Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:22

Yvank_ schreef:
Charlotte Dujardin rijdt volgens de FEI regels en jij KNHS. Wat betekend dat ze je het dus gewoon verbieden en je mogen verzoeken het terrein onmiddel te verlaten.

Precies, je mag bij het losrijden ook geen hulpmiddelen als slofgebruiken of een ander je paard laten losrijden. Wat is er zo moeilijk aan, om je aan het wedstrijdreglement te houden?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 06:46

Er zijn toch ook weet ik hoeveel mensen die voor ze de ring in gaan hun beschermers af doen? Of hun extra zweep weg leggen. En volgens mij mag je zelfs met een martingaal losrijden maar niet starten. Dus wat is dan het verschil?

Lielle

Re: Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:03

dat laatste staat allemaal in het reglement als toegestaan met losrijden. Een slof dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:52

Electra63 schreef:
Yvank_ schreef:
Charlotte Dujardin rijdt volgens de FEI regels en jij KNHS. Wat betekend dat ze je het dus gewoon verbieden en je mogen verzoeken het terrein onmiddel te verlaten.

Precies, je mag bij het losrijden ook geen hulpmiddelen als slofgebruiken of een ander je paard laten losrijden. Wat is er zo moeilijk aan, om je aan het wedstrijdreglement te houden?

Principe kwestie, en het is maar goed dat niet iedereen pragmatisch is en zich altijd even makkelijk bij een reglement neerlegt.
We hebben in het algemeen in de wereld mensen nodig die principes hebben die tegen het gevestigde ingaan, Daarmee kom je tot verandering en vaak tot vooruitgang.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:19

Als je iets wil veranderen, doe je dat volgens eerlijke wegen, bijvoorbeeld door met velen bitloos op wedstrijd te gaan en daar heel goed te rijden, niet met enkelen, maar met duizenden. Je verenigen en met goede resultaten en argumenten te komen. Niet stiekem een hoofdstel wisselen, voordat je de ring in gaat. Dat noem ik geen principes, maar oneerlijk en onsportief.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:20

Ach in de tijd dat vrouwen nog niet mochten stemmen is er vast ook wel eens in broek en met opplaksnor stiekem toch gegaan :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:13

Electra63 schreef:
Als je iets wil veranderen, doe je dat volgens eerlijke wegen, bijvoorbeeld door met velen bitloos op wedstrijd te gaan en daar heel goed te rijden, niet met enkelen, maar met duizenden. Je verenigen en met goede resultaten en argumenten te komen. Niet stiekem een hoofdstel wisselen, voordat je de ring in gaat. Dat noem ik geen principes, maar oneerlijk en onsportief.

Wat is daar oneerlijk aan? En er is altijd nog dat verhaal met dat ene schaap over een dam.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:22

Met sporten volg je de vastgestelde reglementen. Zwemmers mogen geen flippers gebruiken, voetballers mogen hun handen niet gebruiken, volleyballers mogen geen racket of stick gebruiken enz. Als sporters zich niet aan de regels houden is dat onsportief en oneerlijk. Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:35

Maar er staat nergens dat je niet bitloos mag losrijden. Het is immers in de lagere klassen wel toegestaan. Er zijn ook mensen die pas vlak voor ze de ring in gaan hun verplichte spoor om doen. Of die zo kort hebben dat het eigenlijk geen spoor meer is maar meer een versiering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:36

Spoor is niet verplicht.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:44

Electra63 schreef:

Onsportief impliceert dat anderen er nadeel aan ondervinden. Welk nadeel ondervinden mensen ervan als iemand inrijdt zonder bit?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:08

1) spoor is niet verplicht
2) dummy sporen zijn toegestaan
3) omdat er expliciet in het reglement staat dat je alleen mag gebruiken wat er in de proef is toegestaan, plus enkele uitzonderingen:

