josien_m_ schreef:Ja, ik denk het wel. (onvrijheid)
Ja, een ouder mag zijn kind naar de tandarts sturen/begeleiden.
dat maakt nogal uit, sturen of begeleiden. Wie heeft het laatste woord in die situatie?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lielle schreef:Lielle schreef:Is er trouwens onderzoek gedaan naar 'zelfontplooiing' bij paarden, zeg maar de piramide van Maslov?
alvast wat info voor mezelf en andere geinteresseerden
https://winter2019.iaabcjournal.org/maslow-for-horses/
Simpson, H. (2004). Teach Yourself Horse.
josien_m_ schreef:Mijn vraag aan jou: zou jij je paard willen zijn? met alles wat daarbij hoort.
Gini schreef:oji schreef:Rick Gore kan altijd enorm goed een monoloog afsteken over 'ik wil' en 'ik probeer'.Hij zegt dan: The horse doesn't care about what you tried or what you wanted to do, he cares about what you actually do.
josien_m_ schreef:Maar dat staat in mijn ogen los van de vraag of we paarden als slaafjes/ vrienden/ partners/ levende verlengstukken van ons eigen ego mogen houden.
Lielle schreef:Dit inderdaad. En hoe vind je daar de nuance/gradatie in? Is tijdelijk ongemak bij een training acceptabel omdat dat op langere termijn een volledig herstel bij een blessure stimuleert?
Citaat:Als de slaven van vroeger (en nu!) een betere verzorging hadden gehad, was het dan wel oke om slaven te hebben?
pien_2010 schreef:Eerder zei je dat je dat herkende, dus daarin Ben je veranderd.
Dat is jammer want ik denk dat je daar doorveel van het wezen mens en wat we kunnen zijn,niet begrijpt en ook dieren nooit echt kunt begrijpen.
Ik heb het dus niet over beter of slechter. Maar over anders in elkaar zitten.