Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:42

Niemand zegt dat je wel stijve harker mag zeggen.
Gewoon opeltten wat je schrijft, dan kun je ook op een fijne manier duidelijk maken wat je zegt.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:44

dikke drilpunding komt toch echt wel iets anders over dan stijve hark! even realistisch zijn!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:45

Onide schreef:
Ik heb ook nooit geschreven dat mensen dun horen te zijn om te mogen paardrijden in mijn ogen.
Lenig was het woord dat ik gebruikte..

Onide schreef:
Stijve harken en dikke drilpuddingen horen gewoon niet op de rug van een dier! Dat is pure dierenmishandeling!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:47

Onide schreef:
Tuurlijk niet, dat zeg ik ook niet runningkawa.
Er zijn altijd gevallen van domme pech! Iedereen kan wat breken door een val van een paard, maar de kans dat je naar valt word zeker vergroot als je niet in conditie/out of shape bent.
Ik vind dat de BMIndex wel een goed beeld geeft!
Een lange grote ruiter kan beter zijn balans houden dan een ruiter die kort maar dik is. De lange ruiter zal zijn paard minder snel uit balans halen. Maar ook hij/zij hoort niet op een iele arabier of pony thuis.
Rijd gewoon een paard dat bij je lichaamsbouw past, of rijd niet!
Ruiters zouden ook aan een warming up moeten doen! Stijve harken en dikke drilpuddingen horen gewoon niet op de rug van een dier! Dat is pure dierenmishandeling!

Zo wat een taal zeg!!

Penny meisje zeker??

Jij bent zeker zo'n dun dennetje die met een zuchtje wint om valt of niet?
Ik denk dat jij eens goed moet gaan na denken , wat je hebt gezegd je zou een ban moeten hebben, hoeveel mensen kwets je hier wel niet mee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:49

Moderatoropmerking:
Nu er is er weer genoeg over en weer gezegt.
Kunnen we nu allemaal weer aardig zijn?

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:51

Oké ik zal het proberen Knipoog

naresha schreef:
(ik heb niet alles gelezen het zijn wel 11 pagina's Bloos )

mensen met een extreem overgewicht is zowel voor paard als ruiter niet echt gezond, een paard kan een heleboel dragen maar als je van je paard allerlei elastische dingen vraagt en je er zelf wat zwaarlijvig opzit dan vind ik dat niet helemaal terecht voor het paard. Je paard moet immers goed getraint zijn, maar waarom jij zelf dan niet?! ik vind dan wanneer jij wil dat je paard goed getraint, goed moet lopen dat je zelf ook goed getaint bent.. tuurlijk mag een wat mollig persoon op een paard gaan zitten en daarmee rijden, nix op tegen juist goed want zo krijg je lichaamsbeweging, maar zodra je wedstrijden gaat rijden vind ik persoonlijk dat je als ruiter ook wel getraint mag zijn en met aardig wat kilo's overgewicht kun je naar mijn mening niet heel goed getraint zijn. maar ik vind het heel goed als mensen met overgewicht op een paard gaan zitten! echt heel goed, stimuleren die hap maar zodra je over wedstrijden gaat praten vind ik dat je als ruiter ook enig sinds wat getraint moet zijn, hoe kun je een paard anders goed en lekker laten lopen als je zelf de boel uit balans haalt? maar goed ik vind het een best goede discussie!

Met het eerste gedeelte ben ik het eens, alleen wat is het verschil tussen wedstrijd rijden en training?
Een beetje overgewicht is niet erg, maar komt je BMI boven de 30 uit dan moet je echt niet meer op een paard willen zitten hoor.

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:51

Ik vind trouwens die moderator opmerkingen wel lekker duidelijk Ja

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:53

LaFunkyJazz schreef:
dikke drilpunding komt toch echt wel iets anders over dan stijve hark! even realistisch zijn!

vindt ik niet.

kan bij bijde even hard aankomen

er zijn zat mensen die zich namelijk wel aangesproken voelen worden als er stijve hark word geroepen

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:54

Mee eens terorita!
En iemand een pennymeisje én dun dennetje noemen is ook niet zo aardig..
For the record, ik ben zeker niet dun.. maar dik ben ik ook niet te noemen.
Ben nog nooit omgewaaid...

