Artikel Amazone: Alexander Nevzorov.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Artikel Amazone: Alexander Nevzorov.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:28

Paardentango: Sorry, maar ik begrijp helemaal niks van je bericht en kan je ook absoluut niet volgen.

Laten we maar weer ontopic gaan.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:35

Ja je hebt gelijk, ik reageerde ook vanuit een PB-tje.

Het is mijn aversie tegen het natuurlijke gedoe wat m.i. te ver doorslaat, waardoor je hokjes krijgt in natural, normal en weet ik wat voor 'als nog meer.

Meestal is er maar een de dupe, en die kan niks zelf doen, er wordt niet eens geluisterd.
Nevzorov geeft een inzicht erbij, doelt op kennis, geschiedenis, paardkundige zaken en niet alleen op een stukje. Helaas is ook hij niet helemaal pro Parellli.

We hadden het over cultuurverschillen dacht ik.... dank je Jovarna, soms ga ik te emotioneel er op in Bloos! .

Als iemand het aan de paarden zou vragen.... wat dan....... Lips are sealed

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:57

Ik snap helemaal niks van je vorige post Verward Waarom lopen paarden slaafs achter hun baasje aan? Misschien omdat ze die gene vertrouwen. Je doet net of vertrouwen tussen mens en dier iets verschrikkelijks is. Zie je liever een paard in paniek rondspringen en het baasje met de meest walgelijke methodes haar paard bij zich probeerd te houden ? Nagelbijten / Gniffelen

De rest ga ik maar niet op in want het slaat werkelijk nergens op en is ook nergens op gebaseerd

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:11

@ Paardentango, je kan al bijna net zo wazig schrijven als een zekere natural uit spanje Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:00

Tussen zwart en wit zit nog een helebeol grijs, van donker tot licht...
Dat laatste beschouw ik als compliment, waarvoor mijn dank Doei!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 05:21

horseyfries schreef:

Nee zonder bit niet nee..... Haha! Clown

Citaat:
Das nou een erg flauwe reactie zeg... Nors opkijken
Het bit zit tussen je oren.
Een groen paard zonder bit te beleren is net zo spannend als met omdat paarden geen bitten kennen (totdat ze er een in krijgen).
Nee dit vind ik maar al te flauw...

Citaat:
Flauw? Of is het tegen het zere been omdat er misschien meer waarheid in zit dan je wil toegeven?

Wat bedoel je daar nu weer mee?
Meen je dat met bit veiliger is als zonder?
Ik rijd altijd zonder bit en ik voel me daar meer op mijn gemak dan met.
Je zit niet in de gevoelige mond van het paard.
Nee ik vind je opmerking echt flauw want zoals ik al zei 'Een groen paard zonder bit te beleren is net zo spannend als met omdat paarden geen bitten kennen (totdat ze er een in krijgen).'
Het bit heb je nergens en absoluut nergens voor nodig het is gewoon klinklare onzin.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:03

Nee hoor, zonder bit is absoluut veiliger....
Dat bewijst je onderschrift zonder meer.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:26

wil je beweren dat iemand met bit nooit van hun paarden afvallen? *LOL*
Persoonlijk vind ik zonder bit veiliger, mocht een paard op hol vliegen hebben de meeste ruiters toch de nijging in de mond te gaan trekken, waardoor het paard nog erger op hol gaat. Zonder bit heb je die optie niet, en in vele gevallen is the one rein stop er op gemonteerd dus dan is het pas helemaal veilig

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:28

aanvalluh !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:31

Ik hou het hierbij:
Jovarna schreef:
Oh ja, is ook zo, met bit had ze haar paard kunnen "remmen" en "onder controle" kunnen houden. Sigaar

Was cynisch bedoeld dus. Knipoog

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:46

Ik heb even zijn site bekeken enzo. Geweldig hoe hij dit allemaal met die paarden kan doen met enkel een touwtje op de hals.
Alleen vind ik wel dat hij die uitlatingen voor zich moet houden. Als je profesioneel bezig bent kraak je geen methodes af van Monty roberts tot anky van grunsven. Nee, dan doe je gewoon je ding, je schrijft er iets over en hoopt daarmee andere mensen te "overtuigen" dat het ook zo kan.
Mijn mening over wel of geen bit doet er niet toe in deze topic. Het gaat om zijn uitlatingen in het artikel. Als ik mijn mening moet geven over wel of niet bitloos rijden (en noem het maar op) kan ik een heel boek vol schrijven........
dusss ontopic graag mensen Cool

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:49

Paardentango schreef:
aanvalluh !

