heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:03

makol2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:05

Alane schreef:
Ik ga voor meer dan "het beste" past.... het moet perfect passen, anders help je je paard maar ook jezelf naar de mallemoeren.
Er zijn meer merken die kwaliteit leveren, Lemetex heeft standaardmaten, past het je paard is het prima past het niet heb je een probleem.
Harry's Horse is ook een merk Pling Zadelmarkt heeft ook merken...
bepaalde kwaliteit zoek je niet alleen in een merk maar ook in de pasvorm, service enz. enz.
Ik vind de pads van HH slecht, ik heb pads van Passier, Anky en Rambo, dekjes van eskadron enz.

Het gebrek aan tijd, zin of wasmachine mag geen excuse zijn om de dekjes slecht te onderhouden.... je maakt er tijd voor vrij of je zorgt ervoor dat je er tijd voor krijgt... netzoals je je zadel en hoofdstel onderhoud, je trailer, auto, huis, enz....

ja Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:10

OKé dan!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:12

Ik vond het toch eens tijd om hier maar een topic over te starten, omdat ik me soms mateloos erger...
Het lijkt wel of het tegenwoordig:
- alleen nog maar om setjes (bandages dekjes etc) draait...
in totaal heb ik 4 dekjes Vork
- mensen zolang er maar anky of pessoa op staat het kopen...
Heb een merkloos zadel, en mijn portemonee zou flauwvallen als ie die prijzen zag Tong uitsteken
- ze er al mogelijk tuig aan hangen om hun paard beter te laten 'luisteren' terwijl ze vaak gewoon met een trensje en een simpel hoofdstel, consequent zijn, eerlijk tegen je paard een heel eind komt...
Rij met een trensje en een HH hoofdstel Vingers aflikken
- de 'slof' is helemaaal uit... je moet nu minstens met een thiedeman rijden...
Nog nooit mee gereden
- je paard kan toch handig een paar dagen alleen in zijn stal staan (dus gewoon 24 uur tussen die 4 muren)
1 dagje af en toe, maar dan is er wat mis gegaan in de planning
- alles ligt aan je paard of aan de mede ruiter in de bak :S
Ik zeg te vaak sorry volgens de mensen in de bak Tong uitsteken
- een paard ziet als ie al buiten zijn stal komt alleen nog maar de witte hekjes/bak dus...
Ik probeer zo vaak mogelijk met m er uit te komen Tong uitsteken
- men durft vaak niet meer alleen/uberhaubt naar buiten laat staan een flink stuk galoperen...
Binnenkort 1ste poging Vork

Ik zie veel mensen met 300,000 dekjes en ik heb dr maar 4 die zijn een beetje uit kleur gewassen *eerst felrood nu roze met witte stipjes Vork * ik heb een zadelmarkt zadel omdat ik dat dure maar onzin vind, ik zal nooit rijden als anky en das maar goed ook !! Clown Er lopen wel mensen rijden ze je van je paard, zeg ik sorry Bloos zeggen zij kan je niet beter uitkijken, dat vind ik dus niet echt normaal... *of ligt het aan mij* je kan wel leuk met elkaar omgaan Pling want er bestaat wel wat meer als in de krul rijden Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:35

3Hearts schreef:
Ik zie veel mensen met 300,000 dekjes en ik heb dr maar 4 die zijn een beetje uit kleur gewassen *eerst felrood nu roze met witte stipjes Vork * ik heb een zadelmarkt zadel omdat ik dat dure maar onzin vind, ik zal nooit rijden als anky en das maar goed ook !! Clown Er lopen wel mensen rijden ze je van je paard, zeg ik sorry Bloos zeggen zij kan je niet beter uitkijken, dat vind ik dus niet echt normaal... *of ligt het aan mij* je kan wel leuk met elkaar omgaan Pling want er bestaat wel wat meer als in de krul rijden Cool

Kijk ff naar dit topic alsjeblieft, en schaf rap een ander zadel aan, met een zadelmarktzadel verniel je de rug van je paard.
Zadelmarktzadel in stukjes

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 16:47

ja dat is nou precies waarom ik gewoon een stevig (en duur) stubben zadel heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:30

Precies.

