rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 13:20

Denk je dan werkelijk dat wij een paard laten wijken met de pot in de lucht en onregelmatige passen zonder impuls? Je pakt steeds een stukje extra waardoorhet paard die spieren ontwikkeld die er voor zorgen dat hij in balans kan gaan lopen. Eerst gelijke druk en dan pas wijken owat dan ook.
Maar zoals liele schrijft. Als het paard in gelijke aanleuning zijn hoofd haaks op de romp heeft staan dan zul je toch echt wat moeten hoor. En geloof mij dan moet je echt in rengalop wil je dat met je been oplossen. Zolang mijn paard niet rechtuit in aanleuning loopt zal ze ook niet regelmatig zijn. En om haar op die twee teugels gelijk in aanleuning te krijgen gebruik ik dus die contrastelling. die contrastelling vraag je overigens niet die ontstaat doordat je gelijke druk neemt.
Als voorbeeld:
Paard is links zacht en rechts stug. Je neemt daardoor dus meer contact op de linker teugel dan dat het paard graag wil (in deze situatie warin hij dus gecorrigeerd moet worden). Als je dan dus rechts om rijd is je paard dus in contrastelling omdat hij juist die linkerkant niet wil aannemen. Zodra het paard nageeft op die linker kant zal de stelling ook weer recht worden al dan niet rechtsgesteld worden.
op de linkerkant vraag je aan precies die linkerhand die druk die je wil hebben om gelijk te komen. het paard zal dan in eerste instantie zijnhoofd veel teveel naar binnen brengen om de druk te ontwijken. Als het paard vervolgens aanneemt dan zal hij zich recht stellen.
Die aanname van het bit/teugel ontstaat door het van achter naar voor te rijsen. Ofwel het scherp maken aan het been.
Ik denk dat als jij op mijn paard zou stappen je ongeveer hetzelfde zou doen als dat ik doe.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:02

Nog een toevoeging. Voor alle duidelijkheid, een paard recht maken (dwz netjes sporend en met de hals er recht voor) is IMO pas de eerste stap naar hem echt recht richten, dus beide kanten even soepel buigend.

Citaat:
Op het moment dat je alleen maar bezig bent met correct zitten, ontspanning, constante aanleuning, gelijke druk dan heeft een paard geen andere keus dan rechtgericht de baan door te gaan.

Creool, wat denk je dan dat ik aan het doen ben, onder heel veel begeleiding trouwens? Maar het is nu eenmaal wel zo dat een paard dat al 10 jaar anders is gereden niet met een druk op de knop op gelijke aanleuning loopt, omdat hij dat fysiek niet aankan. Je moet hem dus zodanig rijden dat het fysiek wel mogelijk wordt, en dat kan alleen door te rekken en strekken (kort samengevat).

Verder volkomen met je eens.

Nav Oosterhoff.
Volgens mij praten we echt over hetzelfde qua rijden, alleen hebben jullie het over paarden die al veel beter gegymnastiseerd zijn.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:10

Lielle schreef:
Ik snap wel wat jij zegt maar ik heb dus over een paard dat aan de linkerkant een enorme bult verkleefde spieren heeft die gewoon niet los kunnen, en rechts spieren die niet willen rekken. Aan de hand naar links laten kijken betekent een wegdraaiende achterhand en een kantelend hoofd.

Maar als jij het over een paard heeft die links verklevingen aan de spieren heeft en rechts spieren heeft die niet willen rekken valt dat dan nog op te lossen? Ben je een paard dan niet aan het kwellen op het moment dat je daarmee aan de gang gaat? Vraag een fysio hoe / of dit probleem op te lossen is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:11

Die komt er ook bij Pling Een heel deel is rijtechnisch aan te pakken, en dat paard is al enorm opgeknapt, maar dit punt heeft meer hulp nodig.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:15

Pfieuw! het is geeneens makkelijk om het op te schrijven, laat staan het ook te dóen! het is toch een levend wezen onder je en je zoekt toch ook een bepaalde (pijn-)grens op; net zoals dat wij gaan fitnessen. ga je toch ook eerst langzaamaan oprekken.
en bij paarden zijn er zoveel verschillende meningen en manieren.
ik heb die genomen die ik het beste kan begrijpen en kan uitvoeren. (niet op zijn best, maar het beste wat ik aankan).
en ik ben het met lielle eens: wanneer je een al wat ouder paardje hebt (ik heb er 2 van 13 en 14) dan is het niet 1, 2, 3 even opgelost: die paarden zitten al heel lang in een stramien en dat krijg je er - mentaal - niet zomaar uit.

bij wie en hoe ik het geleerd heb maakt IMO niks uit, maar dat ik het iig probeer en de paarden die kans geef, is imo ook al een pluspunt. het is iig een onderdeel van mijn rijden geworden.

we hebben bijvoorbeeld ook geleerd - wanneer het paard aangeeft dat hij last heeft van zijn rug - dat we iets naar voren moeten gaan zitten om toch iets te kunnen doen, de rest komt dan later wel.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:22

Lielle schreef:
Die komt er ook bij Pling Een heel deel is rijtechnisch aan te pakken, en dat paard is al enorm opgeknapt, maar dit punt heeft meer hulp nodig.

