Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:51

das niet brutaal.......... das angst

_thalishaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:53

Jaa ik zie dat ook altijd op marktplaats best raar ik zal het teminste niet doen wat maak dat half jaartje nou uit om te w8te

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:58

Tja, en ik vind het heel normaal dat ze gaan bokken. Je zult maar voor het eerst een mens op je rug krijgen.....
Ik geef zo'n paard groot gelijk...... Of ze nou 2, 5 of 5 zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:22

Nadya schreef:
Tja, en ik vind het heel normaal dat ze gaan bokken. Je zult maar voor het eerst een mens op je rug krijgen.....

Nou ik vind het niet normaal eigenlijk. Als ze bokken als voor het eerst een singel omkrijgen is het anders maar bokken zodra er iemand opgaat is vaak gewoon dominantie. Kan ook angst zijn maar dan is er iets in de voorbereiding al niet helemaal goed gegaan, stapje voor stapje doen en dan is er bijna geen angst, anders stapje terug doen. Maar dat verschil tussen stout en angst zie je heeeeeel goed.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:30

Suzanne F. schreef:
Nadya schreef:

Nou ik vind het niet normaal eigenlijk. Als ze bokken als voor het eerst een singel omkrijgen is het anders maar bokken zodra er iemand opgaat is vaak gewoon dominantie. Kan ook angst zijn maar dan is er iets in de voorbereiding al niet helemaal goed gegaan, stapje voor stapje doen en dan is er bijna geen angst, anders stapje terug doen. Maar dat verschil tussen stout en angst zie je heeeeeel goed.

Precies. Als ze eenmaal goed (!) vertrouwd zijn aan singel zadel en longewerk stap je er zo op.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:54

KiWiKo schreef:
das niet brutaal.......... das angst

Goed dat jij dat kan weten als jij dat paard nooit hebt gezien. Die had echt geen angst hoor!
Beest heeft nooit een fatsoenlijke opvoeding gehad en dat was het hele probleem. Hij was gewoon vreselijk brutaal. En niet alleen met het zadelmak maken hoor. Dat dier was voor de duivel nog niet bang. Nee dat was geen angst

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:55

Suzanne F. schreef:
Nadya schreef:

Helemaal mee eens! Het grootste probleem zijn vaak de eigenaren van die beesten, Het moet snel snel en snel. Maar soms kan het niet snel.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:00

Ik ben het helemaal met Suzanne F. eens. Als je voorbereiding goed is, dan zal het paard niet bokken. Een jong paard heeft nog veel te veel moeite om met ruiter zelf in balans te blijven. Als hij daar dan ook nog eens bij gaat bokken, wat heel veel kracht kost op dat moment, dan doet ie dat niet omdat ie bang is. Bokken is natuurlijk gedrag, vergis je daar niet in. Bokken doen dieren "instinctief om de vijand van hun rug te krijgen".

Natuurlijk gedrag en instict zijn nog heel duidelijk aanwezig bij een jong dier, wat niets gewend is. Als je ze voldoende tijd geeft, zul je zien dat het dier gewoon weg "geen reden" heeft om zo te reageren en het dus ook niet doet. Doet ie dat wel, ben je toch te snel gegaan. En wat heet te snel? Bij het ene paard een maand, bij de andere 3 kwart jaar. Kijken naar het paard en zien wat het dier op dat moment aan kan is de kunst van het inrijden...

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:18

gwennelien schreef:
erleyne schreef:
Ik denk dat veel particulieren gewoon geen geduld hebben. Ze hebben een paard en willen er op. Ik moet zeggen dat het bij mij ook wel gaat kriebelen soms, maar je moet echt bij jezelf stilstaan waar je mee bezig bent als je op een 2,5 jarige gaat rijden. Je wilt toch wel dat je een paar jaar met je paard kan doen, neem ik aan.....Sommige mensen vinden het hier en nu rijden blijkbaar belangrijker dan de toekomst.

Ik vroeg dus om redenen waarom men zo jong "wil" beginnen met paarden. Bovenstaande is tot nu toe de enige reden die gegeven is, dus het gebrek aan geduld van de mens.
Maar als je dan geen geduld hebt om te wachten waarom koop je dan in hemelsnaam zo'n jong paard?? (geldt natuurlijk niet voor de mensen die zelf paardje gefokt hebben).
@Erleyne, ben het inderdaad helemaal met je eens dat mensen het hier en nu en het rijden belangrijker vinden dan de toekomst. Lijkt wel of prestatie belangrijker is dan wat dan ook.