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:33

colette, ik ben het volledig met je eens!
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar nog genoeg van de enorme discussie! Ik kon het niet meer aan om het af te lezen, wat een gezeur.
Jammer dat iedereen je bericht zo letterlijk opneemt zeg maar. Je bedoeld het ook wel zo, maar niet zó letterlijk denk ik (het gaat er niet om of je veel setjes hebt of niet, maar om de combinatie met andere dingen die je noemde). Veel mensen voelde zich aangevallen, en schoten in verdediging. (zegt dat niet genoeg) Knipoog

Ik ken iemand die op les zat met haar paard. Lekker recreatie ruiter. Paard staat zomers dag en nacht buiten, 's winters de hele dag. Maar nee dat vonden de mensen op les toch zo zielig!!
Het gepraat kon haar niks schelen, en regelmatig kwam ze met haar paard deels ongeborsteld op les (wel onder zadel enz.) Nou dat kon echt niet!! hahah, ik lachte me rot, heerlijk toch dat iemand het lef heeft om dat gewoon te doen! Zij zei: Ik heb liever een paard die vies is, maar daardoor wel genoeg huidvet heeft om zich te beschermen tegen de regen en koud en die nooit last heeft van mok omdat ik het niet elke keer weer schoonmaak met water en zeep.
Ik geniet van dat soort ruiters. Zelf borstel ik mn paard wel helemaal voor het rijden, en zij borstelde haar paard ook heus wel! Maar ik bedoel gewoon het gewone wat zij heeft, het nuchtere, de gezondheid van je paard voorop zetten, en vooral scheit hebben aan andere ruiters die hun paard behandelen en vertroetelen als een mens ipv paard. Haar motto was niet zeuren maar rijden. Clown

succes verder en ik ben blij dat er nog meer mensen zijn die er zo over denken.

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:34

ps: ik noem het mn paard, maar is verzorg paard Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:11

Ik voel me super aangevallen Ja heb er al therapie voor aan moeten vragen ook gelijk de dierenbescherming maar gebelt voor extra controle, enz enz...
Lang haar kort haar... peerd wat ongeborsteld is nee, dat is prettig voor het dier.. lekker nuchter ga zelf eens met zand in je schoenen 5 km lopen.... Ik vind dat in en in triest.
MI is het pure afgunst als je zo'n topic start....

En je dekjes maar eens per week wassen als je 15 paarden rijdt... is mi dat je moeder je sportkleren na het sporten niet wil wassen omdat het veel te veel was opleverd.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:23

Er staat dat het onder het zadel enzo wel schoon is. Dat is genoeg. Jij hebt ook geen last van zand op de rest van je lichaam.

Verder zie ik hier dat mensen denken duur is goed en goedkoop is slecht. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Een merkzadel kan waardeloos zijn voor jouw paard en een merkloos zadel super passen. Het gaat nog altijd om de pasvorm. Verder heeft een tweedehands zadel (goedkoper) als voordeel dat het niet meer vervormd. Het hoeft niet ingereden. Nadeel kan zijn dat het wellicht verkeerd is ingereden. Maar er zit wel wat meer aan vast dan merk/merkloos en duur/goekoop om een goed zadel te hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:13

Je kunt een paard niet selcetief goed borstelen als je het niet geheel borsteld voor je het opzadeld.....

Er zijn niet alleen mensen die denken dat duur goed is, er zijn er ook die dat weten want die praten uit ervaring .. tenminste ik Haha!

@Lusitana: de reden die je aanhaalt vwb een 2e hands zadel.... vraag eens aan een zadelmaker. Haha! (en ik ga daar verder niet over in discussie met jouw Lachen )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:26

Ik zeg alleen dat duur niet meteen betekent dat het past en selectief borstelen ging anders eeuwen goed hoor, en werkt nog steeds gewoon. Alleen doen sommige mensen alsof paarden van suiker zijn. Helaas helpt dat geen blessures en ongemakken voorkomen. Een paard gewoon paard laten zijn wel.(Waarmee ik niet bedoel dat je het moet verwaarlozen)

Je hoeft niet met mij in discussie, ik voeg alleen een mening toe, dat is de werking van een forum. Een topic kan gewoon een verzameling van meningen zijn, het hoeft niet altijd in discussies te eindigen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:32

nee hoeft niet, maar dat doe jij wel Haha!
neej wat ze vroegah deden kan nu wel geheel achterhaalt zijn..... dat het nog steeds gebeurd wil niet zeggen dat het goed is... eeuwen lang hebben mensen zich slecht onderhouden vwb persoonlijke hygiëne... of was jij jou ook selectief ?

