Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:43

spatter schreef:
Kan, maar dan nog ben ik niet in staat om alle theorie die in de les vertelt wordt goed in mij op te slaan als ik ook nog bezig ben met paardrijden.
Dat moet ik thuis op mijn gemakje op de bank nog eens nalezen en me daar in verdiepen.

Verder is mijn ervaring in vele jaren dat er maar heeeeel weinig goede instructeurs zijn.
Fijn dat jij er zo één hebt!

Daar ben ik ook heel blij mee.

Ik leer dan gewoon anders dan jij. Ik heb nooit kunnen studeren, ik ben een echt praktijkmens. Ik moet voelen en doen, en dan de theorie achter het voelen en doen begrijpen maar dat leer ik alleen in de praktijk.

Bijvoorbeeld, ik doe iets, paard reageert (of het nou goed of fout is dat is in het midden) en als mijn instructeur dan op dat moment de theorie erachter kort maar krachtig uit kan leggen dan heb ik weer geleerd.

Maar uit stomweg (niet denigrerend bedoeld) een boek lezen leer ik niks.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:51

Dat kan, alleen als ik zo om mij heen kijk, hebben de meeste ruiters toch een andere benadering nodig .

Ceriadwen

Re: Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:55

Tja, als ik om mij heenkijk dan leren de meesten het beste zoals ik leer. Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft in welke kringen men zich begeeft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:57

Als het Skala zou worden afgeschaft zullen we waarschijnlijk gaan beleven dat er dan wel weer een andere methode tot vorm wordt "verheven" om krampachtig aan te moeten voldoen...

Het Skala op zich is imo het probleem niet, de mensen die het krampachtig willen uitvoeren en dus het waarom van het Skala niet begrijpen, zijn het probleem.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:20

Ik ben het met Ceriadwen eens, een boek is leuk, maar een instructeur moet het je zo aangeven dat je zelf de link tussen handeling en gevoel kunt maken.

Ik ben ook van mening dat er een groot te kort is aan instructeurs met "Jip-en-Janneke taal". Goed paardrijden hoeft namelijk helemaal niet zo moeilijk te zijn. Je wil ontspanning, hoe kun je ontspanning krijgen als je hard op zoek bent en je krampachtig vasthoud aan bepaalde systemen en hulpcombinaties.

Ik wil zo min mogelijk doen en zoveel mogelijk bereiken. Dus hoe minder hulpen ik nodig heb, des te beter toch? Ik ben niet zo van het de hele weg "babyzitten". Ik stel een vraag, paard antwoord en blijft daar tot ik wat anders vraag.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:25

Eens Princesj, ik ben ook klassiek geschoold maar ga binnenkort met mijn huidige paard weer lessen bij mijn vriendin. Zij heeft echt de gave om dingen simpel uit te leggen en vooral wat jij zegt, zo min mogelijk doen om alles uit je paard te halen. Met zoveel vriendelijkheid en ongedwongenheid. Maar hoe moeilijk is dat! Ik zou willen dat ik de helft van haar talent had. Zij heeft over bepaalde hulpen ook weer andere theoriën waardoor je bv appuyeren, travers en keertwendingen op een simpelere manier kunt rijden, zonder teveel druk met je buitenbeen (minder doen dus!). Kom maar op, dat wil ik ook!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:27

Ik denk ook dat als iemand het niet simpel uit kan leggen, diegene eigenlijk niet weet waar die over praat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:34

Ceriadwen schreef:
Maar uit stomweg (niet denigrerend bedoeld) een boek lezen leer ik niks.

Dat kan, er zijn mensen die meer leren van voordoen of videokijken, er zijn mensen die meer leren van lezen en anderen weer van doen met hulp en vaak is een combinatie ook heel prettig.

