Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Zsazsa_ schreef:Aangezien grotendeels van dit topic ook gesuggereerd wordt dat de juryleden er niks van weten vraag ik me af waarom er nu toch al een aantal jaar geklaagd word maar weinig wordt ondernomen door de critici.
Ik vind ook dat de dressuur anders moet en ben daarom Instructrice geworden en begin aan de juryopleiding hiervoor. Verbeteren van de wereld begint bij jezelf. Als iedereen die de dressuur nu maar dierenbeulerij vind er aan probeert bij te dragen dat de dressuur weer voor het paard wordt en niet het paard voor de dressuur gemaakt is.
In de nieuwe Dressuur (tijdschrift) wordt nu ook al veel aandacht besteedt aan het welzijn van de paarden zoals te jong inrijden, bandages en trainingsmethoden. Allemaal dingen die positief kunnen bijdragen aan de paardenwereld.
Ik ben zelf 12 jaar internationaal groom geweest in het springen/dressuur en heb gelukkig weinig wanpraktijken mee hoeven maken. Maar wel gezien waar verbeterpunten liggen.
Ik vraag me ook af hoeveel mensen altijd bij het losrijden van Totilas hebben gekeken. Want dat ik heb ik al die jaren wel gedaan en dan kon je zien dat Totilas een hele normale beweger was tot hij echt opgepakt werd. En dat was vaak 20 min voordat hij de ring in ging. Ook de rolkür heb ik bij Gal toch met losrijden eigenlijk niet gezien. Vast wel een keer ronder ingesteld maar niet met strak getrokken teugels. Maargoed iedereen heeft een mening over dit fantastische paard, maar als je sport wil verbeteren draag daar dan zelf aan bij en dan niet door dit soort reltopics te openen.
Clasical schreef:Kelly_ann schreef:En wanneer is het nog gezond en fair? Bokt staat er vol van
Denk dat we al een heel eind zouden komen als het scala eens werkelijk als leidraad word gehanteerd
Earth schreef:Dit vind ik heel erg herkenbaar.Als je er middenin zit, zie je vaak minder dan als je er van buitenaf op kijkt. Dat is met alles zo.
Zelf heb ik op een stal rondgelopen waar wanpraktijken werden uitgevoerd. Op het moment dat ik daar was, was ik overrompelt en kon ik niks doen. Als ik van buitenaf dat had gezien, had ik er waarschijnlijk heel anders op gereageerd.
Popstra schreef:Dat is niet helemaal waar dat je er blind van word. Als ik 10 dagen op show ben in het buitenland (vooral Italie) dan zie ik ook al die 10 dagen dingen die ik zelf nooit zou willen doen. Dat ligt helemaal aan hoe gevoelig je hier voor bent. En ik show nu 9 jaar.
Kelly_ann schreef:Misschien mag een paard anno 2050 alleen nog bekeken worden in weilanden. Misschien winnen China en de Emiraten dan wel de Olympische spelen. Who knows?
Clasical schreef:Ik ben van mening dat als je het paard de keuze geeft op de weide te staan of aan het werk te gaan, toch voor de weide kiest.
Het is mi een ideaal om te denken dat het paard staat te springen om aan het werk te gaan.
Een paard is nou eenmaal geprogrammeerd als prooidier om spaarzaam met zijn energie om te gaan en voor hem is dat dressuur vanuit zijn natuur helemaal niet functioneel.
Ben daarom ook van mening dat een paard niet per definitie heel veel plezier hoeft te hebben in hetgeen hij “moet” doen.
Maar ben ook van mening dat hij er ook zeker geen spanning in mag opbouwen en dat het bewegen altijd opbouwend moet zijn.
Wij “moeten” ook werken, hebben daarbij niet elke dag evenveel zin in en hebben dan soms ook voorkeur voor de bank of een andere vorm van ontspanning.
Desondanks zijn dan jouw specifieke arbeidsvoorwaarden, werkomstandigheden en jouw relatie met je baas van belang hoe jij het werken ervaart
ikke schreef:Clasical schreef:Ik ben van mening dat als je het paard de keuze geeft op de weide te staan of aan het werk te gaan, toch voor de weide kiest.
Het is mi een ideaal om te denken dat het paard staat te springen om aan het werk te gaan.
Een paard is nou eenmaal geprogrammeerd als prooidier om spaarzaam met zijn energie om te gaan en voor hem is dat dressuur vanuit zijn natuur helemaal niet functioneel.
Ben daarom ook van mening dat een paard niet per definitie heel veel plezier hoeft te hebben in hetgeen hij “moet” doen.
Maar ben ook van mening dat hij er ook zeker geen spanning in mag opbouwen en dat het bewegen altijd opbouwend moet zijn.
