Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nadya schreef:Tja, en ik vind het heel normaal dat ze gaan bokken. Je zult maar voor het eerst een mens op je rug krijgen.....
Ik geef zo'n paard groot gelijk...... Of ze nou 2, 5 of 5 zijn.
Suzanne F. schreef:Nadya schreef:Tja, en ik vind het heel normaal dat ze gaan bokken. Je zult maar voor het eerst een mens op je rug krijgen.....
Nou ik vind het niet normaal eigenlijk. Als ze bokken als voor het eerst een singel omkrijgen is het anders maar bokken zodra er iemand opgaat is vaak gewoon dominantie. Kan ook angst zijn maar dan is er iets in de voorbereiding al niet helemaal goed gegaan, stapje voor stapje doen en dan is er bijna geen angst, anders stapje terug doen. Maar dat verschil tussen stout en angst zie je heeeeeel goed.
KiWiKo schreef:das niet brutaal.......... das angst
Suzanne F. schreef:Nadya schreef:Tja, en ik vind het heel normaal dat ze gaan bokken. Je zult maar voor het eerst een mens op je rug krijgen.....
Nou ik vind het niet normaal eigenlijk. Als ze bokken als voor het eerst een singel omkrijgen is het anders maar bokken zodra er iemand opgaat is vaak gewoon dominantie. Kan ook angst zijn maar dan is er iets in de voorbereiding al niet helemaal goed gegaan, stapje voor stapje doen en dan is er bijna geen angst, anders stapje terug doen. Maar dat verschil tussen stout en angst zie je heeeeeel goed.
gwennelien schreef:erleyne schreef:Ik denk dat veel particulieren gewoon geen geduld hebben. Ze hebben een paard en willen er op. Ik moet zeggen dat het bij mij ook wel gaat kriebelen soms, maar je moet echt bij jezelf stilstaan waar je mee bezig bent als je op een 2,5 jarige gaat rijden. Je wilt toch wel dat je een paar jaar met je paard kan doen, neem ik aan.....Sommige mensen vinden het hier en nu rijden blijkbaar belangrijker dan de toekomst.
Ik vroeg dus om redenen waarom men zo jong "wil" beginnen met paarden. Bovenstaande is tot nu toe de enige reden die gegeven is, dus het gebrek aan geduld van de mens.
Maar als je dan geen geduld hebt om te wachten waarom koop je dan in hemelsnaam zo'n jong paard?? (geldt natuurlijk niet voor de mensen die zelf paardje gefokt hebben).
@Erleyne, ben het inderdaad helemaal met je eens dat mensen het hier en nu en het rijden belangrijker vinden dan de toekomst. Lijkt wel of prestatie belangrijker is dan wat dan ook.
Ik hoop nog meer redenen te krijgen waarom zo jong te beginnen met een paard.
sabino schreef:gwennelien schreef:Ik vroeg dus om redenen waarom men zo jong "wil" beginnen met paarden. Bovenstaande is tot nu toe de enige reden die gegeven is, dus het gebrek aan geduld van de mens.
Maar als je dan geen geduld hebt om te wachten waarom koop je dan in hemelsnaam zo'n jong paard?? (geldt natuurlijk niet voor de mensen die zelf paardje gefokt hebben).
@Erleyne, ben het inderdaad helemaal met je eens dat mensen het hier en nu en het rijden belangrijker vinden dan de toekomst. Lijkt wel of prestatie belangrijker is dan wat dan ook.
Ik hoop nog meer redenen te krijgen waarom zo jong te beginnen met een paard.
Het gaat allemaal om geld,hoe jonger ze iets kunnen(lijken te kunnen)hoe meer geld ze opbrengen.Kijk maar naar de hengstenkeuring en de 100 dagentest dan zijn ze net 3 en wordt er al van ze verwacht dat ze alles laten zien.
En dat is in heel veel takken van paardensport,rennen,dravers,quarters,springpaarden enz........