Wat we trouwens even niet uit het oog moeten verliezen is dat er feitelijk een verschil zit tussen een trainer en instructeur.
Waar een instructeur de ruiter opleid, zodat die feitelijk met elk paard zelfstandig (of met een trainer) aan de slag kan, is een trainer iemand die een specifieke wedstrijdcombinatie voorbereid of begeleid, of een paard onder zijn hoede neemt.
Deze is dus meestal vooral bezig met verbeteren van dingetjes in het paard via de ruiter (of gaat er zelf op) en deze heeft soms ook meer de neiging om soms niet altijd even correcte methodes te gebruiken om iets te bereiken dat de volgende week in de ring moet worden getoond zeg maar.

Dat het zo vaak misgaat met niet zo ervaren ruiters op jonge paarden is daar ook wel het gevolg van. De ruiter is feitelijk gewoon niet voldoende onderlegd om met een trainer te gaan werken en de trainer neemt vaak niet de tijd om de opleiding van een jong paard van zero op te pakken op de langzame manier. Vaak wordt er al meteen een uur in een bak rondgereden in een les/trainingssessie, wat alleen tot verzet kan leiden en is men vooral bezig met problemen oplossen die helemaal niet waren ontstaan als het anders was aangepakt en die vaak leiden tot verkramping, niet tot ontspanning.....

(Ik gebruik even de manlijk vorm voor het gemak, maar je kunt M/V lezen)

Ik denk ook wel dat er factoren zijn die niet aan te leren zijn, dat heb je of niet. Dit kan in je voor- of nadeel werken.

Voor de duidelijkheid voor die mij niet kennen, mijn basis ligt in de Franse school en mijn specialiteit is het goed krijgen van paarden die verreden en/of angstig zijn en vaak zelfs onregelmatig lopen, via dressuur en terreinrijden. Mijn passie ligt trouwens eigenlijk bij het springen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:37

Ik denk dat iemand die goed is zowel trainer als instructeur is. iemand die in de baan staat moet toch in staat kunnen zijn om het niveau aan te passen aan de combinatie welke die dan in de baan heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:39

Ceriadwen schreef:
Ik denk ook dat als iemand het niet simpel uit kan leggen, diegene eigenlijk niet weet waar die over praat.

Precies. Om het simpel uit te kunnen leggen moet je wel degelijk de kennis in huis hebben, maar dat wordt niet altijd begrepen.

Omgekeerd wordt moeilijke taal uiten soms klakkeloos aangenomen als kennis, terwijl het gewoon overgenomen uitdrukkingen kunnen zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:45

Ceriadwen schreef:
Ik denk dat iemand die goed is zowel trainer als instructeur is. iemand die in de baan staat moet toch in staat kunnen zijn om het niveau aan te passen aan de combinatie welke die dan in de baan heeft.

Dat kan zowel een instructeur als een trainer.
Iemand kan inderdaad ook gewoon beide in een zijn.
Maar er is een verschil in ruiter opleiden (waarbij het paard meegenomen kan worden) of combinatie begeleiden om tot bepaalde resultaten te komen, dat je wel degelijk ook in de praktijk tegenkomt.

Ik doelde meer op de uitwerking op en voordelen voor de ruiter als je een opleiding krijgt op veel verschillende paarden bij een instructeur, tegen begeleiding (die ook opleiding kán zijn) op een eigen paard.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 18-03-14 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:57

Ceriadwen schreef:
Tja, als ik om mij heenkijk dan leren de meesten het beste zoals ik leer. Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft in welke kringen men zich begeeft.

Er zijn heel verschillende manieren van leren. Goed om uit te zoeken wat voor jezelf het beste werkt. Ik ben een boeken (en video) iemand :D Ik moet het snappen, anders zie ik het nut ergens niet van in.

