Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evanescence

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:17

Als ik gaan het rijden ben praat ik altijd tegen me paard. gaat vanzelf.
ik iriteer me juist aan mensen die aleen maar schelden tegen het paard en nooit is zeggen braaf goed gedaan ofzo weetje.

LEANA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:26

ik irriteer me ook aan mensen die gaan schelden tegen hun paard of constand aan het schreeuwen zijn maar ik zeg vanzelf braaf enzo of als ie ff vervelend doet hou is op .. maar niet door de bak schreeuwend zodat andere mensen er last van hebben

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:50

bij mij gaat het ook vanzelf, en meestal is dat dan flink! of iets geruststellend
en het klinkt mss stom maar soms zeg ik ook "en nu gaan we stappen" of naar links ofzo Bloos
mensen die op hun paard zitten te schelden en te roepen vind ik maar niks

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:55

Ik vind het niet erg als iemand op zijn paard scheld. Niet voortdurend natuurlijk, maar ik denk ook niet dat er mensen bestaan die alleen maar hard op hun paard lopen te schelden. Maar bij ons op stal zijn er ook een aantal die wel eens een schuttingwoordje laten vallen, ik kan er niet mee zitten. Paarden verstaan toch niet wat gezegt wordt. Liever een schuttingwoordje dan een spoor in hun vel..

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:04

SkyeNShadow schreef:
bij mij gaat het ook vanzelf, en meestal is dat dan flink! of iets geruststellend
en het klinkt mss stom maar soms zeg ik ook "en nu gaan we stappen" of naar links ofzo Bloos
mensen die op hun paard zitten te schelden en te roepen vind ik maar niks

even ter verduidelijking: ik bedoel dan wel de hele tijd...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:09

tuffi schreef:
Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat schreeuwen irritant/asociaal is. Maar wat nou met constant praten? Als je continu zit te praten luistert je paard op een gegeven moment toch ook niet meer naar je? Net als dat manegepaarden helemaal afgestompt zijn op beenhulpen...
Mee eens of sla ik de plank mis?

Mis. Een paard luisterd altijd wel naar praten, het is hetzelfde als dat iemand tegen jouw praat. Dan luister je ook. Een hulp, tsja, dat is wel wat anders. Want een manegepaard krijgt allemaal verschillende mensen, en die drijven allemaalv erschillend. De 1 kan nog niet goed drijven, die schopt, de ander wilt heel zacht drijven. Daarna zijn ze afgestompt, nietomdat het paard niet wilt luisteren,maar na een tijdje snappen ze er ook niet veel meer van.

Ik praat wel veel tegen mijn dieren, maar niet het hele rondje; goedzo, braaf, hooomaar, rustig aan, goed zo, braaf, wat doe je het goed, oh wat ben je lief, goedzo, loop maar door.
Nee, zo ook weer niet,. Als ik een moelijkere oefening doe en ze doen het goed, of een makkelijkere en die doen ze super goed is het gewoon even; Goedzo, of braaf end anw eer verder.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:03

Haha, ik brul weleens wat uit frustratie hoor! Bloos

Meestal zijn we het echter aardig eens en dan ondersteun ik alles wat ik doe met zachte woordjes.

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:22

Ik praat ook tegen de manegepony's, natuurlijk niet de hele tijd, maar als je iets vraagt en hij reageert goed wel even goedzo, braaf of ja daar ja ofzo. En als het wat moeilijker is voor die pony ook even klopje maar ik weet zeker dat ze heel goed weten wat goedzo/braaf is. Maar als ze door je hulpen heenlopen en niet luisteren wil ik ook wel een keer mijn stem verheffen met 'hee!' of gewoon een keer waarschuwend 'nee' zeggen.

XHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:45

ik praat wel tegen mijn pony.. maar ik ga niet als een gek te gaan staan schreeuwen. ALs ik hem gewoon lief aanspreek voelt hijd at (volgens mij ) gewoon als een geruststelling.. maar waarom zou je hard schreeuwen? eene paard hoord je tog wel.. maar als hij bijvoorbeeld niet over een hindernis wil schreeuw ik wel eens hard bijvoorbeeld : JA, HUP etc. zoiets Rolleyes

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:53

Ik praat automatisch tegen mijn paard als ik er mee bezig ben, als ik mijn verzorgpaard aan het rijden was en hij/zij vond iets eng praatte ik er tegen om gerust te stellen, als het paard iets goed doet ook belonen op stem, als hij vervelend word straffen met stem. En soms ook gewoon als ik aan het poetsen ben praat ik zomaar wat tegen hem. Ook al krijg ik geen reactie haha!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:25

runningkawa schreef:
Ik praat juist wel tegen mijn paard, want ja hij begrijpt me wel.
Natuurlijk niet de woorden, maar wel de toon.

Maar ik ga niet zitten schreeuwen, dat is irritant, maar ik zit er ook niet muisstil op.
Ik vind het juist erg belangrijk dat het paard weet dat ik blij ben als hij iets doet en dat laat ik hem weten door hem te belonen met de hand, maar op momenten dat dat niet kan met de stem.