Citaat:
Tijdens het losrijden - ongeacht of dit op het daartoe aangewezen terreingedeelte plaatsvindt of elders - mogen geen andere bitten, hulpmiddelen en/of voorzieningen worden gebruikt dan die, welke tijdens
de proef zijn toegestaan*.
* Op het losrijterrein en op andere trainingsplaatsen van het wedstrijdterrein zijn wel toegestaan:
- glijdende martingaal, Thiedemann-teugel alleen echter in combinatie met een trenshoofdstel,
- springschoenen, bandages, peesbeschermers, strijklappen, e.d., om veiligheidsredenen mag gebruik gemaakt worden van een (beugel) riem om de hals van het paard,
- enkelvoudige bijzetteugels, vastgemaakt aan het bit en het zadel, alleen tijdens het longeren op het oefenterrein en slechts dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een enkele longe. De bijzetteugels dienen te zijn bevestigd aan het bit van een trenshoofdstel en aan het zadel.
Het longeren met gebruikmaking van welke andere hulpteugel of voorziening dan ook is niet toegestaan.
- een rijzweep. (indien een rijzweep of lange zweep gebruikt wordt door hulp vanaf de grond bij bijvoorbeeld de piaffe, is dit uitsluitend toegestaan voor deelname vanaf de Midden Tour)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:09

Het heeft bij mij niets met een statement te maken trouwens. Puur om het feit dat mijn paard het gewoon niet fijn vind om met bit gereden te worden en ik toch graag een m proef wil starten . Ik snap dat er regels zijn en deze gevolgd moeten worden maar ik zie hier in de kring vaak zat dingen gebeuren die volgens het regelement niet mogen, dus kan het altijd proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:16

Dan vind je het vast ook geen.probleem als een.oplettende official je diskwalificeert.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:20

Het gaat niet om het nadeel of voordeel; als je een sport beoefend, houdt je dan aan de regels, ga niet stiekem de regels omzeilen. Als je dat niet begrijpt, dan houdt de discussie op.

Voorlopig zijn er nog niet veel dressuurruiters die bitloos starten. Wij hebben de aparte rubrieken er uit gegooid, amper animo voor. Soms hadden we 1 start bitloos; tegenover 60-100 starts (in- of outdoor) met bit. Ik hoor en zie dat dit over het algemeen bij veel verenigingen zo gaat. Zolang de ruiters niet massaal bitloos starten in de lage rubrieken en niet met velen hoge punten rijden, zal er niet veel veranderen. Wil je regels veranderen, dan moet je draagvlak creeeren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:19

Snap je dan niet dat het hoog tijd wordt om de regels aan te passen? Dat draagvlak is nog niet zo groot maar als je de discussie blijft dood slaan komt die er ook niet. Dat er weinig zijn die zo starten wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Misschien is er wel een hele groep die wel wil maar niet echt het idee heeft dat het serieus wordt genomen. Of is de knhs er alleen maar voor de massa? Want ik heb altijd begrepen dat ze er voor alle ruiters zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:34

Waarom is het hoog tijd. Bitloos heeft best een kans gekregen, maar de kans niet gegrepen omdat er kennelijk heel weinig animo was om bitloos te starten. Je kan als grote organisatie die beleid voor wedstrijdsport moet bepalen nou eenmaal niet op de enkele sturen.
Verandering is best mogelijk. Kijk naar SGW, wat enorm in populariteit groeit. Daar hebben ze de B zonder dressuur mogelijk gemaakt om meer instroom en beginnende SGW'ers een kans te geven.
Dus als je wat wilt, mobiliseer je, zorg voor aantallen en aansprekende resultaten die het inderdaad hoog tijd maken als je het zo belangrijk vindt. Zo niet, dan is het kennelijk ook niet zo hoog tijd en belangrijk.