Dan lijkt het mij goed omdat in overleg met je fysiotherapeut aan te pakken. Je zult hier ongetwijfeld in jouw ogen zinvolle tips krijgen maar wellicht zijn die tips in strijd met wat de fysiotherapeut zou zeggen en breng je je paard schade toe. Ik wens je veel succes en wijsheid!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:24

ho, ho, ik heb hier helemaal niet om tips gevraagd Haha! Ik heb hier verteld hoe ik het zelf aanpak met rijden, en daar heb ik echt wel kundige begeleiding in.

Heb een beetje het gevoel dat ik hier nu als beginner wordt weggezet, en dat is niet helemaal terecht. En voor alle duidelijkheid, het paard hierboven is niet van mezelf en rijd ik nog niet zo lang. Mijn eigen paarden zijn een stuk rechter en soepeler, en die kun je wel met een beetje binnenbeen, en een kleine correctie recht maken.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:34

Haha!, ik hoop niet dat ze ons gaan verwisselen, lielle is een heel stuk beter en verder dan ik!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:42

Lielle: ik heb nooit willen suggereren dat je een beginnende ruiter zou zijn. Ik heb verkeerd begrepen dat je op zoek zou zijn naar tips, sorry..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:02

al per PB uitgesproken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:18

oosterhoff schreef:
Denk je dan werkelijk dat wij een paard laten wijken met de pot in de lucht en onregelmatige passen zonder impuls?

Ik heb geen foto's van jou gezien, maar van een aantal foto's die ik hier wel gezien heb denk ik dat een aantal aspecten wel over het hoofd worden gezien Nagelbijten / Gniffelen

oosterhoff schreef:
Je pakt steeds een stukje extra waardoorhet paard die spieren ontwikkeld die er voor zorgen dat hij in balans kan gaan lopen.

Ja, en mijn punt is juist dat dat stukje extra gaan NOOIT ten koste mag gaan van de balans, de ontspanning, de tact en de aanleuning. En als die voorwaarden niet in orde zijn moet je dus niet aan dat stukje extra beginnen.

oosterhoff schreef:
Als het paard in gelijke aanleuning zijn hoofd haaks op de romp heeft staan dan zul je toch echt wat moeten hoor.

Dat geloof ik dus echt niet. Als een paard de kop haaks op de romp heeft staan kun je ONMOGELIJK een goede aanleuning met gelijke druk op twee teugels hebben. Hoogstens heb je helemaal geen druk (dan heeft het paard zich losgespoeld) of dan hangt het paard met volle gewicht in je handen. De oplossing is dan niet hem de andere kant op kromtrekken, maar hem eens goed scherp maken voor je been. Eens flink voorwaarts rijden, overgangen rijden etc. In 9 van de 10 gevallen van paarden met zo'n aanleuning ligt de oorzaak gewoon in het feit dat de ruiter scheef zit en/of het paard teveel pakt met een of allebei de handen. En in de zeldzame gevallen dat het paard inderdaad fysiek niet in orde is, dan lijkt mij een behandeling van een fysio/osteopaat eerder op zijn plaats.

oosterhoff schreef:
En geloof mij dan moet je echt in rengalop wil je dat met je been oplossen.

DAT is juist wel de oplossing!!! Heb jij nooit geleerd dat je ALLES voorwaarts op moet lossen??? Juist doordat paarden niet goed en eerlijk voorwaarts worden gereden en teveel in allerlei bochten worden getrokken zonder dat de tact, aanleuning en ontspanning voor elkaar is, trekken paarden scheef! Als jij geen directe reactie op je been krijgt, dan moet je direct zorgen dat je die wel krijgt. En dan is dat maar door hem even oncharmant voluit weg te laten galloperen (zonder hem van voren vast te houden natuurlijk!) Als je paard niet voor het been is, begin je namelijk niets. Op je been reageren is het ALLEREERSTE dat paarden moeten leren voordat je verder kunt.

vincenza schreef:

Het aantal manieren waarop je een paard rijtechnisch goed voor elkaar krijgt is maar heel beperkt hoor. Ik denk alleen dat de meningen verschillen over wie zijn paard wel goed voor elkaar heeft en wie wel in staat is zijn paard goed voor elkaar te krijgen en wie niet.

vincenza schreef:
ik heb die genomen die ik het beste kan begrijpen en kan uitvoeren.