Maargoed, ik zal proberen niemand meer te beledigen Haha! Ik wil gewoon een leuke discussie!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:00

Onide schreef:
Oké ik zal het proberen Knipoog

naresha schreef:
(ik heb niet alles gelezen het zijn wel 11 pagina's Bloos )

mensen met een extreem overgewicht is zowel voor paard als ruiter niet echt gezond, een paard kan een heleboel dragen maar als je van je paard allerlei elastische dingen vraagt en je er zelf wat zwaarlijvig opzit dan vind ik dat niet helemaal terecht voor het paard. Je paard moet immers goed getraint zijn, maar waarom jij zelf dan niet?! ik vind dan wanneer jij wil dat je paard goed getraint, goed moet lopen dat je zelf ook goed getaint bent.. tuurlijk mag een wat mollig persoon op een paard gaan zitten en daarmee rijden, nix op tegen juist goed want zo krijg je lichaamsbeweging, maar zodra je wedstrijden gaat rijden vind ik persoonlijk dat je als ruiter ook wel getraint mag zijn en met aardig wat kilo's overgewicht kun je naar mijn mening niet heel goed getraint zijn. maar ik vind het heel goed als mensen met overgewicht op een paard gaan zitten! echt heel goed, stimuleren die hap maar zodra je over wedstrijden gaat praten vind ik dat je als ruiter ook enig sinds wat getraint moet zijn, hoe kun je een paard anders goed en lekker laten lopen als je zelf de boel uit balans haalt? maar goed ik vind het een best goede discussie!

Met het eerste gedeelte ben ik het eens, alleen wat is het verschil tussen wedstrijd rijden en training?
Een beetje overgewicht is niet erg, maar komt je BMI boven de 30 uit dan moet je echt niet meer op een paard willen zitten hoor.

Ik ben het er niet mee eens dat BMI een goede meting is. Dat is namelijk ook lengte afhankelijk! Zoals ik eerder al zei 90kg en 1.60 of 90kg en 1.80?

1.60m BMI 35.5
1.80m BMI 27

Bijna 10 veschil! Maar even zwaar!

ben het er wel mee eens dat je conditie goed moet zijn. Maar ook conditie is niet perse evenredig met je figuur. Ik heb bijvoorbeeld een goede lange afstands conditie, sprinten is echter niet mijn ding. Maar ik kan ver lopen/fietsen zonder helemaal kapot te zijn na de tijd. Ook ben ik wel redelijk lenig. Mijn BMI is op dit moment 30.5 (maar we zijn aan het afvallen, dus het is wel de bedoeling dat dit nog minder wordt)

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:01

dit is en blijft nu eenmaal een heel gevoelig onderwerp.

opmerekingen roepen, zoals dan doe je d'r wat aan.
ga sporten lijnen.
de mensen in kwestie weten denk zelf ook wel, hoe dat gaat.
maar wie weet doen ze d'r al alles aan, wie weet, gaat dat niet zo 1,2,3.
wil ik een paar kilo kwijt, das voor mij makkelijk.
2 weekjes water, fruit en hups tis d'r af
ik ben nu eenmaal iemand die niet snel aankomt en eigenlijk kan eten wat ik wil.
raak ik in de stress dan paf ik me ziek.
en ander vreet zich ziek.
we kunnen niet in iemands zijn binnenste kijken.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:03

eowyn04 schreef:
oftewel: dik of dun, we moeten gewoon plezier hebben in ons paard!
En bean: een lekkere buitenrit, mmmm, maar dan moet ik nog even wachten tot volgende week, want dan mag ik met mijn kont weer op Iris zitten.

Ehhhh... I object! Waarom moet je nou weer met je kont op mij gaan zitten en dan nog een buitenrit maken ook? Ben zelf al bezig met afvallen hoor Knipoog Dan liever een stokpaardje Haha!

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:13

Tja ik denk ook dat deze discussie oneindig is.
Mensen zullen toch altijd hun ogen sluiten voor bepaalde problemen die ze met hun paard hebben. Andere oorzaken proberen te vinden voor het feit dat hun paard niet lekker loopt.

