Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claudia25

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:55

VivaLaVida schreef:
De slofteugel is misschien júist iets voor een jong paard. Ik kan me voorstellen dat je, als je naar het bos gaat, hem er omhangt en erbij pakt als de rem even kwijt is.
(maar niet als dressuurmatige hulp)

Hier ben ik het niet mee eens dit betekent dat je niet alleen geen vertrouwen heb in het paard (wat logisch kan zijn) maar ook niet in je eigen kunnen. Heb een paard in gereden wat al ingereden was met een slof weet je hoe lang het heb geduurd voordat dit paard eindelijk een x met zijn hoofd omhoog ging lopen.Want een paard wat in de krul wordt getrokken door een slof loopt anders äan de teugel"dan een paard die ontspannen zijn oefeningen in gaat.

En dan die sporen Dus je heb die slof om een extra rem er op te hebben , om vervolgens een middel erbij te hebben wat versneld??????????

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:59

claudia, jij hebt het nu in bedie gevallen over verkeerd gebruik
nml goed gebruik van de slof trekt een paard niet in een valse krul
en sporen zijn niet om te versnellen maar om reactie op been te krijgen/verfijnen en dat betekend niet dat je paard heel hard onder je uit gaat lopen maar kan bv ook een zijwaartse hulp zijn of net ff vlugger wegdraven vanuit stap etc

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:03

maar je kan toch wel toegeven dat het wel degelijk gebeurd in de maneges in buitenbakken ect. dat er mensen zijn die der paard wel ff in de krul trekken en de sporen er nog ff in zetten om het paard te laten weten dat zij de baas zijn ........ nou dan ben je stoer.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 02:38

Dat zal best wel gebeuren, maar daar gaat dit topic niet over.

whyommie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 04:25

Ja wat moet ik er van vinden,dit zet mij tot het nadenken.
Een jong paard begint met een nul hulp,gewoon niets dus.
Daar moet je de tijd voornemen,vertrouwen in je eigen rijkunst
jij bent tenslotte degenen die het het paard moet leren.
Als het tenminste je eigen jonge paard is.Dan heb je ook de tijd en is het onzinnig om naar de slof te grijpen als oplossing.De slof is een tijdelijke oplossing,en word door velen op verschillende manieren gebruikt.De slof in de handen daar ben ik geen voorstander van en al zeker niet met jonge paarden.Het longeren of bijzetten met de slof naar lang laag terhoogte van het midden van het zweetblad vind ik een heel ander verhaal.
Welgelet op de correcte lengte van de hals,het paard mag zeker niet te diep gaan.Geen slof in de handen van de ruiter op het jonge paard is mijn mening.Sporen,lekker tegenstrijdig,ik trek het paard bijelkaar en schop het weer naar voren.Welke uitleg je er ook aangeeft,het klopt niet.Heb je geen ruimte en train je met je jonge paard in de bak met meerdere paarden en ben je soms je stuur kwijt,omdat het jonge dier met zijn hoofd in de lucht en het bit tussen zijn kiezen,jouw en je mede rijbakgebruikers in gevaar brengt,vind ik de cock,of de chaimbon wel toelaatbaar.
Jonge paarden zijn nu eenmaal wat ze zijn jong!
De gangen van het jonge paard en de ruimte daarvan,ookzeker het voorwaarts neerwaarts gaan word hevig verstoord.Omdat ze bij elkaar getrokken worden door de slof in de ruiterhand, worden de sporen als volgende hulpmiddel uit de kast getrokken,om het paaard weer voorwaarts te krijgen.

Is het je vak en moet je jonge paarden snel en vlug aanrijden voor de handel,is elke dag geld en een dag te lang bij sommige tijd en geld teveel.

Goede handelstallen met jonge paarden die worden aangereden,worden dan ook door deskundige ruiters aangereden.
Zij weten al vaak het lastige paard van het makkelijke te onderscheiden.Zij gaan dan vaak ook kundig met de nodige hulpmidddelen om omdat het dan even niet anders gaat.Een paar keer is dan al vaak voldoende.

Dus mijn mening,is het je eigen jonge dier en heb je de tijd,investeer het dan in een goede basis,en word het je echt te gek dan de cock of chaimbon.En is je paardje niet voorwaaets een klein springzweepje op de schouder doet wonderen.