Wb het verschil tussen trainer en instructeur is inderdaad interessant. Als trainer kan je puur en alleen uitgaan van het paard, terwijl je als instructeur soms iets moet voorstellen wat de ruiter gaat helpen en dan (in mijn ogen) minder goed is voor het paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:58

Simpelman; voor wie en met welk doel heb je dat hele epistel geschreven? Je doet je naam geen eer aan ;) Als ik een instructeur zou hebben die zo'n heel verhaal opdraagt tijdens de les dan zou ik afhaken. je vertelt een hoop open deuren, doet denigrerend over 'de meeste bokkers' en 'de naïeve ruiter en doet allerlei ongefundeerde aannames over 'ze' en 'hun'. Je kunt je visie niet simpel vertalen en maakt alles onnodig ingewikkeld. Daar is een uitspraak voor:

'' If you can't convince them, confuse them....''

kamsel schreef:
Dat jullie een blinde waas krijgen bij de naam Anky is één ding, (hoe intelligent moest men ook weer zijn? Gevoeligheid is trouwens iets anders dan overgevoeligheid) maar dat jullie direct tempocontrolo, balans en stuur zien als vloeken in de kerk is gewoon erg jammer en niet correct.

Het skala vertelt je nl niet hoe je een taktmatig losgelassen en in aanleuning gaand paard krijgt.
Dat doet je instructeur en is paardafhankelijk. Een ieder die op een paard gaat zitten en zegt zonder balans, stuur en tempocontrole het skala voor elkaar te krijgen, die praat gewoon poep.

Precies. Gewoon poep maar dan met wollig taalgebruik en dure woorden. De 'naieve ruiter' zal zeker moeite hebben daar doorheen te prikken.

Bedankt Lante voor je uitgebreide antwoord :)

Lante schreef:
Ja en nee, ik neem de galop over door het been er rustig aan te houden en verbinding met de mond te houden. Als ik zo direct de leiding (over)neem en hierin rustig ben/blijf, dan geeft dit een paard vertrouwen en zal het daardoor stoppen met vluchten. En dan ook belonen wanneer het terug komt natuurlijk. Het is een natuurlijke, instinctieve reactie van een vluchtdier wat je alleen op kunt lossen met begrip en vertrouwen.

Maar feitelijk ben je dan wel bezig met tempocontrole. Doordat je controle krijgt over het tempo, stopt het paard met vluchten en daarna krijg je ontspanning. Dus feitelijk niks anders dan wat Anky zegt. Ontspanning is iets wat je wilt bereiken, een resultaat. Tempocontrole is het middel/de manier.

Lante schreef:
Bij een jong paard zal die aanleuning nog los-vast zijn i.v.m. balans, maar op een gegeven moment vindt het zelf zijn balans (op eigen benen laten lopen dus) en zal het losgelassen worden en de aanleuning stabiel(er) worden.

Dus ook hier ligt de focus op balans en op eigen benen laten lopen met als resultaat losgelatenheid en een mooie aanleuning. Dat is ook wat Anky zegt. :)

Lante schreef:
In een halve ophouding bijvoorbeeld gebruik je hand en been (en zit) praktisch tegelijk, en die heb je MI nodig om het paard oor te bereiden op een oefening als het verder in africhting is. In een halve ophouding bijvoorbeeld gebruik je hand en been (en zit) praktisch tegelijk, en die heb je MI nodig om het paard oor te bereiden op een oefening als het verder in africhting is. Het is een hulp die maakt dat het achterbeen verder door treedt, waardoor de oefening uitgevoerd kan worden met een meer dragend achterbeen. Daarom vind ik de omschrijving niet volledig. Het suggereert MI dat een halve ophouding onzin is, terwijl het naar mijn mening juist een belangrijke voorbereiding is voor bijna elke oefening

