelf alles logisch vindt en niet begrijpt dat mensen dat niet inzien.
En er zit ook nogal verschil tussen de instructeurs onderling, maar dat is bij elke methode natuurlijk zo.

Er was publiek en ja, daar was hij ook zéér intensief mee bezig... Knipoog
Er waren zeker niet alleen beginners, integendeel, het merendeel reed al veel langer en kon perfect uitvoeren wat hij vroeg, ik was alleen niet bepaald enthousiast over het resultaat. Als hij zegt dat het zo goed is dan moet ik dat als publiek toch ook kunnen zien?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:27

Absoluut, ben ik helemaal met je eens! Hetzelfde met de DVD, ben ik ook niet kapot van. Een hoop blablabla, maar weinig uitleg.
Ik weet alleen niet wat jij geweldig resultaat vindt? De 1 is al tevreden als ze met een compleet uit elkaar lopend paard de baan rondkomen en de ander wil wissels om de pas zien. Om ff twee uitersten te noemen. Haha!

En als ik bij mijzelf op stal kijk naar de wekelijkse prive-lessen ben ik ook niet zwaar onder de indruk, iedere ruiter krijgt dezelfde aanwijzingen en wordt er zeer veel met de handen gewerkt. Dit is dan de gemiddelde "methode" waarop driekwart van de Nederlandse ruiters rijdt. Clown

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 23:12

Betteke schreef:
Absoluut, ben ik helemaal met je eens! Hetzelfde met de DVD, ben ik ook niet kapot van. Een hoop blablabla, maar weinig uitleg.
Ik weet alleen niet wat jij geweldig resultaat vindt? De 1 is al tevreden als ze met een compleet uit elkaar lopend paard de baan rondkomen en de ander wil wissels om de pas zien. Om ff twee uitersten te noemen. Haha!

En als ik bij mijzelf op stal kijk naar de wekelijkse prive-lessen ben ik ook niet zwaar onder de indruk, iedere ruiter krijgt dezelfde aanwijzingen en wordt er zeer veel met de handen gewerkt. Dit is dan de gemiddelde "methode" waarop driekwart van de Nederlandse ruiters rijdt. Clown

Helemaal mee eens.
Ik wilde gewoon "verbetering" zien, net zoals ik vind dat als ik zeg "ja, zo is het goed", dat elke toeschouwer moet kunnen zien en elke ruiter moet kunnen voelen wat ik bedoel. Dat hoeft helemaal niet extreem te zijn, ik vind het al geweldig als je een paard zichtbaar losser ziet worden in het lijf bijvoorbeeld. Dat heb ik echter niet gezien, wel paarden die heel overhaast moesten lopen en niet tot dragen kwamen. En ruiters die eerst niet met de handen werkten maar dat daarna wel deden omdat ze "het paard in balans moesten brengen". Daarmee stond de methode volgens mij dus in schril contrast met het skala der ausbildung.