Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:01

alano schreef:
QQQQ: ben jij een "hij"?

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:03

dat betekent vast een ja oeps wist ik niet....ik zag altijd een vrouw bij woody maar dat zal dan wel je vriendin/vrouw zijn

Bloompje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:33

iepsel schreef:
Jij misschien Bloompje?? Ik zeg helemaal niet dat QQQQ geen gelijk heeft, dat ze haar argumenten niet goed onderbouwd, maar wel dat ze GOED moet lezen wat een ander schrijft en er geen andere draai aan geven!!!(ik denk niet eens dat jij het stukje wat ik bedoel überhaupt HEBT gelezen!!)

Ik kan prima lezen dank u! Mede dankzij een goede bril

[quote="LETS"]Ik denk dat LDR zoals Anky het toepast niet schadelijk is, anders wordt je echt geen olympisch kampioen.

~
Dit is dus een statement waar het al fout gaat. Imo is de methode nooit in een GOEDE variant toe te passen daar ik de methode geen methode vind om meest uiteenlopende redenen. Laten we zeggen meer een "rijvaardige-Truuk" vind als rijtechnisch correct, en onderbouwd. Kort gezegd rijtechnisch correct onderbouwd is in eerste instantie een dragend paard en vooral als eerste belang een Ontspannen paard waarmee met liefde (samen)gewerkt kan en samengewerkt wordt.

Degenen die dan beweren dat wanneer de methode "juist" zou uitgevoerd worden dan wel niet door de "prof" imo ook niet eens kan doorlichten ofwel de methode dan zo goed zou zijn!
Dan zeg ik eerder laat Anky lekker Anky zijn en de co-schappen die mede verantwoordelijk zijn voor het verspreiden van deze "methode".
Het foute is ook nog eens dat het beloont word dmv het "wedstrijd-systeem" dat(hedendaags) de ronde gaat.
Er is zoveel op en aan te merken zeer zeker ook buiten LDR/Rollkur of Hyperflexie hoe je het ook wilt noemen, maar commercie is schijnbaar belangrijker. De imo klassieke-training vergt jaren, LDR in de vorm zoals ik hem zie die altijd en altijd (zeer)diep word uitgevoerd en altijd zwaar achter de loodlijn versnelt het proces door directe dwang. Het idee al dat een 10 jarig paard Grandprix loopt zegt toch al genoeg? En talent zal het dier zeker hebben maar er bestaat ook nog zoiets als ontwikkeling en ruimte.

~LDR is een truuk waar menig gochelaar de hoge pet van op heeft.~

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:55

DresslOver schreef:
whahahahaha dás een goeie adil! met wat voor mensen praat jij daarover.. allemaal penny's cker! sommige mensen ook hea.. zoals het onderschrift van iemand hier.. weet even zoo snel de naam niet.. iets van: monkey see, monkey do

Je kan ook zeggen Anky see, Anky do .

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:14

Bloompje, ik ga een heel eind met je mee hoor. Het is gisteren ook al gezegd dat de meeste mensen LRD toepassen omdat ze gehoord hebben dat het goed is en dat Anky het ook doet. Nou, ik heb betere redenen gehoord om iets met een paard te doen, laten ik het zo maar zeggen.
Wat Anky doet, moet ze zelf weten, ik maak me alleen maar zorgen over de na-apers.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 13:05

Fronton schreef:
Je kan ook zeggen Anky see, Anky do .

Helaas is het nu Wanky see, Wanky do

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:05

In de nieuwe Bit staat ook een heel interessant stuk over het opleiden/africhten van paarden bij de Spaanse Rijschool in Wenen.
Heb genoten toen ik het las en het hoort ook gewoon zo.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:16

Yenneke schreef:
In de nieuwe Bit staat ook een heel interessant stuk over het opleiden/africhten van paarden bij de Spaanse Rijschool in Wenen.
Heb genoten toen ik het las en het hoort ook gewoon zo.

In relatie tot dat stuk schreef ik ook al:
Ikzelf schreef:
Bit schreef:
het klassiek opleiden en africhten van paard EN ruiter is
economisch gezien niet haalbaar
omdat het zoveel tijd kost. De Rijschool maakt jaar in jaar uit verlies.
(de Spaanse Rijschool krijgt geen steun meer van de staat en moet het eigen inkomen verdienen).
Als het dáár al niet gaat, dan zal het in de wedstrijd(top)sport wel helemaal onmogelijk zijn.
Een dilemma...