Maar dan heb je het over verder in de africhting. Daarnaast zeg je praktisch tegelijk. Maar is het niet logischer dat been en zithulpen elkaar heel snel opvolgen? Ik vind nog steeds hand zit en been tegelijk remmen en gasgeven tegelijk en daarmee onduidelijk en tegenstrijdig voor het paard. In een overgang kun je mi wel je been er wakend aanhouden voor als het paard ongewenst teveel terugkomt. Dan geef je been maar open je tegelijk weer even je hand. Dus voor mij blijven het dan eenduidige hulpen die zich, weliswaar heel snel, elkaar kunnen opvolgen. Ik heb ook een instructeur van de oude stempel en daarvan moest ik altijd drijven in de overgang terug. Dan ging mijn paard alleen maar in de hand hangen. Ik heb het er met hem over gehad, maar hij blijft erbij. Ik doe het nu gewoon niet en mijn overgangen gaan een stuk beter. Ik heb ook een heel heet sensibel paard die actief genoeg van zichzelf is, dus ik hoef geen achterbeen extra te activeren of zo. Ik denk dat als jij heel scherp op de timing van je hulpen zou letten dat je misschien ook wel tot die concusie komt. Niet gelijktijdig, maar elkaar snel opvolgend. En juist als je verder bent in africhting zou je paard geleerd moeten hebben niet teveel terug te kopen en constant actief te blijven waardoor je wakende been dus niet meer in hoeft te komen en je het alleen afkunt met hand en zit. Minimaliseren en nog kleiner/onzichtbaarder maken van de hulpen lijkt mij juist de bedoeling in de dressuur.

Lante schreef:
Je verdient het leiderschap door begrip te hebben voord psyche van je paard, door het vertrouwen te geven.

Volgens mij is dat pas in tweede instantie. Je kunt je nog zo (al dan niet theoretisch) verdiept hebben in de psyche van het paard; als je als mens niet in balans bent zul je nooit vertrouwen winnen van een paard. Dat laatste kun je niet echt uit een boekje leren. En ook geen respect. Je hebt beide nodig. Een paard met alleen vertrouwen zonder respect neemt een loopje met je.

Lante schreef:
Concreet voorbeeld: Als het schrikt en weg schiet zie ik bijvoorbeeld vaak dat ruiters aan de voorkant gaan trekken of zelfs boos worden, het paard grof belemmeren in zijn vlucht. Dat geeft geen vertrouwen, want het paard zag gevaar en reageert hier instinctief op. Hij doet het niet om de ruiter te pesten. Het paard leert dat de ruiter gevaarlijker is dan het gevaar waar het in de eerste instantie voor gevlucht is (onderwerping).

Maar je bent het met mij eens dat je het tempo moet controleren. Ook jij probeert een paard te stoppen in zijn vlucht gaf je eerder aan. Met welke timing, dosering en state of mind je dat moet doen, zul je als ruiter in de praktijk moeten leren; door veel vlieguren te maken en hopelijk onder begeleiding van een goede instructeur die je niet vertelt hoe het allemaal moet in het ideale geval, maar je helpt je juiste afstemming te vinden.

Lante schreef:
Hiermee wil ik niet zeggen dat ik zelf alles perfect doe;

Dat geldt ook voor mij. Ik blijf er echter bij dat de theorie helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Dat de uitvoering niet eenvoudig is heeft te maken met het vinden van de juiste afstemming, timing en dosering. Die kan per paard verschillen. En sommige ruiters zullen dat nooit helemaal vinden omdat ze daar gewoon geen aanleg voor hebben. Van nature een te grove motoriek, mentaal te labiel etc. En sommige hebben dat wel van nature. Ik hoef mijn dochter van 4 echt geen theorieboek voor te lezen. Als ik haar op een pony zet dan gaat zij zo gemakkelijk mee in de beweging van de pony. Ze heeft van zichzelf al een fijne motoriek. Of het een talent is de dop is kun je nu niet zeggen, want daar komt meer bij kijken. Wat het wel wil zeggen is dat kinderen niet gehinderd door enige kennis van de theorie toch vaak van nature heel snel in staat zijn op een juiste manier in te spelen op een paard. Zij doen het op hun gevoel. Dat hebben wij als volwassenen afgeleerd, want we willen alles rationaliseren en uitkauwen. Met kinderen ben je gedwongen om het simpel te houden. Gevoelig voor kritiek van omstanders durven we niet meer te rijden, bang om neergesabeld te worden op onze 'fouten'. Dan krijg je juist gefrustreerde ruiters of juist ruiters die maar passief mee gaan liften.