Vork My work here is done... Extreme duivel

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:53

het grote verschil met nevorzov is dat hij in eerste instantie geen prof is op paarden gebied, en het maakt hem finanicieel dus niet heel veel uit of zijn dvds goed verkopen of niet. Wat hij wil is een revolutie op paardengebied, en hij houd zich niet stil zoals vele andere doen omdat dan misschien zijn DVDs wat minder verkopen

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 09:10

vooropgesteld dat ik niet pro-natural ben en ook niet pro-traditioneel, vind ik "een paard dwingen tot oefeningen" een breed begrip! Of je dat nou met of zonder bit doet, gezadeld of met alleen (of zelfs zonder) touwtje om de nek, op alle manieren moet je een paard toch duidelijk maken dat hij/zij bepaalde bewegingen "moet" uitvoeren op JOUW commando. Waarbij soms een tikje of iets dergelijks ter verduidelijking van een hulp, mij onvermijdelijk lijkt! En waar in mijn ogen ook nix mis mee is.
Een andere manier is uiteraard (nog) meer ijzer en/of leer aan een paard hangen, dat komt wel meer in de richting van afdwingen en heeft niet mijn voorkeur!!!!!!!!!!!!!!!!

In de tagline van een mede-bokker zag ik iets staan als "uit dwang vloeit nooit elegantie voort" en ik denk dat dat precies is zoals het is.

Wat betreft de methode, welke is beter, daar komen we nóóit uit, dus een revolutie zal ook deze Nevzorov niet bereiken. Feit is wel dat het het paard OP ZICH niet uitmaakt zolang hij/zij eerlijk en respectvol wordt behandeld. Een paard denkt nu eenmaal niet, als zijn/haar buurman wellicht natural wordt gereden, 'oh dat zou ik ook veel liever willen', of andersom............... behandel je paard zoals je zelf behandeld wil worden - dan kom je een heel eind.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 09:29

hns schreef:
Je zit niet in de gevoelige mond van het paard.

Nee klopt, je verplaatst de druk naar de neus. Met bit kan je net zo vriendelijk rijden als zonder bit, 't zal mij ook wel lukken om te gaan zagen met een touwhalster oid.. Het een hoeft niet vriendelijker te zijn dan het ander, het ligt aan de ruiter. Als je 't echt vriendelijk wilt doen zou je eigenlijk helemaal niks aan 't paard moeten hangen, want dan kan je niet zagen/plukken/hangen in de mond of aan de neus van het paard.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 09:32

het grote verschil is dat een bit altijd pijn doet, ookal gooi je de teugels los dan drukt het nog op de lagen. Bij een touwhalster is dat niet zo. En als je met een touwhalster gaat roppen, en je doet dat met de zelfde kracht dan bij een bit doet een bit vele malen pijner.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:10

Ik heb hier een skelet en als ik daar een hoofdstel met bit inhang kun je heel duidelijk zien dat het bit niet constant druk uitoefent, als je de teugels ontspant is er totaal geen druk op de lagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:14

horseyfries schreef:
Ik heb hier een skelet en als ik daar een hoofdstel met bit inhang kun je heel duidelijk zien dat het bit niet constant druk uitoefent, als je de teugels ontspant is er totaal geen druk op de lagen.

Hoe kun je dat nou zeggen, dat het bit geen constante druk uitoefent? Wat weegt jouw bit?

No_worries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:32

Visconti schreef:
het grote verschil is dat een bit altijd pijn doet, ookal gooi je de teugels los dan drukt het nog op de lagen. Bij een touwhalster is dat niet zo. En als je met een touwhalster gaat roppen, en je doet dat met de zelfde kracht dan bij een bit doet een bit vele malen pijner.

hoe vertelt jouw paard jou dat het bit altijd pijn doet? hij zal het bit misschien altijd 'voelen' liggen, dat lijkt mij nog niet hetzelfde dan dat het 'altijd pijn' zou doen.
Waarom lopen er anders dui-zen-den paarden/pony's mét bit, heerlijk ontspannen op de ruiterhand, zonder enige vorm van verzet... vast niet uit angst voor pijn. Angst brengt geen ontspanning.

En uhm... "roppen" is uberhaupt NOT DONE bij welke optoming dan ook Scheve mond

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:06

Mijn paardje deed ook altijd alles keurig, was de ontspanning zelfe, met bit ja. Maar sinds ik zonder rij is hij gewoon veranderd, rustiger. Niet meer zo loperig, raakt niet meer zo snel in paniek. Ik vind het gewoon fijner werken zo. Het is net wat je onder de vorm van verzet verstaat. Paarden gaan van zichzelf niet snel in verzet, van nature zijn ze gewend dat er iemand de baas over hun speelt. Maar het openen van de mond is imo verzet, maar dat los je heel makkelijk op door de neusriem van strakker aan de snoeren Boos! Net al het hoofschudden, tong over het bit leggen en tanden knarsen etc. Dingen die over het algemeen niet als protest worden gezien, maar het wel degelijk zijn.

roppen is inderdaad not done, toch zie ik nooit mensen de teugels losgooien als hun paard op de kletter gaat Clown

No_worries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:10

Visconti, ben het zeker met je bovenstaande post eens hoor, vele gedragingen van paarden worden niet herkend als zijnde verzet maar zijn dit wel degelijk. Maar hoofdschudden en tandenknarsen komt ook voor bij bitloos Knipoog dus kán een vorm van protest tegen het bit zijn maar kan ook een algemene uiting van ongenoegen zijn.

