Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
Waarom lopen paarden slaafs achter hun baasje aan? Misschien omdat ze die gene vertrouwen. Je doet net of vertrouwen tussen mens en dier iets verschrikkelijks is. Zie je liever een paard in paniek rondspringen en het baasje met de meest walgelijke methodes haar paard bij zich probeerd te houden ? 
horseyfries schreef:
Nee zonder bit niet nee.....![]()
Citaat:Das nou een erg flauwe reactie zeg...![]()
Het bit zit tussen je oren.
Een groen paard zonder bit te beleren is net zo spannend als met omdat paarden geen bitten kennen (totdat ze er een in krijgen).
Nee dit vind ik maar al te flauw...
Citaat:Flauw? Of is het tegen het zere been omdat er misschien meer waarheid in zit dan je wil toegeven?

Jovarna schreef:Oh ja, is ook zo, met bit had ze haar paard kunnen "remmen" en "onder controle" kunnen houden.
Paardentango schreef:aanvalluh !
My work here is done...

hns schreef:Je zit niet in de gevoelige mond van het paard.
horseyfries schreef:Ik heb hier een skelet en als ik daar een hoofdstel met bit inhang kun je heel duidelijk zien dat het bit niet constant druk uitoefent, als je de teugels ontspant is er totaal geen druk op de lagen.
Visconti schreef:het grote verschil is dat een bit altijd pijn doet, ookal gooi je de teugels los dan drukt het nog op de lagen. Bij een touwhalster is dat niet zo. En als je met een touwhalster gaat roppen, en je doet dat met de zelfde kracht dan bij een bit doet een bit vele malen pijner.
Net al het hoofschudden, tong over het bit leggen en tanden knarsen etc. Dingen die over het algemeen niet als protest worden gezien, maar het wel degelijk zijn.
dus kán een vorm van protest tegen het bit zijn maar kan ook een algemene uiting van ongenoegen zijn.Paardentango schreef:Een ding heeft het paard nooit verleerd, paard zijn.
horseyfries schreef:Nee hoor, zonder bit is absoluut veiliger....
Dat bewijst je onderschrift zonder meer.
Jovarna schreef:horseyfries schreef:Ik heb hier een skelet en als ik daar een hoofdstel met bit inhang kun je heel duidelijk zien dat het bit niet constant druk uitoefent, als je de teugels ontspant is er totaal geen druk op de lagen.
Hoe kun je dat nou zeggen, dat het bit geen constante druk uitoefent? Wat weegt jouw bit?
horseyfries schreef:Geen druk op de lagen zei ik..... Als je de teugels ontspant hangt het bit namelijk aan het kopstuk achter de oren naar beneden af, zonder druk op de lagen uit te oefenen.
Beetje logisch nadenken, desnoods ook een keertje een skelet bekijken en je voorstellen hoe het hoofd tijdens het rijden gehouden wordt (verticaal) en je ziet dat je stelling niet opgaat.