Lante schreef:
Ook raak ik best wel eens wat gefrustreerd als mijn paard steeds weg schiet in een bepaalde hoek en ik lig er ook el eens naast als ik te laat ben of het niet aan heb voelen komen. Tsjah... Niet echt fijn en met name dat gefrustreerde past niet in mijn theoretische visie; emoties moet je uit kunnen zetten als je op het paard zit. Moeilijk moeilijk moeilijk.
Als ik mezelf op film zie, dan doe ik soms ook dingen..?! Maar daar werk ik dan vervolgens wel aan, want ik weet wel hoe het zou moeten; het voelt echter niet altijd zoals het eruit ziet en andersom.

Dat heb ik ook. Dat is de praktijk. Maar als je de beleving van sommige hier lees dan mag dat er niet zijn. Maar je kunt pas aan iets gaan werken als je het onderkent en je er niet voor schaamt. Het taboe wat sommigen hierop creëren werkt dat tegen is mijn mening. Je kunt alleen leren in een omgeving waar je fouten mag maken. Daarom zul je mij ook nooit horen klagen over wat 'ze' en 'hun' allemaal fout doet te paard en welke fasen ze imo overslaan etc. Je moet iedereen zijn eigen leerproces gunnen. En ik ben ook niet verantwoordelijk voor een ander zijn leerproces. Alleen voor het mijne, en daar heb ik al mijn handen vol aan :+ :D

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:05

Lusitana schreef:
Omgekeerd wordt moeilijke taal uiten soms klakkeloos aangenomen als kennis, terwijl het gewoon overgenomen uitdrukkingen kunnen zijn.

Klopt, in dit topic lees je het ook...gewoon gekopieerde stukken tekst, dat kan iedereen :o Maar dat wil nog niet zeggen dat degene die dit zegt/schrijft ook begrijpt en weet waar die het over heeft.

Het in eigen (simpele en te begrijpen) woorden vertellen en uitleggen, daar is een hoop kennis voor nodig. Ik bezit die kennis ook niet volledig, daarom heb ik ook les. En toch als ik op mijn paard zit, dan kan ik heel goed uitleggen en vertellen wat ik doe en waarom.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 18-03-14 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:06

sanne83 schreef:
Wb het verschil tussen trainer en instructeur is inderdaad interessant. Als trainer kan je puur en alleen uitgaan van het paard, terwijl je als instructeur soms iets moet voorstellen wat de ruiter gaat helpen en dan (in mijn ogen) minder goed is voor het paard.

In principe is alles wat goed is voor de ruiter, in de zin van correct uitvoeren, goed voor het paard, uiteindelijk is de opleiding daarop gericht, maar in een eerste stadium kan een ruiter idd een paard nog wel wat tegenwerken, en daar heb je dan ook wel een bepaald soort paard voor nodig die dat kan hebben...

(Ik ben nog van de generatie waar je leerde cavaletti springen met je handen op je rug enzo :+ .)

Of had je een ander voorbeeld voor ogen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:12

Ceriadwen schreef:
Maar Spatter, hoe kan een ruiter het door jou omschreven leren als deze niet in het zadel gaat zitten maar op de bank met diens neus in een boek?

spatter schreef:
Euh, is dit nu een serieuse vraag

En dit is nu de kern..... Ik vind het een hele terechte vraag, want hier wordt een concrete vraag gesteld over het in de praktijk brengen van theorie. Dat daar geen concreet antwoord op gegeven kan worden geeft te denken....

Ceriadwen schreef:
Hoe ga je leren correct op een paard te zitten als je al zittend op de bank boeken aan het lezen bent?