Allen mensen waarvan het aanrijden van jongen paarden hun vak is,daarvan hoop ik dat ze zo deskundig mogelijk omgaan met de hierboven genoemde hulpmiddelen.

gr

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 05:45

Ik vind dat je gebruik van een hulp-hulp (als je begrijpt wat ik bedoel) zo lang mogelijk uit moet stellen en het eerst maar is ZONDER zweep, sporen of hulpteugels moet trainen ect. Dan heb je tenslotte die hulpen altijd nog voor later, als het misschien wat slechter gaat. Bijv: Een (jong) paard luisterd niet naar been, je gaat meteen sporen gebruiken, hij wordt daardoor doof op het been, je gaat steeds scherpere sporen gebruiken, wordt hij op een gegeven moment helemaal doof op het been. Je pakt een zweep, nou op een gegeven moment wordt hij daar ook wel doof op als je zo hard slaat omdat hij anders niet vooruit loopt. Als dit allemaal al in het begin is, wat moet je dan doen als hij straks helemaal niet meer vooruit te branden is?! Dan heb je geen hulp-hulpen meer over.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:14

Katja schreef:
Erretje schreef:
Dat klopt en dat is nou net vaak het probleem. Ik heb het over paarden met compleet versleten peeskappen aan het hoofd door het het verkeerd gebruik van een slofteugel.

Klinkt heel anders dan 1 extreem geval.

Het gaat er om dat je heel veel schade kunt toebrengen door slofgebruik. Die ene waarvan ik het hoorde is er al een teveel, die kun je wegbrengen, dat komt nooit meer goed. En je kunt er de donder op zeggen dat er veel meer zijn. Dit is mijn mening en met dit soort pennyreacties heb ik geen zin om er verder over te discussieren. Blijkbaar ben jij ervan overtuigd dat het gebruik van een slofteugel geen kwaad kan, ik ben die mening niet toegedaan. Klaar.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:46

Weyen jullie eigenlijk wel waar dit topic over gaat? Jullie hebben het allemaal over de combi slof-spoor, maar deTS heeft deze hulpmiddelen in deze context NIET gebruikt. Lezen is ook een vak, geloof ik...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:01

Erretje schreef:
Het gaat er om dat je heel veel schade kunt toebrengen door slofgebruik. Die ene waarvan ik het hoorde is er al een teveel, die kun je wegbrengen, dat komt nooit meer goed. En je kunt er de donder op zeggen dat er veel meer zijn. Dit is mijn mening en met dit soort pennyreacties heb ik geen zin om er verder over te discussieren. Blijkbaar ben jij ervan overtuigd dat het gebruik van een slofteugel geen kwaad kan, ik ben die mening niet toegedaan. Klaar.

Wat een kinderachtige reactie. Ik spreek je erop aan dat je blijkbaar in een eerdere post nogal overdreven hebt en dan ben ik meteen degene die het gedaan heeft en als een penny reageert??
Je hebt mij nergens horen zeggen dat een slof nooit kwaad kan maar ik ben het niet met je eens dat een slof hoe dan ook een slecht middel is.
Ik heb ook paarden meegemaakt die enorm zijn opgeknapt door goed slofteugelgebruik in samenwerking met goed rijden. Deze paarden hadden misschien weer weggebracht moeten worden als er geen slof aan gehangen was.
Het is allemaal niet zo zwart/wit als hoe jij het blijkbaar wilt zien.

In het geval van Renske is jouw voorbeeld overigens helemaal overtrokken omdat zij de slof alleen tegen extreem omhoog komen met het hoofd gebruikte.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:08

claudia25 schreef:
maar je kan toch wel toegeven dat het wel degelijk gebeurd in de maneges in buitenbakken ect. dat er mensen zijn die der paard wel ff in de krul trekken en de sporen er nog ff in zetten om het paard te laten weten dat zij de baas zijn ........ nou dan ben je stoer.

dat gebeurd idd veel te veel, das de grote groep "ruiters" die erg veel gevoel mist en rijtchnisch ook erg belabberd is Scheve mond
en die groep zorgt er ook voor dat alle hulpteugels en sporen etc een slechte naam krijgen
terwijl je bij goed gebruik er een paard juist erg mee kan verbeteren!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:47

De slof is niet gemaakt om een paard in de krul te trekken. Ik weet niet wie dit heeft bedacht en sommige van jullie heeft wijs gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:27

Linnie13 schreef:
VivaLaVida @ Dat ben ik met je eens. Als je een slof goed gebruikt is er niets mis mee. Ja

Alleen jammer dat 99% van de mensen niet weet hoe je hem goed gebruikt.