Ik hoop nog meer redenen te krijgen waarom zo jong te beginnen met een paard.

Het gaat allemaal om geld,hoe jonger ze iets kunnen(lijken te kunnen)hoe meer geld ze opbrengen.Kijk maar naar de hengstenkeuring en de 100 dagentest dan zijn ze net 3 en wordt er al van ze verwacht dat ze alles laten zien.
En dat is in heel veel takken van paardensport,rennen,dravers,quarters,springpaarden enz........
Ben wel van mening dat als je ze als 2 2,5jarige 'zadelmak' maakt en dan bedoel ik de grondbeginselen het zadel eropzitten vooruit links rechts ho en achteruit en ze dan weer op het land zet zijn makkelijker hanteerbaar als je ze later weer wil oppakken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:20

sabino schreef:
gwennelien schreef:
Ik vroeg dus om redenen waarom men zo jong "wil" beginnen met paarden. Bovenstaande is tot nu toe de enige reden die gegeven is, dus het gebrek aan geduld van de mens.
Maar als je dan geen geduld hebt om te wachten waarom koop je dan in hemelsnaam zo'n jong paard?? (geldt natuurlijk niet voor de mensen die zelf paardje gefokt hebben).
@Erleyne, ben het inderdaad helemaal met je eens dat mensen het hier en nu en het rijden belangrijker vinden dan de toekomst. Lijkt wel of prestatie belangrijker is dan wat dan ook.

Ik hoop nog meer redenen te krijgen waarom zo jong te beginnen met een paard.

Het gaat allemaal om geld,hoe jonger ze iets kunnen(lijken te kunnen)hoe meer geld ze opbrengen.Kijk maar naar de hengstenkeuring en de 100 dagentest dan zijn ze net 3 en wordt er al van ze verwacht dat ze alles laten zien.
En dat is in heel veel takken van paardensport,rennen,dravers,quarters,springpaarden enz........
Ben wel van mening dat als je ze als 2 2,5jarige 'zadelmak' maakt en dan bedoel ik de grondbeginselen het zadel eropzitten vooruit links rechts ho en achteruit en ze dan weer op het land zet zijn makkelijker hanteerbaar als je ze later weer wil oppakken.

Voor mij geldt dat laatste. En daarbij boeit geld me niets. Een goede 4 jarige eet net zoveel als een goede 5 jarige etc etc

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:25

sabino schreef:

Dit exact zelfde verhaal geld ook als je van de 2 een 3 maakt Knipoog

Is dus nog steeds geen reden om op een 2-jarig paard te gaan zitten.

De enige reden dat men vroeg gaat inrijden is het bekende fenomeen "Tijd is geld".

Om dan maar te eindigen met "Haastige spoed is zelden goed".

Haha! Haha! Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:28

Suelza schreef:
sabino schreef:

Dit exact zelfde verhaal geld ook als je van de 2 een 3 maakt Knipoog

Is dus nog steeds geen reden om op een 2-jarig paard te gaan zitten.

De enige reden dat men vroeg gaat inrijden is het bekende fenomeen "Tijd is geld".

Om dan maar te eindigen met "Haastige spoed is zelden goed".

Haha! Haha! Haha!

Nee... er is nog een reden: je haalt ze als 2,5 jarige in oktober van het land en dan moeten ze naar stal. Waarom zou je dan niet wat met ze gaan doen? Komen ze mooi in de hand, leren ze wat (kleuterschool) en daarna lekker de hele zomer terug het land op om nog wat te groeien en alles te verwerken. Je kan dat ook wel met 3 doen maar ja dan lopen ze net in de wei, dat is ook banketstaaf.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:34

Tja, mijn 2,5 jarige is ook net van het land gekomen. Weet je wat wij doen? Veel stappen aan de hand, af en toe aan een longeerlijntje lopen. Reageren op stemcommando's (stap, draf, galop) losgooien, af en toe een balkje lopen, buiten staan. Laten wennen aan andere zaken, zoals shabrakje op de rug, peeskapjes om etc. Straks waarschijnlijk af en toe op de trailer om elders te gaan longeren, voor de ervaring...