Of stap je met je boek op het paard en blader naar de juiste bladzijde om te lezen wat je nu moet doen?

Hele goede vragen vind ik. Pas als je in de praktijk bezig bent kan theorie gaan leven.

spatter schreef:
Jij bent misschien het natuurtalent dat je lichaam en geest onder controle heeft en precies voelt wat het paard onder je doet, ik helaas met velen niet.

Maar door het lezen van een boek krijg je lichaam en geest niet onder controle. Daarvoor kun je dan beter naar de sportschool, de fysio of een mental coach/psycholoog iod gaan.

spatter schreef:
maar paardrijden is ook niet op een paard gaan zitten zonder te weten wat je moet doen en maar hopen dat het juiste gebeurd.

Waarom niet? Actie is reactie. Zolang je blijft analyseren op welke actie je welke reactie van het paard krijgt kun je mi een heel eind komen. Ga dan eens naar het paard kijken en wat voor signalen die afgeeft ipv je neus in het boek te proppen. Als ik een apparaat moet installeren lees ik ook nooit de gebruiksaanwijzing. Ik druk gewoon op een paar knoppen en zie wat er gebeurd. Kom ik altijd een heel eind mee. Nu snap ik best dat dat niet voor iedereen werkt. Maar paardrijden blijft grotendeels een kwestie van gevoel. Dat moet je opdoen en dat kan alleen maar in de praktijk.

Ceriadwen schreef:
Ik leer dan gewoon anders dan jij. Ik heb nooit kunnen studeren, ik ben een echt praktijkmens. Ik moet voelen en doen, en dan de theorie achter het voelen en doen begrijpen maar dat leer ik alleen in de praktijk.

Daarin ben je niet de enige hoor. Voor mij werkt dat ook zo. En ik denk voor heel veel ruiters ook. Die doen zoveel op gevoel dat ze vaak niet eens kunnen beschrijven wat ze precies doen omdat het onbewust gaat.

Zoolgangster schreef:
Het Skala op zich is imo het probleem niet, de mensen die het krampachtig willen uitvoeren en dus het waarom van het Skala niet begrijpen, zijn het probleem.

Eens.

Ceriadwen schreef:

Ook volledig mee eens :D
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 18-03-14 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:15

@ lusitana: In het ideale geval heeft de beginnende/angstige ruiter een fijn leerpaard, maar in de praktijk kom ik vaak bij mensen die gewoon een paard hebben en dat paard blijkt (meestal :D ) niet een fantastisch leerpaard te zijn.
Vertrouwen opbouwen op zo'n paard is dan een heel proces en meestal niet perse het beste/makkelijkste voor het paard zelf.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:17

jasmijn78 schreef:
Als ik een apparaat moet installeren lees ik ook nooit de gebruiksaanwijzing. Ik druk gewoon op een paar knoppen en zie wat er gebeurd.

>;)
Ik lees dus de hele gebruiksaanwijzing door :)) :))

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:20

jasmijn ik geef wel degelijk antwoord en mijn antwoorden uit zijn verband halen is niet erg netjes :n

Prima dat jij het eens bent met ceriadwen maar ik mag daar toch anders over denken.

Verder is mijn ervaring dat de gebruiksaanwijzing niet lezen lijdt tot langer klussen .

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:50

@Jasmijn: Ik zeg niet dat ik geen tempocontrole wil, natuurlijk wil ik dat; het gaat alleen wel volgens een bepaald systeem. De manier waarop je iets bereikt kan volkomen anders zijn.
Ik ben er op tegen om het skala los te laten. Ik mis bij een aantal NL ruiters onstpanning in het paard, ik zie te veel spektakel aan de voorkant en in mijn ogen niet helemaal correct (volgens het skala) uitgevoerde oefeningen. Ik zeg niet dat ik het beter kan, wel dat ik naar beter streef en ik heb baat bij het skala. Ik hoef dan niet van een Anky te horen dat rijden simpel is en je het skala los moet laten 'omdat je naar het paard moet kijken'. Voor dat laatste hoef je het skala echt niet los te laten; integendeel zou ik zeggen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:12

http://www.youtube.com/watch?v=YVIU-oW8FpE
http://www.youtube.com/watch?v=odWgHCfrWPI
http://www.youtube.com/watch?v=z71p5cnKqFk