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:21

Yenneke ik ben het helemaal met je eens , heb het stuk ook gelezen . Spaanse rijschool was altijd mijn grote voorbeeld en dat zal ook zo blijven . Neem de tijd om je paard op te leiden naar het doel wat je voor ogen hebt . En geniet ervan .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:26

Ja, Q, zag het later. Had eerst de laatste pagina van dit (ook al zo lange topic ) gelezen en toen zag ik op de vorige pagina jouw berichtje staan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:29

Maar je zou het eens aan iemand moeten vragen of ze eerst een paar jaar aan de hand zouden willen werken en als een paard bij wijze van 10 jaar is pas er op willen klimmen.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:53

Yenneke schreef:
Maar je zou het eens aan iemand moeten vragen of ze eerst een paar jaar aan de hand zouden willen werken en als een paard bij wijze van 10 jaar is pas er op willen klimmen.

Ja, dat is natuurlijk wel weer iets overtrokken....

Zoals Arthur Kottas zegt:"Neem de tijd, maar verspil geen tijd". Als je er pas bij 10 jaar op stapt, heb je welliswaar de tijd genomen, maar heb je tevens tijd verspilt.

(ik weet dat je zei "bij wijze van"!)

capsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:11

ik vindt het er niet mooi uit zien het paard wordt dan gewoon in de krul getrokken en ik geloof dat dat niet helemaal de bedoeling is van paardrijden

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:47

Ah, dus nu heb ik "slecht klassiek" gezien en trek ik daarom verkeerde conclusies? Ze is er wel Europees kampioene mee geworden....
Misschien ter verduidelijking, er werd wel tussenin de hals gestrekt maar nooit een oefening in een andere houding dan neus voor/op de loodlijn, dat bedoelde ik met een uur lang in dezelfde houding. Alle oefeningen werden in één houding erin getraind. De paarden lopen op die manier in een voor het oog mooie houding maar zeker weten of ze echt los laten in die oefening doe je niet. Dat kun je controleren door het paard in andere houdingen en tempos tijdens de oefening te vragen. Als je dat doet merk je pas hoe moeilijk dat is en als het dan lukt merk je ook dat je paard er veel losser van wordt en veel meer balans ontwikkeld en op eigen benen leert lopen.

Van Arthur Kottas heb ik trouwens ook les gehad en alhoewel ik enorm veel respect voor de man heb en zijn rijkunst, heeft zijn les weinig toegevoegd. Hij vond alles eigenlijk heel goed, wel grappig omdat dat resultaat dus bereikt was door LDR trainen.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:14

Niet nieuwsgierig hoor !!! Maar wie is "ze".

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:48

Je zult hopelijk begrijpen dat ik het niet gepast vind om dat op een openbaar forum te gaan roepen....
Ik heb er namelijk ook een heleboel goede dingen geleerd en ben haar nog altijd dankbaar voor de kansen die ik daar gekregen heb.
Het was slechts ter verduidelijking wat LDR in mijn beleving voor toegevoegde waarde heeft ten opzichte van "klassieke training".

shan

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:11

Citaat:
shan schreef:
Maar waarom Bloompje is het volgens jouw dan zo slecht: LDR
(sorry als je dit eerder in het topic al een verkeerd verteld heb, maar de eerlijkheid biedt mij te zeggen dat ik niet alles heb doorgelezen.)

?????

Bloompje schreef:
@ Shan Wellicht een tip om eerst jezelf eens zorgvuldig te laten informeren??

verklaar je nader want ik ben

Bloompje schreef:
Ik kan prima lezen dank u! Mede dankzij een goede bril

dan graag nog even antwoordt op mijn vragen.

shan schreef:
QQQQ schreef:
Daar heb ik al veel vaker antwoord op gegeven hoor !
Er zijn nog geen harde bewijzen voor, maar wel op verschillende fronten onderbouwde vermoedens. Die gaan over verschillende fysieke en psychische effecten. Aangezien de paarden ons niet kunnen vertellen wat ze er van vinden en ze van ons afhankelijk zijn, vind ik het normaal om ze het voordeel van de twijfel te geven
Citaat:

laat ik dit een diplomatiek antwoordt noemen.

