Adelinde Cornelissen met Aqiedo gefilmd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:44

Electra63 schreef:
Jasmijn nodigde juist ruiters uit, die in hun achtertuin fijn rijden en juist niet aan wedstrijden deelnemen. Volgens sommigen zijn die er genoeg.

:j

Maar Lorraine mag ook komen hoor :)

Jennyj01 schreef:
En het malle idee dat je verplicht bent je kennis en kunde te delen is al helemaal een giller. Voor sommige mensen is en blijft het hobby, liefhebberij en lifestyle. Geen aangenomen werk.

Mijn ervaring is juist dat mensen die echt passie hebben voor hun vak, juist graag hun kennis en kunde willen delen met mensen met dezelfde passie. Het spreekwoord luidt niet voor niets 'waar het hart van vol is loopt de mond van over'. Kijk als je een beetje aan het freewheelen bent en het eigenlijk nergens naar lijkt, dan snap ik dat je geen behoefte hebt aan pottenkijkers. Maar als jij in het bos je paard een serie wissels kan laten springen waar Adelinde nog een puntje aan kan zuigen, dan ben je niet meer zomaar een beetje aan het freewheelen. Dan ben je ergens gericht naar toe aan het werken. Dan heb je passie voor dressuur. Als je zo goed bent dat je in je achtertuin of in het bos beter rijdt dan de hele internationale dressuur top, dan kun je zoveel toegevoegde waarde hebben voor heel paardrijdend Nederland dat je eigenlijk je eigen behoefte aan anonimiteit een beetje opzij zou moeten schuiven om een groter belang te dienen. Groter dan dat van jezelf; bijvoorbeeld het welzijn van paarden in de dressuur. Goed voorbeeld doen namelijk altijd volgen.

Dus kom maar op met namen! Mijn inbox stroomt nog niet over.... En ik maak geen grap; voor de echt goede anonieme ruiter/africhter creëer ik met alle liefde een podium.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:08

Blijkbaar vind men jou plan toch niet zo interessant.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:14

Jennyj01 schreef:

Ik weet niet zo goed hoe ik deze op moet pakken. ..
maar ik denk niet dat het gebrek aan interesse is. Maar je moet ook maar durven om op het podium te klimmen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:19

Jennyj01 schreef:

Wat een hatelijķe reactie........

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:21

Hatelijke reactie? Gewoon een conclusie.

Ayasha
Blogger

Re: Adelinde Cornelissen met Aqiedo gefilmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:24

Denk eerder dat het simpelweg wel mee valt met die bosruiters waar Adelinde nog wat van kan leren. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:26

Ayasha schreef:
Denk eerder dat het simpelweg wel mee valt met die bosruiters waar Adelinde nog wat van kan leren. :)

Je bent me voor :D , dat was ook mijn conclusie ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:31

't is ook maar net of iemand op de hoogte is van het evenement. Had er ook nog niks van meegekregen. Lijkt me ook overbodig om sneren naar welke groep dan ook te geven.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:38

Electra63 schreef:
Ayasha schreef:

Je bent me voor :D , dat was ook mijn conclusie ;)

Geloof niet dat dat het doel was.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:40

Jennyj01 schreef:

Ik dacht eerst dat het laagdrempelig was, maar je moet in die achtertuin beter kunnen rijden dan de Internationale top. Voor mij zijn er ook goede voorbeelden van mensen in de lagere nivo's. Waar de meeste van ons toe behoren. Mensen met happy athleets die in harmonie in hun achtertuin rijden. En daar hoort in mijn ogen Adeline niet toe. Ik vind haar rijderij gewoon niet vriendelijk. Ga eens investeren in een stukje bewustwording. Hoe herken je een paard wat losgelaten nagevelijk loopt? Hoe herken je gebroken diagonelen? Hoe zie je dat een paard geknikt is op de derde halswervel? Waarom is het zo belangrijk waarom een paard op of voor de loodlijn loopt? Verwerk je dit soort informatie op dagen zoals de masterclass, dan werk ie aan een stukje bewustwording. En niet hoe goed iemand wissels springt in het bos.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:53

@Jasmijn, excuses. Heb je post helemaal verkeerd begrepen :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 07:03

damian23 schreef:
Jennyj01 schreef:

Ik dacht eerst dat het laagdrempelig was, maar je moet in die achtertuin beter kunnen rijden dan de Internationale top. Voor mij zijn er ook goede voorbeelden van mensen in de lagere nivo's. Waar de meeste van ons toe behoren. Mensen met happy athleets die in harmonie in hun achtertuin rijden. En daar hoort in mijn ogen Adeline niet toe. Ik vind haar rijderij gewoon niet vriendelijk. Ga eens investeren in een stukje bewustwording. Hoe herken je een paard wat losgelaten nagevelijk loopt? Hoe herken je gebroken diagonelen? Hoe zie je dat een paard geknikt is op de derde halswervel? Waarom is het zo belangrijk waarom een paard op of voor de loodlijn loopt? Verwerk je dit soort informatie op dagen zoals de masterclass, dan werk ie aan een stukje bewustwording. En niet hoe goed iemand wissels springt in het bos.