Weet je wat ik vreemd vind? Dat ik op deze links helemaal geen reactie heb gekregen. Je kunt er nog zoveel over schrijven/praten, maar naar kundige mensen kijken en luisteren dat hoort er niet bij? Als je luistert en kijkt, kun je ontzettend veel opsteken en zal je ook zien dat op een goede manier volgens het skala werken, heel mooi kan zijn.
Wat dat betreft ben ik het eens met degene die zei dat het probleem zit in de mensen met te weinig kennis en kunde les staan te geven en dingen verkeer uitleggen/aanleren en dat ook nog op een krampachtige manier.

diaghilev5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:54

pien_2010 schreef:
Goedemorgen Simpelman. Je was al actief zo vroeg op de morgen. Duidelijk verhaal en herkenbaar. Bedankt :) .

Ochtendstond brengt goud in de mond

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:04

Lante schreef:
@Jasmijn: Ik zeg niet dat ik geen tempocontrole wil, natuurlijk wil ik dat; het gaat alleen wel volgens een bepaald systeem. De manier waarop je iets bereikt kan volkomen anders zijn.

Maar tot nu toe heb ik in jou omschrijvingen nog niet kunnen ontdekken wat dan volgens jou zo wezenlijk anders is in de manier waarop jij dat wilt bereiken dan in het artikel van Anky.

Lante schreef:
Ik mis bij een aantal NL ruiters ontspanning in het paard

Jij mist iets in het eindresultaat zeg je, dat kan, maar je kunt het zelf ook niet beter. Kunnen we dan niet concluderen dat het ontzettend moeilijk is om aan echt alle voorwaarden te voldoen?

Lante schreef:
Ik hoef dan niet van een Anky te horen dat rijden simpel is en je het skala los moet laten 'omdat je naar het paard moet kijken'. Voor dat laatste hoef je het skala echt niet los te laten; integendeel zou ik zeggen.

Dat denk ik ook niet, maar haar punt is een beetje de krampachtige/starre manier waarop het vaak geïnterpreteerd wordt. Ook bij haar visie komen de aspecten van het skala als vanzelf aan de orde. Ze streeft het tenslotte ook na om in de ring alle aspecten van het skala te kunnen tonen. En nogmaals; ik denk dat de uitvoering en uitleg in de dagelijkse praktijk simpeler en effectiever kan. (even voor alle duidelijkheid; voor mij is het skala evengoed ook een belangrijke leidraad, ik vind het geen waardeloos gegeven)

Als er kinderen zijn die beter kunnen rijden dan volwassenen (en die zijn er genoeg) die zich al 30 jaar in de materie verdiepen, dan kun je je op zijn minst afvragen of het niet simpeler kan. Ik denk als je de kampioentjes van de indoorkampioenschappen pony's gaat vragen het skala op te dreunen, dat er daarvan niet veel zullen zijn die dat kunnen. En dat hoeven ze ook helemaal niet te kunnen. En toch kunnen ze heel mooi rijden. Daar zitten er ook genoeg bij die met een groene pony zijn begonnen. Op de manier waarop hier sommige theorie wordt uitgediept, daar hoef je een kind niet mee lastig te vallen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:13

jasmijn78 schreef:
Simpelman; voor wie en met welk doel heb je dat hele epistel geschreven? Je doet je naam geen eer aan ;) Als ik een instructeur zou hebben die zo'n heel verhaal opdraagt tijdens de les dan zou ik afhaken. je vertelt een hoop open deuren, doet denigrerend over 'de meeste bokkers' en 'de naïeve ruiter en doet allerlei ongefundeerde aannames over 'ze' en 'hun'. Je kunt je visie niet simpel vertalen en maakt alles onnodig ingewikkeld. Daar is een uitspraak voor:

'' If you can't convince them, confuse them....''