makol2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:03

ik vind dat je hoofdstel en zadel wel kwaliteit mogen hebben en dat is volgens mij beter dan een zadel dat 2 hands is (wilt niet zeggen dat dat geen goede zadels kunnen zijn die passen integendeel! *LOL*
ik koop dan liever (ik heb) een stubben zadel dat je dan maar 1 keer moet kopen dan honderd keer een ander 2 hands zadel te moeten kopen.
settjes mogen er zijn als je daar je geld aan wilt geven maar je paard zal het niet merken
of ie nou gewone bandages om heeft of met het naamkaartje van anky erop.
somige rijke mensen vind ik niet aangenaam omdat ze dan naar jou en je paard kijken en denken ei wat doet die knol hier
daarmee wil ik niet zeggen dat ze mensen niet leuk zijn.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:21

wat is het hier opeens verandert! maar ik vind zowiezo dat alles wat je koopt van kwaliteit moet zijn... soms zijn de goedkopere merken zelfs kwa pasvorm beter bij mijn paard als de dure merken... maar het gaat om de pasvorm! ik rij zelf met veel plezier op een wintec zadel Cool het past perfect op mijn paard en daar ging het bij mij om! ook ik heb verschillende dekjes, maar dat komt omdat ik de wasmachine niet telkens laat draaien voor 1 dekje Knipoog ... ik hou alleen totaal niet van bij ieder dekje bijpassende bandages/peesjes! een paard merkt daar ook niks van van die "overbodige" dingen! een paard merkt het wel dat jij een goed dekje onder je goed passende zadel hebt liggen!

voor mij geld echt de gedacht je kan beter 1 goed duur ding kopen als 10 prutsdingetjes Pling

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:36

Rianneke schreef:
voor mij geld echt de gedacht je kan beter 1 goed duur ding kopen als 10 prutsdingetjes Pling

en je kunt ook meerdere goede dingen kopen van verschillende kleuren Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:57

Alane schreef:
en je kunt ook meerdere goede dingen kopen van verschillende kleuren Haha!

ja daar heb je gelijk in Haha! weet trouwens niet wat jij van setjes vond Bloos maar ik vind setjes in bepaalde kleuren nog wel gaan (zwart donkerblauw en wit Haha! ) maar zodra een paard met een compleet roze of oranje of een nog afschuwelijkere kleur setje aan komt lopen vind ik dat je beter een my little pony aan kunt schaffen waar je lekker mee kunt tutten Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:02

dan heb je dus nog niet in mijn profiel gekeken? Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:25

Alane schreef:
.. eeuwen lang hebben mensen zich slecht onderhouden vwb persoonlijke hygiëne... of was jij jou ook selectief ?

Wel, het is niet zo dat dit dan gelijk slecht onderhouden is. Slectief wassen is wel degelijk gezonder gebleken.
Het is zelfs zo dat kinderen die met een overal aan door stront achter de kippen jagend opgroeien op een zgn. gemengd akkerbouw bedrijfje vele, VELE malen gezonder zijn dan kindjes uit steriele nieuwbouw en ook het verschil in allergiën is schrikbarend.

Schoon is helemaal niet hetzelde als gezond noch als goed, zelfs niet bij mensen en al HELEMAAL niet bij paarden die gewoon lekker buiten met elkaar moeten lopen klieren.
Ik vind het altijd erg vervelend voor het paard waar ik mee ga rijden als daar een mooie modderlaag op zit. Die isoleert, houdt vliegen weg, is zelfs heel prima waterafstotend.

Weet je waarom de veren van kaketoes waterafstotend zijn? Omdat hun veren zo stoffig zijn Pling Blaas, veeg of spoel het stof van de veren en ze sterven van de kou in een winderige regenbui die ze anders met opgezette veren in de buitenvoliere lekker warm uitzitten.

HC

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:49

HC ik heb het er niet over dat je niet smerig mag worden, maar over niet smerig blijven...

En ik heb geen veren....
en onze postduiven gaan ook regelmatig in bad (ook in de winter) en zijn ook niet gelijk dood Lachen

rennskuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:56

Alane:met haar ben ik het eens je moet gewoon doen wat jij leuk vind en wat het best is voor je paard !!!!1 en banages zijn ook bescherming ooit van gehoord hahahaha

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:00

rennskuh schreef:
Alane:met haar ben ik het eens je moet gewoon doen wat jij leuk vind en wat het best is voor je paard !!!!1 en banages zijn ook bescherming ooit van gehoord hahahaha

wat beschermen ze dan zo volgens jou? Clown als er een hoef of balk iets te hard tegen aan komt zijn je bandages kapot en je paard heeft er dan echt geen steun/bescheming aan... wat beschermen ze dan? ze zijn echt alleen maar voor de sier hoor met rijden!