Maar als hij ergens op loopt te emmeren, een bakkabouter zeg ik ook van , hey pas op...
Inderdaad, helemaal gelijk Ja. Als mijn paard nerveus is zing ik ook vaak een liedje, helpt echt bij haar!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:45

Mijn bijrijpaard reageert er heel sterk op.
Hij kan helemaal groeien van een complimentje.
En dat werkt ook weer bij een lage stem, dan kan hij echt zo'n kop trekken van: sorry

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:38

ik praat altijd tegen paarden onder het rijden enz.
maakt niks uit welk paard hoor.. het gaat eigenlijk gewoon vanzelf Clown

mies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:30

ik praat altijd tegen m'n verzorgpony's ze luisteren er erg goed naar. complimentjes geef ze heel gemakkelijk zo. je kan niet bij elke goede pas een klopje oid geven.
ook als een paard wat verkeerd doet laat ik het weten met m'n stem ik vind gelijk een tik geven onzin

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:37

Ik dacht eigenlijk dat het bij mij met stemverheffingen wel mee viel. Maar betrap mezelf er op, dat ik toch wel eens een brul durf te geven... Bloos

Nu moet ik bijvoorbeeld op DA voorschrift iedere avond een half uurtje aan de hand lopen met Cindy. Maar de groene blaadjes aan de aan de boomjes zijn zoooo verleidelijk, dat ze ongeveer probeert van iedere boom een hap te nemen. Heeeel vervelend, zo'n eetzieke-haflinger Knipoog En hoorde mezelf echt door de weg 'brullen': Kap nou eens een keer Cindy! Bloos!

Moest meteen aan dit topic denken. Misschien dat meer mensen zichzelf ineens "horen" van zichzelf! Knipoog

xKayleighx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:55

mies_ schreef:
ik praat altijd tegen m'n verzorgpony's ze luisteren er erg goed naar. complimentjes geef ze heel gemakkelijk zo. je kan niet bij elke goede pas een klopje oid geven.
ook als een paard wat verkeerd doet laat ik het weten met m'n stem ik vind gelijk een tik geven onzin

ben ik helemaal met je eens! Sommige geven meteen een tik, en andere schreeuwen het uit. Ik verander mn toon wel, maar schreeuw of brul niet, vaak praat ik ook om dr gerust te stellen

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:57

dat gaat automatisch bij mij ! en vind het eigenlijk ook erg logisch. Als je nooit zou praten tegen je paard lijkt het me nogal saai :p

M_ichje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:12

ik praat ook vaak tegen mijn paard, ze weten misschien niet wat de woorden betekenen maar de toon waarop je het zegt begrijpen ze heel goed. Ze weten prima ofdat je zegt dat ze iets goeds hebben gedaan ofdat je juist zegt van, hou op ofzo.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:17

als mijne wat verkeerd doen roep ik ook met verheffing ik rijd zo min mogelijk op mijn zweep hoor en ik longeer mijne met stem zonder longeerlijn en zonder longeerzweep

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:58

Praten tegen je paard is nooit verkeerd. Je moet het alleen tijdens het rijden ook zonder kunnen anders heb je een probleem als je wedstrijden wilt gaan rijden!! Haha!

Beccaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:12

Ik praat soms ook wel is als ik op een paard rijd hoor Bloos. Gewoon om hem gerust te stellen of om hem te belonen. Ik fluister wel altijd zodat andere er niks van horen, want ze moeten geen 'overlast' van mij hebben Lachen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:59

Ik praat veel tegen mijn paard, tijdens het rijden maar ook tijdens het wandelen of tijdens opzadelen, ik praat bijna altijd tegen hem. Ik schreeuw nooit, als hij ondeugend is verhef ik mijn stem wel is, zodat hij weet dat ik het wel meen, maar schreeuwen, nee. Ik weet best dat hij er niets van verstaat, maar dat maakt me niet uit, hij vindt het fijn dat ik veel tegen hem praat.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:05

gaan schreeuwen en zeggen hou nou op, dat vind ik raar. Maar gewoon praten tegen een paard doe ik wel, over vanalles eigenlijk haha Tong uitsteken Worden ze vaak rustig van, als je rustig praat tenminste.. Knipoog

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:20

ik praat ook veel tegen mijn paard. eigenlijk de hele tijd. tijdens het poetsen enzo. wel korte maar krachtige dingen zoals braaf en goed zo meisje. en wel degelijk dat paarden dingen kunnen 'verstaan' of in ieder geval herkennen.
zoals: om. tijdens het poetsen moet ik dan aan de andere kant van haar zijn en dan zeg ik om en dan gaat ze ook om.
of tijdens longeren: als ze aan het stappen is, drrrrraf. en ze gaat in draf. en, ja! en ze gaat in galop.
ho meisje ho ho is een gang langzamer. ik heb geen zweep ofzo nodig hoor tijdens longeren alleen mijn stem.
en tijdens het rijden praat ik ook met haar. goed zo meisje of braaf pop. haha.
en als ze staat te klieren zeg ik ook, hou nou eens op! en dan gaat het inderdaad om de toon. en dan krijg ik echt wel reactie.
maar om een lang verhaal kort te maken, ik ga niet als een idioot staat schreeuwen tegen haar. daar heeft inderdaad niemand wat aan en zou ik ook erg storend vinden als andere mensen dat doen.

CJLW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:34

Ik praat eigenlijk altijd wel. Of het nu om te belonen is of buiten om op haar gemak te stellen; gaat vanzelf Lachen