Tjee, ik vind de taal van Simpelman helemaal niet moeilijk te begrijpen?

Tijdens de les hoor ik ook hele andere aanwijzingen, maar zijn tekst zijn ook niet bedoeld voor in een praktijkles.
Ik kan er een paar hele heldere boodschappen uit opmaken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:18

jasmijn78 schreef:
Lante schreef:

Maar tot nu toe heb ik in jou omschrijvingen nog niet kunnen ontdekken wat dan volgens jou zo wezenlijk anders is in de manier waarop jij dat wilt bereiken dan in het artikel van Anky.
Ik wil een ontspannen paard dat normaal halt kan houden in een proef, waar ik een prijsuitreiking mee kan rijden op een veilige manier, omdat het mij vertrouwt, een paard dat correct in de tact loopt, dus zonder onevenredig voorbeengebruik t.o.v. het achterbeen gebruik, een gedegen opleiding volgens het skala. Dat wil ik. Paard staat op 1, sport is leuk, maar niet het belangrijkste. Het wordt beide dressuur genoemd, maar er zijn een paar imo wezenlijke verschillen.

Lante schreef:
Ik mis bij een aantal NL ruiters ontspanning in het paard

Jij mist iets in het eindresultaat zeg je, dat kan, maar je kunt het zelf ook niet beter. Kunnen we dan niet concluderen dat het ontzettend moeilijk is om aan echt alle voorwaarden te voldoen?
Absoluut, maar dat is geen excuus om genoegen te nemen met minder, zeker niet voor een topsporter.

Lante schreef:
Ik hoef dan niet van een Anky te horen dat rijden simpel is en je het skala los moet laten 'omdat je naar het paard moet kijken'. Voor dat laatste hoef je het skala echt niet los te laten; integendeel zou ik zeggen.

Dat denk ik ook niet, maar haar punt is een beetje de krampachtige/starre manier waarop het vaak geïnterpreteerd wordt Door wie..? Ik ken ze niet eigenlijk? Behalve Anky zelf klaarblijkelijk.. Ook bij haar visie komen de aspecten van het skala als vanzelf aan de ordeAls dat zo was zouden haar paarden anders lopen, imo beter en zou zij het niet los hoeven laten toch..?. Ze streeft het tenslotte ook na om in de ring alle aspecten van het skala te kunnen tonenDat vraag ik me dus af, volgens mij streeft ze vooral naar goud?. En nogmaals; ik denk dat de uitvoering en uitleg in de dagelijkse praktijk simpeler en effectiever kan. (even voor alle duidelijkheid; voor mij is het skala evengoed ook een belangrijke leidraad, ik vind het geen waardeloos gegeven) Daar ben ik blij mee! ;)

Als er kinderen zijn die beter kunnen rijden dan volwassenen (en die zijn er genoeg) die zich al 30 jaar in de materie verdiepen, dan kun je je op zijn minst afvragen of het niet simpeler kan. Ik denk als je de kampioentjes van de indoorkampioenschappen pony's gaat vragen het skala op te dreunen, dat er daarvan niet veel zullen zijn die dat kunnen. En dat hoeven ze ook helemaal niet te kunnen. En toch kunnen ze heel mooi rijden. Daar zitten er ook genoeg bij die met een groene pony zijn begonnen. Op de manier waarop hier sommige theorie wordt uitgediept, daar hoef je een kind niet mee lastig te vallen.
Kinderen begrijpen het heel goed; kijk eens naar het niveau van de ponysport in Duitsland waar eigenlijk iedereen nog klassiek rijdt volgens het skala; het niveau is er naar mijn mening veel hoger dan hier in Nederland.