Nou, ja misschien dat jij het begrijpt, maar als ik jou foto's zie dan begrijp ik niet zoveel van jou manier.

vincenza schreef:
bij wie en hoe ik het geleerd heb maakt IMO niks uit,

Bij WIE maakt inderdaad niet zoveel uit. HOE dat maakt wel veel uit. Jij zegt DAT je het het geleerd en met alle respect; DAT vraag ik mij dus af. Als je het geleerd zou hebben, dan zou dat dus betekenen dat je de theorie in de praktijk kunt brengen, en dan zouden we op jou foto's dus een rijtechnisch goed gereden paard zien. (en niet alleen in stap, maar ook in draf en galop)

vincenza schreef:
maar dat ik het iig probeer en de paarden die kans geef, is imo ook al een pluspunt.

Ik begrijp niet wat 'paarden een kans even' te maken heeft met een paard rijtechnisch goed voor elkaar krijgen??? Het feit dat jij in de veronderstelling bent dat jij jou paarden 'een kans geeft' is niet per definitie een pluspunt voor jou rijden op zich hoor. Dat zijn twee verschillende dingen. Als ik een paard koop op de markt, op de slacht of weet ik veel waar zielige paarden vandaan komen, dat maakt mij nog niet per definitie een goede ruiter. Eerst moet je nog maar zien DAT je hem rijtechnisch voor elkaar krijgt.

vincenza schreef:
we hebben bijvoorbeeld ook geleerd - wanneer het paard aangeeft dat hij last heeft van zijn rug - dat we iets naar voren moeten gaan zitten om toch iets te kunnen doen,

Oh? Ik heb altijd geleerd om eerst een te kijken of mijn zadel (nog wel) goed ligt en om mijn eigen houding eens goed onder de loop te nemen... Ik kijk liever naar de oorzaak, dan dat ik de gevolgen ga bestrijden.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:31

Desiree schreef:
En rechtrichten kun je alleen met gebruik van je BUITENteugel. Ook al zo'n ding waar over gepraat wordt maar niet gedaan wordt. In de les wordt altijd gehamerd op stelling naar binnen, ook als het paard dat te moeilijk vindt en helemaal naar binnenvalt. Door dat hameren op die stelling naar binnen, gaan veel ruiters de binnenteugel te veel gebruiken.

Hier ben ik het deels mee eens. Op het moment dat je aan rechtrichten toe bent moet je op twee teugels kunnen rijden. Maar ik begin het skala wel met alleen mijn binnenteugel; jonge paarden rijd ik alleen op mijn binnenteugel. Ik vraag op met mijn binnenteugel en op voltes is mijn buitenteugel zelfs wat langer zodat het paard netjes kan draaien en de ruimte heeft om stelling en buiging aan te bieden (als je logisch nadenkt kan dat ook niet met een evenlange buitenteugel). Naar mate het paard verder vordert in het skala en ik het paard relatief meer opricht komt ook mijn buitenteugel er meer bij.

Dat ik in het begin alleen binnenteugel gebruik is voor mij heel logisch; jonge paarden zoeken aanleuning aan de wand en zijn natuurlijk scheef. Aanleuning zoeken aan de wand bevordert de natuurlijke scheefheid en die is er later ook bijna niet meer uit te rijden. Mijn paarden lopen vanaf het begin met de voorhand een fractie meer naar binnen zodat ik een heleboel scheefheid voorkom en het bij het echte rechtrichten een stuk makkelijker heb; het is al gewoonte voor het paard

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:50

jasmijn78 schreef:
oosterhoff schreef:
Denk je dan werkelijk dat wij een paard laten wijken met de pot in de lucht en onregelmatige passen zonder impuls?

Ik heb geen foto's van jou gezien, maar van een aantal foto's die ik hier wel gezien heb denk ik dat een aantal aspecten wel over het hoofd worden gezien Nagelbijten / Gniffelen

oosterhoff schreef:
Je pakt steeds een stukje extra waardoorhet paard die spieren ontwikkeld die er voor zorgen dat hij in balans kan gaan lopen.