En niemand wil een ander echt beledigen. Ik ken ook zat voorbeelden van mensen die echt te dik zijn en gewoon niet bij hun paard of pony passen. Maar niemand die er wat van zegt.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:14

Ik heb slechts een paar pagina's gelezen, maar kan mezelf er wel zeer boos om maken.
Hoe kun je nu zien of iemand overgewicht heeft?
Ik ben zelf ook te zwaar, rij toch veel paarden en pony's op elk niveau, jong en ouder (is mijn beroep). Ik men met grote en kleine pony's (zie profiel) Dat zou dus betekenen dat ik nu direct alles kan verkopen en moet stoppen met rijden. Ik dacht het toch van NIET. Ik heb dan wel overgewicht, al mij hele leven, is aangeboren, maar stoppen, dat woord komt in mijn woordenboek niet voor. Zolang een ruiter, dik of dun, zijn paard niet stoort in de beweging, kan die ruiter wat mij betrefd gewoon blijven rijden/mennen, want dat storen in de beweging, dat is het ergste.

Ook iemand die dun is, kan zijn paard ernstig tegenwerken. De handen van de ruiter, goh, die zou je bij veel eens eraf moeten kunnen halen. Ik ben zelf ook jury, dus zie veel voorbijkomen in de wedstrijdringen.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:28

Hmm. Ik vind het heel fijn dat er zo'n topic is geopent,ook al is het soms kwetsend om berichten telezen, zoals drilpudding enzo.
Omdat ik zelf ook niet de lichtste ben, voel ik me toch wel aangesproken! Ik hou er dan ook zeker rekening mee dorr letten op wat voor paarden ik rij Ja Maar stopppen met paarden? Nooit!
Zodra ik merk dat het echt uit de hand loopt en het paard ermee belast,zal ik er ook zeker wat aan doen Knipoog

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:36

Onide schreef:
Tja ik denk ook dat deze discussie oneindig is.
Mensen zullen toch altijd hun ogen sluiten voor bepaalde problemen die ze met hun paard hebben. Andere oorzaken proberen te vinden voor het feit dat hun paard niet lekker loopt.

En niemand wil een ander echt beledigen. Ik ken ook zat voorbeelden van mensen die echt te dik zijn en gewoon niet bij hun paard of pony passen. Maar niemand die er wat van zegt.

Hmmn waarom zouden gelijk alle paarden niet lekker lopen bij de wat vollere ruiters. Die van mij loopt al jaren zonder problemen uren met mij op zn rug. En ik rij menig uurtje meer dan de doorsnee ruiter gok ik zo maar. En met mij ken ik er genoeg, dus die stelling gaat nergens over.

Zo ken ik ook voorbeelden genoeg van die sprieten die zonder zadel op een ruggegraat rondhopsen zonder dat ze beseffen wat ze doen. Ooit een skelet van een paard gezien ? Dan laat je t wel om zonder zadel (die de druk goed verdeeld) op zn rug te gaan zitten. Of gewone (dus niet persee iemand die wat voller of minder vol is!!!! ) mensen die paarden nemen die niet bij ze passen. Paard is te sloom en ze rammen en schoppen maar door, of paarden met te veel pit, we gooien er maar van alles aan of rukken en plukken maar dat het een lieve lust is. Dus ook deze stelling gaat nergens over.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:48

Jep die van mij loopt ook al jaren met mij op zijn rug. Gewoon een KWPN-er. Heb nu ruim 10 jaar een eigen paard. En ik heb jaren zeer ruim boven de 100 kg gewogen. Hij loopt nog steeds lekker los door zijn lijf ook al zit ik er op. Hij is nu 13 jaar en de meesten schatten hem 7 jaar. Zo jolig en vrolijk als meneertje loopt te doen.
En dan spring ik ook nog met hem....

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 14:48

Ik ken genoeg ruiters met overgewicht!!! En ik vind
Dat je dan gerust kan paard rijden. maar je moet wel een paard naar je gewicht kopen!! dus geen ponytje.. maar gewoon een groot stevig gebouwd paard!
Verder vind ik het helemaal niet zielig voor de paarden... Ik vind het net zo zielig als er iemand opzit die niks weegt en dat paard helemaal in de krul trekt of terwijl het kreupel is gewoon laat lopen!!! En ik vind het net zo zielig als de meeste manege pony/paarden....