Net als sporen. Te achterlijk voor woorden, dat sommige mensen al gaan zeuren als ze alleen maar zien dat je ze om hebt, niet eens of je ze wel gebruikt.
Toevallig heb ik een half uurtje geleden op een paard gezeten dat abnormaal snel voor je been is. Als je op stapt moet je vlug zijn want hij is zo weg. Wijken gaat zonder iets aan te raken, je hoeft alleen maar te gaan verzitten. Doe je dit wel, dan gaat hij aan de ren, en word hij paniekerig..... En toch had ik een spoortje om. Je kiest er zelf voor of je hem eraf houdt. Misschien dat er nu eens een keertje een lampje gaat branden bij mensen: Er rijden ook weleens mensen met spoor die hun benen er gewoon af kunnen houden.
Op mijn jonge paard rijd ik ook met sporen. En die is ook goed aan het been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:31

claudia25 schreef:
VivaLaVida schreef:
De slofteugel is misschien júist iets voor een jong paard. Ik kan me voorstellen dat je, als je naar het bos gaat, hem er omhangt en erbij pakt als de rem even kwijt is.
(maar niet als dressuurmatige hulp)

Hier ben ik het niet mee eens dit betekent dat je niet alleen geen vertrouwen heb in het paard (wat logisch kan zijn) maar ook niet in je eigen kunnen. Heb een paard in gereden wat al ingereden was met een slof weet je hoe lang het heb geduurd voordat dit paard eindelijk een x met zijn hoofd omhoog ging lopen.Want een paard wat in de krul wordt getrokken door een slof loopt anders äan de teugel"dan een paard die ontspannen zijn oefeningen in gaat.

En dan die sporen Dus je heb die slof om een extra rem er op te hebben , om vervolgens een middel erbij te hebben wat versneld??????????

Ik dacht dat ik heel duidelijk was geweest met mijn "niet als dressuurmatige hulp" Dus ik snap niet waarom je reageert op mij over paarden die in de krul worden getrokken. Of zie je het verschil niet tussen een rem en een dressuurmatige hulp?

Vetgedrukt gedeelte nr 2:
Ik weet niet waarvoor jij je sporen gebruikt, maar ik gebruik ze niet als versnellende hulp hoor Knipoog Als ik zo lees, denk ik dat je de bedoeling van sporen niet helemaal snapt.........Evenals die van de slofteugel.

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:06

Ik weet best waar ik over praat zeker met die 21 jaar ervaring heb ik genoeg gezien. En niet alles wat je zie bij andere ben ik het mee eens dat jij een slof gebruik om een extra rem te hebben best, al snap ik de combi met sporen niet maaar goed een klein zweepje zal dan wel in de weg zitten maar goed. Ik snap jou, alleen wat ik niet snap is dat er wel degelijk mensen zijn die hun paard in de krul trekken en vervolgens de sporen er nog een x in zetter van zo en ik ben de baas en ja het gebeurd. En van dat paard waar ik het over had dat was al in gereden geweest bij een handelsstal nou ja ingereden met een slof in de krul getrokken niet best het heeft maanden geduurd voordat ie zonder slof met zijn hoofd durfde te lopen dat is triest en dat door mensen die het niet snappen hoe je met een slof om moet gaan. zelf rij ik mijn paarden niet met slof of sporen en ik heb een 3 en een 4 jarige ik snap ook dat je in de hogere klasse met sporen rij maar dan ben je bewuster bezig met je paard en vaak zie ik dat kinderen die net B rijden al sporen omdoen omdat het interssant staat ik weet het nier maar die moeten terug naar de basis BENEN BENEN.maar goed een slof voor een rem best het was uberhaupt niet pers. naar je claudia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:58

Je reageert op mij dus dan lijkt het mij wel degelijk persoonlijk en dan is het dus niet zo raar dat ik dat zo opvat.
Natuurlijk zijn er mensen die de slof verkeerd gebruiken. Maar zijn er ook niet mensen die een thiedeman verkeerd gebruiken? of een zweep verkeerd gebruiken? Het gaat in definitie om een jong paard, en dan de "goede" manier...