Wij “moeten” ook werken, hebben daarbij niet elke dag evenveel zin in en hebben dan soms ook voorkeur voor de bank of een andere vorm van ontspanning.
Desondanks zijn dan jouw specifieke arbeidsvoorwaarden, werkomstandigheden en jouw relatie met je baas van belang hoe jij het werken ervaart
Dan wordt het tijd dat je een andere baan gaat zoeken. Je moet doen wat je leuk vindt en een gek zoeken die je daarvoor betaald. Er zijn een slordige 9 miljoen gekken die mij en mijn collega's daarvoor betalen![]()
Geldt ook voor het paard: als je de juiste toon aanslaat, zal ie het graag voor je doen.
Maar heb dan ook het lef om je paard privileges te gunnen en schei uit met dat stomme gezeik over "leiderschap", "dominantie" en " lijdende positie". Nee, geen schrijffout!
Als je dat nodig hebt, schieten je onderhandelingsskills te kort.
MCE schreef:een carrière switch maken is ook niet voor iedereen makkelijk.(quote Clasical)
ligt er maar aan hoe hoog je lat wil laten liggen, als je je financieel in de nesten hebt gewerkt zal het lastig worden, toch zijn er ook dan mogelijkheden,
de balans in je leven moet belangrijker zijn, gezondheid gaat voor lijkt me
Clasical schreef:MCE schreef:een carrière switch maken is ook niet voor iedereen makkelijk.(quote Clasical)
ligt er maar aan hoe hoog je lat wil laten liggen, als je je financieel in de nesten hebt gewerkt zal het lastig worden, toch zijn er ook dan mogelijkheden,
de balans in je leven moet belangrijker zijn, gezondheid gaat voor lijkt me
Volledig met je eens!
Maar dit is op een enkeling na, niet hoe het in de praktijk gaat
pien_2010 schreef:Ja en nee classical. Wij hielden hier de paarden met zijn tweeën op royale weilanden. Vanwege leeftijd Hercule reden we minder en minder. MAAR als we met de zadels aan kwamen voor een kalm buitenritje (dat wisten die paarden op een gegeven ogenblik ook wel dat het geen echt werken meer was), dan werd eerst de wei onder gespetterd van plezier, voordat ze in onze armen vlogen.
Paarden vinden dus afleiding ook wel leuker als altijd maar op de 2 ha staan met zijn tweeën. Een kudde, waar de jongste nu staat na overlijden van de andere, is dan weer veel leuker want een groep van 8-10 paarden geeft al veel meer röring en akkefietjes onderling en dat vindt ze leuk.
fransje23 schreef:Dan is paardensport geen Olympische discipline meer![]()
Serieus, paardensport zoals we dat voorheen kende is sterk aan het veranderen. Lees ook hier reacties dat mensen er nu anders naar zijn gaan kijken.
Er is al veel veranderd in de afgelopen 10 a 20 jaar en de verandering zet door ten gunste van dierwelzijn.
996981 schreef:Er loopt momenteel een topic “ de oude meesters” waar filmpjes worden gedeeld van de dressuur van vroeger. Ook daar zie je paarden met taktverlies die kort in de halzen zijn. Dat is dus iets van alle tijden. Logisch ook. Paardrijden is nu eenmaal hartstikke moeilijk.
Wel bijzonder hoe het menselijke brein alles van vroeger zich herinnert als beter dan het daadwerkelijk was
lichtheid schreef:996981 schreef:Er loopt momenteel een topic “ de oude meesters” waar filmpjes worden gedeeld van de dressuur van vroeger. Ook daar zie je paarden met taktverlies die kort in de halzen zijn. Dat is dus iets van alle tijden. Logisch ook. Paardrijden is nu eenmaal hartstikke moeilijk.
Wel bijzonder hoe het menselijke brein alles van vroeger zich herinnert als beter dan het daadwerkelijk was
Zo is het.
Waar we op moeten letten is dat we proberen het goed te doen en niet verkeerd en daar mankeert het nog al aan tegenwoordig.
Velen zijn bezig te proberen het verkeerd te doen.
Ik bedoel daarmee verkeerd of goed voor het paard.
Goed voor het paard is: het harmonieus ontwikkelen van het paard en zijn natuurlijke eigenschappen.
996981 schreef:Ik ken niemand die bewust verkeerd rijd? Wel veel mensen die te weinig kennis en kunde hebben om het goed te kunnen doen.
Dat vind ik mooi aan het “instructeurschap” dat je mensen handvatten kan geven het beter te doen, door ze theoretisch beter te onderleggen en te helpen met het ontwikkelen van ruitergevoel.