Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:12

Dat is waar Draum, heb dan ook niet het hele topic gelezen maar mijn 'bijdrage' gebaseerd op mijn ervaring en hetgeen ik hier gelezen heb. Sedalin gebruik ik sowieso niet graag bij mijn paard, het risico van opgezwollen penis wil ik vermijden.

maar is die paar druppels Rescue niet een beetje hetzelfde als die 5% Sedalin als je het zo bekijkt?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:15

@ wildwings nee tuurlijk niet Ik neem het risico als ik naar buiten ga. Ik wil alleen niet een argeloze automobilist of zo opzadelen met een levenslang trauma.

woensdag naar het strand, geen verkeer, geen probleem.......... moet ik natuurlijk even uitleggen. Hij is verkeersmak geboren doet hem niks, maar een automobilist verwacht niet een plotseling overstekend paard die in zijn eentje in blinde paniek de weg over crost, omdat vrouwtje lief de situatie onderschat had... En iedereen die het ooit eens mee gemaakt heeft om op een paard te zitten die echt af ging weet wel wat ik bedoel. en dan heb ik het niet over stout zijn, of jolig of andere oplosbare dingen........

Ik heb zelf als 25 jarige op een paard gezeten die echt af ging, en ik reed toen al bijna 10 jaar af en aan bij een handelsstal waar ik alleen maar jong spul zadelmak maakte, was dus best handig en heel wat gewend......... maar wat af gaat, gaat af........... en dan rest je niks anders dan roepen......KIJK UIT, LET OP, IK KOM ERAAN....... en das niet grappig.

Ik weet nu door mijn buitenrit dat dit bij hem niet aan de orde is, hij hangt enorm aan het paard dat erbij is EN nog belangrijker aan de ruiter die erop zit, en DAT wilde ik even weten

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:26

Cheveyo schreef:
Sedalin gebruik ik sowieso niet graag bij mijn paard, het risico van opgezwollen penis wil ik vermijden.

Zwellen? Ze laten hem gewoon heerlijk relaxed hangen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:27

hihi Toronto heeft een kleintje kwam ik laatst achter

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:29

Dit is denk ik de eerste keer op Bokt dat ik het niet eens ben met Kim
Sorry Kim, om jezelf en je paard risico te laten lopen dat vind ik een ding maar de andere weggebruikers dat vind ik dan weer twee. Als Toronto werkelijk zo'n kanonskogel is, vind ik het echt onverantwoord om hem zo mee naar buiten te nemen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:34

toch geen slecht gemiddelde op 20.000 posts

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:39

KiWiKo schreef:
@ wildwings nee tuurlijk niet Ik neem het risico als ik naar buiten ga. Ik wil alleen niet een argeloze automobilist of zo opzadelen met een levenslang trauma.

Ik snap niet waarom de tweede keer buitenrijden dat risico zou verkleinen t.o.v. die eerste keer onder dat je met een paard gesedeerd paard naar buiten ging. Er is toch altijd de kans dat je paard als een gek over een auto heen dondert als hij van nature al een ontzettende druktemaker is.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet (ik snap niet zoveel ) waarom het sederen nuttig zou zijn in deze situatie:

Citaat:
Ik weet nu door mijn buitenrit dat dit bij hem niet aan de orde is, hij hangt enorm aan het paard dat erbij is EN nog belangrijker aan de ruiter die erop zit, en DAT wilde ik even weten

Maar hoe weet je nou of dat hetzelfde of anders is wanneer je met het paard buitenrijdt alleen dan ZONDER Sedalin? Alleen door het te proberen- en het kan best dat het paard zonder de Sedalin ineens weer heel anders reageert en het dus alsnog risicovol voor jezelf, je paard en anderen is.

zobras

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:50

Kim, kan nog steeds niet eens zijn met jou beweegredenen om de eerste keer Sedasan te gebruiken

Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn paarden op hun eerste buitenrit juist veel braver omdat ze overdonderd zijn van de nieuwe dingen. Juist bij buitenritten daarna krijgen ze wat meer praatjes en gaan ze meer aanstelleritus ontwikkelen. Jij hebt al eerder aangeven dat hij in de bak nog steeds af kan gaan, waarom zou hij dat dan niet doen op de volgende buitenritten bij jou in de buurt? Of ga je elke keer als je op pad gaat over de straat sedasan gebruiken .

