Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:26

Elisa2 schreef:
jannicho: Lees mijn berichten en leer zou ik zeggen...;-)

Als je het over klassieke dressuur hebt dan kijk ik liever naar Anja Beran, die rijdt ze tenminste wel over de rug.

Avalanche, nee je snapt het volgens mij echt niet..en over niet verder komen dan de M hoef je je ook geen zorgen over te maken. Hiermee kom je juist in de GP. Irmaz beschrijft het mooi, het is soms ook net welke woorden je er aan geeft voordat iemand snapt wat je bedoelt.

Draagkracht trainen kan ook bij een jong paard, zeker bij degene die snel stuwen is het dan vaak handig om ze net even wat onder het tempo te laten lopen zonder het verlies van de impuls.

Tjah. Anja Berans opleiding is primair in absolute oprichting. Ze is wel iets milder. Op 90% van haar dvds zie je Manuel Jorge Oliveira haar instructie geven. Als er iemand tegewoordig vocaal anti voorwaarts neerwaarts is is hij het wel.

hier bijvoorbeeld..

https://www.youtube.com/watch?v=VnRv6mlsHA0

Laten we het er dan maar op houden dat we daar een compromis hebben. Ik vind Anja ook fijn rijden :)

Ik eindig dan nog met een kort fragment

https://www.youtube.com/watch?v=RgU5fxcmQno

De opmerkingen kan ik wel inschatten, los vast, niet actief genoeg maar ik bekijk dit 100x liever dan een GP proefje

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:49

jannico schreef:
Elisa2 schreef:
jannicho: Lees mijn berichten en leer zou ik zeggen...;-)

Als je het over klassieke dressuur hebt dan kijk ik liever naar Anja Beran, die rijdt ze tenminste wel over de rug.

Avalanche, nee je snapt het volgens mij echt niet..en over niet verder komen dan de M hoef je je ook geen zorgen over te maken. Hiermee kom je juist in de GP. Irmaz beschrijft het mooi, het is soms ook net welke woorden je er aan geeft voordat iemand snapt wat je bedoelt.

Draagkracht trainen kan ook bij een jong paard, zeker bij degene die snel stuwen is het dan vaak handig om ze net even wat onder het tempo te laten lopen zonder het verlies van de impuls.

Tjah. Anja Berans opleiding is primair in absolute oprichting. Ze is wel iets milder. Op 90% van haar dvds zie je Manuel Jorge Oliveira haar instructie geven. Als er iemand tegewoordig vocaal anti voorwaarts neerwaarts is is hij het wel.

hier bijvoorbeeld..

https://www.youtube.com/watch?v=VnRv6mlsHA0

Laten we het er dan maar op houden dat we daar een compromis hebben. Ik vind Anja ook fijn rijden :)

Ik eindig dan nog met een kort fragment

https://www.youtube.com/watch?v=RgU5fxcmQno

De opmerkingen kan ik wel inschatten, los vast, niet actief genoeg maar ik bekijk dit 100x liever dan een GP proefje

Nee. Van de tweede video word ik wederom niet enthousiast.

Je kan misschien alle losse GP onderdelen rijden, maar een hele proef aan elkaar gaat op deze manier nooit lukken. Dat zie je ook duidelijk op de filmpjes. Alles is geknipt en geplakt en bestaat uit korte, geselecteerde stukjes. Op je laatste filmpje zie je duidelijk dat het paard niet fatsoenlijke overgangen kan maken in en uit de piaffe, omdat het (jawel) aanspanning mist.

De draf mist voor een met dit opleidingsniveau echt draagkracht en afdruk. Er zijn manegepaarden die beter draven

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:56

Janneke2 schreef:
Avalanche81 schreef:
Wat jij beschrijft is het Duitse systeem.
En dat is prima, er is ook niets mis mee, het met het been naar de hand toe rijden is overigens typisch Nederlands.

Hmmm, interessant.
Ik heb vaker de boutade geschreven 'dat je in Deurne de mooiste dingen leerde in het theoroelokaal-en beneden in de bak telde slechts 'of hij het deed''.

(Dank zij Rien van der Schaft ben ik niet naar Deurne gegaan, op basis van zijn verhalen over Tjeerd Veldstra, bevestigd door een manege maatje die toch ging en na twee jaar afhaakte.)