Genoeg te doen, voordat daar iemand op gaat zitten. Zo zijn we nu inmiddels al 2 maanden bezig... En mijn merrie kende echt helemaal niks. Maar als je ziet hoe braaf ze nu al is, dan herken je haar niet terug met een jaar geleden. Geduld, rust en grenzen aangeven, dat is het enige dat belangrijk is voor een jong paard.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:36

Suelza schreef:
Tja, mijn 2,5 jarige is ook net van het land gekomen. Weet je wat wij doen? Veel stappen aan de hand, af en toe aan een longeerlijntje lopen. Reageren op stemcommando's (stap, draf, galop) losgooien, af en toe een balkje lopen, buiten staan. Laten wennen aan andere zaken, zoals shabrakje op de rug, peeskapjes om etc. Straks waarschijnlijk af en toe op de trailer om elders te gaan longeren, voor de ervaring...

Genoeg te doen, voordat daar iemand op gaat zitten. Zo zijn we nu inmiddels al 2 maanden bezig... En mijn merrie kende echt helemaal niks. Maar als je ziet hoe braaf ze nu al is, dan herken je haar niet terug met een jaar geleden. Geduld, rust en grenzen aangeven, dat is het enige dat belangrijk is voor een jong paard.

Precies. En je hebt nog 8 maanden tot het weideseizoen... wat is er mis mee om er dan januari/februari wat op te gaan zitten?? (de meesten zijn dan nog gewoon 2,5)... dan kan je er 2/3 maanden spelenderwijs 2/3 x per week een 20 minuten op zitten na het longewerk en kan ze in mei terug de wei in.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:46

Mireille1970 schreef:
Suelza schreef:

Precies. En je hebt nog 8 maanden tot het weideseizoen... wat is er mis mee om er dan januari/februari wat op te gaan zitten?? (de meesten zijn dan nog gewoon 2,5)... dan kan je er 2/3 maanden spelenderwijs 2/3 x per week een 20 minuten op zitten na het longewerk en kan ze in mei terug de wei in.

Wat ik ga doen die 6 maanden? Het longeren uitbouwen. Zorgen dat ze zowel bijgezet, als niet bijgezet optimaal gaat lopen aan de longe. Alles op zijn tijd... Ik hoef er niet zo nodig meteen op. Sterker nog, menig DA raadt het zelfs af. Waarom zou je? Het dier moet fysiek nog zoveel ontwikkelen, waarom zou je dat in de weg gaan zitten. Omdat ik er zo nodig op moeten zitten? Nee hoor, laat haar eerst maar eens goed aan de longeerlijn lopen. Menig 10-jarig paard doet dat nog iet eens fatsoenlijk, omdat men daar in een eerder stadium niet eens de tijd voor heeft genomen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:54

Longeren (vooral bijgezet!) is vaak nog belastender voor een paard dan er even op zitten....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:56

Is helemaal afhankelijk de manier waarop je bijzet Clown

Ik ben persoonlijk niet van het diep en rond namelijk. Meer van het lang en laag.

En mijn manier van bijzetten bij jonge paarden is een goque die speciaal ontwikkeld is voor jonge paarden, om het ruggebruik te stimuleren Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:15

Het gaat om het probleem dat je dan alleen maar rondjes loopt.
Als je er op zit kun je veel lange lijnen rijden en je paard niet krom longeren.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:24

Mireille1970 schreef:
Het gaat om het probleem dat je dan alleen maar rondjes loopt.
Als je er op zit kun je veel lange lijnen rijden en je paard niet krom longeren.

Ja , dat begrijp ik, maar ik reageerde ook voornamelijk op het feit dat bijgezet longeren, niet goed zou zijn.

Het moge duidelijk zijn, dat je een jong paard zowiezo niet moet overbelasten. Dus uren rondjes lopen, nee dat doen ze bij mij niet. Een keer of 2 per week en vooral niet te lang. Dit rustig aan opbouwen, afhankelijk van het dier zelf.

Daarnaast kun je ook lange lijnen vanaf de grond doen. Zodra die van mij aan de longe goed is en wordt bevestigd, ga ik vanaf de grond weer verder... Die van mij zal dus ook met lange lijnen beleerd gaan worden. Dat is een keuze die ik voor mijzelf heb gemaakt.