Dit vind ik nou een goeie voor een volgende Masterclass!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 07:40

Jennyj01 schreef:

Ja,...omdat men dikwijls toch door de mand valt.

Tuurlijk zijn er ruiters die nog meer talent en nog meer rijkunstig gevoel hebben dan de top.(talent is meestal zeldzaam he,...daar zullen we het over eens zijn)

Alleen mensen met talent worden meestal opgemerkt door andere. ook als zij niet op een wedstrijdterrein in de buurt komen.
En komen dan via via toch in de spotelite terecht. (al is het maar als trainer/opleider/etc)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:03

Het ging helemaal niet om meer talent of om de top eens te laten zien hoe het moet. Dat verhaal is helemaal uit het verband getrokken door mensen die niet goed kunnen lezen in dit topic. Het punt was dat heel bokt voor achterlijk werd versleten en alleen de top weet hoe het moet. Terwijl hier echt wel wat mensen zitten die weten waar het over gaat.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:09

Bah Jennyj01 wat kan jij flauw reageren zeg! Jasmijn gaat juist heel enthousiast op jou in en dan reageer jij zo..

Super leuk initiatief Jasmijn! Ik heb kaartjes voor zaterdag en ik heb er super veel zin in!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:21

Ik vind het ook een prachtig initiatief, maar denk dat je een groep aanboort die bewust buiten de schijnwerpers blijft. De ruiters die geen wedstrijden rijden, maar wel een leuk paard hebben en leuk kunnen sturen, die rijden geen wedstrijden met een reden... Waarom zouden ze dan met zo'n initiatief wél naar voren willen stappen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:34

Het lijkt er op dat er voornamelijk in prestaties gedacht wordt.
Klassieke Dressuur is een Academische kunst.
Goed paardrijden is als de liefde bedrijven met degeen waarvan je houdt, daar heb je geen publiek bij nodig.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:05

damian23 schreef:
Jennyj01 schreef:

Inderdaad Jenny01 en daarom is het thema van de Masterclass zaterdag 'terug naar de basis' :) Het thema van vorig jaar was: 'hoe haal je het beste uit jezelf en je paard binnen de mogelijkheden die je hebt.'

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:17

Jennyj01 schreef:
Het punt was dat heel bokt voor achterlijk werd versleten en alleen de top weet hoe het moet. Terwijl hier echt wel wat mensen zitten die weten waar het over gaat.

Dat wordt in dit topic helemaal niet gezegd.

Natuurlijk zijn er mensen op bokt die heel goed weten waar ze over praten.

Alleen op een forum is niet te onderscheiden wie dat zijn.

Hoe kom je er achter dat iemand thuis zijn paard tot de hoogste graad heeft opgeleid en dan ook nog op de juiste manier? Door te gaan kijken lijkt mij.

Want zelfs de Spaanse rijschool is daar open over. Ook daar gaat het niet om prestaties maar om het opleiden van het paard.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:42

NatasjavE schreef:
Jennyj01 schreef:
Het punt was dat heel bokt voor achterlijk werd versleten en alleen de top weet hoe het moet. Terwijl hier echt wel wat mensen zitten die weten waar het over gaat.

Dat wordt in dit topic helemaal niet gezegd.

Natuurlijk zijn er mensen op bokt die heel goed weten waar ze over praten.

Alleen op een forum is niet te onderscheiden wie dat zijn.

Hoe kom je er achter dat iemand thuis zijn paard tot de hoogste graad heeft opgeleid en dan ook nog op de juiste manier? Door te gaan kijken lijkt mij.

Want zelfs de Spaanse rijschool is daar open over. Ook daar gaat het niet om prestaties maar om het opleiden van het paard.

Ik kan je vertellen dat mijn dressuur prestaties heel erg magertjes zijn, veel verder dan aandacht geven aan of mijn paard gezond beweegt en draagt komt dat niet.
Maar toch kan ik zien dat deze rijstijl niet vriendelijk is. Ik verwacht van de top een zekere voorbeeldfunctie, kan dan ook werkelijk niet begrijpen dat zulke dingen niet duidelijk in de punten doorklinken.