Overigens kan ik me er helemaal niets bij voorstellen dat Charlotte Dujardin op het inrijterrein van optoming wisselt. Ze zal thuis gerust regelmatig op een trens rijden, altijd fijn om in de wedstrijd iets extraas te hebben, maar die gaat echt niet losrijden op trens en dan vlak voor de proef wisselen. Daar wordt denk ik ook geen paard beter van, ook niet van bitloos losrijden naar met bit in proef. Maak je lekker het de ring in gaan nog spannender en anders dan normaal voor zo'n dier.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:41

Precies Oji... de bitloze ruiters moeten fanatiek gaan starten en als er een paar duizend de L2 hebben uitgereden, dan lobbyen.

Ik heb Charlotte een paar x gezien live en ik kijk altijd even bij de losrij-bak, Valegro had die keren gewoon S&T in.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:05

ik heb daar wat op zitten zoeken, ik heb nergens gelezen dat ze op trens losrijdt en dan wisselt voor ze de ring ingaat. Losrijdfoto's laten ook gewoon s&t zien. Het enige wat ik gevonden heb is dat ze hem traint op trens en voor de proef s&t erin hangt. Maar dat kan dus de vijf minuten ervoor of een week ervoor zijn. En als er in het Engels iets staat als 'she changes to adouble pride for the test' is dat wel iets anders dan 'she changes to adouble pride for the test'.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 22:24

Nogmaals, er word nergens geregistreerd dat je bitloos start.
Hoe weten ze dan dat er wel of niet veel mogen doorstromen?
Enige is dat iedereen een mail gaat sturen dat ze M mogen starten.
Is toch eigenlijk te belachelijk voor woorden!

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:29

Zoals ik eerder hier meldde had ik een clinic gewonnen bij stal Westfrisia gewonnen van/met de bondscoach Paralympiërs Joyce Heuitink. Het was een fijne les en ik kreeg geen (negatief) commentaar op mijn bitloze optoming. Gewoon hetzelfde als met bit :j en zo vind ik het prettig. Met of zonder bit moet eigenlijk geen verschil zijn.
Hieronder de foto's :D . We zijn sinds eind maart L2 geklasseerd en gaan 12 april onze eerste wedstrijd starten.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1108704079146922.1073741906.100000220218611&type=1&l=b5a486c007

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:41

TamaraFloor schreef:
Nogmaals, er word nergens geregistreerd dat je bitloos start.
Hoe weten ze dan dat er wel of niet veel mogen doorstromen?
Enige is dat iedereen een mail gaat sturen dat ze M mogen starten.
Is toch eigenlijk te belachelijk voor woorden!

Er wordt ook nergens geregistreerd of je in de B en L een zweep bij je hebt, of je sporen draagt etc. Als je aan de harnachement eisen die bij een klasse hoort voldoet, is het prima, staat daar niets over op je protocol. Als je er niet aan voldoet, wordt je gediskwalificeerd. Simple as that. Net zoals degene die roepen dat het de jury niet opvalt dat je bitloos start. Het wordt gewoon niet vermeld omdat het niet relevant is voor een jury in de B of L.
In de M mag je ook niet meer met zweep starten. Is dat net zo belachelijk? Dat je niet mag doorstromen als het jou niet lukt om je paard fatsoenlijk aan het been te krijgen voor de M? M worden meer/andere eisen gesteld. 1 ervan is dat je met bit dient te rijden. KNHS kan nou eenmaal niet achter elke eenling (en uit de startcijfers blijkt gewoon dat het eenlingen zijn in de wedstrijden) aan de regels veranderen.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:57

Er zou een evaluatie komen naar het aantal bitloze starters. Als je dat nergens vastlegd heb je weinig te evalueren. Het wel of niet rijden met een zweep is al besloten. In die keuze ben je vrij, in het wel of niet starten met een bit heb je die keuze na de L niet.
Daarom is het vastleggen door de juryleden belangrijk. En de stelling die ik regelmatig lees dat bitloze rijders zich moeten bewijzen door hoge punten te rijden vind ik niet logisch. Mensen die met bit rijden rijden ook niet alleen maar toppunten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:13

De zweep is net zo besloten als het bit t/m L heb je de keuze daarna niet meer.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:15

vind het maar een rare regel....