Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jannico schreef:Hoe Bertrand Ravoux het mij omschreef tijdens een les en dan parafraseer ik even:
The rein should be flexible/elastic. Omschrijving : als de teugel aangenomen is dan moet het contact zacht genoeg zijn om een beetje te "klapperen" als je vanaf de een tikje tegen de aangenomen teugel zou geven.
Een moeilijke omschrijving, maar beter krijg ik hem niet.
Voor de geïnteresseerde: Bertrand Ravoux komt in november weer naar Belgie (Regio Gent)
inschrijven als ruiter of toeschouwer is nog mogelijk.
XavierB schreef:jannico schreef:Hoe Bertrand Ravoux het mij omschreef tijdens een les en dan parafraseer ik even:
The rein should be flexible/elastic. Omschrijving : als de teugel aangenomen is dan moet het contact zacht genoeg zijn om een beetje te "klapperen" als je vanaf de een tikje tegen de aangenomen teugel zou geven.
Een moeilijke omschrijving, maar beter krijg ik hem niet.
Voor de geïnteresseerde: Bertrand Ravoux komt in november weer naar Belgie (Regio Gent)
inschrijven als ruiter of toeschouwer is nog mogelijk.
Hierdoor wordt mijn hand bewogen (ik ben immers woonachtig te Gent): heb je een site of waar moet ik mij tot wenden voor inschrijving?
jannico schreef:Hierdoor wordt mijn hand bewogen (ik ben immers woonachtig te Gent): heb je een site of waar moet ik mij tot wenden voor inschrijving?
Ik ook. Dus bijna een thuiswedstrijd
http://www.michielmartens-legerete.com
ariatje schreef:@ jannico
Is het een vast cursucschema dat wordt aangehouden of is het bij iedere deelnemer eigenlijk een losstaande clinic?
Askja schreef:- Kan aanleuning bestaan uit het gewicht van de teugel of minder? Ik bedoel, kan een doorhangende teugel ook fungeren als verbinding tussen paardenmond en ruiterhand, in de zin dat het paard zich ook via een (licht) doorhangende teugel bewust is van de ruiterhand, of in ieder geval een vorm van verbinding met de ruiter ervaart via die doorhangende teugel? (dit i.t.t. het stellen van 'aanleuning', aangenomen teugel tegenover 'geen aanleuning', losse doorhangende teugel)
Askja schreef:- Kan deze aanleuning ook een directe connectie hebben met de ruiterzit, m.a.w. kan de ruiter met zijn zit de voorwaartse energie, het tempo, de paslengte en de hoofd-halshouding reguleren zonder ondersteuning van de hand via een constant aangenomen teugel? Dus bijvoorbeeld afwisselen tussen meer verzameld en opgericht en voorwaarts-neerwaarts.
Askja schreef:- Kan een paard nageven zonder teugelinwerking?
Askja schreef:Nog een kleine opmerking over Philippe Karl: het valt mij op sommige foto's en beelden op dat hij de paarden erg hoog instelt, zij het dat hij dit doet met heel weinig teugelinwerking. Wat is biomechanisch gezien de functie van dit hoge instellen?
Simpelman schreef:Die instelling werkt uitsluitend wanneer het paard nageeft op de weerstand die de hand biedt.
Nageeflijkheid vindt zijn oorsprong in de rug.
Nageven wil zeggen dat een paard zich los laat in de rug en daarmee in het verdere lichaam.
Een paard dat alleen nageeft in kaken en nek gaat achter de teugel.
Simpelman schreef:Philip Karl stelt zijn paarden relatief hoog en voor de loodlijn in omdat hij wil dat de schoft omhoog komt en naar voren geplaatst wordt.
Alle met een omhoog gebrachte en uitgewaaierde schoft kan een paard zich oprichten vanuit de voorwaartse drang.
PHilippe Karl schreef:" La demi-parade, associant des « mains basses actives » à une assiette et des jambes qui poussent, s’avère donc inutile… et même néfaste (aides contradictoires émoussant leurs valeurs respectives). Il convient de lui préférer le demi-arrêt (La Guérinière, Baucher, L’Hotte etc.) : intervention de la main seule, vers le haut, destinée à reporter la masse vers les hanches par relèvement de la base de l’encolure. Le cavalier reportera son buste vers l’arrière, en fonction de l’objectif recherché."
XavierB schreef:Kijk er zijn maar twee mogelijkheden zonder in de absolute absurditeit te vallen:
1 Of er is een blijvende druk (hard of zwak) in de mond van het paard (of die komt vanuit het strekkende paard op een begrenzend bit of van een trekkende hand op de mond, maakt niet uit), waardoor de teugels steeds gestrekt zijn.
-> Jij stelt steeds dat de gestrekte teugel er altijd moet zijn (indien je dit punt verlaat, dan zijn we er eh. Nogmaals dan verlaat je de FN stelling, maar zoals je al zei 'Simpelman doet geen FN', en zoals ik bij aanvang stelde, ik evalueer het concept aanleuning zoals gesteld door de FN en courant in de hedendaagse dressuur (en vaak andere takken)). Maar als je wel strekking behoudt op je teugel, dan behoudt je een permanente druk (en zolang je geen paard bent, kan je niet met de ervaring van een paard spreken, dus dat 'handjes houden' is gewoon zelf legitimerend taalgebruik. Studies die de correlatie tussen druk en gedragsproblemen aantonen, lijken mij meer de realiteit weer te geven (maar ik heb ook al begrepen dat wetenschap volgens sommigen klaarblijkelijk ook niets meer bewijst: sorry, dat is gewoon fundamentalisme).
2. of er is geen blijvende druk in de mond (er kunnen wel, idealiter zo licht mogelijke, signalen met het bit worden gegeven, maar die verdwijnen bij de gevraagde reactie. Het paard volgt het bit, maar behoeft hier geen continue druk op), bij geen druk kunnen de teugels onmogelijk ten alle tijden gestrekt en aangespannen zijn.
-> Jij stelt dat er geen 'weerstand' is of geen blijvende 'druk' is, maar wat met die gestrekte teugels dan?
Het is optie 1 of optie 2, beide kunnen in de fysische realiteit waarin wij leven niet samengaan. Beken nu eens kleur: of je rijdt met gestrekte teugels en er is een permanente druk of die gestrekte teugels zijn op zich niet nodig. Je kan jezelf natuurlijk blijven wijsmaken dat je met gestrekte teugels rijdt zonder een permanente druk in de paardenmond te plaatsen en ervan uitgaan dat mini elfjes je teugels op spanning houden. Nu als je dit stelt, dan geef ik je het adres van een instelling in Gent met een historische bekendheid om dergelijke problemen te verhelpen.