Ja, en mijn punt is juist dat dat stukje extra gaan NOOIT ten koste mag gaan van de balans, de ontspanning, de tact en de aanleuning. En als die voorwaarden niet in orde zijn moet je dus niet aan dat stukje extra beginnen.

oosterhoff schreef:
Als het paard in gelijke aanleuning zijn hoofd haaks op de romp heeft staan dan zul je toch echt wat moeten hoor.

Dat geloof ik dus echt niet. Als een paard de kop haaks op de romp heeft staan kun je ONMOGELIJK een goede aanleuning met gelijke druk op twee teugels hebben. Hoogstens heb je helemaal geen druk (dan heeft het paard zich losgespoeld) of dan hangt het paard met volle gewicht in je handen. De oplossing is dan niet hem de andere kant op kromtrekken, maar hem eens goed scherp maken voor je been. Eens flink voorwaarts rijden, overgangen rijden etc. In 9 van de 10 gevallen van paarden met zo'n aanleuning ligt de oorzaak gewoon in het feit dat de ruiter scheef zit en/of het paard teveel pakt met een of allebei de handen. En in de zeldzame gevallen dat het paard inderdaad fysiek niet in orde is, dan lijkt mij een behandeling van een fysio/osteopaat eerder op zijn plaats.

oosterhoff schreef:

DAT is juist wel de oplossing!!! Heb jij nooit geleerd dat je ALLES voorwaarts op moet lossen??? Juist doordat paarden niet goed en eerlijk voorwaarts worden gereden en teveel in allerlei bochten worden getrokken zonder dat de tact, aanleuning en ontspanning voor elkaar is, trekken paarden scheef! Als jij geen directe reactie op je been krijgt, dan moet je direct zorgen dat je die wel krijgt. En dan is dat maar door hem even oncharmant voluit weg te laten galloperen (zonder hem van voren vast te houden natuurlijk!) Als je paard niet voor het been is, begin je namelijk niets. Op je been reageren is het ALLEREERSTE dat paarden moeten leren voordat je verder kunt.

Ik ben het helemaal nmet je eens en dat is ook wat ik je probeerde te zeggen. Als je een stuggen buitenteugel hebt moet je niet aan die teugel gaan zitten trekken om aanleuning te vragen. Maar daardoor ontstaat een startposistie van een teveel naar binnen gesteld paard. Omdat te corrigeren rijd je zoveel voorwaarts als nodig is. Zodra hij recht is dan laat je hem inbuigen op de juiste manier zodat hij de slappe kant meer ontwikkeld. Daarnaast kan je gewoon niet alles in een keer oplossen dus het is soms best mogelijk dat je dus naar die eerder genoemde flitscontra toe moet om je paard even te helpen loslaten. Die flitscontra kan je ook zien als een eenzijdige ophouding.
Maargoed de discussie heeft gewoon weinig nut omdat ik er vanuit ga dat jij precies zo op mijn paard zult gaan zitten als dat ik doe.
Een paard dat gecorrigeerd moet worden kan echter niet van de ene op de andere seconde goed lopen. Dat kan je ook niet berijken met een osteopaat/manueel therapeut/ fysio. Tet is namelijk zo dat de spieren links en rechts anders ontwikkeld zijn. En als dat zo ernstig is dat een paar daardoor zelfs permanent de staart een kant op heeft hangen dan zul je die spieren moeten gaan trainen of je moet je paard een jaar of wat de wei op gooien zodat de beide kanten weer even slap worden. Sommige stukken dien je rijtechnisch op te lossen

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:45

Hoe buig jij hem dan precies op de juiste manier in?
Ik denk dat je als je rijtechnisch goed rijdt wel het één en ander kunt doen om die slecht ontwikkelde spieren te trainen. Het neemt idd wel wat tijd in beslag. Alleen de manier waarop mensen dat voor elkaar krijgen verschilt nogal.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:01

HappyH schreef:
Hoe buig jij hem dan precies op de juiste manier in?
Ik denk dat je als je rijtechnisch goed rijdt wel het één en ander kunt doen om die slecht ontwikkelde spieren te trainen. Het neemt idd wel wat tijd in beslag. Alleen de manier waarop mensen dat voor elkaar krijgen verschilt nogal.

