Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Op het moment dat je alleen maar bezig bent met correct zitten, ontspanning, constante aanleuning, gelijke druk dan heeft een paard geen andere keus dan rechtgericht de baan door te gaan.
Lielle schreef:Ik snap wel wat jij zegt maar ik heb dus over een paard dat aan de linkerkant een enorme bult verkleefde spieren heeft die gewoon niet los kunnen, en rechts spieren die niet willen rekken. Aan de hand naar links laten kijken betekent een wegdraaiende achterhand en een kantelend hoofd.
Lielle schreef:Die komt er ook bijEen heel deel is rijtechnisch aan te pakken, en dat paard is al enorm opgeknapt, maar dit punt heeft meer hulp nodig.
oosterhoff schreef:Denk je dan werkelijk dat wij een paard laten wijken met de pot in de lucht en onregelmatige passen zonder impuls?
oosterhoff schreef:Je pakt steeds een stukje extra waardoorhet paard die spieren ontwikkeld die er voor zorgen dat hij in balans kan gaan lopen.
oosterhoff schreef:Als het paard in gelijke aanleuning zijn hoofd haaks op de romp heeft staan dan zul je toch echt wat moeten hoor.
oosterhoff schreef:En geloof mij dan moet je echt in rengalop wil je dat met je been oplossen.
vincenza schreef:en bij paarden zijn er zoveel verschillende meningen en manieren.
vincenza schreef:ik heb die genomen die ik het beste kan begrijpen en kan uitvoeren.
vincenza schreef:bij wie en hoe ik het geleerd heb maakt IMO niks uit,
vincenza schreef:maar dat ik het iig probeer en de paarden die kans geef, is imo ook al een pluspunt.
vincenza schreef:we hebben bijvoorbeeld ook geleerd - wanneer het paard aangeeft dat hij last heeft van zijn rug - dat we iets naar voren moeten gaan zitten om toch iets te kunnen doen,
Desiree schreef:En rechtrichten kun je alleen met gebruik van je BUITENteugel. Ook al zo'n ding waar over gepraat wordt maar niet gedaan wordt. In de les wordt altijd gehamerd op stelling naar binnen, ook als het paard dat te moeilijk vindt en helemaal naar binnenvalt. Door dat hameren op die stelling naar binnen, gaan veel ruiters de binnenteugel te veel gebruiken.
jasmijn78 schreef:oosterhoff schreef:Denk je dan werkelijk dat wij een paard laten wijken met de pot in de lucht en onregelmatige passen zonder impuls?
Ik heb geen foto's van jou gezien, maar van een aantal foto's die ik hier wel gezien heb denk ik dat een aantal aspecten wel over het hoofd worden gezien
oosterhoff schreef:Je pakt steeds een stukje extra waardoorhet paard die spieren ontwikkeld die er voor zorgen dat hij in balans kan gaan lopen.
Ja, en mijn punt is juist dat dat stukje extra gaan NOOIT ten koste mag gaan van de balans, de ontspanning, de tact en de aanleuning. En als die voorwaarden niet in orde zijn moet je dus niet aan dat stukje extra beginnen.oosterhoff schreef:Als het paard in gelijke aanleuning zijn hoofd haaks op de romp heeft staan dan zul je toch echt wat moeten hoor.
Dat geloof ik dus echt niet. Als een paard de kop haaks op de romp heeft staan kun je ONMOGELIJK een goede aanleuning met gelijke druk op twee teugels hebben. Hoogstens heb je helemaal geen druk (dan heeft het paard zich losgespoeld) of dan hangt het paard met volle gewicht in je handen. De oplossing is dan niet hem de andere kant op kromtrekken, maar hem eens goed scherp maken voor je been. Eens flink voorwaarts rijden, overgangen rijden etc. In 9 van de 10 gevallen van paarden met zo'n aanleuning ligt de oorzaak gewoon in het feit dat de ruiter scheef zit en/of het paard teveel pakt met een of allebei de handen. En in de zeldzame gevallen dat het paard inderdaad fysiek niet in orde is, dan lijkt mij een behandeling van een fysio/osteopaat eerder op zijn plaats.oosterhoff schreef:En geloof mij dan moet je echt in rengalop wil je dat met je been oplossen.