Helemaal ben ik met je eens dat veel symptomen van verzet, bijv. telkens de mond openen, gewoon de kop ingedrukt worden door bijv de roemruchte aansnoerneusriem (jaaaaah... kom paardenvriendje we gaan weer lekker rijden, oempf)

Wat dat betreft kan ik wel met een brede glimlach kijken naar een paar dames die heerlijk met hun touwhalster + loshangend teugeltje op hun paarden door de bossen zwerven. Want jah, door middel van een bit kún je communiceren, maar fluister dan en schreeuw niet. Ik ben dus niet specifiek vóór of tegen het gebruik van een bit. Dat jouw paard zoveel fijner loopt zónder, is natuurlijk wel mooi.

Vind alleen niet dat Nevzorov dan maar alle 'andere' manieren van paardrijden moet afkeuren, er zijn veel manieren waarbij even zovele paarden en pony's zich blijkbaar heel prettig kunnen voelen. En al laat lang niet ieder paard zien dat hij pijn of ongemak ervaart, toch merk je heel goed of het beestje er plezier in heeft of maar gewoonweg doet wat er gevraagd wordt.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 20:40

Paardentango schreef:
Een ding heeft het paard nooit verleerd, paard zijn.

Echt die aller laatste zin slaat echt allés!!
Je spreekt jezelf tegen weet je dat?
Laat het paard paard zijn in een wei met andere soortgenoten en niet een hokje opgesloten zonder sociale contacten.
Hoe zou jij je voelen als je zomaar ergens opgesloten woerdt als kuddedier die erg sociaal zijn?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 20:55

horseyfries schreef:
Nee hoor, zonder bit is absoluut veiliger....
Dat bewijst je onderschrift zonder meer.

Mijn god laten we er asjeblieft nu mee kappen ik word hier echt ziek van.
Ja tuurlijk met bit val je er nóóit af zeker jaja maak dat een ander wijs.
Trouwens als mijn paard ergens van schrikt in de bak en er vandoor gaat krijg je haar niet zo gauw meer rustig dan is het maar afstappen even tien minuten pauze kijken of alles weer cool is en dan weer erop.
Ze is in de bak vroeger mishandeld worden daarom moet ik altijd 100% erbij zijn en gewoon rustig aan doen.
Ze kan top lopen in de bak zonder gemaar of gezeur en het gaat iedere keer weer een stuk relaxter.
Maar zondag was mijn dag gewoon niet even weg gezoemd en BOEM!
Vandaag liep ze trouwens weer éénmalig moet ik zeggen en mijn conditie en concentratie waren ook top!
Zij verlangt dat ik mijn best doe en ik doe het ook maar tja volgende keer als ik al van te voren precies weet dat ik niet top ben dan gaan we lekker naar buiten dáár is eigenlijk nooit wat aan de hand.
´Ach een vliegtuig en daar een blaffende hond pffff interesseerd me voor géén meter`

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:13

Jovarna schreef:
horseyfries schreef:

Hoe kun je dat nou zeggen, dat het bit geen constante druk uitoefent? Wat weegt jouw bit?

Ik heb er meerdere..... Haha! Knipoog
Geen druk op de lagen zei ik..... Als je de teugels ontspant hangt het bit namelijk aan het kopstuk achter de oren naar beneden af, zonder druk op de lagen uit te oefenen.
Beetje logisch nadenken, desnoods ook een keertje een skelet bekijken en je voorstellen hoe het hoofd tijdens het rijden gehouden wordt (verticaal) en je ziet dat je stelling niet opgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:19

horseyfries schreef:
Geen druk op de lagen zei ik..... Als je de teugels ontspant hangt het bit namelijk aan het kopstuk achter de oren naar beneden af, zonder druk op de lagen uit te oefenen.
Beetje logisch nadenken, desnoods ook een keertje een skelet bekijken en je voorstellen hoe het hoofd tijdens het rijden gehouden wordt (verticaal) en je ziet dat je stelling niet opgaat.

Door het gewicht van het bit is er altijd druk in de mond. Ook een kwestie van logisch nadenken. Pling
En ik ken het skelet van het paard.