Inbuigen doe doe ik alleen als ze al recht is. Ik maak een ophouding met mijn binnenhand geef aan de buitenkant wat ruimte en geef met mijn buitenbeen een hulp zodat ze daarvan opzij gaat van voren. Verder houd ik mijn benen er gewoon aan. Niet enorm met mijn binnenbeen inkomen oid

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:49

Gelijke druk op twee teugels betekent niet dat het paard door gelijke aanleuning aan twee kanten recht gaat. Het betekent alleen maar dat de spanningsketting van de spieren aan beide zijden even groot is. Dat kan ook bij een scheefgaand paard zo zijn. Dit alleen als graadmeter gebruiken, is geen garantie van een rechtgaand paard. Een paard dat echter recht gericht is, in de rijkunstige en anatomische zin zal gelijke aanleuning aan beide kanten geven. Als je paard dus niet rechtgericht is (dat zijn de meeste paarden), dan is gelijke aanleuning aan beide zijden geen juiste maatstaf of manier om een paard rechtgericht te krijgen. Ook de oefeningen om met de schouders recht voor het bekken te plaatsen, zullen weinig effect geven. In de breedtesport komt het erop neer dat als je een paard los en soepel kan maken, en daarnaast fysieke en mentale ontspanning kan bereiken (dan ben je al een heel eind), dat het paard met takt in balans kan gaan. Als een paard dat kan, zal het correct sporen van het paard op een rechte lijn en een volte een fluitje van een cent zijn. Het paard zal dan heel eenvoudig recht gaan, dus met de achterbenen netjes volgen in het spoor van de voorbenen. Als je een paard laat verzamelen, wordt het paardenlijf als je echt verzamelt op de manier zoals het hoort, heel anders gebruikt. Het lijf van het paard moet daarvoor geschikt gemaakt worden. Omdat het lichaamsgebruik (spieren en wat daarmee samenhangt) anders is, moet je dat harmonisch trainen en oefenen.

In dit soort discussies worden zaken vaak anders voorgesteld als dat ze in werkelijkheid zijn. Daarnaast is wat er in de praktijk wordt uitgevoerd en wordt gepreekt, wezenlijk verschillend. Als we het simpele werk met een paard op de goede manier zouden doen, dus de simpele oefeningen om een goed rij- of dressuurpaard te krijgen, dan zou je dit probleem niet eens hebben en hoeft er niets gecorrigeerd te worden. Het paard gymnastiseert zichzelf met zijn eigen lijf op een zodanige manier dat er sprake is van een harmonische ontwikkeling. Degene die bepaalt of deze ontwikkeling wel of niet harmonisch gebeurt, is degene die erop zit, de ruiter. De ruiter is degene die bepaalt welke oefeningen het paard moet doen. Als die niet weet hoe je het oppakt, is het resultaat van dat wat we dressuur noemen een onoverzichtelijk breiwerkje.

Met trucjes krijg je geen goed rij- of dressuur paard. Je lost met trucjes zichbare problemen op en verschuift minder zichtbare problemen voor je uit. Daarom hebben veel systemen of methoden zoveel succes bij ruiters. De ruiters zijn minder bekwaam, komen in de problemen met hun paard, er moet een probleem dat op de een of andere manier opvalt opgelost worden en als het effect heeft, is iedereen "happy". We hebben dan een blije tevreden ruiter, maar niet meer dan dat. Of je je paard systematisch op de juiste manier traint, oefent en berijdt is een heel ander verhaal. Als je dat goed doet, heb je in feite dit soort problemen niet om op te lossen. Een rechtgaand paard is het gevolg van een goede training en een goede manier van rijden. Je moet gewoon weten wat je daarvoor moet doen. Op dit soort zaken gaat het meest elementaire van paardrijden en dressuur stuk. We zijn meer bezig met reparatiewerk dan het afleveren van goed werk. Als je je werk goed doet, is de progressie van je paard en van jezelf stukken beter.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:48

jasmijn78 schreef:
oosterhoff schreef:

oosterhoff schreef:

oosterhoff schreef:

oosterhoff schreef:

vincenza schreef:

Het aantal manieren waarop je een paard rijtechnisch goed voor elkaar krijgt is maar heel beperkt hoor. Ik denk alleen dat de meningen verschillen over wie zijn paard wel goed voor elkaar heeft en wie wel in staat is zijn paard goed voor elkaar te krijgen en wie niet.

vincenza schreef:
ik heb die genomen die ik het beste kan begrijpen en kan uitvoeren.