DAT is juist wel de oplossing!!! Heb jij nooit geleerd dat je ALLES voorwaarts op moet lossen??? Juist doordat paarden niet goed en eerlijk voorwaarts worden gereden en teveel in allerlei bochten worden getrokken zonder dat de tact, aanleuning en ontspanning voor elkaar is, trekken paarden scheef! Als jij geen directe reactie op je been krijgt, dan moet je direct zorgen dat je die wel krijgt. En dan is dat maar door hem even oncharmant voluit weg te laten galloperen (zonder hem van voren vast te houden natuurlijk!) Als je paard niet voor het been is, begin je namelijk niets. Op je been reageren is het ALLEREERSTE dat paarden moeten leren voordat je verder kunt.
HappyH schreef:Hoe buig jij hem dan precies op de juiste manier in?
Ik denk dat je als je rijtechnisch goed rijdt wel het één en ander kunt doen om die slecht ontwikkelde spieren te trainen. Het neemt idd wel wat tijd in beslag. Alleen de manier waarop mensen dat voor elkaar krijgen verschilt nogal.
jasmijn78 schreef:oosterhoff schreef:Denk je dan werkelijk dat wij een paard laten wijken met de pot in de lucht en onregelmatige passen zonder impuls?
Ik heb geen foto's van jou gezien, maar van een aantal foto's die ik hier wel gezien heb denk ik dat een aantal aspecten wel over het hoofd worden gezien
Ja, en mijn punt is juist dat dat stukje extra gaan NOOIT ten koste mag gaan van de balans, de ontspanning, de tact en de aanleuning. En als die voorwaarden niet in orde zijn moet je dus niet aan dat stukje extra beginnen.oosterhoff schreef:Als het paard in gelijke aanleuning zijn hoofd haaks op de romp heeft staan dan zul je toch echt wat moeten hoor.
Dat geloof ik dus echt niet. Als een paard de kop haaks op de romp heeft staan kun je ONMOGELIJK een goede aanleuning met gelijke druk op twee teugels hebben. Hoogstens heb je helemaal geen druk (dan heeft het paard zich losgespoeld) of dan hangt het paard met volle gewicht in je handen. De oplossing is dan niet hem de andere kant op kromtrekken, maar hem eens goed scherp maken voor je been. Eens flink voorwaarts rijden, overgangen rijden etc. In 9 van de 10 gevallen van paarden met zo'n aanleuning ligt de oorzaak gewoon in het feit dat de ruiter scheef zit en/of het paard teveel pakt met een of allebei de handen. En in de zeldzame gevallen dat het paard inderdaad fysiek niet in orde is, dan lijkt mij een behandeling van een fysio/osteopaat eerder op zijn plaats.oosterhoff schreef:En geloof mij dan moet je echt in rengalop wil je dat met je been oplossen.
DAT is juist wel de oplossing!!! Heb jij nooit geleerd dat je ALLES voorwaarts op moet lossen??? Juist doordat paarden niet goed en eerlijk voorwaarts worden gereden en teveel in allerlei bochten worden getrokken zonder dat de tact, aanleuning en ontspanning voor elkaar is, trekken paarden scheef! Als jij geen directe reactie op je been krijgt, dan moet je direct zorgen dat je die wel krijgt. En dan is dat maar door hem even oncharmant voluit weg te laten galloperen (zonder hem van voren vast te houden natuurlijk!) Als je paard niet voor het been is, begin je namelijk niets. Op je been reageren is het ALLEREERSTE dat paarden moeten leren voordat je verder kunt.vincenza schreef:en bij paarden zijn er zoveel verschillende meningen en manieren.
Het aantal manieren waarop je een paard rijtechnisch goed voor elkaar krijgt is maar heel beperkt hoor. Ik denk alleen dat de meningen verschillen over wie zijn paard wel goed voor elkaar heeft en wie wel in staat is zijn paard goed voor elkaar te krijgen en wie niet.vincenza schreef:ik heb die genomen die ik het beste kan begrijpen en kan uitvoeren.