Moonlight222

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:00

als het voor je eigen veilig heid is,, ja,, dan kan ik het me voorstellen!
maar ze mag he tniet gaan misbruiken

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:06

Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van de slof, maar wanneer hij netjes gebruikt wordt (zo weinig mogelijk dus, alleen maar ter begrenzing), dan kan ik daar best mee leven dat mensen dat doen. Ik hoor hier ook mensen roepen m.b.t. het ridjen van jonge paarden met sporen "wat ga je dan omdoen als ze Z zijn?"
Door met sporen te rijden kan je juist fijnere hulpjes geven en zal (als je het goed doet) je paard juist beter aan je been worden, zodat je kunt voorkomen dat je paard afstompt.
Ik zie liever iemand netjes stil zitten met sporen op een jong paard dan iemand die continu zit te schoppen en te schuiven in het zadel, omdat het paard de hulp niet begrijpt en niet reageert. Je hebt ook mensen die een paard gaan africhten met de zweep en het paard telkens als ze de zweep gebruiken in de mond zitten. Met deze praktijken breng je je paard veel meer uit balans dan wanneer je met een spoortje rijdt en netjes stil blijft zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:08

Yvonnelind schreef:
Met deze praktijken breng je je paard veel meer uit balans dan wanneer je met een spoortje rijdt en netjes stil blijft zitten.

AMEN!

of mensen die hun handen vast zetten of juist rukjes geven of scheef zitten of of of..... jaja er is zoveel ergers dan een spoor die je van je paard afhoudt en gebruikt als het nodig is......!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:24

Sporen kun je denk ik zowel bij jonge als oudere paarden gebruiken en misbruiken.

Het ligt er maar net aan hoever het paard is binnen de training, Er zijn best wat paarden die met 4/5 jr op hetzelfde nivo lopen als een paard met wat minder sportaanleg van bv 6 of 7 jr.
Waarom zou je het eerste paard wat net zover is binnen de training (behalve lichaamelijk ook geestelijk zover is) niet met spoor mogen rijden?

Ik rijd zelf mijn jonge haflinger zonder spoor of slof, omdat ik niet zoveel vanm dr vraag en ze aan beenhulp genoeg heeft, de oefeningen die we doen zijn eenvoudig en duidelijk, maar als je meer ambities hebt of je paard toont veel sportaanleg kun je deze training veel verder gaan uitbreidden en verdiepen daar kan een lichte hulp van een spoor aan te pas komen en als je hier netjes mee omgaat kan het in mijn ogen ook bij wat een jonger paard gebruikt worden.

Een paard van bv 4 jr wat nog niet zover binnen de training en basis is, moet je niet gaan 'helpen' met een spoor dat is nergens voor nodig, maar de ene 4 of 5 jarige is de andere niet!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:48

cissie schreef:
Een paard van bv 4 jr wat nog niet zover binnen de training en basis is, moet je niet gaan 'helpen' met een spoor dat is nergens voor nodig, maar de ene 4 of 5 jarige is de andere niet!

Hoe leer jij je paard dan reageren op het been?
Ik gebruik naast de stemhulp die ik ze aan de longe heb geleerd toch graag heel voorzichtig een spoortje erbij.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:22

Wat je al zegt, hoofdzakelijk stemhulp, voordat ik mijn paard ingereden heb heb ik dr alle hulpen via stem aangeleerd, maar dat gaat alleen om de simpele tempowisselingen, veel meer kan ik er niet mee.

Naast mn stem gebruik ik mn been, meer niet, en natuurlijk mn hand om te begrenzen en los te laten.
Wat ik probeer is een stemhulp geven en deze als het nodig extra bevestigen met een beenhulp daar komt in mijn geval bij de basis geen spoor aan te pas.

Misschien snap ik je vraag niet helemaal goed want je kunt ieder paard toch een beenhulp (of reageren op het been) aanleren zonder spoor?
Als jij daar graag een spoortje bij gebruikt moet je helemaal zelf weten, in jou geval werkt dat waarschijnlijk beter.

