Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Onide schreef:Ik heb ook nooit geschreven dat mensen dun horen te zijn om te mogen paardrijden in mijn ogen.
Lenig was het woord dat ik gebruikte..
Onide schreef:Stijve harken en dikke drilpuddingen horen gewoon niet op de rug van een dier! Dat is pure dierenmishandeling!
Onide schreef:Tuurlijk niet, dat zeg ik ook niet runningkawa.
Er zijn altijd gevallen van domme pech! Iedereen kan wat breken door een val van een paard, maar de kans dat je naar valt word zeker vergroot als je niet in conditie/out of shape bent.
Ik vind dat de BMIndex wel een goed beeld geeft!
Een lange grote ruiter kan beter zijn balans houden dan een ruiter die kort maar dik is. De lange ruiter zal zijn paard minder snel uit balans halen. Maar ook hij/zij hoort niet op een iele arabier of pony thuis.
Rijd gewoon een paard dat bij je lichaamsbouw past, of rijd niet!
Ruiters zouden ook aan een warming up moeten doen! Stijve harken en dikke drilpuddingen horen gewoon niet op de rug van een dier! Dat is pure dierenmishandeling!
naresha schreef:(ik heb niet alles gelezen het zijn wel 11 pagina's)
mensen met een extreem overgewicht is zowel voor paard als ruiter niet echt gezond, een paard kan een heleboel dragen maar als je van je paard allerlei elastische dingen vraagt en je er zelf wat zwaarlijvig opzit dan vind ik dat niet helemaal terecht voor het paard. Je paard moet immers goed getraint zijn, maar waarom jij zelf dan niet?! ik vind dan wanneer jij wil dat je paard goed getraint, goed moet lopen dat je zelf ook goed getaint bent.. tuurlijk mag een wat mollig persoon op een paard gaan zitten en daarmee rijden, nix op tegen juist goed want zo krijg je lichaamsbeweging, maar zodra je wedstrijden gaat rijden vind ik persoonlijk dat je als ruiter ook wel getraint mag zijn en met aardig wat kilo's overgewicht kun je naar mijn mening niet heel goed getraint zijn. maar ik vind het heel goed als mensen met overgewicht op een paard gaan zitten! echt heel goed, stimuleren die hap maar zodra je over wedstrijden gaat praten vind ik dat je als ruiter ook enig sinds wat getraint moet zijn, hoe kun je een paard anders goed en lekker laten lopen als je zelf de boel uit balans haalt? maar goed ik vind het een best goede discussie!
LaFunkyJazz schreef:dikke drilpunding komt toch echt wel iets anders over dan stijve hark! even realistisch zijn!
Onide schreef:Oké ik zal het proberennaresha schreef:(ik heb niet alles gelezen het zijn wel 11 pagina's)
mensen met een extreem overgewicht is zowel voor paard als ruiter niet echt gezond, een paard kan een heleboel dragen maar als je van je paard allerlei elastische dingen vraagt en je er zelf wat zwaarlijvig opzit dan vind ik dat niet helemaal terecht voor het paard. Je paard moet immers goed getraint zijn, maar waarom jij zelf dan niet?! ik vind dan wanneer jij wil dat je paard goed getraint, goed moet lopen dat je zelf ook goed getaint bent.. tuurlijk mag een wat mollig persoon op een paard gaan zitten en daarmee rijden, nix op tegen juist goed want zo krijg je lichaamsbeweging, maar zodra je wedstrijden gaat rijden vind ik persoonlijk dat je als ruiter ook wel getraint mag zijn en met aardig wat kilo's overgewicht kun je naar mijn mening niet heel goed getraint zijn. maar ik vind het heel goed als mensen met overgewicht op een paard gaan zitten! echt heel goed, stimuleren die hap maar zodra je over wedstrijden gaat praten vind ik dat je als ruiter ook enig sinds wat getraint moet zijn, hoe kun je een paard anders goed en lekker laten lopen als je zelf de boel uit balans haalt? maar goed ik vind het een best goede discussie!
Met het eerste gedeelte ben ik het eens, alleen wat is het verschil tussen wedstrijd rijden en training?
Een beetje overgewicht is niet erg, maar komt je BMI boven de 30 uit dan moet je echt niet meer op een paard willen zitten hoor.
eowyn04 schreef:oftewel: dik of dun, we moeten gewoon plezier hebben in ons paard!
En bean: een lekkere buitenrit, mmmm, maar dan moet ik nog even wachten tot volgende week, want dan mag ik met mijn kont weer op Iris zitten.
Onide schreef:Tja ik denk ook dat deze discussie oneindig is.
Mensen zullen toch altijd hun ogen sluiten voor bepaalde problemen die ze met hun paard hebben. Andere oorzaken proberen te vinden voor het feit dat hun paard niet lekker loopt.
En niemand wil een ander echt beledigen. Ik ken ook zat voorbeelden van mensen die echt te dik zijn en gewoon niet bij hun paard of pony passen. Maar niemand die er wat van zegt.
Qimm schreef:Ik ben het er niet mee eens dat BMI een goede meting is. Dat is namelijk ook lengte afhankelijk! Zoals ik eerder al zei 90kg en 1.60 of 90kg en 1.80?
1.60m BMI 35.5
1.80m BMI 27
Bijna 10 veschil! Maar even zwaar!
Voedingscentrum schreef:De Body Mass Index
De Body Mass Index (BMI), ook wel Quetelet Index genoemd, is een index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte. De BMI wordt berekend door het lichaamsgewicht in kilo’s te delen door het kwadraat van de lichaamslengte (lengte keer lengte, uitgedrukt in meters). De BMI geeft een schatting van het gezondheidsrisico van het lichaamsgewicht. Het gaat er bij de BMI dus niet om wat cosmetisch gezien het mooiste is. De BMI vertoont een relatie met de hoeveelheid lichaamsvet, maar de BMI-waarden geven niet het percentage lichaamsvet aan.
Voor wie?
De indeling geldt voor volwassenen van van 18 tot ongeveer 70 jaar. Voor kinderen en pubers gelden andere grenswaarden, boven de 70 jaar is de relatie tussen de BMI en de gezondheid minder duidelijk. Voor sommige groepen, zoals Aziaten en hindoestanen, gelden andere grenswaarden. Dat heeft te maken met een andere lichaamsbouw. Over deze grenswaarden is nog discussie. Duidelijk is wel dat bij deze bevolkingsgroepen al bij lagere waarden sprake is van een verhoogd risico.