Nou, ja misschien dat jij het begrijpt, maar als ik jouW foto's zie dan begrijp ik niet zoveel van jouW manier.
jasmijn: dat hoeft ook niet, als mijn paarden en ik het maar begrijpen
misschien toch maar eens een stage volgen?vincenza schreef:bij wie en hoe ik het geleerd heb maakt IMO niks uit,
Bij WIE maakt inderdaad niet zoveel uit. HOE dat maakt wel veel uit. Jij zegt DAT je het het geleerd en met alle respect; DAT vraag ik mij dus af. Als je het geleerd zou hebben, dan zou dat dus betekenen dat je de theorie in de praktijk kunt brengen, en dan zouden we op jouW foto's dus een rijtechnisch goed gereden paard zien. (en niet alleen in stap, maar ook in draf en galop)
tsja jasmijn veel respect voor een gehandicapte ruiter heb je niet want ik kan nog niet galopperen. ik heb het geluk te mogen rijden op mijn eigen getrainde paarden en heb geen enkele capsones over wat ik met mijn paardje/pony doe. voor hetgeen ik heb (een incomplete dwarslaesie) en met een handicap met een slechte motoriek ben ik al erg trots dat ik al die lessen kan volgen en dat ik me openstel voor het rechtrichten van mijn paardjes.
dit is nu al de 2de keer dat er rotopmerkingen geplaatst worden, nog 1 keer en ik vraag een mod om het te sluiten of een waarschuwing te geven, ik stel dit gekat absoluut niet op prijs.vincenza schreef:maar dat ik het iig probeer en de paarden die kans geef, is imo ook al een pluspunt.
Ik begrijp niet wat 'paarden een kans even' te maken heeft met een paard rijtechnisch goed voor elkaar krijgen??? Het feit dat jij in de veronderstelling bent dat jij jouW paarden 'een kans geeft' is niet per definitie een pluspunt voor jouW rijden op zich hoor. Dat zijn twee verschillende dingen. Als ik een paard koop op de markt, op de slacht of weet ik veel waar zielige paarden vandaan komen, dat maakt mij nog niet per definitie een goede ruiter. Eerst moet je nog maar zien DAT je hem rijtechnisch voor elkaar krijgt.
wie zegt dat mijn paarden zielig zijn? ho effe! no way!
waar haal je al deze off-topic opmerkingen vandaan?vincenza schreef:we hebben bijvoorbeeld ook geleerd - wanneer het paard aangeeft dat hij last heeft van zijn rug - dat we iets naar voren moeten gaan zitten om toch iets te kunnen doen,
Oh? Ik heb altijd geleerd om eerst een te kijken of mijn zadel (nog wel) goed ligt en om mijn eigen houding eens goed onder de loop te nemen... Ik kijk liever naar de oorzaak, dan dat ik de gevolgen ga bestrijden.
Citaat:ik vind jou echt een kattekop - wat een opmerkingen! zijn die over rechtrichten?
wanneer jouW nederlands evengoed zou zij als je onaardige rotopmerkingen, zou je nu een 10 hebben.
creool schreef:Vincenza: over wat voor stage heb jij het?Citaat:ik vind jou echt een kattekop - wat een opmerkingen! zijn die over rechtrichten?
wanneer jouW nederlands evengoed zou zij als je onaardige rotopmerkingen, zou je nu een 10 hebben.
Ik vraag me wel af wie hier nu onaardig is?
vincenza schreef:
ik geloof ook niet dat ik anky v g wil zijn, enkel een ruiter die zijn paardjes niet aan gort rijdt en probeert zoveel mogelijk de blans te creëren zowel voor hen als voor mij.
_Martine_ schreef:vincenza schreef:
ik geloof ook niet dat ik anky v g wil zijn, enkel een ruiter die zijn paardjes niet aan gort rijdt en probeert zoveel mogelijk de blans te creëren zowel voor hen als voor mij.
HAHA
Oke. Ik snap wat je bedoelt. Maar of Anky van Grunsven haar paarden kapot rijdt..
Afgezien van je leeftijd, vind ik dit echt heel onvolwassen en het slaat echt nergens op.
Het is uiteraard een oneindig lange discussie, de manier waarop ruiters als Anky van Grunsen rijden, maar kapot? Hoe oud was Bonfire ookalweer? Ik denk ook niet dat Salinero of andere paarden daar snel doodgaan. Die zijn tópfit en kérngezond.
En even iets anders; laats in jullie HK AdB topic, vroeg jij, waarom mensen altijd zulke vooroordelen hebben over AdB aanhangers.
Ik heb daar nog eens over nagedacht, maar ik denk dat ik weet hoe het komt.
Doordat de meeste van jullie, zéker jij, je mening onwíjs opdringt. Echt naar, gewoon.
Ik weet helemaal NIKS van AdB, maar ik heb eigenlijk al geen zin meer in om er iets over te leren, omdat er mensen zoals jíj AdB aanhangers zijn.