Veel paarden van 4 jr. zijn veelal niet verder dan de basis, op sommige echt sportgetrainde paarden na, de basis leer je naar mijn mening niet aan met een spoor, dat er ruiters zijn die dat wel doen , moeten ze zelf weten maar mijn manier is het niet omdat ik weet dat het niet nodig is.
Dat enkele zeggen dat juist de basis met spoor aangeleerd moet worden juist om dit zo fijn mogelijk te doen ben ik gedeeltelijk met ze eens....ja het moet zo fijn mogelijk maar voor de spoor zit nog een veel fijnere hulp dat is je stem, been en hand, als je die hulpen netjes kunt toepassen heb je in eerste instantie geen spoor nodig.
Als je alleen een lompe been hulp kunt geven en met strakke hand rijd tja dan kan bij enkele een spoor als verfijning gezien worden, het is maar hoe je het bekijkt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:22

Dat vat ik ook niet hoor waar heb je een spoor voor nodig om beenhulpen aan te leren dat is pas onnodig gebruikt

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:37

waarschijnlijk wordt er bedoeld, dat als je paard niet reageert op je kuit, dat er daarna een tikje met de spoor wordt gegeven. Ik heb dat in het begin gedaan met een zweepje, en later pas aangeleerd met een spoortje, en dat is nu ook niet meer nodig. Het meisje wat hem nu rijdt, rijd zonder sporen en zonder zweep, en hij is hardstikke goed voor het been. Ook luistert hij sindsdien veel beter voor de kar. De stemhulpen zijn ook beter bevestigd na het beleren onder de man!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:44

Ik heb al veel paarden gereden die niet adequaat reageerden wanneer ik been gaf en een stemhulp hoor!
Ik heb nog meer mensen paarden zien inrijden zonder sporen ook, maar die dan vervolgens wel bij elke stap het paard aan gingen drijven om het maar voorwaarts te houden...
Mijn doel is dat een paard in het zelfde tempo blijft lopen terwijl ik mijn been er stil aan houd en dat het pas in een ander tempo gaat lopen als ik daar één keer een hulp voor geef, waarna het paard zèlf, op eigen benen dat tempo weer aanhoudt zònder dat ik bij elke stap moet drijven. De hulpen waar ik mijn paard op wil laten reageren zijn been en zit. Als extra hulpjes heb ik de stem, de hand en een spoortje. Na een paar maanden kan mijn spoor eraf en doen de eerste mensen die het paard zonder sporen beleerde een spoor om, "omdat de basis erin zit en hij de sporen nodig heeft om de hulpen te verfijnen". Ik vind dat de omgekeerde wereld.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:50

Yvonnelind schreef:
Ik heb al veel paarden gereden die niet adequaat reageerden wanneer ik been gaf en een stemhulp hoor!
Ik heb nog meer mensen paarden zien inrijden zonder sporen ook, maar die dan vervolgens wel bij elke stap het paard aan gingen drijven om het maar voorwaarts te houden...
Mijn doel is dat een paard in het zelfde tempo blijft lopen terwijl ik mijn been er stil aan houd en dat het pas in een ander tempo gaat lopen als ik daar één keer een hulp voor geef, waarna het paard zèlf, op eigen benen dat tempo weer aanhoudt zònder dat ik bij elke stap moet drijven. De hulpen waar ik mijn paard op wil laten reageren zijn been en zit. Als extra hulpjes heb ik de stem, de hand en een spoortje. Na een paar maanden kan mijn spoor eraf en doen de eerste mensen die het paard zonder sporen beleerde een spoor om, "omdat de basis erin zit en hij de sporen nodig heeft om de hulpen te verfijnen". Ik vind dat de omgekeerde wereld.

Dat ben ik ook met je eens, wij willen beide hetzelfde volgens mij, alleen zie jij binnen de basis juist wel het nut van de spoor en ik niet.
Ik snap nu ook wat je bedoelt en het is ook niet goed als mensen bij elke stap het paard een beenhulp moeten geven omdat deze anders niet voorwaarts is, maar dan is dat op zo'n moment toch een stukje 'onkunde' van de ruiter?