Nou, ja misschien dat jij het begrijpt, maar als ik jouW foto's zie dan begrijp ik niet zoveel van jouW manier.

jasmijn: dat hoeft ook niet, als mijn paarden en ik het maar begrijpen
misschien toch maar eens een stage volgen?

vincenza schreef:
bij wie en hoe ik het geleerd heb maakt IMO niks uit,

Bij WIE maakt inderdaad niet zoveel uit. HOE dat maakt wel veel uit. Jij zegt DAT je het het geleerd en met alle respect; DAT vraag ik mij dus af. Als je het geleerd zou hebben, dan zou dat dus betekenen dat je de theorie in de praktijk kunt brengen, en dan zouden we op jouW foto's dus een rijtechnisch goed gereden paard zien. (en niet alleen in stap, maar ook in draf en galop)

tsja jasmijn veel respect voor een gehandicapte ruiter heb je niet want ik kan nog niet galopperen. ik heb het geluk te mogen rijden op mijn eigen getrainde paarden en heb geen enkele capsones over wat ik met mijn paardje/pony doe. voor hetgeen ik heb (een incomplete dwarslaesie) en met een handicap met een slechte motoriek ben ik al erg trots dat ik al die lessen kan volgen en dat ik me openstel voor het rechtrichten van mijn paardjes.

dit is nu al de 2de keer dat er rotopmerkingen geplaatst worden, nog 1 keer en ik vraag een mod om het te sluiten of een waarschuwing te geven, ik stel dit gekat absoluut niet op prijs.

vincenza schreef:
maar dat ik het iig probeer en de paarden die kans geef, is imo ook al een pluspunt.

Ik begrijp niet wat 'paarden een kans even' te maken heeft met een paard rijtechnisch goed voor elkaar krijgen??? Het feit dat jij in de veronderstelling bent dat jij jouW paarden 'een kans geeft' is niet per definitie een pluspunt voor jouW rijden op zich hoor. Dat zijn twee verschillende dingen. Als ik een paard koop op de markt, op de slacht of weet ik veel waar zielige paarden vandaan komen, dat maakt mij nog niet per definitie een goede ruiter. Eerst moet je nog maar zien DAT je hem rijtechnisch voor elkaar krijgt.

wie zegt dat mijn paarden zielig zijn? ho effe! no way!
waar haal je al deze off-topic opmerkingen vandaan?

vincenza schreef:
we hebben bijvoorbeeld ook geleerd - wanneer het paard aangeeft dat hij last heeft van zijn rug - dat we iets naar voren moeten gaan zitten om toch iets te kunnen doen,

Oh? Ik heb altijd geleerd om eerst een te kijken of mijn zadel (nog wel) goed ligt en om mijn eigen houding eens goed onder de loop te nemen... Ik kijk liever naar de oorzaak, dan dat ik de gevolgen ga bestrijden.

mijn zadel dame is op maat gemaakt! alle zadels. zo zeg, en dat wil een discussie voeren Boos!

wanneer jij op stage zou zijn geweest, had ook jij geleerd dat wanneer paarden die nog niet deze oefeningen aangeleerd hebben gekregen dat we die moeten sparen door ietsjes naar voren te gaan zitten.
maar jij was niet bij de stage, je loopt wel iemand giga af te zeiken, dat is nu de 2de keer al in dit topic. het wordt een beetje eentonig Slapen

ik vind jou echt een kattekop - wat een opmerkingen! zijn die over rechtrichten?
wanneer jouW nederlands evengoed zou zij als je onaardige rotopmerkingen, zou je nu een 10 hebben.

ik vind het feit dat ik - in mijn situatie!!!!!!!!!!!! - bezig ben met rechtrichten en me daarvoor openstel al zoveel waard. dus jouW opmerkingen raken kant noch wal. ik was wel aanwezig op de stage en volg ook zeker les. in rechtrichten, jawohl!
wanneer je het al kan, hoef je geen les meer, nietwaar jasmijn78?

dus nu graag weer ON TOPIC

jasmijn78: zou jij eens kunnen uitleggen hoe jij rechtricht?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:59

Vincenza: over wat voor stage heb jij het?

Citaat:
ik vind jou echt een kattekop - wat een opmerkingen! zijn die over rechtrichten?
wanneer jouW nederlands evengoed zou zij als je onaardige rotopmerkingen, zou je nu een 10 hebben.

Ik vraag me wel af wie hier nu onaardig is?

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:03

creool schreef:
Vincenza: over wat voor stage heb jij het?

Citaat:

Ik vraag me wel af wie hier nu onaardig is?

je hebt gelijk maar ik zat me te ergeren. excuses.

@creool: de stages bij ant de bodt zijn 3 dagen of 4 dagen en dan rij je elke dag 2 keer ongeveer een uur en krijg je les in rechtrichten

dat heet dus stage bij hem

je kan ook elke maand een keer gaan lessen ergens in nederland en ik heb gelukkig een plekje kunnen bemachtigen. en me ingeschreven voor de instructeursopleiding. of dat gaat lukken, moet ik nog afwachten, maar de basis wil ik wel kunnen uitleggen aan iemand.

volgende week krijg ik les in rechtrichten aan de dubbele longe

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:12

Oke, Antoinne de Bodt staat goed aangeschreven. Mijn ervaring is echter wel dat ondanks dat ik al 20 jaar paardrij en daarbij les krijg, waarvan de laatste 10 jaar van gerenomeerde ruiters, ik nog steeds geen Anky van Grunsven ben. Daaruit kan ik niet anders concluderen dan dat je na een 4daagse stage nog geen volleerd rechtrichtruiter bent.

