Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trippertjuhh

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:50

maar je moet wel wete hoe je ze moet gebruiken anders is het ook weer niet goed

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:55

Nee, ik vind ruiters met sporen echt niet slecht, dat is onzin!
Ik heb zelf Z gereden bij de pony's en nu L2 bij de paarden, het is alleen maar fijn dat je een extra hulpje hebt! Pling

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:56

Marije112 schreef:
Ik had net weer een geweldige discussie met m'n moeder..
Ik daar in tegen kwam "Met springen vindt ik het ook niet kunnen, alleen in de hogere dressuur heb je 't gewoon nodig"
Nu ben ik benieuwd naar jullie mening..

Je bent zelf een dressuurruiter zeker? wat een onzin dat het bij springen echt niet zou kunnen...
Vind dat een springruiter net zo goed met sporen kan rijden als een dressuurruiter, mits de sporen inderdaad goed gebruikt worden zoals iedereen hier al zegt.

Imme_Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:07

Ik vind het alleen slecht als ze verkeerd worden gebruikt..
Als je je paard niet zo goed vooruit krijgt, en je paard bang is voor een zweepje zijn sporen heel handig Knipoog
Ik zelf zou ze minder snel met springen gebruiken als met dressuur maar dat ligt aan paard en ruiter Knipoog

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:27

Ik had ook altijd een spoortje om met springen. Dit alleen omdat als ze niet naar mn beenhulp luisterde is dr wat meer druk kon geven. Heb dan ook alleen knop-spoortjes

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:34

sommige mensen kunnen gewoon niet met sporen rijden, die maken er misbruik van.
het is een HULPmiddel maar ik zie veel te vaak dat ze alleen op de sporen rijden en maar porren.
ikzelf gebruik wel sporen, hele stompe omdat ik meerdere ongelukjes heb gehad en de kracht in mijn benen niet optimaal is nu, wanneer het beter is zal ik weer zonder gaan rijden.
ik gebruik ze zelf pas als mijn beenhulp niet heeft geholpen, dan gebruik ik zachtjes mijn sporen zodat hij het dan wel ''door'' heeft.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:50

nee maar verder je paard constant in zijn buik schoppen zoals al die manege klanten doen is wel goed voor je paard....

al dat gezeur over wel of niet spoor, dit slecht dat slecht, dan kan je wel over ieder aspect in de paardensport iets slechts te melden hebben.

ik rij met spoor en een grof wielspoor ook nog. willem doet het er prima op en daarmee gewoon klaar.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:43

ik vind mensen met sporen alleen slecht asl ze ze gebruiken om een paard te straffen of om hem vooruit te schoppen.
als ze ze gebruiken om hun hulpen te verfijnen, dus zoals het hoort dan heb ik er geen problemen mee.

Citaat:
droom je leven niet, leef je droom

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:11

Als een ruiter/amazone weet hoe hij/zij met sporen om moet gaan en waarvoor ze dienen vind ik het niet slecht. Maar soms zie ik mensen met sporen rijden dat ik de tranen in mijn ogen krijg, zo zielig.

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:58

ik vind dat alleen gevordere dat mogen omdat een beginner niet weet hoe mee om moet gaan .. als ik eimand zie die er niet mee om kan gaan vind ikdat echt zielig. ik heb het er ook vaak met me vriendin over dit onderwerp

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 08:23

schravoude schreef:
ik vind dat alleen gevordere dat mogen omdat een beginner niet weet hoe mee om moet gaan .. als ik eimand zie die er niet mee om kan gaan vind ikdat echt zielig. ik heb het er ook vaak met me vriendin over dit onderwerp

idd op de manege waar ik reed mogen pas vanaf de gevorderde lessen sporenworden gebruikt dat vind goed.
maar als een pony niet luisterd en het egt niet doet en nergens op reageerd kan een soortje idd wel eens helpen! maar dat is niet de bedoeling van een spoortje

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 13:18

Als je weet hoe je met sporen om moet gaan en je gebruikt ze als hulpmiddel is dat prima, toch.
En dan vind ik nog dat je je paard beter één keer een prik kunt geven met je sporen als ze vervelend zijn dan dat je eerst een paar flinke meppen moet uitdelen..
Mensen die hun benen niet stilhouden en constant zitten te prikken vind ik inderdaad slecht, maar ruiters die er mee om kunnen gaan, waarom niet?