Verder kun je mensen er nit op afrkenen... Sommige mensen hebben overwicht omdat ze ongezond eten en niet veel sporten... Maar zelf eet ik gewoon gezond, sport ik elke dag meer dan 2 uur (sonder paardrijden mee te rekenen), maar ik heb gewoon een probleem met mijn schildklier en dat is erfelijk...

gr colette

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 15:02

Jammer dat zo'n vraag bij sommigen respectloze reacties oplevert.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:09

Een beetje overgewicht is niet erg, maar komt je BMI boven de 30 uit dan moet je echt niet meer op een paard willen zitten hoor.[/quote]

Ik denk niet dat jij iemand zijn gedachten gang kan bepalen, ik vind deze reactie ook nergens op slaan.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:14

Ik vind overgewicht niet erg, zolang je je paard niet in de weg zit!!
Maar dat geld precies voor dunne mensen! Die kunnen het paard net zo goed in de weg zitten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:25

de mensen die zichzelf in dit topic wat zwaarder noemen vind ik in de profielen allemaal wel mee vallen eerlijk gezegt.
Ik heb nog niemand gezien waarbij ik zeg jij bent te zwaar voor je paard.
Bij sommige mensen heb ik zelfs zoiets van: Jij bent helemaal niet dik.
Waar het mij omgaat is dat er gewoon grenzen zijn, en dat houdt in dat niet iedereen paard kan rijden. (of, dat er niet voor iedereen een passend paard te vinden is)

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:47

Er zijn idd grenzen maar waar die liggen is voor iedereen verschillend. Iemand van 130 kg zou geen paard moeten rijden werd er hier gezegd. Ik heb meer dan 10 jaar gereden terwijl ik 130 woog. En wat zegt de fysiotherapeut...Goh wat is je paard mooi los. En wat loopt ie lekker los door zijn lijf. Ik laat hem wel elk jaar checken.
En ik rijd echt geen shire oid. Ik rijd een KWPN-er.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=S8TL3UYM
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3M3YKZ4W

En by the way...dik zijn wil niet zeggen dat er niet wordt gesport. Ik doe 2 tot 3 keer in de week anderhalf uur cardiofitness en 20 minuten spierkrachttraining. En daarnaast fiets ik veel (bv naar paard wat 10 km heen is en 10 km terug)

Maar ben het er mee eens dat als je overgewicht hebt je niet zo maar op elk paard kunt stappen. Wat ik ook niet doe.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:52

Qimm schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat BMI een goede meting is. Dat is namelijk ook lengte afhankelijk! Zoals ik eerder al zei 90kg en 1.60 of 90kg en 1.80?

1.60m BMI 35.5
1.80m BMI 27

Bijna 10 veschil! Maar even zwaar!

Dan snap jij de essentie van de BMI niet. Die houdt juist rekening met de lengte van een persoon en geeft daardoor een realistischer beeld van onder-, over- of goed gewicht dan alleen het lichaamsgewicht zelf. Het gaat om de verhouding tussen lengte en lichaamsgewicht, niet om lichaamsgewicht op zich. Die 90 kg zal men toch ergens kwijt moeten, bij een kort persoon zal dat meer 'in de breedte' zijn dan bij een lang persoon.

http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc ... +index.htm

Voedingscentrum schreef:
De Body Mass Index
De Body Mass Index (BMI), ook wel Quetelet Index genoemd, is een index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte. De BMI wordt berekend door het lichaamsgewicht in kilo’s te delen door het kwadraat van de lichaamslengte (lengte keer lengte, uitgedrukt in meters). De BMI geeft een schatting van het gezondheidsrisico van het lichaamsgewicht. Het gaat er bij de BMI dus niet om wat cosmetisch gezien het mooiste is. De BMI vertoont een relatie met de hoeveelheid lichaamsvet, maar de BMI-waarden geven niet het percentage lichaamsvet aan.

Voor wie?
De indeling geldt voor volwassenen van van 18 tot ongeveer 70 jaar. Voor kinderen en pubers gelden andere grenswaarden, boven de 70 jaar is de relatie tussen de BMI en de gezondheid minder duidelijk. Voor sommige groepen, zoals Aziaten en hindoestanen, gelden andere grenswaarden. Dat heeft te maken met een andere lichaamsbouw. Over deze grenswaarden is nog discussie. Duidelijk is wel dat bij deze bevolkingsgroepen al bij lagere waarden sprake is van een verhoogd risico.

Zie voor meer info de link hierboven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 17:00

Maar het paard zal het worst wezen of er 90 kilo gezond gewicht zit, of 90 kilo, waarvan er 20 kg boven gezond gewicht zit.
Hij moet er 90 mee dragen, niet meer, niet minder Lachen