Theoretisch ben ik ook een perfecte ruiter alleen de praktijk he.. dat valt mij meestal vies tegen.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:15

@creeol ow nee dat beweer ik ook niet te zijn, verre van dat

ik heb alleen wel 1 pony van de 2 die altijd al uit zichzelf aan de teugel liep alleen ze was nog wel scheef en door die oefeningetjes te gebruiken voelt het wel waanzinnig, want ze loopt echt over haar rug nou en dat voelt fijn, ik heb ook geleerd de achterhand te activeren op mijn rij-opleiding

de andere pony is een stuk moeilijker hoor en daar krijg ik het rijdend dus niet voor elkaar
dat moet ik met de longe doen en dat gaat al veel beter nu.

maar paardrijden, sjonge dat is imo het moeilijkste wat er is

ik geloof ook niet dat ik anky v g wil zijn, enkel een ruiter die zijn paardjes niet aan gort rijdt en probeert zoveel mogelijk de blans te creëren zowel voor hen als voor mij.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:58

vincenza schreef:

ik geloof ook niet dat ik anky v g wil zijn, enkel een ruiter die zijn paardjes niet aan gort rijdt en probeert zoveel mogelijk de blans te creëren zowel voor hen als voor mij.

HAHA
Oke. Ik snap wat je bedoelt. Maar of Anky van Grunsven haar paarden kapot rijdt..
Afgezien van je leeftijd, vind ik dit echt heel onvolwassen en het slaat echt nergens op.
Het is uiteraard een oneindig lange discussie, de manier waarop ruiters als Anky van Grunsen rijden, maar kapot? Hoe oud was Bonfire ookalweer? Ik denk ook niet dat Salinero of andere paarden daar snel doodgaan. Die zijn tópfit en kérngezond.

En even iets anders; laats in jullie HK AdB topic, vroeg jij, waarom mensen altijd zulke vooroordelen hebben over AdB aanhangers.
Ik heb daar nog eens over nagedacht, maar ik denk dat ik weet hoe het komt.
Doordat de meeste van jullie, zéker jij, je mening onwíjs opdringt. Echt naar, gewoon.
Ik weet helemaal NIKS van AdB, maar ik heb eigenlijk al geen zin meer in om er iets over te leren, omdat er mensen zoals jíj AdB aanhangers zijn.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:59

@ martine

ow ha nu lees ik het pas
nee ik bedoel dus niet dat anky haar paarden kapot rijd, dat bedoel ik gewoon voor mezelf

en ik dring mijn mening niet op. want uiteindelijk doe je ermee wat je wil. het is altijd aan diegene en de eigenaar om het zelf uiteindelijk te beslissen.
al laat je hem op het land lopen zijn hele leven.
dat is echt niet aan mij hoor.

het is wel zo dat ik ongezouten mijn mening durf te zeggen, maar als je het niet eens bent, dan ben je het niet eens. evengoed hoor.
zachte heelmeesters maken ...

het is jammer maar weer is dit niet ontopic.

wil de volgende die wat persoonlijks aan me te vertellen heeft dat gewoon per pb doen? dankjullie wel.

ik rijd slangenlijnen.
Laatst bijgewerkt door vincenza op 19-12-06 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:24

_Martine_ schreef:
vincenza schreef:

HAHA
Oke. Ik snap wat je bedoelt. Maar of Anky van Grunsven haar paarden kapot rijdt..
Afgezien van je leeftijd, vind ik dit echt heel onvolwassen en het slaat echt nergens op.
Het is uiteraard een oneindig lange discussie, de manier waarop ruiters als Anky van Grunsen rijden, maar kapot? Hoe oud was Bonfire ookalweer? Ik denk ook niet dat Salinero of andere paarden daar snel doodgaan. Die zijn tópfit en kérngezond.