Biomechanica stond bij mijn weten niet op het programma.
Er werd veel gepraat in termen van
'doe dit'
'... en dan moet het paard dat doen'.
(En niets over: wellicht mislukt het omdat het dier scheef is, de lengtebuiging naar links niet makkelijk genoeg is, etc.)

There comes the Monkey out the sleeve ;)

Afgeven op een instantie waar je zelf nooit deel van hebt uitgemaakt, zwart praten over een instructeur waarbij je nooit hebt gereden en enkel verhalen “van horen zeggen”.

Ik vind er wat van.

Best veel.

*zoekt Deurne lesboek “bewegingsleer” weer eens op.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:03

996981 schreef:
Janneke2 schreef:
Hmmm, interessant.
Ik heb vaker de boutade geschreven 'dat je in Deurne de mooiste dingen leerde in het theoroelokaal-en beneden in de bak telde slechts 'of hij het deed''.

(Dank zij Rien van der Schaft ben ik niet naar Deurne gegaan, op basis van zijn verhalen over Tjeerd Veldstra, bevestigd door een manege maatje die toch ging en na twee jaar afhaakte.)

Biomechanica stond bij mijn weten niet op het programma.
Er werd veel gepraat in termen van
'doe dit'
'... en dan moet het paard dat doen'.
(En niets over: wellicht mislukt het omdat het dier scheef is, de lengtebuiging naar links niet makkelijk genoeg is, etc.)

There comes the Monkey out the sleeve ;)

Afgeven op een instantie waar je zelf nooit deel van hebt uitgemaakt, zwart praten over een instructeur waarbij je nooit hebt gereden en enkel verhalen “van horen zeggen”.

Ik vind er wat van.

Best veel.

*zoekt Deurne lesboek “bewegingsleer” weer eens op.

Ach maak je niet druk, in de tijd van Tjeerd Veldstra bestond biomechanica nog niet eens :=
Overigens stond Deurne onder zijn leiding wel als goed bekend, hij bracht mensen ieder geval discipline bij.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:03

Zoals ik al zei.. liever dit dan de "aanspanning" van een gp proef..

Als dat je heilige doel en maatstaf is geweldig en veel plezier :).

Mijn visie is duidelijk anders en mijn paarden zijn daar tevreden over en gezonder onder dan voorheen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:09

irmaz schreef:
Ach maak je niet druk, in de tijd van Tjeerd Veldstra bestond biomechanica nog niet eens :=
Overigens stond Deurne onder zijn leiding wel als goed bekend, hij bracht mensen ieder geval discipline bij.

:j
Maar dat had ik al, discipline.

(En wat ik wel wilde leren was daar niet...)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 21:07

Jee, ben een dagje weg en jullie zijn alweer een aantal pagina's verder....

Wat betreft filmpjes van Philip Karl zijn leerlingen ben ik het er mee eens dat dit ook niet mijn manier van rijden zou zijn. Inderdaad prima om een paard even duidelijk te maken dat het met de neus eruit mag. Vooral bij een paard dat alleen gewend is achter de loodlijn gedwongen te worden. Maar continu zo afdwingen om de nek zo hoog en open te houden lijkt mij ook niet de oplossing.
Ik ben er ook meer voor om een paard zelf de juiste houding te laten zoeken.

Dat paarden die beleerd worden altijd op de voorhand gaan en stuwen ben ik het niet geheel mee eens. Een paard dat goed in balans gebouwd is en voldoende gespierd, zouden als ze niet over het tempo gereden worden, best in balans kunnen lopen zonder volledig op de voorhand te vallen en te stuwen.

Ik vind dat het filmpje van Charlotte en Catherine helemaal geen schokkende dingen laat zien. Het zijn twee ruiters die ik op een hele fijne manier vind rijden/trainen. Charlotte is echt een ruiter die naar de hand toe rijdt. Maar de paarden in dit filmpje geven wel even hun mening en daar moet je als ruiter denk ik wel naar luisteren. Catherine doet dat heel goed vind ik. Zonder pressie het paard proberen te overtuigen en als dat niet lukt kiest ze er niet voor om het paard onder druk te zetten of "aan te pakken", maar kiest er voor om niet de baan in te gaan en zich af te melden..