Ik weet dus nog steeds niet waarom je het slecht vind.

dit geldt ook voor qqqq

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:20

En graag ook nog een reactie van de tegenstanders op de foto van Horseyfries die zij geplaatst heeft op pagina 13 ongeveer halverwege, (de piaffe foto voor alle duidelijkheid) niemand heeft hier opeens commentaar op.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:35

horseyfries schreef:
Ze is er wel Europees kampioene mee geworden....
Zoals je ondertussen wel weet, is dat voor mij geen maatstaf voor goed rijden...
horseyfries schreef:
Van Arthur Kottas heb ik trouwens ook les gehad en alhoewel ik enorm veel respect voor de man heb en zijn rijkunst, heeft zijn les weinig toegevoegd. Hij vond alles eigenlijk heel goed, wel grappig omdat dat resultaat dus bereikt was door LDR trainen.
Weet ik, heb je daar gezien (we hebben zelfs samen gegeten ) en vond je zelf ook erg netjes rijden. Wel grappig dat je bij het inrijden onder toeziend oog van Kottas geen LDR toepaste...
shan schreef:
En graag ook nog een reactie van de tegenstanders op de foto van Horseyfries die zij geplaatst heeft op pagina 13 ongeveer halverwege, (de piaffe foto voor alle duidelijkheid) niemand heeft hier opeens commentaar op.
Was dat piaffe? Lijkt me stug... Zo ja, dan heb ik daar zeker commentaar op!!

Over wat ik er slecht aan vind: Het is een extreme houding, die een paard in de natuur nooit zelf zal opzoeken. Een extreme houding, voor langere tijd achter elkaar geeft altijd fysieke problemen (probeer het zelf eens een weekje...). Er zijn onderzoeken -niet 100% waterdicht, maar dat is ook erg moeilijk met deze materie- die aangeven dat er fysieke schade ontstaat. Verder is er het ontnemen van het zicht: het paard ziet niet waar ie loopt en moet dus wel "vertrouwen" op de ruiter. Het ontneemt daarmee elk initiatief van het paard, dwingt hem tot overgave. Niet elk paard kan dat psychisch aan, misschien wel geeneen paard, alleen uit de een dit wat extremer dan de ander. Er zijn kleine onderzoeken geweest, die aanduiden dat een LDR gereden paard extra gestresst is. Ook dit is nog niet waterdicht en moet worden uitgebreid.

Dat zijn dus enkele aanwijzingen die erop duiden dat LDR wel schadelijk zou kunnen zijn, vandaar dat ik zeg: Geef het paard het voordeel van de twijfel, tot er duidelijkheid is!

Daarnaast komt nog de rijtechnische kant: Niemand heeft mij het nut van LDR voor het paard weten aan te duiden. Ik zie het nut niet van een paard in allerlei oefeningen op de voorhand te dwingen...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:59

Q, ik ben nog steeds heel nieuwsgierig welke onderzoeken dan, al is het niet 100% zeker, aangeven dat er fysieke schade optreedt?

Waarom moet een paard toch altijd als een mens benaderd worden. Een paard heeft een hele andere psyche en gaat daardoor heel anders om met zaken als vertrouwen en initiatief. Vandaar dat ik ook heel erg geïnteresseerd ben in welke onderzoeken aanduiden dat een paard er psychische schade van kan oplopen.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:12

Een paard gaat helemaal niet anders om met vertrouwen als de mens.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:14

QQQQ schreef:
Dat zijn dus enkele aanwijzingen die erop duiden dat LDR wel schadelijk zou kunnen zijn, vandaar dat ik zeg: Geef het paard het voordeel van de twijfel, tot er duidelijkheid is!

er is nog nooit naar de mening van een paard gevraagd, ook niet een paard dat op de klassieke manier gereden wordt.

QQQQ schreef:
Verder is er het ontnemen van het zicht: het paard ziet niet waar ie loopt en moet dus wel "vertrouwen" op de ruiter.

Ik laat kinderen in de les ook wel eens een paar rondjes met hun ogen dicht rijden, op dat moment zijn zij overgeleverd aan het paard, ik heb nog nooit een kind meegemaakt dat daar een trauma aan over gehouden heeft.
[quote]
[quote]Over wat ik er slecht aan vind: Het is een extreme houding, die een paard in de natuur nooit zelf zal opzoeken. Een extreme houding, voor langere tijd achter elkaar geeft altijd fysieke problemen (probeer het zelf eens een weekje...)[quote]

Maar dat is denk ik juist het grote misverstand: die paarden lopen (als het systeem imo juist wordt toegepast) niet urenlang in die houding, het is een kwestie van maar enkele seconden tot mischien enkele minuten, de houding wordt nl. als het goed is, in een uur wel 100 x afgewisseld. dit is juist het gymnastiseren

Was dat piaffe? Lijkt me stug... Zo ja, dan heb ik daar zeker commentaar op!!

sorry hoor al dat quoten is een gedoe, in ben nl. .... want more smilies werkt ook niet op dit moment.