Ik vind het dus ook nog steeds geen reden om er dan maar op te stappen. Kom eens met harde argumenten. Waarom moet je zonodig op een paard van 2,5 jaar stappen? En kun je dat ene jaartje niet wachten? Ik ben nog steeds niet overtuigd van de meerwaarde, waarom ik nu al op mijn 2,5 jarige zou stappen...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:40

Ik vind persoonlijk het verschil tussen een 2,5 jarige die niets kan en een 3,5 jarige uit de bush enorm groot. Liever in de rust met een 2,5 jarige aan het wenproces werken en zadelmak maken, dan een sterke buffel van 3,5. Mijn idee. En het is altijd nog goed uitgepakt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:04

Nadya schreef:

Jij doet alles toch zo paardvriendelijk? Dan zou je toch moeten weten dat als je een paard goed voorbereid, dat 90% van de jonge dieren je gewoon op zijn rug laat klimmen als je maar rustig aan doet. De paarden die ik zadelmak heb gemaakt hebben nooit een poging gedaan om mij er af te gooien.

MacavityL schreef:
Longeren (vooral bijgezet!) is vaak nog belastender voor een paard dan er even op zitten....

Inderdaad! Je kunt er beter meteen op gaan zitten zodat je rechte lijnen kunt rijden, dan het paard steeds op de cirkel moeten zetten wat bij het longeren gebeurt. Onderschat de belasting van longeren niet, het belast de pezen van een jong paard. Vandaar dat ik het zie als een noodzakelijk kwaad dat ik zo min mogelijk doe. Zodra het effe niet meer hoeft, ga ik er meteen op.

Wat gek, zoveel mensen die tegen het zadelmak maken van een 2,5 jarige zijn, maar ze hebben geen benul van dat ze hun paard op een andere manier veel erger belasten.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 25-10-06 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:05

Desiree schreef:
Nadya schreef:

Jij doet alles toch zo paardvriendelijk? Dan zou je toch moeten weten dat als je een paard goed voorbereid, dat 90% van de jonge dieren je gewoon op zijn rug laat klimmen als je maar rustig aan doet. De paarden die ik zadelmak heb gemaakt hebben nooit een poging gedaan om mij er af te gooien.

Tja hier nog één. En waarom zouden ze ook? Vertrouwen wederzijds.......!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:53

Suelza schreef:
Wat ik ga doen die 6 maanden? Het longeren uitbouwen.

En dan zijn ze ook 6 maanden sterker, meer spiertjes erop, meer zelfvertrouwen, meer balans... als gevolg dat ze dan wel gaan bokken als je erop gaat. Veel meer verzet.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:07

Er zijn veel mensen wat dat doen .
Zeker mensen die een jonge pony kopen om wedstrijden rijden en er zo vlug mogelijk willen meebeginnen .
Zo ken ik een pony op 2,5jarige leeftijd beleerd .
-Nu rijd 'ie 5/6 keer per een goed uur .
-Meerdere keren per week springen rond de 1m
-en dressuur altijd aan de teugel lopen . O
-ok rijd dat paard wedstrijden .
-Nu gaan ze ook mee aan de cross doen ...

Tjah ik zou zoiets nooit met m'n pony doen .
Een jongetje (wat dat ook met zijn pony doet) komt vaak met mij mee naar mijn pony (2,5)
En hij wilt er maar altijd opzitten .. waarbij ik vroeg Waarom ?
Daarop antwoord hij : Je MOET op 2,5 jarige leeftijd heel vaak rijden anders krijg je geen sportpaard .
Hij kon wel van de grijns op mijn gezicht aflezen dat ik het daar niet echt mee akkoord was .

Maar eigenlijk als je de vraag aan de mensen steld Waarom ?
Hebben ze er geen echt antwoord voor . Wel het antwoord : Dan is hun rug sterk genoeg is.
Je merkt ook dat de mensen het weer overnemen van andere mensen .

Wat ik al heel veel keren heb gezien is het volgende :
1. Pony beleerd op 2,5 jarige leeftijd .
Pony is nu 17 jaar en mank (wss voor altijd)
Als je wou opstappen (toen ze nog niet mank was) lagen die oren plat in de nek
2. Pony beleerd op 3,5 jarige leeftijd
Pony is nu 22 jaar en lest nog altijd vrolijk mee .
Laat je vrolijk opstappen

Spijtig dat sommige mensen niet willen inzien wat ze hun paarden aan doen .
Eigenlijk zouden ze op wedstrijd een bepaalde leeftijd moeten instellen . BV 3,5 jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:27

In Engeland is dat zo, daar mag je een paard niet starten voor hij 4 jaar is, in de dressuur. Ik vind het een heel goede regel.