En ik blijf er ook bij, Sedasan heeft een behoorlijk risico dat hij erdoor heen breekt en dan erger. En je hebt eerder nav mijn reactie een voorbeeld genoemd die niet in verhouding staat tot het genoemde risico van Sedasan.

Zet je in het vervolg even op bokt neer als je in de buurt een buitenrit gaat maken met je bom? Kunnen wij er misschien rekening mee houden

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:00

Toronto is niks anders dan overdonderd de laatste paar maanden, hij is uit geoverdonderd, hij heeft nu wel zo iets van been there done that maar dit was het laatste stukje

hij komt er wel...... maak ik me niks druk om

Ik ga woensdag naar katwijk naar het strand better not be there

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:09

Hé kiwiko woensdag ga ik ook naar het strand (wassenaar richting katwijk en weer terug meestal) als het lekker weer is! Weet jij hoelaat het ongeveer eb is?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:12

volgens de tabel is het dan volop vloed maar dat deert niet

als je een paard tegenkomt die zich in een split second omdraait dan ben ik dat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:14

KiWiKo ik snap nog altijd niet waarom het sederen nou nodig was (zie m'n vorige post). Aangezien je zo spontaan bent toch al op iedereen te reageren wees dan aub ook zo geduldig het mij nog één keer uit te leggen? Ik mis nl. echt 'het punt' aka de hoofdreden van deze actie, zal ik maar zeggen.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:16

KiWiKo schreef:

Hmm, misschien is het een goed idee om een zwemvest over de bodyprotector te doen?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:18

WildWings schreef:
Ik snap eerlijk gezegd ook niet (ik snap niet zoveel ) waarom het sederen nuttig zou zijn in deze situatie:

omdat ik nu 100% zeker weet dat hij aan de ruiter hangt, altijd! eigenlijk wist ik dat al omdat hij op vreemd terrein wel heel druk is maar wel onder de ruiter. Maargoed ik wilde dat buiten even heel zeker weten, en dat weet ik nu.

Hij is niet het type paard dat straks als het gesneden koek is praatjes gaat krijgen

*edit* was aan het typen wildwings*

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:20

Ann schreef:
KiWiKo schreef:

Hmm, misschien is het een goed idee om een zwemvest over de bodyprotector te doen?

Jou heb ik door Ann, jij wil gewoon van mij een michelen vrouwtje maken!!! NIET AARDIG

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:23

KiWiKo schreef:
Maargoed ik wilde dat buiten even heel zeker weten, en dat weet ik nu.

En je denkt dat het gebruik van Sedalin (of welke naam dat spul tegenwoordig ook heeft.. Sedasan oder so) daar geen enkele invloed op kan hebben (zeker niet als je het nog nooit gebruikt hebt bij het desbetreffende paard?)?

Citaat:
*edit* was aan het typen wildwings*

Sorry voor m'n ongeduld, in dat geval

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:33

ja wildwings, ik weet nu dat hij hoe dan ook altijd aan MIJ en het begeleidende paard hangt. Als het begeleidende paard er niet bij is dan vertrouwd hij op mij. En dat is net dat stukje dat ik moest weten.

Hij was wakker, wakker genoeg om gewoon te reageren en dat is geen probleem, dat reageren... maar ik wilde net even weten dat hij genoeg vertrouwen had in mij, en dat heeft hij...........

die 5% die ik hem toegendiend heb heeft er net voor gezorgd dat hij niet al te vrolijk werd en dat wij als team samen een hele brug hebben geslagen, hij heeft lekker door de bossen kunnen crossen, Ik heb hem dar ontspannen doorheen kunnen werken en nu zijn we weer volop in training voor ons debuut over twee weken

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:46

even ter verduidelijking de tegenstanders van deze "methode: reken ik absoluut niet tot de antikimfanclub

ik weet dat wat ik gedaan heb niet conventioneel is en zeker geen aanrader.

maar voor mij met dit paard in deze situatie gewoon wel een goede oplossing was

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:50

IK vind dit echt niet kunnen..en ben blij dat jij niet mijn instructrice bent want wat ga jij mij advieseren als ik voor het eerst naar buiten wil met mijn paardje en mijn paardje is net zoals die van jouw????