@996981 Ik zie bij de foto van Everdale op stand wel de nek als hoogste punt of je moet de knotten meerekenen. Wist niet dat het zo'n mooi gebouwd paard was <3
Als ik hem onder het zadel zie word ik er minder blij van. En dat de nek hier niet het hoogste punt is heeft mi niet met de bouw te maken.

https://youtu.be/mArQiCGeSDQ

Wat betreft aanspannen heb je helemaal gelijk in. Maar dan wel aanspannen in ontspanning. Gespannen spieren gaan verzuren en kunnen geen langdurige arbeid verrichten. En het levert sneller blessures op. Daarnaast zal er sneller artrose optreden als er continu op nek/halswervels teveel druk staat.

@ Elise Ik heb de filmpjes Anja Berans bekeken en wat jij eerder zei van een los-vaste verbinding zie ik toch bij haar terug?

Bij alle filmpjes met stang en trens denk ik sowieso: gooi dat ding eruit :D

Elisa2

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 09:50

Ja, ik vind haar verbinding ook wat te wiebelig soms maar het ging meer om het vergelijk van klassieke dressuur waar de paarden wel meer over de rug lopen.

Ik heb bij Everdale ook eerst kritisch gekeken naar de rijderij, maar zoals hij afbuigt ligt mijn inziens echt aan de bouw van zijn hals en niet aan de rijderij. Dit is een paard die van nature weinig ruimte overhoudt tussen kin en borst waardoor het beeld dus ook heel snel achter de loodlijn is. Ik zie haar ook veel moeite doen om steeds de neus er weer uit te rijden. Hij heeft weinig "nek" waarbij de derde halswervel snel het hoogste punt lijkt in oprichting.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 12:39

Ik vind het een vreselijk beeld van Everdale. Een paard dat in twee stukken loopt. Achter de loodlijn, geen verbinding over de rug en een hoog kruis. Het achterbeen treedt totaal niet onder. Naar zo'n proef kijk ik echt met kromme tenen. Ze is een hele fijne amazone, maar volgens mij moet dit paard echt beter kunnen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:41

Ik denk van niet..paard heeft van nature een hoog kruis..dat had hij als driejarige al met een wat lang achterbeen. In dit geval is het volgens mij echt de bouw van het paard. Kijk maar eens naar andere filmpjes van haar met andere paarden.

De standfoto van hem in dit topic klopt trouwens ook niet, een veel voorkomend truukje is de horizon scheef trekken zodat het paard beter gebouwd lijkt. (kijk maar horizon gaat omhoog) Hij gaat zoals ie gebouwd is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:58

manubres schreef:
Ik vind het een vreselijk beeld van Everdale. Een paard dat in twee stukken loopt. Achter de loodlijn, geen verbinding over de rug en een hoog kruis. Het achterbeen treedt totaal niet onder. Naar zo'n proef kijk ik echt met kromme tenen. Ze is een hele fijne amazone, maar volgens mij moet dit paard echt beter kunnen...

Ik ben het helemaal met je eens.
Er wordt echt van alles opgehangen aan een paard z'n bouw. Dit paard hangt qua bouw tegen perfectie aan. Als je paard z'n neus niet voor de loodlijn kan doen, kan ie volgens mij ook niet eten :+

Uiteindelijk is de keuze voor rijmethode grotendeels een kwestie van smaak. Perfectie bestaat niet en binnen de eigen methode wordt van alles goedgepraat, wat binnen een andere methode afgebrand wordt.
Ik hou bij alle methodes eigenlijk niet zo van extremen. Al dat gedoe met die hals, laat een paard gewoon eens normaal lopen :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:06

Tja als je nog niet eens standfoto's kan zien voor hoe ze werkelijk zijn...volgens mij hebben de meeste hier de hengst ook nog nooit irl gezien.