Vind het echt een onzin discussie geworden, mag je alleen nog maar ergens wat van vinden als je het zelf erg goed onder de knie hebt? Dan wordt het erg stil op de wereld.
Ik vind dit soort dingen in de sport erg jammer, het maakt dat ik minder plezier beleef aan het kijken naar de kunde van anderen.
Een mooie dressuur proef waar echt die harmonie bereikt wordt is echt mooi om haar te kijken, daar kan ik van genieten. Maar het grootste deel wat ik van haar heb gezien vind ik gewoon echt niet mooi, het oogt niet fijn, niet licht en zacht.
Ik kom niet voor een krachtsport, om het wat grover te zeggen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:53

Rindin schreef:
Ik vind het ook een prachtig initiatief, maar denk dat je een groep aanboort die bewust buiten de schijnwerpers blijft. De ruiters die geen wedstrijden rijden, maar wel een leuk paard hebben en leuk kunnen sturen, die rijden geen wedstrijden met een reden... Waarom zouden ze dan met zo'n initiatief wél naar voren willen stappen?

Ik denk ook door ze de charmeren voor een initiatief om het roer in de dressuursport om te gooien. Ik merk om mij heen dat steeds meer mensen bewust worden van hoe het nu gaat in de sport niet fijn is. Die mensen gaan op zoek naar andere manieren.

En als je het goed brengt (terug naar de basis, herkennen van een happy atheet, hoe krijg je die happy athleet etc.) dat je daar een hele andere groep aanspreekt, maar je kan hier ook een stukje bewustwording creëren bij andere groepen. Het wordt allemaal maar normaal gevonden om je paard in een houding te trekken. Mensen (en juryleden zijn ook maar mensen) herkennen gewoon niet als een paard in een geforceerde houding loopt. Ik denk dat dit komt omdat sommige in de top dit laten zien. Dan denken de meeste mensen dat je zo hoort te rijden. Tijdje terug was ik op een clinic proefgericht rijden. Met tranen in mijn ogen, want schijnbaar is het op dat nivo heel normaal dat je je paard aan de voorkant in elkaar trekt (achterover gaan zitten en hangen in de teugels), en vervolgens de sporen erin om het paard passage te laten lopen. En dan roept er nog iemand in de bak "goed zo, even meer", terwijl dat paard aan het schoppen was naar de benen van de ruiter en heftig met zijn staart aan het zwiepen was. Het kan ook op een andere manier en als er bij een master class daar nu eens aandacht aan geschonken wordt. Het is ook maar net welke opdracht je als organisatie aan een clinicgever meegeeft. En ik weet zeker dat Rien van der Schaft hierover mooie dingen kan vertellen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:55

Je mag best ergens iets van vinden als jezelf niet op dat nivo rijdt. Heb ik ook gedaan. Ik heb aan het begin van het topic ook gezegd dat ik wat in dit filmpje getoond wordt net prettig vind om naar te kijken.

Maar om nou te beweren dat er niets deugd aan Adelinde gaat mij te ver.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:27

Ik heb trouwens Adelinde zien losrijden tijdens de Hengstenkeuring en ik vond het bijzonder mooi om te zien hoe ontspannen en rustig zij op haar paard zat. Ik kan je vertellen dat haar paard de omgeving ontzettend spannend vond en ik had er echt niet graag op willen zitten. Adelinde was alleen bezig om de ontspanning en focus bij haar te krijgen. Ze bleef heel rustig en gaf minimale hulpen. Niks geen getrek of geforceerd rijden. En ja, tijdens zo'n Hengstenkeuring moet je het een en het ander laten zien, terwijl het misschien op dat moment niet het meest ideale moment is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:21

Iemand als David de Wispelaere bijvoorbeeld, a sight for sore eyes ….. die man rijdt zo geweldig mooi en vriendelijk. Kan echt een leuk potje sturen, hem zie ik echt 100x liever dan bijvoorbeeld Adelinde of Anky of Edward. En Heather Moffett, behalve dat ze complete transformaties (op eenvoudige wijze) bij ruiters kan bewerkstelligen rijdt ze zelf ook beeldschoon. Haar zie je echt niet op wedstrijden (helaas)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:17

Ik denk zo lang men in dit kader vraagt (zoals "jasmijn" hier doet) om "ruiters die in achtertuin of bos bétere wissels springen dan de huidige top" dat er weinig zullen reageren aangezien het dan weer een vliegen afvangerij gaat worden.
Het gaat (zou moeten gaan) om CORRECT rijden, welk verschil je ook al in de basis t/m Z kunt zien, als het goed is, en niet om éen bepaald "niveau" of in een bepaalde klasse rijden, want dát is nu juist weer wedstrijdruiterspraterij.

Verder aardig initiatief, maar een bepaalde sarcastische ondertoon (zie bovenstaande) in de vraagstelling valt me toch wel op. Dat klinkt als : Kun jij het soms béter, dan? Hoe hoog rij JIJ dan?

Terwijl de hele crux is dat het niet om hoger of beter gaat, maar om correct of niet-correct. Op welk "niveau" dan ook, dat kan ook in B, L of M.

Wijzigingen ivm. verduidelijking wat ik bedoel met hoger versus beter. Hoger is niet synoniem aan beter.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-04-15 13:46, in het totaal 2 keer bewerkt