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:51

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:53

shantihdior schreef:
IK vind dit echt niet kunnen..en ben blij dat jij niet mijn instructrice bent want wat ga jij mij advieseren als ik voor het eerst naar buiten wil met mijn paardje en mijn paardje is net zoals die van jouw????

Neem twee rustige paarden mee en zet er voor safety een slof aan
Is namelijk wel mijn instructrice en die van mij ploft ook en dit advies kreeg ik dus.
Je denkt toch niet dat ze tegen elke willekeurige leerling gaat zeggen gooi er een paar strepen sedalin in?
Dit was een persoonlijke beslissing, net als dat ik zelf beslissingen maak waarbij zij ws zal zeggen je bennie goed in je kop.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:57

KiWiKo schreef:
ja wildwings, ik weet nu dat hij hoe dan ook altijd aan MIJ en het begeleidende paard hangt. Als het begeleidende paard er niet bij is dan vertrouwd hij op mij. En dat is net dat stukje dat ik moest weten.

Hij was wakker, wakker genoeg om gewoon te reageren en dat is geen probleem, dat reageren... maar ik wilde net even weten dat hij genoeg vertrouwen had in mij, en dat heeft hij...........

die 5% die ik hem toegendiend heb heeft er net voor gezorgd dat hij niet al te vrolijk werd en dat wij als team samen een hele brug hebben geslagen, hij heeft lekker door de bossen kunnen crossen, Ik heb hem dar ontspannen doorheen kunnen werken en nu zijn we weer volop in training voor ons debuut over twee weken

(Waar zijn je smilies gebleven.. je laat je humeur toch niet tijdelijk verpesten door zo'n jonkie als ik? Mag ik hopen.)

In dat geval zit ik nog altijd met wat vraagjes in mijn hoofd. Want als jouw paard inderdaad (buiten) áltijd aan jou hangt/zal hangen, en er dus geen echt risico meer is dat hij als bommetje zijnde ontploft.. waarom zijn er (binnen) dan zulke problemen mee (als ik het zo hoor)? Buiten kunnen die dan toch ook nog altijd ontstaan, waardoor de situatie voor jullie tesamen en omstanders gevaarlijk kan worden? De volgende keer buiten zonder die '5%', houd jij hem dan in het gareel als hij iets interessants of 'gevaarlijks' ziet?

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:59

Sily schreef:
shantihdior schreef:

Neem twee rustige paarden mee en zet er voor safety een slof aan
Is namelijk wel mijn instructrice en die van mij ploft ook en dit advies kreeg ik dus.
Je denkt toch niet dat ze tegen elke willekeurige leerling gaat zeggen gooi er een paar strepen sedalin in?
Dit was een persoonlijke beslissing, net als dat ik zelf beslissingen maak waarbij zij ws zal zeggen je bennie goed in je kop.

Ik weet wel hoe ik met mijn paardje voor het eerst naar buiten moet.
Is niet mijn eerste keer dat ik een paardje verkeersmak maak.
Het was mijn vraag aan kim wat voor advies zij mij zou geven???

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:02

shantidior, en ik heb dus wel die vraag aan haar (kim) gesteld en bovenstaand advies gekregen, Kim is dus mijn instructrice en toen ik aan haar vroeg hoe ik in ooit veilig naar buiten zou kunnen met mijn paard kreeg ik dus van haar als advies:
Neem twee bomproof paarden mee en hang er een slof om als noodrem.

Zat niet jou advies te geven hoor

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:04

Sily schreef:
shantidior, en ik heb dus wel die vraag aan haar (kim) gesteld en bovenstaand advies gekregen, Kim is dus mijn instructrice en toen ik aan haar vroeg hoe ik in ooit veilig naar buiten zou kunnen met mijn paard kreeg ik dus van haar als advies:
Neem twee bomproof paarden mee en hang er een slof om als noodrem.

Zat niet jou advies te geven hoor

Als ze jou dat advies gaf waarom deed ze dat zelf dan niet??