En even iets anders; laats in jullie HK AdB topic, vroeg jij, waarom mensen altijd zulke vooroordelen hebben over AdB aanhangers.
Ik heb daar nog eens over nagedacht, maar ik denk dat ik weet hoe het komt.
Doordat de meeste van jullie, zéker jij, je mening onwíjs opdringt. Echt naar, gewoon.
Ik weet helemaal NIKS van AdB, maar ik heb eigenlijk al geen zin meer in om er iets over te leren, omdat er mensen zoals jíj AdB aanhangers zijn.

sorry martine
ik weet niet wie je bedoelt met jullie
overigens ben ik geen adb aanhanger maarrrrrrrrr aanhanger van de klassieke dressuur en het rechtrichten

en waarom? omdat het goed is voor het paard

overigens hoe het woord adb-aanhanger ontstaan is, is mij ook een raadsel, is hij van een sekte, bendeleider, ...?
het lijkt wel zoals in de politiek: ik ben die of die aanhanger

ik ben blij dat hij zo'n voorvechter is en dat de aandacht idd wordt gevestigd op verkeerde belasting.
niks meer of niks minder.

en ja, ook al kan ik het dan nog niet super, ik steun die actie wel.

weet je, wij zouden nooit kunnen hebben schrijven als de romeinen met attila en zijn olifanten hadden gedacht dat zij de bergen niet over hadden gekund.
want wij hebben romeins schrift.
doordat zij heel europa hebben veroverd.

het zal waarschijnlijk de overtuiging zijn die bij mij speelt, die misschien vervelend overkomt.
maar helaas is die overtuiging er 1 vanuit mijn revalidatie: wanneer ge het niet probeert, weet ge ook niet of ge het kunt.
wanneer ik met dit slechte lijf toch een moordconditie kan opbouwen, ook met rechtrichtoefeningen maar dan voor de mens, dan kan het bij het paard ook.
ik ben met bewegingsleer bezig geweest, van de mens en van het paard, steeds maar niemand die me kon vertellen hoe mijn paardje haar rug kon gebruiken. en ook ik wist het niet. want er liep niemand rond die het me kon vertellen. ja ergens ver in belgië, maja, ik wilde het wel eens leren.

in dit topic is de vraag of je rechtricht en wie het nonsens vindt.

het maakt me niet uit hoe jij rechtricht.

het is hetzelfde als parelli die een savvy system heeft bedacht, te begrijpen voor een grote menigte

zo heeft antoine geprobeerd het duidelijk neer te zetten voor iedereen. ja en dáár word ik idd enthousiast van PLUS het feit dat mijn merrie die vanalles om heeft gehangen gehad van martingaal tot slof nu na 3 dagen stage wel ineens aan de teugel kan en dúrft te lopen.
dat is toch gewéldig! daar geniet toch iedere eigenaar van! zeker als het paard vreselijk kreupel heeft gelopen en door foute belasting en geen voldoende rijtechnische vaardigheid zoveel pijn heeft gehad.

het maakt mij niks meer uit, al schelden jullie me de huid vol: mijn paardjes knappen zienderogen op en voelen zich super zonder die spanning en pijn in hun rug.

en ja ik leer elke dag bij. Gewéldig! het spijt me zeer voor jullie, maar het gelukzalige gevoel wat ik van het paardrijden heb, kan niemand me ooit afpakken, daar loop ik de hele dag mee te stralen.

ooit zeiden ze, u zult nooit meer lopen... en zie ik discussieer hier nu en kan typen en leren hoe ik moet rechtrichten, op welke manier dan ook...

ik wil hier graag mee-lezen en mee-discussieren om te begrijpen hoe het misschien ook nog kan.

jeetje, ik haal adem... ik ben hier nog... ik word elke dag wakker... ik mag elke dag naar de paarden... en ik leer rechtrichten... bij wie dan ook.
wat ben ik een gelukkig mens. Haha!

waarom ben ik nou zo'n voorstander van een paard wat zich zo goed in zijn vel voelt en zonder pijn in zijn rug rond kan lopen?

OMDAT IK ALS BEGINNER (!) OP EEN PAARD VAN DE MANEGE BEN GEZET WAT:
zo van stal werd geplukt, voor een halfuurtje les,
ZO KROM WAS ALS EEN HOEPEL
PIJN HAD IN ZIJN RUG
DUS PIJN IN ZIJN HELE LIJF

en gewoon zijn werk niet meer kon doen

en mij er gewoon af bokte
omdat ie het gewoon niet meer kon zoveel pijn had hij

ik was er bijna niet meer geweest maar het nut van een rechtgericht paard zie ik terdege wel in en ja daar ben ik zeer enthousiast over als dat mag, het voorkomt voor velen het rodeorijden en ongelukken.

waarvan akte! Clown

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:45

Vincenza: Ik ben ook een gelukkig mens Lachen En ja wel dankzij antoine..