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:12

colette_007 schreef:
Ik vond het toch eens tijd om hier maar een topic over te starten, omdat ik me soms mateloos erger...
Het lijkt wel of het tegenwoordig:
- alleen nog maar om setjes (bandages dekjes etc) draait...
- mensen zolang er maar anky of pessoa op staat het kopen...
- ze er al mogelijk tuig aan hangen om hun paard beter te laten 'luisteren' terwijl ze vaak gewoon met een trensje en een simpel hoofdstel, consequent zijn, eerlijk tegen je paard een heel eind komt...
- de 'slof' is helemaaal uit... je moet nu minstens met een thiedeman rijden...
- je paard kan toch handig een paar dagen alleen in zijn stal staan (dus gewoon 24 uur tussen die 4 muren)
- alles ligt aan je paard of aan de mede ruiter in de bak :S
- een paard ziet als ie al buiten zijn stal komt alleen nog maar de witte hekjes/bak dus...
- men durft vaak niet meer alleen/uberhaubt naar buiten laat staan een flink stuk galoperen...

kortom ik denk dat de mensen veel te ver van hun paard afstaan tegenwoordig... Op concours hangen (wat betreft springen) er wel 3 teugels aan, in een B/L parcoursje.. men rijd met 4 verschillende bitten en heeft 30 verschillende 'setjes'... Binden maar bandages om, terwijl ze eigenlijk nooit hebben nagedacht over de gevolgen wat betreft doorbloeding en efficientie van de bandages...
bij de dressuur rijden ze tijdens het inrijden met witte bandages, terwijl ze die in de ring gewoon af moeten doen... extra was Tong uitsteken Clown ... peesjes zijn veel efficienter... gaan bij de dressuur met springschoenen inrijden... moeten ook af... Vervolgens hebben ze vaak ook nog comentaar op iedereen als je B rijdt en zijzelf Z, dan ben je toch duidelijk 'minderwaardig' ... En rijden een B proef, met zweep & sporen...
Als ze op een vreemd paard stappen pakken ze zich helemaal in met bodyprotectors grootste cappen etc... Zo lijk je net een mummie (niet het beeld, maar dit rijd toch niet lekker je bent helemaal niet meer stabiel..)
rijden met enorm lange beugels, als een paard iets doet kunnen ze helemaal niks en liggen ze er meteen langs... terwijl ze comentaar hebben op iedereen met een 'spring' beugel..

nja ik heb me tot nu toe maar even ingehouden.. ben benieuwd wat jullie ervan vinden....

Dit is dus het tegenovergestelde van hoe jij altijd rijdt, anders had je er niet zo veel kritiek op.
Nou kijk;
- Setjes vinden mensen leuk, misschien vind jij postzegels verzamelen oid leuk maar dit is net zoiets, alleen dan setjes. Dat mag toch?
Kijk om nou een raspberry sjabrak, met groene bandages, blauwe frontriem en een oranje rijbroek te gaan dragen? Dat vloekt.
- Bandages hoeven niet slecht voor de benen te zijn, zeker niet. Maar hierover moet je maar eens in andere topics kijken die hierover gaan, want volgens mij weet je hier weinig over..
- Over dat buitenrijden en galopperen; Tsjah, dat zal wel in jou omgeving zijn en ja; er zijn mensen die bang zijn. Ook dat is niet zo vreemd.
- Over dat tuig; Men ontwikkeld nieuwe creaties voor het 'verbeteren' van je paard, alhoewel dat denken ze, en ja, er zijn mensen die dit ook proberen.
- Er zijn ook nieuwe manieren van bescherming (bodyprotectors enz.) en mensen willen het risico niet lopen om zichzelf een letsel aan te doen. Ook dit is modernisering..
- Ik rij in met witte bandages omdat mijn paard zonder bescherming zijn benen bezeert. Om het risico te verminderen en dus dmv korter te rijden zonder bescherming rijd ik in met bescherming (bandages). Bovendien vind ik het mooi staan. Ik heb springschoenen bij dressuur omdat mijn paard zijn hoefijzers er redelijk snel af tikt.

Het zou mij leuk lijken om een foto van jou op je paard te zien om eens te kijken hoe jij het vol houd om tegen de onderstaande dingen te zijn;
Jij bent tegen..
.. bodyprotectors
.. grote caps
.. bandages
.. speciale bitten
.. bijpassende setjes (dekje en beenbescherming oid dezelfde kleur, dus ook zwart/zwart)
.. hulpteugels
.. springschoenen bij dressuur
.. lange beugels
.. merkspullen
enz.