Nu nog even die onderzoeken.

Wanneer is er ooit een wetenschappelijk onderzoek geweest naar paarden die op de 'klassieke manier'gereden zijn??
Nu moet er opeens allerlei onderzoek gepleegd worden naar de schadelijke effecten van het gymnastiseren van een paard. alleen om steeds maar voor het oog van de wereld (en pers, want die maken ons zo gek, met hun foto's van momentopnamen) te bewijzen dat er niets mis is met die paarden die na hun sportcarriere nog gezond mogen genieten van hun pensioen.

stress??? Ieder paard heeft wel eens stress, wij mensen hebben ook wel eens stress. bind hem een hartslagmeter om, overal te koop, en je weet hoeveel stress hij heeft. Toen mijn paard voor het eerst een zadel en een ruiter op de rug had, had hij ongetwijfeld ook stress. laten we het nu ook niet overdrijven zeg.
Als goede ruiter weet je tot hoever je kunt gaan met je paard en merk je het als hij de stress niet aankan, dan doe je gewoon een stapje terug.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:20

Karl66 schreef:
Q, ik ben nog steeds heel nieuwsgierig welke onderzoeken dan, al is het niet 100% zeker, aangeven dat er fysieke schade optreedt?

Het bekende Weiler onderzoek was de eerste, die aangaf dat afbuiging zoals gevraagd wordt in dressuur al schade in de vorm van vergroeiing kan veroorzaken. In dit onderzoek is geen onderscheid gemaakt tussen wel/geen LDR, alleen tussen wel/niet "aan de teugel" rijden. Daarom is het niet een waterdicht bewijs, dat LDR slecht is. Wel is het volstrekt logisch, om te beredeneren dat een extreme afbuiging, zoals bij LDR (zie foto's van TS) deze schade sterk negatief kan beïnvloeden. LDR zou dan dus beduidend meer schade toe kunnen brengen dan de meer "klassieke" wijzen.
Daarnaast zou de klassieke nageeflijkheid met het loshangende hoofd (zoals ik in het vorige topic uitgebreid omschreef), naar mijn mening dit schadelijke effect helemaal niet hebben. "Klassiek" met te veel hand om aan de teugel te rijden veroorzaakt naar mijn mening de schade die Weiler heeft geconstateerd.
Karl66 schreef:
Waarom moet een paard toch altijd als een mens benaderd worden. Een paard heeft een hele andere psyche en gaat daardoor heel anders om met zaken als vertrouwen en initiatief. Vandaar dat ik ook heel erg geïnteresseerd ben in welke onderzoeken aanduiden dat een paard er psychische schade van kan oplopen.
Proefdierverzorgers worden getraint om door middel van observatie van "lichaamstaal" vast te kunnen stellen of een proefdier al dan niet gestresst is. Bij verschillende dieren uit zich dat verschillend, maar bij alle dieren (van reptiel tot knaagdier tot landbouwzoogdier) is dit door een expert objectief vast te stellen. Er is een klein vooronderzoek geweest, waarbij verschillende mensen (trainers, ruiters, leken etc) werd gevraagd om te kijken naar beelden van paarden in verschillende trainingshoudingen. Bij de verschillende beelden moest men aangeven hoe het paard over kwam. Frapant was dat uit deze tests bij iedereen (ook LDR trainers en ruiters) de LDR paarden als het meest gestresst naar voren kwamen. Dit experiment zal groot moeten worden opgezet en naar mijn mening ook worden herhaald met speciaal hiervoor opgeleide mensen, zoals proefdierdeskundigen, die met objectieve scoring aan kunnen geven wat het stressniveau van de paarden onder verschillende omstandigheden is.

Zoals ik zei, niets dat 100% zeker iets aangeeft, maar genoeg voor "gerede twijfel".

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:21

Fronton schreef:
Een paard gaat helemaal niet anders om met vertrouwen als de mens.

Een mens is van nature een roofdier, een paard prooidier. Als gevolg daarvan is er een duidelijk verschil in vertrouwen op een ranghogere binnen de kudde of groep.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:35

Karl, wat jij wilt, ik vind het allemaal best.

Q, de foto van de topicstarter geeft net weer een beeld weer van ene paard dat er vandoor ging en terug gezet werd door de ruiter. Als je aan de rem moet hangen, dan kan dat er zo uitzien.

Neemt niet weg dat er genoeg dramatische beelden voor handen zijn en dat men met een paar weekjes het hele zaakje live aan het werk kan zien op het NK.