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 14:26

Rijden met sporen vind ik als hulpmiddel. Een ruiter/amazone moet op kuit rijden en als het paard niet reageert kan de spoor een hulpmiddel zijn om het paard actiever of `wakker´ te maken. Ik gebruik tijdens het thuis rijden wel de sporen omdat Tizora niet vooruit te branden is. Ik rij wel op kuit, maar bijvoorbeeld met de middendraf, zal ik de spoort als extra hulpmiddel moeten gebruiken om de middendraf er meer uit te laten komen. Terwijl op wedstrijd Tizora zich helemaal opfokt en ik verder niet de sporen nodig heb en verder op kuit en zit werk. Ruiters/Amazones die met de sporen blijven prikken voor onnodige oefeningen vind ik dat ze bij zo´n mensen moeten afschaffen. Dat ze maar eerst op hun kuit en zit rijden.

Amigos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:05

ik vind ruiters met sporen die ze om de verkeerde redenen gebruiken slecht,
als ze worden gebruikt met een stil been en alleen om de hulpen te verfijnen is er nix op tegen vind ik Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:34

zo ken ik iemand die alleen maar met sporen rijd, zie je foto's of zie je haar echt rijden altijd hoppakee spoor in de buik

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:00

ik rijd ook altijd alles met sporen Haha! jong, oud, braaf, stout.......

maakt niet uit Haha!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:58

Goed gebruik van sporen is niet slecht.
Als ik soms mensen hoor zemelen over anderen die met sporen rijden..denk ik echt van "kijk eerst eens wat je zelf fout doet..voor je over de ander oordeelt."

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:48

dwaallicht schreef:
Goed gebruik van sporen is niet slecht.
Als ik soms mensen hoor zemelen over anderen die met sporen rijden..denk ik echt van "kijk eerst eens wat je zelf fout doet..voor je over de ander oordeelt."

He he Helemaal mee eens niets aan toe te voegen!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:07

Ik denk dat het aan je instructeur is om te bepalen wanneer je klaar bent voor sporen. Zeker op een manege waar sporen gewoon zijn toegestaan omdat je al een paar jaar rijd hebben de paarden wat te lijden. Bovendien hangt het ook nog van het paard af. Ik zou bij een jong, onbevangen paard niet snel een spoortje om doen.
Momenteel loop ik stage op een dressuurstal waar een spoortje gewoon moet. Nu beschik ik alleen over een klein knopspoortje, en daar ben ik blij om. Ik rijd normaal altijd op manegepaarden, leuke beesten hoor en niet helemaal doof en stom voor de hulpen, dacht ik, maar nu ik op die echte cracks zit, merk ik toch dat ik al snel te veel doe en atomatisch al veel te snel naar mn spoortje grijp. Dat heeft tot nu toe al geleid tot een aantal bijna-vallen. Ik ben blij dat ik daar nu mee geconfronteerd wordt en dat ik goede begeleiding heb, want ik heb gemerkt dat ik die echt wel nodig heb, nu twijfel ik of ik toch wel toe was aan sporen de 2 jaar terug dat ik ze kreeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 00:28

KiWiKo schreef:
ik rijd ook altijd alles met sporen Haha! jong, oud, braaf, stout.......

maakt niet uit Haha!

idd, je bepaalt zelf wanneer je ze gebruikt... toch Haha! Haha! Haha!

Zelf rijd ik zo nu en dan eens met sporen, op wedstrijd eigenlijk altijd, voor de minimale hulpjes Haha!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:09

sporen zijn juist beter voor de beenhulpne die je geeft, want als je alles op je blote been doet en ze begrijpt je niet direct druk je veel te hard zodat ze het gewoon niet begrijpen, als je namelijk je spoor iets in het lichaam begrijpen ze het vaak eerder

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:57

wat een onzin,kir_igor........je sporen iets in het lichaam van je paard drukken........je paard hoort goed te reageren op kuitdruk,en dat doe je over het algemeen niet hard?
en sporen druk je niet in je paard die leg je aan

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:13

Mijn paardje is absoluut niet te rijden met een zweep, dan raakt ie volledig in paniek.
Dan ben ik toch blij met mn spoortjes hoor, om hem af en toe eens te corrigeren. Als je je sporen met mate gebruikt lijken ze me niet gemener dan een zweep, die in veel gevallen en zeker bij die van mij, bij verkeerd gebruik veel meer schade kan veroorzaken.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:16

Snoevie schreef:
wat een onzin,kir_igor........je sporen iets in het lichaam van je paard drukken........je paard hoort goed te reageren op kuitdruk,en dat doe je over het algemeen niet hard?
en sporen druk je niet in je paard die leg je aan

nou jij poedersuiker niet weten oe irritant mijn paard is zonder sporen, dus mijn mening is helemaal geen onzin Duivel

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:16

kan je je ook in normaal nederlands uitdrukken????