Ben wel van mening dat als je ze als 2 2,5jarige 'zadelmak' maakt en dan bedoel ik de grondbeginselen het zadel eropzitten vooruit links rechts ho en achteruit en ze dan weer op het land zet zijn makkelijker hanteerbaar als je ze later weer wil oppakken.
sabino schreef:Ben wel van mening dat als je ze als 2 2,5jarige 'zadelmak' maakt en dan bedoel ik de grondbeginselen het zadel eropzitten vooruit links rechts ho en achteruit en ze dan weer op het land zet zijn makkelijker hanteerbaar als je ze later weer wil oppakken.
Suelza schreef:sabino schreef:Ben wel van mening dat als je ze als 2 2,5jarige 'zadelmak' maakt en dan bedoel ik de grondbeginselen het zadel eropzitten vooruit links rechts ho en achteruit en ze dan weer op het land zet zijn makkelijker hanteerbaar als je ze later weer wil oppakken.
Dit exact zelfde verhaal geld ook als je van de 2 een 3 maakt![]()
Is dus nog steeds geen reden om op een 2-jarig paard te gaan zitten.
De enige reden dat men vroeg gaat inrijden is het bekende fenomeen "Tijd is geld".
Om dan maar te eindigen met "Haastige spoed is zelden goed".
![]()
![]()
Suelza schreef:Tja, mijn 2,5 jarige is ook net van het land gekomen. Weet je wat wij doen? Veel stappen aan de hand, af en toe aan een longeerlijntje lopen. Reageren op stemcommando's (stap, draf, galop) losgooien, af en toe een balkje lopen, buiten staan. Laten wennen aan andere zaken, zoals shabrakje op de rug, peeskapjes om etc. Straks waarschijnlijk af en toe op de trailer om elders te gaan longeren, voor de ervaring...
Genoeg te doen, voordat daar iemand op gaat zitten. Zo zijn we nu inmiddels al 2 maanden bezig... En mijn merrie kende echt helemaal niks. Maar als je ziet hoe braaf ze nu al is, dan herken je haar niet terug met een jaar geleden. Geduld, rust en grenzen aangeven, dat is het enige dat belangrijk is voor een jong paard.
Mireille1970 schreef:Suelza schreef:Tja, mijn 2,5 jarige is ook net van het land gekomen. Weet je wat wij doen? Veel stappen aan de hand, af en toe aan een longeerlijntje lopen. Reageren op stemcommando's (stap, draf, galop) losgooien, af en toe een balkje lopen, buiten staan. Laten wennen aan andere zaken, zoals shabrakje op de rug, peeskapjes om etc. Straks waarschijnlijk af en toe op de trailer om elders te gaan longeren, voor de ervaring...
Genoeg te doen, voordat daar iemand op gaat zitten. Zo zijn we nu inmiddels al 2 maanden bezig... En mijn merrie kende echt helemaal niks. Maar als je ziet hoe braaf ze nu al is, dan herken je haar niet terug met een jaar geleden. Geduld, rust en grenzen aangeven, dat is het enige dat belangrijk is voor een jong paard.
Precies. En je hebt nog 8 maanden tot het weideseizoen... wat is er mis mee om er dan januari/februari wat op te gaan zitten?? (de meesten zijn dan nog gewoon 2,5)... dan kan je er 2/3 maanden spelenderwijs 2/3 x per week een 20 minuten op zitten na het longewerk en kan ze in mei terug de wei in.
Mireille1970 schreef:Het gaat om het probleem dat je dan alleen maar rondjes loopt.
Als je er op zit kun je veel lange lijnen rijden en je paard niet krom longeren.
Nadya schreef:Tja, en ik vind het heel normaal dat ze gaan bokken. Je zult maar voor het eerst een mens op je rug krijgen.....
MacavityL schreef:Longeren (vooral bijgezet!) is vaak nog belastender voor een paard dan er even op zitten....
Desiree schreef:Nadya schreef:Tja, en ik vind het heel normaal dat ze gaan bokken. Je zult maar voor het eerst een mens op je rug krijgen.....
Jij doet alles toch zo paardvriendelijk? Dan zou je toch moeten weten dat als je een paard goed voorbereid, dat 90% van de jonge dieren je gewoon op zijn rug laat klimmen als je maar rustig aan doet. De paarden die ik zadelmak heb gemaakt hebben nooit een poging gedaan om mij er af te gooien.
Suelza schreef:Wat ik ga doen die 6 maanden? Het longeren uitbouwen.