Ik lees bij een aantal juist een vrij open blik wat betreft andere methoden..maar sommige roepen nu eenmaal wat meer controverse op.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 13:13

Ik heb even gezocht naar oudere beelden van Everdale. Helaas geen filmpje gevonden van zijn verrichtingsexamen, want daar kan je het paard het meest op zijn natuurlijke aanleg beoordelen vind ik. De hengsten worden bij het KWPN altijd op een hele fijne manier voorgesteld.
Wel zag ik filmpjes met Diederik op zijn rug tijdens hengstencompetitie. Die zagen er vind ik beter uit dan onder Charlotte. Maar je ziet wel dat het een hele scherpe en voorwaartse hengst is en die vooral van voor tegen gehouden moet worden anders gaat hij teveel rennen.
Als ik de standfoto op de site van het KWPN zie dan krijg je inderdaad wel het beeld van korte nek, wat steil in het achterbeen en kort in de rug. daardoor is het denk ik moeilijker om dit paard over de rug te krijgen met een goed ondertredend achterbeen. Maar juist dit soort paarden zou je meer met halslengte moeten rijden, waardoor er meer ontspanning is over de rug en het achterbeen meer kan ondertreden.

https://youtu.be/aa3To_nvjCo

Dit filmpje kan je zien dat dit paard prima met de nek als hoogste punt kan lopen. En je ziet ook dat het een hele scherpe is die het liefst hard wil rennen...Een ruiter heeft dan de neiging om van voor te gaan vasthouden en het hoofd naar beneden te dwingen om controle te houden. Maar dat is wat mij betreft gebrek aan balans bij dit paard. En als je met een in elkaar getrokken paard zo blijft rijden gaat die balans er ook niet komen. Ik vind de combinatie van Charlotte en Everdale echt het voorbeeld van absolute oprichting. Vanuit de hand verkregen en niet vanuit de achterhand.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:25

Hier loopt hij net zo? het valt alleen wat minder op omdat hij achter nog niet echt zakt..wel grappig dat je dit erbij haalt trouwens. Ik ken deze ruiter erg goed en als er een voor vasthoudt dan is hij het wel.

Ik zeg niet dat het op lengte blijven geen werkpunt is van de combinatie, want dat blijft het bij een paard met zo'n bouw en ik zie ook stukjes waarin het beter kan. Maar ik zie ook dat ze er aan werkt.
Het schijnt inderdaad geen makkelijk dier te zijn dus dat zal ongetwijfeld ook een rol spelen.

https://www.youtube.com/watch?v=hJ1hhl89XZ8

Hier zit Carl Hester er op, als er een het zou moeten kunnen verbeteren dan is hij het..maar ook hier zie ik hetzelfde beeld.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 06-01-22 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:27

Het tweede filmpje is niet veel beter. De ruiter hangt achterover en de spanning op de handen en onderarmen is duidelijk te zien.

Elisa2 schreef:
Tja als je nog niet eens standfoto's kan zien voor hoe ze werkelijk zijn...volgens mij hebben de meeste hier de hengst ook nog nooit irl gezien.

Ik lees bij een aantal juist een vrij open blik wat betreft andere methoden..maar sommige roepen nu eenmaal wat meer controverse op.

Ik hoef geen standfoto te zien om te weten dat een paard z'n neus voor de loodlijn kan doen, dat kunnen ze gewoon allemaal namelijk :+ Nog erger, zo staan ze er gewoon de hele dag bij.

Ik vind trouwens de continue sneren naar gebrek aan "ervaring" bij anderen een beetje storend worden, het is vooral nogal een zwak argument :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:29

Nou het valt gewoon zo op dat het ergelijk wordt..zeker ook met zo'n standfoto niet in de juiste context kunnen plaatsen en dan ook nog de woorden uit het verband trekken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:31

sanne83 schreef:
Ik vind trouwens de continue sneren naar gebrek aan "ervaring" bij anderen een beetje storend worden, het is vooral nogal een zwak argument

Ik ook. In het andere topic ook. Je kan het 100x niet met elkaar eens zijn en dat kan en mag, maar sneren is niet nodig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:40

Elisa2 schreef:
Nou het valt gewoon zo op dat het ergelijk wordt..zeker ook met zo'n standfoto niet in de juiste context kunnen plaatsen en dan ook nog de woorden uit het verband trekken.

Dat is uiteraard geheel wederzijds. Naar mijn mening onderbouwt de standfoto letterlijk het tegenovergestelde van het punt wat je probeert te maken.
Als iemand jouw woorden uit het verband trekt, dan kan je het ook nog een keer uitleggen hoe je het dan wel bedoelt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 14:10

@ Elise2 Ik zie bij Carl ook dat hij letterlijk en figuurlijk zijn handen vol heeft aan Everdale. Het is blijkbaar erg moeilijk om dit paard met ontspanning, lossigheid, takt en een ondertredend achterbeen te rijden.
Toch vind ik het paard hier minder in twee delen lopen dan bij Charlotte. Maar echt een fijn beeld is het niet natuurlijk ;)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 14:31

Ik was er bij Everdale eigenlijk niet over uit wat ik daar nu precies van vond, deels was ik het met Manubres eens dat hij achter de LL kruipt maar uit wat random (gewoon filmpje ergens willekeurig gestopt en printscreen) lijkt (een deel daarvan) toch optisch bedrog. Everdale heeft een witte neus die schuin wegloopt waardoor het lijkt alsof zijn neus achter de LL zit. Dat Charlotte hem met weggedrukte rug laat lopen kan eigenlijk niet, dan zou hij niet meer zo kunnen stappen als hij doet.
Ik denk dat Elisa wel gelijk heeft dat het eng zijn van zijn hoofd-hals verbinding met zijn conformatie te maken heeft. Ik heb een dochter van hem die dit ook heeft. Ik moet nog eens goed gaan bestuderen waar het aan ligt maar het zou iets te maken kunnen hebben met de lengte van de 2e halswervel en extra ruimte tussen 2e en 3e halswervel. Bij Everdale blijft zijn nek toch veelal het hoogste punt (zie plaatjes). Diederik rijdt Everdale (naar mijn mening tenminste) uit elkaar, daardoor lijkt de achterhand lager.

Afbeelding

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 14:41

Ik kan heel wat andere stilstaande plaatjes halen uit die video, maar ik heb begrepen dat dit niet mag dus ga ik het niet doen. Maar ik heb er mijn eigen mening over. Of het de bouw is of niet...ik kan hier niet van genieten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 14:52

Elisa2 schreef:
Hier loopt hij net zo? het valt alleen wat minder op omdat hij achter nog niet echt zakt..wel grappig dat je dit erbij haalt trouwens. Ik ken deze ruiter erg goed en als er een voor vasthoudt dan is hij het wel.

Ik zeg niet dat het op lengte blijven geen werkpunt is van de combinatie, want dat blijft het bij een paard met zo'n bouw en ik zie ook stukjes waarin het beter kan. Maar ik zie ook dat ze er aan werkt.
Het schijnt inderdaad geen makkelijk dier te zijn dus dat zal ongetwijfeld ook een rol spelen.

https://www.youtube.com/watch?v=hJ1hhl89XZ8

Hier zit Carl Hester er op, als er een het zou moeten kunnen verbeteren dan is hij het..maar ook hier zie ik hetzelfde beeld.

Als ik het goed begrijp, dat rijdt Carl Hester dit paard hier, maar niet als vaste ruiter. Een paard die gewend is zo opgekropt te lopen, dat duurt echt heel veel tijd en omscholing om dat eruit te krijgen. Ook Carl Hester kan dat niet zomaar veranderen. Plus dat hij hier meer spanning aan het managen is, dan echt aan het rijden.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:42

Los wat ik er rij technisch van vind, heb ik wel respect voor het rijden van hengsten in deze situaties. En daar uit volgend een nog groter respect voor wat je kan zien bijvoorbeeld in Golega waarbij ze echt allemaal door elkaar lopen alsof het niks.

Een van mijn laatste clinics heb ik 1 van onze hengsten maar de eerste dag weer terug naar huis gebracht en een ander gehaald. Ondanks dat ie daarvoor al keer of 10 op vreemd terrein was geweest zonder problemen..

Het zijn geen monsters, maar een extra dimensie geeft de testosteron wel 8)7

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:12

ik vind Everdale eigenlijk donders knap gereden zo. Van spanning managen naar het dier laten halsstrekken.......

Doe het maar eens na.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 17:32

Avalanche81 schreef:
ik vind Everdale eigenlijk donders knap gereden zo. Van spanning managen naar het dier laten halsstrekken.......

Doe het maar eens na.

Ik zie haar niet echt naar halsstrekken rijden...
Maar absoluut knap om dit paard te managen als ik de andere filmpjes heb gezien. Maar een fijn beeld is het niet...maar dat is mijn mening.

Tsja, ik vind het sowieso knap hoe de meesten ruiters hun paarden in de GP rijden. Maar of het ook het beeld is dat je graag wil zien is een tweede. Dat Edward Total US ook met zoveel spanning door een proef kan rijden vind ik ook heel knap.